Azərbaycanda
jurnalist hazırlığı: keçmişə, indiyə
və gələcəyə baxış
MÜSAHİBİMİZ BAKI DÖVLƏT
UNİVERSİTETİNİN PROFESSORU, FİLOLOGİYA ELMLƏRİ
DOKTORU NƏSİR ƏHMƏDLİDİR
Müasir
dövrdə mətbuatımızın inkişafında
müxtəlif tendensiyalar özünü göstərməkdədir.
Bu da bəzən mətbuatımızın keçmiş və
çağdaş durumuna müqayisəli yanaşmağı
zəruri edir. Çünki müqayisəli təhlil
zamanı üstünlüklər və qüsurlar
özünü daha aydın büruzə verir, inkişaf meylləri
daha qabarıq cizgilərlə müəyyənləşir. Mətbuatımızın
inkişaf yolundakı bu və başqa məqamlarla
bağlı suallarımızı Bakı Dövlət
Universitetinin beynəlxalq jurnalistika kafedrasının professoru,
filologiya elmləri doktoru Nəsir Əhmədliyə
ünvanladıq. Görkəmli alim ilk növbədə sovet
dövrü jurnalistikası ilə müasir mətbuatın bəzi
cəhətlərini müqayisə etdi, həmin dövrdə,
o cümlədən indiki dönəmdə jurnalist
kadrların hazırlanması ilə bağlı müsbət
və mənfi hesab etdiyi cəhətləri
vurğuladı.
– Azərbaycan
milli mətbuatının ənənəsi, məlum olduğu
kimi, Həsən bəy Zərdabidən başlayır. Sonra təxminən
70 il sovet dövründə yaşadıq. 20 ildir müstəqillik
dönəmindəyik. Müqayisə üçün
artıq bir çox fakt var, bəzi məsələləri
müqayisəli təhlil və izah etmək olar. Sovet
dövrü ilə indiki dövrün jurnalistikasını
müqayisə etəsək həm müsbət, həm də
xoşagəlməz cəhətlərin olduğunu görərik.
Sovet dövrünün ən xoşlamadığım cəhəti
o idi ki, bir partiyalı sistem idi, istədiyin başqa mətləbi
yaza bilməzdin. Kommunist partiyası nəyi diqtə edirdisə
onu yazmalıydıq. Jurnalistika da vahid ideologiyaya xidmət
edirdi. İdeologiya əslində pis deyil, amma gərək
plüralizmlə tarazlıq təşkil eləsin. Sovet
dövründə yaxşı jurnalist eyni mətləbi daha
yaxşı dillə yazana deyilirdi. Jurnalistikada
yaxşılıq-pislik, peşəkarlıq və
qeyri-peşəkarlıq kriteriyası, ancaq söz seçimi
ilə ölçülürdü. Söz seçimindən
danışmışkən, bir maraqlı misal çəkim:
o vaxtlar Azərbaycan televiziyasında işləyirdim.
Proqramlardan birinin sonunda yazmışdım ki, verilişimiz
sona yetdi. Həmin o “yetdi” sözünə görə məni
bir həftə Mərkəzi Komitədə get-gələ
saldılar. Deyirdilər ki, “yetdi” türk sözüdür,
Türkiyədə işlənir. Onların fikrincə, mən
“verilişimiz başa çatdı, qurtardı” deməliydim.
Bir sözə görə belə baş
ağrıdırdılar, nahaq yerə incidirdilər. Sovet
dövrü jurnalistikasını xarakterizə etmək
üçün düşünürəm ki, elə bu misal
yetərlidir. Amma o vaxtlar qəzet alıcılığı
yüksəkdi, qəzetlər çox ucuz idi, 2-3 qəpik.
Sonralar oldu 4-5 qəpik. Amma
indiki qiymətlərlə o vaxtkı qiymətləri
müqayisə eləmək olmaz. O vaxt bütün xərci
dövlət çəkirdi, çünki mətbuat onun
ideologiyasına xidmət edirdi. Müstəqillik dövründən
sonra isə qəzetlər tiplərə, qruplara bölünməyə
başladı: iqtidar və müxalifətyönümlü mətbuat,
azad mətbuat, ayrı-ayrı şəxsləri
buraxdığı özəl mətbuat və sair. Ona görə
də istər-istəməz burada artıq fərqlər
meydana gəldi. Jurnalist kadrların hazırlığına gəlincə,
sovet dövründə qəbul sistemi daha yaxşı
idi-jurnalist kadrların seçilməsi məsələsini nəzərdə
tuturam. O vaxtlar üç turdan ibarət yaradıcılıq
müsabiqəsi keçirilirdi. Jurnalistika fakültəsinə
sənəd vermək istəyənlər hökmən qəzetlərdə
yazılarla çıxış etmiş olmalıydılar. Həmin
yazılar əsasında rəy verirdik ki, bu gəncdən
jurnalist olar, ya olmaz.
– Yəni
jurnalist olmaq istəyən ali təhsil alana qədər
artıq müəyyən yaradıcılıq yolu
keçmiş olurdu.
– Bəli,
məhz beləydi. 1959-cu ildən məcburi qayda idi ki, jurnalist
olmaq istəyən şəxsin ən azı iki il stajı
olmalıdır. İndiki kimi orta məktəbi bitirib
birbaşa auditoriyaya düşmək olmurdu. Kolxozda işləyirdik,
zavodda fəhlə kimi çalışırdıq, hərbi
xidmətə gedirdik, bundan sonra ali məktəbə üz
tuturduq. Bir sözlə, əvvəlcə həyatı öyrənirdik.
– Bunu
indiki dövr üçün də məqbul hesab etmək
olarmı?
– Mən,
müəyyən mənada məqbul hesab edirəm.
Çünki jurnalistika həyatdır. Mətbuata gərək
həyatın içində bişib gələsən. Bu, demək
olar ki, əksər ixtisaslar üçün tələb
olunan şərtdir. Amma fikirləşirəm ki, jurnalistika
üçün daha vacibdir. Birbaşa orta məktəbdən
gəlib kimyaçı, mühəndis olmaq olar. Amma jurnalist
olmaq üçün gərək mütləq həyatın
acısını-şirinini dadmış olasan. O mənada ikiillik
təcrübə müddəti yaxşı addım idi. Ancaq
bunun özünün də pis cəhəti var idi ki, bəzən
bu müddət illərlə uzanırdı. Məsələn,
mən orta məktəbi əla qiymətlərlə
bitirmişdim, amma jurnalistika fakültəsinə yeddi ildən
sonra qəbul olundum. Əvvəlcə iki il stajım
olmadığı üçün götürmədilər,
sonra hərbi xidmətə getdim, sonra da işləmək məsələsi,
gəldi yeddi ilə çıxdı. O vaxtlar qəbul imtahanında ikinci
turda abituriyentlərə sərbəst mövzuda yazı
yazdırılırdı. Bütün bunlar hamısı qəbul
imtahanından əvvəl baş verirdi. Biz bu gəncləri
seçib qurtarandan sonra onlar ümumi imtahana girirdilər. Və
təcrübə də göstərirdi ki, əvvəlki
turlarda seçdiyimiz gənclər orada da qiymət ala bilirdilər.
Sonra müstəqillik dövründə test sistemi tətbiq
olundu, düzdür, o vaxt testi alqışlayanlardan biri də
mən olmuşam. Ona görə ki, test sistemi rüşvətxorluğun
qarşısının alınmasına kömək edib. Amma
artıq keçid dövrü arxada qalıb. Artıq iyirmi
ildir bu sistem tətbiq olunur. Yeni nə isə fikirləşmək
lazımdı. Xüsusilə də jurnalist
hazırlığı üçün. Bədən Tərbiyəsi
Akademiyasına, Konservatoriyaya gedənlər qabiliyyət
imtahanı verirlər, yaradıcılıq müsabiqəsindən
keçirlər, bəs niyə jurnalist olmaq istəyənlərə
bu tətbiq olunmasın? Ona görə də nəsə yeni
bir sistem fikirləşmək lazımdır. Bir misal çəkim,
yaxşı dərzi yaxşı parçadan gözəl
paltar tikənə deyirlər. Bu mənada parçanı
seçəndə gərək özümüz seçək.
Çürük parçadan ən peşəkar dərzi də
yaxşı paltar ortaya çıxara bilməz. Ona görə
də birinci problemimiz qəbul məsələsindən
başlayır. Keçək
kadr hazırlığının ikinci mərhələsinə.
Burada da mən sovet dövrü ilə müasir dövrü
müqayisə etmək istərdim. O vaxtlar bizdə bu
fakültədə beş ixtisaslaşma var idi. Gənclər
birinci kursa qəbul olunurdular, sonra ixtisaslara
bölünürdülər: qəzet, radio, televiziya, nəşriyyat
jurnalistləri və tərcüməçilər. Və
bunlarla biz ixtisas fənlərində ayrı-ayrılıqda, fərdi
qaydada məşğul olurduq. Onlar həmin ixtisasları bitirəndə
də biz mümkün olduğu qədər onları bitirdikləri
sahələrə yollayırdıq. İmkan çərçivəsində
onlara bu şəraiti yaradırdıq. Düzdür, bəzən
alınmayan vaxtlar da olurdu, amma ümumiyyətlə, prinsip
özü doğru idi. O vaxt adını çəkdiyim hər
ixtisasda da 3-5 nəfər olurdu. Onda tətbiq olunan sistem də
özünü doğruldurdu. Mir Şahin, Sevil Nuriyeva kimi tələbələrimiz
fərdi qaydada hazırlanmış gənclər idi. Ona
görə də bu gün onlar uğur qazanırlar. Tutaq ki,
bu il jurnalistikada birinci kursa səksən nəfər qəbul
olunub. Səksən nəfərlik
auditoriyada nə desəm də, çətin ki, onun bir xeyri
olsun...
– Həm
də nəzərə alsaq ki, o səksən nəfərdən
bəziləri təsadüfən jurnalistika fakültəsinə
qəbul olunub.
– Mən bir az da irəli gedərək “bəziləri” deməzdim, “çoxu” təsadüfən jurnalistikaya qəbul olunanlardır. Birinci kursda onlarla sorğu aparırıq, deyirlər ki, hüquqşünas olmaq istəyirdim, şərqşünas olmaq istəyirdim və sairə. Balları çatmayıb və jurnalistika fakültəsinə daxil olublar. Bu cür yaxşı, ya da pis müqayisə predmetləri var. İndi biz buradan ümumi ortaq məxrəcə gəlməliyik ki, yeni sistem yaradaq və uğurlu nəticələr alaq. (Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2012.- 12 sentyabr.- S.6.