Real gerçəklik və bədii həqiqətin
harmoniyası
Sənət
əsəri insana təsir gücünü real həyat hadisəsinə
bədii münasibətin nisbətindən alır.
Yaradıcı sənətkarın bu nisbətə
ölçülü yanaşmasını isə çox
zaman hadisənin miqyası və cəmiyyətdə
doğurduğu rezonans müəyyən edir. Real həyat hadisələrindən
uzaq, yalnız təxəyyülə söykənən “sənət
əsəri” nə qədər təsiredicidirsə, yalnız
real həyat həqiqətini əks etdirən və bədii təxəyyüldən
məhrum əsər də o qədər gücsüz və
cılız görünəcək. Daha çox gerçək
hadisələri, gerçək faktları əks etdirən
publisistika şüura ünvanlandığı kimi, bədii
təxəyyülə güvənən əsər də
daha çox duyğulara ünvanlanır. Lakin sənət əsərinin
böyüklüyü onda baş verir ki, o həm
şüurlara, həm də duyğulara - ikisinə də eyni
zamanda ünvanlanır. Sənətin bu anında reallıqla bədiiliyin
harmoniyası kimi vacib bir hadisə baş verir və bu hadisəni
yaşayan format sənət əsəri kimi dəyərləndirilir.
Mən bütün bu hissləri “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının yazıçı, publisist, ictimai xadim
Aqil Abbasın “Dolu” romanı əsasında çəkdiyi
eyni adlı filmə ictimai baxış zamanı elə o
kinoteatrın salonundaca keçirdim. Bu hissləri keçirməyimi
isə üç əsas amil şərtləndirirdi:
birincisi, Qarabağ uğrunda gərgin xalq mübarizəsinin
ağır günlərini az-çox yaşamış bir
insan kimi, ikincisi, bu döyüşlərin bir çox cəhətlərini
özündə əks etdirən “Dolu” romanını
oxumuş adam kimi, üçüncüsü, həmin hadisələrin
vizual səhnələrinin ekrana
köçürülmüş variantından riqqətə
gələn bir tamaşaçı kimi. Bu məqalədə
mənim işlədəcəyim çox epitetlər olacaq və
bəlkə də buna görə məni sadəlövhlükdə
günahlandıranlar da tapılacaq. Amma “Dolu” filmindən
aldığım təəssüratları içimdən gələn
bir səmimiyyət duyğusu ilə ifadə etdiyim anlarda
baş verəcək epitetlərə görə məni
qınayacaq hər kəsə belə bir həqiqəti də
anlatmaq istərdim: mən “Dolu” romanının nə adi
oxucusuyam, nə də “Dolu” filminin adi
tamaşaçısı. Mən bu romanda və bu filmdəki
hadisələrin nə qədər gerçək olduğunu
bir qarabağlı şahid kimi, kəndi, kəsəyi,
doğmalarının qəbri düşmən
tapdağında olan bir insan kimi içindən keçirən
minlərin biriyəm. O biri tərəfdən mən əsərin
nə zaman sənət səviyyəsinə yüksəldiyini
az-çox bilən, hiss edənlərdən biriyəm. Bu
faktlar fonunda Nizami Kino Evinin genişekranlı salonunda tamaşa
etdiyim “Dolu” filmi məni lap yaxın keçmişin ən
ağır günlərinə qaytardı: xalqın, Vətənin,
torpağın, arvad-uşağın yiyəsiz
qaldığı o ağır günlərə. Mən o
günlərin ağırlığını özündə
əks etdirən onlarca publisistik, bədii əsər
oxumuşam, şahidlərin nağıllarına qulaq
asmışam, onlarca teleproqrama baxmışam. Lakin etiraf edim
ki, “Dolu” filminin şüura və duyğulara təsir
gücü qədər bir güc görməmişəm.
“Dolu”
filmində bu təsir gücü hardandır. Əlbəttə,
mən də belə bir nəzəri fikri qəbul edirəm
ki, film rejissorundur və filmin sənət səviyyəsinə
yüksəlməsi rejissorun istedadına bağlıdır.
Ancaq dünyanın kino təcrübəsində şedevr səviyyəsinə
çatmış filmlərin hamısında ssenarinin
böyük rolu danılmazdır. “Dolu” filminə də
tamaşadan sonra ümumiyyətlə fəaliyyətinə
çox pessimist yanaşdığım “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının yaxşı ssenarilərə ehtiyacı
olduğu qənaətinə gəldim. Filmdən belə bir qənaətə
də gəldim ki, rejissorun da, aktyorun da, qalan digər
yaradıcı heyətin də uğrunda ssenari çox
böyük rol oynayır. “Dolu” romanına yaxından bələd
adam kimi deyə bilərəm ki, bu romandakı hadisələrin
hamısında yazıçının ustalıqla qələmə
aldığı qəribə və həm də aydın bir
vizuallıq var. Mənə elə gəlir ki, filmin rejissoru
Elxan Cəfərovun da bu romana müraciətini şərtləndirən
əsas amillərdən biri məhz bu vizuallıqdır.
Görmüşük axı, bəzi uğursuz filmlərdə
əsərdə vizuallığın olmadığını
ört-basdır eləmək üçün rejissor
obrazın daxili aləmini onun heç nəyə yaramayan
monoloqu ilə kompensasiya edir. “Dolu” belə şeylərdən
uzaqdır. Çünki “Dolu”nu
ərsəyə gətirən hər kəs ilk növbədə
romanın mahiyyətinə söykənmişdir. Bəs
romandakı hadisələr bizə niyə bu qədər
doğma və təsirlidir? İlk növbədə ona
görə ki, onun müəllifi Aqil Abbas Qarabağ
savaşına ürəyinin odunu vermiş bir sənətkar
yazıçıdır. Aqilin bu yaxınlarda televiziyada on dəqiqəlik
çıxışını qəzetlərdən biri “hadisə”
adlandırmışdı. Ağdamın işğal
gününün ildönümü ilə bağlı
televiziyaya dəvət olunmuş
bu yazıçı və ictimai xadim yalnız həqiqətdən
və yalnız səmimi danışdığı
üçün onun on dəqiqəlik
çıxışı hadisəyə çevrildi. “Şərq”
qəzetinin 24 iyul tarixli nömrəsində dərc olunan “Aqil
Abbasın on dəqiqəlik teledünyası” sərlövhəli
yazıda gənc publisist və jurnalistika nəzəriyyəçisi
Könül Niftəliyeva deyir:
“Etiraf
edim ki, mən Aqil Abbası-böyük yazıçı,
millət vəkili Aqil Abbası hər dəfə efirdə
görəndə, yaxud saytda, qəzet səhifəsində
imzasına rast gələndə bütün diqqətimi ona
yönəldirəm. Təzə söz, cəsarətli fikir
sahibidir. Ağdamın işğalını çoxları
kimi göz yaşı tökməklə xatırlamır,
iş görür, publisistikası, bədii
yaradıcılığı ilə iş görür. Təkcə
“Dolu” romanına bələd olmaq kifayətdir ki, Aqil
Abbasın iç dünyasını, Vətən, torpaq
yanğısını anlaya biləsən. “Dolu”nun
personajları Aqil müəllimin təxəyyülündən
çox, Qarabağ uğrunda döyüş anlarında həndəvərində
olan Azərbaycan oğullarıdır. Bir sözlə, iyulun
23-də - Ağdamın işğal günündə ictimai
teleradionun efirində sözü və əməli ilə, cəsarəti
və bütün gücü ilə ağdamlı olan bir
insan - Aqil Abbas göründü. Onun təxminən 10 dəqiqəlik
söhbəti hadisəyə çevrildi. Elə bir hadisəyə
ki, Vətən, torpaq qədri bilən hər kəsin qəlbində
özünə yer tapdı. Aqil Abbas rəsmi dəftərxana
üslubundan, millət vəkili imicindən, hətta ədəbi
dilə sahib bir yazıçıdan daha çox ürəyi
dərdlə dolu bir vətəndaş kimi danışdı.
Bu vətəndaşın “Ağdamda döyüş
zamanı şəhid olmuş bakılının da, şəkilinin
də, gəncəlinin də - hamısının
ağdamlı olması” fikri tamaşaçını riqqətə
gətirdi. Onun “Ağdamsız türk dünyası yoxdur” kimi
yeni fikri və haqq səsi türk dünyasını silkələyə
bilər. Onun Ağdamın məşhur Qarağacı qəbristanlığında
ölə bilmək arzusu vətəndaşın torpaq
uğrunda ölməyinin şərəfini yaşatdı bizə.
Onun Ağdamın tarixi ilə
bağlı bəsit fikirlərə qarşı söylədiyi
“Ağdamın tarixi
Qarağacı qəbristanlığında yaşı
iki min ili ötən qəbirlərdən başlayır” həqiqəti
bizi tariximizlə bir daha ehtiyatlı olmağa səslədi.
Onun Şuşada vandalların güllələdiyi heykəllərin
- Bülbülün, Natəvanın, Pənah xanın
büstlərinin Bakıya gətirilməsi, ancaq İncəsənət
Muzeyinin dərin bir guşəsində etinasızlıqla
saxlanmasına hiddəti bizi də düşünməyə
çağırdı. Aqil Abbasın güllələnmiş
o heykəllərin şəhərin ən gur yerlərinə
köçürülməsi kimi ekspromt bir təklifi bu
insanın necə güclü düşüncəyə malik
olduğunu göstərdi. Onun Ağdamda Əfətli deyilən
bir kəndin hündür təpəsində, cəbhə xəttinin
lap yanında Azərbaycan bayrağının
ucaldılması təklifi də bir ziyalı mesajı kimi səsləndi”.
“Dolu” real
gerçəklik romanıdır. Onun səhifələrində
onlarca hadisə, onlarca bədii tapıntı var. Rejissorun
metrliyi də ondadır ki, öz estetik ideallarının ifadəsi
üçün əsər seçməyi
bacarmışdır. Rejissorun bu əsərdəki estetik
idealı isə “Dolu” romanında yazıçının əks
etdirdiyi həyat həqiqətini kino sənətinin bədii
vasitələri ilə tamaşaçıya çatdırmaq
olmuşdur. Rejissorun bu andakı estetik idealının məhz Qarabağ həqiqətlərinə
xidmət missiyası ilə ifadəsi isə onun vətəndaşlıq
yanğısından doğan bir hadisədir. Deməli,
yazıçı Aqil Abbas həqiqəti, üstəgəl
rejissor Elxan Səfərovun bədii görümü
bütöv bir sənət əsərinin meydana
çıxmasına səbəb olmuşdur.
“Dolu”
filmini ərsəyə gətirən bütün
yaradıcı heyətin isə
ideya-estetik qayəsi Vətən dediyimiz bu torpağın,
başına oyunlar açılan, başı siyasi
oyunların qurbanı olan Azərbaycanda belə şeylərə
bir daha yol verməməkdən ibarətdir.
Mən
“Dolu” filmi haqqında Rəbiqə Nazimqızı imzası ilə
bir yazı oxudum. “Dolu”- bir filmə sığmayacaq qədər...”
sərlövhəli bu yazının özü çox
böyük olmasa da, onun ifadə etdiyi fikir çox
böyükdür. O yazıdan bir parça: “Müharibədə
qalib gəlib yaxşı film çəkmək asandır.
Qalibiyyət özü danışır. Və burada təntənə
də, pafos da yerinə düşür. Qalib gələn
çığıra bilər. Bunu ona bağışlayacaqlar.
Məlum həqiqət var: qaliblər mühakimə olunmurlar.
Qalibiyyət barədə zəif əsərin
qüsurlarına da göz yummaq olar. Çünki bu, daha
çox özlüyündə parlaq, bədii, cəlbedici
olan zəfərin fiksə edilməsidir...
Məğlub
olub elə məğlubiyyətdən film çəkmək
olar. Bu daha çətindir, sən ağrınla
ağrıtmalısan, bütün məğlubiyyətlərin
ədalətsiz olduğunu göstərməlisən. Amma
bundan daha çətin bir vəziyyət də var. Sən nə
qalibsən, nə də məğlub. Çünki müharibə
bitməyib. Müharibə dayanıb. Onun nəticələrini
heç bir tərəf qəbul etməyib. Və deməli,
onun hər an yenidən başlama ehtimalı var...” Mən Rəbiqə
Nazimqızının məqaləsindən bu parçanı
qəsdən belə iri şəkildə yenidən təqdim
edirəm. Ona görə ki, bu fikirlərdə çox
böyük həqiqət var və bu həqiqət “Dolu”
filminin motivasiyasını aydın şəkildə üzə
çıxarır.
Bəli,
doğrudan da qalibiyyət və məğlubiyyət
haqqında əsər ortaya qoymaq asandır. Böyük Lev
Tolstoy “Savaş və barış” romanını təsvir
etdiyi müharibədən çox-çox sonralar yazdı. Həm
də qalib tərəfdə oturub yazdı. Hadisələr
olmuşdu, təhlil edilmişdi, nəticələr göz
qabağında idi. Roman şedevr səviyyəsində
alındı. Ötən zaman, tarixi təhlillər L.Tolstoyun
bədii həqiqətinin köməyi ilə romanı
şedevr səviyyəsinə yüksəltdi. Məğlubiyyət
haqqında da zaman keçəndən sonra çoxlu əsərlər
ortaya çıxıb. Aqil Abbas hələlik dayanmış
bir ağır müharibənin birinci hissəsindəki məğlubiyyətin
ağır səbəblərini bir dərs olaraq anladır və
rejissor Elxan Cəfərov bu səbəblərin vizual təhlilini
göstərməyi qarşıya məqsəd qoyur. Ən əsası
da budur ki, film məğlubiyyətdən qələbəyə
bircə addım məsafə qaldığına bizi
inandıra bilir. Ermənistanın havadarlarının namərdcəsinə
Azərbaycana qarşı tədbirləri: quş tüfənglərinin
belə xalqdan yığılması, erməni tərəfinin
təpədən dırnağadək
silahlandırılması, hər cür ideoloji təxribat,
düşmənin düşmənçiliyə
ruhlandırılması... kimi halların hamısı o zaman
bu rəzalətə heç cür inanmaq istəməyən
Azərbaycanın çökdürülməsinə yönəlir.
Lakin “Dolu” xalq
gücünün, xalq inamının heç vaxt tükənmədiyi
ümidini ekrana gətirir, xalqın nəyə qadir olduğunu
sübuta yetirir.
Filmin
bütün məzmununda xalq gücünə bu inam hissi ilk
sırada durur. Əla rejissor tapıntıları
tamaşaçını bu müqəddəs hissin gerçəkliyinə
yönəldir. Filmdəki obrazların hər biri bizim həqiqətən
yaxın tarixdə gördüyümüz,
tanıdığımız könüllü dəstələrin
döyüşçüləridir. A.Abbas özünün
şəxsən tanıdığı, bir çox
döyüş səhnələrində yanındaca
müşahidə etdiyi xalq hərbçilərinin yüksək
bədii obrazlarını ustalıqla yarada bilmiş və
reallıq rejissorun məharəti ilə bədii zirvəyə
yüksəlmişdir. Bu obrazların hər birinin gerçək
həyatda adları, soyadları var. Lakin həm romanın, həm
də filmin müəllifləri bu gerçək xalq
döyüşçülərini ümumiləşdirməklə
millətin torpaq uğrunda əliyalın vuruşunun daha
geniş panoramını yaratmağa nail olmuşlar.
Aktyor Məmməd
Səfanın canlandırdığı komandir torpaq
uğrunda mübarizədə hər cür çətinliyə
sinə gərən bir döyüşçüdür.
Müharibələrin hamısında komandirlər var və
biz onların maraqlı obrazlarını çox
tanıyırıq. Lakin A.Abbasın, E. Cəfərovun və
Məmməd Səfanın komandiri dünyanın bütün
müharibələrindəki döyüş komandirlərindən
fərqlidir. Bu komandirin nə nizami ordusu var, nə hərbi
sursatı var, nə də söykəndiyi “yuxarıdan”
ümid gözlədiyi, kömək umduğu dövləti
var. Ətrafına yığılan fədailərdən
başqa bu komandirin heç nəyi yoxdur. Yuxarılardan silah tələbi
etinasız qarşılanır, “dövlət” adamları sanki
hər şeyi Allahın ümidinə buraxıblar. Komandirin
yeganə silah yeri döyüşdə öldürülən
erməni yaraqlılarından qoparılan avtomat trofeyidir. Filmdə
silah ümidiylə “katibin” kabinetinə gələn komandirin
bu otaqdan ümidsiz gedişi o zamanın ümumiləşdirilmiş
vəziyyəti kimi maraqlıdır. Ancaq komandir ruhdan
düşmür. Aktyor Məmməd Səfa acınacaqlı vəziyyətə
düşmüş komandirin üzüntülərini, lakin
bu üzüntülər içərisində
yaşadığı xalq gücünə inam hissini
böyük bir ustalıqla yarada bilir. Komandirin əsgərlərlə
sərt davranışı, film boyu gərgin vəziyyəti
aktyorun ifasında əvəzolunmaz bir dolğunluqla
tamaşaçıya çatdırılır.
Bütövlükdə maraqlı süjet üzərində qurulan bu filmdə hadisələrin aydınlıq prosesi obrazların xarakterləri və fəaliyyətləri ilə çox əlaqəlidir. “Drakon” ləqəbli döyüşçünün xeyli dərəcədə kobud görünə biləcək xarakterində əslində son dərəcə zərif və milli keyfiyyətlərə bağlı məqamlar var. Vəhşiliyin miqyası təkcə bu filmdə deyil, yüzlərlə digər tarixi hadisələrdən məlum olan erməni xislətinə nifrət dolu bir intiqamla erməni başkəsəninin kəşfiyyatına çıxmış Drakonun real obrazını aktyor Rza Rzayev məharətlə yaratmışdır. Aktyor Drakonun- sözün həqiqi mənasında ləqəbinə çox uyğun bu döyüşçünün həm savaş xarakterini, həm də milli kişilik xüsusiyyətini əks etdirən insani keyfiyyətini ustalıqla aça bilir. Bu anda ssenari tapıntısından doğan maraqlı bir səhnə var. Xaricdən gəlib Azərbaycan kəndlərinə qan udduran erməni Levonun axtarışı zamanı Drakonun adamları Azərbaycan kəşfiyyatçılarını izlədiyi ehtimal olunan erməni qızını tutub onun yanına gətirirlər. Öldürülən yoldaşlarının, yandırılan kəndlərin, pərən-pərən salınan arvad-uşağın intiqamı ilə yaşayan Drakonun bu saat həmin erməni qadının başına min oyun açacağı ehtimalı ilə ekranı izləyən tamaşaçı tamam başqa bir səhnə ilə rastlaşır: Drakon kişilərlə döyüşdüyünü deyib, vəhşi ermənilərdən fərqli olaraq casus qadını azadlığa buraxır. Drakonun bu milli kişilik hərəkətindən heyrətə gələn erməni qızı onun ayaqlarına düşərək barı heç olmasa adını öyrənmək istəyir. Drakona isə erməni qadının heç duası da lazım deyil... Bu səhnədə aktyor R. Rzayevin oyunu Azərbaycan kinematoqrafiyası üçün xeyli dərəcədə yeni keyfiyyəti ilə uzun müddət tamaşaçı yaddaşında qalır...
Filmin həm xaraktercə, həm də aktyor oyunu baxımından maraqlı obrazlarından biri də “Pələng” ləqəbli döyüşçüdür. Elvin Əhmədovun oynadığı bu obraz cavan bir döyüşçü olsa da, artıq batalyonda öz yeri olan, formalaşmış xarakterə malik bir insandır. O cəsarətlidir, orijinaldır, cavab verməyi də, əfv etməyi də, özündən böyüklərə hörmətlə yanaşmağı da bacaran bir insandır. Batalyonda dediyini mütləq icra edən, necə deyərlər “tüpürdüyünü yalamayan”, buna görə də çoxlarının ehtiyatla davrandığı Drakonun həyatın ağrı-acılarını yaşayan kənd adamlarına etinasızlıq göstərən bir adamla bağlı artıq hərəkətinə qarşı çıxır və bütün hədələrə baxmayaraq öz xarakterini göstərir. Drakon onu mütləq “vuracağı” ilə hədələyir. Lakin filmin müəllifləri onların bir-birinə münasibətini ayırd etmək üçün tamaşaçıya güclü təsir edən bir məqam “tapırlar”. Erməni cəlladı Levonun axtarışı zamanı meşədə dərin bir yarğana yumalanan Drakonu Rələng xilas edir. Əlbəttə, Drakon bununla Pələngi bağışlayana oxşamır. Ancaq düşmən gülləsi Pələngi yerə sərəndə Drakon onu ağuşuna alır və can verməkdə olan bu cəsarətli oğlanın ölümünə çəkdiyi nərəsi ilə tamaşaçıda qəti bir intiqam hissi yaradır. Filmin bu anında cavan aktyor Elvinin və Rzanın ustalığı tamaşaçını, sözün həqiqi mənasında riqqətə gətirir...
Daha bir obraza diqqət yönəltmək istərdim. Bu həm romanda, həm də filmdə real həyatla təcəssüm olunan, lakin bədii təxəyyülün daha da ucaltdığı “katib” obrazıdır. Biz Kommunist Partiyasının o zaman ideoloji vassalları olan rayon partiya komitələrinin birinci katiblərini sovetlərin süqutundan sonra yalnız damğalamaq və lənətləməklə məşğuluq. Aqil Abbas dövrün yaşadığımız reallığından doğan bir həqiqətə son dərəcə səmimi yanaşmış, yeni ideoloji kanonları aşaraq içərisində yaxşı kadrların da olduğu yaxşı katiblərin ümumiləşdirilmiş obrazını yaratmışdır. Böyük aktyorumuz Fuad Poladovun böyük ustalıqla oynadığı bu katib obrazı “Dolu” filminin realizmə bədii münasibətinin yadda qalan faktı kimi çox maraqlı alınmışdır. Bu katib qulluğunda durduğu ideologiyadan daha çox Vətən, torpaq, xalq haqqında düşünür. Yuxarıdan ala bilmədiyi köməyə görə xəcalət hissi keçirir. Ermənilərin divan tutduğu kəndlərə, insanlara görə zülm çəkir. Vətənə, xalqa, xalqın faciələrinə biganəlik göstərən yuxarılara qəzəblənir və telefonda tamaşaçının da yəqin etdiyi lap “yuxarıya”, bütün ölkəyə cavabdeh adamın ünvanına səslənərək: “Biqeyrət doğulmusunuz, biqeyrət də öləcəksiniz!” kimi bir nidadan sonra intihar edir. Bu səhnənin təsir gücünün böyüklüyü təkcə onunla təyin oluna bilər ki, həmin epizodda - katibin telefonla “yuxarının” ünvanına səsləndirdiyi əsəbi nidada tamaşa salonundan alqış səsi ucalır və sanki hamı ədalətin zəfərini qarşılayır... Əlbəttə, bu səhnənin möhtəşəmliyini təkcə katibin kəsərli sözü, onun necə intihar etməsinin rejissor tapıntısı deyil, həm də Fuad Poladovun aktyor sənətkarlığı təmin etmişdir.
Filmə tamaşa etdikcə məndə (deməli, tamaşaçıda) belə bir qəribə assosasiya yaranırdı: ssenari, rejissor və aktyor tandemi yalnız o zaman ortaya çıxır ki, onların üçü də sənətkarlıq meyarlarına malik olurlar. Bu qənaət tamaşaçıda Pələngin anası obrazı ilə tamamlanır. Pələngin anası ermənilərin viran qoyduğu, balasını, ərini, qardaşını əlindən aldığı Qarabağ qadınlarının o qədər gerçək obrazıdır ki, bu hadisələri yaşamış hər kəs onu öz anası, öz bacısı, öz doğması hesab edir. Şəxsən mən bu anda oğlu Füzulinin Məngələnata dağında öldürülmüş doğma bacımı, Ağdam uğrunda vuruşlarda şəhid olmuş tanıdığım neçə-neçə doğma anaları xatırladım. Aktrisa Gülzar Qurbanova mənim tanıdığım, şəhid oğullarının meyidləri üstündə ağı deyən həmin anaların ümumiləşdirilmiş obrazını o qədər real detallarla ifa edir ki, o dərdi, o ələmi bir daha yenidən, bəlkə elə həmin ağrı ilə yaşamalı oluruq. Eşq olsun Gülzar xanıma! Onun yerişi də, bütün hərəkətləri də, danışıq tərzi də, üzünün üzgün ifadəsi də mənim tanıdığım o şəhid analarının unudulmaz həqiqətlərini ortaya qoymuşdur.
Bu yazıda obrazlar qalereyasını bütövlükdə təhlil etmək çətindir. Lakin qısaca da olsa qeyd etməliyəm ki, Azərbaycan kino sənətində öz uğurları olan Şamil Süleymanlının müəllim obrazı, Fərhad İsrafilovun milis rəisi, Rövşən Ağayevin, Cavanşir Hadiyevin, Faiq Kərimoğlunun, Vüqar Vəlixanovun döyüşçü obrazları ustalıqla yaradılmışdır. Əjdər Ağayevin yaratdığı Levon obrazı erməni xislətinin xarakterini açmaq baxımından maraqlı alınmışdır. Nair Şirməmmədovun Aram, Mayak Kərimovun həbsxana rəisi, Sadiq Əhmədovun dustaq obrazları da güclü təsir bağışlayır.
Bəstəkar Polad Bülbüloğlunun hadisələrin ovqatına uyğun musiqisi filmin sənətkarlıq keyfiyyətini artıran fakt kimi xüsusi qeyd olunmalıdır.
Mən bir daha Aqil Abbasın əsərdəki sənətkarlığına qayıtmaq istərdim. Azərbaycan oxucuları Aqil Abbası bəlkə yazıçıdan çox vətəndaş qeyrətli bir insan kimi yaxşı tanıyırlar. Aqilin əsərlərinin güc mənbəyi real həyatın özüdür. Bu əsərdə isə o real həyatı yazıçı şəxsən izləmiş, müxtəlif cəbhə nöqtələrində saysız-hesabsız dəfə döyüşçülərin yanında olmuşdur. Amma o zamanlar Aqil döyüş bölgələrində əsər yazmaq üçün olmurdu. Aqili döyüşçülərin yanına vətəndaşlıq vicdanı, qarabağlı ürəyi aparırdı. Mən o vaxtlar Aqilin də taleyindən çox qorxurdum. Amma Aqil o döyüş nöqtələrinə getməyə bilməzdi. Çünki Aqilin özündə də onun yaratdığı Drakon obrazının cəsarəti var.
Aqil Abbas o bölgələrdə gördüklərini bir gün “Dolu” adlı o romanda qələmə aldı. Qələmə aldı və möhtəşəm bir əsər yaratdı. Sonra Elxan Cəfərov bu romandan bir “Dolu” filmi yaratdı. Bu “dolu”lar rusun ölüm saçan “qrad” silahından doğub, bir romanın və bir filmin zaman ağrısı, Qarabağ ağrısı, xalq zilləti ilə dolu bir sənətkarlıq keyfiyyətini ortaya qoydu. Operatorlar Tarıverdi Tarıverdiyevin, Asif Şirəliyevin rejissorlar tərəfindən yaradılan möhtəşəm döyüş səhnələrini lentə almalarından tutmuş bütün yaradıcı heyətin vətəndaşlıq qeyrətilə ərsəyə gətirdikləri bu filmə baxışdan sonra ürəyində azacıq da olsa, Vətən, torpaq, millət qeyrəti olan hər kəs elə kinoteatrın o salonundaca Qarabağ uğrunda ölüm-dirim savaşına yollanmaq istəyir. Filmin bütün qayəsi də bundadır.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 15 sentyabr.- S.24-25.