Niyə “Füzuli
rindü-şeydadır?”
Füzuli rindü-şeydadır, həmişə
xəlqə rüsvadır,
Sorun kim, bu nə sevdadır,
bu sevdadan usanmazmı?”
Həqiqətən də Füzulini
rindü-şeyda edən “bu nə sevdadır?” Niyə
Füzuli bu sevdadan usanmır? Axı bu rindü-şeydalıq
Füzuliyə nə verir? Hesab edirik ki,
füzulişünaslığın bir sıra problemləri
kimi bu sualların da cavabını tapmağın vaxtı gəlib
çatıb. Bunun üçün Füzuli nəhrinə,
Füzuli sehrinə baş vurmaq lazımdır. Bu gözəlliklər
və mənalar nəhrinə, bu ecazkar sehr aləminə
yalnız Füzuli sənətinə aşiqlik sayəsində
girmək olar. Füzuli şeirinin sehr bağçasına gedən
qapıya hər açar düşmür. Bunun
üçün yalnız bir açar var - Sevgi!
Qəzəlin sonuncu - yeddinci beytinin şərhini
mərhum füzulişünas Sabir Əliyev belə verir:
“Füzuli vurğun bir rinddir, həmişə el içində
rüsvadır: soruşun ki, bu nə sevdadır, bu sevdadan
bezmirmi?
Rind qayğısız, laqeyd, zirək və
qorxusuz, laübali, kefcil adam deməkdir, rindü-şeyda
vurğun bir rind mənasındadır. Füzulinin
ömürlük rüsvalığı onun bilavasitə
aşiqliyi ilə bağlıdır, aşiqliyi isə
yüksək və qeyri-adi gözəllik hissindən irəli
gəlir; indi şair özü tələb edir ki, soruşun
görək, bu nə sevdadır, bu sevdadan bezmirmi?
Sevda melanxolik bir xəstəlikdir. Eyni
zamanda qara mənasındadır (əsvəd və onun
şiddətidir). Burada ədəbi dəlilik, başqa
sözlə ədəbi aşiqlik xəstəlikdir. Sevda həmçinin
eşq və məhəbbət mənası da
daşıyır. Birinci beytdə yar cəfadan usanmır,
sonuncu beytdə aşiq sevdadan usanmır. (Sabir Əlim Xəliloğlu.
Füzuli qəzəllərinin şərhi. 4 cilddə, IV cild. B., Adiloğu 2004,
S.164)
S.Əliyevə böyük
ehtiramımızı bildirir və bu şərhlə qismən
razılaşmırıq. Fəqət, bu şərhi tam hesab
etmək olmaz. Bu şərhin başlıca qüsuru
ondadır ki, mərhum alimimiz Füzuli eşqini ilahilikdən
adiliyə endirir, insaniləşdirir. Əslində çox
kamil bədii formada bütöv həzəc bəhrində
sual-qafiyələrlə yazılmış dillər əzbəri
olan bu qəzəlin birinci misrası - “Məni candan usandırdı, cəfadan
yar usanmazmı?” bizə belə deməyə əsas verir ki,
Füzuli burada ilahilikdən, özünün ilahi eşq
konsepsiyasından - eşq dərdinin səadəti olması
ideyasından geri çəkilir, şikayət edərək,
aşiq kimi zəiflik göstərir. Tənqidçilər
artıq qeyd etmişlər ki, “Şikayətnamə” əsərini
yazmaqla Füzuli ilahilikdən adiliyə enmişdir.
Halbuki, bütün
yaradıcılığı boyu lirik qəhrəman, aşiq -
Füzuli bu rüsvalığı ilə fəxr etmiş,
qürur duymuş və bunu bir səadət hesab etmiş, bu
eşq dərdinin sağalmaması üçün Allaha
yalvarmışdır. Bəzi beytlərə nəzər
salaq:
Yarəb, bəlayi- eşq ilə qıl
aşina məni,
Bir dəm bəlayi- eşqdən etmə
cüda məni.
Yaxud:
Ey Füzuli, zövqi-dərdi-eşq
nöqsan heyfdir
Ehtiyat et, pənbeyi-dağında məlhəm
olmasın
Yaxud o dərdi cana bənzədir, dərd
varsa, insanın canı var:
Əgər çıxsaydı dərdin
cisimdən
derdim ki, candır bu
Nə hacət dərdini yeydir demək
candan,
əyandır bu.
Şair burada dərd candan şirindir deyilməsinə
elə bir ehtiyac görmür. Məşhur bir beyti:
Olsaydı məndəki qəm Fərhadi-mübtəladə
Bir ah ilə verərdi min Bisütuni badə
Şair başqa bir beytində deyir:
Ey Füzuli, qılmazam tərki- təriqi-eşq
kim
Bu fəzilət daxili-əhli - kamal eylər
məni
Füzulidə rüsvayçılıq əslində
eşqdə kamilliyin “daxili-əhli-kamal” olmağın ən
parlaq təzahürüdür. Füzuli klassik aşiqlik rəmzləri
olan Fərhada, Vamiqə, Məcnuna qibtə hissi ilə
yazır:
Bəladır şəhrlərdə mən
kimi
rüsvayi- eşq olmaq
Nə xoş Fərhadü Məcnun
məskən etmiş kuhi səhrayı
Füzuli deyir ki, Fərhad və Məcnun
kimi səhrada məskən salmağa nə var, onların
eşqdən nə hala düşdüyünü-
rüsvalığını, dəliliyini heç kəs
görmür. Mənim kimi şəhərdə rüsvay vəziyyətdə
yaşamaq daha çətindir.
Füzuli deyir ki, yar istəyən
canından əl çəkməli, tamahını kəsməlidir:
“Yar vəslin istəyən kəsmək gərəktir candan təmə”.
Aşiqin ən böyük dərdi məşuqəyə
qovuşmaq vüsal, hicran həsrətidir fəqət:
Dəhənin dərdimə dərman dedilər
cananın,
Bildilər dərdimi, yoxdur dedilər dərmanın.
Cananın - Allahın harada olduğunu
heç kəs bilmədiyi üçün Füzulinin dərdinə dərman da yoxdur. Bəs nədir
eşq bəlasından qurtulmağın çarəsi?
Ey Füzuli, öylə kim, bimari-dərdi-eşqsən
Yoxdur ölməkdən özgə
hiç dərmanın sənin
Eşq yolunda ölmək aşiqə səadətdir,
eşqi sağaltmaq, ona dərman etmək isə fəlakət:
Eşqdən canımda pünhan bir mərəz
var,
ey həkim!
Xəlqə pünhan dərdim izhar etmə,
zinhar ey həkim!
Var bir dərdim ki, çox dərman
dan
artıqdır mənə
Qoy məni dərdimlə, dərman eyləmə,
var, ey həkim!
Rənc çəkmə, sihhət
ümmidin
Füzulidən götür
Kim qəbuli-sihhət etməz böylə
bimar,
ey həkim.
Əslində dərdin, xüsusilə
eşq mərəzinin gözəlliyi onun pünhan
qalmasında, dərdin fəlsəfəsi onun
sağalmamasında, aşiqlik qismində can olaraq
yaşamamasında, oradan çıxmamasındadır.
Füzulinin bədii-fəlsəfi
konsepsiyasında idealında can vermək, sadəcə ölmək
deyil, eşqi təslim etməkdir ki, bu da insanda olan ən qiymətli
şeyin- Allah əmanəti olan ruhun öz mənbəyinə
qayıtması deməkdir.
Canlar verib sənin kimi cananə yetmişəm,
Rəhm eylə kim, yetincə sənə
canə yetmişəm.
Şükraneyi-vüsalinə can verdiyim bu
kim,
Çox dərd çəkmişəm
ki, bu dərmanə yetmişəm.
Beləliklə, “canan vüsalı can
qurbanı istəyir” (S.Əliyev). Allaha yetmək, ona
qovuşmaq üçün can qurban vermək, qəbr evində
ruhu bədəndən təmizləmək lazımdır. Bir
qədər əvvəl misal verdiyimiz bir beytdə şair deyir ki, ey Füzuli ehtiyatlı ol, pənbeyi-dağında
məlhəm olmasın. Birdən bilməzsən ora məlhəm
qoyarsan aşiqin-cünunun yarasını sağaldıb
günaha batarsan. Başqa bir qəzəlində isə
şair bu mənada etdiyi səhvi etiraf edir:
Ey Füzuli, rəvişi-əql məlul
etdi məni,
Səhv qıldım ki, cünun dərdinə
dərman etdim.
Mənası budur ki, əql məni çaşdırdı,
yoldan çıxardı və əqlin sözünə
baxıb eşq cünununun yarasına dərman qoydum. Biz əvvəlki
yazılarımızda sufi ədəbiyyatda, o cümlədən
Füzulidə əqlin etibarsız obrazının işlədildiyini
söyləmişik. Bir daha şairin əqlə münasibətini
əks etdirən məşhur beytini xatırladaq:
Əql yar olsaydı, tərki-eşqi-yar
etməzmidim?
İxtiyar olsaydı, rahət ixtiyar etməzmidim?
Əslində Füzuli deyir ki, eşqlə
bağlı suallara insan zəkası - əql cavab verə bilməz.
Eşq yer anlayışı deyil, ilahi - səmavi bir hissdir.
Onu ağılla yox, qəlblə dərk etmək olar. Eşqi
dərk və izah etməyə, eşq dərdini
sağaltmağa insan ağlının gücü çatmaz.
Əksinə insan ağıllı eşqin ülviyyətini və
qüdsiyyətini poza bilər:
Eşq dərdiylə xoşam, əl
çək əlacımdan, təbib
Qılma dərman kim, həlakım
zəhri dərmanındadır.
İlahi sevgi ilə sevən aşiq
üçün sevmək yaşamaq deməkdir. Təbibin
verdiyi dərman isə eşqi aşiqin canından
çıxarıb öldürən bir zəhərdir.
Eşq dərdinin davası qabili - imkan
deyil,
Tərki-can derlər bu dərdin
mötəbər dərmanına.
Əvvəla, Füzulinin eşqi adi
eşq deyil, Füzuliyə qədərki aşiqlərin
heç birində olmayan, daha doğrusu hamıdan yüksəkdə,
ucada olan ilahi bir eşqdir. Bunu Füzuli özü də etiraf
edir:
Yazanda Vamiqü, Fərhadü,
Məcnun vəsfin əhli-dərd
Füzuli adını, gördim, sərt-tümarə
yazmışlar.
Dərd əhli məşhur aşiqlər
Vamiq, Fərhad və Məcnun adını yazanda gördüm
ki, Füzuli adını məktubun - vərəqin lap
başında, ilk sətirdə yazmışlar.
Rüsvayi-eşq olmaq, eşq əlindən
dəli-divanə olub çöllərə, səhralara
düşmək, xəstəliyə mübtəla olmaq, gecə-gündüz
dərddən göz yaşı axıtmaq, bu dərdi tale kimi
yaşamaq Füzuli poeziyasında (ümumən orta əsrlər
sufi şeirində) musiqi termini ilə desək, aşiqliyin
belkanto həddidir. Bu həddən sonra Allaha qovuşmaq gəlir.
Sürdü Məcnun növbətin,
indi mənəm rüsvayi-eşq
Doğru derlər, hər zaman bir aşiqin
dövranıdır
Yazılarımızdan birində
Füzulinin Məcnuna qısqanclığından ayrıca bəhs
etmişdik. Burada isə şair rüsvayi-eşq olması ilə
fəxr edir, bu rüsvayçılıqdan qürur duyur. Bu
rüsvalığı bir növ qəhrəmanlıq,
aşiqin hünəri kimi mədh edib göylərə
qaldırır. Füzulinin - lirik qəhrəmanın bu
eşqdən, deməli bu rüsvalıqdan əl çəkmək
fikri yoxdur:
Nalədəndir ney kimi avazeyi-eşqim
bülənd,
Nalə tərkin qılmazam ney tək
kəsilsəm bənd-bənd
Mənim də eşqimin avazının
neyin iniltili səsi kimi göylərə ucalması nalədəndir.
Ney tək bənd-bənd kəsilsəm də bu eşq naləsindən
əl çəkmərəm - deyir aşiq Füzuli! Onsuz da
Füzulinin bədəni məşuqənin qəmzə
oxlarından dəlik-dəlikdir. Nəfəs aldıqca yerbəyerdən
qəm sədası verir:
Ney kimi cismim oldu oxundan dəlik-dəlik
Dəm urduğumca yerli-yerindən səda
verər.
Fikirlərimizə aydınlıq gətirmək
üçün Füzuli poeziyası ilə bağlı bir
mühüm cəhəti burada da qeyd etməliyik: Füzuli
yaradıcılığı ilə bağlı hansı məsələyə
yanaşırsansa mütləq bədii-fəlsəfi
üçlük- hüsn, eşq və qəm əl-ələ
verib qarşına çıxır. Burada da belədir:
Füzuli ona görə rindü-şeydadır ki, o, ilahi
hüsnün gözəlliyi qarşısında dayana bilmir,
onu bəsirət gözü ilə görür, ona vurulur,
ondan qopmağa, uzaqlaşmağa ağlının gücü
çatmır. Füzuli ona görə
rindü-şeydadır ki, bu hüsn onu ilahi eşqin sönməz
oduna salır və o, dərk edir ki,
Eşq dərdi, ey müalic, qabili dərman
deyil
Cövhərindən eyləmək cismi
cüda asan deyil.
Bu qənaətə gəlirik ki, eşq
candır, can çıxmasa eşq candan çıxmayacaq.
Füzuli ona görə rindü-şeydadır (və bu
üzdən də “xəlqə rüsvadır”) ki, el tənindən
qorxub eləmədiyi eşq onun özündən xəbərsiz
“rüsvayi-eşq” edib və o, bu sahədə Şərq
poeziyasında fədakar aşiqlər olan Vamiqi, Fərhadı,
Məcnunu ötüb keçib, adı “səri-tumarə”
yazılıb, gözünün yaşı ilə
“lövhi-aləmdən” - dünya lövhəsindən Məcnun
adını yuyub aparıb. Füzuli eşqinin qüdrəti,
bu rüvalığın gözəlliyi həmin eşqin
sağalmamazlığındadır.
Füzuli “qəmin hərifidir”, onun bəyənmədiyi
Məcnun bu dünyaya əslində dünyanın qəmini qəlbinin
tutumu qədər azaltmağa gəlib. Füzuli bu qəmin
rindü-şeydası və “xəlqə
rüsvası”dır.
Füzuli qəzəllərindən birində
Fərhadı öz sevgilisinin şəklini çəkib
xalqa göstərdiyinə görə arsız hesab edir.
Daşə çəkmiş xəlq
üçün, Fərhad Şirin surətin
Ərz qılmış xəlqə məhbubin,
əcəb biar imiş.
Füzuli məşuqəsinin surəti isə
gözəgörünməzdir, ona görə də şair
deyir ki, eşqin nə olduğunu, eşq dərdini hər
adama açıb danışmaq olmaz. Onu yalnız sevən
aşiqlərə söyləmək olar:
Məhəbbət ləzzətindən bixəbərdir
zahidi-qafil
Füzuli, eşq zövqün
zövqi-eşqi var olandan sor
Eləcə də şair bu fikirdədir
ki, vüsalın şəfasını, həzzini hicran xəstəsindən
soruşmaq gərəkdir. Füzulinin maraqlı bir qəzəlindən
iki beytə nəzər salaq:
Zülfi kimi ayağın qoymaz öpəm
nigarım
Yoxdur onun yanında bil qılca etibarım
Rüsvalərindən ol məh saymaz məni,
Füzuli
Divanə olmayımmı, dünyada yoxmu
arım?
Bu beytdə Füzulinin dərdi ondadır
ki, məşuqə ona bir tük qədər də əhəmiyyət
vermir, ona görə ki, Füzuli onun rüsvalarından ola
bilmir, daha doğrusu o, ay üzlü onu öz
rüsvalarından saymır.
S.Əliyev bu beytə belə şərh
verir: “Füzuli bir aşiq kimi eşq divanəsi olmuşdur,
eşq divanəsi olandan da ar və ismətindən
keçmişdir. İndi sevgilisi də onu öz
rüsvalarından saymır, bu, aşiqin bütünlüklə
heysiyyətinə toxunur, onun varlığını
sarsıdır, aşiq sanki yenidən dəli-divanə olur və
büsbütün ruhdan düşür. Bu ruhi
düşkünlük isə, bir daha təsdiq edir ki, o, haqq
aşiqidir və son qərarı yalnız ölümdür”
(Füzuli qəzəlləri şərhi. III c. S.216)
“Məni candan usandırdı...” qəzəlinin
altıncı beyti belədir:
Degildim mən sənə mail, sən etdin əqlimi
zail,
Mənə tən eyləyən qafil səni
görqəc utanmazmı?
Rüsvalığa görə tənə
etmək qəflət yuxusunda olan, nadan və naşı
adamın, eşqdən bixəbər bidərdlərin
işidir. Füzuli əmindir ki, ona tənə edən,
Füzuli eşqini ayıb bilən, ona gülən nadan məşuqənin
gözəlliyini görsə utanacaq. Bu qeyri-adi, ilahi gözəllikdir,
Allah nurunun insan hüsnündə təcəllasıdır:
Ey mələksima ki, səndən özgə
heyrandır sana
Həq bilir insan deməz, hər kim ki,
insandır sana
Həqiqətən də Füzulini,
öz eşqini Məcnunun məhəbbətindən uca tutan
aşiqi, xəlqə rüsva etmiş bir aşiqi, bu
rüsvalığa düçar etmiş məşuqəni,
ilahi gözəli, hürufilərin dediyi kimi, “Həqdən
qopmuş nur parçası”nı - insan adlandırmaq
mümkün deyil. Ona görə də kefcil bir rind sevgi oduna
düşür və rüsvalığı tale kimi qəbul
etməli olur.
Füzuli eşqinin əzəmətini,
böyüklüyünü ölçmək
üçün meyar yoxdur. Çünki göylərin,
kainatın ölçüsü yoxdur. İndiki anlamla desək,
bu kosmik bir eşqdir. Füzuli belə bir eşqin
rindü-şeydasıdır. Füzulinin yerlə, adi
düşüncə sahibi olan insanla işi yoxdur. Onun
rüsvalığı da əslində yer insanlarına aid
deyil, bunun üçün də anlaşılmazdır.
Füzuli ona görə
“rindü-şeydadır” ki, o, yaşadığı aləmdə
yaşaya bilmir, ilahi aləmə qovuşmaqdan başqa
çarə görmür. Bunun da yolu eşqdən, məşuqə
uğrunda rüsvalıqdan keçir. Füzuli
rüsvalığı insan cəmiyyətini inkar etmək deməkdir. Füzuli təkcə göz
yaşları ilə həyat lövhəsindən Məcnun
adını silib atan aşiq deyil, o, həm də
rüsvalıq aləmində adı “səri-tumarə”
yazılan rüsvalar şahzadəsidir. Kim daha artıq
rüsvadırsa, o, əsl “rindü-şeydadır -
FÜZULİ KİMİ!
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ,
filologiya elmləri
doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2012.- 29 sentyabr.- S.28.