Qatilin qətli və ya cəzasız
cinayət
Nəhayət...
nəhayət ki... Mehriban Ələkbərzadədən
çox mükəmməl bir rejissor işi.
Tamaşanın mizan quruluşu bir burulğanı
xatırladır: Xalq yazıçısı Elçinin
“Qatil” pyesinin personajları Mehribanın rejissurasında sanki
ehtiraslar burulğanına düşüb fırlanırlar;
gah ehtiraslar içində qərq olurlar, ehtirasların
romantikasına uyurlar, gah da boy verib gerçəkliyin məntiqini
qəbul eləyirlər; elə ki, qəbul elədilər, həqiqətlərin
acısını daddılar, yenidən “baş vurub”
burulğanda özlərini unudurlar.
Ancaq bütün hallarda burulğanın sonu ölüm. “Burulğan” arxa planda uca,
modern binalar arasından elə bil ki “sivişib” pilləkənlər
üstündə qoyulmuş qapıdan içəri girir, mənzilin
mərkəzinə enib şişir, böyüyür,
dalğa-dalğa hərlənir,
sürətlənir, tamaşanın qəhrəmanlarını,
qara, ağır stolu,
stulları, digər xırda
predmetləri aşırıb, tennis topu kimi ora-bura
çırpıb sadist bir hökmranlıqla oynadır və
sonra... ön plana gəlib nəfəsini dərir, sakitləşir
və səhnə quyusuna girib gözdən itir.
Tamaşanın mizan quruluşunun və çoxsaylı
məna sayrışmalarının fiqurativ simvolik
obrazıdır burulğan, əlbəttə ki, məncə,
mənim gördüyüm qədərincə. Burulğan həm
də baş qəhrəmanlardan birinin, – Oğlanın, – əməl
xəttinin səhnə məkanında plastik rəsmi, plastik
qiyafəsi kimi açılır seyrçiyə.
Bir
neçə il bundan əvvəl
hazırlamışdı “Qatil”i Mehriban Ələkbərzadə
Milli Teatrın səhnəsində və o tamaşa ilə bir
çox festivalları gəzmişdi... Amma indi... restavrasiya
adı altında rejissor öz tamaşasını tamam
söküb və yenidən yığıb: təhkiyə
primitivliyindən qurtulub, tamaşanın epizodlarını mənalar
bolluğuna çıxarıb, hər bir rəftarın
konkret psixofizioloji bəraətini tapıb, heç bir kəlməni,
ifadəni boş buraxmayıb, sözü mizanlarda,
mizanları tərtibatda, tərtibatı musiqidə “əridə”
bilib, onları vahid bir “burulğan” dinamikasında
tarazlığa gətirməyi bacarıb.
Bütün bunlar ona görə belə alınıb ki,
rejissor idealda mümkün olası qədər pyeslə
doğmalaşıb, onu özünküləşdirirb,
“Qatil”in personajları ilə sanki birgə nəfəs
almağa başlayıb. Məhz elə bu səbəbdən Elçinin “Qatil”
pyesi öz sirrini Mehriban Ələkbərzadəyə təslim
edib: aşkarlanıb ki, əsər aktyorların oyununa rəng
qatacaq gizli mənalarla doludur; aşkarlanıb ki, “cinayət və
cəza” bir-birinin içində yaşayan, bir-birinin davamı
olan sosial, mənəvi-əxlaqi təzahürlərdir və
onları bir-birindən qoparmaq, ayırmaq olmur;
aşkarlanıb ki, ədəbiyyat, təbii ki, sitatlarla pyesin
mətninə gətirilmiş Dostoyevski, Svetayeva timsalında,
sevgi oğrusu üçün, –
Oğlan üçün, –
bir şirmadır, fəaliyyət maskasıdır,
imicdir; aşkarlanıb ki, Qadın heç də məsum və
günahsız deyil: öz bədəninin seksual
çağırışının tilsiminə düşəndə o, qürurunu, kimliyini, sosial mənsubiyyətini
unudub, ehtiyatını əldən verib və ehtiras
burulğanına atılıb; aşkarlanıb ki, 20 ildən
sonra yağışlı bir gecədə keçmiş
müəlliməsinə eşq elan edən Oğlan
başqasını incitməkdən və öz-özünə
yazığı gəlməkdən həzz duyan sadomazoxist
birisidir. Amma buna baxmayaraq rejissor tamaşada hətta onun
üçün də bəraət şansı saxlayır:
bu “əcayib” psixopat məxluqun uşaqlığı məhrumiyyətlər,
basqılar, sevgisizlik və kasıblıq mühitində
keçib; ol səbəbdən heç nəyə inanmır
Oğlan; ol səbəbdən yalquzaq xislətlidir Oğlan; ol
səbəbdən içi xıltdır Oğlanın və
bu xılt, bu acı, bu irin mütəmadi “daşıb” səhnəni
“çirkləndirir”. Qadın isə bir an
belə şübhələrindən qurtula bilmir; daim öz
ürəyində götür-qoy eləyir ki, Oğlanı
yağışlı gecədə yanında saxlamaqla düz
addım atıb, ya yox. Yəni tamaşada
heç nə birmənalı yozulmur, heç nəyə birmənalı
cavab tapılmır. Cavab hər bir
seyrçinin özünə görə, öz
düşüncələrinə, öz
yaşantılarına görə mövcuddur.
Səhnə
möhtəşəm göydələnlər şəhərinin
bir fraqmentidir (tərtibatçı rəssam İlham
Elxanoğlu): gecə işıqları içində
sayrışır. Bax, elə bu möhtəşəm
binalar arasında “dəli” ehtiraslar yaşanır tənhalıq
qorxusundan; bax, elə bu möhtəşəm binalar
arasında cinayətlər cəzaya yol açır, cəzalardan
isə yeni cinayətlər törəyir. Səhnə
dizaynı ağ və qara rənglərin
təzad dinamikası üzərində qurulub: harada qara varsa,
ora bir ağ “ilişib”: və əksinə, harada bir ağ
varsa, oradan mütləq bir qara görünür. Bu, həyatdır,
cənablar, ağla qaranın sərhədində yerləşən
həyat... və burada xeyir şərlə qarışıb,
pis – yaxşı ilə, mənfi – müsbətlə, düz
– əyrilə, yalan – həqiqətlə... Odur ki, kimin kim olduğu, kimin necə olduğu həmişə
müəmmadır. Rejissor da mizanları elə düzənləyib,
aktyorların hərəkətini səhnə məkanında
elə paylaşdırıb ki, ağ (pərdələrin
köməyilə) qaranın (səhnə konstruksiyanın)
içindən daim burulğan dalğası kimi keçib
tamaşanın vizual qəşəngliyini şərtləndirir.
Bu vizual faktura qəşəngliyində isə,
qəribə də olsa, kədərli bir musiqi gizlənib.
Bax, kompozitor Aygün Səmədzadənin həzin, kövrək
bəstələri də sanki həmin musiqinin gerçəkliyidir,
qadın ömrünün ağ və qara səhifələrinin
melodisidir. Odur ki, bu tamaşada tərtibat musiqiyə
açılır, personajların yaşantı musiqisinə
çevrilir; musiqi isə tərtibatla tamamlanır, mizanlarda
konkretləşir.
Mehriban Ələkbərzadə
aktyorlarla da son dərəcə dəqiq işləyib və
istədiyini onlardan maksimal şəkildə ala bilib.
Birincisi onu deyim ki, aktyor seçimi idealcasına sərrastdır:
Münəvvər Əliyeva (Qadın) və Hikmət Rəhimov
(Oğlan) pyesin ruhuna başqalarından daha yaxın sənətçilərdir.
Hətta mən onların ifa tərzini Milli
Teatrda yeni tendensiya kimi dəyərləndirməyə meylliyəm.
Hər iki aktyor əsəb gərginliyinin axırıncı
pilləsində oynamağa proqramlaşdırılıb
rejissor tərəfindən: çünki bu yaşantı gərginliyi
olmasa, finalın ölüm sakitliyi özünü
doğrultmayacaq. İkincisi: aktyorlar səhnədə
böyük fiziki qüvvə israfında
çalışırlar; epizoda pərçim mənaların
ya hamısını oynayırlar, ya da birini oynayıb digərlərini
işarələyirlər. Rejissor aktyorlarını səhnədə
bir an da boş saxlamır: onlar fasiləsiz
hansısa predmetlərlə davranıb epizodlarda
reaksiyaların və ünsiyyətin
inandırıcılığına çatırlar. Busa mürəkkəb yaşantılar cərgəsinə
malik tamaşada aktyor səmimiyyətinin təminatçısı
olur, onları hisslərin gerçəkliyindən
yayınmağa qoymur.
Aktrisa
Münəvvər Əliyeva öz personajını “tənhalıq
qorxusu” – “müəllimə qayğıları” – “sevgi” –
“yorğunluq” – “seksual istək” – “əxlaq” – “özgə rəyindən
asılılıq” marşrutu ilə sərbəstcəsinə
“gəzdirir”. Sonuncu dayanacaq intiqamdır:
alçaldılmış və təhqir edilmiş
Qadının intiqamı. Bəlkə Qadın tələsdi
öz intiqamında? Bəlkə Oğlana
daha bir şans vermək mümkün idi? Axı o,
barışıq təklif edirdi... Axı o öz kimsəsizliyini,
əlacsızlığını boynuna alırdı...
Axı Hamlet Klavdini dua edərkən öldürməmişdi...
Tamaşada
nöqtələr, nidalar, mühakimələr, qərarlar
yoxdur, vergüllər, tirelər, bəlkələr,
şübhələr var. Baxmayaraq ki, hər iki aktyor – Münəvvər
və Hikmət – səhnədə açıq, aqressiv,
emosional oyun sərgiləyir, onların ünsiyyəti,
danışığı, ifa manerası yarımtonlarla, əlüstü
dəyişən çalarlarla zəngindir. Münəvvər
Əliyeva yumşaq oyun üslubunu tərcih etmiş
aktrisadır: səhnədə həmişə özü qədər
olur və süni yaşantılar göstərməkdən
“qaçır”. Bu dəfə də onun personajının səhnə
həyatı heç yerdə, bir dəfə də olsun, qırılmadı;
rolun partiturası birnəfəsə, emosional coşqu yüksəlişində,
amma pafossuz ifa edildi: və qəribədir, finalda rolla bərabər
aktrisa da “söndü”. Ayrı cür necə ola bilir öz
sevgilisini qətlə yetirmiş Qadın, doğru olar desəm,
Qatili Qətlə yetirmiş Qadın?.. Çünki fiziki qətldən öncə
Oğlan müəllimənin ruhunu, ümidlərini,
etibarını, sevgisini və son sevincini
öldürmüşdi. İndi bunlardan hansı daha
çox qatildir: Qadın yoxsa Oğlan?
İnsanı tənhalıq qədər qorxudacaq ayrı
bir nəsnə yox. Əgər Qadın öz tənhalığından
bezməsəydi, kişisizlik acısını
yaşamasaydı,
təkliyini qara bəxtinin əlaməti kimi
görməsəydi, yəqin ki, Oğlanı öz evinin
kandarından içəri buraxmayacaqdı. Ancaq
tale, bəlkə də ehtiyac, bu iki nəfəri bir-birinə
doğru sürükləyirdi.
Aktyor Hikmət
Rəhimov Oğlan rolunda Milli Teatrın səhnəsini fəth
elədi: onun davranış manerasında, səhnədəki
inamlı və ötkəm yerişində mən uzaqdan
uzağa dahi Həsən Turabovun cizgilərini, sənətçi
üslubunu duydum: hərçənd materiallar, fakturalar tamam fərqlidir.
Hikmət öz personajının
psixofizioloji ovqatını “zavallı oğru”, “qadın bədəninə
tamarzı kişi” və “sadist cani”
üçbucağının nöqtələri arasında dəfələrlə
müxtəlif variantlarda dəyişdirir, qəhrəmanının
neqativ enerjisini tamaşanın mizan burulğanının mərkəzinə
çevirir və impulsiv oyun tərzilə səhnə təşəbbüsünə
tam yiyələnir. Onun ifasında zavallı, məğmun,
aciz birisi sürətlə sadist, xəstə, qaba və kobud
diktatora dönür seyrçilərin gözü
qarşısında. Hikmətin
Oğlanı tamaşanın əvvəlində “utancaq əlaçı
şagird” plastikasında adlayır səhnəyə. Sonradan isə aktyor öz personajını “türmələr
dibindən çıxmış cinayətkar” kimi
görükdürür səhnə güzgüsündə.
Hikmət təsiredici bir oyun sərgiləyir: onun hər bir
psixoloji jesti tamaşaçıda həməncə konkret
reaksiya oyadır. Bu reaksiyada isə ikrah və
nifrətdən başqa heç nə yoxdur. Rejissor Mehriban Ələkbərzadənin yozumunda
Oğlan potensial faşistdir, dağıdıcı
başlanğıcdır, psixikası zədəli şəxsiyyətdir,
qara enerjinin özüdür. Qadın isə ağ enerjidir, ailə harmoniyasının,
yaşam harmoniyasının təmsilçisidir. Beləliklə,
tərtibatda konkretləşmiş ağ –
qara simvolikası mahiyyətin vizual proyeksiyası kimi “oxunur”.
Mehriban Ələkbərzadə
köhnə “Qatil”dən yeni tamaşaya yalnız Qonşu
rolunun ifaçısı Səidə Quliyevanı
götürüb gəlib. Səidə
Quliyeva isə öz çoxbilmiş, fəndgir, tədbirli
qadın maskasının cizgilərindən hər dəfə
məharətlə bəhrələnməyi bacaran peşəkar
bir aktrisadır. İndiki “Qatil”
tamaşasında da onun oyunu rahat və səlisdir, xırda
nüanslarla doludur.
Tamaşa bir süjet kimi, bir hadisə kimi faktiki surətdə
Polisin hər hansı bir qatili yaxalayıb fərqlənmək,
yüksəlmək, barınmaq arzusundan pöhrələnir. Və
dramaturq, elə bil ki, bu arzunu eşidib onu gerçəkləşdirmək,
gerçəkləşdirib Polisi bir insan kimi sınaqdan
keçirmək istəyir. Ola da bilsin ki,
bu hadisə Polisin beynində, yuxusunda oynanılır. Həqiqətdə,
nəyin gerçək, nəyin xəyal, nəyin yuxu
olduğunu dramaturqdan başqa kim bilə
bilər ki? Ona görə tamaşada Polis (Elxan
Quliyev) mənə heç də ikinci dərəcəli
personaj kimi görünmür. Belə ki, illər uzunu
arzusunda olduğu bir məqam yetişincə məhz Polis
Qatili, yəni Qadını həbsə almaqdan, və deməli,
öz karyerasından imtina edir, gördüyünə
inanmır, inanmaq istəməyib də cinayəti cəzasız
qoyur, cinayətkarı elə yerindəcə həbs eləmir,
əksinə, başılovlu cinayət məkanından
uzaqlaşır. Busa artıq dramaturqun öz qəhrəmanına
verdiyi bəraətdir: Dostoyevskidən fərqli olaraq
Elçin qatili cəzadan qurtarır: çünki
Qadının zəhərlədiyi Oğlanın yaşamağa
və insan adlanmağa mənəvi hüququ yox idi.
Lakin final da hələ son deyil: niyəsi
də bu ki, seyrçi tamaşanın emosional təsirini və
düşüncə energetikasını özü ilə bərabər
gündəlik həyata aparır və təsəvvüründə
tamaşanı bir daha, bir daha, bir daha fırladıb məntiqi
nəticə konkretliyinə çıxmaq istəyir. Yəni
seyrçi tamaşadan sonra da aktiv fikirləşir:
Qadın
polis çağıra bilərdi...
Qadın
qapını Oğlanın üzünə açmaya bilərdi..
Qadın
qonşularına kömək üçün müraciət
eləyə bilərdi...
Qadın
dərs dediyi məktəbdə həmkarları ilə məsləhətləşə
bilərdi...
Qadın
dərdini kimlərləsə bölüşə bilərdi...
Amma yox,
o, bunların heç birini eləmədi: şampan şərabına
zəhər qatdı və Oğlanı öldürdü...
Ona görə ki, hisslər, emosiyalar məntiqsizdir; sevgi
və intiqam məntiqə tablamır. Biz məntiqin ipindən
yapışıb hisslər burulğanından xilas olanda
normal, rahat və sakit yaşayırıq, amma bilirik ki, həyatın
marağı artıq bizim üçün ölüb və
indən beləsinə biz təkrarları həmişəlik
çiynimizdə daşımağa məhkumuq.
Oğlan
gəldi və Qadının günlərini maraqlı elədi...
Oğlan
gəldi və Qadının ömür sürdüyü evin
içindəki qadağalar qəfəsini
dağıtdı...
Oğlan gəldi və Qadının həyatını
qatıb-qarışdırdı, onun mənəvi, ruhsal
ölümünü yaxınlaşdırdı.
Əvəzində Qadın tale burulğanın nə demək
olduğunu duydu, ömür dalğalarının
püskürdüyü emosiyalar pipiyində sörfinq
aşiqi kimi üzməyin ekstrim həzzini yaşadı.
Bunun üçün səhv eləməyinə
dəyərdimi? Bilmirəm.
Yenə
suallar cərgəsi... Əsl tamaşa, bax, budur: bir an da sənin düşüncələrini,
emosiyalarını rahat buraxmır, seyrçini seçmək,
qərar vermək məsuliyyətilə üz-üzə
qoyur.
Bu ona
görə belədir ki, tamaşa seyrçilərlə
müasir teatr dilində danışıb onların iç
dünyasına sirayət eləyə bilir. Razılaşaq
ki, bu, fərqli tamaşadır və onun yeri artıq apriori
Milli Teatrın repertuarında xüsusiləşir.
Tamaşadakı rejissura emosional ekstrim rejissurasıdır:
Mehriban Ələkbərzadə nə intim
yaşantıları eyhamlaşdırmaqdan çəkinir, nə
çılpaq həqiqətdən qaçır; nə brutal
gerçəklik onu qorxudur, nə tamaşanın
çılğın, dəlisov dinamikası, nə
aktyorların psixofizioloji durumunun gərginliyi. O, sadəcə,
insan həqiqətinə, dramaturji vəziyyətin həqiqətinə
doğru yol gedir.
Əgər hər hansı bir rejissor qısa bir müddət
ərzində müəyyən bir pyesə iki dəfə
müraciət eləyirsə, bu dramaturji mətnin mənalar
mozaikasından, teatral cazibəsindən və özündə
qapsadığı münasibətlər sirrindən xəbər
verir.
Aydın Talıbzadə
525-ci qəzet.- 2012.- 23 oktyabr.- S.7.