Əsl insan, fədakar alim, gerçək
ziyalı itkisi
PROFESSOR NAZİF QƏHRƏMANLI BU
DÜNYAYA VİDA ETDİ
Ağlımıza
gətirmədiyimiz qəfləti bir aqibət, acı bir tale,
bir yazı, bir təəssür: tanınmış ədəbiyyatşünas
alim, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi
işçisi, filologiya elmləri doktoru, professor Nazif Ələkbər
oğlu Qəhrəmanlı bu dünyadan ayrıldı. Axirət
dünyasına qovuşdu. Uzun illərin vəfalı dostu,
professor Rəhim Əliyev qəfildən: - Bəs deməzsən,
Nazif də uçdu, ruhunun ardınca qeyb oldu, - deyəndə acı
xəbərdən tutuldum, bulandım. Elə bu anda bir
ilğım, ilıq bir həyəcan da keçdi içimdən.
Axı həmişəlik yaddaşıma ilişib qalan bu 17
avqust mübarək Ramazan ayındandır. Ayların
sultanı, işığın, bərəkətin rəmzi
olan müqəddəs Ramazan ayından.
Bu
mübarək günlərin işığından, sevincindən
keçən zərif bir kədər ruhuma doldu.
Duyğulandım, qayğılandım. Axı Nazif Qəhrəmanlı
bu pakizə Ramazanda ruhunu uçurmuşdu, qəlbini
tapşırmışdı. Belə günlər insan
ömrünə bir rəhmət, bir
yüngüllükdür, bir kölgə, bir sayədir. Nazif Qəhrəmanlının
mübarək ruhunu mələklər qanadları
üstündə aparmışdı.
Yazılarını
lap əvvəldən oxumuşdum. Özünü isə
90-cı illərdən tanıyırdım. Ensiklopediyada
işlədiyi illərdən. Məni ora Pedaqoji Universitetin
müəllimi, filologiya elmləri doktoru, professor Ramin Əhmədov
aparmışdı. Ensiklopediyaya məqalə vermək
üçün. Nazif Qəhrəmanlının işlədiyi
otaq uzunsov, ensiz, dar bir hücrə idi. Saralmış
kağızlar, kitab qalaqları yöndəmsiz şkaflarda
mürgüdəydi, əl dəyməsəydi
ayılmazdı. Nazif Qəhrəmanlı bu mürgünü
sən demə nəfəsi ilə ayıldırdı. Ürəyinin
odu, beyninin işığı ilə oyadırdı. Tozlu,
solğun varaqlara, kitablara nəfəs ötürürdü.
Sən demə Nazif Qəhrəmanlının nəfəsini
yeyən günlərin yarpaq tökümü bəlkə elə
o çağlardan başlamışdı. Bilmirəm. Bildiyim
budur ki, belə iş şəraitinin səbrinə
sığınmaq, səbrin əlində qalmaq nə qədər
işgəncəlidir, dözülməzdir. O günlər
ürək, qan yeyirmiş sən demə. Varaqlara, kitablara həyat,
can vermək üçün!
Rayonda
yaşayırdım. Sözə-ədəbiyyata böyük
həvəsim vardı. Oxumaq istəyirdim. “Namizədliyi”
rayonda yaşaya-yaşaya müdafiə etmişdim. “Doktorluq” da
yazmaq istəyirdim. Professor Teymur Əhmədovun səbəbkarlığı
ilə. Professor Vaqif Arzumanlının elmi məsləhəti
ilə mövzu götürmüşdüm. Məni
tanımadan fərdi plan işimə səliqə-sahman da gətiribmiş
sən demə Nazif müəllim. Bunu telefon zənglərindən
bilmişdim. Diqqətcilliyindən, xeyirxahlığından məmnun
qalmışdım Nazif Qəhrəmanlının.
Tale belə
gətirdi ki, onunla professor Vaqif Arzumanlının vaxtilə
direktor olduğu Milli Münasibətlər İnstitutunda,
Etnodil prosesləri şöbəsində bir otaqda işləməli
oldum. Məni ora professor Teymur Əhmədov gətirmişdi.
Ziyalı ordusunun xeyirxahlarından, qayğıkeşlərindən
biri, təmənnasız ziyalı Teymur Əhmədov.
İş
otağımız geniş, nisbətən rahat idi.
Stollarımız yan-yana idi. Yazılarıma redaktəyə
kömək edər, məsləhətlər verərdi. Mən
də kitablarını oxuyardım. Nazif Qəhrəmanlıdan
öyrənərdim. Hətta, cəsarət edib “Mikayıl Rəfili”
kitabı haqqında da yazmışdım. Məqaləni
“Şəhriyar” qəzetində dərc etdirmişdim... Elə
özünün də oxşarı vardı Mikayıl Rəfiliyə.
Bunu professor Fəridə Vəlixanlı, professor Şirindil
Alışanlı da deyirdi. Rus ədəbiyyatıni, dünya
mədəniyyətini yaxşı bilirdi. Qədərincə
bilirdi Nazif Qəhrəmanlı. Azərbaycan ədəbiyyatına
da söz ola bilməzdi. Milli ədəbiyyat tarixindən,
tarixçiliyindən, ədəbiyyatımızın genezis və
tipologiyasından, inkişaf mərhələlərindən
“doktorluq” yazmışdı, kifayət qədər tədqiqat
aparmışdı. Ensiklopedik bilik sahibi idi professor Nazif Qəhrəmanlı.
Bizim elmi
fəaliyyətimiz 2002-ci ildən AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsi ilə bağlandı. Nazifin şöbədəki,
institutdakı intensiv fəaliyyəti ilə bağlı xeyli
səhifələr var yaddaşımda. Bunları burada yazmaq
imkanından kənardayam. Müxtəsəri budur ki, fərdi
plan işlərinin tutulmasında məsləhətini, köməyini
əsirgəməzdi heç kimdən. Müdafiə
Şuralarında, elmi şuralarda, seminarlarda əhatəli,
müdrik çıxışlar edərdi. Respublikada və
ondan kənarlarda - elmi konfranslarda, simpoziumlarda dərin məzmunlu
məruzələr söylərdi. Hər hansı
problem-mövzunun müəyyənləşdirilməsi,
müzakirəsi və aydınlaşdırılmasında,
yaxud hər hansı bir ədəbi söhbətdə - istər
rus, istər Avropa, Qərb ədəbiyyatı olsun, fərq
etməzdi, - Nazif Qəhrəmanlının sözünə həmişə
ehtiyac olardı. Məlumatı, informasiyanı genişləndirərdi,
aktuallığı müəyyənləşdirərdi.
Axı o, ensiklopediyalardan gəlmişdi akademiyaya. Ədəbiyyat
tarixi, nəzəriyyəsi və tənqidini problemləri, mərhələləri,
ənənə və qanunauyğunluqları ilə kifayət
qədər mükəmməl bilirdi. Zəngin mənəviyyatlı,
möhtəviyyatlı idi professor Nazif Qəhrəmanlı.
Elmi
ictimaiyyət yaxşı tanıyırdı onu. Alimlər,
ziyalılar arasında güclü nüfuzu vardı onun.
Müxtəlif şöbələrin əməkdaşları
tez-tez onun yanına gələr, məsləhət alardı
ondan. Hətta, respublikanın kənar elmi müəssisələrinin
əməkdaşları da yanına gələrdi onun. Kömək
istəyərdi. Nazif Qəhrəmanlı da əsirgəməzdi.
Mən tez-tez bunun şahidi olurdum. Hətta, elə olurdu ki,
tanımadığı, bilmədiyi gənclərə
lazımi qayğı göstərərdi, onlara ümid verərdi.
Bunu həmyerlilərinə daha çox göstərərdi
Nazif Qəhrəmanlı. Dünya həyatı yaşayan bu
insanın dünya malında gözü yox idi.
Nazif Qəhrəmanlı
təmənnasız alim idi. Onun dövlətdən,
akademiyadan, institutdan, şöbədən, adamlardan
umacağı yox idi. O yeganə təmənnanı elə
Allahından görürdü. Nazif Qəhrəmanlı elm
adamı idi. Elmə həris sevgisi vardı onun. Elm onun
üçün maddiyyatdan, ailədən, övladdan belə
irəli idi. Yeri olanda hərdən gileylənərdi. “Filan su
borusunun zədələndiyi”ndən, “evin filan yerinin təmirə
ehtiyacı”ndan. Nazif müəllim elə bir imkan sahibi deyildi
ki, ev-mənzil şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına əlavə xərc
çəkə bilsin. Ancaq o, aldığı məvacibini
üst-üstə yığıb yazdığı
kitabların çapına xərcləyirdi. “Nəsib bəy
Yusifbəyli”, “Əliyusif Yusifzadə” belə çap
edilmişdi. Boğazından, ailəsindən kəsib,
kitablarına xərcləmişdi.
Nazif Qəhrəmanlı
görkəmli ədəbiyyatşünas-alim idi. Əvvəllər
“Nazif Ələkbərli” imzası ilə yazırdı. Ələkbər
atasının adı idi. Sonra “Nazif Qəhrəmanlı”
imzası ilə yazdı. Həm də soyadını
çağırdı, rişələdi. Bir dəfə
dedim ki, bu müxtəliflik anlaşılmazlıq yaradır
axı. Dedi ki, Azərbaycanda “Nazif” bir dənədir.
Adını nəzərdə tutub deyirdi. Gerçəkdən
belə deyirdi. Bu gerçəkdə bir həqiqət, bir məcaz,
bir məna, bir süs yox idimi?!
O ədəbiyyatımızın
müxtəlif sahələrindən yazmışdı.
Dürüstlüklə, mənbəli, qaynaqlı. Obyektiv.
15-ə qədər kitab çap etdirmişdi:”Mikayıl Rəfili”,
“Milli ədəbiyyat tarixçiliyi: genezis, inkişaf,
dövrləşdirmə problemləri”, “Azərbaycanda ədəbi
cəmiyyətlər (20-30-cu illər)”, “Üç budaq”, “Nəsib
bəy Yusifbəyli”, “Əliyusif Yusifzadə”, “Əlifba
islahati”, “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”.
Saysız-hesabsız məqalələrin müəllifi idi. XX
əsrin ədəbiyyat tarixini mükəmməl bilirdi. Bu
kitablar ağır zəhmətin, gərgin təfəkkürün,
zəngin idrakın bəhrəsi, nəticəsi idi. Çox
zaman arxiv şəraitində, mötəbər sənədlər
əsasında işləyirdi. Bu kitablar - milli mənəviyyatımızın
kübarı olan Nazif Qəhrəmanlının kitab heykəlləri
idi. Daim əllərdə yeriyən, addımlayan heykəllər.
Nazif Qəhrəmanlıdan hamı öyrənirdi -
üslubundan, orijinal məntiqindən, tənqidçı, ədəbiyyatşünas
səriştəsindən.
Nazif Qəhrəmanlı
Bakı Qızlar Universitetinin professoru idi. Elə
“professorluğu” da bu universitetdə Ali Attestasiya
Komissiyasından almışdı. Gərgin elm, tədris fəaliyyətinə
görə. Tələbələri onu çox sevirdi, daim əhatəsində
olurdu, suallar verirdi, cavablar alırdı. Onun bəzi
kitabları elə qiymətli mühazirələrinin nəticəsi,
yekunu idi. “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyi elə
beləcə yaranmışdı. Tələbələrinin
diplom , kurs işlərinə diqqətlə yanaşardı.
İmtahanlarda da incitməzdi onları. Nadir hallarda ondan kəsilən
olurdı. Sanki qıymayırdı tələbələrinə.
Nazif Qəhrəmanlı
yəqin ki, bir könül də qırmamışdı.
Qırmazdı. Sadəlik, təvazökarlıq onun təbiəti
idi. Çox halda yumşaq idi, səmimi idi. Bu təkəbbürlü
dünyamızda, bu Tiranların at oynatdığı - nüvə
oynatdığı zəmanəmizdə təkəbbürdən
əsər-əlamət yox idi Nazif Qəhrəmanlıda. Təkəbbürü
Allah (c.c.) da, peyğəmbər (s.a.s.) də sevmir. Təkəbbürlülər
bizdən deyil, - bildirirlər. Nazif Qəhrəmanlı təmiz
ziyalı idi. Xasiyyəti qu tükü, özü ipəkdən
idi, yumşaq idi. Peyğəmbər (s.a.s.) özü də
yumşaqlığı, davranışı, ünsiyyəti
öyrədirdi əshabələrinə. Nazif də belə
idi. Əlbəttə, onun sərt çağları da,
dönməz üzü olan vaxtları da olurdu. Xüsusilə,
elmdə, mövqeyində güzəştsiz idi.
Nazif Qəhrəmanlı
vəfalı insan idi. Vəfa ölçüsü Allahın
(c.c) şəninindir. Ona yaraşandır. Ona etiqadda bu vəfa
ölçüsü çox məna, fəlsəfə ifadə
edir. Nazif Qəhrəmanlı Allaha (c.c).vəfasında
bütün istiqamətlərdə, ölçülərdə
vəfalı idi. Sabitqədəm idi. Xüsusilə, elmə vəfasında
daha dürüst idi. Elmə vəfa onda ailədən,
övladdan, dostdan daha artıq duyulurdu. Nazifin vəfa
anlayışı ülvi idi. Bərabər
ölçülü , birxətli idi. Nazif Qəhrəmanlı
vəfalı insan idi.
Vəfa
ölçüsü - yumşaqlıq, həlimlik, sadəlik,
təvazökarlıq, ünsiyyət, səmimiyyət, əqidə
və zəhmətkeşlik məni ona
bağlamışdı. Nazifə yaxın adam idim. Bildiyim qədər.
Onunla demək olar ki, iki gündən bir
görüşürdük, söhbətləşirdik. Həftənin
tək günlərini akademiyada olurdu, - zarafat edib
akademiyanın bu əzəmətli dəhlizləri ilə bir
fateh kimi addımlamağınla aran necədir, - deyərdim.
Gülümsəyərdi... Universitetdə də
iki-üç gündən bir görüşərdik.
Cüt günlərdə oraya gələrdi. Tələbələrinə
mühazirələr oxumağa. Demək olar ki, hər
mühazirədən sonra mənim otağımda, hücrəmdə
olardıq. Özüm demişdim, xahiş etmişdim ki, dərsdən
sonra kafedraya yox, mənim yanıma gəlsin. Onunla ünsiyyət
xoş idi. Sözünün məğzində elə ədəbi
söhbətlər dayanırdı. Gileydən-güzardan, qeybətdən
uzaq adam idi. Çay dəmləyirdim... Şəkərdən,
təzyiqdən arxayın da içmirdi onu. Belə konfetlər
təsir edirdi səhhətinə. Xırda bükülü
konfetlərə meyil salmışdı. “Şəkərə
daha faydalıdır” deyirdi. Bir gün elektrik çaynikim
işləmədi. Elə xətti birdən
qırıldı. Hey deyirdim ki, evdən gəlmirəm,
götürüb yenisini gətirim. Günü günə
ötürürdüm. Belə olanda bufetə də
düşürdük. Onda da bir-iki manat ödəmək istəyəndə
etirazlar edərdi, rəva bilməzdi. Heç
çayını da əməlli-başlı içməzdi
onda. “Şəkər, təzyiq...” deyərdi.
Nazif Qəhrəmanlı
uzun müddət Elmi Şuraların üzvü, seminar rəhbəri,
Buraxılış Yekun Dövlət Attestasiyasının sədri
olmuşdu. Sözündə mötəbər, mövqeyində
qayğıkeş və səmimi.
Alimin
axırıncı məqaləsini biz verdik jurnalımızda.
Redaksiya heyəti bütün məqalələri ixtisar
etmişdi. Nazifin yazısına dəyməmişdi. Bu, tale
işi idimi? Bilmirəm. Təəssüf ki, məqaləsini
sağlığında çatdıra bilmədik özünə.
Qubadan yenicə qayıtmışdı, zəng etmişdi mənə.
Danışdıq. Yazısını soruşdu. Çapdan
çıxıb dedim. Təəssüf ki, “S.Rəhmanın
“Vəfasız” povestinin tənqidinə dair” arxiv
yazısının çapını görmədi. Nazif Qəhrəmanlı
bu məqaləsində vəfasızlığa etiraz edirdi.
Bəlkə də vəfa qavrayışı, vəfa dərki Nazifi Allaha (c.c) olan vəfasına qovuşdurdu. Kim bilir. Qubaya getmişdi. Ata yurduna, bacılarına baş çəkməyə, yazıb-pozmağa... Qardaşı üçün də bir başdaşı hazırlatmışdı. Onu qoymağa. Qoydu. Rahatlandı. Təskinlik tapdı. Fəqət... Bu təskinlik ona canı bahasına başa gəlib. Başdaşını qoyandan sonra halında təfavüt yaranıb. Xəstəxanaya aparıblar. Heyhat, gec olub... Avqustun 17-də, 63 sənədə gözlərini əbədi yumub... Allahdan (c.c.) əmanət aldığı ömür Nazif Qəhrəmanlı yaddaşında büllur bir əməl oldu. Ləyaqətli, şərəfli yaşadı.
Görüşünə, vidasına tələsdik. AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü, professor Teymur Kərimli, Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin əməkdaşı,professor Rəhim Əliyev və bu sətirlərin müəllifi yol boyu bu ünlü insanın ömür kitabını vərəqlədik. Vətəndaşlığını, ziyalılığını, təmizliyini yad etdik, kədərə dolduq.
Sanki içinə dammışdı. Səhhətindən giley edirdi hərdən. Bilmək olmaz deyirdi. Dərslərimi yarımştata keçirin. Mühazirələr çox yorur məni. Əvvəlki kimi gücüm çatmır. Ürəyinə dammışdı ölüm. Hətta, bir az əvvəl axırıncı istəkli bacısını da yola salmışdı. Mübarək torpağa tapşırmışdı. Əlvida demişdi. Tək qalmışdı. Kimsəsiz qalmışdı. Bir özü, bir ata yurdu...Ölüm içinə dammışdı Nazif müəllimin.
Bacısı oğlu Elçin deyirdi ki, ölümü də elə xəfif təbəssümlə qarşıladı. Bir neçə qırıq,anlaşılmaz cümləni də təbəssümlə demişdi, rahatlanmışdı. R.Rza demişkən, uzun bir dəqiqə dincəlmişdi...
Quba camaatı Nazif Qəhrəmanlının cənazəsinə toplaşmışdı. Sanki ay kimi bir halə yaranmışdı məzar başında...
Natiqlər: AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü, professor Teymur Kərimli, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi əlaqələr şöbəsinin müdiri, Milli Münasibətlər İnstituutnun sabiq direktoru, professor Vaqif Arzumanlı, Ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsinin müdiri, Dövlət mükafatı laureatı, professor Nizaməddin Şəmsizadə, Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin əməkdaşı, professor Rəhim Əliyev, yazıçı-dramaturq Əli Əmirli, “Qobustan” jurnalının baş redaktoru Ələkbər Salahzadə, yazıçı, publisist Teyyub Qurban və bu sətirlərin müəllifi Əlizadə Əsgərli professor Nazif Qəhrəmanlının ədəbi-elmi fəaliyyətindən, onun şəxsiyyətindən, ləyaqətindən, xidmətlərindən, dostluq və səmimiyyətindən danışdıq. Bu vida sözlərinin hər biri duru idi, təmiz idi. Ürəkdən idi. Nazif Qəhrəmanlının uyuduğu torpağ təzə idi, pakizə idi.
V.Səmədoğlu demişkən, “əlimi uzatdım sevincə sarı, gördüm ki, arada kədər dayanıb”. Pakizə torpaq bir təmiz vücudu qoynuna almışdı. Axı o gün cümə idi, beşinci gün idi.Peyğəmbər əleyhissəlamın daha üstün gördüyü, daha işıqlı bildiyi bir gün.Səfərlərinin belə fəzilət tapdığı bir gün.”Qurani-Kərim”in nazil olduğu ,namazların daha mübarəki olan bir gün. Vallah o gün günün şüaları da bir az şaxından düşmüşdü. Hava bir qədər səngimişdi. Sanki göylər Nazif Qəhrəmanlının ruhunu sərinlətmişdi.
Nazif Qəhrəmanlı
ilə “tərəf-müqabil” idik. Aramızda bir sərhəd - bir məzar
vardı. Biz dünya həyatının Məkanında, o isə
axirət dünyasının Zamanında idi. Bu dünya həyatının
Məkanında - başdaşı tərəfdə bir müəzzin
Nazif Qəhrəmanlı ruhuna “Yasin” oxuyurdu, “Fatihə” verirdi.
Tanrı rəhmətindən dualar diləyirdi. Biz
könül riqqəti ilə Nazif Qəhrəmanlını
çağırır, onu bolluca danışdırırdıq.
Son dəfə. Son vida çağı. Biz onu
görmürdük. O bizi görürdümü? Onun pakizə
ruhunun ayaqları müqəddəs Kövsər
çayının sularına toxunub, onu ləpələndirirdimi?
Nazif Qəhrəmanlı ruhunun əlləri Kövsər
suyundan içirdimi? Nazif Qəhrəmanlı ruhu Firdövs
bağlarında dinclik tapırdımı? Orda sözə, ədəbiyyata
məhrəmlik vardımı? Bir ruh Allah-taalanın (c.c) rəhmətində,
peyğəmbərin (s.a.s.) şəfaətində idi,
uyuyurdu, rahatlanırdı.
Bu
dünya həyatının başqa bir məkanında,
dörd divar qoynunda bir qadın dünyası
ağlayırdı, bir qadın dünyasının gözləri,
göz yaşları ağlayırdı. Bu dünya həyatının
elə həmin məkanında, ata yurdunun həyətində,bəlkə
qapı arasında, ya bəlkə də pəncərə
önündə dayanan məktəbli bir qız
uşağı da qəmli çöhrəsi, narın
göz yaşlarıyla həsrətli bir atanı çağırırdı,
soraqlayırdı. Bu dünya həyatının məkanı
nə qədər uzanırdısa, o axirət
dünyasının zamanına qovuşmayırdı... Ruhun
şad olsun, yerin-yurdun behiştlik olsun, professor Nazif Qəhrəmanlı!
Qoy
ziyalılığımızın yaddaşı olan bu
yazı təkəbbürlü zəmanəmizdə müdrik
bir vicdanın, vicdanlı bir ağılın dünya həyatına
bir elegiya olsun!
Əlizadə ƏSGƏRLİ,
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2012.- 1 sentyabr.- S.28.