Oralarda kimlər var: Orxan Aras
ORXAN ARAS
A-dan Z-yə (1)
Müsahibədə
yazarın üslubuna toxunulmayıb,sadəcə
bəzi sözlər bizim türkcəyə
uyğunlaşdırılıb.
ÜVERTURA
Bu fikirdə
bir yanlışım olursa, məni
bağışlasınlar: məncə dünya ədəbiyyatının
çox böyük bir bölümünü QÜRBƏT VƏ
YA BİZİMCƏ MÜHACİR ƏDƏBİYYAT deyə
bir ab-hava, bir moral,bir ovqat yaşamaqdadır və hətta
türk şeirində və türk ədəbiyyatında
QÜRBƏTÇİLƏR deyə bir yaradıcı qurum,
cərəyan da olmuşdur.Təbii
ki, QÜRBƏT anlamında bir həqiqi ağrılı
qürbət və bir də ədəbi
yaradıcıların içində yaratdığı bir
QÜRBƏT anlayşı var.Məsələn : poetik desək
Salyandan Bakıya gələn hər bir yaradıcı da, bəzən
Bakını özünə qürbət kimi görə bilər.Amma
bu qürbət təbii ki, nə Türk ədəbiyyatındakı
QÜRBƏTÇİLƏRİN qürbətidir, nə də
əsl anlamda desək, Qarsdan baş götürüb Almaniyaya
gedən bir yazarın və bir insanın qürbət halinə
oxşar. İkincilər daha dərin və daha
acıvericidir.Bu anlamda Orxan Aras daha acı, iki qat bir qürbət
içindədir: Orxan Aras “dədə yurdum Azərbaycandır”
- deyir, Qarsa yerləşsələr də, bir zamanlar oranı da qürbət kimi
görüb və o qürbətdən daha dərin olan bir
qürbətə Almaniyaya üz tutub,yüzlərlə, minlərlə
türk qürbətçisindən fərqli olan və bəlkə
də onlardan biri olaraq tamam başqa bir dadda həyat yaşayır .Almaniyada
da Azəraycan sevdasından əl çəkmir və bu dərdin
ucbatından da iki kitab yazır həmin mövzuda : AZƏRBAYCAN
DAVAMIZ və QARABAĞ MÜBARİZƏMİZ.Təbii ki,
indicə oxuyacağınız sorğuda bəlkə də Azərbaycan
teması ilə bərabər, iki qürbət çəkən
bir insanın dərdli ürəyinin səsini eşitmək və
bu ağrını daşıyan ürəyin tabına
dözməyin zorluluğu var.
-Azərbaycanla
ilk tanışlığınız : Azərbaycan
sözünü nə zaman eşitmisiz və azəri, azərbaycanlı,
azərbaycançılıq,
azəri türkü
terminlərinə qarşı münasibətiniz?
-Dünyaya
gözlərimi açar-açmaz anam mənə Azərbaycan
laylaları oxumuş.Mahnılar, dəstanlar, nağıllar
ürəyimi minbir rəngə boyamış. İllər
sonra Almaniyada “Ayrılığın Rəngi Hüzün”
kitabım çıxdığında türk və alman
oxucuların ən çox soruşduqları şey, dilimdən
səhifələrə tökülən o mahnıların,
nağılların, laylayların rənglərin hardan gəldiyi
idi. O rənglər Azərbaycanın rəngiydi.
Bilirsiniz bizim iğdır bölgəsində
yaşayanlar insanların çoxu Azərbaycan türkləridir.Mənim
doğulduğum köyün adı Quzugüdəndir. Türk
tarixçisi Pof. Dr. Faruk Sümərə görə
Quzugüdənlilər Oğuzların Bozoq qolunun Bayat boyuna mənsubdurlar
və 1570-ci illərdə Azərbaycandan Anadoluya köç
etmişlər.Bir qısmı İğdırda
, bir qısmı da Ankara və Kayseri tərəfində
yaşamaqdadırlar. Anadoludakı Quzugüdənlilərin
təxminən sayı 250 mindir.
Quzugüdən
köyü sizin Salyanın bir köyü kimiydə və Azərbaycandakı
bütün nağıllar, mahnılar, dastanlar olduğu kimi eynən bizdə də
danışılır və eşidilirdi.Köydəki
yaşlıların Quzey Azərbaycanda akrabaları vardı və
bizlər hey ayrılıq mahnıları və həsrət
üçün tökülən gözyaşları
arasından böyüdük.
Oxuduğum
müəllim məktəbində məni hərkəs bir Azərbaycan
türkü olaraq tanıyırdı və mən bundan qurur
duyardım, sanki özümü Füzulinin gerçək
varisi olaraq görürdüm.Məktəbdə nə zaman
şeir gecələri olsa mənə, “ Azərbaycanlı,
qalx, şeir oxu !”- deyərlərdi.Qalxar, Azərbaycan
ləhcəsində şeirlər oxuyardım. Şeirlər Əlmas Yıldırım vəya
Ahmet Cevattan olurdu.Onlarla bağlı kitabları sanki müqəddəs
kitablarmış kimi saxlardıq.
Böyüdükçə
Azərbaycanla bağlı kitablar əlimə keçdi və
bu barəd bilgilərimi daha da artırdım.Türkiyədə
nə yazıq ki, kiril əlfabasını oxuya bilmirdim.15
yaşındaydım və kiril əlifbasını öyrənmək istədim.İğdırda
Zeynalabidin Makas adında bir ədəbiyyatçı
vardı.Kiril əlfbasını öyrənmək
üçün günlərcə onu gizlin-gizlin təqib
etdim və bir gün utana-utana yanına gedib kiril əlifbasını
öyrənmək istədiyimi söylədim. Məni
evinə götürdü. İlk dəfə
tarı onun evində gördüm.Mənə kiril əlifbasını
öyrətdi və bir kitab verdi.Kitab Fərman Kərimzadə
adında bir yazıçının “Qarlı
Aşırım” romanıydı.Romanı Muallim məktəbinə
götürdüm. Axşamları yataqxanədə
arkadaşlarla toplanır, kitabı oxuyardıq.Daha doğrusu,
mən oxuyardım onlar da dinləyərdilər.Kitabın bir
yerində Kərbəlayı İsmail hamilə gəlinini
götürür düşmanına əmanət edər.
O bölümü oxuyarkən hamımız çocuklar kimi
hönkür-hönkür ağlamışdıq. Atalarımızda olan mərtlik, dürüstlük,
namus və cəsarət bizi çox etkiləmişdi.Bax
Türklük budur, demişdik. Zaman keçdikcə
Ankarada mərhum Rəsulzadənin qurduğu Azərbaycan dərnəyi
və onların üç ayda bir çıxardıqları
dərgi ilə tanış olduq.O dərgi
bizim üçün ayrı bir məktəb oldu. Bütün Azərbaycan klassiklərini və
gerçək qəhrəmanlarını o dərgidən
öyrəndik.
Daha sonralar yeniyetmə
ikən Nəbi Xəzri və Bahtiyar Vahapzadəyə məktublar
yazmış və cavablarını almışdım.
O məktubları hələ də saxlayıram.
İkinci sualın cəvabına
gəlincə...Birisi özünə Azərbaycanlıyam deyərkən
özünü daha yaxşı ifadə edir və bundan mutlu
olursa nə deyə bilərəm ki? Məncə, atalar demiş, 'Su axar və
yatağını
bulur” və gələcəkdə
bütün terminlr yerli-yerinə oturacaq və Azərbaycan
türkləri özlərini daha yaxşı ifadə edəcəklər..
Milli kimlik formalaşması o qədər asan
olmur.Bildiyiniz kimi hələ Türkiyədə də kimlik
problemi var.Azərbaycan yüzildən çox başqa bir millətin
hakimiyyəti altında yaşadı.Bu durum təbii olaraq onun
ruhunda dərin izlər buraxdı. Bu izləri silmək heç də
asan bir şey deyil.Amma zaman keçdikcə insanlar kim olduqlarını öyrənəcəklər.Bunu
heç bir qüvvə əngəlləyə bilməz.
“Didərginlər” isimli bir kitab oxumuşdum. Orda Ermənistanda yaşayan
biri belə bir əhvalat yazmışdı.Deyir, biz erməni
çocuklarıyla oynar-gülərdik.24 apreldə onlar bizimlə
oynamağa gəlməzlərdi.( Cəhənnəmə
gəlsinlər !!!!!!!!!!! Tofiq Abdin).
Bir gün dostlarımdan birindən sordum, dedi ki, atam dedi
onlar türkdürlər bizləri qırmışlar onlarla
oynama... ( BELƏ BİR OLAY MƏNİM BAŞIMA GƏLMİŞ.SOVET
DÖVRÜNDƏ YURMOLADA AİLƏVİ DİNCƏLƏRKƏN MƏNİMLƏ QONŞU OLAN
BİR ERMƏNİ YAZARIN UŞAQLARI EYNƏN
DEMİŞDİLƏR : ATAMIZ DEYİR ONLAR TÜRKLƏRDİR,
ONLARLA OYNAMAYIN.BƏLKƏ DƏ ORXAN BƏY BUNU MƏNDƏN
EŞİTMİŞ,HEÇ OXUMAMIŞ.) Mən həmən
atamın yanına getdim və soruşdum, dedim ata Türklər
kimlərdir? Atam dedi ki, bax o Ağrı dağının
ardındakı xalq türklərdir.Düşünün,
düşman sənin kim olduğunu bilir,
amma sən özünün kim olduğunu bilmirsən.Bu necə
böyük bir faciədir.Amma şükür ki, indi gənclərin
çoxu kim olduqlarının fərqindədirlər.
-Danmayaq
ki, sizin 90-cı illərdə buralara gəlmənizlə,
indiki zamanda gəlişinizdə ayrı bir dad var.Və məncə
sizdə get-gedə sıradan bir dost və sıradan Almaniyada
yaşayan türk olaraq baxılırsınız.
Bunu necə
dəyərləndirirsiniz ?
Təbii
ki, doxsanıncı illərdə fərqli bir həyəcan, fərqli
bir duyğu vardı.Hər şeydən öncə milli məsələ
vardı.1990-cı ildə, daha Sovyetlər Birliyi
dağılmadan Bakıya gəlişimdə yol boyu
ağlamışdım.Burda mənim ana dilim
danışılırdı və doğuşdan biz bu yurdun həsrətini
çəkmişdik.Bakıda nəfəs almaq, Xəzərin
sahilində üfüqə baxmaq mənim üçün
müqəddəsdən də müqəddəs idi.Tofiq abi,o
vaxtlar dilimdə Əhməd Cavadın bir şeiri əzbərdi:
Yaxında
didarın nəsib olmasa
Ümitsizlik
məni düşürməz yasa
Alaraq əlimə
dəmirdən asa
Bir
gün hüzuruna gələcəyim mən!
Mən 1990-cı ildə Bakı Hava limanına enərkən
bu şeiri mızıldanırdım və
ağlayırdım. “Ustad Ahməd Cevad, gəldim huzura, məzarında rahat
uyu,-dedim.Gəncəcik bir çocukdum, amma gözümdə
qorxu yoxdu.Ürəyimdəki min illik həsrətlə gəlmişdim
buraya. Burdakı insanlar da həsrət
içindəydilər, yaralıydılar.Heç
tanımayanlar belə məni qucaqlayır, ağlayır, səmimiyyətlə
evlərinə dəvət edirdilər.
İndi təbii
ki, zaman dəyişdi,əksikliklərə
rağmən şükür ki, azad bir dəvlətimiz
var.İnsanların artıq fərqli dərdləri, fərqli
baxışları, fərqli fikirləri var.Orxan Arasın
artıq 1990-cı ildə gələn
Orxan Aras olaraq görülməməsini də normal
sayıram.Amma mən bir dəfə
görüşdüyüm insanların xatirələrini
ürəyimdə saxlaram və əsla unutmam.Rüstəm
Behrudi ilə 1990-cı ildə bir dəfə
görüşmüşdüm və hələ onu dostum
olaraq qəbul edirəm.
ORXAN ARAS MONOLOQU:
Hər
tanıtımda bir yanlışlığın olması təbiidir( yanılğı) əslində. Məncə
nəyə, haraya və necə baxdığımız önəmlidir.
Əgər tanıda bilmək deyilirsə o zaman belə deyim:Ucsuz-bucaqsız kimi görünən, hər
köşəsində ayrı bir dad, ayrı bir rəng,
ayrı bir gözəllik olan Anadolumuzun ən ucqar guşələrindən
birində Qarsda dünyaya gəlmişəm. Doğulduğumda
qışın ən azğın çağıydı.Anamın
ağlında sadəcə sancılar və çöldə
dayanmadan yağan qar fırtınası vardı.
Hansı ilin, hansı ayında və ya günündə
doğulduğum o fırtınaların küləyində
sovrulub getmiş.İlk uşaqlıq, ilk həyəcan, ilk
qorxu... Yoxsulluq, isə ayrı bir dərd... Tavanından
qamışlar tökülən bir otaqlı, kərpicdən
bir evin darlığında yaşamaq çabası... Çevrəsi
uca dağlarla çevrili, torpaqları bərəkətli bir
obanın min bir çeşid rəngləri anamın tərifsiz
şəfqətiylə ruhuma işləmiş... Sonra
ağılar… Heç bitməyən göz yaşları,
acizlik, çarəsizlik və üsyan... Dalbadal doğulub
ölən uşaqlar... Mən ninnilərdən ( laylaradan) çox ağıların ürək
yaxan hayqırışları içində
böyümüşəm. Bütün bunlar
uşaq ruhumu elə dağlamış ki, özümü
tanıyar-tanımaz evdən qaçdım. Hələ 8-10 yaşlarındaykən belə
bütün günümü bağ-bağçada ağaclar
altında keçirirdim. Məktəb illəri yuxu
kimi... Bəlkə də beş
yaşındaydım məktəbə getdiyimdə. Oxumaq həvəsim
hədsiz idi.Bəlkə də bu üzdən məktəb illərimin
beş ilini beş ulduzla bitirdim.Bu bir başarıydı mənim
üçün. Orta məktəb illərim isə yalnızlıq və
şəhərin hayküyü ilə doluydu. Təsadüfən
girdiyim Öyrətmən Okulunu ( Müəllimlik
Məktəbini) bitirdikdən bir neçə il sonra, Almaniyaya
gəldim. Sanki içimdə bir inqilabın
baş verdiyini anladım. Fərqli bir aləmdə,
çox fərqli şərtlər... Bəzən baş
götürüb geriyə dönmək istədim, amma zamanla
diş-dişə, göz-gözə mücadilə etmək
də vardı içimdə. Oxumaq əlacım
oldu. İllər keçdi, hələ
burdayam və mübarizəm davam edir.
Dünyanı, insanları, çevrəni,
özümü tanıdığımdan bəri bir şeylər
qaralayıb dururdum. İlk yazı təcrübələrim
şeirlərdi. Kasıblığın,
acıların içindən çıxan bir
uşağın yazacağı şeirlər də, təbii
ki, kədər doluydu. O duyğuların altında
yazılan şeirlər bəsit olmasına baxamayaraq onları
hələ də qoruyub saxlayıram. İlk
çıxan kitabım “Qarabağın Gözyaşları”
da bir şeir kitabıydı. Sonra hekayə
və romana yazmağa başladım.Amma şeiri atmadım.
2002-ci ildə də Boyut yayınlarında ( nəşriyyatında)
“Aşklar daha ölmədi” adlı daha bir şeir kitabım
yayımlandı. Amma roman, hekayə və
bioqrafik mövzularda daha uğurlu, daha emosional, daha duyğusal
olduğumu düşünürəm. “Azərbaycan
davamız”, “Ayrılığın rəngi hüzün”
adlı iki kitabım çap olunmuşdur.
(HƏR
İKİ HİSSƏ
DAVAM EDƏCƏK)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2012.- 20 oktyabr.- S.23.