Əflatun
Amaşov: "Bir-iki şeir paylaşan gənc
düşünür ki, dahidir"
Pərvinin həmsöhbəti
Mətbuat Şurasının sədri Əflatun Amaşovdur.
Pərvin:
Əflatun müəllim, yəqin ki, insan həyatında həlledici
məqamlardan biri sənət seçmək mərhələsidir.
Seçdiyiniz sənətdə yüksək vəzifəyə
qədər ucalmısınız. Uşaqlıq
illərindən arzuladığınız, xəyal etdiyiniz həyat
bu idimi?
Əflatun
Amaşov: (gülür) Suala dəqiq cavab verə bilmərəm.
Əslində uşaqlıqda kosmosa, kosmonavtikaya
meylim jurnalistikadan daha artıq idi. Kosmonavtların
həyatı məni həmişə
düşündürüb. Məncə,
bu bütün sovet uşaqlarını maraqlandıran sahə
idi. Xatırlayıram ki, “Lunaxod”un ay
səthinə enməsini televizorda göstərmişdilər.
O səhnə
heç yadımdan çıxmır. Son
günlərdə də nədənsə o uşaqlıq xəyallarım
yenidən baş qaldırıb, tez-tez düşünürəm
bu barədə.
Pərvin:
Bəlkə də uşaqlıq düşüncələrinizə
qayıtmağınıza Ay səthinə ilk dəfə
enmiş Nil Armstronqun ölümü səbəb olub... Onun vəfatı,
dənizin dibində dəfn olunması ilə bağlı
yazılar dünya mətbuatını “zəbt” edib son
vaxtlarda...
Əflatun
Amaşov: Razıyam. Armstronq
uşaqlığımızın qəhrəmanı idi.
Məhz onun vəfatından sonra, yayın
axırlarında kosmos haqqında xeyli düşündüm.
Görəsən o, Ayı necə hiss
etmişdi və öləndən sonra kimsənin
çatmadığı yüksəklikdə gəzmiş
adamın dənizin dibində əbədi lövbər
salmasında nə kimi fəlsəfə var?! Baxın, bunlar əslində çox
maraqlıdır. Zənnimcə, təkcə
mən yox, bir çox adamlar paralel dünyalar barədə
düşünürlər. Sanki bəşəriyyət
özünə bir həmdəm, yar axtarır.
Pərvin:
Sizcə “yarının axtarışında olan bəşəriyyət”
hansı cinsdəndir?
Əflatun
Amaşov: Məncə, bəşər kişi
kimi yaradılıb. Amma getdikcə həlimləşməkdə,
mülayimləşməkdədir. Təbii
ki, bu, insanların təsirindəndir. Bəşəriyyət
Ali Varlığın yaratdığı ən uca
varlıqdır. Qalan bütün
canlılar isə insan üçündür.
Çağdaş dünyaya baxanda görürsən ki, hər
cür şərait var. İnsan isə hələ də
axtarır... Dediyim kimi, son zamanlarda mənə elə gəlir
ki, yer paralel dünyaların peşindədir...
Pərvin:
Amma mənə elə gəlir ki, bu axtarışın əsas
səbəbi indiki dünyada hər şeyin “əlçatan”
olmasıdır. Texnika inkişaf etdikcə
bütün uzaqlıqlar insana yaxın gətirilib. Min kilometrlərlə uzaqda olan doğmamızla sadəcə,
kompyüterin qarşısında oturub “üz-üzə”
söhbət edə bilirik. Kitabxanaya getmədən
istədiyimiz kitabı elektron şəkildə oxuyuruq. Poçt, yaxud ödəmə məntəqəsi
axtarmadan vergiləri ödəyirik. Sanki
dünya ancaq evimizin içindən ibarətdir. Məncə, insanlığın göyə üz
tutmasına səbəb budur. Hər
şeyin əl altında olmasından yorulub insan. Paralel
dünyalara maraq “əlçatmazlığ”a meyldir əslində...
Əflatun
Amaşov: Razıyam. Dediklərinizi təsdiq etmək
üçün yüzlərlə misal gətirmək olar.
Dünyanın inkişafı həyatı nə
qədər asanlaşdırıbsa, bir o qədər də
maraqsızlaşdırıb. Əgər
statistikaya nəzər salsaq, Avropa ölkələrində
intihar halları durmadan artır. Norveçdə
körpülər var ki, insanların onlardan keçməsinə
qadağa qoyulub. Varlı ölkələrdə
yaşamaq daha asandır, dediyiniz kimi, hər şey əlçatandır.
Yəqin ki, bunun özü də həmin adamlar
üçün həyatı mənasız edib. Bir növ bədbəxtliyi dərk etmək
üçün boş vaxtları çox olur onların.
Texnika insanları da robotlaşdırır.
Bu da məni xeyli təəssüfləndirir.
Elə öz həyatımdan bir misal gətirə
bilərəm. Oğlum Londonda
yaşayır, orada təhsil aldı, indi də işləyir.
Hər axşam skaypda “üz-üzə” oturub
söhbət edirik. Əvvəllər
ara-sıra gedib görüşürdük, yaxud o gəlirdi
Bakıya. Onda görüşlərin ləzzəti,
həyəcanı, sıcaqlığı tamam başqa idi.
İndi axşam xeyli söhbətləşəndən sonra səhər
təyyarəyə minib gedirik və görüşəndə
sanki dünən birgə olmuşuq kimi hiss yaranır. Baxın, texnikanın insan ruhuna təsiri budur.
Pərvin:
Sizcə, bu “robotlaşma” prosesindən çıxış
yolu nədədir?
Əflatun
Amaşov: Çıxış yolu insanın ruhunu zənginləşdirən,
biliyini artıran nələrəsə tapınmaq və limiti
qorumaq, gözləməkdir.
Pərvin:
Biliyi artırmaq deyirsiniz, bu sahədə yaş senzi var? Məsələn, insan əsasən
bu yaşına qədər bilik qazanmalıdır, bundan sonra
“qazandıqlarını xərcləməlidir”...
Əflatun
Amaşov: Bioloji mənada yaş senzi yoxdur. İnsan 70
yaşında da ruhən gənc ola bilər.
Hesab edirəm ki, bədənimiz, cismimiz ruh
üçün kirayə götürdüyümüz bir məkandır.
Onun necə qalması, necə görünməsi
ruhun vəziyyətindən və bizim o “məkan”a
qulluğumuzdan asılıdır.
Pərvin:
Uşaq vaxtı oxuduğum nağıllardan “dirilik suyu”, “gənclik
iliksiri” kimi ifadələr yadımda qalıb. İndi
ruhu gənc saxlamaq dediniz bu yadıma düşdü. Sizcə, ruh üçün “gənclik iliksiri” nədir?
Əflatun
Amaşov: (düşünür) Bəlkə də əksəriyyət
bu suala “sevgi” - deyə cavab verər. Belə deməyəcəyəm.
Məncə, sevgi gəncləşdirə də
bilər, qocalda da.
Pərvin:
Maddiyyatın necə, təsiri varmı?
Əflatun
Amaşov: Xeyr! Maddi rifahın ruha “qida verməsi”
qeyri-mümkündür. Olsa da, çox
qısa müddətlidir. Söhbətimizin
əvvəlində inkişaf etmiş ölkələrdə
intihar hallarının artmasından danışdıq.
Statistik hesablamalara fikir versəniz görərsiniz ki, məhz
belə, varlı dövlətlərdə əhalinin
vaxtından əvvəl qocalması barədə də məlumatlar
var. Təbii ki, insanın rahatlığı
üçün, yalnız sosial təminatı
düşünüb kitabdan, elmdən, sənətdən uzaq
düşməməsi üçün maddi şərait mütləq olmalıdır. Amma təkcə bu kifayət eləmir. Hər halda ruhu tərbiyə etmək, onu
qidalandırmaq hər bir insanın öz əlindədir,
özündən asılıdır. Hər
kəs bir cür edir bunu. Bu yaxınlarda
şahidi olduğum kiçik bir hadisəni misal gətirə
bilərəm. Bir dostumla söhbət edəndə
ingilis dilində söz yadımıza
düşmüşdü. Dostum nə qədər
çalışdısa, tərcüməsini yadına sala
bilmədi. Bir neçə gün sonra mənə
danışdı ki, evdəki lüğətlərdən həmin
sözü tapa bilməyib, çox narahat olub. Səhər
kitabxanaya gedib və tərcüməsini tapandan sonra
özünü çox rahat və xoşbəxt hiss edib. İlk baxışdan sadə, bəsit bir hadisədir
bəlkə də. Amma bunun özündə
insanın hədəfə çatması var. Məncə,
ruh insan hədəflərə çatdıqca
rahatlaşır, qidalanır. Bu hədəflər də
hər kəsdə bir cür ola bilər.
Pərvin:
Hədəflərə çatmağın asan və çətin
yolları olur. Hansı yolla getməyin fərqi
var, sizcə? Yəni seçdiyin yol
xoşbəxtliyin keyfiyyətinə təsir edirmi?
Əflatun
Amaşov: Əlbəttə, edir! Bu artıq dəqiqləşmiş
bir fikirdir ki, insan nəyəsə çətinliklə
çatanda nailiyyəti daha şirin sayır, özünə
güvəni artır.
Pərvin:
Mətbuat Şurası hədəf idi sizin üçün?
Əflatun
Amaşov: (gülür) Deməzdim. Ümumiyyətlə,
hesab etmirəm ki, həyatda bütün arzuladığım
hədəflərə çatmışam. Əlbəttə,
Mətbuat Şurasının sədri olmağın məsuliyyətini
də, çoxları üçün hədəf ola biləcəyini də dərk edirəm. Amma insan psixologiyası elə qurulub ki, hədəflər
hər gün artmaqdadır. Elə bu vəzifənin
özü də yeni hədəflər yaradır. Deyək ki, jurnalistikamızı daha çox
inkişaf etdirmək, mətbuatın nüfuzunu, təsir
gücünü, insanların mediaya inamını artırmaq
və s.
Pərvin:
Ədəbiyyatda maraqlı bir “senzor” obrazı var. Özü
də bu obraz daha çox mənfi “qəhrəman” kimi təsvir
olunur. İnkişafa mane olan yazıçıların,
şairlərin mövzu seçimində sərbəstliyi
pozan, əsərləri “kəsib-doğrayan” və s. Mətbuat
Şurasının fəaliyyətində də müəyyən
bir senzorluq elementləri var. Siz bu vəzifəyə təyin
olunanda özünüzü həmin mənfi obrazın yerində
hiss etmədiniz ki?
Əflatun
Amaşov: Maraqlı sualdır. Düzü
düşünməmişəm bu barədə. Mən özüm senzuranın necə məhdudlaşdırıcı,
məyusedici çərçivə olduğunu jurnalist fəaliyyətimdə
görmüşəm. Hərçənd
bu da bir həqiqərdir ki, bir çox bəşəri əsərlər
məhz qadağalar mühitində yaranıb. Yəni belə desək, Gertsenin “Senzura nə qədəq
güclü olarsa, bədii ədəbiyyat da o qədəq
güclü olar” deyimi özünü real həyatda təsdiqləyib.
Buna baxmayaraq sovetlər dönəmində
içərimdə senzurasız yaradıcı mühitə
qovuşmaq arzusu yaşanıb. “RUH”
Jurnalistləri Müdafiə Komitəsinə rəhbərlik
edərkən də başlıca qayəmizdən ən
ümdəsi senzuranın ləğvi üçün sonadək
mübarizə aparmaq olub. Elə isə
baxış və məqsədlərimizin kəsişdiyi
yüzlərlə həmkarımızla birgə təsis
etdiyimiz Mətbuat Şurasını necə senzuranın
varisinə döndərə bilərdik? Bizdə
qadağalar yox, tövsiyələr var. Kimsə bunu nəzarət
kimi qəbul edirsə, məntiqli saymıram. Mətbuat Şurası nə deyir, nə tövsiyə
edir? Gəlin birgə qəbul etdiyimiz
Peşə Davranışı Qaydalarının prinsip və
bəndlərinin tələblərinə sayğı ilə
yanaşaq, insanların şərəf və ləyaqətinin
təhqirinə, vulqar ifadələr işlədilməsinə
yol verməyək, balansı gözləyək və sair.
Təbiidir ki, qələm qəzəbli əldə olanda,
mövzular xam, yaxud iddialı, təmənnalı təqdim ediləndə bu
normalar istər-istəməz pozulur. Belələrinin
müəyyən qismi iradları, tövsiyələri qəbul
etmək istəmir, ictimai qınağa “senzura” adı verir.
Pərvin:
Əflatun müəllim, amma sizin rəhbərlik etdiyiniz qurum
yalnız mövzulara nəzarət edə bilir. Məncə,
hazırda daha çox keyfiyyətə nəzarət gücləndirilməlidir...
Əflatun
Amaşov: Doğrudur! Ayrı-ayrı qəzetlərdə
keyfiyyətə müəyyən mənada nəzarət
olunur. Amma indi daha çox yayılmış
internet mediaya, yəni on-layn yayılan materialların keyfiyyətinə
nəzarət təəssüf ki, çox çətindir.
Əvvəllər televiziyada bədii şura fəaliyyət
göstərirdi, amma indi o cür qurumlar yaratmaq
mümkünsüzdür. Çünki
internet hüdudsuz bir məkandır. Oradakı materiallar,
yazılar hər an yenilənir. Bu məsələyə də nikbin yanaşıram.
Hesab edirəm ki, ölkəmiz hələ
çox gəncdir. Cəmisi 21 il əvvəl müstəqil olmuşuq. Bu qısa zamanda xeyli nailiyyətlərimiz var. Vaxt
keçdikcə mətbuatda da arzuolunan keyfiyyəti əldə
edəcəyik. Sadəcə, düşünmək və
ümumiyyətlə gəncliyi, yetişməkdə olan nəsli
düzgün istiqamətə yönəltmək
lazımdır. Məsələn, deyək ki, çağdaş medianın keyfiyyətini
artırmaq üçün yalnız jurnalistika fakültəsində
iş aparmaq düzgün deyil. Cəmiyyət
bütövlükdə maarifləndirilməlidir. Bu da təbii ki,
kitabın, səviyyəli musiqinin, sənətin təbliğatı
yolu ilə həyata keçirilə bilər.
Pərvin:
Yeri gəlmişkən, kitablara aid fikrinizi bilmək istərdim.
Əsasən hansı mövzularda oxumağa
üstünlük verirsiniz? Məsələn,
son zamanlarda nə oxumusunuz?
Əflatun
Amaşov: Deməzdim ki, lap çox oxuyuram. Amma
kitabsız da günüm olmur. Əsasən
səfərlərə gedəndə rahat mütaliə
imkanı əldə edirəm. Çantamda
mütləq bir neçə kitab olur. Son
səfərimdə üç kitab
götürmüşdüm özümlə. Cənubi Afrika Respublikasının prezidenti olmuş
Nelson Mandela, Şahzadə Diana və idmançı Maykl
Cordan haqqında idi. Bilirsiz, son zamanlar
tarixdə müxtəlif yönümdə iz buraxmış
insanlar haqqında oxumağa marağım yaranıb. Bəlkə də başqa xalqların həyat tərzini
öz yaşayışımızla müqayisə etmək
üçün. Eyni zamanda müxtəlif
insanların həyat hekayələrindən xeyli maraqlı məsələləri
öyrənmək və ibrət götürmək
mümkündür. Məşhurlar haqqında daha
çox oxuduqca əmin oldum ki, istənilən insanın
içərisində bir yalqızlıq var.
Saysız-hesabsız dostu, qohumu olan da yalqızdı,
milyonların sevgisini qazananlar da, axşam evinin
qapısını özü açıb qaranlıq otağa
girənlər də... Dünyada ən
böyük əsərlər də məhz tənhalıqdan
yaranıb.
Pərvin:
Sözlərinizdə qəribə bir pessimist ton var. Bu konkret
öz həyatınızla bağlı bədbinlik deyil ki?
Əflatun
Amaşov: Özümü bədbin adam
hesab etmirəm. Bəlkə müəyyən mənada
yaşla bağlıdır bu. Əslində təklənmək
duyğusu insanın özünü daha yaxşı
tanımağa başlamasından, həyatı daha dəqiq dərk
etməyə çalışmasından yaranır. Amma tənhalıq yazıqlıq deyil. Onun üstünlükləri də çoxdur.
Hesab edirəm ki, tənhalığın ən
gözəl nəticəsi, “məhsul”u şeir olur. Poeziya təklikdən yaranır.
Pərvin:
Yəqin ki, sizin də təkliyinizdən yaranan şeirlər
var.
Əflatun
Amaşov: (gülür) Var. Şair olmasam da, bütün
duyğulu insanlar kimi mənim də düşüncələrim
nə vaxtsa poetik misralara çevrilib. Nagahan gəlib.
Heç həmin vaxtlarda şeir yazmaq fikrim də
olmayıb. Gələni qovmazlar. Xüsusilə o sətirlərdə
özünü, yaşantılarını görəndə.
Keçək mətləbə. 1990-ci il idi. Mitinq ab-havası,
azadlıq istəyi sanki daxilimizə hakim kəsilmişdi.
Elə yaxşı ki, belə idi. Yoxsa indiki müstəqillikdən sizinlə necə
söhbət edə bilərdik?
Qələm-kağız
götürdüm və yazdım. Söyləməzdən
əvvəl nədən təsirləndiyimi deyim. Həyat yoldaşım xəstəxanada
yatırdı. Oğlum da qohumlarımgildə
idi. Öyrənmişdim ki, işdən qayıdanda
üzümə qapı açılar, çay-çörək
gətirələr, bir az da olub-keçəndən
söhbətləşək. İndi az
qala ev üstümə gəlirdi. Atılmış paltarlar,
qab-qacaq zavallı və miskin bir mənzərəyə
şahidlik edirdi...
Nərgizə məktub
Ev də
tənhalıqdan təngə gəlibdi,
Televizor gördüyün televizor deyil.
Elə
bil hər şeyə qəm ələnibdi,
Mən də o deyiləm, vallah, elə bil.
Kitablar həsrətdən
baş-başa verib,
Qəzetlər kədərdən
sarılaşıbdı.
Çirklənmiş
paltarlar dözə bilməyib
Tez cumub hamamda sıralaşıbdı.
Yuyulmaq
istəyən qablar yetimtək
Boş vanna önündə durmuş diz-diz.
Guya ki,
mitinqdi, tələb edərək
- Tez
qayıt, - deyirlər sən evimizə.
- Tez
göndər, ay həkim, Nərgizi bizə,
Kədər qəlbimizə izin salmamış.
Tez
göndər, hər şeyi yerbəyer etsin,
Bu evdə Nərgizsiz evlik qalmamış.
Zənn edirəm ki, insanın tənhalıqdan, yaxud elə
xoşbəxtlikdən dilə gələn duyğusu
poeziyadır.
Sadəcə bu duyğunu “bişirib” sözə çevirmək
var. Məncə, ruhu olan adam bir azca da
şairdir. Təbii ki, hər yazılan şeir Əli Kərimin,
Vaqif Səmədoğlunun, yaxud Ramiz Rövşənin incilərindən
olmayacaq...
Pərvin:
Əflatun müəllim, son vaxtlarda ən çox diqqət
çəkən məqam yaşlı jurnalistlərimizə
münasibətinizdir. Bu mövqeyinizdə bir az
da gəncləri tərbiyələndirmək, yaşlı
adamlara hörməti onlara göstərmək var?
Əflatun
Amaşov: Təbii. Ümumiyyətlə,
xalqımızda yaşlı adamlara hörmət ənənəsi
həmişə var. Biz gənclərə də diqqət
göstəririk. Onların da
qayğısını çəkirik, amma yaşlılara,
jurnalistikamıza öz töhfələrini vermiş deyək
ki, Şirməmməd müəllim kimi korifeylərə
xüsusi münasibət, hörmət mütləq
olmalıdır. Biz Mətbuat Şurasında
yaşlı həmkarlarımızı bir yerə toplayıb
Ahıl Jurnalistlər Məclisi yaratmışıq. Onların ad günləri,
yaradıcılıqları ilə bağlı, yaxud başqa
hansısa əlamətdar hadisələrlə əlaqədar
tədbirlər keçiririk. Məqsədimiz
bu insanlara onların cəmiyyət üçün nə qədər
lazımlı olduqlarını xatırlatmaq, həm də Siz
deyən kimi, gənclərə də örnək olmaqdır.
Bu yaxınlarda veteran qələm sahiblərimizdən biri mənə
yaxınlaşdı.: “ Əflatun müəllim,
- dedi, - nə yaxşı ki, bizim də məclis yarandı. Yoxsa yəqin ömrümüzün sonuna kimi bizi bir
yerə yığan olmayacaqdı. Ən
başlıcası tənhalığın bu mənada
daşını atmışıq”. Bunu həm
təşəkkür, həm də etiraf kimi qəbul etdim.
Pərvin:
Son olaraq soruşmaq istərdim ki, gəncliyi oxuyursunuzmu? Ümumiyyətlə, çağdaş
yaradıcı gənclərimizdən
razısınızmı?
Əflatun
Amaşov: İmkanım daxilində izləyirəm gəncləri.
AYB üzvləri olanları da, olmayanları da
oxuyuram. İndi istedadlı gənclər
çoxdur. Amma bəzən ulduz xəstəliyinə
tutulmaları, özlərindən böyüklərə
münasibətləri məni qane etmir. Sosial
şəbəkədə bir-iki şeir paylaşan gənc
düşünür ki, dahidir və Anar, Ramiz Rövşən,
Vaqif Səmədoğlu kimi şəxsiyyətlər
haqqında söz deyə bilər. Bu məsələlər
məni çox narahat edir. Lakin bədbin deyiləm. Hesab edirəm
ki, istedadı ilə yanaşı, tərbiyəsi, ziyası
gözəl olan gənclər də az
deyil. Ümidvaram ki, illər keçdikcə
onların arasından da görkəmli sənətkarlar
yetişəcək.
525-ci qəzet.-
2012.- 29 sentyabr.- S.18-19.