Xurşidbanu Natəvan ömrünün
poetik salnaməsi
Ədəbiyyat tariximizdə dərin iz qoymuş şairlərdən olan Xurşidbanu Natəvanın adı gələndə bu gün gözlərimiz önündə düşmən tapdağı altında inləyən gözəl Qarabağımız canlanır. Qarabağ ədəbi mühitinin formalaşmasına, inkişafına mühüm təsir göstərən Natəvan xalqımızın milli-mədəni irsinin zəhginləşməsinə də böyük töhfələr vermişdir. Onu da qeyd edək ki, Natəvanın yaradıcılıq fəaliyyəti təkcə şeirlə bitmir.
O, rəssamlıqla, tikmə sənəti ilə də məşğul olmuşdur. Natəvanın şəxsiyyət kimi özünü təsdiqləməsində, vətənə, doğulduğu torpağa bağlı olmasında həm də mənsub olduğu soyun, kökün, nəslin böyük təsiri vardır. Xeyriyyəçi, messenant və fəal ictimai xadim kimi də xalqın yaddaşına həkk olmuş Xan qızının həyatı, fəaliyyəti ilə bağlı müxtəlif araşdırılmalar aparılmış, onun əsərlərindən ibarət kitablar müxtəlif dillərə tərcümə olunaraq işıq üzü görmüşdür.
Natəvan haqqında yazılmış əsərlərdən biri də Göyçay ədəbi mühitinin yetirməsi Qalib Nuri Arifin “Xan qızı Natəvan” poemasıdır. Poemanı oxuyarkən ilk öncə biz sanki bir tarixçinin xronoloji qeydləri ilə rastlaşırıq. Natəvan tarixi şəxsiyyət olduğu üçün müəllif onun yaşadığı dövrü, doğulandan ta ömrünün son günlərinədək keçən zamanı tarixi ardıcıllıq pozulmadan bədii təsir vasitələri ilə mükəmməl bir şəkildə verərək onun haqqında oxucuda tam təsəvvürün formalaşmasına imkan yaradır. Poemada müxtəlif sürətlər, onların bədii cizgiləri mövzunu rəngarəng etsə də, hadisələrin bir ana xətt üzrə inkişafı, xeyirlə-şərin, yaxşı ilə pisin üzbəüz qoyulması bir insan taleyini, onun yaşantılarını qabarıq şəkildə vermək üçün işlədilən bədii pryom şəklində özünü ehtiva edir və oxucunun diqqətindən kənarda qalmır. Natəvan əzabkeşdir, sadəlik timsalıdır, ancaq mübarizdir, qətiyyətlidir.
Qalib Nuri
Arifin Natəvanı həm də maarifçidir. O, kimliyini, milli mənsubiyyətini
və doğulduğu torpağın tarixini dərindən bilir,
onu gələcək nəsillərə
çatdırmaq üçün maariflənməyə
ehtiyacın olduğunu dönə-dönə
vurğulayır və öz hesabına Şuşada məktəb tikintisinə
başlanmasına göstəriş verir.
Poemada
düyünün açılması, yəni razvyazka bundan
sonra başlayır və məktəb tikintisi zamanı burada
çalışan, çarın qərarı ilə bir zaman
tarixi Azərbaycan torpaqlarına yerləşdirilən
hayların iç üzü, onların hələ o zaman
torpaq iddiasında olmaları gələcək ziddiyyətlərin
əsasını qoyur.
Bu,
bir tarixi həqiqətdir ki, iki əsr bundan öncə qədim
Azərbaycan torpaqlarına yerləşdirilən haylar ilk gəldikləri
gündən yaşayış yerlərinin, tarixi yer-yurd
adlarının, abidələrin adlarının dəyişdirilməsi
ilə məşğul olmuş, sonralar bunu dövlət siyasətlərinin
tərkib hissəsinə çevirmişlər.
Əsərdən
də göründüyü kimi Akop divara xaçı
naxış, ornament, gözəllik kimi vurduğuna usta
Şiralını inandırmaq istəyir. Lakin o, bu hay xislətini
və hiyləsini anlayır, onu tutduğu əməldən
çəkindirməyə çalışır və
cavabı belə olur: Dedi: Ey yaramaz, sən haqqını bil, Nə
torpaq, nə də daş sizinki deyil... Xan qızının
Akopa öz yerini göstərməsi, bura gəlmə
olduqlarını xatırlatması onun düşmənləri
üçün göydəndüşmə olur. Xan
qızı bilirdi ki, nə zamansa bu “gəlmələr”dən,
bu arxalı köpəklərdən və onların dəyirmanına
su tökənlərimizdən ona xətər toxunacaq...
Poemanı
başdan-ayağa təhlil etmək, onun bədii məziyyətləri
haqqında geniş fikir söyləmək iddiasından
uzağam. Lakin ədalət naminə demək və yazmaq istəyirəm
ki, Qalib Nuri Arif tək bir şair, qadın ömrü
yaşamaqla kifayətlənməyən, xalqın
yaddaşına xilaskar, xeyriyyəçi kimi həkk olmuş
Xan qızı Natəvanın ömrünə işıq
tutmaqla, onu bir daha insanlara sevdirmək kimi faydalı bir işə
qol qoyan, onun haqqında böyük bir poema yazmaqla öz vətəndaşlıq
borcunu yerinə yetirməyə çalışıb.
Hafiz HACXALİL
525-ci qəzet.- 2012.- 20 sentyabr.- S.7.