QULU AĞSƏS POEZİYASI
RUHANİYYAT MÜSTƏVİSİNDƏ
“Qəfil bir
söz eşitsəydim –
dil açan
lalın ilk dəfə
dediyi “sakit ol” kimi...”
Qulu Ağsəs
Əsl şeir necə
olmalıdır? Bu sual bütün
dönəmlərdə cavabsız, açıq olaraq
qalır və qalacaq da. Fikrin,
varlığa poetik münasibətin müxtəlifliyi
özündə (əslində bütün sahələrdə)
mahiyyəti bir, zahiri isə bir-birinə əks olan müxtəliflik,
fərqlilik yaradır. Buna baxmayaraq,
bütün şeiriyyəti, ümumiyyətlə, maddi və
mənəvi varlığı birləşdirən ümumi
bir ruh var. Hansı dövrdə və arealda yaşamasından
asılı olmayaraq, bütün şairlər bu vəhdət
ruhunu müxtəlif formalarda bölüşürlər.
Formalar dünyasında “formasız Həqiqət”
axtaran yolçuların – şairlərin amacı həqiqətə
qovuşmaqdır. Əgər ruhani ənənə
daxilində bu cavabsız sualı cavablandırmağa
çalışsaq, o zaman, bizcə, Necip Fazıl
Kısakürəkin “Biz şeiri iman bilmişik” cümləsi
fikrimizi ümumiləşdirər.
Bu gün şeirə – poeziyaya verilən
tələb və ölçülər özünün əsl
mahiyyətindən çox-çox
uzaqlaşmışdır. Dünyamızın
qarmaqarışıq, başaçılmaz sosial, siyasi,
iqtisadi müşkülləri, yönləri daha qabarıq,
biabırçı cizgiləri ilə gündən-günə
deqradasiyaya uğrayan mənəviyyatımızın fonunda
gündəmə gəlir. Bir həqiqət
danılmazdır ki, bizə arxasında heç bir güc
durmadan sırınan bu təmayüllər insan mənəviyyatına
yaddır və bu “həqiqətlər” qəlblərdə
mövcud deyil. Ümumiyyətlə, Kabir
Edmund Helminskinin sözləri ilə desək, bu zamanın “ən
yaxşı” insanlarının fikirləri həqiqətdən
başqa hər şey ilə doludur.
Cəmiyyətimizdə şeirə
olan münasibət də keçmişə yönəlik
nostaljilər ilə yekunlaşır. Daha
dəqiq desək, istənilən tipik azərbaycanlının
poeziyaya dair alaçiy təsəvvürləri ya Aşıq
Ələsgər, ya da Səməd Vurğunla
yekunlaşır. Tərəddüd etmədən,
asanlıqla belə bir sual verə bilərsiniz: “Aşıq Ələsgər
və ya Səməd Vurğun məgər
açıq-saçıq yazmayıb, kimisə canü dildən
mədh etməyiblər?” Əlbəttə,
ediblər. Amma bilirəm, əksəriyyətiniz bu
sualı verməyəcəksiniz: “Bəs onların (söhbət
Azərbaycandan gedir) bu qədər sevilməyinə səbəb
nədir?” Siz bu sualı versəniz də, verməsəniz
də, mən cavabını verəcəyəm. Onlar hansı mövzuda olur-olsun, onu insan mənəviyyatı
çərçivəsində, bir sözlə, ilahi istedad vəilahi
incəliklərlə təqdim etməyi bacarıblar; Nəyi
necə deməyin ruhani məsuliyyətini dərindən
anlayıblar, insanın bütün fəaliyyətinin komplekslərini
başa düşülən və hər kəs tərəfindən
qəbul ediləcək sadə məntiqlə deşifrələyiblər
və s.
Bu gün şeiriyyət hansısa eşqi
başına vurmuşun cinsəllik alətinə,
qapısından zibili yığışdırılmayan bir
söz quraşdıran heyvərənin həcvinə,
toyxanalarda “exo” ilə deyilən sağlıqlara, daha nə
bilim nələrə çevrilibsə, bəs bu oyunların,
“dartmayaxamcırıldıların” həqiqi adı, yaxud “həqiqəti”
nədir? Bunun bir adı və min yalanı var: ümumi şəkildə
desək, vəhşi fərdiyyətçilik,
başqalarını Adam yerinə qoymamaq, bir sözlə,
yaradılmışı yaradılmamış hesab etmək!
Əlbəttə, bu düyünlər
və “yeri səhv düşmələr”
çoxlarını düşündürür. Həqiqəti etiraf etməkdən çəkinsək
də, yaxşı bilirik ki, biz ilk öncə öz daxilimizdə
İlahi mahiyyətin ruhani ölçüsünü
itirmişik. Bu səbəbdən də
baş verən bütün tənəzzül və fəlakətləri
sanki hamımız əvvəlcədən gözləyir və
bunu təbii qəbul edirik. Unudulmamalıdır
ki, insan ruhu öldükcə, varlığın da ruhu
ölür, tənəzzülə uğrayır.
Bu ruhani ölçünün
tarazlığını bərpa etmək məsuliyyətini ən
çox şairlər daşıyır. Şairlərin ruha məhrəm olduqları
üçün peyğəmbərlərdən sonra gəlməsi
bu səbəbdən təsadüfi deyil. Müqəddəs
ruhani missiya daşıyan barmaqla sayılası qədər az çağdaş şairlərimizin
yaradıcılığında belə ruhani əlamətlər
klassik irslə müqayisədə çox fərqli şəkildə,
müasir poeziyanın “ölçüsüz” parametrləri
haşiyəsində sezgilərlə özünü ifadəyə
çalışır (Heç də klassik irsi
ideallaşdırmaq niyyətində deyilik, lakin müqayisə
konteksində ortaya çıxan nəticə belədir). Ruhani missiya daşımaqla bahəm, zamanla
ayaqlaşan şairlərimizdən biri də
çağdaş poeziyamızda öz dəst-xətti ilə
seçilən, heç kəsi təkrarlamayan, öz estetik
dünyasının zülmətini İlahi həqiqətin
nuru ilə işıqlandırmağa, özünəməxsus
şəkildə uzlaşdırmağa çalışan
Qulu Ağsəsdir.
İlk öncə deyə bilərik
ki, Qulu Ağsəs dünyanın vertikal
ölçüsünün ənginliyini poeziyasına daxil
etməyə çalışır. Düzdür,
buna can atarkən bir çox nəğmələrinin –
şeirlərinin predmeti bəzən quru, prozaik təsir
bağışlamasına baxmayaraq, xüsusi ilmələr və
ahənglərlə meydana çıxan bu mövzulara o
özünəməxsus nəzakətlə, incəliklə,
emosiya və intellektlə yanaşır. Əvvəl-əvvəl
sənə “quru”, “cansıxıcı” təsir
bağışlayan nəğmələrin özünəməxsus
ruhani məna ritmini dinlədikcə anlayırsan ki, onlar
hansısa ən dərin bir həqiqətdən söhbət
açır. Cəsarətlə deyə
bilərik ki, bu mövzular hər kəsin beynində
doğulmur. Qulu Ağsəs öz səsi,
“öz” mövzuları olan, günümüzdə ehtiyacı
duyulan əvəzolunmaz sənətkarlardandır. Bəli,
sözün həqiqi mənasında sənətkar!
O, poeziyasında keçid dövrü
insanının konturunu ustalıqla çəkməyi
bacarır. Ən ali dəyərlərin
müxtəlif bəhanə və adlarla
minimallaşdırıldığı, rədd edildiyi bir
şəraitdə sanki şeirləri ilə bunu kompensasiya etmək,
bu qaçılmaz bəlanın yoluna sədd çəkmək
istəyir. Qulu Ağsəs problemə problemin
özəyindən baxmağı sevir və bunu bacarır.
Bu səbəbdən də, əksər
şeirlərində zahiri minamilist elementlər nəzərə
çarpsa da, əslində isə onun amacı – qəhrəmanını
günahlardan, yəni düşdüyü şəraitdən,
baxdığı rakursdan Həqiqətə götürməkdir.
Poeziyasında bütün
varlığın Qaynağına, Yaradana – Allaha müraciətləri
üzərində qurulmuş nümunələr çox diqqətçəkicidir. Qulu
Ağsəs bu xüsusda olan şeirlərində ƏN
ALİ HƏQİQƏTƏ sanki heç bir etik norma gözləmədən, ərkanə
müraciətlər ünvanlayır. Misal üçün
belə bir şeirinə fikir verək:
Kimsən, nəçisən, ay Allah ,
Heç səndən baş
tapammadıq.
Özün qurduğun dünyada
Sənə bir iş tapammadıq.
Günün necə keçir barı,
Can verib can almağınan?..
Səni nəynən bəndə salaq,
Tutaq hansı qarmağınan?!
Görsək, heç nə eləmərik,
Bir, üzünü göstər bizə!
Yaxşı günün əgər busa,
Yaman günü göstər bizə!..
Bu əzəli və əbədi
müraciətin ən daxili məna tutumunun arxasında duran
şair ruhu narahat axtarışdadır. Müraciətinin belə “yöndəmsizliyi”
şairin yaşadığı dövrün təbiətindən
irəli gəlir. Qulu Ağsəsin
yuxarıda gətirdiyimiz şeiri Corc Qordon Bayronun “Kain”
(“Qabil”) poemasındakı Kainin düşdüyü vəziyyətlə
barışa bilməməsini, qəti
üsyankarlığını xatırladır. Ancaq
Kaindən fərqli olaraq, bütün “etirazlarına” rəğmən,
Qulu Ağsəs nəticədə ruhən İblislə birləşmir
və şeirə belə son verir:
Neyləsən, sevirəm səni,
Qulunam, gəl min boynuma!..
Bu şeiri də sən yazmısan,
Babalı mənim boynuma...
Maraqlısı budur ki,
dünyanın dolanbaclarında, qarşıdurmalarında
Özünü, deməyə Sözünü itirmiş
narahat şair qəlbi şeirin sonlarında sevgi ilə həmahəngləşib
sabitləşir, Özünə qovuşur. Şeirin əvvəlində xaotik, mürəkkəb
təsir bağışlayan “eqo”su isə maddi anlamda tədricən
səthiləşir. Mövlananın dediyi kimi:
Su çirkliyə deyir: “Bura gəl.”
Çirkli isə belə deyir: “Yox, mən
çox utanıram.”
Su cavabında söyləyir: “Sən mənsiz
necə təmiz ola bilərsən?”
Fikrimizi daha dəqiq söyləsək,
şair “mən”i şeirin sonunda səthiləşsə də,
ancaq bu qəlbin daşıyıcısı Qulu Ağsəs
suya girmir. Bu, o demək deyil ki, o, suyun
təbiətini bilmir. Bilir, lakin
zamandaşları kimi “prinsipsiz” görünməyə
çalışanların tipik obrazını ustalıqla
yaradır.
Allaha müraciət – minacat səpkisində
olan digər bir şeirində də yuxarıda
sadaladığımız elementləri görmək o qədər
çətin deyil:
Yastıq qoyub başımıza,
Əcəb yatırdın bizi.
Aç gözünü,
qaranlığın
Qırıb-batırdı bizi.
Milyon illərdi yeyirik
Süfrənin qırağından.
Çörək bizi tutar deyin,
Dinmirik qabağından.
Nə boydasan görən heylə,
Bir ölçüyə gəlmirsən?
Baş çəkmirsən qullarına
Bizə niyə gəlmirsən?
...Özünü görməsək də,
Xofun yamandı, Allah!
Bizi qırıb qurtarmamış,
Ölmə, amandı, Allah!..
“Ölmə, amandı, Allah!”
nidası ilə Qulu Ağsəs küfr etmir, Nitsşenin
“Allah ölmüşdür!” fikrinə yenidən ruh vermiş
olur. Nitşenin bu məşhur
ifadəsinə diqqətlə yanaşanda məlum olur ki, bu
ifadə, belə demək olarsa, bütün Avropa renessans mədəniyyətini
formula edirdi (Əgər bir şey ölübsə, demək,
o əvvəllər var idi). Onun, yəni
Allahın düşüncələrdən kənarlaşdırılması,
qəlb evi qapılarının Ona qapadılması ƏN
ALİ HƏQİQƏTİN məhv edilməsi deyil, bəs
nədir? Dostoyevski deyirdi: “Allah yoxdursa, hər şey
yolveriləndir!” Əsl şair kimi,
yaradıcı şəxsiyyət kimi Qulu Ağsəs də
bunu demək istəyir.
Qulu Ağsəsdə süni
novatorluq, yenilik yoxdur. Onun hər
misrasında ən əsası əsl şair səmimiyyətinin,
ruhi əzablarının şahidi olursan. O heç də
dərddən ağlını itirən, çaşıb
qalan şairlərdən deyil. Əsərlərində
özünəməxsus incəliklə problemi qoyur və onun
həllinə çalışır. Misra-misra
düşünə-düşünə
düşündürməyi bacarır. Onu oxuduqca hiss
edirsən ki, bu şeirlərdə narahat bir şair ürəyi
həyəcanla, yüksək təzyiqlə aramsız
döyünür. Qulu Ağsəsin digər
üstün keyfiyyətlərindən biri də odur ki, o
öz intellektual səmimiyyəti ilə poeziyanın
qaynağına, poegenetikasına asanlıqla
qoşulmağı bacarır.
...Sənin dünyaya gəlişin də
Bayramdı deyə
Bir-iki sözüm olacaq,
Allah eləsin oxşamasın
Sağlığa,
nəsihətə,
öyüdə,
gileyə.
Bəlkə haçansa dadına
çatdı
Çətin gündə, bərk
ayaqda.
Quş quşla ötmür, balası,
Şair şairlə dilləşmir,
Quş budaqda oxuyur,
şair varaqda.
Şair – dinindən, irqindən,
cinsindən asılı olmayaraq – bütün bəşəriyyəti
ruhani birliyə çağırır. Poeziyasında birliyə çağırış
motivləri adi sözlərdən yox, Həyatın
özündən doğur. Şair vəhdətin
qeyri-aşkar tərəflərini ustalıqla aşkara
çıxarır. Həqiqəti Həqiqət
Sahibindən dinləməyə çalışan şairin
şeirlərinin canında ölməzlik, əbədiyyət
vardır. Buna görə də, Qulu
Ağsəs poeziyası mahiyyətcə “Olum, ya ölüm!”
– dilemmasına “nə olaq, nə ölək”
– deyir. O, yazanda və azanda da kimə məxsus olduğunu ruhən
dəqiq dərk edir:
Bəlkə bu,
qanundu,
kim bilir?! –
Həmişə:
cəsurlar sevirlər,
qorxaqlar sevilir...
Nə çəkir
göylərə,
nə çəkir?!
–
Adamı boynundan ip təki...
Haradı
dünyanın
əvvəli, axırı?! –
Azanda
bir dostu
köməyə
çağırım...
De görək, neynəyək,
Neynəyək, de görək?! –
Nə ölək, nə olaq,
Nə olaq, nə ölək...
Təbiət təsvirlərində,
xüsusi ilə, “Ağaclar hamısı kürəkən,
qayın” misrası ilə başlayan şeirində şair
adilik ilə qeyri-adilik, şüur ilə təhtəlşüur,
vəhşilik ilə məsumluq arasında ruhani körpü
yaradır; təbiətin mürəkkəb kompozisiyasında
insanın yaranması tarixinə incəliklə nəzər
salır.
Ağaclar hamısı kürəkən,
qayın,
Hansı paxıldısa, yamacı
şişdi.
Meşə görməmişdim belə
arxayın
Mən belə narahat dağ görməmişdim...
O yalı adlayan dumandı, tüstü –
Siqaret zəhrimar qoyurmu görək?!
Elə sərindi ki, torpağın
üstü
Altı cənnət olsun...
nəyimə gərək?..
Hardasa quzutək mələyir ilan
Deyir, bəlkə səsi xoşuma gələ.
Bu tüstü-dumanın içində,
inan
Bir eşq havası var...
başına gələ!
Sufi tradisiyasında Yaradana,
varlığımızın Nüvəsinə belə
sözlər şamil edilir: “Mən gizli xəzinə idim,
bilinmək istədim və beləliklə hər iki
dünyanı – görünən və görünməzi
yaratdım ki, Mənim rəhmət və mərhəmət xəzinəm
bilinsin”. Buradan belə bir nəticə
çıxır ki, əgər Yaradan bizimlə həmişəlik
vəhdətdə olmağı istəsə idi, onda biz
yaranmış libasını geyinməzdik. Aşiq Məşuqunun ona görə
güzgüsü sayılır ki, o Onun qeyri-aşkar olan sirlərini
Onun izniylə bəyan edən qulluqçu olmalıdır.
Demək, Onu Onun Özünə bildirmək
aşiqin borcudur. Onsuz da, hər necə
olursa, olsun, biz hamımız Ona – Həqiqi Vəziyyətimizə
yenidən qayıdacayıq. Bu aramsız
dövranın məqsədi isə Batini Varlığın əkslərdə
təzahür edərək aşkar olmasıdır. Qulu
Ağsəs “Nə olar, bir səhər durub görəsən”
misrası ilə başlayan şeirində Varlığın
bu əzəli həqiqətini tamamilə yeni formada, yüksək
sənətkarlıqla ifadə etmişdir:
Nə olar, bir səhər durub görəsən,
Divarlar üstünə Allah
yazdırıb.
Qış günü soyuqdan ölən
ağacın
Yasına mart ayı yarpaq yazdırıb...
Başını yelləsən,
külü közərir,
İşıq vermir, amma işıq
söz verir.
Bircə eybi var ki, dünya gözəlin
Məni qucağına qonaq yazdırıb...
Şükür o göydəki ismin
halına,
Şükür
yağışına, şükür qarına.
Şükür, adımızı öz
jurnalına
Əcəl adqoydudan qabaq yazdırıb...
Qulu Ağsəs onu narahat edən
mövzuları üçün məharətlə poetik
mühit yaradır. Bütün
mövzularına səmimi ciddiyyət pərdəsi çəkir.
Spesifik intellektual yanaşma tərzi isə, onun
cəmiyyət və təbiəti hansı dioqanal altında
görməsini aydınlaşdırır.
Görsən ki, qaranlıq
çökür aləmə,
Görsən ki, axşamdı...
fikir eləmə.
Bir uçuq yuxudu gecənin boyu
Nə qədər imkan var
rahatlan, uyu...
Qəflətən bir çağa salar
hay-həşir
Səhər – körpəsidi
doğan Günəşin.
Onu ovutmağa tələsər hamı,
Beləcə, salarlar yenə
axşamı.
Qulu Ağsəsin poeziya dili
özünün estetik dünyagörüşü qədər
zəngin və rəngarəngdir. Poetik
dilin, xüsusilə şeir dilinin mürəkkəb labirintlərindən
asanlıqla adlayıb mövzuya çoxtərəfli
işıq salmaq hər şairin
yaradıcılığında lazımınca alınmır.
Maraqlısı budur ki, Qulu Ağsəsdə bu,
əksinədir. Belə ki, onun şeirlərinin
mövzusu özü-özlüyündə şeiri ifadə
edib dil faktorunu doğurur. Bundan başqa,
Qulu Ağsəs sözlərə həssaslıqla, zərgər
dəqiqiliyi ilə yanaşır. Məhz
bundandır ki, hər bir misrasının üzərindən
düşünmədən keçmək olmur. Narahat, sanki hansısa əbədi itkinin, yoxluğun,
heçliyin fonunda çırpınan misralarının
metaforik qatları şairin baş vurduğu mövzular təki
tükənməz görünür. Qulu
Ağsəs mövzu içərisində mövzu
yaratmağı ustalıqla bacarır. Bundan
əlavə, şair qəlibləşmiş bədii təsvir
və ifadə vasitələrinə, demək olar ki, müraciət
etmir. O heç kəsin eşitmədiyi, bilmədiyi
öz nəğmələrini bəstələyir.
Qulu Ağsəs şeirlərində
pradiqmalara, söz oyunlarına geniş meydan verir. Misal
üçün:
...Meşələr
qışda Günəşə
odun atmaq
üçündür...
Burada işlənmiş “odun atmaq” məsdər
tərkibindəki “odun” sözü iki mənada başa
düşülməlidir: həm yanacaq kimi istifadə edilən
odun mənasında, həm də od, alov,
atəş mənasında. Sözləri belə
rəqsləndirməklə şair onu narahat edən məsələlərin
və ya problemlərin dinamikliyini nəzərə
çatdırmaq məqsədi güdür.
Qulu Ağsəs gözlə görünməyən
dünyanı söz libasına salmağa can atır. O, əşya
və hadisələr arasında heç kəsin görmədiyi
yaxınlığı aşkar edir. Gözün
görə bilmədiyini şair “eqo”sunda sözün görməsi,
bu görmələrin, oxşarlıqların mürəkkəb
sistemi özüylə yeni bir cığır, yol, təmayül
yaradır. Buna görə də, Qulu
Ağsəsin canlı poetik dil-üslub xüsusiyyətləri
tamamilə yenidir, spesifikdir. Ümumiyyətlə,
dərin psixologizimlə müşaiyət olunan Qulu Ağsəs
şeiriyyəti sxematizmə tamamilə yaddır.
Oxucusu ilə anbaan nəfəs alan, düşüncələri həqiqət
eşqi ilə yaşayan yaradıcılıq az-az istedadlara nəsib
olur. İstadadı, qoy lap elə belə deyək,
adamlığı, tərbiyəsi olmaya-olmaya səsi gur-gur
guruldayan, hər şeyin arasından çıxan “qələm”
sahiblərindən fərqli olaraq, Qulu Ağsəs öz
istedadının gücü və nəfəsi ilə sakitcə
bir kənarda oturub öz əsərlərini yazır,
özünü yazır. Axırıncı
cümləmizin sonunda yazdığımız tamamlıq və
xəbər “Qulu Ağsəs özündən yazır”
anlamına gəlmir. Sadəcə, qətiyyətlə
demək istəyirik ki, o, bütün yazdıqlarını
yaşayıb ruhən özününküləşdirir,
özündə tamamlayır. Qulu Ağsəsdəki,
poetik dillə edilən, xarakterik etiraf səmimiyyəti, bizcə,
məhz buradan qaynaqlanır. Elə bu səbəbdən
də, Qulu Ağsəs poeziyası oxucuları ilə öz
arasına heç bir sədd çəkmir. Ona görə ki, o, oxucunu düşündürən
mətləbləri düşünür, onun dilində ona əzəli
və əbədi Həqiqətin nəğmələrini
oxuyur, onları özüylə birlikdə bütün
varlığın ruhani Həqiqətinə götürməyi
bacarır.
İşdi-qəzadı,
səndən əvvəl
ölsəm,
məni son mənzilə
aparırlar, görsən,
vəsiyyətimə əməl
elə:
Arxamca su at,
uğur dilə.
Saçını yolma,
köksünü
ötürmə.
Allahın yanına gedirəm,
Ürəyinə ayrı şey gətirmə.
Borclunun qapısını döyərlər:
Yeganə borclu qaldığım,
Əvəzini vermədən
aldığım
Son nəfəsdən özgə
Kimsəni qapıma yaxın qoyma...
Elmar VÜQARLI,
şair-tədqiqatçı
525-ci qəzet.- 2012.- 7 yanvar.- S.24.