Dəyişən
zamanda dəyişməyən həqiqətlər romanı
Yunus
Oğuz Əmir Teymuru ümumtürk dahisi, dövlət xadimi,
müdrik şəxsiyyət kimi qiymətləndirməklə
məhdudlaşmır, onu islamın təməl
faktorlarına-ehkamlarına əməl edən inamlı bir
şərqli, islam “dinin hamisi” kimi, habelə yeniliyə meylli,
milləti və dinin müasir həyatla ayaqlaşmasına
çalışan mütəfəkkir kimi təqdim edir. Bu isə müasir Azərbaycan vətəndaşının
ideya dəyərlərinə, azərbaycançılıq
prinsiplərinin tələblərinə, daha dəqiq desək
“türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək”
düsturuna tam uyğun gəlir. Həmin
üçlü prinsipə əsaslanan düsturun müasir və
müstəqil Azərbaycan dövlətinin bayrağında
üç rənglə rəmzləşdiyini nəzərə
alsaq yazıçı Yunus Oğuzun vətəndaşlıq
mövqeyi haqqında birmənalı fikir söyləmək
olar.
Yazıçının tarixə bədii
ekskurslarındakı obyektivliyin, hadisələrin cərəyan
etdiyi möhtəşəm coğrafiyada Azərbaycan həqiqətlərinə
həssas münasibətin, ümumtürk dəyərlərinə
ehtiramın roman boyunca qorunması deyilənlərə parlaq
sübutdur.
O deyir: “Əlincə
qalası on bir ildən çox idi ki, teymurilər tərəfındən
mühasirədə idi. Əmir Teymur Azərbaycanın
cənub torpaqlanı öz imperiyasının tərkibinə
qatdıqdan sonra 1387-ci ildə Naxçıvandakı Əlincə
qalasına yaxınlaşmış, burada İlyas Xoca
naxçıvanlıların müqavimətini çətinliklə
qıra bilmişdi. Naxçıvanın məhz
Gərni və Sürməli isteh-kamları
dağıdıldıqdan sonra Əlincə qalası
mühasirəyə alınmışdı.
Bu qala Əlincə çayı sahilində yüksək
sıldırım qaya üzərində
salınmışdı. Qalaya yalnız şərq və qərb tərəflərdən
iki yol vardı. Ancaq onlar da çox dar və
yoxuşlu idi. Qalanın divarları və
bürcləri çox möhkəm tikilmişdi. Qalanın üstündən Naxçıvanın
düzən yerləri görünür, bu onu daha əhəmiyyətli
edirdi. İlanlı dağı ilə
üzbəüz duran Əlincədən havanın
dumansız-çənsiz vaxtı Ağrıdağı da
görmək mümkün olurdu. İstehkam
hasarlarının içərisində və dağın
döşündə üzümlüklər, bağ və əkin
yerləri, otlaqlar, çoxlu su mənbələri
salınmışdı. Qalanın uzunmüddətli
mühasirəyə davam gətirməsi üçün su
anbarları, ovdanlar tikilmiş, quyular taxılla
doldurulmuşdu. Cəlalilər qalanın əhəmiyyətini
nəzərə alaraq, onu həmişə daha da möhkəmləndirirdilər.
Teymur Azərbaycana yürüş edəndə
Sultan Əhməd cəlalilərin xəzinəsini, ailəsini,
yaxınlarını və oğlu Əmir Tahiri Əlincə
qalasına göndərib, qalanın rəisliyini Əmir Altuna
tapşırmışdı.
Əmir Altun neçə illərdi ki, Əlincəyə
rəhbərlik etdiyindən, qalanın gizli yollarını, hər
künc-bucağını, hər dolanbacını
gözübağlı tanıyırdı” (“Zirvəyə
doğru”, s.341-342).
Romanlarında tarix həqiqətləri və onların
mahiyyətindəki dramatizm elementlərinə meyl göstərən
Yunus Oğuz gerçəklər və xəyallar olmuşlar
və olacaqlar haqqında bədii düşüncələrini
millət, xalq və vətən taleyi ilə
bağladığına görə onun əsərləri
böyük maraqla oxunur. Çünki o tarixin sosial-fəlsəfi
mahiyyətini təhlil yolu ilə müasir həqiqətlərin
şərhini verməyi vacib sayır, bu gündə tarixi,
tarixdə bu günü görməyi bacarır.
Yazıçının romanlarında bir əhəmiyyətli
cəhət də ondan ibarətdir ki, o kütləvi səhnə
və mənzərələrin yaradılmasında mahirdir. Yunus Oğuz Əmir
Teymurun ordusunun manevrlərini, fərdi və kütləvi
döyüş prosesini elə aydın təsvir edir, elə
detallarla verir ki, onlar bütün tərəfləri ilə
yadda qalır. Bu baxımdan Əmir Teymurun
Hindistana yürüşü və Ankara vuruşu ən
yüksək zirvəni təşkil edir.
Yazıçı hökmdarın döyüş
hazırlığı, onu idarə etməsi, prosesi başa
çatdırması və nəticələr haqqında
yalnız müfəssəl məlumat verir, həm də epik
lövhələr yaradır, ordugahın-əsgər
düşərgələrindəki əhval-ruhiyyənin,
psixoloji durumun belə fərqinə varır, döyüşən
tərəflərin qüvvələrindəki tənasübü
izah edir, onların doğurduğu tarixi dramatizmi
aydınlaşdırır. Bu mənada 1402-ci
ilin Ankara döyüşü xarakterikdir. Əmir Teymuru
və İldırım Bəyazid kimi iki qüvvətli və
təcrübəli türk hökmdarının
qaçılmaz müharibəyə düçar olduğunu
bildirən Yunus Oğuz yazır:
“Tarixi miladdan öncəyə gedib çıxan Ankara
qalasının yaxınlığında Bent, İncəsu və
Çubuk çayları bir-birinə qovuşur. Bu qala hetlərin,
romalıların, bizansların və səlcuqların
zamanında strateji əhəmiyyətli sayılırdı.
Qala iki hissəyə bölünürdü; iç və
bayır qalalara...
İdırım Bəyazid də Əmir Teymurla sonuncu
döyüşə çıxmaq üçün qərargahını
Ankara qalasında yerləşdirmişdi. O burada boş dayanmır,
diplomatik yazışmalar aparır, kəşfiyyatı və
çuğulları dinləyib göstərişlər
verirdi. Rumelindən və Anadoludan buraya
axın-axın gələn əsgəri bölükləri
qala ətrafında müxtəlif istiqamətlərdə yerləşdirirdi.
O, əsgərlərin sərkərdələrinə, ordunun
qorxubilməz qartal və şahinlərinə, dəniz sahillərində
yerləşən alicənab və döyüşkən
süvarilərə, Qaraman atlılarına, Matanşa
süvarilərinə, Şaruxanın atlı igidlərinə,
tümən əmirlərinə, sancaq bəylərinə,
Bursa və Ədirnə arasındakı bütün şəhər
və əyalətlərin hakimlərinə, qala
oxçularına, yunanlara və başqalarına xəbər
göndərmişdi ki, bu əmri alan kimi hər kəs
işini dayandırıb silahlansın və Ankaraya
toplaşsın “Dünyanın hakimi” (s.297).
Tarixi çox qədimlərə gedən nifaq və “mənəm”lik
iddiası romanın səhifələrində, mətnaltı
qatda, yazıçının təhtəlşüurunda birmənalı
qiymətləndirilmir, pislənmir, tənqid olunmur. O əsərin dramatik səhnələrini
yaratmağa impuls verir, hadisələrin cərəyanında
bütün aydınlığı ilə ifadə olunur. Və bu mövqedə dayanması yazıçı
Yunus Oğuzu Əmir Teymur haqqında yazan digər qələm
sahiblərindən fərqləndirir. Hökmdarı mif,
nağıl və rəvayət pərdəsi arxasından
çıxararaq gerçək dastan-roman prinsipləri ilə
təqdim edən Yunus Oğuz onu “hərb allahı” (Hüseyn
Cavid) kimi yox, gözlənilmədən yaranan çətinliklərdən,
döyüş vəziyyətindən məharətlə
çıxmağı bacaran sərkərdə, ordu
başçısı, dövlət rəhbəri, əzabkeş
türk, islam təəssübkeşi kimi
qiymətləndirir. Lakin nə qədər bədii
ustalıq və istedada arxalansa da yazıçının
qarşılaşdığı tarix həqiqəti-müharibə
qaçılmazdır. Beləliklə, oxucunu tərəflərin
döyüş düşərgələri ilə
tanış edən Yunus Oğuz bildirir: “Əmir Teymur sağ
cinaha şahzadə Ömər Şeyxi, Taş Temur
oğlanı, Yusif Moğolı, Xoca Əlini, Dövlət
Temuru, Məhəmməd Kavçini, Saray Mülk
Tavaçını, Elçi Buğanı, Məhəmməd
Tavaçını, Sufi Xəlili, Şeyx Məhəmmədi,
Qaramanı, Cahanşahı, sol cinaha isə Cəlal əl-İslamı,
Şah Vəli Sevincəyi, Tanrıvermişi, Lukmən
Tavaçını, Sultan Barlası, Hacı Seyfəddini,
Şeyx Arslanı, Dövlət Xoca Barlası, Seyid Xocanı,
Osman Tavaçını və başqa bəyləri,
şahzadələri, əmirləri təyin etdi. qrdunun avanqardında isə şahzadə Məhəmməd
Sultan durdu.
Gətirilən fillərin üstünə zireh çəkildi,
köşklər quruldu və ən mahir oxçular bu
köşklərdə yerləşdirildi.
Rum elinin bütün məşhur
döyüşçülərini və bəylərini
başına toplayan İldırım Bəyazid də öz
qoşununu sıraya düzdü. Sağ cinah yalnız qara paltarda olan,
bütünlükdə zirehə bürünmüş, bu səbəbdən
yalnız gözləri görünən iyirmi min serb döyüşçüsünə
başçılıq edən Stefana tapşırıldi. Şahzadə Çələbi sol cinaha təyin
edildi. Onun oğlanlari İsa, Musa, Mustafa
arxada dayandı. Digər bəylər, əmirlər – Fərəh
paşa, İgidbəy, Temurtaş, Xoca Firuz, İsabəy, Həsən
paşa, Murad paşa, Əli paşa, Yaqub, Yüsif, Eltarban,
Başıaçıq, Eldəgiz və başqaları də
öz yerlərini tutdular. (“Dünyanın
hakimi”, s.313-314).
Əmir
Teymurun cahangirlik-fatehlik iddialarından daha çox onun haqq, ədalət
arzularına, islamın qanunları ilə yaşamaq prinsiplərinə
aydınlıq gətirən yazıçı Yunus Oğuz
romanda ümumtürk RUH-unu ayrı-ayrı tip, xarakter və
şəxsiyyətlər miqyasında-ölçüsündə
ifadə etmir. Əksinə onu ordu birlikləri,
nəsil şəcərəsi və Turan coğrafiyasında
işıqlandırır. Belə
olduğuna görədir ki, hadisələrin axarında Əmir
Teymur və onun əsgərləri, elçiləri,
dilmancları, tacirləri, müttəfiqləri, ordu
başçıları, casusları və sair özünəməxsus
keyfiyyətləri ilə maraq doğururlar. Bu isə romanın təsir gücünü
artırır, süjet xəttinin dinamikasını sürətləndirir,
hadisələrin çoxşaxəli inkişafını
müəyyənləşdirir və ziddiyyətlərin
artmasına səbəb olur, əsərin dramatik situasiyalarla zənginləşməsinə
meydan açır. Bunun ən parlaq ifadəsi
isə heç şübhəsiz ki, Ankara uğrunda
döyüşə gətirib çıxaran səbəblər
əsasında yaranmış ziddiyyət və onun təsvirinə,
təhlilinə həsr olunan səhifələridir. Yaranmış vəziyyəti ətraflı şəkildə
aydınlaşdıran yazıçı vəziyyətin gərginliyini
bildirmək üçün yalnız tarixi həqiqətləri,
arxiv sənədləri, rəvayət və salnamələrdə
bildirilən məlumatlara deyil, həm də
yazıçı təxəyyülünə arxalanaraq
geniş meydan hadisələrini işıqlandırır.
Bunun üçün döyüşən qrupların
obrazını yaratmağı, onların birlikdə
vuruşmaq əzmini və kütləvi səhnələri
canlandırmağı vacib bilən yazıçı deyir: “Əmir
Teymur Avnikdə Osmanlı elçilərıni təəccübləndirmək
və ordunun gücünü göstərmək
üçün orduya baxış keçirdi. Bunu “Yer
üzündə bu çoxmillətli orduya qarşı
heç kim duruş gətirə bilməz”
fikrini elçilərə aşılamaq üçün
edirdi. Ordunun sıralarında kimlər yox idi?
Bura “Turan əsgərləri”, “Azərbaycan
döyüşçüləri”, “Türküstanın bəbirləri”,
“Balxşanın pələngləri”, “Dəşt və
Xatanın şahinləri”, “Moğolların
çalağanları”, “Cətənin qartalları”, “Xocəntin
ilanları”, “Anadakanın peyğəmbər çiçəkləri”,
“Xarəzmin kərtənkələləri”, “Curcanın vəhşi
heyvanları”, “Zaqanın qartalları”, “Xazar Şadmanın
tazıları”, “Xorasan və Mazandaranın şirləri”,
“Cilin kaftarları”, vəhşi dağ heyvanları, “Rüstəmdar
və Talkanın timsahları”, “Xuz və Kermanın aspid
tayfaları, “İsfahan, Rey və Həmədanın
canavarları”, “Hind, Sind və Multanın filləri”, “Şur əyalətinin
qoyunları”, “Qordan dağ kəlləri”, “Şəhrizarın
əqrəbləri”, “Əsger-Makram gürzələri”
toplanmışdılar.
Onlara bir sürü goreşən qullar, türkmən
bivecləri, ərəb itləri, fars ağcaqanadlari, atəşpərəst
dəstəsi və maqlar da əlavə olunmuşdu”. (“Dünyanın
hakimi” s.294).
Yunus Oğuzun yazıçı-vətəndaş
kimliyində ortaq türklük ruhu və düşüncəsi
dominatlıq təşkil etdiyindən romanın hər səhifəsində
genetik yaddaşın hadisələri müşayiət
etdiyini görürük. Tarixçi-türkoloq alim kimi də
ictimaiyyətə yaxşı tanış olan Yunus Oğuz
türkoloji mənbələrin informasiya bolluğundan istifadə
edir, ortaq türklük coğrafiyasındakı toponomik atlas
haqqında təfərrüatlı düşüncələr
sərgiləyir, qədim dövr türklərinin nəsl
şəcərəsi barədə elmi məlumatlarla bədii
yaşantılarını vəhdətdə oxucusuna
çatdırır. Yazıçının bu romana qədər
qələmə aldığı eynitipli əsərləri və
Attila, Alp Ər Tonqa (Əfrasiyab), Çingizxan kimi dahi sərkərdələr
haqqındakı elmi-tarixi yazıları əsas verir ki, o ədəbi
qəhrəmanlarını ümumtürk fenomeni kimi təqdim
edə bilsin. Bir fikri ayrıca vurğulamaq lazımdır ki,
Yunus Oğuzun düşüncələrində tarix
yalnız “türklərlə başlayıb” romantik müharibə
uğurları ilə davam etmir, burada yaşanan və ötən
günlərin iztirablı, əzablı anları
yazıçının maraq mərkəzindədir. Həmin səbəbdəndir ki, Əmir Teymurun
hökmdar, sərkədə-strateq, nəsil
davamçısı kimi fundamental obrazı əsərin hər
səhifəsində görünür. Hökmdarı
filosof İbn Xaldunla qarşılaşdıran
yazıçı bildirir: “Hökmdar özünə yer tapa
bilmədi, ayağa durdu. İbn Xaldun da ayağa
qalxdı. Əmir fikirli-fikirli bir qədər zalda gəzişdi,
sonra gəlib alimin qarşısında dayandı, onun nurani sifətinə
baxdı:
– Bu dediklərinin
tarixi əsasları, dərin bilgiləri varmı?
– Var, böyük hökmdar! Tarixi bilgilərə görə Nuh peyğəmbərin
üç oğlundan birinin adı Yafəs olub. Yafəsin oğlunun adı Qamər, nəvəsinin
adı Tork, yaxud Turuk (Türk), nəticəsinin adı isə
Toqarmadır. – İbn Xaldun bir qədər
susub sonra əlavə etdi. – Mən yəhudilərin
arxivində çalışarkən əlimə Xəzər
Xaqanının maraqlı məktubu keçdi. Musəvilik
dinini qəbul etmiş Xəzər Xaqanı İosif ona Xəzər
türklərinin mənşəyi barədə verilən
sualın cavabında bildirmişdi: xəzərlər Toqarmanm
on oğlundan biri olmuş Xəzərəkin nəslindəndirlər.
Onun yazdığı məktubda xəzərlərə qohum
olan doqquz sayın adı çəkilir; Uyğur, Yanur, Bulqar,
Turis, Savur.- Yenə susdu. Sanki
dediklərinin hökmdarın hafizəsinə daha dərin
yazılmasını istəyirdi. – Başqa bir tarixi
bilgidə göstərilir ki, Türk, Bulqar və Xəzər
Yafəsin oğullarıdır.
(“Dünyanın hakimi” s.246-247).
Göründüyü kimi Əmir Teymurun obrazı
törəyişdən üzü bəri yaddaş salnaməsi
fonunda canlandırılır, onun şəxsiyyət, xarakter və
milli kimlik cizgiləri yazıçını daha çox cəlb
edir. Beləliklə
də başqalarından fərqli olaraq Yunus Oğuz Əmir Teymuru
yalnız “başkəsən, hərb allahı”, “qəsbkar,
qantökən və gözçıxaran xinxar” kimi deyil, həm
də milli yaddaşı, dini və şəxsi arzuları
uğrunda çarpışan gerçək insan kimi təqdim
etməyə üstünlük verir, onun dili ilə deyir: “Nə
vaxta qədər baş kəsib qan tökməklə ad
çıxaracağıq”. Bu meyl
yazıçının Əmir Teymurun öz müəllmi
Seyid Beçke, Nəsimi, tacir Ağababa və başqaları
ilə görüşərkən, eyni zamanda ölkə və
qalalara hücum ərəfəsi düşünərkən
daha qabarıq ortaya çıxır.
Həmin
düşüncələrin nəticəsidir ki, Əmir Teymur
“Diplomatiya bitən yerdə savaş başlayır” məntiqi
ilə yaşayır və inanır ki, “- Qələbə
qadın kimidir, o hər zaman sənin olmur... Ancaq
onu əldə etməyi və saxlamağı bacarmalısan!”
(“Zirvəyə doğru” s.304).
Nəhayət,
Əmir Teymurun tarixi taleyinə işıq salan bu romanın dəyərini
qısaca xülasə edərək demək lazımdır ki,
– Tarix
yaradan şəxsiyyət haqqında epik təhkisi ilə fərqlənən
zamandır.
– Ortaq
türklük tarixini canlandıran bədii salnamədir.
–Süjet
və kompozisiyasında mükəmməlliyi maraq doğuran və
hadisələrin axarındakı vizual genişliyi,
aydınlığı ilə yadda qalan nəsr nümunəsidir.
–
Yalnız tarixi-təsvir və təhlil edən bədii əsər
deyil, həm də milli və xalq həyatına ayna tutan,
müəllifinin adını tarixə həkk edən
yaradıcılıq məhsuludur.
– Çağdaş Azərbaycan nəsrinin
inkişafını təsdiqləyən və onun xüsusiyyətlərini
parlaq şəkildə əks etdirən, klassik dastan
poetikası ilə modern nəsr elementlərini birləşdirən
romandır.
– Dünəndən
bu günə körpü salan əsərdir və onun və
onun müəllifi Yunus Oğuz dəyişən zamanda dəyişməyən
həqiqətlərin yazarıdır. Çünki
yazıçının bu və digər romanları da həmin
fikri təsdiqləyir.
Şamil VƏLİYEV,
filologiya elmləri doktoru,
professor
(davamı)
525-ci qəzet.-
2012.- 28 sentyabr.- S.6.