XXI yüzilliyin -
“Təhsil əsri”nin qarşıya
çıxardığı vəzifələr və
perspektivlər
XXI əsrin
Birləşmiş Millətlər Təşkilatı tərəfindən
“Təhsil əsri” elan edilməsi beynəlxalq aləmdə
ictimai-siyasi mövqeyindən və nüfuz dairəsindən
asılı olmayaraq, bütün dünya dövlətlərinə
ünvanlanmış bir xəbərdarlıq mesajıdır.
Bu mesajda inkişafın mənbəyində yalnız təhsilin,
təhsilli cəmiyyətin dayandığı, hər bir
xalqın rəqabətə davamlılığının və
ümidli gələcəyinin bilavasitə təhsil sahəsində
qazanılan nailiyyətlərlə bağlı olduğu həyati
reallıq kimi bir daha öz təsdiqini tapır.
Təhsil
naziri Misir Mərdanov deyir ki, XXI əsrin “Təhsil əsri”
elan olunmasına müasir dövrümüzdə
qloballaşma meyllərinin getdikcə güclənməsi zəmin
yaratsa da, bu çağırışda müəyyən qədər
şərtilik də duyulmaqdadır. Çünki insan cəmiyyətinin
yaranışından ta hazırkı zəmanəmizə qədər
ötüb keçən tarixi yola nəzər salsaq, bəşəriyyətin
tərəqqisi, sivilizasiyaların təşəkkülü
və bir-birini əvəz etməsi baxımından elə
bütün əsrlərin “Təhsil əsri” məqamında
qiymətləndirilməsini daha obyektiv gerçəklik hesab
etmək olar. Tarixən müxtəlif qərinələrə,
əsrlərə təsadüf edən və zaman-zaman
dünyanın mənzərəsini, insanların təfəkkürünü,
düşüncə və baxışlarını dəyişən,
mənəviyyatlarında dərin izlər buraxan kəşflər,
ixtiralar, milli mənəvi, mədəni abidələr öz
dövrünə görə müxtəlif səviyyələrdə
həyata keçirilən təhsilə və onun nəticələrinə
borcludur. Məntiqi cəhətdən yanaşsaq, bu kəşflərin,
ixtiraların, mədəniyyət abidələrinin müəlliflərinin
timsalında onların təmsil etdikləri ölkələrdə
təhsilin səviyyəsi, hər şeydən əvvəl, təhsilə,
təhsillənməyə olan münasibət haqqında da
aydın təsəvvür yaranır: “Ümumdünya elminə,
incəsənət və mədəniyyətinə Bəhmənyar,
Xətib Təbrizi, Nizami Gəncəvi, Əcəmi
Naxçıvani, Nəsirəddin Tusi, Fəzlullah Rəşidəddin,
Mirzə Kazım bəy, Üzeyir bəy Hacıbəyli,
Lütfi-Zadə kimi dahilər bəxş etmiş Azərbaycanda
milli maraqlara söykənən mütərəqqi təhsil ənənələri
daim mövcud olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, bütün
Zaqafqaziya məkanında ilk dünyəvi ümumi təhsil məktəbi
180 il bundan əvvəl Azərbaycanda yaranmışdır.
Ümumiyyətlə isə, yaşı 100 və daha çox
olan ümumtəhsil məktəblərimizin sayı 80-dən
artıqdır”.
Nazirin
sözlərinə görə, XX əsrdə ölkəmizin
təhsil sahəsində əldə etdiyi mühüm irəliləyişlərin
sovet hakimiyyəti dövrünə təsadüf etməsi,
heç şübhəsiz, tarixi faktdır. Bununla belə, təhsilin
siyasiləşdirilməsi və vahid ideologiyaya tabe etdirilməsinin
nəticəsi olaraq, sovet təhsil sisteminin dünyada
aparıcı, ən mütərəqqi və dinamik
inkişaf edən bir sistem olması barədə cəmiyyətdə
formalaşdırılan fikir bu sistemin çərçivəsindən
kənara çıxmaq, nöqsanlı cəhətlərini
görmək, ciddi dəyişikliklər etmək, dünya təcrübəsindən
bəhrələnmək meyillərini, demək olar ki,
heçə endirmişdi. Ayrı-ayrı təhsil mütəxəssislərinin,
qabaqcıl müəllimlərin təcrübəsini əks
etdirən və onların adları ilə adlandırılan bəzi
layihələr isə hər yerdə tətbiq olunmur, bir
sıra hallarda reklam xarakteri daşıyırdı. Şəhərlər,
rayon mərkəzləri istisna edilməklə kənd yerlərində
məktəblərin əksəriyyəti, uşaq
bağçalarının isə böyük əksəriyyəti
zəruri təlim-tərbiyə şəraitindən məhrum
uyğunlaşdırılmış binalarda yerləşirdi.
İnşa edildiyi vaxtdan 20-30 il və daha artıq müddət
keçməsinə baxmayaraq, bir dəfə də əsaslı
təmir edilməyən, inventar-avadanlıqları dəyişilməyən,
tədris laboratoriyaları, idman zalı, kitabxanası olmayan məktəblərin
sayı üstünlük təşkil edirdi. Fənlər
üzrə tədris proqramları məzmun standartları əsasında
deyil, mövzular toplusu şəklində tərtib olunur, idraki
fəallıqdan çox əzbərçiliyə daha
geniş şərait yaradılırdı. Pedaqoji
işçilərin təkmilləşdirilməsi və
ixtisasının artırılması prosesi, əslində,
formal xarakter daşıyırdı və sair: “O dövrdən
bizi 20 il ayırsa da, reallıqları bir daha xatırlamaq,
yaddaşları təzələmək bu
günümüzü qiymətləndirmək və gələcəyi
düzgün müəyyənləşdirmək
baxımından çox vacibdir. Biz dövlət müstəqilliyinin
xalqımıza bəxş etdiyi dəyərləri, haqlı
olaraq, müntəzəm vurğulayırıq, lakin
keçmiş zamandan qalan əngəllərin
yaratdığı problemlərə az toxunuruq. Halbuki müstəqillik
illərində görülən işlərə həmin
problemlərin xüsusi çəkisinin fonunda qiymət vermək
daha obyektiv olardı.Tarixi hadisələrin inkişafına təkrar
olaraq yenidən nəzər salsaq, müstəqillik
dövründə 1991-ci ilin sonlarından başlayaraq
1993-cü ilin iyun ayına qədər ölkədə
hökm sürən siyasi böhran, başıpozuqluq, xaos və
növbəti günə ümidsizlik ulu rəhbərimiz Heydər
Əliyevin 1993-cü il iyunun 15-də Azərbaycanda ikinci dəfə
siyasi hakimiyyətə qayıdışından sonra əmin-amanlıq
və sabitliklə əvəz edilsə də, xəyanətlərin,
dövlət çevrilişlərinə cəhdlərin
qarşısının alınması üçün xeyli
vaxt lazım oldu. Bu mənada müstəqil Azərbaycanda
iqtisadi və sosial sahələrdə quruculuq işlərinə
keçidin tarixi yalnız 1996-97-ci illərə təsadüf
edir. O dövrdə ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
təhsil sahəsində islahatlar aparmaq ideyasının irəli
sürülməsi zamanına görə cəsarətli
addım olmaqla yanaşı, müdrik dövlət xadiminin “Təhsil
millətin gələcəyidir” konseptual müddəasının
dönməzliyinə əyani sübut idi. 1998-ci ildən sonra
ölkəmizin təhsilində həyata keçirilmiş genişmiqyaslı
islahatyönümlü işlərin, infrastruktur
quruculuğunun, innovativ təhsil layihələrinin əsasını
məhz ümummilli liderimizin proqram xarakterli həmin tezisi təşkil
etmişdi. Təhsil islahatları ideyasının gerçəkləşdiyi
1998-99-cu illərdə bu islahatların ilk olaraq təhsilin
hansı pilləsindən başlanması məsələsi də
gündəmdə idi. Çünki özünəməxsus
problemlər baxımından onların hər birində
köklü dəyişikliklər aparılması zəruri
hesab olunurdu. Bununla belə, islahatlara bütün pillələrdə
eyni vaxtdan başlamaq da fiziki cəhətdən mümkün
deyildi. O dövrdə islahatların ilk hədəfi kimi
ümumi təhsil sahəsinin seçilməsi belə bir məntiqə
əsaslanırdı ki, vətəndaşların kütləvi
şəkildə ən çox cəlb edildiyi bu sistemdə
aparılan forma, məzmun və mahiyyət dəyişiklikləri
birmənalı olaraq özündən əvvəlki və
sonrakı pillələrə də təsirsiz
ötüşməyəcək, bu sahələr üzrə
islahat istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsinə
real zəmin yaradacaqdır. Növbəti illərin təcrübəsi
həmin yolun doğruluğunu bir daha təsdiq etdi. Niyyətim
ötüb keçən tarixə sadəcə nəzər
salmaq deyildir. Məsələ bundadır ki, müstəqilliyimizin
sabitlik dövrü başlanandan bəri ümumi təhsil
sistemində həyata keçirilən proqram və layihələrə,
islahatyönümlü tədbirlərə və onların nəticələrinin
qiymətləndirilməsinə müxtəlif mövqeli
münasibət hələ də qalmaqdadır. Bu, bir tərəfdən,
əlbəttə, təbiidir. Çünki Azərbaycan cəmiyyəti
dünyanın hazırkı durumunda ölkəmizin gələcək
inkişafının hərəkətverici qüvvəsi hesab
olunan təhsilə qarşı ilbəil daha ciddi tələblər
irəli sürür. Digər tərəfdən isə,
qarşıya qoyulan vəzifələr baxımından
görülən işlər barədə ölkə vətəndaşlarının
kifayət qədər məlumatlı olmaması, eləcə
də arzularla faktik vəziyyət arasındakı nisbətin,
real şəraitin bəzən qeyri-obyektiv dəyərləndirilməsi
təhsil quruculuğunun gedişi haqqında yanlış təsəvvürlərin
yaranmasına da rəvac verir. Əslində, sovetlər
dövründə formalaşmış ənənəvi məktəb
sistemini saxlamaq inkişaf etmiş dövlətlərin təhsil
siyasətindən təcrid olunmağa bərabər bir hal
olardı. Bu, birmənalıdır. Lakin mövcud sistemi birdən-birə
dəyişmək də qeyri-mümkündür. Həyatda
köhnəliklə yeniliyin, dünyagörüşlərin
mübarizəsi daim olmuşdur və cəmiyyətin
inkişafı fonunda bu, kəsilməz davamlı bir prosesdir”.
M.Mərdanovun
dediyinə görə, islahatlar bəzi əlamətlərinə
görə inqilablara bənzəyir. Həm inqilablar, həm də
islahatlar insanların cəmiyyət həyatını,
sosial-iqtisadi vəziyyəti yaxşılaşdırmaq, hər
hansı bir sahədə daha təkmil fəaliyyət sistemi
yaratmaq, irəliləyişlərə və inkişafa nail
olmaq istəyini ifadə edir. Lakin bir çox hallarda inqilablar
kortəbii, nə kimi nəticələr verəcəyi nəzərə
alınmadan, bəzən isə xarici qüvvələrin təsiri
ilə baş verir, ölkəni inkişafa deyil, geriliyə
aparır. İslahatlar isə kortəbii
inqilabçılıqdan uzaq olmalı, mövcud vəziyyətlə
yaxın və uzaq gələcəyin analitik təhlilinə,
mütərəqqi dünya təcrübəsinə əsaslanmalı,
ulu rəhbərimiz Heydər Əliyevin müdrik müddəasına
görə, təkamül yolu ilə həyata keçirilməlidir:
“Həqiqət naminə desək, ötən əsrin 90-cı
illərinin sonundan başlayaraq, ölkə rəhbərliyinin
tövsiyələri, müntəzəm dəstəyi, diqqət
və qayğısı sayəsində Azərbaycanın
ümumi təhsil sahəsində ciddi keyfiyyət dəyişiklikləri
baş vermişdir və həmin proses indi də davam etməkdədir.
Bu inkişaf təkcə ümumtəhsil məktəblərinin
maddi-texniki, tədris bazasının möhkəmləndirilməsi,
bütövlükdə ümumi təhsilin müasir
infrastrukturunun yaradılması istiqamətində atılan
inamlı addımlarla məhdudlaşmır. Hərçənd
ki, son 10 ildə dövlət proqramları, eləcə də
Heydər Əliyev Fondu və digər mənbələr
hesabına 550 min şagird yerlik 2200 yeni məktəb binası
tikilmiş, 800 məktəb əsaslı təmir olunmuş,
700 məktəbin istilik sistemi yenidən qurulmuş, 700-dən
artıq məktəb müasir avadanlıqlarla, 400 məktəb
müvafiq tədris laboratoriyaları ilə təchiz
edilmişdir. Görülən tədbirlər nəticəsində
ikinövbəli məktəblərin faizi 73-dən 44-ə,
ikinci növbədə təhsil alan şagirdlərin faizi isə
35-dən 21-ə enmiş, bununla da 1 milyonadək şagirdin təhsil
şəraitinin yaxşılaşdırılması təmin
olunmuşdur. Bununla yanaşı, ən vacibi odur ki,
ardıcıl aparılan islahatyönümlü tədbirlər
nəticəsində ümumi təhsilin cəmiyyətdəki
roluna və mahiyyətinə,
idarə olunmasına, məqsəd və vəzifələrinə,
ümumi təhsilli şəxsin statusuna, ümumi təhsilin məzmununa
və pedaqoji prosesin təşkili mexanizmlərinə,
şagird nailiyyətlərinin dəyərləndirilməsinə,
müəllimlərin fəaliyyətinə, pedaqoji
kadrların əlavə təhsilinin mahiyyətinə cəmiyyətdə,
insanların şüurunda yeni münasibət yaranmış
və beləliklə də, ölkənin ümumi təhsili əvvəlki
vaxtlardan tamamilə fərqli bir yanaşmada müasir
inkişaf yoluna qədəm qoymuşdur. Ümumi təhsil
sistemində hazırkı dövrün, müasir insanın tələbatlarını
əks etdirən məzmun standartlarının, təhsil
proqramları (kurikulumları) və təlim nailiyyətlərinin
dəqiq ölçülməsinə xidmət edən qiymətləndirmə
meyarlarının, eləcə də yeni dərsliklərin
hazırlanıb tətbiq edilməsi XXI əsrin ilk 10 ilində
qazanılmış ən nəzərəçarpan
uğurlardan hesab olunur. “Hafizə”, “yaddaş” məktəbindən
“təfəkkür”, “düşüncə” məktəb
modelinə keçidin əsasını təşkil edən
yeni fənn proqramları (kurikulumları) mütərəqqi
dünya təcrübəsindən bəhrələnməklə
ölkəmizin görkəmli alim və mütəxəssislərinin
rəhbərliyi ilə hazırlanmış, bu prosesdə
yüzlərlə müəllim və metodist yaxından
iştirak etmişdir. 2008-2009-cu dərs ilindən etibarən tətbiqi
ümumtəhsil məktəblərinin I siniflərindən başlanan
həmin fənn proqramları (kurikulumları) üzrə tədrisin
səmərəli təşkili məqsədilə son 4 il ərzində
40 minədək ibtidai sinif müəllimi xüsusi öyrədici
təlim kurslarından keçirilmiş, onlar
üçün ilboyu müxtəlif maarifləndirmə tədbirləri
təşkil olunmuş, yerlərdə aparılan monitorinqlərin
nəticələrinə görə, mövcud vəziyyətin
yaxşılaşdırılmasına yönəlmiş qərarlar
qəbul edilmişdir. Uğurlardan danışarkən bir vacib
məqama da toxunmaq istəyirəm. Bu, son vaxtlar ümumtəhsil
məktəb müəllimlərinin cəmiyyətdə sosial
statusunun yüksəldilməsi üzrə aparılan məqsədyönlü
tədbirlərlə əlaqədardır. Etiraf edək ki,
uzun illər orta məktəb müəllimləri, fəaliyyətləri
nə qədər əhəmiyyətli, əhəmiyyətli
olduğu qədər də çətin olsa da, ali məktəb müəllimlərinə
nisbətən bir növ kölgədə qalmış, layiq
olduqları səviyyədə mötəbər mövqe
tutmalarına ciddi münasibət bəslənilməmişdir.
Hazırda isə vəziyyət tamamilə başqadır.
Artıq məktəb müəllimləri ümumi təhsilin
müasir məzmununun müəyyənləşdirilməsində,
dərslik komplektlərinin hazırlanmasında tanınmış
mütəxəssislərin bərabərhüquqlu tərəfdaşına,
söz sahibinə çevrilmişlər. Bu gün onların
səsi ixtisasartırma institutlarının auditoriyalarından
gəlir, treninq və seminarlarda eşidilir. Neçə illərdir
ki, yaradıcı müəllimlərin xarici ölkələrdə
təcrübə mübadiləsi aparmasına, innovativ təhsil
layihələrində iştirakına, mətbuatda
çıxışlarına geniş imkanlar
açılmışdır. Əvvəlki dövrlərlə
müqayisə etsək, orta məktəb müəllimlərinin
əməyinin stimullaşdırılmasına dövlət
qayğısı qat-qat artmışdır ki, bu da onların
çalışdıqları kollektivlərdə, cəmiyyətdə
etibar və etimad göstərilən şəxs kimi nüfuz
dairəsinin xeyli genişlənməsinə əhəmiyyətli
dərəcədə müsbət təsir göstərmişdir.
Təsadüfi deyil ki, son 10 il ərzində ümumi təhsil
sisteminin 2000 nəfərdən artıq işçisi, o cümlədən
yüzlərlə müəllim fəxri ada və dövlət
təltiflərinə layiq görülmüşdür”.
Təhsil naziri bildirib ki, beşgünlük tədris həftəsinə keçilməsi, ümumtəhsil məktəblərində vahid məktəbli formasının tətbiq olunması, informasiya-kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatın gücləndirilməsi, elektron məktəb və kitabxanaların təşkili, gənc mütəxəssislərə stimullaşdırıcı tədbirlərin tətbiq edilməsi yolu ilə ucqar kənd məktəblərində pedaqoji kadrlara ehtiyacın nisbətən ödənilməsi, məktəb direktorları və müəllimlərin seçilib yerləşdirilməsinin obyektivliyi və şəffaflığı təmin edən yeni sistemlə aparılması, müəllimlərin ixtisaslarının artırılmasında maraq və ehtiyacların ödənilməsinə yönəlmiş “modul-kredit” sisteminə keçilməsi, istedadlı uşaq və gənclərin aşkara çıxarılıb onların inkişafı istiqamətində dövlət səviyyəli tədbirlərin davamlı həyata keçirilməsi, ümumtəhsil məktəblərinin tədris-əyani vəsaitlərlə, uşaq ensiklopediyaları və oxu materialları ilə təmin olunması, inklüziv təhsilin tətbiqinə başlanması, dövlət uşaq müəssisələrində saxlanan uşaqların ailələrə verilməsi və onlara alternativ qayğının təşkili mexanizmlərinin yaradılması, innovativ ideyaların meydana gəlməsinə və tətbiqinə, təşəbbüskarlığa və fərdi yaradıcılığa geniş imkanlar açan “Ən yaxşı ümumtəhsil məktəbi” və “Ən yaxşı müəllim” müsabiqələrinin təşkili, 2007-ci ildən başlayaraq hazırda fəaliyyət göstərən müəllimlərin ixtisas və peşəkarlıq səviyyəsinin yüksəldilməsinə yönəlmiş məqsədli öyrədici təlim kurslarının keçirilməsi, seçilmiş ümumtəhsil məktəblərində müvafiq xarici ölkə qurumları və yerli qeyri-hökumət təşkilatlarının iştirakı ilə təhsil innovasiyalarının tətbiqinə xidmət edən müxtəlif layihələrin yerinə yetirilməsi və digər bu kimi tədbirlər də qazanılan nailiyyətlər sırasındadır: “Bu sadalanan tədbirlərlə bağlı bəzi məqamları konkret faktlar əsasında diqqətə çatdırmaq istərdim. Məsələn, dövlət başçısının 2005-ci ildə təsdiq etdiyi “Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin İKT ilə təminatı Proqramı”na qədər ölkədə 1063 şagirdə 1 kompüter düşürdü. Proqramın icrası müddətində isə ümumtəhsil məktəblərinə 33708 kompüter, 2809 proyektor və noutbuk dəsti, 4000 şagirdə netbuk verilmişdir. Hazırda şagird-kompüter nisbəti 1:20-yə çatdırılmışdır ki, bu da təhsil tariximizdə çox mühüm hadisədir. Eyni zamanda məktəblərin 75 min nəfər pedaqoji, texniki və inzibati heyət işçisi İKT üzrə öyrədici təlim kurslarından keçirilmiş, bir sıra fənlərdən elektron tədris resursları hazırlanmış, 32 elektron ümumtəhsil məktəbi təşkil olunmuş, İnternetə qoşulan məktəblərin sayı 1200-ə (26 faiz) çatdırılmışdır. Ötən müddətdə 50 milyon nüsxədən artıq dərslik çap edilərək şagirdlərə pulsuz çatdırılmış, məktəb kitabxanaları 18 adda uşaq ensiklopediyası, dünya ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrinin əsərləri ilə zənginləşdirilmiş, ümumtəhsil məktəbləri Heydər Əliyev Fondu hesabına hazırlanmış 140 adda 1,4 milyon nüsxə tədris-əyani vəsaitlərlə təmin olunmuş, məktəblərə 19 adda 351 min nüsxə xəritə verilmişdir. Şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi sisteminin dünya təcrübəsinə uyğun əsaslı şəkildə yeniləşdirilməsi istiqamətində də inkişafyönümlü tədbirlər həyata keçirilmişdir. Yeni qiymətləndirmə modelinin hüquqi və təşkilati əsası respublika Nazirlər Kabineti tərəfindən 2009-cu ildə təsdiq olunmuş “Azərbaycan Respublikasının ümumi təhsil sistemində Qiymətləndirmə Konsepsiyası”nda öz əksini tapmışdır. Artıq uzun müddətdən bəri məktəblərimizdə kök salmış cari qiymətləndirmə təcrübəsindən imtina edilmiş, bilavasitə təhsildə keyfiyyətin idarə olunmasının təminatçısına çevrilən məktəbdaxili, milli və beynəlxalq qiymətləndirməni əhatə edən müasir sistemə keçilmişdir. Bu gün Azərbaycan məktəblilərinin PİSA (Beynəlxalq Şagird Qiymətləndirilməsi Proqramı), TIMSS (Riyaziyyat və Təbiət Elmləri üzrə Beynəlxalq Qiymətləndirmə Proqramı) və PIRLS (Oxu bacarıqlarının keyfiyyətini tədqiq edən Beynəlxalq Qiymətləndirmə Proqramı) kimi nüfuzlu proqramlarda iştirakı, yüksək nəticələr əldə olunmasa da, beynəlxalq qiymətləndirmə məkanına daxil olmaq baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Bəzi “təhsil tənqidçiləri” elə düşünür ki, hər hansı bir proqramda iştirak ilk andaca hökmən uğurla nəticələnməlidir. Bu, heç şübhəsiz, yanlış mövqedir. Uğurlar heç vaxt birdən-birə qazanılmır. Ölkəmiz həmin proqramlarda hələ yenicə təmsil olunur. Biz artıq müəyyən təcrübə toplamışıq və tələblərə bələd olmuşuq. Hazırda bu tələbləri reallaşdırmaq istiqamətində məqsədyönlü addımlar atılmaqdadır və çox keçməz ki, dünya fənn olimpiadalarında olduğu kimi, şagirdlərimiz həmin proqramlarda da yüksək nəticə göstərərlər. Əsas məsələ ümumi təhsilin məzmununun beynəlxalq qiymətləndirmə proqramlarının tələblərinə uyğunluğunu təmin etməkdən ibarətdir ki, bu istiqamətdə də məqsədyönlü işlər davam etdirilməkdədir”.
M.Mərdanovun sözlərinə əsasən, diqqət mərkəzində olan məsələlərdən biri də ümumtəhsil məktəblərindəki xüsusi istedadı ilə fərqlənən uşaqların vaxtında aşkara çıxarılması və onların inkişafı üçün əlverişli təhsil şəraiti yaradılmasıdır. Prezidentin 2006-cı il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Xüsusi istedada malik uşaqların (gənclərin) yaradıcılıq potensialının inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (2006-2010-cu illər)” bu sahədə səmərəli fəaliyyət və məqsədyönlü iş sistemi yaradılması üçün geniş imkanlar açmışdır. Həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində ölkə üzrə istedadlı uşaqların bankı yaradılmış, proqramın icrası müddətində belə uşaqlar üçün 12 lisey və gimnaziya, 36 ümumtəhsil məktəbində 60-a yaxın lisey sinfi açılmış, yerlərdə tədqiqatçılığa meyilli istedadlı uşaqların cəlb edildiyi “Kiçik akademiya”lar təşkil olunmuş, nəzəri və praktik problemlərin həllinə yönəlmiş elmi-metodik kitablar, habelə test və beynəlxalq olimpiadalar səviyyəsində tapşırıqlar topluları nəşr edilmişdir. İstedadlı uşaq və gənclərin cəlb olunduğu təhsil müəssisələrinin maddi-texniki, tədris bazası əhəmiyyətli dərəcədə möhkəmləndirilmiş, bu məqsədlə 3,5 milyon manat dövlət vəsaiti xərclənmişdir. Məlumat üçün bir faktı xatırlatmaq yerinə düşər ki, 1998-2011-ci illərdə Azərbaycan məktəbliləri dünya fənn olimpiadalarında, beynəlxalq səviyyəli bilik yarışlarında 18 qızıl, 38 gümüş, 71 bürünc medal qazanmışlar. Ümumtəhsil məktəblərinin yuxarı sinif şagirdləri üçün hər il ABŞ-da keçirilən Beynəlxalq Elm və Mühəndislik Sərgisi (İntel İSEF) müsabiqəsinə Azərbaycan məktəblərinin də 2011-ci ildən qoşulması istedadlı şagirdlərlə iş sahəsində aparılan işlərə ciddi təkan vermişdir. Həmin müsabiqəyə namizədlərin seçimi “Sabahın alimləri” respublika müsabiqəsi çərçivəsində təşkil olunmuş, xüsusilə fərqlənən 5 nəfər şagird ABŞ-ın Pensilvaniya ştatında keçirilən İntel İSEF müsabiqəsində iştirak etmək hüququ qazanmışdır. Onlardan 2 nəfəri bu müsabiqənin diplomuna və pul mükafatına layiq görülmüşdür: “Yüksək beynəlxalq statuslu və kütləvi xarakter daşıyan belə müsabiqələr bizim şagirdlər üçün səciyyəvi olan bir problemi daha qabarıq nəzərə çarpdırır. Bu, xarici dillər, xüsusilə ingilis dili üzrə şifahi və yazılı nitq bacarıqlarının səviyyəsi ilə əlaqədardır. Şübhəsiz, bütün şagirdlər məktəb təhsili müddətində tədris olunan xarici dili dərindən öyrənə bilməzlər. Lakin xüsusi istedadı ilə seçilən, tədqiqatçılıq bacarığı olan şagirdlərin, əsasən ingilis dilində sərbəst ünsiyyət vərdişlərinə yiyələnməsi bu günümüzün aktual problemidir və bu məsələnin reallaşdırılması qarşıda duran mühüm vəzifələrdəndir. Məlum məsələdir ki, xarici dili mənimsəməyən şagird nə qədər savadlı olsa da, beynəlxalq miqyasda ölkəmizi təmsil edə bilməz. Bütün bunlarla yanaşı, Dövlət Proqramı çərçivəsində istedadlı uşaq və gənclərlə iş sahəsində müxtəlif istiqamətlər üzrə tədqiqatlar aparılıb nəticələri ümumiləşdirilmiş, müəllimlər üçün müvafiq ixtisasartırma kursları təşkil edilmiş, zəruri ehtiyac nəzərə alınaraq xeyli sayda məktəb psixoloqu kadrları hazırlanmış, yerlərdə fənn olimpiadalarına hazırlıq mərkəzləri təşkil edilmiş, Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan Dillər Universiteti və Bakı Slavyan Universitetinin nəzdində lisey tipli ümumi təhsil müəssisəsi yaradılmış, xüsusi istedadlı şagirdlər üçün stimullaşdırıcı tədbirlər müəyyənləşdirilmişdir və sair.
Ümumiyyətlə, təhsil alanların bilik və bacarıq səviyyəsinə, potensial imkanlarına diferensial yanaşma təhsilin keyfiyyətinin dövlət tələblərinə uyğun təmin edilməsində mühüm rol oynayır. İstedadlı uşaq və gənclərlə aparılan işlərin nəticələri bunu bir daha sübut edir. Məlum məsələdir ki, ümumi təhsilə cəlb olunmuş uşaqların heç də hamısı yüksək dərəcədə təhsil, o cümlədən ali təhsil almaq imkanları, təhsillənməyə meyilləri, qavrama səviyyəsi, təfəkkür çevikliyi baxımından eyni ola bilməzlər. Tam orta məktəb məzunlarının kütləvi şəkildə ali təhsilə istiqamətləndirilməsi və ali məktəbə qəbulun başlıca göstərici kimi qiymətləndirilməsi barədə cəmiyyətdə rəy formalaşdırılması, əlbəttə, yanlış yanaşmadır. Həyatda hər bir şəxsin öz layiq olduğu yeri vardır və orta məktəb təhsili, ilk növbədə, insanın cəmiyyətdə artıq adama çevrilməməsini, eləcə də potensialı olduğu halda, inkişafdan geri qalmamasını, malik olduğu istedadı reallaşdıra bilməsini təmin etməlidir. Bu mənada “Təhsil haqqında” qanunda icbari ümumi təhsilin 9 il müəyyən edilməsi, 9 illik ümumi orta təhsil səviyyəsindən sonra tam orta təhsil səviyyəsinə şagirdlərin seçim əsasında qəbul olunması və həmin səviyyədə təhsilin meyil və maraq əsasında təmayüllər üzrə təşkilinin rəsmiləşdirilməsi tamamilə düzgün mövqedir və bilavasitə təhsil alanların mənafeyinə yönəlmişdir”.
Nazir deyir ki, təhsilin keyfiyyətindən danışarkən ümumtəhsil məktəblərinin pedaqoji kadrlarla təminatı məsələsinə toxunmamaq qeyri-mümkündür. Ötən müddət ərzində bu sahədə də dövlətin dəstəyi ilə bir sıra tədbirlər həyata keçirilmişdir. Belə ki, 2005-2010-cu illərdə respublika Nazirlər Kabineti pedaqoji kadrlarla təminatın yaxşılaşdırılmasına dair ayrıca dövlət proqramı təsdiq etmiş, xüsusi qərar qəbul etmişdir. Görülən tədbirlər nəticəsində 6000 nəfərdən artıq müəllim müvafiq stimullaşdırma əsasında ucqar kənd məktəblərinə göndərilərək ehtiyacın qismən ödənilməsi təmin olunmuşdur: “Əlbəttə, ümumi təhsil sahəsində ictimaiyyəti qane etməyən məqamlar, vətəndaşları narazı salan hallar, nöqsan və çatışmazlıqlar da az deyildir və bunların minimuma endirilməsi, aradan qaldırılması təhsil ictimaiyyəti, təhsili idarəetmə orqanları qarşısında dayanan başlıca vəzifədir. Şübhəsiz, həmin vəzifələrin yerinə yetirilməsi pərakəndə xarakter daşıya bilməz. Ona görə də mövcud vəziyyətin hərtərəfli təhlili əsasında perspektivə yönəlmiş hədəflər müəyyənləşdirilmişdir və onların reallaşdırılması üçün mövcud gerçəkliklə səsləşən fəaliyyət mexanizmi qurulub hazırlanacaqdır”.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2012.- 29 sentyabr.- S.14-15.