Cakkomo Puççini
ilə yeni görüş
AZƏRBAYCAN DÖVLƏT AKADEMİK
OPERA VƏ BALET TEATRINDA YENİ TAMAŞA
Dahi bəstəkar
Üzeyir Hacıbəylinin
doğum gününü,
sentyabrın 18-ni xalqımız
hər il musiqi bayramı kimi qeyd edir.
Bu il də həmin gündən başlayaraq IV Üzeyir Hacıbəyli Beynəlxalq
Musiqi Festivalı çərçivəsində teatr və konsert
salonlarında yerli və xarici ifaçıların iştirakı
ilə bir sıra maraqlı tamaşalar, konsertlər, həm də yeni kitabların təqdimatı oldu. Bu məqalə IV Üzeyir Hacıbəyli Beynəlxalq
Musiqi Festivalı çərçivəsində 22 sentyabrda Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet teatrında,
böyük italyan bəstəkarı, musiqidə
“verizm” adı ilə məşhur olan cərəyanın görkəmli nümayəndəsi,
Cakkomo Puççininin
(1858-1924) “Canni Skikki” adlı operasının tamaşası haqqındadır.
Məlumdur ki,
Cakkomo Puççini
dəyərli 12 operanın
müəllifidir.Onlardan “Manon
Lesko”(1893), “Bohema”(1896),
“Toska”(1900), “Madam Batterfləy”(Çio-Çio-San,1904)
dünyaşöhrətli operalar
sırasındadır.Bizim teatr
bu operalardan bəzilərinə müraciət
edib öz səhnəsində tamaşaya
qoymuşdur. Bəstəkarın
“Canni Skikki” operası isə onun birpərdəli üç operasından sonuncusudur, daha çox uğur qazananıdır.Bu komik operanın ilk ifası Nyu-Yorkda 14 dekabr 1918-ci ildə baş vermişdir.Bəstəkarın son operası məhşur “Turandot” operasıdır ki, tamaşası Puççininin ölümündən
sonra olmuşdur. “Canni Skikki” operası
italiyalı Cakkomo Forzanonun librettosu əsasında yazılmışdır.
Deyilənə görə
librettoda təsvir olunan hadisə həyatda baş vermişdir. Bu hadisə İtaliyanın Florensiya şəhərində 1299- cu ildə
vaqe olmuşdur. Görünür, Dante firıldaqçı,
dələduz, şən
Skikkini şəxsən
yaxşı tanıyırmış
ki, onu cəhənnəmin
səkkizinci dairəsində
, müxtəlif saxtakarların,
dələduzların , firildaqçıların
arasında yerləşdirmişdir.
Opera zəngin zadəgan
Buozo Donatinin yataq otağında baş verən səhnə ilə başlayır.Elə bütün
opera bu otaqda vaqe olur. Səhnənin
dərinliyində yuxarıdan
aşağıya qədər
böyük pəncərə
diqqəti cəlb edir. Pəncərədən
Florensiyada məhşur
olan Arnolfo qalası görünür.
Bu qala Palasso Vekkionun, Florensiyada Palasso della Sinoriya
adi ilə məşhur sarayın davamıdır, onu tamamlayır. Bu sarayın memarı məhşur Arnolfo di Kambiodur.(Sarayın gözəlliyinə
Florensiyada olduğum zaman mən də heyran olmuşdum). Maraqlısı
odur ki, bu saray İtaliyada
ədalət, haqq, doğruluq, düzgünlük
rəmzi, timsalı kimi məşhurdur. Bəstəkarın, rejissorun,
rəssamın xüsusi
olaraq bu sarayın görünüşünü
verməsi, pəncərənin
o biri tayında baş verən saxtakarlığa, yalana, fırıldaqçılığa qarşı bir təzad kimi səslənir. Buoza Donatinin qohumları onun ölümündən
guya kədərlənərək
vidalaşmağa toplaşmışlar.
Lakin çox tez onlara məlum
olur ki, Donati var-dövlətini qohumlara deyil, kilsəyə və rahiblərə vəsiyyət
etmişdir. Qohumları
cənazə barədə
unudaraq bütün evi ələk-vələk
edib vəsiyyəti axtarmağa başlayırlar.
Qoca qarı təxəllüsü almış
Dzita tapılmış
vəsiyyətnaməni oxuyur,
qohumların canına
vəlvələ düşür.
Nə etməli? Bu vəziyyətdən çıxmaq
üçün onlar
baçarıqlı firıldaqçı,
kənddən şəhərə
yeni gəlmiş Canni Skikkini çağırırlar. Canni
Skikki çənazəni
və vəsiyyətnaməni
gizlədir, özü
ölünün yerinə
uzanır, notariusu çağırıb yeni
vəsiyyətnamə tərtib
edir, ölənin səsi ilə həm notarius, həm həkimlə danışır. Bununla tamaşada gülməli effektlər alınır. Canni qohumlarına tapşırır ki, heç kim Buozonun ölümündən
xəbərdar olmasın,
o halda saxtakarlığa,
yalana görə qanun əsasında onların qolları vurulacaq.Qohumlarda bu tapşırığa riayət
edirlər. Lakin biləndə ki, aldanıblar, Canni Skikki özü Buozonun var-dövlətinə
sahib çıxıb, o zaman
qalmaqal başlanır,
qohumlar Skikkinin üzərinə hücum
edib onu saxtakar, yaramaz adlandırırlar.
Amma hər
şey əbəsdir,
Skikki artıq evin , var- dövlətin
sahibidir. Qızı Lauretta və sevgilisi Rinuçço otağa girəndə onlara baxıb sevinir və tamaşaçılara yaxınlaşaraq
onlara belə sözlərlə müraciət
edir: “Ağalar, Siz Buozonun var
–dövlətini bundan
yaxşı bölüşdürə
bilərdinizmi? Bu kələyimə
görə məni cəhənnəmə göndərirlər.
Nə etməli? Dante ata sizin əyləndiyinizi
görüb bizi bağışlayar. Siz də mən zavallını bağışlayın”.Opera
Skikkinin monoloqu ilə bitir. Bu maraqlı tamaşanın quruluşçu rejissoru Nikolay Tretyakdır.(Ukraynadan qonağımızdır).Operada hadisələrin əsasən bir otaqda baş verməsi quruluşçu
rejissor üçün
də müəyyən
çətinliklər yaratmışdır.Amma
situasiyanın gərginliyi,
komikliyi, musiqinin inkişafı bu mürəkkəbliyi aradan
götürür. Konsertmeyster
Məlahət İsmayılova
və quruluşçu
rəssam Vasif Babayev öz vəzifələrini layiqincə
yerinə yetirmişlər.
Tamaşanın musiqi rəhbəri və dirijoru Yalçın Adıgözəlovdur. Yeri
gəlmişkən istedadlı
dirijorumuzu respublikanın
xalq artisti adının alması münasibəti ilə təbrik edir, ona yeni uğurlar
arzulayırıq. Bu mürəkkəb
tamaşanı o, böyük
bacarıq və səriştə ilə müşayiət etmişdir.
Orkestr peşəkarcasına
səslənirdi. Cakkomo
Puççini bu operanı yazarkən artıq çox məhşur operaların müəllifi idi.Onun yaradıcılığı üçün
həyatdan alınmış
gərgin sujet, bacarıqla seçilmiş
dramatik situasiyalar, adi, kasıb insanların həyatının
təsviri, səhnəni
gözəl bilməsi,
sənətkar ustalığı
xas idi. Puççininin musiqisi
üçün parlaq
emosional gərginlik, təsiredici ariozolu melodik üslub xarakterdir.Puççiniyə xas olan sinkopalı
iniltili itonasiyalar bu operanın da partiturasına sirayət etmişdir.Bu cür musiqini idarə etmək asan iş deyil,
xüsusi hazırlıq,
bacarıq, səriştə
tələb olunur və dirijor Y.Adıgözəlov bunun
öhdəsindən ustalıqla
gəlmişdir. Operada
gözəl səslərə
malik ifaçılar təqdim edilmişdir.Onlardan
Canni Skikkinin ifaçısı qonağımız
Anton Ferştandt gözəl
baritona sahibdir.Onun ifasında həm komik notlar, həm
də gərgin dramatik hissələr eyni bacarıqla ifa edildi. Lauretta,Cannininqızı,
gözəl soprano səsinə
malik Azərbaycanın
əməkdar artisti İnara Babayevanın ifasında xüsusilə səmimi, lirik səsləndi.
Onun sevgilisi
Rinuççonun ifaçısı
(tenor, vokalçıların Bülbül adına III Beynəlxalq müsabiqələrin
diplomantı). Fərid
Əliyevin İnara Babayeva ilə lirik duetləri tamaşaçıların alqışları
ilə müşayiət
olundu.Ümumiyyətlə tamaşada
gözəl səslər
ansamblı təqdim edilmişdir.Onlardan Nella-Gülnaz
İsmaylova (əməkdar
artist), Səbinə Əsədova-Dzita
(əməkdar artist), Fəridə
Məmmədova (əməkdar
artist, vokalçıların Bülbül adınaIII Beynəlxalq müsabiqənin
laureatı), Simon-Əkrəm
Poladov (əməkdar
artist),Notarius- Əli Əsgərov (Xalq artisti), Quçço - Nizami Bağırov (Xalq artisti) və
başqaları. Tamaşaçılar
böyük italyan bəstəkarı Cakkomo Puççininin “Canni Skikki” komik operasını
böyük maraqla dinlədilər və hərarətli alqışlarını
həm ölməz bəstəkarın, həm
də tamaşanı ərsəyə gətirənlərin
ünvanına yönəltdilər.
Biz teatra Cakkomo Puççini ilə yeni görüşlər
və yeni uğurlu tamaşalar arzulayırıq.
Zemfira SƏFƏROVA,
AMEA-nın
müxbir üzvü,
professor, Əməkdar
elm xadimi
525-ci qəzet.- 2012.- 27 sentyabr.- S.7.