Ağaca dönən Zərdüşt!
“Yaxşı yazmaq bir az da
ölüm
kimidi -
Sonra hamı sənə rəhmət
oxuyur...”
Zərdüşt
Şəfi
“Başqa adamlar” kitabının təqdimat mərasimində
düşündüklərimdən yazmaq
istəyirəm. Kiminsə sevincinə
şərik olmaq, xoş hadisələrdən
yazmaq daha rahatdı, ona görə. Niyyətim gerçəklikdən
qaçmaq deyil.
Yaxşı başa düşürəm
ki, ölüm geri qaytarılması mümkün olmayan kino lentidir. İtkiyə
ağlamaq lazım olduğunu da bilirəm. Ən azından içindəki
ağrını yuyub
təmizləmək üçün.
Əslində ölümə
yazılan əsərlərin
məğzində bu durur: Ağlatmaq! Xalq da ağılar
qoşub, yas mərasimlərinə “ağladan”lar çağırmaqla
bilir nə edir... Amma bütün bunlar
yaxınımız, dostumuz
haqqında xoş söz demək üçün ölümü
gözləməyimizə bəraət
qazandırmır. Hə, Zərdüştün
nə qədər fərqli və müsbət auralı olduğunu “Başqa adamlar”ın təqdimatında
deməli, kitabı oxuyanda yazmalı, Şabrandakı imza günündə çıxışımda
vurğulamalıydım. Məhz müsbət. İnsan beynində
çox qəribə
bir filtr var. Yeni mühitə düşürsən, hamını
eyni rəngdə görürsən, hər
kəsə eyni cür baxırsan. Amma bir müddət keçir, dəyirman işə düşüb
yeni tanışları
arıtlayır - müsbətləri,
mənfiləri hərəsini
öz yerinə qoyur. Əvvəlcə bunun fərqində
olmursan, amma birdən özünə hesabat da verirsən.
Və əslində “Adamseçmə” cihazını
kiçik hadisələrin,
ani məqamların hərəkətə gətirdiyini anlayırsan...
...”Gənc Ədiblər
Məktəbi”nə qoşulduğum
ilk vaxtlarda Zərdüşt
başqalarından o qədər
də seçilmirdi. Yəni
onun “Başqa adam” olduğunu
bir neçə ay sonra müşahidə edəcəkdim. Əyri-üyrü
yerişi, saqqal saxlamağı, bəzən
eynəkdən yaxşı
görmək yox, xarizmanı artırmaq üçün
istifadə etməyi
ilk baxışdan özünəvurğun
yeniyetmə təəssüratı
yaradırdı. Amma birinci
Milli Kitab Mükafatının təqdimetmə
mərasimində ona
aid fikirlərim tamam dəyişildi. “Park İnn” otelindəki tədbirdə yanaşı
oturmuşduq. Elxan Qaraqanın
qalib gələcəyi
ilə bağlı qızğın müzakirələr
edirdik. Müsabiqənin
onluğuna düşən
əsərlərdən danışanda
Zərdüşt elə
bir cümlə işlətdi ki... “Əgər mən yazmağa başlamazdan əvvəl Fəxri Uğurlunu oxusaydım, əlimə heç vaxt qələm almazdım...” Paxıllar cəmiyyətində, gənclərin
az qala
Nizamiyə, Füzuliyə
“Dahidir, amma məndən sonra...” dediyi bir zəmanədə
belə fikir eşitmək Abşeronun neft mədənlərinin ortasında yamyaşıl
meşə görmək
kimi idi... Zərdüşt təəccübdən ayılmağa imkan vermədən “Vallah yazmazdım!” - deyə əlavə etdi. Fəxri Uğurlunun hekayələrindən
şövqlə, heyranlıqla
xeyli danışdı,
ağızdolusu təriflədi.
Sonralar Zərdüştün yazılarında
da yaxşını görə bilmək, dəyərləndirmək, qızırğanmadan
təbliğ etmək
xüsusiyyətini duydum.
Elə Fəxri Uğurlu haqqında da düşündüklərini təkcə
mənə, 3-5 dostuna
deməklə kifayətlənməmişdi.
“525-ci qəzet”də çap
olunan “Fəxrini oxumasaq” məqaləsində
də yazmışdı:
“...Mən onsuz da Fəxrini oxuyandan sonra bildim ki, məndən
yazıçı olmaz.
Ancaq əzizlərim, Fəxrini oxumasanız, sizdən də oxucu olmayacaq...”
Zərdüşt kimisə özündən
daha istedadlı görə bilirdi... Elə bu xasiyyətiylə
də Başqa idi... Sonralar onun yaxınının, dostunun xoş gününə sevinməsini, son dərəcə tərbiyəli,
iddiasız, sakit, təmkinli davranışını
müxtəlif tədbirlərdə,
səfərlərdə müşahidə
etmişdim. O, “Modelyani”
filminin rejissoru Maykl Devis haqqında
hansı rəğbətlə
danışardısa, gələcəkdə
ona rəqib ola biləcək
birimizin uğurlu hekayəsini də eyni “tonallıqda” tərifləyərdi... “Sevimli...Zərif...Mənim”in çap olunduğu şənbə
Zərdüşt 2 dəqiqəlik
təbrik zəngi ilə hekayəmə münasibətimi tamam dəyişmişdi.
Amma Zərdüştü daha
yaxşı tanımaq
imkanım Şabranda onun “Başqa adamlar” və mənim “Qar yağacaq” kitabımın
imza günündə
yarandı. Təəssüf ki, mən onun həmin günki davranışının
mahiyyətini ölümündən
sonra anladım. Ukraynada bir neçə
ay “vuruşub” qayıtdığı
xəstəliyi barədə
sual veriləndə mövzunu
dəyişirdi. Rəşad
müəllimin artıq
öyrəşdiyimiz “yazın”,
“oxuyun”, “tənbəllik
etməyin” əmrlərini
o qədər nikbin, həm də itaətkarlıqla qarşılayırdı
ki, kimsə onun əslində nə düşündüyünü
təsəvvürünə gətirməzdi. Yolboyu zarafatları, dünya
kinosuna, ədəbiyyatına
adi dedikləri, oxumaq istədiyi kitablardan, baxmaq planlaşdırdığı filmlərdən,
yazmalı olduğu hekayələrdən necə
həvəslə danışması
heç yadımdan çıxmır. Necə
də uydururmuş hamısını... Ölümün
görüşünə hazırlaşdığını
ustalıqla gizlədirdi!
Rəşad müəllimin yazmaq
tələb edəcəyini
də hesablamışdı.
“Bir müddət
yazılardan dincəlib
rejissorluq öyrənmək
istəyirəm...” - deyirdi.
Bir sözlə onun danışığından, jestindən,
davranışından, vida
əhval-ruhiyyəsi zərrə
qədər duyulmurdu.
Yolüstü Şabran Diyarşünaslıq
Muzeyini də ziyarət etmişdik.
Əyalət muzeyinin əməkdaşları
üçün Bakıdan
gənc yazarların gəlişi maraqlı idi deyəsən. Qızlar xüsusi canfəşanlıqla
eksponatları göstərir,
məlumat verir, bizimlə bərabər şəkillər çəkdirirdilər.
Muzeydən çıxanda
Zərdüşt fotoaparatımdakı
şəkillərə baxıb
gülə-gülə dedi:
“Pərvin, 20 il sonra biz çox məşhur yazıçı
olacağıq, camaat bu şəkillərə baxıb yanımızdakı
adamları axtaracaq...”
20 il yaşamaq
planlaşdırırmış həmin gün!
... Rejissorluq öyrənməsinə ehtiyac
yox imiş. Artıq həmin gün Zərdüşt əsl sənətkar idi. Baş qəhrəmanı
olan xəstəliyi gizlətmək üçün
onu elə qrimləmişdi, o qədər
gözəl fon,
rənglər seçmişdi
ki... Kimsə bu qrimin altından ölümün
çıxacağını, al-əlvan fonun an içində tündləşəcəyini,
ssenarinin ortada qırılacağını ağlına
gətirməzdi. Bəlkə
elə Əzraili də qəzəbləndirən
bu idi...
“... belə bir
gecəyə düşdünsə,
qorxma, ölməyəcəksən,
ən azından ona görə ki, sabaha qədər
davam edən bu əzab Əzrailə
daha çox ləzzət verir, nəinki sənin canını almaq...”
Ölümündən üç il əvvəl
“Əzrailin ləzzət
aldığı gecə”
essesində yazmışdı
bunu. Gecədən sübhə kimi
özünə yer tapa bilməyən, əzab çəkən adamın halını təsvir edib, sonda bu nəticəyə
gəlmişdi. Bəlkə də
təklikdə, kimsənin
başı üstündə
olmadığı saysız-hesabsız
gecələrdə bu
cür ləzzəti Əzrailə çox yaşatmışdı. Amma bu əzabını, dərdini
heç bölüşmədi
bizlərlə.
Zərdüştün ölüm xəbərini
oxuyanda Azərbaycanda deyildim. Nə yas mərasimində iştirak
edə bildim, nə dostlara qoşulub ağlamaq imkanım oldu... Saytlardan birində meşədəki
son mənzilinin şəklini
gördüm. “Gənc
Ədiblər Məktəbi”nin əklili vardı qəbri üstündə. Qoderzi Çoxeli
yadıma düşdü.
Zərdüştün sevdiyi yazıçı
idi. Ötən il onun haqqında “Su üzündə
hekayələr” essesini
yazmışdı:
“Qoderzinin hekayələri
içində bir çox hekayənin əsas mövzusu insanın insanlıqdan imtina etməsi və təbiətin bir hissəsinə çevrilmək istəməsidir. Bu bəzən qəhrəmanın
ruh halı ilə bağlı olursa, bəzən də cəmiyyətin mənfi yükləri artıq qaldırıla bilməyəcək hala gələndə baş verir.
İnsan
özündən çıxıb
başqa nəyəsə
çevrilmək istəyir
və çevrilir: balığa, marala, qartala, ağaca. Qoderzinin hekayələrində
bu ildırım qədər təbii hadisə kimi görünür...”
Esseni yenidən oxudum və anladım! Buna görə nikbin
imiş Zərdüşt.
Bilirmiş ki, ölməyəcək.
Sadəcə, Bum kəndindəki meşədə bir ağaca çevriləcək.
Ruhu şad olsun!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2012.- 22 sentyabr.- S.21.