Fərhad Bədəlbəyli:
“Bu gün “Ölülər” filmini efirə verməyə
qorxurlar ki, birdən mollaların xətrinə dəyər”
“Şirkət qarovulçusu da 500
manat alır, mən də, məni işdən
çıxarsalar, gedib özəl şirkətdə
qarovulçu işləyəcəyəm”
“Biz hamımız sabah ad
gününü qeyd edəcəyimiz Üzeyir bəyin
çörəyini yeyirik”
Azərbaycanın xalq artisti,
Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının rektoru Fərhad Bədəlbəyli Milli
Musiqi Günü ərəfəsində APA-ya müsahibə
verib. BMA rektoru ilk əvvəl yeni çapdan
çıxmış “Musiqi dünyası” jurnalını təqdim
edib.
- Fərhad
müəllim, ilk əvvəl Sizi qarşıdakı Milli
Musiqi Günü münasibəti ilə təbrik edirik. Bu il
Üzeyir Hacıbəylinin doğum günü hansı formada
qeyd olunacaq?
- 18
sentyabr tarixi bizim üçün çox müqəddəs
bir tarixdir. 70-ci illərdə maestro Niyazi
sentyabrın 18-də açıq hava altında öz orkestri
ilə Üzeyir bəyin əsərlərini ifa etməyə
başlayıb. Bu, çox təsirli idi və
maestro Niyazinin vacib xidmətlərindən biridir. Ondan sonra Heydər Əliyevin müvafiq sərəncamı
ilə bu gün Musiqi Günü kimi təsdiq olundu. Artıq neçə ildir ki, sentyabrın 18-də
hamımız Üzeyir Hacıbəylinin adını
daşıyan bu akademiyanın önündə
çıxış edirik. Həmişə
bir söz deyirəm – biz hamımız Üzeyir bəyin
çörəyini yeyirik. Bu həqiqətən
də belədir. Heyf ki, 20-ci illərdə
onun Ceyhunla birgə arzuları puça getdi və Ceyhun bəy
Parisə getdi. Mən Maestro Niyazidən də, atamdan da
soruşurdum ki, çox maraqlıdır, Musiqi
Konservatoriyasının yaranmasının təşəbbüskarı
olan Üzeyir bəy, niyə bu boyda savadı, dahiliyi ilə təşəbbüskarı
olduğu Konservatoriyanın rektoru olmadı. Həmin vaxt şəxsən
Üzeyir bəy Nəriman Nərimanovla görüşərək
hazırda əyləşdiyimiz Musiqi Akademiyasının
yaradılması təklifini verdi. Bundan
sonra isə Nəriman Nərimanov Bakı Musiqi
Akademiyasının yaradılması üçün fərman
verdi. Bildirdilər ki,
qardaşı Ceyhunla əlaqədar onun başının
üzərində həmişə Damokl qılıncı
vardı. Üzeyir bəy 37-ci ilə qədər
tutulacağından qorxurdu. Yalnız Stalin ona partiya
buraxılışı verdikdən sonra ona heç kim dəymədi və ancaq 38-ci ildə o, bu
Musiqi Akademiyasının rektoru oldu. Balet, opera, simfonik
muğamlar, kamera musiqi, Xalq Çalğı Alətləri
Orkestri, Rəqs və Mahnı Ansamblı, Asəf Zeynallı
adına Musiqi Kolleci, bizim Bakı Musiqi Akademiyamız,
Bülbül adına məktəb... Hansı mədəniyyət
ocağına baxırsan, Üzeyir bəyin əl izi var. Həqiqətən
də bu insan dahi idi. Bu gün “Ölülər”
filmini efirə verməyə qorxurlar ki, birdən mollaların
xətrinə dəyər. Amma əsrin əvvəlində
Cəlil Məmmədquluzadə bu əsəri yazıb, onlar
bizdən çox cəsarətli idilər.
- Fərhad
müəllim, sözsüz ənənəni yaşatmaq
lazımdır. Amma yeni əsrdə yeniliyə,
kreativliyə ehtiyac duyulur. İllərdir
18 sentyabr tarixi Bakı Musiqi Akademiyasının
qarşısında çıxışlar və musiqi sədaları
ilə qeyd olunur. Bu standartdan kənara
çıxmağın, bu günü kütləviləşdirməyin,
daha fərqli nələrsə etməyin zamanı yetişməyib?
- Vaxtilə
Üzeyir bəyin adına musiqi
mükafatı olub. Maestro Niyazi Üzeyir Hacıbəyov adına mükafatın laureatı idi. Bilirsiniz, bununla bağlı mən daha çox əyalətlərə
getməyi təklif edərdim. Bu gün hər
şey Bakıdadır. Yaxşı ki,
artıq neçə ildir Şəkidə və Qəbələdə
musiqi festivalları keçirilir. Bu, Gəncədə,
Lənkəranda niyə olmasın? Müstəqilliklə
əlaqədar rayonlarda konsertlər verilirdi, orada kimlər
çıxış edirdi. Üzeyir bəyin
bir notunu belə orda eşitməmişəm. Siz müstəqilliyi qeyd edirsiniz, bu müstəqilliyə
şou-biznesin nə aidiyyəti var? Üzeyir
bəyin, Fikrət Əmirovun, Niyazinin əsərləri səslənmir,
yalnız toyxanadakı kimi “danqadaq” olur. Hamı
oturur, icra başçısı da birinci sırada padşah
kimi əyləşir. Çox gülməlidir.
Standart var, mən razıyam. Bunun ən yaxşı yolu, Fransadakı kimi ən
kiçik şəhərdə belə musiqi
festivalının təşkil olunmasıdır. Biz də bunu etməliyik. Düşünürəm
ki, Üzeyir bəylə bağlı günlər mütləq
bütün Azərbaycana şamil olunmalıdır. Gəncədə,
Sumqayıtda, Lənkəranda da qeyd edilməlidir. Bir fikrimi də səsləndirmək istəyirəm.
Heydər Əliyev adına muzeylər, mədəniyyət
mərkəzlərində lektoriyalar ola bilər. Çünki Heydər Əliyev bütün əsərləri
əzbər bilirdi. Onun sevimli əsərləri
– Üzeyir Hacıbəyov, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov,
Niyazi, Cahangir Cahangirov, Arif Məlikovun əsərləri idi.
Qoy bizim tələbələrimiz mütəmadi
olaraq gedib o mərkəzlərdə konsertlər versinlər,
leksiya oxusunlar. Bilirsiniz, təbliğat işində biz
bir az passivik. Yalnız onu
düşünürük – aha, tikdik, gözəllik var,
fontan var, güllər var, vəssalam. Bəs
sonra bunları istifadə etmək lazımdır. İstər idman kompleksləri olsun, orada da bu problem
var. Rayonlarda da idman komplekslərinin qapılarını
bağlayıblar, özü də burada idmanla məşğul
olmaq pulludur. Niyə pullu olmalıdır?
Bu uşaqlar idmana getməlidir, bəs
çempionlar harada yetişməlidir? Həqiqətən
də çempion belə ailələrdən yaranır, biz isə
bunu etmək istəmirik. Biz vaxt itiririk, bir
gün gələcəklər bu yola, çünki işlətmək
lazımdır. Niyə hər şey
Bakıda olmalıdır? Belə olmalı
deyil. Sevinirəm ki, Qəbələdə
maarifçilik yaranıb və tamaşaçı öyrənir.
- Klassik bəstəkarlıqda
vəziyyət necədir? Yazan varmı?
- Ötən
il biz Qəbələdə gənc bəstəkarlar
üçün bir gün təyin etdik. Ceyhun Allahverdiyev, Pikə
Axundova və bir neçə başqa gənc bəstəkarımız
var. Sadəcə, onların əsərləri təbliğ
olunmur. Onlar yalnız Filarmoniyada təbliğ
edilir, ora isə yalnız klassik musiqisevərlər gedirlər.
Amma yerli kanallara bu yol bağlıdır. İndi “Mədəniyyət” kanalı var və bu
uşaqları təbliğ etmək lazımdır.
- Sizcə,
gələcək nəsillərə çatdırmaq
üçün 3-4 bəstəkar yetərlidirmi?
- 70
milyonluq Türkiyədə 2-3 böyük bəstəkar var.
Avropada, Almaniyada güclə 1-2 bəstəkar taparsan, amma
ifaçılar çoxdur. İndi Almaniyada
Bethoven, Brams yoxdur, onlar alman idi. İndi
soruşurlar ki, niyə Üzeyir bəy, Qara Qarayev yoxdur, bu
cür insanlar 200 ildən bir dünyaya gəlir. Burada mən böyük problem görmürəm.
Bizi maarifçilik məsələsində daha
vacib işlər gözləyir. Çünki
bəstəkarlar çox olanda özləri üçün
ifa edirlər, plenumlar çağırırlar, mən deməzdim
ki, ora çox insan gedib qulaq asır, amma maarifçilikdə
biz uduzuruq. Telekanallarda da, yazılı mətbuatda da bu
barədə çox az yazılır. Mən anlayıram, şou-biznes xəbərləri
daha çox oxunur, bazar bunu tələb edir, amma ciddi
materialın sadəcə üzərindən keçirlər.
İfaçıların da təqsiri var, biz Azərbaycan
bəstəkarların əsərlərini daha çox ifa etməliyik.
Çox şadam ki, Bakı Musiqi
Akademiyasının Kamera Orkestri çox yaxşı vəziyyətdədir.
Gələn il Berlində Gənc Orkestrlərin
festivalı olacaq, bizim uşaqlar Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun
simfoniyalarını hazırlayırlar və orada
çıxış edəcəklər. İstedadlı
uşaqlarımız var, ciddi musiqiçilərə bir az diqqət artırmaq lazımdır. Əvvəla onların sənəti maddi baxımdan
o qədər də gəlir gətirmir. Onlar toylarda
iştirak etmirlər, qonorarı isə konsert verəndən
verənə alırlar, məbləğ isə gülməli
görünəcək qədər az olur.
Ona görə də belə sənət sahiblərinə
xüsusi diqqət olmalıdır. Sağ olsun gənclər
və idman naziri Azad Rəhimov, o Kamera Orkestrini himayəyə
götürdü. Hazırda Gənclər
Orkestri kimi fəaliyyət göstərir və uşaqlar ayda
heç olmasa 80 manat alırlar. Tələbələrdir,
onlar həvəslə işləyirlər. Gürcüstanda violençel kursuna gedənlərə
xüsusi təqaüd verilir. Çünki
gedən yoxdur, amma ora getməsələr, axı orkestrin fəaliyyəti
batacaq. Violençel, simfonik orkestr olmasa, sən nə
“Koroğlu”nu, nə “Yeddi gözəl”i, nə “Qız
qalası”nı eşidə biləcəksən.
Orada başa düşürlər ki, ciddi
musiqiçiyə ciddi diqqət lazımdır. Uşaqlar bu kursa qəbul olmaq üçün
imtahan verirlər. Heç imtahan da lazım deyil,
çox sağ olsunlar ki, gəlirlər. Bu
musiqi alətlərini seçənlər sözün həqiqi
mənasında ona heyrandır. Belə
uşaqlar çox azdır. Bizim vaxtımızda bir yerə
on adam gedirdi, indi camaat menecer, biznesmen,
kompüter mütəxəssisi olmaq istəyir. Bu
sahələrdə işləmək istəyənlər
çoxdur, nəinki saatlarla, bu royal qarşısında ifa
etmək istəyən. Bax, sən gedəcəksən,
mən iki saat bu royalda çalacağam.
- O zaman
belə çıxır ki, Bakı Musiqi Akademiyası
abituriyent sarıdan əziyyət çəkir?
- Son illər
əlbəttə ciddi musiqiyə maraq o qədər çox
deyil. Açıq deyim, sovet dövründə
bəstəkarın hörməti çox idi. Bəstəkar Fikrət Əmirov, maestro Niyazi deputat
idi, xüsusi mənzillə təmin olunurdu. Əlbəttə bu gün də prezidentin xüsusi
təqaüdü təsis olunub, yaşlı adamlar alır.
Kobud şəkildə desəm, notu bilməyən adam
hansısa bir qrup yığır, toylardan 15, 20 min alırsa,
akademiyaya gəlmək, harmoniyanı oxumaq, saatlarla çalmaq,
məşqlərdə hər bir notu təmizləmək, bu
cür milyon problem onun nəyinə lazımdır?... O yolu
seçəndə isə problemdən uzaq olur, hamı
tanıyır, hörmət edir, hər yerə dəvət
olunur, bahalı maşınlarda gəzir. Belə
şəraitdə ciddi musiqiçinin olması böyük qəhrəmanlıqdır.
Ona görə də bu uşaqlara baxıb, nə
yaxşı varsınız deyirəm. Onlar
lazımdır, onlar olmasa nə olacaq?
- Qəbələdə Müslüm Maqomayevin yubileyi
keçirilirdi. O tədbirə münasibətiniz necədir?
-
Müslümlə bağlı Moskvada, Bakıda daha çox tədbirlər
olacaq. Bakıda oktyabrın 7-də onun şərəfinə
böyük bir gecə keçiriləcək. Qəbələdəki yubiley həmin gün orada
olanların Müslüm yaradıcılığına bir
töhfəsi idi. Tamara xanım Sinyavskaya o tədbiri
çox bəyəndi və dedi ki, “nə yaxşı sizin
belə vokalçılarınız var”. Yubileyin
bədii səviyyəsi çox yüksək səviyyədə
idi.
- Fərhad
müəllim, əsas problemlərdən biri də müəllimə
verilən əmək haqqının aşağı
olmasıdır. Azərbaycanda əsasən
musiqi sahəsində çalışan müəllimlər
dünyanın başqa-başqa ölkələrində
işləməyə üstünlük verir.
- Əslində bu sual mənə
ünvanlanmamalıdır. 90-cı illərdə
hamının ürəyində bir arzu var idi - Türkiyəyə
gedib pul qazanmaq. Doğrudan həmin vaxt bizdə maaş 20 dollara yaxın idi. Amma
biz 30-35 dollar alırdıq. Həmin vaxt bizim
akademiyanın 35 müəllim və professor heyəti
Türkiyəyə getdi, orada onlara 1500 dollar maaş,
üç otaqlı mənzil verildi. İndi
1500 dollar Bakıda heç nədir, o zaman üçün
böyük pul idi.
- Amma
heç indi də Azərbaycanda bu maaşı alan
yoxdur...
- ...Hə, o da yoxdur. Bəzən deyirlər,
vətəni satıb, getdilər. Xaricdə
belə şey yoxdur. Xaricdə professor
harada yaxşı şərait varsa, ora gedir. İtalyan Almaniyaya gedib orada işləyir. Orada vətəni satmaq kimi məsələlər
yoxdur. Vətən ona şərait
yaratmalıdır, yaratmırsa, bu yazıq nə etməlidir?
Ona görə də mən bunu normal hesab edirəm.
Həmişə deyirəm, gedin. İndi
çoxu qayıdır, baxmayaraq ki, maaş
Türkiyədəkindən 4-5 dəfə azdır. Bu, büdcədən asılıdır,
sözsüz hökumətin qərarı olmalıdır.
Əgər mən rektor 500 manat alıramsa, ayrı nə demək
olar... Hansısa şirkətin qarovulçusu da
500 manat alır, mən də. Əgər
məni işdən çıxaracaqlarsa, gedib özəl
şirkətdə qarovulçu işləyəcəyəm.
Bu, belə olmamalıdır.
- İnanmaq çətin də olsa qarşıdan Sizin
65 illik yubileyiniz gəlir. Yubileyinizi necə qeyd
etmək istəyirsiniz?
- Yubileydən
danışma, nə yubiley? Uşaqlar mənim
üçün sürpriz konsert hazırlayırlar. Yubileyim yeni Opera Zalında və Caz klubda keçiriləcək.
Biri ciddi opera konserti, biri isə caz konserti olacaq.
İkisində də tələbələrim
çıxış edəcək. Çox
sevinirəm ki, son illər ərzində yeni nəsil
vokalçılar, caz musiqiçilər inkişaf edir. Avropadan gələnləri Caz Mərkəzində qəbul
etdim və Emil Əfrasiyab onları tarın, muğamın
sintezi ilə heyran etdi. Almaniyanın səfiri
ağladı və dedi ki, bu, möcüzədir.
Mən də dedim “Qarabağ budur, eşidirsən?”
- Fərhad
müəllim bilirsiniz ki, Azərbaycanda 65 yaş senzi ilə
bağlı müvafiq qanun var. Mən və ya başqa biri bu
akademiyanı Fərhad Bədəlbəylisiz təsəvvür
etmir, amma qanun qanundur... 65 yaş stressi, vəzifədən
getmək qorxusu yaşamırsınız?
- Hər
şey prezidentdən asılıdır və dövlət
başçısı necə qərar verəcəksə, elə
də olacaq. Əsas məsələ ondadır
ki, Üzeyir bəyin ənənələri pozulmasın.
Hər gün gedirik, Üzeyir bəylə
salamlaşır, dərdləşir, zarafatlaşırıq.
O, sanki canlı orqanizmdir. Sözsüz, yaşlı nəsil
istər-istəməz getməlidir, bu nə qədər kədərli
də olsa, təbiətin qanunu var. Bizdə istedadlı,
bacarıqlı ifaçılar var. İnanıram ki, gec-tez
bura kim gəlsə də, Üzeyir bəyin
ənənələrini pozmayacaq...
- Fərhad
müəllim, Bakı Musiqi Akademiyası ilə Milli Musiqi
Konservatoriyasının birləşməsinin tərəfdarı
deyilsiniz?
- Biz
yaxşı ünsiyyət yaratdıq. Deməzdim
ki, bizdə bir problem var. Bizdə muğamla əlaqədar
kafedra var, Məcnun Kərimovun laboratoriyası var. Deməzdim
ki, ayrıldıq. Milli Konservatoriyanın
uşaqları bizim uşaqlarla birgə layihələrdə
çıxış edirlər. Onda ikinci
Konservatoriya niyə olmasın? Arzu edərdim
ki, Gəncədə də, Lənkəranda da Konservatoriya
olsun. Musiqi ilə bağlı hər
hansı yeni ocağın yaradılmasına tərəfdaram.
Burada bir problem görmürəm. Siyavuş Kərimi ilə dostuq və bu illər ərzində
hansısa inciklik və problemlərlə
rastlaşmamışıq. Bütün
problemləri bir yerdə həll edirik. Onlar
yeni bina qururlar, lap yaxşı, qoy olsun. Yeni
bir səhnə, yeni idman zalı olacaq və daha böyük
bina olacaq. Biz balacayıq, onlar isə maşallah
çoxdur, gənclər tara, kamana gedirlər.
Bax orada abituriyentlərlə heç zaman problem
olmayacaq. Arada onlara yaxşı mənada
qısqanclıqla baxıram. Təəssüflənirəm
ki, skripkaya, simfonik orkestr üçün vacib olan aləti
öyrənməyə çox gəlmirlər. Bu da bir problemdir və problemin üzərində
işləyirik. Hər hansı azərbaycanlının
musiqini hiss etməməsinə inanmıram. Düzdür,
qayda-qanunla, nizam-intizamla problemlər var, amma sənətlə
bağlı problem yoxdur.
- Şuşadakı evinizi necə
xatırlayırsınız?
- Mənim
nənəm axı Qacar nəslindən idi. Onların
çox böyük evi vardı. Nənəmin babası
1840-cı illərdə İrandan qaçdı və I Nikolay
ona təqaüd verdi. Onlar əvvəl
Tiflisə, Tiflisdən isə Şuşaya gəldilər.
Şuşada məskunlaşıblar, Qacar nəslindən
neçə nəfər rus ordusunun generalı olub. 40 oğlu var idi, biri - nənəmin atası Heydərqulu
idi. Mən uşaq idim, nənəm məclislərə
Qarabağ xanlarını dəvət edirdi, çay
içib, paxlava yeyirdilər, şeir deyib, muğam oxuyurdular.
Onlar çox aristokrat şəraitdə
yaşayırdılar. Çox kefdə idilər,
düşünürdülər ki, elə həmişə
belə olacaq... Ermənilər də
yavaş-yavaş, yavaş-yavaş hər şeyi ələ
keçirirdilər. Axırda da faciə baş verdi. Yaxşı ki, Niyazi, atam bu
biabırçılığı görmədi.
- Hər
il 18 sentyabr tarixində çıxışınızda “O
gün olsun Üzeyir bəyin “Koroğlu” uvertürası
Cıdır düzündə səslənsin” arzusu ilə
çıxış edirsiniz və hər il bu arzu Bakıda,
Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının qarşısında səslənir...
- Şuşa üçün çox
darıxıram. Amma bu vəziyyətdə mən
ora necə gedim? Hansı qisimdə gedim,
qonaq kimi? Bu, mənim üçün təhqirdir, ev sahibi kimi də gedə bilmirəm. Qalmışam belə. Hə, hər
dəfə burada deyirəm – Üzeyir bəyin “Koroğlu”
üvertürası Cıdır düzündə səslənsin.
Yenə bu ümidlə yaşayıram, ayrı
ümidim, arzum yoxdur.
525-ci qəzet.- 2012.-
18 sentyabr.- S.2.