Davud Nəsibin
ümid qatarı
Lap uşaqlıqdan yolları və qatarları sevirdi. Xəyalında
o yollara düşüb çox getmişdi, o qatarlara minib
dünyaları gəzmişdi. Hər gecə o
qatarların səsini eşidər, vaqonların yorğun
işıqlarını seyr edərdi:
Bir
uşağın intizarından
Köksü
yaralı,
Gedib-gələn
qatarları
Bir-bir sayırdı.
Qatar
keçir gecəyarı,
Kənddən
aralı,-
“Sən tələsmə,
o,gələcək”-
Pıçıldayırdı.
Bir
eşit, dinlə:
“Bir ata
var, uyuyubdu,-
Uzaq bir
çöldə”...-
Pıçıldayır
səhər-axşam:
“Gedək
mənimlə,
İntizarla
gözləyir o,
Bir qərib eldə”.
“O, gələcək”
ümidilə böyüdü və həmin qatarlarda bir
gün yola çıxdı. Xəyalında,
ürəyində olanları, müharibədən
qayıtmayanları – atasını, əmilərini, əzizlərini
axtara-axtara yollar keçdi, ölkələr gəzdi.
Lap sonda bildi ki axtardığı elə burda—yanında,
ürəyində imiş...
O bilirdi –
insan yaşasa da, yaşamasa da böyüyür, yaşı
artır, özü isə yaddaşlarda dünyadan
köçüb getdiyi kimi qalır – uşaq, cavan, yaxud qoca. Necə ki atası yaddaşında cavan. Gənc
qalmışdı...
Yaşasaydı, 70 yaşını görəcəkdi,
yaşamadı, yaşaya bilmədi, o qatarlar və yollar, bir də
son illərin ağrı-acıları onu yaşamağa
qoymadı.
Ədəbi ictimaiyyətin yaxşı
tanıdığı şair, publisist, tərcüməçi
Davud Nəsib 9 ildən artıqdır ki, bu dünyada yoxdur. Yaddaşlarda
isə necə var- yaşayır, bu illər ərzində dəyişən
onun həsrəti, kədəri, bir də yaşıdır.
Dünyasını dəyişəndə
ömrünün 60-cı ilinə qədəm qoymuşdu. Bu
yaxınlarda isə 70 yaşı tamam oldu. Bu yaşı övladları, yaxınları
artıq neçənci dəfə onsuz qeyd etdilər.
Davud Nəsibi poeziyaya da ata həsrəti gətirmişdi. “Gözüm səni
axtarır” (1966), “Dağlar danışsaydı” (1969), “Məhəbbət
yolları” (1973), “Anama məktublar” (1974 – Moskva), “Ürək
sözsüz danışar” (1976) kitabları, “Oğullar vətənləşib”,
“Qayıdın, atalar”, “Ümid qatarı”, “Yuxuda
görüş” əsərlərində də o, dönə-dönə
müharibəyə, onun doğurduğu faciələrə
geniş yer vermişdi. Ata həsrəti, ata
qayğısına, ata məhəbbətinə ehtiyac,
atasızlığın doğurduğu ağrı-acı, Vətən
uğrunda döyüşlərdə həlak olmuş,
üzünü belə görmədiyi atanın xatirəsi
önündə ağrılı fərəh, iftixar hissi də
Davud Nəsibin şeirlərində təsirli cizgilərlə
öz əksini tapır. Davud Nəsib özü də səmimiyyətlə
etiraf edirdi ki, “Bu müqəddəs mövzudan mənim atam
doğulub,onda mənim düşmənə
qalib gəlmiş əsgər atam yaşayır.”
Vaxtilə
bu həsrətlə qələmə aldığı “Ata”
şeiri vaxtı-zamanı üstələyib bu günkü dərdlərimizlə,
qaçqınlığımız,
köçkünlüyümüzlə necə də səsləşir:
Ev tikmək
istədik, qaldı yarımçıq,
Yaşıl mamır bitdi daşların üstdə.
Hardasan, ay ata, hardasan? Gəl çıx,
Nə
vaxtdır qalmışıq qulağı səsdə...
“Dünya
bir körpüdür” kitabına yazdığı ön
sözdə tənqidçi Nadir Cabbarov daima Davud Nəsibin
şeirlərindən boylanan bu ata həsrətini belə qiymətləndirirdi:
“Davudun lirik qəhrəmanı şəhid ata yoxluğuna yenə
vəfalı övlad-oğul məhəbbətilə yanan həmin
o kövrək lirik qəhrəmandır. Davud Nəsibin
şeirlərində çox tez-tez eşitdiyimiz bu
çağırış, “Ay ata” nidası ilə əks
olunan bu nisgilli haray uzaq illərin müharibə deyilən
acı və sərt bir həqiqətindən baş alıb gəlir.
Bu həqiqətin “qəm asılı pəncərələrindən”
boylanan uşaq yaddaşı özü ilə bərabər
dünyəvi kədərin, hamımızın payına
düşən o bəşəri müsibətin
solub-saralmayan, iliklərə qədər hopmuş acı xatirələrini
də çəkib gətirir:
Dörd
ildə qar düşdü saçlara dən-dən,
Nələr eşitmədik, nələr görmədik.
Dörd il qəm asıldı pəncərələrdən,
Dörd il bu dünyanı gülər görmədik...
Bu misralar isə Davud Nəsibin “Tərcümeyi-hal”
şerindəndir. Onu rəqəmlərlə ifadə eləsək, onu belə
də yazmaq olar: Davud Nəsib 1942-ci il
avqustun 25-də Qazax rayonunda anadan olub. Qazax şəhər
2 saylı orta məktəbini bitirdikdən sonra – 1959-1963-cu illərdə
ADU-nun kitabxanaçılıq fakültəsində təhsil
alıb. Ədəbi fəaliyyətə
1956-cı ildə həmin rayonda nəşr olunan”Qalibiyyət
bayrağı” qəzetində “Mənim doğma çayım
– mənim Kür çayım” adlı ilk şeiri ilə
başlayıb.
Həmin vaxtdan fəal şəkildə ədəbi
proseslərə qoşulan Davud Nəsibin
yaradıcılığı çoxcəhətli,
axtarışları rəngarəngdir. O, SSRİ xalqları, eləcə
də dünya ədəbiyyatından bədii tərcümələrin
də müəllifidir. Macar şairi Mikloş
Radnotinin “Yaralı ağılar” şeirlər kitabını
ilk dəfə doğma dilimizə çevirən də Davud Nəsibdir.
Tərcümələri sevə-sevə edirdi, onlara öz əsərlərinə
çəkdiyi zəhmətdən az zəhmət
çəkmirdi. Ədəbi materiala diqqət,
sevgi bir vaxtlar onu –1978-1080-ci illərdə Macarıstana çəkib
aparmışdı.
Onun
yaradıcılığı o vaxtkı sovet oxucularına da
yaxşı tanış idi. Əsərləri Moskvada “Sovetski pisatel” nəşriyyatında
böyük tirajla çap olunmuşdu. “Anama
məktublar” (1974), “Ocaq daşları” (1981) şeirlər
kitabları belə uğurlu ədəbi nümunələrdəndir.
Davud Nəsibin
həyatında, yaradıcılığında Azərbaycan
Televiziyası da böyük rol oynayıb, bir müddət –
1966-1969-cu illərdə Dövlət Televiziya və Radio
Verilişləri Komitəsində incəsənət
redaksiyasında redaktor vəzifəsində
çalışıb. Sonralar – 1971-1972-ci illərdə
Moskvada SSRİ Yazıçılar İttifaqı nəzdində
ikiillik Ali Ədəbiyyat kurslarını bitirib “Ədəbiyyat
və incəsənət” qəzeti redaksiyasında əvvəlcə
ədəbi işçi, sonra təsviri sənət
şöbəsinin, daha sonra poeziya şöbəsinin
müdiri olub. Qəzetin o dördə böyük nüfuz
qazanmasında onun yaşlı və gənc nəslə mənsub
tanınmış müəlliflərilə yanaşı həm
də yaradıcı, fədakar əməkdaşlarının
zəhməti az deyildi. Belə
qələm sahiblərindən biri də istedadlı şair,
publisist Davud Nəsib idi.
O, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı Rəyasət Heyətinin
üzvü, Azərbaycan komsomolu (1984) və Ümumittifaq
komsomolu mükafatları laureatı idi (1986). ÜİLKGİ
–nin XVU qurultayına Azərbaycandan
nümayəndə seçilmişdi. Azərbaycan
SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin Fəxri fərmanına
(1984), Ümumittifaq və Azərbaycan LKGİ-nin Fəxri fərmanlarına
layiq görülmüşdü. Az ömründə
yazıb yaratdıqlarına nəzər salmaq kifayətdir:
“Gözüm səni axtarır” (1966), “Dağlar
danışsaydı” (1969), “Məhəbbət yolları”
(19730, “Ürək sözsüz danışır”(1976),
“Ümid qatarı” (1979), “Bizdən sonra yaşayanlar” (1981), “Əsrin
laylası” (1982), “Azərbaycan bayatısı” (1984), “Dünya
bir körpüdür” (1987), “Karvan gedir” (1991), “Cavanşir”
(2000), “Cavanşirsiz məmləkət” (2002) və hələ
nəşr olunmayan “Ata laylası”.
O, harda
olmasından, harada yaşamasından asılı olmayaraq
bütün ruhu ilə, varlığı ilə öz yurduna,
torpağına bağlı idi:
Vətən
məhəbbətli, vətən ünvanlı
Bir ürək döyünür köksümün altda.
Həmyaşıdları kimi, İkinci Dünya
müharibəsi illərində doğulan şairin canından
o davanın ağrı-acıları heç vaxt getmədi. Müharibə
qurtarsa da, onun törətdiyi faciələr uzun illər
ata-oğul niskilli insanların qəlbində kök salıb
yaşayırdı. Odur ki, bu faciələri
yaşayanların, xüsusilə ötən əsrin 60-cı
illərində ədəbiyyata gələn insanların
yaddaşında, qələmində müharibə mövzusu
geniş yer tuturdu. Davud Nəsibin də
şeirlərinə o illərin havası hopmuşdu.
Müharibədə həlak olan həmvətənlərinin,
davadan geri qayıtmayan atasının və digər
doğmalarının narahat ruhu onun yazılarına hakim kəsilmişdi:
...İndi
böyümüşəm, evə baxıram,
Bir yurda bir ümid gətirmişəm mən.
Məni od içində tapıbdır anam.
Bir ata, üç əmi itirmişəm mən.
Müharibədən illər keçsə də, o
yalnız biganələr və manqurtlar üçün,
dünyanın gələcəyinə arxa çevirənlər
üçün qurtarıb başa çatır. Başqaları
üçünsə müharibə elə bir faciə, elə
bir fəlakətdir ki, tarixin göz yaşları ilə dolu
ibrət dərsi kimi daim xatırlanır. Müharibə
Davud Nəsib taleli insanlar üçün həm də bir “Tərcümeyi-hal”dır:
Mənim
yaşıdlarım barıt nəfəsli,
Bütün nəsillərin kövrək nəslidir.
Mənim
həyat nəslim,
Qayğılı nəslim
Bəlkə
ağıl nəsli,
Ürək nəslidir.
Onun şeirləri xalqın ruhuna köklənən,
bugünkü gəncliyin nəbzini tutan şeirlərdir. Həyat təzadlarla,
zidiyyətlərlə doludur. Davud Nəsib
bunları çox gözəl bilirdi. Kədərlə
sevinci insanların həyatından, taleyindən kənarda təsəvvür
etmək mümkün deyil.Birin də çox, birin də az.
Lakin zəhmətsiz, hazır səadətin, sevincin
ömrü də az olur. İnsan
gərək xoşbəxtliyi öz gücü, öz
istedadı, bacarığı ilə qazansın. Qarşısına çıxan şər qüvvələrə
qalib gələ bilsin. Bu mənada Davud Nəsibin dillər
əzbəri olan şeirləri var. Bir ata nəsihətilə
“A qızlar, sevgidə tələsməyin siz” deyə gənc
qızlara ünvanladığı bir şeiri həm də
bütün Azərbaycan gəncliyinə, onun sabahına bir məktub
da hesab eləmək olar:
HƏYATIN
HESABSIZ HAY-HARAYINDAN
ÖMRƏ BİR HAY DÜŞÜR, BİR HARAY
DÜŞÜR.
YADDA
SAXLAYIN Kİ, SEVGİ PAYINDAN
HƏYATDA
HƏRƏYƏ BİRCƏ PAY DÜŞÜR.
GİZLİCƏ
QOVRULUB HEY İÇİN-İÇİN
KİM
İSƏ ÖMRÜNÜ AÇAR SƏHƏRSİZ...
HƏLƏ
TƏLƏSMƏYİN, HƏR BİRİNİZÇÜN
BİR
OĞLAN YOL GƏLİR SİZDƏN XƏBƏRSİZ....
Davud Nəsib dövrün, zəmanənin
övladıdır. Bunu söyləməyə onun
yazdığı şeirləri, nəsr əsərləri əsas
verir. 1991-ci ildə “Karvan gedir”
kitabından sonra sanki onun yaradıcılığında uzun
bir fasilə yaranır. Amma az sonra iki böyük əsərlə
–2000-ci ildə nəşr olunan “Cavanşir” və iki il sonra
“Cavanşirsiz məmləkət” tarixi romanları ilə o,
yenidən oxucuların görüşünə gəlir.
Davud Nəsib tarixə, keçmişə bağlı
şair idi. Dərdin,
kədərin, həsrətin ifadəsi üçün
klassik ədəbiyyatdan gələn bənzətmələrdən
məharətlə istifadə edir, durnaları köçəri
qumru quşları əvəz edir:
Bəlkə
dalınca mən də qaçardım,
Ürəyim çatlayıb yarılmasaydı.
Uçardım
sizinlə, elə uçardım
Əgər qanadlarım qırılmasaydı.
Hardan
uçmuşdunuz, köç etmişdiniz,
Kim saldı vətəndən sizi didərgin?
Buranı
gəlməyə seç etmişdiniz, –
Buranın obası, düzü didərgin.
Kökündə
Nizami, Füzuli, Vaqif, Zakir şeirlərinin ruhu duyulan bu həsrət
nəğmələrinin Davud Nəsib dünyasında
başqa bir yeri, mənası var. Yaşadığı illər
və ağrı-acılar onu dəyişə bilmədi,
Davud Nəsib həmişə üzünü dünyaya,
insanlara tutdu.Yer üzündəki fəlakətlər, itkilər
həqiqi bir şair kimi ondan yan ötmədi. Haqqın, ədalətin,
sülhün, əmin-amanlığın bəşəriyyət
üçün yeganə yol olduğuna şərik
çıxdı, buna inandı və bir gün yenə,
heç kəsin gözləmədiyi bir vaxtda
uşaqlıqdan arzuladığı qatarların, yolların
arxasınca düşüb getdi – 2003-cü il martın 26-da
bir qəzada dünyasını dəyişdi. Amma onun
içindəki “qəza” daha əvvəllər baş
vermişdi...
Görməyib,
neyləsin yazıq kasıblar...
Nemət
qucaq-qucaq, var qucaq-qucaq;
Çəkir
qabağına süfrədə nə var,
Hər kəs özü üçün yaşayır
ancaq.
Basır
üst-üstünə tamah-tamahı,
Tamahı olanın olmur Allahı.
Hara getməliyik, Qumru quşları?
Məni
qınamayın, deyəsən tapdım:
Gora getməliyik,
Qumru quşları
Bəxtiyar QARACA
525-ci qəzet.-
2012.- 28 sentyabr.- S.6.