“Dolu” – bir filmə sığmayacaq qədər...
Müharibədə
qalib gəlib, yaxşı film çəkmək asandır.
Qalibiyyət özü danışır. Və burada təntənə
də, pafos da yerinə düşür. Qalib gələn
çığıra bilər. Bunu ona
bağışlayacaqlar. Məlum həqiqət var: qaliblər
mühakimə olunmurlar. Qalibiyyət barədə zəif əsərin
qüsurlarına da göz yummaq olar. Çünki bu daha
çox özlüyündə parlaq, bədii, cəlbedici
olan zəfərin fiksə edilməsidir... Məğlub olub, elə
məğlubiyyətdən film çəkmək olar. Bu, daha
çətindir, sən ağrınla ağrıtmalısan, bütün
məğlubiyyətlərin ədalətsiz olduğunu
göstərməlisən. Amma bundan daha çətin bir vəziyyət
də var. Sən nə qalibsən, nə məğlub.
Çünki müharibə bitməyib. Müharibə
dayanıb. Onun nəticələrini heç bir tərəf qəbul
etməyib. Və deməli, onun hər an yenidən başlama
ehtimalı var.
“Dolu” əsərini
Aqil Abbas belə bir çətin tarixi şəraitdə
yazıb, burada təhrif də ola bilər, şişirtmə
də, kiçiltmə də. Rejissor Elxan Cəfərov da bu əsərin
motivləri altında filmi belə çətin şəraitdə
çəkib. Qüsurlar da olacaq, məziyyətlər də.
Bütün görülən işlərdə olduğu kimi.
Amma gəlin əvvəlcə rejissorun öz fikrinə diqqət
çəkək: “Biz Qarabağda oturub Qarabağ haqqında
film çəkməmişik, hələ orada deyilik. Ancaq bu,
filmi patetikadan, plakat janrının elementlərindən azad eləmir...
“Dolu” ilk növbədə ictimai-siyasi bədii işdir, Romeo və
Cülyetta haqqında film deyil. Burda patetizm də var, qəhrəmanlıq
hissi də, öz xalqımıza, milli düşüncəmizə
inam da.
Axı,
biz müharibəni uduzmamışıq” (Elxan Cəfərovun
“Fokus” jurnalına müsahibəsindən).
Göründüyü kimi, “Dolu” psixoloji film deyil, məhz
kütləyə hesablanmış döyüş filmidir.
Amma nə filmdəki patetika, nə plakat janrının elementləri
adamı iyrəndirmir. Filmdən bir səhnəyə diqqət
çəkək. “Drakon” (Rza Rzayev) erməni başkəsənini
axtarmaq üçün dostları ilə kəşfiyyata
gedir. Birdən qrup üzvlərindən biri bir erməni
qızını gətirir. Qəhrəmanın insani hisslərini
göstərmək üçün rejissor adi bir üsula əl
atır, “Drakon” əsirin qadın olduğunu görəndə
əlini tətikdən çəkir və təxminən “mən
bura qadınları tutmağa gəlməmişəm” kimi səslənən
ifadə işlədir. Amma maraqlı bundan sonrasıdır.
Drakonun əmri ilə qadını sərbəst buraxırlar.
Bu zaman qız onun ayaqlarına düşüb, adını
soruşur. Qəhrəman ona cavab vermir. Tamaşaçıda
qəribə bir qənaət yaranır, sanki xanım bundan
sonrakı hadisələrin kuliminasiya nöqtəsinə
çatmasında, ya “razvyazka”da iştirak edəcək. Amma
filmboyu erməni qızı daha görünmür. Yəni,
epizodda qızın “Drakon”dan adını soruşması, sadəcə,
adi insani bir faktdır.
O,
xilaskarının adını bilmək istəyir. Səbəbini
soruşsalar, bəlkə özü də izah edə bilməz.
Ənənəvi yanaşma –
döyüşçünün dinc sakinlərdən olan
qadına mərhəmət göstərməsi fraqmenti
maraqlı rejissor müşahidəsi ilə bitir. Daha
maraqlı bir məqam ekspozisiyadan “danışılacaq” əsas
hadisəyə aparan bənddir – sabiq komandir (Məmməd Səfa)
hadisələri xatırlamalıdır və bunun
üçün rejissor maraqlı bir üsuldan istifadə
edir. Komandir çayxanadakı televizordan Xarici İşlər
Nazirliyi təmsilçisinin ATƏT-in Minsk qrupu ilə
bağlı açıqlamalarını eşidir. Kamera iri
planda qəhrəmanın gözlərini göstərir və
onun gözlərinin içindən xatirələrinə
“nüfuz edir”. Prinsipcə, dünya kinosunda bu üsuldan istifadə
olunur. Amma məsələ bu deyil. Rejissorun məqsədi
başqadır. Bu kiçik epizoddaca “nə hərb, nə
sülh” şəraiti, atəşkəsin 18 ildir uzanması,
ATƏT-in Minsk qrupunun fəaliyyətsizliyinə işarə
olunur. Filmdə döyüş səhnələri yetərincə
peşəkarlıqla əks olunub. Dolu – həm “qrad”dır və
həm də bu “qrad”ın töküldüyü rayonlarda
müşahidə olunan təbiət hadisəsi. Dolu – həm
də həcmə, dolğunluğa işarədir. Həcm isə
böyükdür – müharibənin özü və onun fəsadları
boyda böyük. Bir filmə sığmayacaq qədər...
Yeri gəlmişkən, sakitlikdən, harmoniyadan xəbər
verən təbiət mənzərələri fonunda
“qrad”ların rayona düşməsi, partlayışlar və
döyüş səhnələri – görüntü və
səs effektləri filmin ən yaxşı məziyyətlərindəndir.
Film
üçün qəhrəmanlar da uğurla seçilib. Rza
Rzayevin “Drakon”u, Məmməd Səfanın “Komandir”i, Elvin Əhmədovun
“Pələng”i, Fuad Poladovun “Birinci katibi”, Fərhad
İsrafilovun Milis rəisi koloritli alınıb. Komandirin rayonu
tərk edənləri geri qaytarmağa
çalışması, son anda erməni əlinə
keçməmələri üçün azad olunan
dustaqların döyüşmək üçün silah tələb
etmələri – müharibədəki real faktların filmdə
təsirli əksidir... Filmin sonluğu da simvolikdir. Komandir
işğal altında olan Azərbaycan ərazisinə
doğru keçir və bu zaman onun yanında artıq həyatda
olmayan cəbhə yoldaşları – Drakon, Pələng və
başqaları da görünür. Bu simvolik sonluğu
müxtəlif cür mənalandırmaq olar: biz o tərəfə
mütləq gedəcəyik, şəhid olan qəhrəmanlarımız
yanımızda olmasa da, ruhları bizi müşayiət edəcək.
Və bir qədər ağrılı versiya da var: bu gün
biz ora yalnız xəyalən səyahət edə bilirik –
xatirələrimiz də bizimlədir. İkinci versiya
bugünkü həqiqətə daha yaxındır, amma o,
birinci – vacib olan versiyanı inkar etmir... Filmdəki qüsurlar
barədə isə danışmaq istəməzdik. Əvvəla
ona görə ki, yaxşı film üçün
yaxşı büdcə olmalıdır, ikincisi, bu, hələlik,
Qarabağ mövzusunda çəkilən iki-üç
uğurlu filmdən biridir, üçüncüsü, bu barədə
onsuz da yazan tapılacaq. Təəssüf ki, biz həmişə
qüsurları görməyə daha çox meyl edirik...
Rəbiqə NAZİMQIZI
525-ci qəzet.-
2012.- 7 sentyabr.- S.7.