Azərbaycanda təhsil
və pedaqoji fikir: qədim tarix, zəngin ənənələr
İctimai-siyasi və sosial-iqtisadi quruluşlarından asılı olmayaraq, bilik bütün cəmiyyətlərdə zəruri ehtiyac, inkişafın mənbəyi kimi qəbul edilmişdir. Biliklər aləminə gedən yol isə həyati təcrübədən başlanır. Yer üzündə hələ ilk insan nəsli yarandığı vaxtdan mübarizə meydanına çevrilən həyatda uğur və qələbələr daha çox ağıl və idrakın məhsulu olan biliklərin əsasında əldə edilən bacarıq və vərdişlər sayəsində qazanılmışdır. Canlılar aləmində yeganə şüurlu varlıq olan insanın dünyanı dəyişməyə qadir qüvvə kimi formalaşması da onun bilikləri qazanmaq və tətbiq etmək qabiliyyətinə malik olması ilə bağlıdır.
Təhsil naziri Misir Mərdanov deyir ki, dünyanın ilk vətəndaşları olan ibtidai insanların yeganə qayğısı əvvəllər yaşamaq naminə qida əldə etmək idisə, az sonra üzləşdikləri təbii fəlakətlərdən, vəhşi canlılardan qorunmaq, məişət ehtiyaclarını ödəmək zərurəti onları istər-istəməz canlı və cansız aləmin, təbiət hadisələrinin sirlərini öyrənməyə sövq etdi. Məhz öyrənmə prosesi onlarda ictimai şüurun, idrakın, ünsiyyət vasitələrinin formalaşmasına böyük təkan verdi. Çox güman ki, min illərlə davam etsə də, bu öyrənmə prosesi və onun nəticəsi kimi meydana çıxan tətbiqi bacarıqlar insanların ilk təhsillənmə fəaliyyətinin rüşeymlərini təşkil etmişdir. Zaman keçdikcə, həyati tələbatların çoxalması ilə əlaqədar öyrənməyə meyil və maraq xeyli güclənmiş, bu da, öz növbəsində, ətraf aləmə aid biliklərin daha sistemli şəkildə öyrənilməsi zərurətini yaratmışdır. Beləliklə, bəşəriyyət ibtidai əl əməyi alətlərinin yaradılmasından, odun əldə olunmasından başlamış mexanikanın qanunlarının, elektrikin kəşfinədək və nəhayət, kosmosun fəthinədək möhtəşəm bir tarixi inkişaf yolu keçmişdir. Nəsillər bir-birini əvəz etdikcə sələflər və xələflərin nümunəsində əvvəlkilərə möcüzə kimi görünən hadisələrin onları əvəz edənlər tərəfindən həqiqətə çevrilməsi isə yalnız təhsil sayəsində təşəkkül tapmış insan zəkasının qüdrəti ilə mümkün olmuşdur: “Heç şübhəsiz, sistemləşdirilmiş bilik və bacarıqların məcmusunu ifadə edən təhsil bəşəri dəyər kimi birdən-birə formalaşmamışdir. İcmalar yaranıb cəmiyyət təşəkkül tapdıqca sosial-iqtisadi tələblərin yerinə yetirilməsində müəyyən bilik və həyati bacarıqların əldə olunmasının vacibliyi tədricən müxtəlif istiqamətlər üzrə xüsusi təlim verən və ayrı-ayrı şəxslərin adı ilə adlanan məktəblərin təşkilinə gətirib çıxardı. Bu məktəblərdə həyata keçirilən təlimlər isə təlim-tərbiyə, yəni təhsil anlayışının yaranmasının əsasını qoydu. Bütövlükdə götürsək, bəşər sivilizasiyasının təşəkkülü, formalaşması və inkişafı bilavasitə təhsillə bağlıdır. Ayrı-ayrı dövrlərdə müxtəlif xalq və millətlərin, onların nümayəndələrinin yaratdığı pedaqoji fikir abidələri, ideya və konsepsiyalar bəşəri xarakter daşımaqla bütün millətlərə və xalqlara eyni dərəcədə açıq olmuş, dünyanı inkişafa doğru aparan tükənməz mənəvi sərvətə çevrilmişdir. Əgər sakinləri olduğumuz dünyanı obrazlı şəkildə ictimai-iqtisadi formasiyalardan, qərinələr və əsrlərdən, dövr və zamanlardan qurulmuş binaya bənzətsək, heç şübhəsiz, bu möhtəşəm abidənin məhz təhsil adlanan möhkəm və etibarlı bünövrə üzərində qərar tutmasını heç kəs inkar edə bilməz”.
Nazirin sözlərinə görə, qədim dünya dövlətləri ilə müqayisədə ilk insan məskənlərindən biri kimi Azərbaycanda pedaqoji fikrin, təlim-tərbiyə ənənələrinin yaranması tarixi min illər bundan əvvələ təsadüf edir. Bu faktı təsdiq etmək üçün Qobustan və Gəmiqayadakı qayaüstü rəsmləri xatırlamaq kifayətdir. Abidələrdə əks olunmuş təsvirlər o vaxtlar Azərbaycanda yaşamış insanların məşğulluq sahələrini, fikir və düşüncələrini büruzə verməklə yanaşı, təfəkkür tərzlərini də nümayiş etdirirdi. Cəsarətlə demək olar ki, bu rəsmlər düşüncələrin yazılı formada ifadə edilməsi sahəsində ilk cəhdlər kimi sonralar həmin ərazidə yazı mədəniyyətinin yaranması və formalaşmasında müstəsna rol oynamışdır. Bu gün biz haqlı olaraq dünyada ilk yazılı abidələrdən biri və bütövlüklə Azərbaycana məxsus “Kitabi-Dədə Qorqud”la fəxr edirik. Lakin mənim fikrimcə, yaranma tarixi VI-IX əsrlərə də təsadüf edən bu abidədə milli mənəvi tərbiyənin, insana xas olan ali keyfiyyətlərin ifadə olunması ilə ikiqat iftixar hissi duyulmalıdır, təkcə elə ona görə ki, yazılı formada kitaba düşənə qədər həmin həyati məsələlərin formalaşması üçün, yəqin, əsrlərlə vaxt lazım olunmuşdur ki, bu da xalqımızın tarixinin qədimliyinə, təfəkkür tərzinin aliliyinə və daim ülvi hisslərlə yaşamasına parlaq sübutdur. Hər səhifəsi gələcək nəsillərə ibrət dərsi olan, insanlara milli birlik, vətənpərvərlik, humanizm ideyaları təlqin edən bu möhtəşəm söz abidəsi, eyni zamanda Azərbaycanda pedaqoji fikrin və bunun əsasında təlim-tərbiyə sisteminin formalaşmasında müstəsna rol oynamış, pedaqoji tədqiqatlar üçün əvəzsiz mənbəyə çevrilmişdir: “On əsr bundan əvvəl yazılı abidəsi mövcud olmuş xalqımızın maarifpərvər, elm və təhsilyönümlü xarakteri real faktlarla çoxdan sübuta yetirilmişdir. Hələ eramızın ilk əsrlərindən başlayaraq Azərbaycanda salınmış xüsusi memarlıq üslubuna malik şəhərlər, mədəni abidələr və kommunikasiya vasitələri indinin özündə də mühəndis-texniki təfəkkürün nadir nümunələri kimi hamını valeh edir. Bütün bunlar onları yaradan insanların dövrünə görə fundamental təhsil almasından, intellektual səviyyəsindən, əqli kamillik dərəcəsindən xəbər verir. Tarixi mənbələr göstərir ki, Azərbaycanda ibtidai savad təlimi verən ilk məktəblərin yaranması yeni eranın əvvəllərinə təsadüf edir. VII əsrdə artıq təhsil sistemi formalaşmaqda idi. Daha sonralar inkişaf elə bir səviyyəyə çatmışdı ki, X-XIII əsrlərdə Azərbaycanın bir çox şəhərləri, o cümlədən Təbriz, Marağa, Gəncə, Naxçıvan, Şamaxı, Ərdəbil Şərq aləmində elm, təhsil, incəsənət və mədəniyyət mərkəzləri kimi tanınırdı. Təkcə onu göstərmək kifayətdir ki, XVII əsrin ortalarında Təbrizdə 600 ibtidai, 47 orta, Şamaxıda 40 ibtidai, 7 orta məktəb fəaliyyət göstərirdi. O dövrlərdə təhsil kütləvi xarakterdə və pulsuz olmasa da, bu sistem daxilində təhsil alanların əksəriyyəti tanınmış yaradıcı şəxsiyyətlər kimi formalaşaraq ictimai-siyasi, iqtisadi, sosial-mədəni həyatda fəal iştirak edir, ümumi inkişafa böyük töhfələr verirdilər. Əgər belə olmasaydı, elm və tədqiqatlar mərkəzi kimi şöhrət qazanmış intibah rəmzi sayılan Marağa rəsədxanası XIII əsrdə yarana bilməzdi. Söz yox ki, Azərbaycanda qədim dövrlərdən etibarən elm, mədəniyyət və təhsilin digər ölkələrin heç də hamısına müyəssər olmayan inkişafının səbəblərinin indiyədək ətraflı araşdırıldığını iddia etmək düzgün olmazdı (yeri gəlmişkən, bu sahədə tədqiqatların aparılmasına ciddi ehtiyac vardır). Lakin fikrimcə, bu inkişafın sirlərini xalqımızın yaradıcı təbiətində, humanist xarakterində, xeyirxah və nurlu mənəvi dünyasında, ən başlıcası, həyati təcrübəni öyrənib onu elmi dünyagörüşə çevirmək istedadında axtarmaq lazımdır. Doğrudan da “həyatdan dərs ala bilməyən adam heç kəsə dərs verməməlidir, çünki əməyi hədər gedər”.
M.Mərdanov bildirib ki, tarixi keçmişimizin
təhsillə bağlı səhifələrini vərəqlədikcə
sonrakı dövrlərdə, xüsusilə XIX-XX əsrlərdə
bu sahədə irəliləyişlərin xeyli gücləndiyinin
şahidi oluruq. O vaxtlar milli maarifçilik hərəkatının
öncülləri olan Abasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Fətəli
Axundov, Həsən bəy Zərdabi, Seyid Əzim Şirvani,
Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Ələkbər Sabir, Abbas
Səhhət, Məmməd Tağı Sidqi, Firudin bəy
Köçərli, Həbib bəy Mahmudbəyov, Sultan Məcid
Qənizadə, Üzeyir Hacıbəyov, Nəcəf bəy Vəzirov,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Cəlal Rəfibəyli, Aleksandr Osipoviç Çernyayevski,
Nəriman Nərimanov və digər görkəmli şəxsiyyətlərin
azərbaycanlı balaların təhsillənməsi sahəsində
gördükləri işlər, çəkdikləri əzablar
əsl fədakarlıq və vətənpərvərlik
nümunəsi idi. O dövrdə milli maarifçilik ənənələrinin
yaşadılması və inkişafı istiqamətində
böyük maarifpərvər xeyriyyəçi Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin və başqa neft sənayeçilərinin,
“Nicat”, “Nəşri-maarif”, “Səadət” kimi xeyriyyə cəmiyyətlərinin
açdıqları məktəblər Azərbaycanda
ümumi təhsil sisteminin formalaşmasında tarixi əhəmiyyət
kəsb etmişdi: “Əslində əsrlərdən bəri,
xüsusən də XIX-XX əsrlərdə milli təhsilimizin
təşəkkülü sahəsində həyata keçirilən
genişmiqyaslı tədbirlər və bunların göz
qabağında olan real nəticələri Azərbaycanın
şimal hissəsi Rusiyanın tərkibinə
qatıldıqdan sonra meydana gəlmiş ədalətsiz bir
mülahizəni, yəni həmin vaxta qədər guya Azərbaycanda
milli təhsil sisteminin olmaması fikrini puça
çıxarır. Əgər belə idisə, rus
imperiyasının süqutundan sonra Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə milli təhsilin
inkişafı ilə bağlı cəmi 18 ay ərzində
on illərə bərabər işlər görülə bilərdimi?!
Bununla belə, Azərbaycanın müstəqilliyi əlindən
alınmaqla xalqımızın azadlıq ideallarına və
mənəviyyatına təcavüz olunmuş sovet hakimiyyəti
illərində ölkəmizin təhsil sahəsində müəyyən
inkişaf yolu keçməsi fakt olaraq qalır. Yeri gəlmişkən,
bu inkişaf, əlbəttə, təkcə Azərbaycana
deyil, bütün sovet respublikalarına aid idi. Eyni zamanda belə
düşünmək də sadəlövhlük olardı ki,
mərkəzi hakimiyyət azərbaycanlılara,
ukraynalılara, yaxud özbəklərə xüsusı rəğbət
bəslədiyindən onların inkişafına rəvac
verirdi. Sadəcə, 1922-cı ildə yaranmış SSRİ
15 respublika üçün vahid məkana çevrildiyindən
başqa bir siyasət yeridilməsi heç də
mümkün deyildi. Tərkibindəki bütün xalqların
bərabərliyinin, azadlıqlarının və
inkişafının təmin edilməsi barədə müntəzəm
aparılan təbliğat isə SSRİ-ni dünya dövlətlərinə
humanist və demokratik prinsiplərə sadiq ölkə kimi qələmə
vermək məqsədi daşıyırdı. Əgər
konkret olaraq Azərbaycanın nümunəsində
reallığı götürsək, ölkəmizin
yeraltı və yerüstü sərvətlərinin, əqlı
potensialının SSRİ büdcəsinə gətirdiyi gəlir
mərkəzi hakimiyyətin Azərbaycanın maliyyələşməsinə
ayırdığı vəsaitdən qat-qat çox idi və
bunları heç müqayisə etməyə belə dəyməz.
Həm də ittifaqa daxil olan xalqların, eləcə də Azərbaycan
nümayəndələrinin elm, mədəniyyət, idman və
digər sahələrdə qazandığı uğurlar təmsil
etdikləri respublikaların deyil, SSRİ-nin adına
yazılırdı. Azərbaycanın o dövrdə
ittifaqın hüdudlarından kənarda az
tanınmasının bir səbəbi də məhz bu amillə
bağlı idi.
Hər
halda sovet dövrü Azərbaycanın tarixində müəyyən
mərhələ təşkil edir və ziddiyyətlərlə
dolu olsa da, bir sıra sahələrdə, o cümlədən
təhsil sahəsində də irəliləyişlərin,
inkişafın baş verməsi obyektiv qiymətləndirilməlidir.
Belə ki, əhalinin savadsızlığının tədricən
aradan qaldırılması, təhsilin pulsuz olması, kütləvi
xarakter alması və sistem halında
formalaşdırılması, təhsilin dünyəviliyinin təmin
olunması məhz sovet dönəmi ilə
bağlıdır. Yeni hakimiyyət qurulduqdan cəmi 10 il sonra
ibtidai təhsilin artıq icbari elan edilməsi, 1935-1958-ci illərdə
yeddiillik, 1959-1966-cı illərdə səkkizillik, sonrakı dövrlərdə
isə orta təhsilin icbariliyinin həyata keçirilməsi,
şübhəsiz, böyuk uğur sayılmalıdır.
Araşdırmalar göstərir ki, 1920-ci illə müqayisədə
ümumtəhsil məktəblərinin sayı 57 faiz artaraq
965-dən 1929-cu ildə 1687-yə çatmışdı.
1940-41-ci dərs ilində ölkədə artıq 3575 məktəb
fəaliyyət göstərirdi. ötən əsrin 70-ci illərinin
sonuna yaxın isə Azərbaycanda 4195 məktəb qeydə
alınmışdı. Şagirdlərin sayına gəlincə
isə 1920-ci ilə nisbətən artım 79.402 nəfərdən
yüksələrək 70-ci illərdə 1.035.846 nəfər
təşkil etmişdi. Heç şübhəsiz, sovet
hakimiyyəti illərində bütövlükdə Azərbaycanın,
eləcə də ölkə təhsilinin, xüsusilə orta
təhsilin vüsətli tərəqqisi ulu öndər Heydər
Əliyevin respublikaya rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf
edir. İqtisadiyyat və sosial-mədəni sahələrdə
inkişafla yanaşı, insanların mənəvi yüksəlişi
ilə şərtlənən bu dövr ölkəmizin tarixinə,
sözün əsl mənasında, “qızıl dövr”,
“intibah dövrü” kimi daxil olmuşdur. Qısa müddət ərzində
səkkizillik icbari təhsildən icbari orta təhsilə
keçilməsi, 350 mindən artıq şagird yeri olan 680
yeni ümumtəhsil məktəbinin inşası, ümumi təhsil
müəssisələri üçün pedaqoji kadr
hazırlığının gücləndirilməsi, orta məktəb
şagirdlərinin dərsliklərlə pulsuz təminatı,
elmi-pedaqoji tədqiqatların genişləndirilməsi o
dövrdə ümumi orta təhsillə bağlı
irimiqyaslı fəaliyyətlərin real nəticələrini
əks etdirir”.
Nazirin
dediyinə görə, ümumiyyətlə, tarixi faktları
araşdırdıqda hər hansı bir ölkədə təhsil
sistemi formalaşmağa başlanandan hazırki vaxta qədər,
ilk növbədə, ümumi təhsilin inkişafına ciddi
diqqət yetirildiyinin şahidi oluruq. Bu da səbəbsiz
deyildir. çunki insanın şəxsiyyət kimi
formalaşmasında, zəruri biliklərə və həyati
bacarıqlara yiyələnməsində ümumi təhsil
müstəsna rol oynayır. Ola bilər ki, insan həyatının
sonrakı mərhələlərində digər təhsil səviyyələrinin
imkanlarından istifadə etməsin. Lakin ümumi təhsilin
icbari mərhələsini hökmən keçməlidir. Ona
görə də bu mərhələnin yekununda vətəndaşa
dövlət standartları səviyyəsində elə keyfiyyətli
təhsil verilməlidir ki, o, həmin bazadan istifadə edərək
cəmiyyətdə öz yerini tapa bilsin, “artıq adam”a
çevrilməsin. Bununla yanaşı, ümumi təhsil
sonrakı səviyyələrdə təhsili davam etdirmək
üçün möhkəm bünövrə
missiyasını yerinə yetirir. Əks halda, peşə-ixtisas
təhsilinin səmərəliliyinin təmin olunmasından
danışmağa belə dəyməz. Bu mənada təhsil
sisteminin dayanıqlılığı ümumi təhsildən,
onun keyfiyyətindən daha çox asılıdır: “Deyirlər
ki, kamıl insan idrakının, elminin, həyat təcrübəsinin
gücündən bəhrələnməklə daim həqiqət
axtarışındadır. ümumi təhsil illəri
insanın məhz elə bir yaş dövrünə təsadüf
edir ki, o, həyatda hələ kövrək
addımlarını atır, yaxşı ilə pisi ayırd
etməkdə, baş verən hadisələrin mahiyyətini
aydınlaşdırmaqda çətinlik çəkir,
şübhələr və qeyri-müəyyənliklər
içərisində vurnuxur. çox vaxt həyatda müxtəlif
insanların nümunəsində söz və əməlin əksliyinin
şahidi olur. Belə bir vəziyyətdə, ilk növbədə,
ümumi təhsil uşaq və yeniyetmələr
üçün etibarlı kompas rolunu oynamalıdır.
Onların təhsil aldıqları məktəblərdə elə
bir mənəvi-psixoloji iqlim və təlim-tərbiyə
şəraiti hökm sürməlidir ki, uşaqlar
bütün şübhələrdən azad olsunlar, onlarda həyata
və insanlara dərin inam yaransın, müstəqil surətdə
həqiqəti axtarıb tapmağın yollarını öyrənsinlər,
mənəvi cəhətdən saf və əqidəli
formalaşsınlar.
Bu mənada məktəbi “Müqəddəs məbəd” adlandıranlar heç də səhv etmirlər. Məktəb belə bir şərəfə yalnız biliklərin mənimsənildiyi müəssisə olduğu üçün deyil, hər şeydən əvvəl, üzərinə mənəviyyatlı insanlar yetişdirmək məsuliyyəti düşdüyü üçün görülür. Təsadüfi deyil ki, dövrün, zamanın tələbinə görə ayrı-ayrı vaxtlarda ümumi təhsilin təlimlə bağlı məzmun istiqamətləri dəyişsə də, təhsil alanların mənəvi tərbiyəsinə verilən tələblər dəyişilməz qalır. Ümumi təhsilin məzmununda qədimdən üzü bəri baş verən dəyişikliklər isə cəmiyyətin inkişafına uyğun olaraq ümumi təhsilin keyfiyyəti və səmərəliliyinin yüksəldilməsi məramı ilə bağlı olmuşdur. Təhsilə cəlb edilmiş uşaqlara yaş və fizioloji xüsusiyyətləri, əqli inkişafları nəzərə alınmaqla “nələri və hansı həcmdə öyrətmək” sualı mütəxəssisləri həmişə düşündürmüş, bununla əlaqədar çoxsaylı eksperimentlər aparılmışdır. Dünyada inkişaf dövrdən-dövrə sürətləndikcə bu sual daha qabarıq şəkildə gündəmə gətirilmiş, problemə müxtəlif mövqeləri əks etdirən yanaşmalar meydana çıxmışdır. Yaxın tarixə nəzər saldıqda 80 ilə yaxın Azərbaycanın da tərkibində olduğu keçmiş Sovetlər Birliyinin ümumi təhsil sistemində nəzəri biliklərin, fakt və məlumatların öyrədilməsinə daha geniş yer verildiyi açıq-aydın görünür. Siyasi, ideoloji fərqlərə görə digər qabaqcıl dövlətlərin təhsil sahəsində təcrübəsini öyrənmək imkanı yaradılmadığından ölkə daxilində hamı sovet təhsil sistemini dünyada ən qabaqcıl, mütərəqqi və humanist sistem kimi qəbul etmişdi. Düzdür, bu sistemin özünəməxsus üstünlüklərini inkar etmək düzgün olmazdı, neçə nəsil məhz həmin sistem daxilində təhsil alıb formalaşmışdır. Bununla belə, təhsilin, o cümlədən də ümumi təhsilin məzmununun konkret standartlar üzərində qurulmaması, tədris proqramları və dərsliklərin həddən artıq yüklü olması, qiymətləndirmə üsul və meyarlarının, təlim metodlarının yeknəsəqliyi, şagirdlərə yanaşmada diferensiallaşmanın tətbiq edilməməsi və başqa bu kimi amillər son nəticədə formalizm hallarının yaranmasına, bir çox şagirdlərin keyfiyyətli təhsil almadan, bəzi fənləri mənimsəmədən süni surətdə sinifdən-sinfə keçirilməsinə və həyatda onlar üçün bəlkə də heç bir əhəmiyyət kəsb etməyən təhsil sənədi almasına gətirib çıxarırdı”.
M.Mərdanov vurğulayıb ki, Azərbaycanda
bütövlükdə təhsil sisteminin, o cümlədən
də ümumi təhsilin milli ənənələr, milli mənəvi
və bəşəri dəyərlər zəminində
dinamik və məqsədyönlü inkişafı məhz
dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonra
mümkün oldu. Düzdür, müstəqilliyin ilk illərində
ölkəmizdə baş vermiş siyasi böhran, iqtisadi tənəzzül,
vətəndaş müharibəsi təhlükəsi, Ermənistanın
təcavüzü və digər bu kimi amillər inkişafa
ciddi zərbə vurdu, xalqa müstəqilliyin şirinliyini
hiss etməyə imkan vermədi. Tarixi həqiqətdir ki,
bütün bu xaosa, xalqın dövlətə
inamsızlığına, ümidsizliyə ulu öndər
Heydər Əliyevin Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə ikinci
dəfə qayıdışından sonra birdəfəlik son
qoyuldu. Diqqət yetirsək, ümummilli liderin hakimiyyətinin
üç ili yalnız ölkədə siyasi sabitliyin bərpasına
yönəlmişdi. 1996-cı ilin əvvəllərindən
isə respublikamız tənəzzül və iflasdan
çıxaraq inkişafa doğru inamla addımlamağa
başladı, bütün sahələrdə islahatların
aparılması üçün münbit şərait
yarandı: “Zəngin həyat və dövlətçilik təcrübəsi
olan ulu öndər Heydər Əliyev cəmiyyətin
inkişafında təhsilin rolunu yüksək qiymətləndirir,
bu sahədə islahatların tezliklə başlanmasını
zəruri hesab edirdi. Bu mənada dahi rəhbərin 1998-ci ildə
təhsil sahəsində islahatlar üzrə Dövlət
Komissiyasının yaradılması barədə sərəncamı,
bir il sonra isə təsdiq etdiyi “Azərbaycan Respublikasının
təhsil sahəsində İslahat Proqramı” müstəqil
ölkəmizin təhsil salnaməsinə müstəsna əhəmiyyətə
malik tarixi sənədlər kimi daxil olmuşdur. Tarixi
xatırlasaq, ulu öndərin proqram xarakterli bu müddəaları
əsas tutularaq Azərbaycanda təhsil islahatlarının 3 mərhələdə
keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdu. I mərhələ
hazırlıq mərhələsi adlanırdı və 1999-cu
ili əhatə edirdi. Bu mərhələdə vətəndaşların
təhsil almaq hüququnu təmin edən, bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun yeni təhsil
sisteminin normativ-hüquqi, iqtisadi və informasiya
bazasını yaratmaq üçün təşkilati işlər
aparıldı. Qisamüddətli perspektivi əhatə edən
II mərhələdə (2000-2003-cü illər) təhsil sahəsinin
sosial-iqtisadi sabitliyinin təmin edilməsi üzrə tədbirlərin
həyata keçirilməsi, genişmiqyaslı islahatların
aparılması üçün təşkilati,
normativ-hüquqi, kadr, maliyyə, maddi-texniki, elmi, tədris-metodiki
və informasiya təminatının, yeni idarəetmə
modelinin yaradılması istiqamətində əhəmiyyətli
addımlar atıldı. III mərhələ 2004-cü ildən
sonrakı dövrü əhatə edirdi və bu mərhələdə
proqramda nəzərdə tutulan bütün tədbirlərin
həyata keçirilməsi yolları göstərilmişdi.
İslahat Proqramında I mərhələdə 50, II mərhələdə
57, III mərhələdə 21 tədbir olmaqla
bütövlükdə 128 tədbirin həyata keçirilməsi
müəyyənləşdirilmişdi. Təhsil sistemini
müasir tələblər səviyyəsində qurmaq və
inkişaf etdirmək üçün proqramda islahatların əsas
prinsipləri müəyyənləşdirilmişdi. Bunlar təhsil
sisteminin üstün inkişaf etdirilməli sahə
olduğunu təsbit etməyə imkan verən etibarlı bazanın
yaradılması, ölkə elminin və mədəniyyətinin
inkişafı, demokratik vətəndaş cəmiyyətinin
qurulması, modernləşdirilmiş istehsalat-mülkiyyət
sistemi əsasında dayanıqlı iqtisadi artıma
keçirilməsi, demokratikləşdirmə, humanistləşdirmə,
inteqrasiya, diferensiallaşdırma, fərdiləşdirmə
prinsiplərinə əsaslanaraq təhsil alanın şəxsiyyət
kimi formalaşdırılmasını, onun təhsil prosesinin əsas,
bərabərhüquqlu subyektinə çevrilməsini
başlıca vəzifə hesab edən, milli zəminə,
ümumbəşəri dəyərlərə əsaslanan,
bütün qurumların fəaliyyətini təhsilalanın mənafeyinə
xidmət etmək məqsədi ətrafında birləşdirən
milli təhsil sisteminin yaradılması. Mövcud təhsil
sistemində toplanmış təcrübənin mütərəqqi
əsaslarını saxlamaqla Azərbaycanın strateji məqsədlərini
həyata keçirməyə qadir olan intellektual potensialın
formalaşdırılmasında inkişaf etmiş ölkələrin
özünü doğrultmuş və elmi-pedaqoji ictimaiyyətin
qəbul etdiyi təcrübəsindən istifadə
olunması, idarəetmənin dövlət-ictimai xarakterdə
həyata keçirilməsi, müəllimlərin və digər
pedaqoji işçilərin fəaliyyəti üçün ən
əlverişli şəraitin yaradılması, onların
sosial müdafiəsinin təmin olunması, perspektivdə
ictimai-dövlət idarətmə modelinə keçilməsi.
Təhsil sisteminin yeni iqtisadi modelinin qurulması, resurs təminatının
möhkəmləndirilməsi və onun
optimallaşdırılması, islahatın humanitar xarakterli
olması, onun insanların yaradıcı və keyfiyyətli fəaliyyətinin
hərtərəfli açılmasına yönəldilməsi,
islahatda şəxsiyyətin hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi, islahatın praktiki
yönümlüyünü - dövlətin və cəmiyyətin
malik olduğu vəsaitlə təmin oluna bilən məqsəd
və tədbirlərin, yenilik və dəyişikliklərin həyata
keçirilməsinə yönəldilməsi. Təhsil
sisteminin mütənasib inkişafının təmin edilməsi, təhsil sisteminin əhatə
imkanlarının genişləndirilməsi, onun keyfiyyətinin
və rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsi, təhsil
sisteminin idarəetmə orqanlarının fəaliyyətinin
respublikanın digər dövlət orqanları və
qeyri-dövlət təşkilatlarının fəaliyyəti,
eləcə də ölkənin iqtisadi mühiti ilə əlaqələndirilməsi,
təhsil siyasətini həyata keçirən orqan və
şəxslərin səlahiyyətlərinin “Təhsil
qanunu”na və digər qanunvericilik aktlarına uyğun tənzimlənməsi”.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2012.- 20 oktyabr.- S.14-15.