Dörd
ölçünün bir məqamı
İnsan təxəyyülünün ecazkar
ifadə forması poeziya barədə bəşəriyyətin
sonuncu peyğəmbəri Məhəmməd Peyğəmbərin
şairlərə verdiyi qiymət bütün dövrlərdə
önəmlidir. Dünyanın ən mükəmməl səmavi
kitabı “Qurani-Kərim” bəşəriyyətə gözəl,
ahəngdar şeir dilində bəxş olunduğuna görə
əleyhdarları Məhəmməd Peyğəmbəri
şair adlandırmaqla gözdən salmağa cəhd edirdilər.
Bu o zamandı ki, şeir eyş-işrət məclislərində
xəyal taxtından ayaqlar altına atılmışdı.
Müqəddəs kitabda belə
şeirləri məzəmmət edən ayə də
var, lakin İslam peyğəmbəri əsl şeirin də
qiymətini vermişdir: “Bəzi şeirlər hikmətdir”.
Tarixin hansı pilləsindəsə tətbiqi
sənət, heykəltəraşlıq, rəssamlıq təşəkkül
tapıb, orta əsrlərin poeziya dumanı səngiyəndə
nəsr, dramaturgiya inkişaf edib. XX əsrin tərənnüm
çəni-çisəyi çəkiləndə nəsr
dabanlarını yerə bərk basdı. Belə dəyişkən
mənzərələr insan nəslinin, cəmiyyətin
iç dünyasının durumunu ifadə etsə də,
ruhun qanadları olan poeziya üstünlüyü həmişə
əlində saxlayıb. Bu həqiqəti müasir Azərbaycan
poeziyasının görkəmli nümayəndəsi
Çingiz Əlioğlu dəqiq ifadə etmişdir: “Poeziya –
əbədiyyət ardınca uçuşda ötəri dəyərdir”.
Dünya nisbiliklər üzərində bərqərardır.
100 milyard sinir hüceyrəsi olsa da, yalnız on faiziylə
işləyən beynimizin qavrayışı insan
reallığıdır. Ömür “2+2” 4-ə bərabər
dəqiq riyazi tənlikdirsə, yaşamağa dəyməz.
Bu cavabın heç vaxt 4-dən artıq
olmayacağını bilsək, bundan artıq heç nə
gözləməsək, həyat mənasızlaşar.
Habelə həyat olduğu kimi deyil, istədiyin
kimi gördüyün üçün mücərrəddir,
buna görə yaşam təsəvvürləri
sayılır. Bu baxımdan Çingiz Əlioğlunun
yaradıcılığı fərqli qavrayışa, zəngin
analitik müşahidələrə malik şairin
dünyanı yeni ölçüdə, yeni anlamda dərkidir.
Çingiz Əlioğlu “Poeziya – görünməyən
bir nəsnənin güzgüdəki əksidir, təmizlikdə
saflaşmış reallıqdır”– deyir. Şair
misssiyası, əlbəttə, “görünməyən bir nəsnə”ni “təmizlikdə
saflaşmış” reallığa çevirməkdir .
Görünməyəni güzgüdə
yalnız şair görə bilər. Buna vəhy, ilham adlanan
vəcd, ilahi sevgi və bəsirət gözü gərəkdir.
Bir zamanlar Xalq şairi Rəsul Rza ədəbiyyatda hələ
kövrək addımlarını atan gənc şair
Çingiz Əlioğlunu ölməz türk şairi Nazim
Hikmətə bənzətmişdi: “Ona görə yaxın
oxşarlıq deyirəm ki, bu oxşarlıq təqlid, bənzətmə,
hətta təsir belə deyil. Bu, yalnız poetik təfəkkür
oxşarlığı, duyğu yaxınlığı, təəssürat
bənzəyişidir...”
Əlbəttə, bir zamanlar deyəndə
uşaqlığımızı və gəncliyimizi nəzərdə
tuturuq, zira, şairin ən böyük uğuru ülvi
duyğuların axarına düşməkdir. Bu axının
əksinə getməyə cəhd etsən, zaman
axırına çıxacaq.
İnsan
ömrü boyu nəyəsə haqq qazandıra-qazandıra
yaşayır. Yaşam bir əlçim ümiddir, zaman – cəhrəsi;
ipimiz kəsilənəcən əyiririk onu. Bu ümid qəlb
evini tərk edəndə şair olub Çingiz Əlioğlu
kimi vəfasız dünyanın üzünə durursan:
Bu hana
asanın kirkit-kərkisi...
Kəsilmiş arqacdır, əriş sərgisi.
Bu alın
yazısı, tale dərgisi
Yolumda
çəpinə çökmüş çəpərdi.
Bəzən
danışığa çevirdiyimiz, yəhərdən
salıb adiliyə çidarladığımız poeziya, əslində,
qafiyə səsləşmələri deyil, aləmin
nizamıdır. Biz bu nizama köklənirik...Və...yaşayırıq.
Və...
kökdən düşəndə ölürük. Cismən ölməsək də, ruhən
ölürük. Rühən
ölmək enerjinin tükənməsi olduğu
üçün sonumuza qol çəkirik.
Poeziya həmişə
seyrçi müşahidələrdən yüksəkdə
dayanıb. Çingiz Əlioğlunun şeirlərində
yalana, saxtakarlığa təpki var. Günlərin bir
günü duyğularına rəvac verib həqiqət
yürüşünə yollanan şairın qələmiylə
həyat məcrasından çıxır.
Şeirləri
sehrinə və emosional cazibəsinə görə xarici
ölkələrdə tərcümə olunub sevilə-sevilə
oxunur.
Kövrəkdir,
zahiri sərtliyi və təmkiniylə bunu gizlətməyə
çalışır; elə bil körpə uşaq iki əlini
sinəsinə sıxıb ürəyini qoruyur.
Gözümə
toxunan yağış ağlayır,
Çağlayan
dilimi dilin bağlayır,
Dağların
bağrını dağım dağlayır...
Güllər
gülüşümü alıb apardı.
Sanbalına
görə poeziyasına ulularımız
“ağırtaxtalıdır” deyərdilər. Oxuyub keçə
bilmirsən; əvvəl diqqətini çəkir, sonra ürəyini
fəth edir.
AĞILLA
DUYĞUNUN DAVASI
Vərdiş
pis şeydir. Yaxşıya, pisə adətkar olmaq sonucda
unutqanlığa, laqeydliyə gətirib
çıxarır. Kütləşib, ətrafın rənglərini
görmürsən. Görmürsən, ruhən qeyb olursan.
Sizlərdən kimsə başını qaldırıb bir
anlığa Sahil bağının çinarlarında oxuyan
torağaya qulaq kəsilsə, küçədən keçənlər
bu adamı dəli sayacaqlar.
Əsl sənətin
zamanı yoxdur. Şair olmaq üçün mütləq
Çingiz Əlioğlu kimi cəsarətlənib adilikdən
çıxmalısan. O, gələcəyin şairidir. Bəzən
şeirləri ifrat model, eksperiment təsiri
bağışlayır, amma elə deyil. Eksperimentlərdən
çox-çox irəli gedərək yeni şeir fəlsəfəsi
və məntiqi poeziya sistemi yaratmağa müvəffəq
olub.
Çingiz Əlioğlunun
şeirlərində zaman nəqli var. Dövrünün deyil,
tarixin, xalqın yaddaşını yaşadır. Ən
azından dediyi kimi: “Poeziyada vaxt başqa, poeziya vaxtın
başqasıdır”.
O, intellektual
səviyyəsiylə Azərbaycan poeziyasının indiki
durumundan bir neçə pillə yuxarıda duran şairlər
cərgəsindədir. Heç kəslə işi olmaz,
yazıb-yaradır; çünki mənəvi
asılılıq qul xisləti, maddi asılılıq – cəmiyyət
xətasıdır. Heç kəsin də onunla işi yoxdur,
axı Çingiz Əlioğlu qəribəliyinin dərinliyinə
hər kəs dala bilməz.
Dünyanın
ən böyük maddi mədəniyyəti kitabdır. 2011-ci
ildə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin təşkilatçılığı
ilə Bakıda keçirilən və Azərbaycanın
Dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci
ildönümünə həsr edilmiş II Beynəlxalq Kitab
Sərgi-Yarmarkasıında yüksək çap mədəniyyətinə
malik dəyərli kitablar çox idi. İki kitab isə
yaddaşıma ömürlük həkk olundu: “Qurani-Kərim”
kitabı və Çingiz Əlioğlunun “Təhsil” nəşriyyatında
çap olunmuş “Çərçivə” kitabı.
Təkrarolunmaz
orijinallığın canlı obrazı “Çərçivə”
kitabı artıq bir çox mükafatlar qazanıb. 2010-cu ildə
isə Moskvada keçirilən VII Beynəlxalq “Kitab sənəti”
müsabiqəsinin baş mükafatına – “Qran Pri”yə layiq görülüb.
Ucalığın
vahiməsi də böyük olur! “Qurani-Kərim” kitabı elə
gözəldi, əlinə götürməyə qorxurdun. Nə
edim, istəklə maddilik çox
zaman tərs mütənasibdir.
“Çərçivə”
kitabı təmiz taxtadan əsl çərçivəyə
salınmışdı. Düşündüm “Çərçivə”
adının mənası nədir? Nə üçün
dördbucaqlı yox, çərçivə? Çünki
dördbucaqlı ümumi və birtərəfli
anlayışdır, çərçivəsə
qayrayışdır. “Çərçivə”dən
başqa aləmlərə qapı açılır.
Başqa aləmə keçid –zamandan zamana keçiddir həm
də. Bu keçid mexaniki proses olmayıb, birinci məkanın
informasiyasını daşıyır və yeni məkana
ötürüb zənginləşdirir. Bu ötürülmə
yaddaş prosesinin əsasını təşkil edir.
Kitabın
naşiri Bəhruz Axundov Çingiz Əlioğlu
yaradıcılığını həyat fəlsəfəsi,
qəribə bir sehr, elinə-obasına ərmağan
adlandırır: “Füsunkar Qarabağın əsrarəngiz təbiətinin
çalarları, ürək oxşayan musiqisinin melodiyası,
ətirli gül-çiçəyinin qoxusu, bumbuz bulaqlarının
həzin şırıltısı var onun misralarında”. Təsirlənib
filosofluq etməyə başladım: “Bəlkə şeirin
magik simvolu elə dörd tərəfi bağlı çərçivədir?
Poeziya ruhun qəfəsi, xəyalların sözlə
ovlanıb ram edilməsi deyilmi? Ram olan qəfəsdə
saxlanmırmı?”
Toparlanıb
kitabı aldım. Heyranlığım indiyəcən
keçməyib, bu nəfis incəsənət nümunəsini göz
qabağında saxlayıram. Tez-tez əlimə alıb, vərəqləyib
baxıram, dönə-dönə oxuyuram.
“Çərçivə” bəşəri
şairin qəlb dünyasının mövcudluq, müstəqillik
seçimidir. Yaradıcı fərdin cəmiyyətdəki
suverenliyini təmin edən ədəbi proses həmişə
belə çərçivələrdən keçir.
Məzmunla
formanın vəhdəti kimi
insan ömrünün qapalı olmasına işarədır;
girişi, çıxışı yoxdur ona görə! Bu
dar dünyada arzularımız bitib-tükənmir; həyat
eşqi deyilən də budur, dünya mənimdir deyənlərin
nadanlığı da.
Yayında
ilandır, oxu əfidir,
Tale
atdığını tanrı
dəf edir
İllərin
ilməsi qaçıbdır nədir,
Sökülən
ömrümdən sapın sap ardı.
Bu sözdə
məhdudiyyət və sıxıntı var. Zira ən
böyük uğur həqiqi zamanında və məkanında
mövcudluğun təminatıdır. Ən salamatısa
öz enerjisinə yüklənməkdir. Sübuta ehtiyacı
olmayan bu yaşam aksiomu ilhamın təbii axarlarında hisslərinə
rəvac verən şairə də gün kimi aydındır.
Söz
kişi sözüdür, sahibi vardır!
Sözün
də ahılı, cahili vardır.
Kimin ki balaca
ağılı vardır
Sözünə
bənd-bərə, bir sərhəd qoyar.
Çingiz Əlioğlu
saf, işıqlı enerji sahibidir. Əslində, iki ildir
ürəyimdə hallanan bu “qaçhaqaç” yazım
Çingiz Əlioğlunu sevənlərin bütün ürək
sözləriylə səsləşir. Nə etməli,
yalnız xəbislik qara buludlar kimi qat-qatdır. Sevgininsə
günəşli səma kimi bircə apaydın, ləkəsiz
üzü var.
PİFAQORUN
MAGİK KVADRATI
Sovet
dövründə saxta “humanitar” elmlərin
aldanışlarına məruz qalan mənim kimi qələm
sahiblərindən fəqrli olaraq Çingiz Əlioğlu dəqiq
elmləri yaxşı bilır. Analitik düşüncəli
şəxsiyyət olduğunu nəzərə alaraq
bunların təsadüf olmadığını zənn etdim,
çünki eyni şey iki dəfədən çox təkrarlananda təsadüflikdən
çıxır.
“Çərçivə”
kitabı dördbucaqlı şəklindədir.
Taxta çərçivəsi
dördbucaqlıdır.
Üz
qabığında şairin şəkli kvadrat içindədir.
İçərisindəki
mətnlər təzədən kvadrata alınıb.
Riyaziyyatdan
bilirik hər kvadrat dördbucaqlıdır. Beləliklə, 4
dördbucaqlı alınır. Bizim dünyamız da
dördölçülüdür. Adətən,
dördölçülü deyəndə Yer kürəsinin ətrafında, insan təbirincə,
başımızın üstündə dörd atmosfer
qatı başa düşülür. Amma bunlar dörd nərdivan
pilləsi deyil. Dörd ölçünün yalnız enerji
qatları kimi anlanması yanlışdır. Mən
planetimizin başqa qalaktikalarla sərhədlərinin
dördkünc, dördbucaqlı şəklində olduğuna
əminəm. Əlbəttə, yüz illərlə
yaşı olan astronomiya elminə qarşı çıxmaq
üçün ciddi dəlillərə əsaslanmalısan.
Mən bunu sübut edə bilərəm, lakin bu, başqa
söhbətin mövzusudur.
...Bəlkə bu kitabdakı 4 dördbucaqlı da
həmin dörd ölçünü
simvollaşdırıb?
Başqa bir
məqam. Qədim Avropanın məşhur filosofu,
riyaziyyatçısı, qeyri-adi ideyalarıyla tarixə
düşən Pifaqor numerologiya elminin banisi sayılır.
Pifaqor deyirdi: “Rəqəmlər hər bir insanın
yaradılış səbəbini, onun həyatda missiyasını,
taleyini ifadə edir”. O, rəqəmləri tale şifrələri
hesab edirdi. Doqquz xanadan ibarət Pifaqor kvadratı isə
psixomatrisin maketi hesab olunur.
Psixomatris insanın doğuluşdan
həyat vibrasiyasını əks etdirir. Çingiz Əlioğlunun
yaradıcılığında işığın və
qaranlığın ab-havası, ruh dünyasından xəbər
verən insanın poetik obrazı və taleyi, dünya barədə
düşüncələri var.
Çərçivə”
kitabı şair ruhunun sədasıdır.
Rəngləri
ab-havasıdır
Hissləri
ağılla duyğunun davasıdır.
Bunların
hamısını magik Pifaqor kvadratına yerləşdirsək,
aləmin əzəmətli mənzərəsi alınar.
“Çərçivə”
kitabı gerçəkliyin abstrakt anlamı kimi müasir
poeziyamızın psixomatrisidir.
“SƏNİ
DEMƏSƏM, ÖLLƏM...”
Səs xəyalın
bütöv obrazını vermir; yalnız ayrı-ayrı
şaxələridir. Sözə çevrilmək
üçün əvvəlcə cismin enerjisinə yüklənir,
sonra maddiliyin dalğasına keçir. O zaman Çingiz Əlioğlu
onun qısnağından və qınağından belə
qurtulmağa çalışır:” Səni deməsəm,
ölləm...”
Yəqin əvvəlki,
daha yüksək sivlizasiyalarda insanlar dil vasitəsiylə
deyil, enerjiylə ünsiyyətdə olurdular. Bəlkə bizim dünyanın
adamı olmadığı üçün şair sükutun
səsini eşidir:
ürəyində
danışan
adam səni
eşitdim
Heyhat
danışıq hər ötürülmədə informasiya kimi beynin yaddaş
“kartına” yüklənib, müəyyən çəki
itkisi verdiyindən mahiyyəti tam ifadə etmir.
bəlkə
mən öz səsimlə
bəlkə
bir az bayağı
bəlkə
bir qədər şitdim
Kainat
qanunlarına görə “an” insan üçün ən iti
zaman tezliyidir. Səsin özü də enerji
dalğalarıdır. Onu hər kəs hər an duya bilməz;
gərək Çingiz Əlioğlu kimi tezliyinə
düşəsən.
eşitdim səni
amma
durmuşdun
yolayrıcında
mən də
yandan keçirdim.
“Sükut”
deyilən səsin boğulmasıdır, enerjinin hansı
nöqtədəsə düyünlənməsidir.
İnsanı daim gərgin
saxlayır.
bədəninin
içində
üşüyən
susqun adam
kiməsə
gizli bir dərd
kiminçünsə
qüsursan.
Səs
yüksək voltlu elektrik xəttinin gərginliyi kimi daim
paylanmalıdır. Şairlər kainatın harmoniyasına
kökləndikləri üçün şair olurlar. Vacib
deyil bu harmoniya zümzümə kimi ahəngdar olsun.
səsin bu
gecəyarı
danüzü
dan işığı
qulağımı
deşirdi.
Poeziya bizim
duyğu dünyamızdır, səs isə – qapı-pəncərəsi.
“Şair söylənməmişin, dilə gəlməyənin
tərcümanıdır” deyən Çingiz Əlioğlu
kövrək qəlbiylə, həssas ruhuyla həmin anda, həmin
yol ayrıcında donan insanın
səsinə qoşulur. Bu çağırış qələmindən
süzülür, sübhün danı kimi qanı
qaçıb avazıyan üfüqlərdə bəşəri
qovuşuğa çevrilir.
ürəyində
danışan
ürəyində
susma ki
susma səni
eşidim.
Səs – hərəkətin
təzahürüdür. Hər səs hərəkət olsa
da, hər hərəkətin səsini eşitmirik. Hərəkət
deyilən fəaliyyətə çevriləndə səslər
enerjinin ritmləriylə kainat musiqisini yaradırlar. Bu ritmlərin
ədəbiyyatımızda sözün strukturuna toxunması
elə poeziyadır. İlmələri, naxışları
janrları yaradır.
Bu texnika
“Çərçivə”də
nəzəri əsaslarını tapıb. Ona görə
bu kitabı müasir poeziya nəzəriyyəsi də
adlandırmaq olar.
“Söz
oyunu–janr deyil, səs yaddaşının məşqi,
inkişafıdır” deyir Çingiz Əlioğlu. Şifahi
və yazılı ədəbiyyatımızın qatları
var onun kitabında. Təəssüf ki, çox zaman
ayaqlarını, qələmini desək, daha düzgün
olar, ətalət və əyalət çamurundan, klassik
qafiyə, ifadə kirəclərindən qoparıb
çıxarmağı bacarmayanlar belə yeniliklərı
görməməzliyə vurur, ya da qəbul etmirlər. Zamansa
öz işini görür, şəkkakları gözləmir,
qapının arxasında qoyub gedir.
Bütün
səslərin öz musiqisi var.
Bayatı –
tütək naləsi.
Qoşma–qoşa
nağara.
Qəzəl–tar.
Saz – gəraylı.
Bəşəri
ahəngsə ancaq simfoniyadır. “Çərçivə”
kitabı səslərin səsləşməsiylə,
nizamıyla, daxili ritmləriylə
mükəmməl poeziya simfoniyasıdır. Səslərin
notları var onda.
Səslərin
bir-birlərini təqibi – məna ittifaqıdır. Çingiz
Əlioğlunun “Musiqi” şeirində musiqi haqqında gözəl
fikirlərlə yanaşı bu simfoniyanın keçidləri
də diqqət çəkir.
Musiqi, ey
saqi, musiqi çağır...
Muskat şərabıtək
çuğlasın bizi.
Musiqi
taktının mustanq atları
O göylər
tağına bağlasın bizi.
Kitabda
sözün rəngini, əhvalın
göyqurşağını da gördüm. Şairin
oğlu Orman Çingizoğlunun fotoları o qədər
canlıdır, sanki atası bu şeirləri yazanda daim
yanında olub. İnsan yalnız böyük məhəbbətlə
sevdiyi insanlara belə yaxındır.
İstedadlı
rəssam Gündüz Ağayevin bənzərsiz rəsmlərini
şair ruhunun fırtınası adlandırardım. Bu ifadəni
Çingiz Əlioğlu poeziyasına ən yaraşan ad hesab
edirəm.
lll
Bir şair
var. Həmişə səfər üstündədir. Eləcə
qayğılıdır, tələsir. Adama darıxqanlıq
gəlir. Qorxursan dayanıb yol ayrıcında qalasan.
Tale
şairidir o; harasa yetməyə, kiməsə, nəyəsə
çatmağa tələsərək bu zalım
dünyanı yorur və yorulur. Amma bircə anlığa
dayanıb çiynindəki yükü yerə qoymur, sanki əziz-xələf
balasıdır. Yerə qoyulası, atılası yük də
deyil. Biz o “YOL GEDƏN ADAMI” tanıyırıq:
– O gedən
Çingizdir, yolu sabaha,
Çiynində
bütöv bir elat, el gedir...
May, 2011
Mahirə ABDULLA
525-ci qəzet.- 2012.-
14 sentyabr.- S.7.