Dəyərli bir kitab haqqında
dost qeydləri
Bakıya gəldiyim günün səhəri
orta məktəbdə bir sinifdə oxuduğumuz mehriban bir
dostumu görmək arzusu ilə
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə üz
tutdum. İkinci mərtəbədə bir nəfərdən
Abbas Abdullanın hansı otaqda olduğunu soruşdum və o,
mənə həmin otağı göstərdi. Birinci
gedişim uğursuz oldu və əziz dostumu görə bilmədim.
Aradan bir neçə gün keçdi və
onu öz otağında tapdım. Hər şeydən əvvəl
divardakı lövhələrə fikir verdim. Bu otaq şair
Fikrət Sadıq, şair Balaş Azəroğlu və Beynəlxalq
ədəbi əlaqələr şöbəsinin müdiri
şair Abbas Abdullanın idi.
İçəri girərkən şair
Fikrət Sadığı və əziz dostum şair Abbas
Abdullanı gördüm. Abbasla görüşdük,
öpüşdük, bir az da köhnə xatirələri
yada saldıq. Həmin anlarda mənim sevincimin həddi
–hüdudu yox idi. Ən azı Abbası 15 ildən çox idi
görmürdüm.
Və mən ayrılıb evə dönəndə
Abbas müəllim mənə özünün 2007-ci ildə
çapdan çıxmış türklük və Türk
dünyasına şeirlərindən seçmələri
özündə əhatə edən “Urum-Kırım
arası” kitabını bağışladı.
Bu kitabda Abbas Abdulla haqqında böyük
şəxsiyyətlərin müsbət fikirləri
verilmişdir. Digər tərəfdən onlar
çalışmışlar ki, canı ilə, Qanı ilə
Böyük Türkçü olan Abbas Abdullanın daxilini
açsınlar və buna da çox gözəl nail olublar. Nə
artıq bir söz, nə də təmtaraqlı təriflər.
Bunlardan bir neçəsini ara –sıra verməyi
özümə borc bildim.
Elçibəy: “ Nə yaxşı ki,
bizim Türk dünyamızın Abbas Abdullası var”.
Anar: “Abbas Abdulla gerçəkdən
türkçüdür, indi də türkçüdür,
qırx il bundan qabaq da türkçü idi. Doğulub göz
açdığı torpağın ab-havasında, körpəlikdən
eşitdiyi dilin dadında –duzundadır bu
türkçülük”.
İndi isə istəyirəm bir oxucu kimi
şeirlərdən aldığım ləzzəti öz
biliyim əhatəsində təhlil edim.
1989-cu ildə yazılmış “Ankara”
şeirinin dolğunluğuna fikir verin. Görün, şair
Ankarada olduğuna və türkcə
danışdığına və bunun Azərbaycan dili ilə
eyni olduğuna görə nə sevinc hissləri keçirir:
Ankarada
1984 Aralıkda
Heç bir şey yoxdu ortalıqda.
Sevgi vardı
Sayqı vardı,
Bir –birimizə qayğı vardı.
Bir də eyni dildə qonuşmanın
Bəxtiyarlığı vardı.
Türkiyədə olan bütün şəhərlər
Abbas Abdulla üçün doğmadır, əzizdir.
“İstanbul” şeirinin sonluğu çox
maraqlıdır.
Çox gözəl tanıyıram bu
şəhəri
cocuq ana-babasını tanıyan kimi.
Şeirdəki axıcılığa bax, şeirdəki
gözəl bənzətməyə bax: uşaq
ana-babasını tanıyan kimi.
Şair, izmirli şərqiçi Maraş
Nacaroğluya həsr etdiyi “İzmir –1988” adlı şeirində
bu şəhərə olan sevgisini isə belə bildirir:
Qucağında hər mutluluq,
Göy mutluluq, yer mutluluq.
Yaşamağın bir mutluluq,
Ölməyə də bu yer gözəl.
Adətən folklordan süzülüb gələn
bayatılarımızda belə deyilir:
Əzizim Vətən yaxşı,
Geyməyə kətan yaxşı.
Gəzməyə qürbət ölkə,
Ölməyə Vətən yaxşı.
Görürsünüzmü, şair
İzmiri doğulduğu, boya-başa çatdığı
Borçalının ən böyük kəndlərindən
biri olan Kəpənəkçi kəndi ilə eyniləşdirir,
hər ikisini özü üçün doğma Vətən
sayır.
Başqa bir şeirində – Əli Yavuz
Akpınara həsr etdiyi “İzmir – mart 1990” adlı şeirində
rus qoşunlarının Bakıda törətdikləri vəhşiliklərdən,
günahsız cavanların ömürlərini şəhidliyə
qurban vermələrindən təsirlənən şair, Əli
Yavuz Akpinara müraciətlə deyir:
Bəxtimiz qaralandı,
Bakımız yaralandı.
Məzarlar sıralandı
Köksündə dağlar kimi.
Üstündən illər keçməsinə
baxmayaraq, öz canlarını Vətənin
azadlığı uğrunda qurban vermiş cavanlar yada
düşür və adamı ağlamaq tutur. Abbas Abdulla
sevilib- seçilən şairdir. O,
yığcamlığı sevir, uzunçuluqdan
qaçır, böyük məna kəsb edən kəsərli,
tutarlı söz deməyi bacarır.
Türkmənistanlı şair və alim
Nazar Güllayevə müraciətlə yazdığı
“Türkmən dastanın”da onun Nəsimi türkmən
şairidir və nə üçün ona sahib
çıxırsınız? – sualından şair incimir, əksinə
bizim hamımızın türksoylu olduğumuzu ona başa
salır və kökü türk olan dahiləri sənin ya mənim
deyə bölmür:
Parçalama Türkmənin soyunu,
Uzun sürür bu dünyanın oyunu,
Gəl bir içək bir bulağın
suyunu
Çox sənindir, kəm mənimdir, nəm
mənim.
Qulağında Nəsiminin səsimi?
Məhdumqulu mənim olsun bəsimmi?
Yabançılar yemimizi yesinmi?
Yem sənindir, yem mənimdir, yem mənim.
“Nəfəsim gəlir” şeirini də
ürək ağrıları ilə oxumamaq mümkün
deyildir:
Abbasam, yoluma göz dikib elim,
İraq düşmüşlərə
yetməyir əlim.
Dodaq kilidlənib, quruyub dilim,
Çox da ki canlıyam, nəfəsim gəlir.
Ümumiyyətlə, bu kitabda
yaxşı, ya da pis şeir sözü işlətmək
insafsızlıqdır. 1995-ci ildə Türkiyənin Bayburt
şəhərində “Dədə Qorqud” günləri
keçirilərkən Abbas Abdullanın dediyi bir şeiri
çox maraqlıdır. Şeirin ikinci bəndində belə
deyilir:
Qarabağda bülbüllərim ötməz
olub,
Millətimin çilələri bitməz
olub,
Türk əsgəri türk yurduna getməz
olub,
Vətən olsa dosta məzar, düşmənə
yurt,
De sən nəsin, de sən nəsin, nəsin
Bayburt!
Şair şeirin bu bəndində
türkü Qarabağı düşmənlərdən azad
etməyə çağırırsa, axırıncı bənddə
gözəl bir sonluq verir və Ulu Tanrıdan arzu edir ki,
Qarabağ öz gücümüzlə, qeyrətimizlə
düşmənlərdən azad olunsun və Bayburt
Qarabağda keçirilən zəfər bayramında
iştirak etsin:
Hacaloğlu ozan Abbas Abdullahım,
Zəfər günü açılacaq
hür sabahım,
Göstər bizə o günləri, ey
Allahım,
Boy boylasın, soy soylasın Dədəm
Qorqud.
Qarabağın şöləsinə
getsin Bayburt.
Şübhəsiz ki, şair çox
gözəl duyub. Böyük Allahın köməyi ilə
özümüz qurtaracaq bu bəladan və zəfər
bayrağını Şuşada açarkən bütün
Türk dünyasını dəvət edəcəyik.
Bu kitabı oxumamışdan əvvəl mənə
demişdilər ki, Abbas Abdulla bir neçə dəfə
ürəkdən əməliyyat olunub. Fikrimdən nələr
keçdi... Haqsızlıqlar, ədalətsizliklər dağ
boyda, ürək isə yumruq boyda.
Elə ürək dedim, yadıma gürcü
xalqının məşhur yazıçısı Nodar
Dumbadzenin “Əbədiyyət qanunu” romanı düşdü.
Bəlkə də bu romanı oxuyanların yadındadır:
Respublikada sayılıb-seçilən qəzetlərin birində
mafiozlar haqqında məqalə getməlidir. Bundan
mafiozların xəbəri olur və redaktora təsir etməyə
çalışırlar. Ona yarım milyon pul təklif edirlər,
redaktoru öz sevimli qadını ilə restoranda təhqir edəyirlər
və s. Bir sözlə, onu sındıra bilmirlər. Ancaq
ürək bunlara dözə bilmir və redaktor xəstəxanaya
düşür.
Yaxşı professorlar onu müalicə edirlər.
Günlərin bir günü həkimlər redaktoru evə
yazmalı olurlar. Professor redaktora yanaşıb necə
müalicə olunduğunu soruşur. Redaktor öz
razılığını bildirir və professora cavab verir ki,
mən nəinki burada yaxşı müalicə aldım, eyni
zamanda, burada bir qanun da icad etdim. Professor soruşduqda ki, sənin
qanununun bir formulası varmı? Redaktor: – Var, – deyə cavab
verir və bu qanunun formulasını ona başa salmağa
çalışır, deyir: “Mən burada müəyyən
etdim ki, insanın ürəyi, qəlbi onun bədəninin
çəkisindən yüz dəfə ağırdır və
bu ağırlığı gəzdirmək bir adamın
işi deyildir. Odur ki, biz insanlar nə qədər ki,
sağıq, bir-birimizə kömək etməliyik.
Bir-birimizin ürəyini, qəlbini əbədiləşdirməli
və ölümsüzlüyə aparmalıyıq. Mən sənin,
sən onun, o başqasının və s. Yoxsa ölüm hər
birimizi ayrılıqda tutub məhv edəcək”.
Elə ürəklə bağlı ikinci
bir məsələ də yadıma düşdü. Mən,
Sovetlər Birliyi dövründə Gürcüstan KP
MK-nın nəzdində daim fəaliyyət göstərən
kurslarda iştirak edirdim. Müxtəlif sahələrin məşhur
alimləri bizə mühazirələr oxuyurdular. Bir professorun
dediyi sözləri bu gün də yadımdadır. O, qəfil
ölümdən söz saldı və dedi ki, mən bu
terminin əleyhinəyəm. Bizi bir az iş yerində hirsləndirirlər,
qəlbimizə dəyirlər. Avtobusda və digər nəqliyyat
vasitəsi ilə evə qayıdarkən hansı kobudsa səni
təhqir edir. Bir sözlə, evə gəlib çatırsan
və düşünürsən ki, artıq dincəlmək
olar və elə bu vaxt həyat yoldaşın əyər-əskiklərdən
danışır, əvvəlkilərdən də bərk
qanını qaraldır. Və hər dəfə stress
keçirdikcə, insanın bədənində hormonlar əmələ
gəlir və ürəyin tellərini yeyib
dağıdır, onu məhv edir.
Bir də o adamların ürəyi tez
sıradan çıxır ki, onlar qohumları,
yaxınları, dostları çətinliyə düşərsə,
o həyəcanı, onların keçirdiyi stressi o da
keçirir. Sözün düzü, Abbas Abdullanı “təcili
yardım”a bənzətmək olar. Türk dünyasında bir
dara düşən varsa Abbas onun dərdini çəkir.
Burada Qarabağın, orada Borçalının...
Abbas həmişə sülh tərəfdarıdır.
İzmirdən Hüseyn Tüncər belə yazır: “...
şeirlərində və yazılarında Azərbaycan
türkçəsiylə Türkiyə türkçəsini
birləşdirməyə çalışan şair
doğmalaşdırma tərəfdarədar”.
Ağəddin Mansurzadənin fikirləri
daha çox maraqlıdır. O yazır: “... Abbas bu gün bir
Azərbaycana sığışmır. Və o, bütöv
bir Türk dünyasının xəritəsini yaratmaq arzusu ilə
yaşayır”.
İçərisində, ürəyində,
qəlbində neçə-neçə hazır əsərlər
yatan Abbas Abdulla hansı səbəbdənsə susmağı
üstün sayır:
Dilim var, lal kimi susan olmuşam,
Dəryalar içində suzan olmuşam,
Dərd çəkib, qəm yeyib, ozan
olmuşam
Bu dərdim, bu qəmim sazda deyilməz.
Şairin Vaqif Səmədoğluna məktublar
silsiləsindən şeirlərində də pessimizm duyulur:
Gülmək istər güləməz,
Haqdan heç nə diləməz,
Ölmək istər öləməz
Bir gün ölməli qardaş.
Həmişə nikbin duyğularla
yaşayan, öz duzlu –məzəli söhbətləri ilə
adamı valeh edən Abbas Abdullanın neçə illər
bundan əvvəlki şuxluğu yadıma düşür.
Görün Abbas Abdulla kimdir?
Şair, yazıçı, jurnalist, tərcüməçi,
pedaqoq, ictimai xadim və s. Bu qədər titulu olan şəxs
ancaq və ancaq sevinməlidir. O, nəinki Azərbaycanın,
eləcə də Türkiyənin, Ukraynanın,
Gürcüstanın və bütün Türk
dünyasının şairidir. Bizim üçün
böyük fəxrdir ki, Abbas Abdulla böyük türk
şairi Nazim Hikmətin, böyük Azərbaycan şairi Rəsul
Rzanın davamçısıdır. Heç təsadüfi
deyildir ki, başının üstündə Nazim Hikmətin
portreti asılmışdır.
1986-cı ildə bir tələbə
yoldaşımın iş yerinə getmişdim. Onun idarəsi
keçmiş Respublika Xalq nəzarəti Komitəsiylə
üzbəüz binada yerləşirdi. Elə yenicə oturub
tələbəlik illərindən xatirələri yada
salırdıq, bu vaxt qapı açıldı və mənim
kimi arıq, saçlarına dən düşmüş bir nəfər
içəri girdi. Tələbə yoldaşım mədəniyyət
xatirinə bizi tanış etdi. Mənim Gürcüstanlı
olduğumu və onunsa ədəbiyyatımızın
qartalı yazıçı Süleyman Rəhimovun oğlu
yazıçı Şamo Arif olduğunu bildirdi. Mən də
ədəbiyyata və ədəbiyyatçılara
böyük sevgi bəslədiyimdən, onunla şirin söhbətə
başladım və söz arası: “Bizim eloğlulardan nə
deyə bilərsən? – sualını verdim. Eloğlular deyəndə
kimi nəzərdə tutursunuz? – dedi. Mən də o vaxtlar
keçmiş SSRİ məkanında Maksim Rilski adına
mükafata layiq görülmüş Abbas Abdullanın
adını çəkdim və dedim ki, bu mükafatla ikicə
adam mükafatlanmışdır ki, onun da biri mənim dostum
Abbasdır.
Şamo Arifin mənə cavabı belə
oldu: “Əziz dost! Bir mükafat adı çəkdin, əsl
insanı, əsl kişini mükafatla tanımazlar. O, mənim
üçün əsas meyar deyildir. Amma qurban olum Abbasa. Analar
oğul doğanda Abbas kimi oğullar doğa”.
Şamo Arifin bu qiyməti mənim
üçün ən uca bir zirvəni fəth etməyə bərabər
idi. Və bir daha başa düşdüm ki, hamı paxıl
deyilmiş, insanlar arasında qədir –qiyməti verənlər
var imiş.
Heç kitabın adından söz
açmadım. Borçalı bölgəsində
uşaqlıq vaxtından yadımdadır. Bir məşhur
adamdan, yaxud yaxşı, xeyirxah adamdan söhbət gedəndə
belə deyirdilər ki, flankəs çox məşhur
adamdır və belə adam heç Urumda-Kırımda da
yoxdur.
Abbas müəllim! Siz Böyük Türk
dünyasının poeziya aləmində öz yeri, öz
mövqeyi olan şəxssiniz. Siz Ukraynanın fəxri vətəndaşısınız.
Özünüz dediyiniz kimi Urum-Kırım arasında məşhur
adamsınız. Mən şair ya yazıçı
olsaydım və mənə təklif etsəydilər ki, “xalq
yazıçısı”, “xalq şairi” fəxri adımı
seçərdin, yoxsa Urum-Kırım arasındakı hörməti,
izzəti? Mən düşünmədən ikincini seçərdim.
Əziz dostum! Tanrım
muradınızı versin, ilhamınız sönməsin, Sizdən
neçə-neçə yeni əsər gözləyirik. Ruhdan
düşmək olmaz. Çünki Siz milyonlarla ürəklərdə
yaşayırsınız.
Özümün yazdığım, bəlkə
də şeiriyyətdən uzaq olan bir şeirimlə öz
fikirlərimi tamamlamaq istərdim.
Öz yazınla kitabları bəzə sən,
Dünyamızı
qarış-qarış gəzəsən,
Çətinliyə, qardaş, gərək
dözəsən,
Şan-şöhrətin,
adın-sanın mübarək,
Söz mülkündə öz
ünvanın mübarək!
Rəsulzadə
Tofiq
525-ci qəzet.-
2012.- 21 sentyabr.- S.6.