“Əsl
sənətkar üçün məqsəd – yaratmaqdır, həyat
və yaşamaq isə hobbidir”
PƏRVİNİN HƏMSÖHBƏTİ
ŞAİR VAQİF BƏHMƏNLİDİR
Pərvin:
Salam, Vaqif müəllim!
Vaqif Bəhmənli:
Xoş gördük, Pərvin xanım!
Pərvin:
Vaqif müəllim, ötən ilin sonunda yeni kitabınız
işıq üzü gördü. Təbrik edirəm sizi.
Kitabın maraqlı adı var: “Hamı”. Əvvəlində də
deyirsiz ki, hamı olmasaydı, bu kitab kimə gərək idi!
Doğrudan da hamı üçün yazırsız?
Ümumiyyətlə, sizcə hamının dərk edə biləcəyi
şairsiz?
Vaqif Bəhmənli:
Təşəkkür edirəm! Maraqlı sualdır.
“Hamı” adı çox böyük məsuliyyət tələb edir.
Çünki, dünya çox böyükdür, insanlar da
müxtəlifdir. Amma hər insanın bir “hamı” arealı
var. Sənətkar ömrü boyu özünə məxsus
olan sayda, miqyasda “hamı” qazanır. Əslində, bu şeirlər
də mənə aid “hamı” üçündü. Lakin
ümumi mənada götürəndə bizim üz
tutduğumuz “hamı” bütün insanlığın bir
parçasıdı.
Pərvin:
Üz tutduğunuz “hamı” vasitəsilə insanlığa təsir
etmək, nələrisə müsbətə doğru dəyişmək
ümidi var?
Vaqif Bəhmənli:
Şübhəsiz! Hər bir şairin, sənətkarın belə
bir amalı olmalıdır. Çox güman ki, bu kitabda
söylənilən həqiqətlər mənə məxsus
o “hamı”ya çatandan sonra söz şəklində,
misralar şəklində olmasa da bir enerji,
qığılcım kimi, insanın ədalət, mərhəmət,
məhəbbət hissi şəklində sonra gələn,
başqa “hamı”lara da ötürüləcək.
Pərvin:
Haqqında danışdığımız
kitabınızın fərqli, estetik tərtibatı,
dizaynı var və burda dünya şöhrətli xalq rəssamı
Toğrul Nərimanbəyovun rəsmlərindən istifadə
olunub. Bilirik ki, onun əsərlərində rənglər əsasən
gözqamaşdıran, əlvan, parlaqdı. Bunlara
“qışqıran” rənglər də deyilir. Sizin
yaradıcılığınızla bu rənglər
arasında əlaqə var?
Vaqif Bəhmənli:
Əvvəla, onu deyim ki, biz bu cür dizaynla həm də kitab
yaratma mədəniyyətini nümayiş elətdirmək istəmişik.
Tərtibatı özüm vermişəm. Mənim istəyim
budur ki, oxucu kitabdan hərtərəfli – həm estetik, həm
də ədəbi zövq alsın və şairin ona bəslədiyi
ehtiramı hiss etsin. Toğrul Nərimanbəyov Azərbaycan
xalqının çox böyük rəssamıdı. Eyni
zamanda o dünya rəssamlığında da özünəməxsus
yolu olan sənətkardı. Tale elə gətirdi ki, onunla
kitabın hazırlanma mərhələsi zamanı
görüşdük. Mən bəzi əsərlərindən
istifadə etmək istəyimi bildirəndə Toğrul müəllim
mənim gözləmədiyim bir şəkildə sevindi və
razılığını verdi. Onun əsərlərində
görünən həyatla, görünməyən duyğular
o qədər bir-birinə qaynayıb qarışır ki, həyatın
harda bitib nağıla keçdiyini, yaxud nağılın həyatla
harda qovuşduğunu ayırd etmək olmur. Mən hesab edirəm
ki, bu kitabdakı şeirlərdə də nar qədər
şirəsi, rənglər kimi “qışqırtı”sı
olan misralar çoxdur. Amma ümumi mənada, dərinliyə
varanda məncə, nə Toğrul Nərimanbəyovun əsərləri,
nə də bu şeirlər qışqırmırlar.
Pərvin:
Vaqif müəllim, mühafizəkarsız?
Vaqif Bəhmənli:
Xarakterimdə inkişafa xidmət edən mühafizəkarlığın
olmasını etiraf edirəm. Həm yaradıcılıqda, həm
də həyatda insanın gücünü, enerjisini
boğmayan, ona hikmət, dərinlik verən mühafizəkarlığın
tərəfdarıyam. Bunun özündə bir dərinlik var.
Özünü çox sərbəst hiss edən insan ola bilər
ki, bir işi rahat şəkildə həll eləsin. Amma
mühafizəkar onun dərinliyinə gedəcək və
peşəkarcasına həyata keçirəcək. Hər
bir sənətkarın özünün estetik arzuları var
ki onlara çatmaq üçün peşəkarlıqla
sinonim ola biləcək mühafizəkarlıq lazımdı.
Amma klassik mənada, ifrat həddə mühafizəkarlıq mənim
düşüncələrimə yaddır.
Pərvin:
Mühafizəkarlıqla bağlı sualım təsadüfən
yaranmadı. Son illərdə
şeirə urbanistik dilin gəldiyi müşahidə edilir.
Elmin, texnikanın inkişafıyla bağlı poeziyaya bir qrup
termin daxil olub. Məsələn, mesaj, kontur, imeil, çat,
virus və s. Sizin “Telefon” şeirinizi də urbanistik dildə
yazılmış şeirlərə aid etmək olar. Amma burda
həm də nənəyə müraciət var... Yaxud kənd
leksikonunun işarələri hiss olunur ki, şeirin ümumi
ab-havasına müəyyən mənada uyğun gəlmir. Bu,
dediyiniz o mühafizəkarlıqla bağlıdı? Yəni
yeniliyi edirsiz, amma köhnəliyi qorumaq şərtilə...
Vaqif Bəhmənli:
Siz ciddi bir məqama toxundunuz. Mən müasir Azərbaycan
şeirini və nəsrini çox sistemli şəkildə
oxuyuram və müşahidə edirəm. Azərbaycan ədəbiyyatının
indiki mərhələsini təqribən 70-ci illərin sonu,
80-ci illərin əvvəlləri ilə müqayisə edərdim.
Bu gün ədəbiyyatımıza gələn nəfəsi,
tərpənişi hiss eliyərəm. Amma siz dediyiniz urbanistik
dildən, çağdaş zamanın şeirə gətirdiyi
o sözlərdən yerli-yersiz istifadə məni narahat edir.
Müasir dövr poeziya dilinin bu qədər cansız
olmağı, insan hisslərinə təsir etməməyi
adamı hətta qorxudur da. Şeir insanın coşqun,
emosional halıdı. Ona görə şeirdə qupquru
danışmaq olmaz. Hətta belə bir fikir də var: “Poeziya
hisslərdi, duyğulardı, sevgilərdi, ağrılardı
və lüğətdən götürülmüş
beş-altı sözdü.” Bu mənada müasir şeirimizdə
sehirli enerjinin qıtlığını hiss edirəm. Bu
enerji dediyiniz kənd leksikonu ilə də, sadə sözlərlə
də yaradıla bilər. Həmin enerji olmayandan sonra,
ağıllı söz belə sadəcə elə
ağıllı söz olaraq qalır, poeziyaya çevrilmir.
Poeziya düşüncə ilə hissin harmoniyasıdı. Bəzən
heca vəznində yazanları qınayırlar. Əgər
heca yazanları qınayırsansa, onda harmoniyanın
hecasız, yeni variantını ortaya qoymalısan. Deyək ki,
Nazim Hikmət kimi. Bu gözümüzün önündə
olan böyük bir təcrübədir. Nazim Hikmətin hecada
yazılmayan, amma məhz hecalarının ahəngi
düzgün səslənməyən bir duyğusunu tapa bilməzsiniz...
Dediyiniz
urbanistik, yaxud da kənd leksikonuna aid sözlərin
hökmranlığı o harmoniyanı, enerjini süni yolla
yaratmaq istəyəndə gəlir. İstedad yoxdursa, nə
yeni terminlərdən istifadə, nə də klassik leksikonu
qoruma kömək edə bilir.
Ümumiyyətlə, poeziyanı təhlil etmək, orda
nəyin doğru, nəyin səhv olduğunu demək çətin
məsələdir. Elə buna görə də şairin
özü ən həssas və savadlı oxucu
olmalıdı.
Pərvin:
“Kişilər, arvadlar” şeirinizdə kişi xarakteri ilə
qadın xarakterini maraqlı şəkildə fərqləndirirsiz.
Kişilərin qadınlardan fərqli olaraq hər şeyi
ürəklərinə salmaları, gizlətmələrindən
danışırsız. Məncə, şairlik bunun tam əksidir.
Kişi sözü ürəyinə salandırsa, gizlədəndirsə,
şair ürəyinin sözünü deyəndi, car çəkəndi.
Sizcə, kişi xarakteri ilə şair xarakteri nə dərəcədə
uzlaşır?
Vaqif Bəhmənli:
Bu çox maraqlı, həm də çətin sualdı.
Çünki bəlkə də bəzi analizlər, nəticələr
mənim əleyhimə olar. Bəlkə də bir kişi kimi
borcumuz o ola bilərdi ki, şeir yazmaqdansa, silaha sarılıb
Qarabağ uğrunda döyüşək... Şairlik son dərəcə
zərif bir sənətdir. Rəssamlıqda miniatür sənətini
xatırladır. Əgər siz baxsanız, o zəriflik
içərisində daimi möhkəmliyə, mübarizəyə
çağırış görərsiz. Yəni, ən zərif
bir duyğu peşəkarlıqla yazılırsa və ən
kobud bir insan qəlbini yumşaldırsa, bunun özü də
mübarizədir. Bu mənada şairliyi elə əsl kişi
işi hesab etmək olar. Dediyiniz mənada isə, məncə,
şair ürəyinin sözünü car çəkmir, o elə
kişi kimi gizlədə-gizlədə deyir...
Pərvin:
Şairliyin kişiyə, yaxud qadına daha çox uyğun
olmasından danışırıq. Amma kişi poeziyası,
qadın poeziyası bölgüsünün əleyhinə
olan tənqidçilər çoxdur...
Vaqif Bəhmənli:
Mənim bu bölgüyə münasibətim normaldır. Və
son illər qadın poeziyasına çox nikbin baxıram. Azərbaycanda
əvvəllər də qadın şairlər,
yazıçılar olub. Heç kimin adının
üstündən qələm çəkmək istəmirəm.
Əvvəllər elə bil qadınlara güzəşt
olunub sənətdə. Amma indi qadın poeziyasına tələbkar
bir münasibət var və burda yeni keyfiyyətlər üzə
çıxıb. Bu da məni çox sevindirir. Həm
publisistikada, həm şeirdə, həm də nəsrdə
onlarla həqiqi sənətkar olan, necə yazmağı dərk
edən qadın yazarlarımız var...
Pərvin: Bəlkə
də bu müasir dövrdə qadınlara verilən sərbəstliklə
bağlıdır ki, yaradıcılığa da təsir
edir.
...
Ümumiyyətlə sənətkarın ömrü, onun
yaşamalı olduğu mühit barədə fikirlər
müxtəlifdir. Bəziləri deyir ki, sənət adamı əziyyət,
dərd, sıxıntı, kasıblıq görməlidi. Hətta
yadınızdadırsa, Sovet dövründə
kasıblıqdan, dərddən, xəstəlikdən əziyyət
çəkən yazıçılar, şairlər “reklam
olunurdular”. Sanki əsl sənətkarın taleyi mütləq
acınacaqlı olmalıdı... Amma bəziləri də
deyirlər, şair, yazıçı rahat,
sıxıntısız yaşamalıdır ki, bütün
fikrini, enerjisini yaradıcılığa yönəldə
bilsin.
“Kirayədə
yaşadığım evlərin darvazası balacaydı, əyildim...”
– deyirsiz şeirlərinizdən birində. Necə
düşünürsüz, bu “əyilmə”lər
yaradıcılığa nə dərəcədə təsir
edir?
Vaqif Bəhmənli:
Mən çox arzu edirəm ki, dünyada heç kim
vaxtından əvvəl valideyn itkisi görməsin. Hər bir
doğulan uşağın beşiyi ən azı beş
otaqlı mənzildə qurulsun. Amma həyat belədir ki, biri
kasıb olur, biri varlı. Tənbəlliyinin ucbatından
kasıblığa məhkum olan adamlar da çoxdur. Əgər
insanın sağlamlığı varsa, amma ac qalırsa, mən
onun taleyinə acıyıram. Normalda hər bir insan
özünü və özünə bağlı
insanları yaşatmağa borcludur. İnsan hər mənada təmin
olunanda gözü-könlü tox olur. Gənclərimiz ələbaxımlılıqdan
tez azad olsalar, yaxşıdı. O ki, qaldı ehtiyacların
yaradıcılığa təsiri, bu geniş bir mövzudu. Mən
gənclik illərində “Ehtiyac” adlı bir şeirdə
yazmışdım ki:
Nə
atamdı, nə qardaşım, nə oğlum,
amma hər
gün evimizdədi.
Yəni
ehtiyacla bu qədər doğmalaşmağın
yaradıcılığa təbii ki, müxtəlif mənfi təsirləri
ola bilər. Lakin ehtiyaclar xarakteri möhkəmlədə də
bilər. Ehtiyac içində yaşayan, amma yaza bilən
adamlar bəlkə də qəhrəman hesab
olunmalıdırlar. Lakin bunu da nəzərə almaq
lazımdır ki, şair həssas bir varlıqdı.
Çatışmazlıqlar onu əzər. Əsl sənətkar
üçün məqsəd yaratmaqdır, həyat və
yaşamaq isə hobbidir. Ona görə də sənətkarın
qələmdən və varaqdan başqa heç nəyə
xidmət etməməsi daha gözəldir. Yazarda doğrudan
da istedad varsa, yaratdığı ədəbiyyat həqiqətən
qəbul olunursa, cəmiyyət ona şərait yaratmalıdır.
Artıq işlər insanı çox yazılardan qoyur,
duyğulardan aralı salır.
Pərvin: Yəqin
ki, yaradıcılığa ən çox təsir edən
çətinliklərdən biri də müharibədir. Burda
90-cı illəri xatırlamaq yerinə düşür. Həmin
dövrdən sonra kimlərsə daxilən sındı, əzildi,
kimlərsə ümumiyyətlə yaradıcılıqdan
uzaqlaşdı. Bəziləri çox bədbin, bəziləri
üsyankar ruhlu əsərlər yazdılar. Sizin
yaradıcılığınızda isə Allaha tapınmaq,
ilahi qüvvəyə, hisslərə, insan duyğularına
inam maraqlı şəkildə özünü göstərdi.
Yazılarınızın birində deyirsiz ki, Qarabağı
– içini dərd çürüdən Vətən
torpağını nə ATƏT, nə BMT – Azərbaycan
xalqının biri-birinə olan sevgisi xilas edəcək!
Vaqif Bəhmənli:
Mən natura etibarilə dindar deyiləm. Amma ilkin
başlanğıca inanan adamam. İnamlar insanlığı daim
qoruyur, hifz eliyir. Dinimizin insanlığın qorunması
üçün böyük fəlsəfi gücü var.
Eyni zamanda insanların bir-birini anlamasına kömək
gücü çox əvəzsizdir. Dönə-dönə
dini fəlsəfi ədəbiyyatı oxuyuram və öyrənməyə
çalışıram. Lakin din özü də bunu deyir ki,
bütün həqiqətlərin ən kəsə yolu elmdir.
Əslində kainat gözəl alınmış əsərdir.
Elə bil bir gözəl şeir alınıb. Bütün
komponentlər birləşib, Allahın həyat deyilən,
kamil əsəri yaranıb. Onu oxucu, yəni bizlər təhlil
edib qiymət verə bilərik. Hər insan dəyişməz
dəyərə yaxınlaşdığı qədər
haqlı olur. İnsan öz qəlbinin dilində də dua edə
bilər. Amma onun qəlbinin, duyğularının gücü
çatmırsa, o zaman başlayır başqa mənbələrdən
seçdiyi mətnləri əzbər deməyə. Mən
düşünürəm ki, yaxşı adam sidq ürəkdən
üzünü Allaha çevirib dua eləsə, qanın
qarşısı alınar, insanlıq xilas olar. İnsanın
daxili enerjisi yaradana məxsus enerji ilə eynidir. Sanki, o enerjini
yaradan Allah özü parçalanaraq bizim hər birimizin
varlığında yaşayır. Yəqin ki, ilahi varlıqla
bərabər, insan hisslərinə, duyğularına
inamım, tapmağım da məhz bu düşüncəmdən
irəli gəlir. Lakin bu cür düşünüb bir
hücrəyə çəkilib oturmaq da olmaz. Mənə elə
gəlir ki, “insan” sözünün ən münasib sinonimləri
“çalışmaq”, “hərəkət etmək”, “zəhmət
çəkmək”, “can atmaq” sözləridir. Yəni
bütün bu hisslərə, ilahi varlığa inamla bərabər
həm də əziyyət çəkmək,
çalışmaq lazımdır.
Pərvin:
Vaqif müəllim, istərdim bir az Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyindəki işinizdən danışaq... Məmurluq
nə qədər çərçivə və dəqiqlik tələb
edirsə, şairlik bir o qədər azadlıq, sərbəstlik
sevir. Yəqin ki, belə suallarla tez-tez
qarşılaşmısız?! Amma yenə soruşmaq istəyirəm
ki, şair Vaqif Bəhmənli ilə məmur Vaqif Bəhmənli
necə yola gedirlər?
Vaqif Bəhmənli:
İnsan heç vaxtı tək ola bilməz, ən azı
özü-özüylə qalır, gün ərzində
heç olmasa bir neçə saat daxilindəki məni ilə
danışır. Təkcə dəlilər yox,
ağıllılar da bəzən elə hamının
eşidə biləcəyi səslə özləriylə
söhbət edirlər. Bu mənada mənim içimdəki məmurla
şair tez-tez dərdləşirlər. Deyərdim ki,
yaxşı da yola gedirlər. (gülür)
Bilirsiz, Pərvin
xanım, yaradıcı adamlar çoxqatlı həyat
yaşamalı olurlar. Yəni bunlar həm evlə, məişətlə,
həm sənəti ilə, eyni zamanda bir qulluq mövqeyi, siz
deyən kimi məmurluğu varsa bu işlə də məşğul
olurlar. O sənətkar xoşbəxtdir ki, iş yerində də
yaradıcı mühit var və o işinə yaradıcı
yanaşır. Öz işimi bu mənada uğurlu hesab edirəm.
Çünki Mədəniyyət və Turizm Nazirliyindəki
işim sırf ədəbiyyatla, klitabla bağlıdır.
Görünür, bu da bir qismətdir. Həm də öz
seçimimdir. Əgər biliyimə uyğun olmayan bir
strukturda iş təklifi alsaydım, təbii ki, razılıq
verməzdim. İnsan gərək özünü o işdə
görə. İş yeri ürəyincə olanda
yaradıcılığı tamamlayır. Sadəcə
çalışmaq lazımdır ki, tərəzinin
gözü əyilməsin. İşimin bir üstün cəhəti
də mənə istedadlı gəncləri tanımaq
imkanını yaratmasıdır. Mən gəncləri
çox sevirəm. Əgər gəncin istedadı varsa,
özündən əvvəlkilərdən seçilirsə,
çalışqandırsa, onun başına dönmək
lazımdır.
Pərvin:
Bilirik ki, “Gənc ədiblər məktəbi”nin
yaradılmasında sizin xüsusi zəhmətiniz var. Bu hadisə
ədəbi mühitdə canlanmaya, müzakirələrə
səbəb oldu və həm də birmənalı
qarşılanmadı. Tənqid edənlər də oldu,
alqışlayanlar da... Sizin bu barədə fikriniz necədir?
Ümumiyyətlə, bu məktəb ümidləri
doğrultdumu?
Vaqif Bəhmənli:
Hansı sahəyə aidliyindən asılı olmayaraq gənclərlə
bağlı istənilən addım alqışa layiqdir.
İndi Azərbaycan dövləti 2012-2015-ci illər üzrə
gənclər proqramı hazırlayır. Bu çox
böyük bir işdir. “Gənc ədiblər məktəbi”
də daha öncəki dövlət qərarına söykənib,
onun əsasında yaradılıb. Bu dövlətin gənclərlə
bağlı tələbidir, siyasətidir. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyində həmin ideya meydana çıxan
kimi qərar qəbul edildi, məktəb yaradıldı.
İstək yeni ədəbi qüvvələri meydana gətirmək
idi. AYB də dəstək verdi. Elə təkcə 2 il, hər
ayın ilk şənbəsi, 24 dəfə gənclərə
ustad dərslərinin keçilməsi özü nə qədər
faydalı iş idi. Bu görüşlərdən əlavə
başqa tədbirlərdə də mən bu gəncləri
görürdüm. Və getdikcə sizlərdə ədəbi
mühitə can atma, onu yaratma həvəsi də aydın hiss
olunurdu. Tənqidi fikirlər isə təbiidir. Bu ədəbi
mühitin qanunudur. Lakin bütün işlərin yekunu, nəticəsi
varsa, deməli gözəldi, uğurludu. Nəticə sizlərsiniz.
Ədəbiyyata yeni gələn şair adları,
yazıçı adları, onların əsərləri,
kitabları, çıxışları və s. Mən istərdim
ki, gələcəkdə bütün ədəbi cərəyanlara
aid olan gəncləri birləşdirən layihələr daha
çox olsun.
Pərvin:
Vaqif müəllim, gəlib çıxdıq söhbətimizin
sonuna. Ürəyinizdə deyiləsi sözünüz
qalmadı ki?
Vaqif Bəhmənli:
Sözüm odur ki, Allah hamını qorusun, biz də o
hamının içində. Bir də istərdim ki, “Hamı”
kitabından “Belə” adlı şeir söhbətimizə əlavə
olunsun.
Pərvin:
Maraqlı söhbətə görə təşəkkür
edirəm. Sağ olun!
BELƏ
Ömür
ki od aldı, əriyir şam-şam –
yağı
yalavaca paylayır cam-cam,
Fələyin
qolunda səhəngdi adam –
sonda qopur
qulpu, lüləyi belə...
Qafil o kəsdi
ki, çörəkdən qaçır,
Eşqin yeri
dardı, ürəkdən qaçır...
Mehdə
hünər hanı? –
Kürəkdən
qaçır,
Şülləmə
belinə küləyi beləəə...
Fələk
pəsdah açır sınıq təkərlə,
Novdanda dən
yoxsa, hərlə, ha hərlə...
Un olub ələnir
can zərrə-zərrə
Kafər,
fırlatmazlar ələyi belə...
Ürəyi
at verdi... Allah, min, dedi –
Çapırsan...
Görmürsən tər
içindədi? –
Allahın
verdiyi yaman gündədi;
Adam əldən
salmaz ürəyi belə!
Sözün
şövqü dəysə qızıl qanayar,
Kəlməni
ləldən çək, qızıldan ayır!
Mürəkkəb
ayrı şey, qızıl qan ayrı
Qandı
şax saxlayan lələyi belə...
Can ona
sadağa, baş ona peşkəş,
Vaqiflər
qul olmaz ötərgi eşqə!
Kimsəyə
dil vermə Tanrıdan başqa,
Buraxma evinə
mələyi belə!
525-ci qəzet.- 2012.-
14 yanvar.- S.20.