“Mənbələri
müqayisəli təhlil etməsən, yazdığın
tarixin heç bir qiyməti olmaz”
Akademik Nailə Vəlixanlı: “Milli
Azərbaycan Tarixi Muzeyi öz fondlarının zənginliyinə
görə dünya muzeylərindən geri qalmır”
Müsahibim
- görkəmli alim, AMEA Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinin
direktoru, AMEA-nın həqiqi üzvü, tarix elmləri
doktoru, professor Nailə Vəlixanlının indiyədək 8
kitabı, 200-dən çox elmi məqaləsi çap olunub.
Son illərdə əldə etdiyi böyük nailiyyətlərdən
biri də elmi təşkilatçılığı və
redaktorluğu ilə çoxcildli “Azərbaycan tarixi”nin II cildinin işıq üzü görməsidir.
Təqribən 30 il müddətində Bakının müxtəlif
ali məktəblərində Azərbaycan tarixinə, onun mənbəşünaslıq
və tarixşünaslığına və digər problemlərə
dair mühazirələr oxuyub, gənc nəslin vətəni
tanıması və sevməsi üçün bilik və
bacarığını əsirgəməyib. Bununla
yanaşı, o, Rusiya, Macarıstan, Norveç, Fransa, Çin
və başqa ölkələrdə keçirilən beynəlxalq
konfrans və simpoziumlarda uğurlu çıxışlar
edib.
- Nailə
xanım, görkəmli şairimiz Rəsul Rza:
- Damla dənizdə
yaxşıdır
Damlasız
dəniz olmaz, - deyir...
- Alimlərdən
ibarət elm dənizini nəzərdə tutursunuzsa, yəqin
ki, mən də o dənizi əmələ gətirən
damlalardan biri kimiyəm. O damlalar olmasa, sözsüz ki, dəniz
yaranmaz. Mənim də elm dənizinin yaranmasında bəlkə
hansısa bir əməyim var. Biz damlalar yığışıb nəyisə
yaratmışıqsa, bu məni şərəfləndirir.
- Bəzən dənizi
seyr edəndə o damlalar çox qiymətli qaşlara bənzəyir...
- Sizin
dediyiniz dənizdə bərq vuran damlalar, əlbəttə,
çox deyil, amma var.
- Alim
olmaq üçün nə lazımdır, xarakterinizdəki
hansı cəhətlər sizi bu pilləyə gətirib
çıxartdı?
-
Yaxşı biliyə sahib olanlarımız çoxdur. Amma “Hər oxuyan Molla Pənah olmaz” - deyiblər.
Elmlər Akademiyasının həqiqi
üzvü olsam da, bu vaxta qədər hələ
özümü alim adlandıra bilmirəm. O yüksək
mövqeyi qazanmaq üçün müəyyən biliklərə
sahib olmaq, həddindən artıq çox işləmək,
bir də Allah vergisi olan analitik qabiliyyət lazımdır.
İnsanda analitik qabiliyyət olmasa, zəhmətlə bilik
üst-üstə düşməsə, o, heç nəyə
nail ola bilməz.
- Gəlin
bunların üzərinə yaddaşı da əlavə edək.
Yaddaş insana nə üçün
lazımdır?
-
Yaddaş insanı öz keçmişi ilə birləşdirən
körpüdür. Bəzən özümüz barədə
deyirik: niyə görə biz unutqanıq? Bu o
demək deyil ki, biz o şeyləri beynimizdən silmişik.
Xeyr, o bizim yaddaşımızda durur. Sadəcə biz ona analitik gözlə
baxmırıq. Yaddaş insana
ömrünün sonuna qədər vacibdir və ona
yoldaşdır. Deyərdim ki, yaddaş
insanın ikinci “mən”idir.
- Bir
tarixçi olaraq deyə bilərsinizmi ki, biz nəyi
unutmağın əziyyətini çəkirik?
- Dilimizi,
yerimizi, qiymətimizi, əlaqələri, bizə olan və
bizim başqasına olan münasibətləri yaddan çıxarmaq doğru
deyil. Valideyn övladına nəsə başa
salmaq istəyəndə öz həyatını gözlərinin
qarşısına gətirir və çalışır ki,
onun vaxtında yıxıldığı yerdə övladı
büdrəməsin. Təəssüf ki,
insan cəmiyyətində atalar-oğullar məsələsi
ömrü boyu olub, həmişə də olacaq. Tarixin gedişindən nəticə
çıxarmayanlar yenidən səhvlər etməyə məhkum
olurlar.
- Konkret
olaraq Qarabağ məsələsində hansı səhvlərə
yol vermişik?
- Bu elə
dediyiniz yaddaş məsələsidir. Bəlkə
də biz o münasibətlərə həddindən artıq
inanmışıq, bəlkə dərindən fikirləşməmişik,
birliyimiz olmayıb, bir-birimizin əlindən
tutmamışıq, arxa durmamışıq. İstər Qarabağla, istərsə də
başqa bir tarixi hadisələrlə bağlı olsun. Əgər
biz hər hansı bir münasibəti düzgün dəyərləndirməsək,
bizə xoş görünən münasibətin
arxasındakı o fitnə-fəsadı, yalanı görməsək
bizim işimizin uğuruna inanmaq bir az
çətindir.
- “Birləşə bilməmək” - son zamanlar ən
çox təkrarlanan ifadədir. Alimlər arasında
da bu amillə qarşılaşırsınız?
- Bilirsiz,
bu məsələdə tərbiyənin, ideyanın, məfkurənin
böyük rolu var. Yəni məfkurə baxımından mənim
kənarlara - istər qonşulara, istər yadlara, istər
qohumlara olan münasibətim düzgün istiqamətlənsə,
mən də birləşmək, yaxud birləşməmək
barədə düzgün yolu seçərəm. Hər bir şeyin özülü olmalıdır.
- Siz tərbiyənin
insanın formalaşmasında böyük rolunu qeyd etdiniz. Geniş auditoriyaya
malik bir insan kimi müasir gənclər barədə fikriniz mənim
üçün maraqlıdır.
-
Baxın, biz indi Hacı Zeynəlabdin Tağıyevin
yaşadığı mülkdə oturmuşuq. Onun Azərbaycan qadınına, Azərbaycan
qızına verdiyi ən böyük qiymət, ən
böyük hədiyyə 1903-cü ildə Şərqdə
ilk dünyəvi qız məktəbini açması oldu.
O başa düşürdü ki, bizim bugünkü
qızımız sabahkı anadır. Əgər
qadının əxlaq, bilik səviyyəsi lazımi səviyyədə
olmasa o heç vaxt övladını cəmiyyətin müsbət
bir vətəndaşı kimi böyüdə bilməyəcək.
Biz “sovet dövrü tərbiyəsi” deyirik. Bu o demək
deyildi ki, mən sovet insanıyam, bu əxlaqi keyfiyyətlərə
malik olmalıyam. Bu müqəddəs
kitablarımızda da bizə təlqin olunan adi insani keyfiyyətlərdir.
Gənclər özlərini həmişə
daha ağıllı, daha çoxbilmiş hesab edirlər.
Fikirləşirlər ki, o təcrübədən
istifadə etməyin nə mənası var. Bu düzgün
deyil. Onlar həmişə böyüklərin
təcrübəsindən öyrənməlidirlər.
- Sizin
haqlı işinizə qarşı hansısa təzyiq olanda
necə rəftar edirsiniz?
- Deyirlər
ki, insan zülmə tabedir. Əslində bəzi
insanlar var ki, onlar fağırın zalımıdır. İnsan özünü o cür fəqir, aciz
göstərməsə yaxşıdır. Həyatımın
hansısa anında mənə qarşı da haqsızlıq
olub. Bəzən elə olub ki, o qüvvəyə
qarşı çıxa bilməmişəm,
qatlaşmışam haqsızlığa.
Düşünmüşəm ki, vaxt gələr həqiqət
öz yerini tapar. Atalar deyir: “Haqq nazilər, amma üzülməz”.
- Bunu əminliklə
deyirsiniz?
- Əlbəttə, həmişə belə olmur. Mənim
üçün ən ağır bir zərbədir
yaxşı insanın qarşısına pislik
çıxması. Yenə də Hacı
Zeynəlabdin Tağıyevdən misal çəkəcəyəm.
Nələr etməmişdi xalqına. Təsəvvür
edin ki, həyatının çox yaşlı vaxtında bu binanı əlindən
aldılar. Bu evi məxsusi olaraq xanımı
üçün tikdirmişdi. Çox
böyük xeyirxah işlər görən Sona xanım
general qızı idi, gözəl ailəsi vardı. Axırı nə oldu? Küçələrdə
dilənə-dilənə, ağlı başından
çıxmış vəziyyətdə həlak oldu.
Övladları, Sara xanım nə qədər əziyyətlər
çəkdi...
Mən bəzən fikirləşirəm ki, hər adama
yaxşılıq eləmək düzgün deyil. Əgər sən
qəlbi fitnə ilə dolu pis adama yaxşılıq edirsənsə,
yəqin ilahi qüvvə qəzəblənir ki, mən ona
layiq gördüyümü sən niyə dəyişdirmək
istəyirsən? Bu həyatdır, həyatın
hər üzü var.
- Təhsiliniz,
elmi yaradıcılığınız barədə eşitmək
istərdik...
-
Bakıda 132 nömrəli məktəbi bitirmişəm. O
zaman yüksək səviyyəli müəllimlər dərs
deyirdilər orda. Sonralar mənə məlum oldu
ki, bu müəllimlərin əksəriyyəti Hacı Zeynəlabdin
Tağıyevin məktəbini bitiriblər. Gövhər
Usubova, Bilqeyis xanım,
Zeynəb Atakişiyeva... Orta məktəbi bitirəndə
bizim məktəbdə oxuyan 3 qız: Rəna Əhmədova,
Aida İmanquliyeva, bir də Nərmin Sultanova şərqşünaslığın
ərəb dili fakültəsinə qəbul olundular. O zaman
şərqşünaslıq fakültəsi təzə
açılmışdı. Bu məni də həvəsləndirdi
və mən ərəb dili fakültəsinə daxil oldum.
İnstitutu qurtarandan sonra akademiyada işləməyə
göndərdilər. Təyinatla
akademiyanın Şərqşünaslıq İnstitutuna
göndərildim. Oranın direktoru Ə.Sumbatzadə mənə
dedi ki, gəl belə bir mövzu işlə: XI -XII əsr ərəb
coğrafiyaşünas alimləri Azərbaycan haqqında. 1968-ci ildə akademik Ziya Bünyadovun elmi rəhbərliyi
ilə namizədlik dissertasiyamı uğurla müdafiə
etdim. Sonrakı illərdə də Ərəb
xilafəti, o cümlədən Azərbaycanın orta əsrlər
tarixinin mənbəşünaslıq problemlərinin öyrənilməsi,
regionun sosial-iqtisadi münasibətləri, siyasi-mədəni
tarixi və tarixi coğrafiyası məsələləri elmi
yaradıcılığımda əsas tədqiqat obyekti oldu.
Bilirsiniz, tarixi obyektiv işıqlandırmaqdan
ötəri mütləq mənbələrə söykənmək
lazımdır. Mənbələri
müqayisəli təhlil etməsən, sənin o
yazdığın tarixin heç bir qiyməti olmaz. Azərbaycan tarixinin ikinci cildinin redaktoru oldum. Azərbaycanın tarixi coğrafiyası ilə məşğul
oldum. 14 ildir Azərbaycan Tarixi Muzeyində
işləyir və muzeyşünaslıqla məşğul
oluram.
- Müəyyən hadisələr
haqqında, bir də görürsən ki, 3-4 müəllif məlumat
verir. Və yaxud eyni hadisəyə müxtəlif münasibət
ifadə edilir...
- Hər
bir dövrdə hökmdarların vaqeənəvisləri olur,
yəni hadisələri qələmə alan
adam. Bu tarixçilər hökmdarın
başına gələn hadisələri, bütün
döyüşlərini, görüşlərini xronoloji
ardıcıllıqla qeyd edirlər. Hər
dövrün yazarı müəyyən bir dövlətə,
hökmdara qulluq edirsə, sözsüz ki, onun mənafeyini də
güdəcək. Ona görə
tarixçi bunu bilməli və hansı mənbədən
istifadə edəcəyini müəyyənləşdirməli,
müqayisələr etməli, sonra ümumi nəticəyə
gəlməlidir ki, yanlışlıq olmasın. İşğallar nəticəsində
ölkələr fəth edilirdi. Yazarları
müxtəlif adlarla həmin ölkələrə göndərirdilər
ki, gedib o ərazilərin yollarını öyrənsin.
Məsələn, Azərbaycana gəlirlərsə,
mütləq yolları öyrənməlidir. Beləliklə o ölkənin ərazisi, xalqı, ənənələri
haqqında kitablar yazılırdı. Biz
tariximizi o kitablardan götürürük. Ona görə də həmin mənbələrin
qiyməti çox böyükdür. Qədim
və orta əsrlər tarixinin haradasa Səfəvilərə
qədər dövrü ilə məşğul olan mütəxəssis
yox dərəcəsindədir. Hazırda
bu işə başlanılıb, prezidentimiz bu məsələ
ilə bağlı vəsait də ayırıb. Mənbələri
əslindən oxumaq üçün qədim dillər öyrənilməlidir . İstər-istəməz
öz tariximizi bilməkdən ötrü, düşmən də
olsa, erməni mənbələrini oxumalıyıq. İş orasındadır ki, qədim erməni mənbələrinin
çoxu ermənilərin özləri tərəfindən
rus dilinə tərcümə olunub. Biz
indi onlardan istifadə etməkdə bəlkə də səhv
edirik. Biz o dilləri öyrənib tarixi
faktları mənbənin əslindən götürməliyik.
Gürcü mənbələri, fars mənbələri,
ərəb mənbələri də eləcə.
- Hazırda Milli Muzeyə rəhbərlik edirsiniz. Bu zəngin mədəniyyət
ocağını dünyanın qabaqcıl muzeyləri səviyyəsinə
çatdırmısınız desək səhv etmərik...
- Muzeydə
çox işlər görülür. Azərbaycan
xalqının ən qədim dövrlərdən bugünədək
tarixi inkişaf yolunu əks etdirən ekspozisiyanın
qurulması, müxtəlif mövzulu sərgi, konfrans, simpozium
və seminarların təşkili ilə məşğuluq.
Muzey materiallarına həsr olunmuş elmi əsərlərin,
o cümlədən kitab-albom, kataloq, buklet və bələdçi
kitablarının nəşrinə nail olmuşuq. Bilirsiniz ki, muzeyin binası ekspozisiya zalları,
fondlar çox pis vəziyyətdə idi. Cənab
prezidentin sərəncamı ilə 2004 - 2007-ci ildə muzey təmirə
dayandı. İndiki şəraitimizdən
çox razıyıq.
Muzeyimiz
öz fondlarının zənginliyinə görə heç
də dünya muzeylərindən geri qalmır .
İstər etnoqrafiya, istərsə də
arxeoloji baxımdan müəyyən hadisələrlə
bağlı sərgilərimiz olur. Musiqi,
muğam, Qarabağ xalçaları ilə bağlı sərgilərimiz
hamının marağına səbəb olub.
Qışda dünya şöhrətli Norveç alimi və
səyyahı Tur Heyerdala həsr olunmuş sərgi keçirdik. Çexiya muzeyi ilə əlaqə saxlayırıq,
qarşılıqlı sərgilərimiz olmalıdır.
Keçən il muzeylərin problemləri
və Hacı Zeynəlabdin Tağıyevin qız məktəbinə
həsr olunmuş konfranslarımız oldu. Oktyabr
ayında silah sərgisi açmağa və Türkiyənin
beynəlxalq bir konqresini də keçirməyə
hazırlaşırıq. Muzey
Akademiyanın elmi tədqiqat müəssisəsidir. Muzeyşünaslığa, ümumiyyətlə Azərbaycan
tarixinin müxtəlif məsələlərinə,
arxeologiya, silah fonduna dair tədqiqatlar, Azərbaycan
xanlıqlarının bayraqları mövzusunda dissertasiyalar
müdafiə olunur. Bizi ziyarət edən əcnəbi
qonaqlarımız 1 saat ərzində ekspozisiyamızı gəzərkən
sanki Azərbaycan tarixi kitabını vərəqləyirlər.
Xalqımızın mənliyini təsdiq edən bu muzeydə
Azərbaycanın tarixi ilə tanış
olandan sonra, demək olar ki, heyrətlənir, belə bir
dövlətin, belə bir xalqın varlığına təəccüblərini
gizlədə bilmirlər. Biz bununla qürur
duyuruq.
Saminə HİDAYƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2012.- 15 sentyabr.- S.20.