“Azərbaycanın
təhsil tarixi”: təhsil haqqında dəyərli salnamə
IX YAZI
Azərbaycanın
təhsil naziri, tanınmış ziyalı, ictimai xadim,
professor Misir Mərdanovun “Azərbaycan təhsil tarixi” Azərbaycanın
təhsil tarixinin publisistik dillə qələmə alınan
ensiklopediyasıdır.
Azərbaycan
təhsilinin tarixi ilk dəfədir ki, bu cür əhatəli
və sistemli şəkildə oxuculara təqdim olunur. Görkəmli
maarif fədailərinin, mütəfəkkirlərin və
pedaqoqların həyatı, onların xalqın maariflənməsi
yolunda qeyri-bərabər mübarizədə göstərdikləri
dözüm, cəsarət haqqında qısa oçerklər
bu fundamental əsəri daha maraqlı və oxunaqlı edir. Bu
baxımdan çoxcildliyi həm də təhsil tarixinin
publisistik dillə qələmə alınmış
ensiklopediyası da adlandırmaq olar.
Çoxcildliyin
birinci fəslində müstəqillik illərində ali təhsil
müəssisələrinin şəbəkəsinin
inkişafı, özəl təhsil müəssisələrinin
yaranması, Azərbaycan ali təhsil sisteminin dünya və
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası, Boloniya prosesinə
qoşulmaqla əlaqədar aparılan məzmun islahatları və
yeni standartların tətbiqi, keyfiyyətə nəzarətin
müasir mexanizmləri olan akkreditasiya, lisenziyalaşdırma təcrübəsindən
istifadə məsələləri bu cilddə öz əksini
tapıb. Ali təhsil sahəsində yeni normative-hüquqi
bazanın yaradılması, çoxpilləli sistemə
keçidlə əlaqədar həyata keçirilən tədbirlər
də kitabda yer alıb. Ali təhsildə keyfiyyəti təmin
etmək, mülkiyyət formasından asılı olmayaraq, ali
təhsil müəssisəsləri arasında sağlam rəqabət
mühitini yaratmaq məqsədilə universitetlərə
maliyyə müstəqilliyinin verilməsi və
adambaşına maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi
də burada geniş şərh edilib.
Təhsil
naziri Misir Mərdanov qeyd edib ki, Azərbaycanın müstəqilliyinin
bərpası ali təhsilin inkişafı tarixində keyfiyyətcə
yeni mərhələnin əsasını qoyub. Bu dövr ali təhsilin
məzmununun milli dövlətçilik prinsipləri və azərbaycançılıq
ideologiyasına uyğun yeniləşdirilməsi, bu təhsil
pilləsində əsaslı islahatların aparılması,
ölkənin ehtiyaclarına uyğun rəqabətədavamlı
kadr hazırlığı və insan kapitalının
formalaşdırılması dövrü kimi təhsil tarixinə
düşmüşdür. Azərbaycanın müstəqilliyinin
20 ili ərzində ali təhsil sistemi yenidən qurulmuş və
dünya təhsil sisteminin ayrılmaz tərkib hissəsinə
çevrildi: Azərbaycanın müstəqilliyinin ilk illərində
ölkədə yaranmış çətin vəziyyət
ali təhsil sisteminə də ağır zərbə vurdu.
1988-ci ildə təhsildə başlayan tənəzzül həmin
illərdə daha da dərinləşdi və geniş miqyas
aldı. Ölkədə ictimai-siyasi durumun qeyri-sabitliyi,
dağıdıcı meyillərin baş alıb getməsi
bütün sahələrdə olduğu kimi, ali təhsil
sistemində də tədris prosesinin tez-tez pozulmasına, ali təhsil
müəssisələrinin binalarının, ərazilərinin
və avadanlığının mənimsənilməsi,
başqa məqsədlər üçün istifadəsinə,
maddi-texniki bazanın dağıdılmasına, bu kimi digər
neqativ halların baş verməsinə səbəb oldu.
Ölkədə hökm sürən xaos təhsil, elm, savad
kimi ümumbəşəri dəyərlərə zərbə
vurdu, nəticədə vaxtilə cəmiyyətdə
böyük hörmət və nüfuza malik olan ali məktəbə,
müəllimə, ziyalıya hörmət, təhsilə
maraq azaldı. 1992-ci ildə qəbul
edilən “Təhsil Qanunu”nun Azərbaycan təhsilində əsaslı
yeniləşmələr aparmaq üçün real zəmin
yaratdı, həmin qanunda ölkənin iqtisadi
potensialının nəzərə alınmaması, təhsilin
ayrı-ayrı pillələri üzrə dövlət təhsil
standartlarının və bazis tədris planlarının
hazırlanıb təsdiqlənməməsi, ixtisasartırma və
yenidənhazırlanma təhsilində yeni mexanizmlərə
keçidin hazırlanması, müasir tələbatı
ödəyən kadr hazırlığı və təminatı
üzrə təşkilati mexanizmlərin yaradılması
qeyd olunmuşdu. Həmçinin “Təhsilin təşkili və
idarəolunması” ixtisası üzrə mütəxəssis-təhsil
menecerlərinin hazırlığına başlanılması
və bu istiqamətdə kadr hazırlığının
ardıcıl inkişaf etdirilməsi, pedaoji ali və orta
ixtisas məktəblərində muəllim
hazırlığının yeni modelinə keçilməsi,
kadrların ixtisasının artırılması və yenidən
hazırlanması təhsilində müqavilə mexanizmlərinin
tətbiqi, əlavə pedaqoji təhsil sisteminin yeni modelinin
qurulması, diplomdansonrakı təhsil konsepsiyası, distant təhsil
konsepsiyası, ixtisasartırma və yenidənhazırlanma təhsilinin
təşkili modellərinin hazırlanması, təsdiqi və
prosesə tətbiq edilməsi, təhsil sistemində beynəlxalq
informasiya mübadiləsi mexanizminin tətbiqi, elmi-kütləvi
kitabxanaların beynəlxalq informasiya kanallarına
qoşulması üçün informasiya bazasının
yaradılması, yeni standartların və islahatların həyata
keçrilməsinə nəzarət etmək və qiymətləndirmək
məqsədilə dövlət monitorinq sisteminin qurulması
vurğulanmışdı.
Nazir
vurğulayıb ki, qloballaşmanın geniş vüsət
aldığı informasiya cəmiyyətində sosial-iqtisadi fəaliyyət
sahələrində rəqabətin gücləndiyi, habelə
təbii resursların tədricən tükəndiyi bir vaxtda təhsilin
rolu daha da artmaqdadır: “Təsadüfi deyil ki, Birləşmiş
Millətlər Təşkilatı XXI əsri “Təhsil əsri”
elan edib. Yüksək intellektə malik insan kapitalının
formalaşmasında, davamlı inkişafa zəmin yaradan
güclü iqtisadiyyatın qurulmasında təhsilin,
xüsusilə ali təhsilin rolu heç vaxt indiki qədər
aktual olmayıb. Bütün ölkələrdə olduğu
kimi Azərbaycanda da insan kapitalının formalaşmasında
ali təhsilin rolu danılmazdır: “1993-cü ildə ölkədə
ikipilləli ali təhsilin (bakalavriat və magistratura) tətbiqinə
başlanılması Azərbaycanın təhsil tarixində
mühüm hadisələrdən biridir. İlk dəfə 23
ali təhsil ocağında 80 istiqamət, 300-dən çox
ixtisas üzrə bakalavr pilləsinə tələbə qəbulu
aparılıb. Ötən illər ərzində bakalavr təhsilinin
məzmununda köklü dəyişikliklər və yeniləşmələr
baş verib. Belə ki, mövcud qaydalar təkmilləşdirilib,
dünya təhsil sisteminin tələblərinə uyğun
standartlar yaradılıb, tədrisdə kredit sisteminin tətbiqinə
başlanılıb. 1997-ci ildə ali təhsilin bakalavriat pilləsində
ilk buraxılış olduqdan sonra Nazirlər Kabinetinin
razılığı əsasında Təhsil Nazirliyinin əmri
ilə ilk dəfə ölkədə 23 dövlət, 9
özəl ali məktəbində ali təhsilin ikinci -
magistratura pilləsinə keçilməsinə icazə
verilib. Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvələrindən
başlayaraq Azərbaycanın təhsil sistemində islahatlar
haqqında müzakirələr getsə də, islahatın
konsepsiyası, həyata keçirilmə mexanizmi
olmadığından bu istiqamətdə işlər
sistematik, planlı şəkildə aparılmayıb.
Yalnız 1999-cu ildə “Azərbaycan Respublikasının təhsil
sahəsində İslahat Proqramı” təsdiq olunduqdan sonra
bütün təhsil sistemində, o cümlədən ali təhsil
pilləsində islahatlar məqsədyönlü şəkildə
aparılmağa başlayıb. Həmin Proqrama müvafiq
olaraq digər pillələrdə olduğu kimi, ali təhsildə
də struktur dəyişiklikləri aparılıb, müəssisələrin
şəbəkəsi optimallaşdırılıb, mütəxəssis
hazırlığının strukturuna yeni ixtisaslar əlavə
olunub”.
Nazir
vurğulayıb ki, təhsil müəssisələrinə
xeyli müstəqillik, geniş səlahiyyətlər verilib.
Ali məktəblər elmi şuraların, dövlət
attestasiya komissiyalarının tərkibinin, öz daxili
strukturunun müəyyənləşdirilməsi, Dövlət
təhsil standartları əsasında ixtisaslar üzrə tədris
planlarının hazırlanması və digər məsələləri
də müstəqil həll etməyə başlayıblar.
Bundan əlavə, 6 ali məktəbə daha geniş müstəqillik
verilib və onlar fəaliyyətlərini özünüidarəetmə
prinsipi əsasında qurmağa başlayıblar. Həmin ali
məktəblərin dövlət büdcəsindən
ayrıca sətirlə maliyyələşdirilməsi 2001-ci
ildən etibarən həyata keçirilir. Prezidentin “Azərbaycan
Respublikasında təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsi
haqqında” fərmanına muvafiq olaraq mülkiyyət
formasından və tabeliyindən asılı olmayaraq təhsilin
keyfiyyətinə nəzarət səlahiyyəti Təhsil
Nazirliyinə verildikdən və Nazirlər Kabineti tərəfindən
“Ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
attestasiyası və akkreditasiyası haqqında əsasnamə”
təsdiq edildikdən sonra qısa müddət ərzində
təhsilin keyfiyyətinə nəzarət mexanizmi
yaradılıb. Bundan əlavə, 1999-cu ildə tələbələrin
biliyinin qiymətləndirilməsi üzrə yeni mexanizmin tətbiqinə
eksperiment şəklində başlanılıb. Hazırda bu
sistem demək olar ki, bütün ali təhsil müəssisələrini
əhatə edir. Müasir tələblərə cavab verən,
dərin təfəkkürə, pedoqoji və metodik
ustalığa malik olan müəllim kadrların
hazırlığı daim diqqət mərkəzindədir. Bu
işin təkmilləşdirilməsi istiqamətində
müəyyən tədbirlər görülüb. Belə
ki, müəllim kompetensiyasını müəyyənləşdirən
professioqram hazırlanıb, ucqar rayonların məktəblərini
müəllim kadrları ilə təmin etmək məqsədilə
mövcud ixtisas siyahısına (klassifikatora) qoşa ixtisaslar
daxil edilib, pedaqoji təcrübə haqqında qaydalar
hazırlanıb: “Təhsil Nazirliyi Dünya Bankı ilə
birgə Təhsil Sektorunun İnkişafı Layihəsi
çərçivəsində “Müəlllim
hazırlığı” alt komponenti üzrə “Azərbaycan
Respublikasında fasiləsiz pedaqoji təhsil və müəllim
hazırlığının konsepsiya və
strategiyası”nı, ibtidai sinif müəllimi
hazırlığını təmin edən məzmunca tamamilə
yeni kurikulum hazırlayıb və həmin sənədlər
təsdiq olunub. Eyni zamanda, “Təhsilin əsasları” fənninin
dərsliyi tərtib edilib. İbtidai sinif müəllimi
hazırlığı üzrə kurikulumun 3 pilot ali məktəbdə tətbiqinə
başlanılıb. Müasir dövrdə Avropa ölkələri
təhsil sistemlərinin inteqrasiyası və ümumavropa ali təhsil
məkanının formalaşdırılması xüsusi
aktuallıq kəsb edir. Bu baxımdan həyata keçirilən
tədbirlər arasında Boloniya prosesi önəmli yer tutur.
Azərbaycan 2005-ci ildə Bolonya prosesinə qoşulub və
bununla da faktiki olaraq ali təhsildə aparılacaq
islahatların konturları müəyyənləşdirilib.
Boloniya Bəyannaməsinin müddəalarını həyata
keçirmək üçün 2006-2010-cu illəri əhatə
edən müvafiq tədbirlər planına uyğun olaraq,
“Bakalavr hazırlığının məzmununa və səviyyəsinə
qoyulan minimum dövlət tələblərinin strukturu” təsdiq
edilib və müvafiq istiqamətlər üzrə yeni nəsil
dövlət təhsil standartları hazırlanıb. Azərbaycanın
Bolonya prosesinə qoşulması ilə əlaqədar ali təhsildə
kredit sisteminin tətbiqinə zərurət yaranıb. Bu
sistemin tətbiqi ilə bağlı hüquqi-normativ
bazanın yaradılması istiqamətində bir çox
xarici ölkələrin təcrübəsi öyrənilib,
“Ali təhsil müəsissələrində kredit sistemi ilə
tədrisin təşkili barədə nümunəvi Əsasnamə”
təsdiq olunub, ilkin mərhələdə bir neçə
ali məktəbdə eksperiment şəklində kredit
sisteminin tətbiqi qərara alınıb. 2006-2007-ci tədris
ilində 10 ali məktəbdə başlanan eksperiment
2009-2010-cu tədris ilindən 27 dövlət ali məktəbinin
bütün ixtisaslarını əhatə edir”.
M.Mərdanov
bildirib ki, ölkədə təhsilin dünya təhsil
sisteminə, xüsusən ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası prosesini və
Boloniya Bəyannaməsinin tələblərinin yerinə
yetirilməsi sahəsində işləri sürətləndirmək
məqsədilə Prezident İlham Əliyev tərəfindən
“Azərbaycan Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında” sərəncam
imzalanıb. Həmin sərəncamın birinci bəndinə əsasən
“2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasının ali təhsil
sistemində islahatlar üzrə Dövlət Proqramı” hazırlanıb
və Nazirlər Kabineti tərəfindən təsdiq edilib.
Dövlət Proqramının icrasını təmin etmək
məqsədilə Təhsil Nazirliyi tərəfindən fəaliyyət
planı hazırlanıb. Mövcud ali təhsil
ixtisaslarının təsnifatının təsdiqindən
xeyli vaxt keçməsi, respublika iqtisadiyyatının
infrastrukturu və əmək bazarının tələbatının
dəyişilməsi, Azərbaycanın Boloniya prosesinə
qoşulması, ali təhsilin bakalavr pilləsində
ixtisasların (proqramların) siyahısının YUNESKO-nun qəbul
etdiyi müvafiq sənədlərə
uyğunlaşdırılması, eyni zamanda, həmin təsnifatda
respublikada kadr hazırlığı aparılmayan (təxminən
531 ixtisasdan 264 ixtisas üzrə mütəxəssis
hazırlığı aparılmır) ixtisasların
mövcudluğu onun yenidən işlənməsi zərurətini
yaradıb. Təsadüfi deyil ki, bu sənədin yeniləşdirilməsi
məsələsi Təhsil Komissiyasında müzakirə
olunub, yaradılan işçi qrupu tərəfindən “Ali təhsilin
bakalavr pilləsi ixtisaslarının (proqramlarının)
siyahısı” hazırlanıb və ali məktəblərdə
müzakirə edildikdən sonra Nazirliər Kabinetinin 12 yanvar
2009-cu il tarixli qərarı ilə təsdiq edilib. Siyahıya
daxil olan və mütəxəssis hazırlığı
aparılan bütün ixtisaslar üzrə Dövlət təhsil
standartları hazırlanıb və ali məktəblərdə
onların tətbiqinə başlanılıb. “Təhsil
haqqında Azərbaycan Respublikasının Qanunu” prezidentin fərmanı
ilə təsdiq olunub. Fərmanın icrasını təmin
etmək məqsədilə Nazirlər Kabinetinin sərəncamına
uyğun olaraq Təhsil Nazirliyinin əmri ilə “Tədbirlər
planı” təsdiq edilib. Həmin plana əsasən təhsillə
bağlı normativ-hüquqi bazanın “Təhsil Qanunu”nun tələblərinə
uyğunlaşdırılması istiqamətində geniş
iş aparılır.
Təhsil
naziri yazıb ki, 1993-cü ildə ölkədə ikipilləli
ali təhsilin (bakalavriat və magistratura) tətbiqinə
başlanılması Azərbaycanın təhsil tarixində
mühüm hadisələrdən biridir. İlk dəfə 23
ali təhsil ocağında 80 istiqamət, 300-dən çox
ixtisas üzrə bakalavr pilləsinə tələbə (13
600 nəfər) qəbulu aparılıb. Ötən illər ərzində
bakalavr təhsilinin məzmununda köklü dəyişikliklər
və yeniləşmələr aparılıb. Belə ki,
mövcud qaydalar təkmilləşdirilib, dünya təhsil
sisteminin tələblərinə uyğun standartlar
yaradılıb, tədrisdə kredit sisteminin tətbiqinə
başlanılıb. 2009-cu ildə təsdiq edilən “Təhsil
haqqında” Qanununa uyğun olaraq ali təhsilin bakalavr pilləsində
hüquqi-normativ baza təkmilləşdirilir: “Azərbaycanda
çoxpilləli ali təhsil strukturunun təsdiq edilməsi
xalq təsərrüfatının tələbatına əsasən
mütəxəssisin elmi, professional və ümumi
hazırlığını dünya standartlarına uyğun
təmin edir. Bu strukturda inkişaf etmiş ölkələrdə
ali təhsilin inkişaf təcrübəsindən, YUNESKO tərəfindən
qəbul edilmiş təhsilin Beynəlxalq standartlarından
istifadə olunur. Hal-hazırda təhsil alan tələbələr
üçün mövcud təhsil sistemi saxlanılmaqla, yeni
çoxpilləli təhsil sisteminə keçid
1993-1994-cü ildən başlanır. Ali təhsilin əsasını
təhsilin istiqamətləri üzrə elm, texnika və mədəniyyətin
bütün sahələrini əhatə edən təhsil-peşə
proqramları təşkil edir və şəxsiyyətə
insan və cəmiyyət, tarix və mədəniyyət
haqqında sistemli biliklərə yiyələnmək, təhsilin
istiqamətləri üzrə əsaslı elmi və peşə
bilikləri almaq imkanları yaradır. Azərbaycan
Respublikası Ali təhsil tədris müəssisələrinin
kadr potensialını, maddi-texniki bazasını nəzərə
almaqla ixtisasların xüsusiyyətlərindən
asılı olaraq üçpilləli (bakalavr, magistratura,
doktorantura) təhsil həyata keçirilir. Birinci pillədə
(bakalavr) təhsil müddəti 3-4 il nəzərdə tutulur.
Ali təhsil müəssisələrinin “bakalavr” pilləsində
tələbələr əsasən bütün fənlər,
o cümlədən xarici dildən müvafiq kafedra
qarşısında yekun dövlət imtahanları verirlər.
Birinci pilləni müvəffəqiyyətlə başa
vurmuş məzunlara fakültə elmi şurasının qərarı
ilə “bakalavr” ixtisası və elmi dərəcəsi verilir.
Müvafiq ixtisaslar üzrə qiyabi, axşam və eksternat
yolu ilə ancaq “bakalavr” dərəcəsi verilə bilər.
Birinci pillədə “bakalavr” ixtisas və elmi dərəcəsi
alan və müvafiq reytinq qazanmış məzunlar təhsillərini
magistraturada davam etdirə bilər. Reytinqi aşağı
olanlar isə istehsalatda ən azi iki il işləyib ümumi
qaydada magistraturaya qəbul oluna bilər. Buraxılış
işləri bakalavr pilləsində tələbələrin
təhsilinin son mərhələsi olmaqla istiqamət üzrə
alınan nəzəri və təcrübi biliklərin sistemləşdirilməsi,
möhkəmlənməsi və genişləndirilməsi,
analitik və yaradıcı düşüncənin inkişaf
etdirilməsi, konkret standart məsələlərin həlli vərdişlərinin
aşılanması, eləcə də onların
texniki-iqtisadi, istehsalat və mədəni quruculuq məsələlərinə
tətbiqi, müstəqil işləmək vərdişlərinin
inkişaf etdirilməsi, eləcə də buraxılış
işlərində qoyulan problem və sualların həllinin
araşdırılması metodlarına yiyələnmək, tələbələrin
müasir istehslatın, elmin, texnikanın və mədəniyyətin
müvafiq sahələrində müstəqil işləməyə
hazırlığı səviyyəsini müəyyənləşdirmək
məqsədi daşıyır. Buraxılış işlərinin
müdafiəsi tələbələrin yekun dövlət
attestasiyasının bir hissəsi olmaqla, həm də
onların son attestasiyasıdır. Bu attestasiyanın nəticəsinə
görə məzuna ixtisas dərəcəsi verilir.
Buraxılış işləri bir qayda olaraq elmi və ya
praktiki əhəmiyyətə malik olmalıdır.
Bütün attestasiya sınaqlarından, o cümlədən
müəyyən fənn üzrə dövlət imtahanından
və ya fənlərarası yekun imtahanından müvəffəqiyyətlə
çıxmış bakalavr tələbələr
buraxılış işinin müdafiəsinə
buraxılırlar. Buraxılış işlərinin
mövzuları məzunların istehsalatla bağlı standart
məsələləri elm və texnikanın müasir tələbləri
baxımından təhlil edə bilməsinə, bu istiqamətə
və ya ixtisasa uyğun magistratura pilləsindəki
ixtisaslaşmaya hazır olmağa yönəlməyi, eyni
zamanda tələbələrin ali məktəbin bakalavr pilləsində
qazandıqları nəzəri və təcrübi biliklərin
həcm və məzmununa uyğun olmalıdır”.
M.Mərdanov
qeyd edib ki, 1997-ci ildə ali təhsilin bakalavriat pilləsində
ilk buraxılış olduqdan sonra Nazirlər Kabinetinin
razılığı əsasında Təhsil Nazirliyinin əmri
ilə ölkənin 23 dövlət, 9 özəl ali məktəbində
ali təhsilin ikinci - magistratura pilləsinə keçilməsinə
icazə verilib, onlardan 23-də tələbə qəbulu
aparılıb. 2005-ci ilə kimi magistraturaya qəbul ali məktəblər
tərəfindən aparılıb. Prezidentinin fərmanı
ilə təsdiq olunan “Azərbaycan Respublikasının Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyası haqqında Əsasnamə”yə
uyğun olaraq həmin ildən magistraturaya tələbə qəbulu
TQDK tərəfindən həyata keçirilir. Nazirlər
Kabinetinin qərarı ilə 2001-2002-ci tədris ilindən
magistratura pilləsinin qiyabi şöbəsinə də tələbə
qəbulu aparılır. Hazırda 15 qeyri-dövlət ali təhsil
müəssisəsindən 11-də magistr
hazırlığı aparılır. Ümumilikdə isə
ölkənin 35 ali təhsil müəssisəsində magistr
hazırlığı həyata keçirilir.
Təhsil naziri bildirib ki, ali təhsil müəssisələrinin Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası ilə bağlı bəzi tədbirlər haqqında Sərəncamı”nın icrasını təmin etmək məqsədilə ölkə Prezidenti yanında Təhsil Komissiyasının qərarına əsasən yaradılmış işçi qrupu ilə birgə “Ali təhsilin bakalavr pilləsində ixtisasların (proqramların) siyhısıı”nın yeni lahiyəsinin hazırlanması sahəsində geniş iş aparılıb. Belə ki, bu məqsədlə ABŞ-ın, bəzi Avropa ölkələrinin, Türkiyənin, Rusiya Federasiyasının, Orta Asiya respublikalarının və sair təcrübəsi öyrənilmiş, Təhsil Nazirliyində və ali məktəblərdə mütəxəssislərlə çoxsaylı görüşlər və müzakirələr təşkil edilmiş, hər bir fəaliyyət sahəsi üzrə mütəxəssislərlə fikir mübadiləsi aparılmış, müvafiq qərara uyğun olaraq mövcud klassifikator YUNESKO-nun və digər beynəlxalq qurumların qəbul etdiyi sənədlərə uyğunlaşdırılmışdır. Əvvəlki klassifikatordan fərqli olaraq bu siyahıda ixtisasların sayı 515-dən 148-ə endirilmiş, ixtisas qruplarının və ixtisasların, xüsusilə müəllimlik və mühəndislik ixtisaslarının adlarında dəqiqləşmələr aparılıb. Layihə Təhsil Nazirliyinin məktubu ilə təsdiq üçün Nazirlər Kabinetinə göndərilmişdir. Bakalavr pilləsinin yeni kllasifikatorunun hazırlanması ilə əlaqədar olaraq “Magistr proqramlarının siyahısı”nın yenidən hazırlanması zərurəti yaranmışdır. Bu zərurəti nəzərə alaraq mütəxəssislərin iştirakı ilə siyahının ilkin variantının layihəsi hazırlanmış və nazirliyin məktubu ilə müzakirə üçün ali məktəblərə göndərilmişdir. Layihə ali təhsil müəssisələrinin müvafiq struktur bölmələrində geniş müzakirə olunmuş, rəy və təkliflər bildirilmişdir. Ali məktəblərin təklifləri əsasında “Magistr proqramlarının siyahısı”nın yeni variantı hazırlanmış, rəy və təkliflər üçün yenidən ali məktəblərə göndərilmişdir: “Təhsil Nazirliyinin əmri ilə təsdiq olunmuş “Bakalavr hazırlığının məzmununa və səviyyəsinə qoyulan minimum Dövlət tələblərinin strukturu”na uyğun olaraq istiqamətlər (ixtisaslar) üzrə dövlət təhsil standartlarının hazırlanması işi davam etdirilmişdir. Belə ki, ali hərbi təhsil müəssisələri üçün “İİ030900-İnzibati ilarəetmə” istiqamətinin yeni standartı hazırlanmış və Təhsil Nazirliyinin 20 oktyabr 2008-ci il tarixli, 1156 saylı əmri ilə təsdiq edilmişdir. Şöbənin iş planına müvafiq olaraq “Magistr hazırlığının məzmununa və səviyyəsinə qoyulan minimum dövlət tələblərinin strukturu”nun yeni layihəsi hazırlanmış və ali məktəblərin müzakirəsinə verilmişdir. Yeni strukturda ixtisaslaşma fənlərinin siyahısının və məcburi minimum məzmunun müəyyənləşdirilməsi magistr hazırlığı aparan ali məktəblərin səlahiyyətinə verilmiş, seçmə fənlərə ayrılan saatların miqdarı 35%-ə qədər artırılmış, magistr proqramlarının elmi-tədqiqat hissəsi üzrə bilik və bacarıqlara qoyulan tələblər, bu sahə üçün ayrılan saatların miqdarı müəyyən edilmişdir. Eyni zamanda iş planına uyğun olaraq ali məktəblərin magistratura pilləsində tədrisin təşkili vəziyyəti öyrənilmişdir. Bu məqsədlə Təhsil Nazirliyinin əmri ilə yaradılmış mütəxəssislərdən ibarət işçi qrupu magistr hazırlığı aparılan ali məktəblərin magistratura pilləsində tədrisin təşkilinin monitorinqini keçirmişdir. Monitorinqin nəticələrinə dair müvafiq arayış hazırlanmışdır. Arayışdan məlum olur ki, ölkəmizin magistr hazırlığı aparılan ali məktəblərində mövcud normativ baza əsasında müəyyən işlər görülmüşdür. Belə ki, magistr təhsil proqramlarına uyğun olaraq tədris plan və proqramları hazırlanmış, hər il magistrlik dissertasiyalarının mövzuları vaxtında təsdiq olunmuş, dissertasiyaların müdafiəsi üzrə ixtisaslaşdırılmış şuralar yaradılmış, fərdi planların yerinə yetirilməsinə, dissertasiyaların təqdim olunmasına və müdafiəsinə nəzarət edilmişdir. Bəzi ali məktəblərdə magistr hazırlığına xidmət edən yeni laboratoriyalar, tədris mərkəzləri, elektron kitabxanalar yaradılmışdır. Elmi-tədqiqat və elmi-pedaqoji təcrübələrin təşkilində və aparılmasında müəyyən irəliləyişlər olmuşdur. Bununla yanaşı magistratura pilləsində tədrisin təşkilində, qəbul planının müəyyənləşdirilməsində, fənn bölümləri üzrə saatların planlaşdırılmasında, dərs cədvəllərinin tərtibində və ondan istifadə olunmasında, fənn proqramlarının hazırlanmasında, mühazirələrin aparılmasında və s. bir sıra nöqsan, çatışmazlıqlara da yol verilmişdir. İşçi qrupu qeyd olunanları nəzərə alaraq qısa zaman kəsiyində elmi-tədqiqat laboratoriyalarının müasir avadanlıqlarla təmin olunması, hər iki pilləni özündə əks etdirən vahid tədris kompleksinin hazırlanması, magistratura pilləsində də kredit sisteminə keçid üçün müvafiq hazırlıq işlərinin aparılması, magistr hazırlığında AMEA-nın müvaifq elmi-tədqiqat institutularının, yüksək texnologiyaya malik yerli və xarici şirkətlərin maddi-texniki bazası və kadr potensialından maksimum istifadə edilməsi, magistratura pilləsində seçmə fənlərə ayrılan saatlarının miqdarının artırılması, bakalavr və magistratura pillələrində tədrisin fasiləsiz idarə olunmasını təmin etmək məqsədilə mütəxəssis hazırlığının vahid tədris planı əsasında aparılmasını, magistrlərin xaric və bərpa olunması, akademik məzuniyyətə buraxılması və sair barədə müvafiq təkliflər hazırlamışdır”.
M.Mərdanov yazıb ki, Azərbaycan müstəqillik əldə etdiyi ərəfədə yeni sistemin səciyyəvi cəhətlərindən biri də özəl sektorun meydana gəlməsi oldu. Dünya təcrübəsi də aydın göstərir ki, məhz bazar iqtisadiyyatı şəraitində azad rəqabətə imkan yaratmaqla iqtisadi inkişafa, ölkənin tərəqqisinə nail olmaq mümkündür. Elə buna görə də müstəqilliyin ilk illərində ölkədə təhsil sahəsində də özəl sektor yaranmağa başladı.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.-
2012.- 22 sentyabr.- S.14-15.