Dünya səndən kimlər
keçdi...
ƏLİAĞA KÜRÇAYLI
HAQQINDA SÖZ
“GECƏLƏR AY OLMAQ İSTƏYİRƏM MƏN”
Təəssüf
edirəm və özümə bağışlamıram. Niyə
mən gözəl şairimiz Əliağa
Kürçaylı ilə tanış ola bilməmişəm?
Axı, mən tələbə ikən onu
Yazıçılar İttifaqında, ədəbi məclislərdə,
şeir gecələrində, küçədə, yolda dəfələrlə
görmüşdüm.Bir dəfə Filarmoniyanın Yay
zalında onun “Poeziya gecəsi” keçirilirdi və düz iki
saat öz dilindən şeirlərini eşitdim.
“Azərbaycan”
jurnalında təzəcə işə
götürülmüşdüm. Kürçaylı bu
jurnalın redaksiya heyətinin üzvü idi. 1980-ci ilin soyuq
yanvar günlərinin birində curnalın baş redaktoru Əkrəm
Əylisli redaksiya heyəti üzvləri ilə söhbət
keçirirdi. Kürçaylı da gəlmişdi.
Özü də eşitmişdim ki, xəstədir və bu,
onun üzündən də oxunurdu. O, içəri girdi,
hamımıza başı ilə salam verdi, sonra Əkrəmin
otağına keçdi. Bu, mənim Kürçaylı ilə
sonuncu “görüşüm” oldu. Fevral ayında Əliağa
Kürçaylı dünyadan köçdü.
Amma
Kürçaylı ilə şəxsən tanış
olmasam da, görüşməsəm də, onun poeziyası bu
gözəl şair haqqında çox söz deyir.
Mən Əliağa
Kürçaylını, 1980-ci ildə vəfat etsə də,
bu gün bizimlə bir sırada addımlayan, sabaha doğru
addımlarımızda bizimlə bir olan, sevincimizdə də,
kədərimizdə də görünən bir şair kimi
hiss edir, duyuram. Məndən soruşsalar ki, bu sevgiyə səbəb
nədir, deyərəm ki, ən əsas səbəb onun
şeirləridir, hər zaman yaşayan şeirləri. Elə
şeirlər ki, o şeirlərin sanki yazılış tarixi
yoxdu, onlar hər vaxt doğula bilər.
Gecələr
ay olmaq istəyirəm mən,
Pərdəli-pərdəsiz
pəncərələrdən
Dolmaq istəyirəm
neçə otağa.
Mən neçə
süfrəyə, neçə çırağa
Baxmaq istəyirəm
hamıdan pünhan,
Səma
tağlarının ucalığından.
Gecələr ay
olmaq istəyirəm mən...
Sevən ürəklərin
məhəbbətindən.
Səma
ucalıqda pay almaq üçün,
Ən yüksək
qübbəyə ucalmaq üçün...
Ordan nur səpərəm
mən incə-incə,
Bu ana torpağa dan sökülüncə.
Məncə, bu şeir
Kürçaylının poeziya odasının ən zərif,
ən incə naxışlarından idi. Ay olmaq istəyi
romantik duyğulardan, dünyanı böyük sevinc və
qürurla bağrına basmaq havasından
yaranmamışdımı? Və mən dönə-dönə
oxuduğum bütün şeirlərində qəribə bir
işıqla qarşılaşıram. Neçin belə
nikbin idi, niyə ömrünün sonunacan
Kürçaylı belə işıq içində
üzdü? Axı, o, uşaqlığını, ilk gənclik
çağlarını kasıblıqla, maddi ehtiyacla başa
vurmuşdu. Amma onu işığa qərq edən, şeirlərindən
də bu işığı əsirgəməyən
böyük bir qüvvə, enerji vardı-onun adı
POEZİYA idi.
“Gecələr ay olmaq istəyirəm mən”...
Bu istək nə vaxt, haradan doğmuşdu? Bəlkədə
ilk şeirinin gizlicə yarandığı o qorxulu, vahiməli
gecədə?
“Bir dəfə rayon komsomol komitəsinin
katibı kəndimizə gəlib, komsomolçularla söhbət
edirdi. Axırda dedi ki, düşmən kolxozun
taxıllarına od vura bilər, mal-heyvanı
qırğına verə bilər. Ayıq olmaq
lazımdır.
Səhəri bir dəstə uşaq
ambardar Səməndər kişidən bir küncə
atılıb qalmış, yalnız ərinməyə yaraya
bilən köhnə paslı tüfəngləri “qəbzlə”
alıb kəndin ətəyindəki zəmiləri
“qorumağa” getdik. Taxıllıqda axşam qəribliyinin
çökməsilə çaqqalların
ağız-ağıza verib ulaşmasını eşidəndə
uşaq qəlbimizə dolan qorxu, bütün
varlığımıza hakim olan vahimə bu gün də
ürəyimi gizildədir. Kim bilir, bəlkə də əsl
həyatla qarşılaşdığım o gün elə
ilk şeirim idi, qələmsiz, kağızsız qəlbimə
həkk olunurdu! İlk həyat sınağı özü ilk
şeir deyilmi?”
İllər keçəcək,
Kürçaylı uşaqlıq və ilk gənclik illərini
həzinliklə, qəribə bir kövrəkliklə
xatırlayacağıq. Yazacaq ki, onu ilhamlandıran, əlinə
qələm verən o illər, o yerlər, o adamlardır...
Mən o adamları yada salıram,
Lap bugünkü kimi anıram yenə.
Anıram,
Doğrusu, heyran qalıram
İnsanın insanlıq ləyaqətinə.
Nə bir ayaq çəkən,nə
rüşvət alan,
Hamı tikəsini bölürdü
yarı.
Nə rəyasət eşqi, nə riya,
yalan
Əsir etməyirdi o insanları.
1946-cı ildə, “Azərbaycan gəncləri”ndə
Əliağa Kürçaylının ilk şeiri dərc
edilir. On səkkiz yaşı vardı onda, Salyanda-balaca bir
qulluqda çalışırdı, heç orta məktəbi
də tam bitirməmişdi. İlk şeirinin qonorarını
alan günün sevinci də yadındaydı. Bu sevinci sonacan
yaşamamış başqa bir hadisə baş verir, cavan Əliağanı
Salyan rayon partiya komitəsinin birinci katibinin qəbuluna
çağırırlar. Katib ona Azərbaycan Sovet
Yazıçılar İttifaqının sədri Səməd
Vurğunun məktubunu oxuyur. Bu məktubda gənc şair Əliağa
Kürçaylı Yazıçılar İttifaqında
keçiriləcək gənc yazıçıların
birinci respublika müşavirəsinə dəvət edilir.
Çox-çox sonralar
Kürçaylı həmin müşavirəni belə
xatırlayacaq: “Ayağım ayağıma dolaşa-dolaşa
xitabət kürsüsünə tərəf gedirəm.
Öz adını Səməd Vurğunun dilindən eşitməkadi
bir kəndli balasına necə təsir edə bilər? Sifətim
alışıb yanır. Ürəyimin qanı
gicgahlarıma vurur. Xitabət kürsüsündəyəm.
İndi Səməd Vürguna daha yaxınam. Çəkinə-çəkinə
Səməd Vurğuna baxıram.
-Danışım, ya şeir oxuyum?
-Şeir oxu, natiqimiz onsuz da az deyil.
“İlk bahar çiçəyi” adlı
şeirimi oxuyuram.
- Yadımdadır, güllələr
şığıyıb
keçən zaman,
Səni qanlı otların üzərindən
dərdiyim.
O incə tellərini mərmilər
biçən zaman
Xatirə dəftərimin arasına sərdiyim.
Qayıtmışam cəbhədən,
indi yenə bahardır,
Bitmisən çəməndə sən,
ləçəklərin qan kimi.
Üzündə nə həyəcan, nə
qorxu izi vardır,
Mən qorudum güllədən
səni qəhrəman kimi.
Şeiri oxuyub gah salona, gah da Səməd
Vurğuna baxıram.
- Birini də oxu.
Bu onun səsidir.
Bu dəfə adını elan etmədən
“Qurtardı” şeirini oxuyuram:
Hərbin alovu söndü
Gedənlər geri döndü
Çölüm əkilməməkdən
Evim tikilməməkdən
Qəlbim dardan qurtardı,
İntizardan qurtardı.
Şeiri oxuyub qurtaran kimi, birbaşa
danışığa keçirəm.Səməd Vurğun qəflətən
sözümü kəsir.
- A bala, harda oxuyursan?
- Oxumuram.
- Harda işləyirsən?
- Dəmiryolda.
- Nə işində?
- Hesabdar.
Salondakılar gülüşür. Mən
tez əlavə edirəm:
- Hesabdar idim. İndi fəhlə işləyirəm.
- Gəl səni düzəldim universitetə.
- Götürməzlər.
- Niyə?
- Kamal attestatım yoxdur. 9-cu sinfi
bitirmişəm.
- Sən gəl, mən deyərəm
götürərlər”.
Məhz Səməd Vurğunun köməyilə
Əliağa Bakıya gəlir, burada fəhlə-gənclər
məktəbində orta təhsilini başa vurur, sonra ADU-nun
filologiya fakültəsinə daxil olur. Beləcə illər
keçir, mətbuatda Əliağa Kürçaylı
imzası tez-tez görünməyə başlayır,
artıq əllinci illərin sonlarında Əliağa
Kürçaylı tanınmış bir şair kimi sevilir...
“Gecələr ay olmaq istəyirəm mən”...Bütün
əsrlər boyu Azərbaycan poeziyası Ay
işığını tərənnüm edib.Ay gözəlin
camalına təşbih edilib. “Ay üzünü görmək
istər sevdiyim,Söylə görüm bəs yaşınmaq
nədəndir?”(Qurbani).
Mən bilmirəm, Kürçaylı necə
sevib, hicran alovlarında yanıbmı, ilk sevgisi uğursuzmu
olub, ilk sevgi məktubunu haçan yazıb, o məktubda
hansı sözlər sıralanıb? Bunları bilmirəm,
amma onu bilirəm ki,onun sevgi şeirləri var və bu
şeirlər o qədər təmiz, o qədər saf hisslərdən
yoğrulub ki,indi də təravətini itirməyib. O şeirlərin
heç vaxt qocalmaq qorxusu yoxdur. İllər keçəcək.
Bu dünyanın sevənlərinin dilində həmişə
bu misralar səslənəcək:
Harda olsam gələrəm,
Təki sən səslə məni.
Darda olsam gələrəm,
Təki sən səslə məni.
Yaxın olsun, ya uzaq,
Dərə olsun, ya da dağ.
Məni kim saxlayacaq?
Təki sən səslə məni.
Sənsən eşqim, əməlim,
Gəlsə də bir gün ölüm,
Vermərəm can, a gülüm,
Təki sən səslə məni.
lll
XX əsr Azərbaycan poeziyasını Əliağa
Kürçaylısız təsəvvür eləmək
mümkün deyil. Qırxıncı illərin sonlarında ədəbiyyata
gələn Əliağa Kürçaylı otuz beş illik
yaradıcılığı ərzində poeziyamızı
gözəl lirik şeirləri və poemaları ilə zənginləşdirmiş,
sənətdə özünəməxsus poetik dəst-xətti
ilə seçilib fərqlənmişdir. O dövrdə-qırxıncı
illərin sonları-əllinci illərin əvvəllərində
seçilib fərqlənmək çox çətin idi,
çünki poeziyada Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Rəsul Rza, Əhməd Cəmil kimi ustadlar
vardı. Onların qarşısında söz demək
üçün gərək istedadlı olaydın, poeziyada təzə
bir nəfəslə diqqəti cəlb edəydin.Özü də
unutmayaq ki, əllinci illər sovet poeziyasının ən
qaynar bir dövrü idi. Partiyanı, Lenini, Stalini,sovet
quruluşunu vəsf edən , “müsbət qəhrəman”ı
qalib sovet adamı olan sosializm realizmi ədəbiyyatı hələ
ki ömrünü başa vurmamışdı.Ancaq
bütün dövrlərdə sinfi-siyasi situasiyalardan
asılı olmayaraq şairlər həmişə insan qəlbinin,
insan istək və arzularının, sevginin, təbiət
gözəlliklərinin tərənnümçüsü
olmuşlar və onların gələcəyə sözü
də elə bu şeirlər olub.Elə sovet dövrü ədəbiyyatından
bizə qalan da həmin şeirlər olub.
Onun poeziyasında XX əsr Azərbaycan
insanının duyğu və düşüncələri,
xalqına, vətəninə məhəbbəti, təbiətə
və insana sevgisi əks olunub və əlbəttə, bəlkə
də şablon səslənən bu fikri söyləyərkən
heç bir tərəddüd keçirmirəm,
çünki bu fikri sübuta yetirmək üçün
şairin poeziyasından onlarla misallar gətirə bilərəm.
Sən mənə ömrüm boyu
Bir bulanıq Kür suyu,
Bir söyüd yarpağı ver.
canımdan əziz olan,
Üstündə çiçək solan
Şor Muğan torpağı ver.
Mən onda hara düşsəm,
Hansı diyara düşsəm
Deyərəm vətəndəyəm.
Sən ey Milim,Muğanım,
Doğma Azərbaycanım,
Deyərəm ki, səndəyəm!
Vətən məhəbbətini beləcə
on iki misrada belə sadə, amma poetik şəkildə ifadə
etmək olarmış.
Kürçaylının
irili-xırdalı yüzlərlə şeirlərini
oxumuşam. Bu şeirləri mövzularına görə də
qruplaşdırmaq olar, yazıldığı illərinə
görə də. Amma bu şeirlərin hamısına xas olan
, ümumilikdə onları bir araya gətirən cəhətlərdən
söz düşsə, deyərdim ki, bunların yüzdə
doxsan faizi nikbin insanın yazdığı şeirlərdir.Və
bu nikbinlik heç də ictimai -siyasi şəraitin diktə
etdiyi nikbinlik deyil, içəridən gələn nikbinlikdir.İnsana
xas olan nikbinlikdir.
İkinci bir cəhəti də
vurğulamaq istərdim. Əliağa
Kürçaylının poeziyası həm də fikir və
düşüncə ilə yoğrulub, burada təməl odur
ki, şair müəyyən bir fikri hisslə, duyğuyla
qovuşdurur və təbii ki, əsl şeir elə bu vəhdətdən
yaranır. Şairin “Daşlar” silsiləsindən olan şeirləri
Azərbaycan poeziyasında fəlsəfi şeirin maraqlı
nümunələri sayıla bilər. O zaman Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyev
yazmışdı: “Elmi-texniki inqilab əsri bizim
müasirimizin poeziyaya, sənətə olan tələbini, onun
bədii-estetik zövqünü çox dəyişmişdir
və mən çox şadam ki, sən istedadlı bir
şair kimi bunu hiss edirsən. Bu hiss sənin poeziyanın ən
yaxşı nümunələrinə yeni, məhz bizim əsrimizə
məxsus təzə bir ahəng, təzə bir ruh verməkdədir”.
“Daşlar” silsiləsində şair daşı bədii bir
detal kimi götürür, təbiətlə və tarixlə
bağlı düşüncələrini bu detal vasitəsilə
poetikləşdirir.
Özünü dərk edib duyduğu
gündən
İnsan taleyini “daşa bağlayıb”.
Təşnə dodaq üçün
axıb dərindən,
Bulağın gözüylə daşlar
ağlayıb.
İnsan özü qurub daş
zindanları,
İnsan özü yıxıb daş məhbəsləri.
İnsan daş bütləri,
hökmranları
Ucaldıb, uçurub illərdən bəri.
Daş var-bu torpaqda sərhəddə
dönüb,
Baisi olubdur qəm-kədərin də.
Daşlar Qobustanda şöhrətə
dönüb,
Daşlar yetim qalıb Xudafərində.
Daşlar
bünövrədə olaydı möhkəm,
Pıtılı, kövrəyi
kaş olmayaydı.
İnsan sinəsində
ancaq deyirəm:
Ürəyin
yerində daş olmayaydı.
Bu, həmin silsilədə birinci
şeirdir və sonrakı şeirlərdə daş obrazı
ilə bağlı məna dairəsi genişlənir, həyatda,
tarixdə daşların oynadığı müsbət və
mənfi çalarlar öz poetik yozumunu tapır.
Bu gün Əliağa
Kürçaylının o dövr üçün “ictimai”
sayılan və qiymətləndirilən çox-çox
şeirini bir də oxuyuram və doğrusu, bu şeirlərin
“ictimailiyindən” çox, onların lap elə bu
günümüzlə bağlılığı barədə
düşünürəm. Onun “Qətiyyət” adlı bir
şeiri var. Bu şeirdə şair İnsanı öz şəkli
üzbəüz qoyur. İnsan o şəkilə baxır və
özünü ittiham edir:
Bir əyinə paltar, ağıza
çörək,
Bir dodağa gülüş olmusanmı
heç?
Kürsüdən sinənə döyə-döyə
sən
Yoxsa əl salmısan xalqın cibinə?
Udmusan sözünü yoxsa bir anda
Bıçaq işləyəndə qana,
iliyə?
Əqidə yolunda, inam yolunda
Qərar vermisənmi Nəsimiliyə?
lll
Əliağa Kürçaylıdan bir
şair kimi söz açanda onun epik poeziyası da
unudulmamalıdır. O, iyirmi beş poemanın müəllifidir
və bu poemaların bir çoxu müasir ədəbiyyat
tariximizin təkcə faktları yox, həm də
uğurlarıdır.Görkəmli tənqidçi Əkbər
Ağayev Kürçaylının
yaradıcılığına həsr etdiyi “Yetkinlikdən
kamilliyə” adlı məqaləsində yazırdı:
“Mürəkkəb həyat hadisələrinin axınında
insanın mənəvi inkişafı, dəyişməsi,
öz mənliyini, ləyaqətini qoruyub saxlaması və
buradan doğan əxlaqi məsələlər
Kürçaylı poemalarının diqqət mərkəzində
dayanır. Epik lövhələr yaratmaq, portret cıza bilmək,
xarakterlər vermək cəhətindən
Kürçaylının qələmi itidir. Onun
poemalarında ictimai mənalı məsələlər
ön plana çəkilir, həm də ötkəm publisist
bir pafosla işlənir”.
Kürçaylının poemaları XX əsrin
bir çox mühüm hadisə və olaylarını əks
etdirir, əgər belə demək mümkünsə,bu
poemalar XX əsr Azərbaycanının kiçik bir mənzərəsidir.
Yığcam şəkildə də olsa, bu mənzərəni
əks etdirən poemalardan söz açaq.
Əliağa Kürçaylıdan söz
düşəndə, onun mahir bir tərcüməçi
olduğu da unudulmur.Onun dünya ədəbiyyatından tərcümə
etdiyi şairlər çoxdur, amma elə şairlər var ki,
onların poeziyasının dilimizdə kamil və səlis,
sanki azərbaycanca yaranmış kimi səslənməsi
Kürçaylının məharəti idi. Burada Aligyeri
Dantenin və Sergey Yeseninin adlarını xatırlatmaq olar.Dahi
italyan şairinin “İlahi komediya” kimi son dərəcə
çətin və mürəkkəb fəlsəfi əsərinin
yaxud Sergey Yeseninin bir çox şeir və poemalarının
hələlik ən yaxşı tərcüməçisi
Kürçaylıdır desəm, yanılmaram. Əlbəttə,
bu tərcümələrin hər biri barədə mütəxəssis
sözü deyilib, özü də bu əsərlərin tərcümələri
uğurlu nümunə kimi qiymətləndirilib.
Əliağa Kürçaylı əsl
şair ömrü yaşadı.Bu ömrün sərhəddi
əlli iki hüdudunda başa çatsa da, bir şair
adını gələcək nəsillərə və əsrlərə
çatdırmaq üçün bu qısa ömür də
kifayət elədi.
Sən mənə nə verdin?
Minnətsiz həyat.
Nəğməli bir dodaq, azad bir ürək.
İstəsən dara çək, alovlara
at,
O öz sözlərini yenə deyəcək.
Doğrusu, bilmirəm,
Özümə də mən.
Dönüklük etmişəm həyatda
bəlkə,
Sənin şərəfinə, fəqət,
qətiyyən
Şeirim,
Vurmamışam kiçik bir ləkə.
Əliağa Kürçaylı poeziya aləmində
bir kimsəyə bənzəmədi və bir kimsə də
ona bənzəyə bilmədi. Şeirə, sənətə
bir çoxlarının gəldiyi kimi qədəm basdı,
öncə ustad Səməd Vurğunun şeir yolunu tutdu, onun
qayğısını, himayəsini hiss etdi, poetik dərslərindən
faydalandı, amma çox keçmədən poeziyada öz
yolunu, cığırını seçdi, o yolla getdi.
Onun poetik səsi, nəfəsi yenə
aydınca eşidilir, bir kimsənin səsinə, nəfəsinə
qarışacağı yoxdu.
Qu quşu nəğməni bir ağız
deyir,
Ömründə bir ağız..
Amma nəğmə ha...
525-ci qəzet.-
2012.- 15 sentyabr.- S.26-27.