“O dağlar azaddı” - dedi
Hüseyn Kürdoğlu...
Mərhum deməyə dilim gəlmədiyi
Hüseyn Kürdoğlu adlı bir gözəl şairimiz həyatımın
ağır keçən, son üç ayda az qala ölümlə
uğraşdığım günlərin birində yuxuma gəldi.
Üzü gülürdü, “Laçın dağlarından
gəlmişəm, o dağlar azaddı” - bunu dedi və getdi.
Bu yuxunu necə yozacağımı bilmirəm. Bircə onu deyə
bilərəm ki, çox zaman yuxular çin olur və bu
yuxuda Hüseyn Kürdoğlunun “dağlar azaddı” kimi
xoş xəbərinin gerçək olacağına
inanıram.
Doxsanıncı illərdə yazılan
şeirlərin böyük bir qismi işğal olunmuş
dağlarımızın, kəndlərimizin həsrətiylə
yazılıb. Bu şeirlərdə fəryad da var,
çağırış da... Hüseyn Kürdoğlunun o
illərdə yazdığı şeirləri oxumaq kifayətdir
ki, doxsanıncı illərin Azərbaycan poeziyasında HƏSRƏT,
ÇAĞIRIŞ ərazilərinə” daxil olaq.
Doxsan üçüncü ildə,
Laçın işğal olunandan sonra yazılan bir şeir:
Qismət olmayaydım ayrı torpağa
Gözlərim Laçını görəydi
bir də.
Sürünüb çıxaydım
İşıqlı dağa,
Əllərim bənövşə dərəydi
bir də.
Beşbulaq üstündə quraydım
dəyə,
Canım alan yara “can” deyə-deyə.
İldırım çaxanda baxaydı
göyə,
Qaçaydı, qoynuma girəydi bir də.
Biçarə Kürdoğlu, ah çəkib
inlə.
Bu qanlı dövranın
hökmünü dinlə.
Qoşa at minəydim o nazəninlə,
Köhləni yanımca sürəydi bir də,
Gözlərim Laçını görəydi
bir də.
Hüseyn Kürdoğlunun
Laçınlı duyğuları poeziyada özünəməxsus
LAÇIN obrazını yaradır. Bu obrazı zaman etibarilə
üç məqamdan izləmək olar: Laçının
azad və xoşbəxt günləri... Şair
Laçına anam deyir, dizinə baş qoyur. Deyirdi ki:
“coşum Dəli dağın boranı kimi, Şeh səpim
Qırxqızın dumanı kimi. Məcnun bulağının
mərcanı kimi şeirimi yaxana düzüm, ay
Laçın. İkincisi: Laçının
işğalı... H.Kürdoğlunun “Yaralı
torpağım, yaralı sevgim” kitabında Laçın Həsrət
simvoluna çevrilir. Yara hələ təzədi, qaysaq
bağlamayıb. Şair inanır ki, Azərbaycan
oğulları Laçını işğaldan azad edəcəklər.
Odur ki, üzünü laçınlılara tutub deyir: “Alay
tutun, vaxtdır daha, laçınlılar, Bir yol açın
xoş sabaha, laçınlılar!” Yaxud: “Qoca
Kürdoğlunu bir əsgər sayın,
Çağırır Qarabağ, çağırır
Laçın...”
Üçüncü məqam: Laçın artıq
xatirəyə dönür. O, şairin yuxularına girir. Kəlbəcərli,
Laçınlı, Həkərili günlər, o bölgədə
olan meşələr, dağlar, dərələr,
çaylar, göllər də tez-tez yada
düşür... Bu tipli
şeirlər Laçın obrazının ayrı-ayrı
dolğun cizgilərini təşkil edir.
Hüseyn
Kürdoğlu müasir poeziyamızın aparıcı şəxslərindən
biri idi. O, çox təvazökar insan idi. Heç vaxt “mənim
şeirim”, “mənim poeziyam” ifadələri səslənməzdi
dilində. Azərbaycan poeziyasının natur fəlsəfəsinin
yaranmasında H.Kürdoğlunun da müstəsna rolu var. Görkəmli
tənqidçi Yaşar Qarayev “təbiət: poeziya və
ekologiya” məqaləsində H.Kürdoğlunun
dördlüklərindən söz açaraq yazırdı:
“Hüseynin dördlüklərində xalis xəyyamvari ruh
yoxdur. Taleyin yox, təbiətin müdrikliyinə heyranlıq və
pərəstiş var. Burada müdrik nəsihəti. Hikməti
və ibrətli qənaətləri təbiətdən
lövhələr-bədii peyzaj əvəz edir”.
Bulud dağ çiynində yapıncı
kimi,
Hər təpə bir çoban
balıncı kimi.
Araz parıldayır ay
işığında
Babəkin sıyrılan qılıncı
kimi.
Qoy görüşsün bir dodaqla bir
yanaq,
Eşq oduna bir alışaq, bir yanaq.
Tökülübdür bir üzünə
qara tel,
Ay tutulub: bir yan qara, bir yan ağ.
“Azərbaycan” şeirində dörd misra
ilə fəlsəfi fikir söyləmək, həyat,
ölüm, dünya və zaman haqqında poetik
düşüncələr hasil etmək klassik ənənələrdən
gəlir. Lakin onu da qeyd edim ki, şeirin bu kiçik
formasında uğur qazanmaq hər şairə müəssər
olmur.O yerdə ki, şair başlayır “filosofluq” eləməyə,
o zaman şeir dönüb olur “kəlam”, “hakimanə söz”
yığını. Hüseyn Kürdoğlunun
dördlükləri belə bir iddiadan uzaqdır. Şair
çalışır ki, dörd misrada həcmcə
böyük bir şeirdə deyə bilmədiyi fikri poetik
ümumiləşdirmə ilə deyə bilsin, bir bənzərsiz
lövhə yaratsın. Bir neçə misal göstərə
bilərəm:
Saçından rəng alsın gərək
qaranlıq,
Gözündə bir gilə kövrək
qaranlıq.
Dünyaya göstərir ay camalını,
Əyninə geydiyin ipək qaranlıq.
Yıxsın qarşısından Araz
barını,
Dərək Kür barı tək, Araz
barını,
Araz körpüsündə qoy bir tar
çalım,
Sahillər dinləsin Arazbarını.
Qoca İşıqlının
saçı dümağdır,
Gecələr sinəsi
çıraq-çıraqdır.
Bəlkə yun əyirir bu qarı nənə
Təpələr yanında
yumaq-yumaqdır?!
O qıza neylədin, a yağı bulaq,
Kəsilmiş üstündən
ayağı, bulaq.
Bir zaman dirilik şərbətim oldun,
İndi ay zəhrimar, a yağı bulaq.
Sənsiz qor tökülür qoynuma gecə,
Alov geyinirəm əynimə gecə.
Özgə bir gözələ
baxmışdım dünən,
Min şahmar sarıldı boynuma gecə.
Misallardan göründüyü kimibu
dördlük nümunələri (əslində, rübai)
şeirdə az sözlə maraqlı fikir söyləməyin
mümkün olduğunu sübuta yetirir. Diqqət yetirsəniz,
bu rübailərin heç birində yavan-yalxı sözlər
gözə dəymir və bu sözlər dörd misrada obraz
yaratmaq məramına xidmət edir.
Hüseyn Kürdoğlu ədəbiyyata əllinci
illərin əvvəllərində gəlib. İlk şeiri
1950-ci ildə, “Azərbaycan gəncləri” qəzetində dərc
olunub. ADU-nun filologiya fakültəsində oxuyanda respublika qəzetlərində
şeirləri ilə müntəzəm çıxış
edib və elə ilk şeirlərindən ustadların diqqətini
cəlb edib. Məsələn, Bəxtiyar Vahabzadə gənclərə
həsr etdiyi bir məqaləsində yazmışdı:
“…Hüseyn Kürdoğlu da ümid verən gənclərdəndir.
Onun şeirləri təbii, səmimi və axıcıdır.
Gənc şair qələmə aldığı mövzunu dərindən
duyub, yaşamadan yazmır. Bu cəhətdən onun “Yol
üstündə tək qovaq”, “Görüş xatirəsi”,
“İnanmıram”, “Torağayım” və s. şeirləri
çox maraqlıdır. Şair yazır:
Bir gözəldən ilham aldım,
Dağ döşündə fikrə
daldım,
Öz qə lbimi tutub çaldım,
Şair elər bu saz məni
Bəxtiyar müəllimin o zaman cavan
Hüseyn Kürdoğlunun şeirlərində sezdiyi bu cəhətlər
sonralar onun yaradıcılığının başlıca məziyyətlərinə
çevrildi. Hüseyn Kürdoğlu həmin o təbiiliyə,
səmimiliyə həmişə sadiq qaldı.
Mən Hüseyn Kürdoğlunun əlli
illik yaradıcılıq yolunu izlədim və tam yəqinliklə
əmin oldum ki, onun müasir poeziyamızda özünəməxsus
yeri var. Heç də o fikirdə deyiləm ki, onun
poeziyasına sağlığında obyektiv qiymət verməyiblər
və dünyasını dəyişəndən sonra buna daha
çox ehtiyac var. Həm də qətiyyən
düşünmürəm ki, sağlığında onun
şeirlərinin bədii məziyyətləri, poetik özəllikləri
barədə söz deməyiblər. Axı, Hüseyn
Kürdoğlu doğrudan da bir kimsəyə bənzəmirdi.
Əsasən xalq şeiri üslubunda qələm çalan və
sözün həqiqi mənasında müasir qoşmanın,
gəraylının, bayatının özünü yaradan
Hüseyn Kürdoğlu ədəbi tənqidin diqqət mərkəzində
idi. Amma bunu da qeyd etməliyəm ki, klassik poeziyamız və
aşıq şeiri ilə müasir poeziya arasında yaranan
daimi təmas və körpülərin etibarlı sakinlərindən
biri də Hüseyn Kürdoğlu olmuşdur.
Nədənsə mən XX əsr
poeziyamızın ustadlarından olan Hüseyn Ariflə
Hüseyn Kürdoğlu arasında (öncə bu barədə
bir işarə verdim) daha doğrusu, onların
yaradıcılıq dünyası arasında bir
doğmalıq görürəm. Onların hər ikisi xalq
ruhunun tərənnümçüsü idilər, klassik
aşıq şeirinin-bu böyük poeziya ənənəsinin
ləyaqətli davamçıları idilər, bu ənənəni
müasir dövrdə-yeni biçimdə, yeni bədii təfəkkür
işığında inkişaf etdirirdilər. Onlar ənənənin
əsiri deyildilər, bu ənənəyə canlılıq və
poetik təravət gətirən şairlər idilər.Məlum
məsələdir ki, “köhnə” hesab etdiyimiz formalarda bədii
uğur qazanmaq olduqca çətindir, bunun üçün
xüsusi poetik istedada malik olmalısan.Hüseyn Kürdoğlu
“köhnə” havalara yeni ritm, yeni ahəng gətirən
şairlərdən idi.
“Hüseyn Kürdoğlu xalq ədəbiyyatını
sevir” demək bəlkə də onun
yaradıcılığına bəsit yanaşmaq kimi
düşünülər. Hüseyn Kürdoğlu ədəbiyyata
elə xalq ədəbiyyatının canlı təcəssümü
kimi gəlib. Məlum məsələdir ki,xalq ədəbiyyatından
təsirlənməyən şair tapmaq çətindir, amma təsirlənmək
xalq ədəbiyyatı nümunələri səviyyəsində
nəsə yaratmaq demək deyil. Hüseyn Kürdoğlunun
yazdığı qoşmalar, gəraylılar, təcnislər,
bayatılar əgər belə demək mümkünsə,
“orijinal”a çox yaxındır. Onun təcnislərini bu
sırada xüsusilə qeyd eləmək lazımdır. “
Klassik və folklor ənənələrindən
yaradıcılıqla istifadə etmə mədəniyyəti”
(Qasım Qasımzadə) bu təcnislərdə və həmçinin
cinas üstündə qurulan digər şeir formalarında
aşkar nəzərə çarpır.
Qobustan-daş adamlar,
Göz yaşım daşa damlar.
Duymaz daş adamları
Ürəyi daş adamlar.
Çiçəyə həmdəm
arı,
Sızıldar dəm-dəm arı.
Mənim bağrımdan keçir,
Dünyanın qəm damarı.
Söz varmış demə səndə,
Demirsən, demə sən də.
Sirrin gözdən oxunur,
Nə fərqi deməsən də?
Böyük şairimiz Hüseyn Ariflə
Hüseyn Kürdoğlu arasında bir doğmalıq
olduğunu vurğulamaq istəyirəm. Bu
doğmalığı şərtləndirən təkcə
onların hər ikisinin folklorla, zəngin xalq ədəbiyyatı
ilə bağlılığında deyil, həm də təbiət
şairi kimi tanınmalarıdır.Təbiətdən
yazmayan, gülə, çiçəyə, dağa, dərəyə,
çölə, çəmənə şeir həsr etməyən
şair tapmaq çətindir, amma əsl təbiət
şairlərindən söz düşəndə barmaqla
sayılacaq qədər şair adı üzərində
dayanırsan: Hüseyn Arif, Hüseyn Kürdoğlu, Musa Yaqub,
Məmməd Aslan - bu şairlər təbiəti öz dilində
dilləndirən şairlərdir. Onların şeirləri təbiət
vasitəsilə insanları, cəmiyyəti, dünyanı dərk
etməyə səsləyən şeirlərdir. Biz onların
şeirləri vasitəsilə təbiəti duyur, sevir və
dərk edirik. Hüseyn Kürdoğlu da nədən
yazırsa-yazsın, öz fikrini, hiss və duyğularını
təbiət obrazları vasitəsilə
açıqlamağa çalışır. Onun təbiət
şeirləri barədə yazılan bəzi fikirlərə
müraciət etmək istəyirəm. Hüseynin şeirlərində
taleyin yox, təbiətin müdrikliyinə heyranlıq və pərəstiş
var. Burada müdrik nəsihəti, hikmətli və ibrətli
qənaətləri təbiətdən lövhələr-bədii
peyzaj əvəz edir. Qartal qiyyəsi, çiçək təbəssümü,
durna qatarı, çay nəğməsi, bulud karvanı olan
dördlüklər formaca da, dil-ifadəcə də folklora, təbiətə
doğmalığı ifadə edir” (Yaşar Qarayev).
“Şairi təbiətlə bağlayan hansı mənadır,
hansı istək,hansı idealdır? Əlbəttə,
yalnız onun gözəlliklərindən estetik zövq almaq
deyil. Belə olsaydı, şairin təbiətə münasibəti
təmənnalı niyyət daşıyardı. Əslində
isə şair təbiətin varlığında tükənməz,
təmənnasız səxavətə heyrandır. Təbiətin
bütövlüyündə, süniliyin ona yad olmasında mənalar
axtarır. Təbiətə qovuşmağı, onunla birliyi
arzulayır, poetik şəkildə ideallaşdırır”
(Camal Mustafayev). “Hüseyn Kürdoğlunun poeziyası ana təbiətdəki
tarazlığı, harmoniyanı vəsf edir. Hüseyn
Kürdoğlunun şeirə gətirdiyi Laçın,
Xaçın, Qırqız, Yeddi qardaş,
İşıqlı, Kirs...- bu poetik obrazlar müəyyən
bir yurdun, ulusun təkcə adları yox, bütövlükdə
Azərbaycanın poetik rəmzidir” (Cavanşir Yusifli).
Səhər-səhər şeh
düzümü boynunu əyən
Göy otların yarpağı da titrədir
məni.
lll
Gedirəm, salamat qalın, meşələr,
Dağlar qoynundakı qalın meşələr.
Ürkək maralları gizlədin
barı,
Otların qaydına qalın, meşələr.
lll
Çırpınar, döyüşər
yel yıxan ağac,
Sızlar balta ilə əl yıxan
ağac.
Baxın, həlak olmuş igid deyilmi
Daşqın çay üstündə sel
yıxan ağac?
Belə misalların sayını qat-qat
artırmaq olar.
Hüseyn Kürdoğlu şeirləri
mövzuca rəngarəng idi. İndi bunları bircə-bircə
təsnifləndirmək, bölgülərə ayırmaq
fikrindən uzağam. Ancaq bir məsələni qeyd etməyi
lazım bilirəm: O,bütün şeirlərində səmimi
idi. Həmişə axtarışda idi, onu tutduğu şeir
yolundan, ənənələrdən ayırmaq mümkün
deyildi. Bəzi yaşıdlarının və cavanların bir
çoxunun poetik dəblərə uyduğu bir zamanda
H.Kürdoğlu yenə ilk şeirlərindən birində
dediyi kimi yalnız “öz qəlbini tutub çalırdı”.
Dərk edir və anlayırdı ki, qaynaqlandığı
xalq şeirinin potensial imkanları hələ tükənməyib,
hələ bu çeşmənin suyu gur axır. Akademik Bəkir
Nəbiyev haqlı olaraq yazırdı ki, Hüseyn
Kürdoğlu müasirləri arasında dördlüyün,
bayatının, təcnisin əsl ustadı idi.
... Hüseyn Kürdoğlunun mənə
bir bulağı xatırlatdı. Həmişə gur, duru bir
bulağı.Əlbəttə, o bulağın suyu
qurumayıb və nə qədər ki, Azərbaycan
poeziyası var, o bulaq da qurumayacaq.
Hüseyn Kürdoğlunun qoşmaları,
gəraylıları, rübai və bayatılarının
içində artıq klassik nümunəyə dönən
şeirlər də az deyil. Mən onun “Laçın bənövşəsi
yadıma düşdü” qoşmasını XX əsr Azərbaycan
poeziyasının ən gözəl incilərindən biri kimi
qiymətləndirirəm. BƏNÖVŞƏ obrazı
Qurbanidən üzü bəri neçə şairin ürəyini
dilləndirib, amma bu sırada parlaq nümunələr o qədər
də çox deyil. H.Kürdoğlunun Bənövşəsi
isə ..heç nə demirəm, baxın, bu Bənövşə
Dərdimizin bənövşəsidir.
Dərdim səhər-səhər
bağçadan səni,
Gətirdim ad günü yara, bənövşə.
Laçın bənövşəsi
yadıma düşdü,
Qanadı bağrımda yara bənövşə.
Yetdi dövranımız yaman illərə.
Qırxqızın göz yaşı
döndü göllərə.
Özünü qayadan atdı sellərə,
Neçə əsir düşən Sara,
bənövşə.
Sonda qayıdıram o yuxuya. Hüseyn
Kürdoğlunun üzünə mənə tutub “Dağlar
azaddı” dediyi o Söz. Yuxudu bu, bəlkə H.Kürdoğlu
ruhu bu yuxudan xəbərsizdi. Onun ruhu Laçının,
Şuşanın, Kəlbəcərin, Xocalının
başı üzərində dolaşır. Deyir ki: “Hər
gecə Sarıbaba yuxuma girir mənim, bir ovuc torpaq verir, ah
çəkir, dönür gedir”. Deyir ki: “Gözlərimdən
axır indi Həkəri, Dağ həsrəti dağdan
ağır sələmdir”.
“Dağlar azaddı” dedi Hüseyn
Kürdoğlunun ruhu. O dağlar bizim, biz də o
dağların həsrətindəyik. O dağlar azad olsun,
-deyirəm. Onda o dağlarda, o meşələrdə
H.Kürdoğlunun ayaq izləri də bizim yol
yoldaşımız olacaq.
Vaqif
YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 22 sentyabr.- S.28.