Görünən
adam - Aydın Tağıyev
Çoxdan idi Aydın Tağıyev haqqında bir yazı yazmaq, öz ürək sözlərimi söyləmək istəyirdim. Hər dəfə qəzet və jurnal səhifələrində onun təzə çıxan hekayələrini oxuyur, daxilən sevinirdim ki, Aydın yaradıcılıq tempini itirməyib, yenə əvvəlki kimi sadə və təbii yazır, inandırır bizi. Yenə də həyatın, gerçəkliyin adiliklərinə üz tutur, amma bu adiliklərdə qeyri-adi nəsə tapır, lap kiçik bir hekayədə öz xarakterik cizgiləri ilə seçilən OBRAZ yaratmağa səy edir. Bəli, dostumun hər yazısına beləcə sevinmişəm.
Aydın Tağıyevin hekayələri kimi özünün də çox sadə bir tərcümeyi-halı var. Daimi yaşayış yeri Şabran şəhəridir. Bu balaca əyalət şəhərinin bütün sakinləri Aydını tanıyır və sevirlər. Bu arıq, cüssəsiz, balaca boylu şəxs öz şəhərində kifayət qədər məşhurdur. Heç vaxt varlı olmayıb, müəllim işləyib, kitab təbliğiylə məşğul olub, qəzetdə, Azərbaycan Dövlət Teleradio Şirkətində çalışıb. Ən böyük məziyyəti mədəni və tərbiyəli olmağıdır. Zənnimcə, şabranlılar onu belə tanıyırlar.
Amma başı gün-güzəran qayğılarına qarışan həmşəhərlilərinin çoxusu bilmir ki, Aydın Tağıyev istedadlı bir nasirdir və onun o arıq, cüssəsiz görkəmi onun görünən tərəfidir. Görünməyən tərəf Azərbaycan ədəbi mühitində görünür. Aydın Tağıyev bu gün müasir nəsrimizin müxtəlif ədəbi nəsilləri arasında o balaca boyu, cüssəsi ilə seçilir, fərqlənir. Baxmayaraq ki, ədəbi mühitin mərkəzindən uzaqda yaşayır, baxmayaraq ki, hər dəfə təzə hekayələrini portfelinə qoyub Bakıya gəlib-getmək əziyyətinə qatlaşır - amma Bakıda heç kəs Aydına əyalət adamı kimi baxmır.
Aydın kiçik şəhərin yetirdiyi, amma bu şəhərin üfüqlərinə sığmayan, daha geniş üfüqlərə uçmaq həvəsində olan bir quşa oxşayır. Əlbəttə, o quşun uçmaq həvəsi bəlkə də o quşun uça bilmək gücü ilə bir az tərs mütənasibdir, “Şabran-Bakı” səmasına yetər. Amma o quş illər keçdikcə uçmaqdan yorulmur, bax, buna görə burada bir fədakar sözü məqamına düşür.
Aydın Tağıyev fədakardır. Həyatın növbənöv çətinlikləri, müxtəlif qayğıları və acılıqları içərisində özünə, ailəsinə, dostlarına və hər şeydən əvvəl yazıçılıq istedadına sevinc, fərəh deyilən ən gözəl anları bəxş edə bilir.
O, Şabranda adi bir əyalət müəllimi kimi yaşayar, gündəlik dərslərini deyib evə qayıdar və heç nə yazmayıb yaşı çatanda pensiyaya çıxardı.
O, müəllimliyin daşını atıb Urusetə - alverə yollanar, “ölməyə Vətən yaxşı” deyib son günlərində üz tutardı Şabrana. Ancaq mən Aydını yüzlərlə belə adilərdən seçirəm və qəlbimin lap dərinliklərindən gələn bir səsə boylanıram: “Aydın Tağıyev adi adam deyil, istedadlı və fədakar bir insandır - Yazıçıdır”. Bəlkə heç nə yazmasaydı da, o, yenə adilərdən seçiləcəkdi.
Aydın Tağıyev çox vəfalı, sədaqətli adamdır. Bu vəfa və sədaqət hissi onu həyatda insan kimi dəyişməz və sabit saxlayıb. Ancaq mən bu dəyişməzliyi, vəfa nə sədaqət duyğusunu onun yaradıcılığında axtarıram.
Azərbaycan ədəbiyyatında bu mənada mən rəhmətlik Şahmardan sonra Aydın Tağıyevi ən sabit və dəyişməz bir yazıçı hesab edirəm.
Aydın da Şahmar kimi ancaq hekayə yazır. Bəlkə sabah Aydın povest də yazacaq, roman da qələmə alacaq, amma onun yaradıcılıq dünyasında hekayə əbədi sakin olaraq qalır.
Hekayə bədii nəsrin elə bir janrıdır ki, ordan dünyaya yol başlanır. Böyük problemlər, qlobal hadisələr hekayə üçün damlada dənizi əks etdirmək qədərincədir. “Poçt qutusu”nda bir xalqın ictimai-siyasi mənzərəsinin balaca bir görünüşü əks olunub, amma o balaca görünüşdə bütöv mənzərə barədə söz açmaq olar. Yaxud “Usta Zeynal” və s. onlarla gözəl hekayələr... Mən deyərdim ki, müasir Azərbaycan hekayəsi özünün ən yaxşı keyfiyyətlərinə görə klassik nəsr ənənələrinə bağlıdır, dövrün, zamanın ən mühüm mətləblərini yığcam şəkildə təqdim etmək, lakoniklik, psixologizm məhz klassik hekayələrimizdən gəlir. Aydın Tağıyevin hekayələrində də bu mənada klassik nəsrə möhkəm bağlılıq görürəm. Aydının hekayələri çox vaxt 2-3 səhifədən ibarət olur, mətləb və hadisə də təfsilatlı deyil. Ancaq onun hər hansı bir hekayəsi oxunub qurtarandan sonra əgər sən tənqidçisənsə dərhal bu qərara gəlirsən: “Bax, bu hekayədir!”.
Aydının bütün hekayələri hadisədən, mətləbdən obraza doğru hərəkət edən hekayələrdir. Hadisə tipik və səciyyəvi seçildiyi kimi, obraz da bədii ümumiləşdirmə gücündədir. Ancaq mən deməzdim Aydın bütün hekayələrini bu sxem əsasında qurur, yəni real həyat hadisəsini və gerçəkliyin bu reallığını özündə əks etdirən insanları süjetə gətirir. Yox! Hekayəni sevdirən digər bədii şərtlər də var ki, onlarsız keçinmək olmaz. Psixoloji anların təsviri, mahiyyətə, alt qata enmək məharəti, dilin, təhkiyə tərzinin təbiiliyi və özünəməxsusluğu da burada mühüm rol oynayır.
Budur, Aydın Tağıyevin “Tanışlıq” hekayəsi ilə üzləşirəm. Hekayə belə başlanır: “Böyükağa müəllim ilə Məmməd tanış deyildilər”.
Hekayə beləcə qurtarır: “Böyükağa müəllim ilə Məmməd beləcə tanış oldular...”
Bu iki cümlə arasında isə iki
ömrün - Böyükağa müəllimin və Məmmədin
ömür yolunun qısaca, amma şirin təhkiyə
üsulu ilə nəqli durur. Təsadüfən Məmmədin
anasının döşlərindən süd əmən
Böyükağa çox imkanlı bir ailənin
övladıdır. Ona
görə də bir-birindən tamam fərqli, bir-birinə zidd
insan olur. Bu hekayədə Aydın demək olar ki, heç bir
hadisə təsvir eləmir, yalnız iki ömür yolunu
gözlərimiz qarşısında canlandırır. Məsələn:
“Əgər Böyükağa müəllimi əsgər
aparsaydılar və o, təsadüfən Məmmədlə
bir hissədə qulluq etmiş olsaydı, heç şübhəsiz,
Məmmədlə tanış olacaqdı, ancaq
Böyükağa müəllimin “bronu” vardı və
heç vaxt ondan əsgər olmayacaqdı.
Böyükağa
müəllim ilə Məmməd evləndikləri qız tərəfindən
qohum olsaydılar, yəqin ki, bir-birlərini
tanıyacaqdılar. Amma Məmməd kasıb bir ailədən
qız almışdı.
Böyükağa
müəllim iş yerinə hər gün avtobus ilə
gedib-gəlsəydi, hökmən Məmməd ilə
rastlaşardı və çox mümkün idi ki, belə
görüşlərin birində tanış da ola bilərdilər.
Bəlkə də Böyükağa müəllim yerindən
qalxıb Məmmədə oturmağa yer də təklif edərdi,
çünki yaşıd olsalar da, Məmməd öz
yaşından çox qoca görünürdü”.
Diqqət
edirsinizmi, bu hekayədə bəlkə də bir povestə,
romana sığa biləcək hadisələr, talelər
işıqlandırılır. Deməli, damlada dəryanı,
anda zamanı əks etdirmək mümkündür və bunu
istedadlı yazıçı Aydın Tağıyev
bacarır. Həmin hekayədə bir-birini görməyən
Böyükağa müəllimlə Məmməd, nəhayət,
gözlənilmədən “tanış olurlar”. İşdən
yorğun qayıdan Məmməd avtobus dayanacağında
maşın gözləyir. Elə bu vaxt qarşıda bir
“Volqa” dayanır, onun sahibi Böyükağa müəllim Məmmədə
müraciət edir ki, maşının təkərini dəyişsin.
Məmməd bu işi sevinə-sevinə görür.
Maşın yiyəsi isə “budur, bu da zəhmət
haqqın” deyib ona bir “Şirvan” uzadır.
Vəssalam!
Hekayə beləcə başa çatır. Xatırladaq ki,
hekayənin əvvəlində də bu pul haqq-hesabı
vardı, sonunda da... və bunun əlbəttə, simvolik bir mənası
var.
Aydın
Tağıyevin hekayələrində hiss olunacaq dərəcədə
duyumlu, görümlü milli kolorit naxışları nəzərə
çarpır. Təsadüfi deyil ki, onun hekayəsinin qəhrəmanları
qocalar - qarılar, el ağsaqqalları-ağbirçəkləridir,
kənd müəllimləri, çobanlar, müharibə
veteranları da bu hekayələrdə rəğbətlə
təsvir olunurlar. Ancaq Aydın bədii əsərlərdə
ştampdan, stereotipdən qaçır, yeri gələndə
ağsaqqalın da, zəhmətkeş çobanın da bir
insan kimi xarakterini mürəkkəbliyilə təsvir edir.
“Çörək” hekayəsində biz bunun əyani şahidi
oluruq. Mədət kişi ilə Səməd kişi
arasında uşaq üstündə başlamış
dava-dalaş onların ata-baba dostluq, qonşuluq münasibətlərini
az qala heçə endirəcəkdi. Mədət kişi əziz-xələf
oğlunun döyülməyinə daralıb onu
qabağına qatır, şikayətə gedir. Ancaq mənzil
başına çatmamış elə bir hadisə baş
verir ki, Mədət kişi tutduğu əməldən
peşman olur. Aclıq onlara güc gələndə oturub
çörək yeyirlər.
“ - Bu
çörək nə yumşaqdır, - deyə oğlundan xəbər
aldı, - bəyəm anan bu gün təndir
qalamışdı?
Uşaq
ağzındakı tikəni aşıra-aşıra:
- Yox, -
dedi, - səhər Püstə xala Cavadla yollamışdı
ki, isti çörəkdir!
Çeynədiyi
loxma az qala Mədət kişinin boğazında
qalmışdı, kişi ağzındakı tikəni
güclə uda bildi. “Lənət şeytana!..” Sonra da Mədət
kişi özündə, arvad-uşaqda söyüb
ölü-diri qoymadı.
- Əl-üzünü
yu! Düş qabağıma, geri dönürük!”.
Dəlisov
ağlın, qızmış ürəyin hirsini-hikkəsini
eldə müqəddəs sayılan çörək
yumşaldır və Aydın Tağıyevin hekayələrində
belə ibrətli səhnələr çoxdur.
Aydının
hekayələrində çox zərif və
işıqlı bir yumor hissi də var və dərindən
fikir verəndə, bu yumorun içində güclü bir
ironiya duyulur. Məsələn, Aydının həcmcə ən
kiçik hekayələrindən biri olan “Çəpik” bu cəhətdən
çox ibrətlidir. “Nağının əlini əlinə
vurub ləzzətli bir çəpik çalmağı
vardı.
O, çəpik
vuranda səs zalı doldurardı. Məktəblərində
iclas, təntənəli yığıncaq-filan keçiriləndə
müəllimlər Nağını qabaq cərgələrdə
oturdardılar, dərslərini fərqli-başlı oxumasa da,
belə tədbirlərdə siniflərinin üzünü
ağardardı. Direktor çıxış edib nitqini
qurtarandan sonra o biri uşaqlar əl çalmağa yatıb
qalsalar da, təkcə Nağının çəpiyinin səsi
zala bəs idi...”
Bu təsvir
bizə ötən illərin - gurultulu alqışlar
dövrünün tanış mənzərələrini
xatırladır. Ancaq hekayə faciəli bir məqamın təsviri
ilə başa çatır.
Bu hadisə
zamanı Nağının qolu sınır və məcbur
olub dirsəkdən aşağı kəsib atırlar. Beləliklə,
iclaslar, tədbirlər çəpiksiz qalır,
Nağının gələcəkdə deputat olmaq arzusu
ürəyində qalır. Çünki “Nağı
yaxşı dərk edirdi
ki, çəpik bilmədən bu dünyada yaşamaq çətin
olacaq...”
Mən
Aydının lap son hekayələrini də oxumuşam. Bu
hekayələrində də Aydına özünə sadiqdir,
yenə də həyat həqiqətindən
çıxış edir, yenə
də müasiri olduğumuz insanları bədii sözün
işığına çəkir. Və son illərin
ağrıları, məmləkətimizin
düşdüyü çətinliklər,
yurddaşlarımızın yaşadığı
sarsıntılar bu hekayələrin canına hopur. (Mən
“Ulduz”da çap olunmuş “Ucalıq” hekayəsini
Aydının ən yaxşı hekayələrindən
sayıram.)
Aydının
hekayələri haqqında az da olsa, söz deyilib. Akademik Bəkir
Nəbiyev hələ 1984-cü ildə “Söz ürəkdən
gələndə” tənqid toplusundakı bir məqaləsində
yazmışdı ki: “Buz heykəllər əriyir...” Aydın
Tağıyevin ilk hekayəsidir. Onun materialını məişətimizin
ən adi epizodlarından biri təşkil edir. Bu hekayə
insana inam və etibar haqqında gənc müəllifin qəlbindən
qopan səmimi poetik səsdir. Bu səs insanların ən
yaxşıları üçün səciyyəvi olan nəciblik,
xeyirxahlıq duyğularına alqışlar deyir”.
Xalq
yazıçısı Mövlud Süleymanlı isə
yazır: “Özünü tanıtmağa heç vaxt tələsməz,
onu həmişə sonra görərlər, mütləq
görərlər və bir daha da unutmazlar. Yazıları da
elədir, üstündən bir dəfə, beş dəfə
keçərsən və ilişərsən. Buna inanmaq istəyirsinizsə,
yüz kərə yanından ötdüyünüz “Buğa əhvalatı”
hekayəsini oxuyun. Mən bu hekayəni bəlkə də otuz
il bundan qabaq oxumuşam, inəyi üçün buğa
axtarışına çıxan kənd əhli hələ
də yadımdadı”.
Mərhum
yazıçımız Əlibala Hacızadə isə
Aydını belə səciyyələndirmişdi:
“Aydının hekayələri aşkar göstərir ki,
müəllif qələmə aldığı həyatı dərindən
öyrənir, adamların psixologiyasına, ürəyinə
nüfuz etməyi bacarır və ən ümdəsi isə
budur ki, nədən yazmağı və necə yazmağı
yazıçılıq kimi məsuliyyətli bir sənətin
əsas prinsiplərindən hesab edərək buna əməl
etməyə çalışır.
Aydın
az sözlə, kiçik bir detalla mənzərə
yaratmağa, mətləb deməyə çalışır
və buna müvəffəq olur. Məsələn, “Sənsiz”
adlı kiçik miniatür hekayə bu baxımdan mənalıdır”.
Həmyerlisi,
tanınmış yazıçı Sadıq Elcanlını
dinləyək: “Ədəbiyyat adamları bilir ki, paytaxtdan
uzaqda, əyalətdə yaşaya-yaşaya o sənət
yolunun yolçusu olmaq, ədəbi sözün əbədi
ağrılarına çiyin vermək necə ağır, məşəqqətlidir.
Bunun
üçün həqiqi ədəbiyyat sevgisi, əsl fədakarlıq
lazımdır. Və Aydın Tağıyev artıq dəqiq
sayını itirdiyim iyirmidən artıq kitabıyla sübut
etdi ki, o, məhz belə bir fədakar sənət
adamıdır”.
Aydın
Tağıyevin 60 yaşı olur. Məncə, daha bundan o yana
heç bir qorxusu yoxdu ömrün. Bu ömürlə o,
sübut etdi ki, əyalətdə yaşayıb Azərbaycanın
gözəl bir yazıçısı kimi tanınmaq
mümkündür.
Vaqif
YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 1 sentyabr.- S.20.