Rəbiyyət Aslanova: “Azərbaycanda dini
etiqad azadlığı var,
azadlığın “dinə çevrilməsi” isə başqa şeydir”
Avropa
Şurası Venesiya Komissiyasının Azərbaycanın “Dini
etiqad azadlığı haqqında” qanuna verdiyi rəyə
dövlət rəsmiləri, müvafiq strukturlar, o cümlədən
Milli Məclisin İnsan hüquqları Komitəsinin sədri
kimi biz də öz münasibətimizi bildirmişik.
Eyni
zamanda, məsələ dini etiqad və hisslər kimi olduqca həssas
sahədən getdiyi
üçün ictimai rəydə
yanış yönləndirmə cəhdlərini nəzərə
alaraq münasibətimizi bir qədər
geniş aspektdən izah etməyə ehtiyac duyuruq”.
Bunu
Gün.Az-a açıqlamasında Milli Məclisin (MM)
İnsan hüquqları komitəsinin sədri, professor Rəbiyyət Aslanova söyləyib.
Komitə
sədrinin dediyinə görə , dini etiqad
azadlığı ilə bağlı qanunlar dünyəvi
dövlətlərin təcrübəsidir.
O,
qeyd edib ki, dünyəvi
dövlət həm sivilizasiyanın, həm də Azərbaycan
xalqının ən mühüm nailiyyətidir, eyni
zamanda, dünyəvi dövlət
dindən ayrılma nəticəsində yaranan dövlətdir.
R.Aslanovanın
sözlərinə görə,
dövlət-din münasibətlərinin konstitusion əsaslarla tənzimlənməsi
dünyəviliyi təmin edən əsas məsələlərdən
biridir:
“Müasir
dövrdə mədəniyyətlərin, dinlərin və
sivilizasiyaların dialoqu, insan hüquqlarının, dini-etiqad
azadlığının təminatı ümumi məqsədlər
sırasında dünyəviliyi ən mütərəqqi imperativ kimi irəli sürür.
Belə dövlətin dinlə münasibətləri dedikdə,
vətəndaşların vicdan və din
azadlığının təmin edilməsinə, onların
dini-əxlaqi ehtiyaclarının ödənilməsi
üçün lazımi şəraitlərin
yaradılmasına və dini qurumların, ibadət təcrübəsi
çərçivəsindən çıxan və bu səbəbdən
ictimai fəaliyyətə çevrilən fəaliyyətlərinin
tənzimlənməsinə yönəldilmiş hüquqi
aktlar, eləcə də təşkilati və əməli tədbirlər
sistemi nəzərdə tutulur.
Hazırkı
dövrdə bütün Avropa
dövlətləri, eləcə də, bir sıra Cənub-Şərqi
Asiya dövlətləri dünyəvi dövlətlərdirlər.
Reallıq belədir ki, Şərq-müsəlman ölkələrinin
böyük bir qismndə dünyəvi dövlət
meyarları müxtəlifdir. Buna görə də Şərqdə
dünyəvi dövlətçilik problemi özü
ayrıca bir tədqiqatın mövzusudur. Qürur doğurucu
məqamdır ki, Azərbaycan bu məkanda-müsəlman
Şərqində dünyəvi dövlət quran ilk respublika
olmuşdur. Şərq məkanında Türkiyə və bir
sıra MDB ölkələri də rəsmi dünyəvi
dövlətlər sırasındadır”.
Komitə
sədri bildirib ki, Azərbaycan
dünyəvi dövlət olduğu üçün
burada dini etiqad azadlığı yalnız qanunda nəzərdə
tutulan cəmiyyətin birgəyaşayışı və
tolerantlığın təmin edilməsinə təhdid yarada
biləcəyi təqdirdə mütərəqqi dəyişikliklər
edilir.
R.Aslanovanın
bildirdiyinə görə, dünyəvi dövlətçilik
və tolerantlıq mühitinin təmin edilməsi Azərbaycan
xalqının müstəqilliyini təmin edən ən vacib
sərvətlərdəndir:
“Məhdudiyyətlərdən
danışılır, bəlkə də çoxları da
bilmir ki, “məhdudiyyət” Avropa
Konvensiyasında tətbiq edilən hüquqi termindir.Dini etiqad
azadlığının məhdulaşdırıla biləcəyi
məqamlar konkret olaraq Avropa Konvensiyasında vurğulanıb və
qanuna edilən mütərəqqi dəyişikliklər
yalnız bu məqsədlə edilir və ediləcək. 20-ci
srə qədər Avropada nə
dini etiqad azadlığı sözü, nə də
problemi dilə belə gətirilə bilməzdi.
Çünki rəsmi bəyan edilən dinlər var idi və
söhbət bununla da bitirdi.
Yalnız 2-ci dünya müharibəsinni fəlakətli
səbəb və nəticələri bu məsələyə
diqqəti yönəltməyə vadar etdir.Ümumdünya
İnsan Hüquqları Bəyannaməsinin qəbulu Həmin
Venesiya Komissiyasının təmsil etdiyi Avropa Şurası
1949-cu ildə yarandı və 1950-cu ildə Avropa İnsan
Hüquqları Konvensiyasını qəbul edib”.
Komitə
sədri deyib ki, dini etiqad
azadlğına həmin Konvensiyanın 9-cu bəndi həsr
edilib, o cümlədən, bu bəndin
ikinci hissəsində dini etiqad azadlığının məhdulaşdırıla
biləcəyi məqamlar ilk dəfə əksini tapıb ki,
həmin məqamlar da bunlardan ibarətdir:
“Məhdudiyyətlər
ancaq qanunla müəyyən edildiyi halda; demokratik cəmiyyətdə
ictimai sabitlik və asayişin təmin olunması
maarqlarına xidmət etdiyi halda; cəmiyyətin sağlamlıq və mənəviyatının
qorunmasına yönəldiyi halda; yaxud da, başqa
insanlarının hüquq və azadlıqlarının qorunmasının zəruri
olduğu halda tətbiq edilir.
Beləliklə də, hər bir dövlət bu sadalanan
maraqlar çərçiəsində mədudiyyətləri
tətbiq edə bilər və onların sırası
genişlənə bilməz.
Konvensiyaya
görə, dini etiqad azadlığının əsas istiqaməti tolerantlıığın və
ictimai konsensusun təminatı kimi başa düşülməsi,
yəni, bir qismin
hüquqlarının başğalarının
hüquqlarını pozulması hesabına reallaşmasına
yol verməməkdir. Konvensiyanın 6-cı maddəsində
onu imzalayan dövlətlərin “mədəniyyətlərarası
dialoq və dözümlülük ruhunu təşviq etməsi”
vurğulanır. Azərbaycan bu Konvensiyaya qoşulub və Qanuna dəyişiklik və əlavələrdən söz
düşəndə söhbət məhz yalnız bundan
gedir”.
R.Aslanovanın
eyni zamanda qeyd etdiyinə görə,
mədəniyyətlərarası dialoqun təşviqində
isə Azərbaycanın gördüyü işlərlə
müqayisə ediləcək ikinci bir təcrübə demək
olar ki, yoxdur:
“İradlara baxsaq orada “icazəsiz dini fəaliyyətin qarşısını almaq üçün cərimələr, dini qruplardan toplantı keçirmək üçün hökumətdən icazə almaq tələb olunması” və sairəni görərik. Dünyanın hansı dünyəvi ölkəsində bundan fərqli hallar varmı? İstərdim ki, cəmiyyətimiz bir daha Venesiya Komissiyasının Azərbaycanda “Dini etiqad azadlığı haqqında” qanunda məhdudiyyət adlandırdığı və verdiyi əsas tövsiyələrə nəzər salsın və bu barədə aydın təsəvvürləri olsun.
Onlar belədir, yəni, vətəndaşlığı olmayan şəxslərin və xarici vətəndaşların dini təbliğat aparmasına qadağanı aradan qaldırmaq; dini baxışları səbəbindən hərbi xidmət keçməkdən imtina edən şəxslərə alternativ mülki xidmət keçmək imkanı yaratmaq; dini icmalara daha çox muxtariyyət hüququ tanımaq; dini icmaların dövlət qeydiyyatında alınması sistemində islahatlar aparmaq, dövlət qeydiyyatı üçün lazım olan sənəd və məlumatların dəqiqləşdirilməsi; dini icmanın ləğv edilməsini tənzimləyən qaydalara dəyişikliklər etmək, ləğv olunmaq və digər sanksiyalarla üzləşən dini icmaların apelyasiya vermək hüququnu təmin etmək;
İslam dininə aid ayin və mərasimlər yalnız Azərbaycanda təhsil almış vətəndaşlar tərəfindən həyata keçirilə bilər” maddəsini çıxarmaq; vətəndaşı xarici dövlətə dini təhsil almağa göndərmək üçün müvafiq icra hakimiyyəti orqanından razılıq almaq tələbini ləğv etmək”.
Millət vəkili daha sonra bildirib ki, Venesiya Komissiyasınnı rəyində iradlardan biri də alternativ hərbi xidmətlə bağlıdır:
“Gəlin məsələnin kökünə baxaq. Avropa Şurası 2000-ci ildə əsas hüquqlar haqqında Xartiya qəbul edib.Bu sənədin 10-cu maddəsi dini etiqad azadlğının təminatını əks etdirir. Maddənin 2-ci bəndində novasiya əlavə edilərək ilk dəfə “milli qanunvericiliklərə uyğunlaşdırılmış şəkildə, dini etiqad əsasında hərbi xidmətdən imtina etmək hüququ” ifadəsini tapıb. Yəni, cəmi 10 il əvvəl bir əlavə edilib və o zaman artıq 10 ildən çox idi ki, Azərbaycan işğalçı müharibəyə məruz qalmışdı.
Necə deyərlər, şərhə ehtiyac yoxdur. Amma hər halda bu əlavədə milli qanunvericiliklərə uyğun şəkildə ifadəsinin vurğlanması da əhəmiyyətli sayılmalıdır. Bu baxımdan, Azərbaycan müharibə şəraitində yaşayan dövlət kimi öz mövqeyini milli praktikadan çıxış edərək bildirir. Azərbaycan müharibə vəziyyətində yaşayır. İşğal altında olan torpaqlarımızda minlərlə məscidlər və dini inanc yerlərimiz.
Şuşadakı “Gövhərağa” məscidi darmadağın edilib. Bu azmış kimi ölkəmizdəki tolerantlıq mühitindən sui-istifadə edərək, dini etiqad adı ilə Azərbaycan dövlətçiliyinə qarşı təxribat, konstitusion əsaslara qəsd cəhdlərinin qarşısını ala biləcək əlavə və dəyişiklikləri dini etiqad azadlığınnı məhdudlaşdırılması kimi qələmə vermək subyektvlik və qərəzdir.
Bu qədər həssas və mürəkkəb bir sahədə Venetsiya Komissiyasınınrəyində tələb edilən “mükəmməllik” anlayışına dünyada hansı dövlətdə rast gəlinir?
Gəlin fikir verək. Venesiya Komissiyasının rəyi “Azərbaycanda din haqqında qanunvericilik mükəmməl deyil” adlanır. Mükəməllik “ideal” sözü ilə sinonimdir və məgər Avropada, yaxud, dünyanın hansısa ölkəsində ideal və mükəmməl olan hansısa qanun və ona riayət praktikası mövcuddurmu?
Əgər belə olsaydı, nə üçün dini etiqad azadlığı institut 21-ci əsrin ən mübahisəli və mürəkkəb sahəsi adlanırdı?
Əgər mükəmməllik varsa o zaman sual olunur: hansı ölkələrdə dini durum bu anlayışla təsvir edilə bilər. Azərbaycanda insanların dini hisslərini təhqir edən müqəddəs kitabların yandırılması, din peyğəmbərlərinin təhqir edilməsi və karukaruralarının çəkilməsi, sivilizasiyalar arası münasibətləri qanlı toqquşmalara sürükləyən filmlər çəkilməsi kimi misallar, dözümsüzlüyün. islamofobiyanın “Breyvik nümunəsi” yoxdur”.
Komitə sədrinin həmçinin vurğuladığına görə, seçkilərdə səs toplamaq istəyən siyasi partiyalar Avropadakı kimi öz təbliğatlarını islamofobiya üzərində qurmurlar, Azərbaycanda dini konfessiyalara qarşı ayrı-seçkilik dalğasının yayılması yoxdur:
“Hansı mükəmməllikdən söz gedə bilər ki, bu gün Avropada İslamın mahiyyətindən tamamilə təhrif edilərək tanıdılması, “vəhşi müsəlman” obrazının yaradılması yönündə fəaliyyət görünməmiş hədə çatıb. Təsadüi deyil ki, nəhayət beynəlxalq təşkilatlar Avropadakı vəziyyət haqqında , Avropada müsəlmanlara qarşı diskriminasiyaya aid faktların yer aldığı hesabatlar hazırlayırlar. Əvvəllər isə bu hesabatlar ümumiyyətlə olmayıb.
Sual olunur, neçə yüz ilin demokratik cəmiyyətlərində bu durum pisləşməkdə davam edirsə, Azərbaycan haqda deyilənlərin heç bir əsası yoxdur. Azərbaycan isə dünyada dini dözümlülüyün təminatına nümunə olan ölkədir və burada tarix boyu heç vaxt dini zəmində qarşıdurma baş verməyib. Tədqiqat və sorğular göstərir ki, avropalıların yalnız 10-2- faizi dini ibadət və ayinlərə, dəyərlərə ciddi əməl edirlər. Azərbaycan isə öz dini-mənəvi köklərinə olduqca bağlı olan bir ölkədir. Burada hətta 70 illik sovet dönəmində belə xalq öz dini dəyərlərini qoruyub, yaşadıb.
Daha yaxşı olardı ki, Venesiya Komissiyasi bir Avropa qurumu olaraq dünyəvi adlanan dövlətlərində bu meyllərin kökünün və gələcək nəticələrinin nə olacağına dair rəyini versin. Dini qanunvericiliyi dəyərləndirərkən adekvat ifadələr işlətsin. Təşkilat rəyində “ideal, mükəmməl” sözlərini tətbiq edir və həm də yazır ki, “qanun qarışıq terminologiya ilə zəngindir ki, bu da müddəaların dolayı təfsirinə imkan verir”. Qanunvericiliyin dəyərləndirilməsində adekvat terminlərdən istifadə edilmədiyi halda bu bizə tövsiyə ediılir. Yenə də şərhə ehtiyac yoxdur.
Venesiya Komissiyasının rəyini alqışlayanlara, onunla həmrəy olan bəzi mövqelərə, hay küy qoparmalara gəldikdə isə xatırlatmaq istərdik ki, Azərbaycan hüquqi islahatlara, qanunvericilik proseslərinə milli reallıqdan çıxış edərək, həm yaradıcı, həm də tənqidi yanaşır. Həmin insanlar “Eurovision” müsabiqəsi keçiriləndə də hay-küy qoparanlardır.
İndi isə Venesiya Komissiyası ilə eyni cür düşünənlərə çevriliblər. Azərbaycan qanuncericiliyində təqliddən söhbət getmir. Belə olsaydı eynicinsli nikahlar, cini azlıqlar haqda qanunlar da gündəmə gələ bilərdi. Bunu unutmaq lazım deyil. Azərbaycan dünya hüquq məkanına tarixi mənəvi dəyərlərini, sivilizasion irsini qoruyaraq inteqrasiya edir. Əks təqdirdə cəmiyyət ifrat liberalizm, mənəvi-əxlaqi relyativizm və dediyimiz “azadlıq dini” fenomenləri ilə üzləşə bilər”.
Həmzəoğlu Kamil
525-ci qəzet.- 2012.- 23 oktyabr.- S.4.