Azərbaycan
təhsil sistemində qiymətləndirmə siyasəti
Dünyanın
inkişaf etmiş ölkələrinin təcrübəsi
göstərir ki, təhsil cəmiyyətdə siyasi və
sosial-iqtisadi sabitliyin təmin edilməsində, insan
kapitalının formalaşmasında həlledici rol
oynayır. Yüksək təhsilli insanlar cəmiyyətdə
qarşılıqlı etibarın güclənməsini, sivil
və etik normalara riayət olunmasını təmin edir, həyatda
daha doğru, ədalətli, sağlam və konstruktiv mövqe
nümayiş etdirir, təhsil səviyyəsi aşağı
olan insanlar isə bir çox hallarda asanlıqla
ayrı-ayrı qrup maraqlarının alətinə çevrilə
bilirlər.
Araşdırmalar
göstərir ki, ümumi təhsil müddətində
şagirdlərin bilik və bacarıqlarının səviyyəsi
təhsil illərinin sayından daha çox öyrənmə
prosesinin keyfiyyəti ilə müəyyən olunur. Bu səbəbdən
də dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində
təhsilin keyfiyyətinin təminatı dövlət siyasətinin
əsas istiqamətlərindən biri hesab edilir.
Bu baxımdan son illərdə beynəlxalq təcrübədə
təhsilin keyfiyyətini ölçmək məqsədilə
müxtəlif məzmunlu qiymətləndirmə
proqramlarının nəticələrindən istifadə daha da
aktuallaşmışdır. Müasir dövrdə 15 yaşlı şagirdlərin həyati
bacarıqlarını qiymətləndirən PISA (Beynəlxalq
Şagird Qiymətləndirilməsi
Proqramı), şagird nailiyyətlərini
kurikulum üzrə ölçən TIMSS
(Riyaziyyat və Təbiət Elmləri üzrə
Beynəlxalq Qiymətləndirmə Proqramı) və PIRLS (Oxu Bacarıqlarının keyfiyyətini tədqiq edən Beynəlxalq Qiymətləndirmə
Proqramı) proqramlarının nəticələri təhsildə
beynəlxalq keyfiyyət indikatorları kimi
qəbul olunur.
Beynəlxalq qiymətləndirmənin nəticələri
əsasında aparılan təhlillər göstərir ki, hər bir ölkənin
iqtisadi artımı ilə həmin
ölkədə təhsilin keyfiyyəti arasında sıx
bağlılıq mövcuddur. Məsələn,
PISA üzrə nəticələrin 15% yüksəlməsi ÜDM-in iki faiz artmasını şərtləndirir (World Bank Education
Strategy 2020, April 2011).
Son
illərdə ölkəmizdə şagirdlərin nailiyyətləri
yalnız beynəlxalq qiymətləndirmə proqramları
çərçivəsində öyrənilmir, həm də
məktəbdaxili və milli qiymətləndirmələr
aparılır və onların nəticələri etibarlı
mənbə hesab olunur.
Bu
qiymətləndirmələrin aparılmasında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 5 sentyabr
2009-cu il tarixli, 156 ¹-li Fərmanı ilə təsdiq olunmuş “Təhsil haqqında Azərbaycan
Respublikası Qanunu” (19.20-ci bəndi), Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 01 mart 2005-ci il tarixli Fərmanı ilə təsdiq olunmuş “Təhsil Nazirliyinin
Əsasnaməsi” (9.13-cü bəndi),
Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin
13 yanvar 2009-cu il tarixli, 9 nömrəli qərarı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan
Respublikasının ümumi təhsil
sistemində Qiymətləndirmə Konsepsiyası”, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 3 iyun 2010-cu il tarixli, 103 nömrəli qərarı ilə təsdiq
olunmuş “Ümumi təhsilin
dövlət standartı və proqramları (kurikulumları) sənədləri
hüquqi, elmi və nəzəri
baza rolunu oynayır.
Məlumdur ki,
beynəlxalq qiymətləndirmə ölkənin təhsil səviyyəsini
digər dövlətlərlə müqayisə etmək
imkanı yaradırsa, qiymətləndirmənin ikinci əsas istiqamətlərindən biri olan milli
qiymətləndirmə tədqiqatları təhsil sahəsində
perspektivlərin müəyyənləşdirilməsinə və
proqnozların verilməsinə xidmət edir. Qeyd etmək lazımdır ki,
artıq ölkəmizin təhsil sistemində milli
qiymətləndirmə sahəsində 4 əsas və
sınaq mərhələsindən ibarət təcrübə
qazanılmışdır və hər bir
milli qiymətləndirmə tədqiqatının
xüsusi məqsədləri olmuşdur. Məsələn,
təhsil tariximizdə mühüm hadisə
hesab olunan kurikulumun tətbiq edilməsindən əvvəl
məzmun və qiymətləndirmə standartlarının
hazırlanması məqsədilə 2003-cü ildə ilk dəfə milli qiymətləndirmə
tədqiqatı aparılmışdır. 2007-2008-ci dərs
ilində ümumtəhsil məktəblərinin I sinifləri
yeni fənn kurikulumları əsasında
tədrisə başladı. Cari dərs
ilində IV siniflərdə keçiriləcək Milli qiymətləndirmə tədqiqatının
əsas məqsədi yeni fənn
kurikulumlarının qiymətləndirilməsi olacaqdır.
Düşünürük ki, qiymətləndirmə sahəsində
atılan hər bir addım ölkədə
təhsilin keyfiyyətinin
yaxşılaşdırılmasına xidmət etməlidir. Həm
beynəlxalq, həm də milli qiymətləndirmə
tədqiqatlarının nəticələrindən təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi istiqamətində daha səmərəli istifadə
olunmalıdır.
Ölkənin təhsil sisteminin
Avropa təhsil məkanına
inteqrasiyasını sürətləndirmək məqsədilə
2004-cü ildə Azərbaycan postsovet məkanında
PISA proqramının sınaq mərhələsinə qoşulan ilk ölkələrdən
biri oldu. Heç şübhəsiz PISA-2006 beynəlxalq
qiymətləndirmə proqramının əsas mərhələsində
iştirak edərkən bu
bilik yarışında şagirdlərimizin
yüksək nəticə göstərəcəklərini
gözləmirdik. Səbəblər çox idi, əsas səbəb
isə ölkədə tətbiq olunan təhsil
proqramlarının şagirdlərdə idraki,
həyati və tətbiqi bacarıqların
formalaşdırılmasına yönəldilməməsi, təhsil
prosesi iştirakçılarının
beynəlxalq qiymətləndirmə təcrübəsi ilə
tanış olmaması idi. Lakin bu addım beynəlxalq tələb və
standartları mənimsəmək, şagird
və müəllimlərimizi, təhsil ictimaiyyətini bu proseslə tanış etmək, şagirdlərimizi
psixoloji cəhətdən həmin bilik yarışına hazırlamaq və təcrübə
qazanmaq baxımından çox
faydalı idi. Məhz bu proqramda iştirakın
nəticəsidir ki, artıq dərslik və
dərs vəsaitlərimizdə, qiymətləndirmə vəsaitləri
toplusunda idraki
bacarıqları inkişaf etdirən qiymətləndirmə
nümunələrinə geniş yer verilir, summativ
qiymətləndirmə vasitələrinin böyük
əksəriyyəti həmin tələblər gözlənilməklə
tərtib edilir. Artıq
buraxılış imtahanlarında istifadə olunan
sual kitabçalarındakı hər bir tapşırığın məqsədi də
konkret bilik və
bacarığın yoxlanılmasına xidmət edir.
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, ölkənin
ümumtəhsil məktəblərində buraxılış
imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş formada aparılması zamanın tələbi idi. Belə ki,
bir tərəfdən artıq 15 ildən çox bir müddətdə
ali məktəblərə qəbul
imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş qaydada test üsulu
ilə, buraxılış imtahanlarının isə ənənəvi
üsulla keçirilməsi bunu tələb edirdisə, digər tərəfdən
həm beynəlxalq təcrübə, həm
də məktəbin və müəllimin nüfuzunun
yüksəlməsi, təhsilalanların, təhsilverənlərin
və valideynlərin məsuliyyətinin artırılması,
beləliklə ölkədə təhsilin keyfiyyətinin təmin
olunması buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilməsini tələb
edirdi.
2004-cü ildə biz bu işə başlamaq
istəyərkən bu sahədə nə
təcrübəmiz, nə də texniki
imkanlarımız var idi.
Onu da bilirdik
ki, eyni vaxtda 100 mindən çox
şagirddən imtahan götürmək o qədər də asan məsələ
deyildir. Məhz bu səbəbdən
2005-ci ildə İmişli və Bakı
şəhərinin Xətai rayonlarında bu
işə başlamağı qərara aldıq. Həmin
rayonların məktəblərində şagirdlər, müəllimlər
və valideynlərlə çoxsaylı görüşlər
və müzakirələr apardıq, bir
neçə dəfə sınaq imtahanları keçirdik.
Bu imtahanların nəticələrini təhlil
etdik. İlkin təhlillər
göstərdi ki, getdikcə nəticələr
yüksəlir, müəllimlərin və valideynlərin məsuliyyəti
artır, şagirdlərin dərsə davamiyyəti
yaxşılaşır. Bütün
bunları nəzərə alaraq mərkəzləşdirilmiş
buraxılış imtahanlarının əhatə dairəsini
ilbəil genişləndirdik, 2007-2008-ci dərs ilindən isə
ölkənin bütün ümumtəhsil
məktəblərində tətbiq etdik. Qeyd edilən addımları atarkən biz ümummilli lider Heydər Əliyevin
aşağıdakı tarixi kəlamını
əsas götürmüşdük: “Təhsil
sahəsində hər bir yeniləşmə
inqilabi yolla deyil, təkamül yolu ilə
həyata keçirilməlidir”.
Onu
da qeyd etmək istəyirik
ki, ilkin mərhələdə
fərqli yanaşmalar olsa
da, əksəriyyətin fikrincə, tətbiqindən
cəmi 3 il keçməsinə baxmayaraq, ölkəmizdə
buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada aparılması praktikası
artıq özünü doğrultmuşdur.
Mahiyyət və məqsəd eyni olsa da, ayrı-ayrı
ölkələrdə bu proses
müxtəlif formalarda aparılır.
Buraxılış imtahanlarının sayında da müəyyən fərqlər mövcuddur: tam orta təhsil səviyyəsi üzrə imtahan aparılan fənlərin sayı
ayrı-ayrı ölkələrdə iki-dörd
arasında dəyişir.
Fikrimizcə, Azərbaycanda
buraxılış imtahanlarının tam
orta təhsil səviyyəsində səkkiz
əsas fənn üzrə mərkəzləşdirilmiş qaydada aparılması real
zərurətdən yaranan və təhsilin
keyfiyyətinin artırılması istiqamətində qəbul
edilən ən mühüm qərarlardan biri idi.
Buraxılış
imtahanlarının səkkiz fənn üzrə keçirilməsi,
bəzi fənlər üzrə biliklərin 12 sual vasitəsilə yoxlanılması hələ
də müzakirə mövzusudur.
Şübhə yoxdur ki,
12 sual vasitəsilə beş-altı ildə
qazanılan bilik və bacarıqları ətraflı
yoxlamaq və qiymətləndirmək o qədər də sadə məsələ
deyildir. Amma etiraf etməliyik ki, hazırkı mərhələdə müəyyən
olunmuş əsas səkkiz fəndən hər
hansı birini qiymətləndirmədən
kənarda saxlamaq həmin fənnə
şagirdlərin, müəllimlərin və valideynlərin
münasibətinin dəyişməsinə səbəb ola bilər. Eyni zamanda
buraxılış imtahanlarında istifadə olunan
sualların ekspertizası və bir
neçə ilin təcrübəsi
göstərir ki, kimya,
fizika, biologiya, coğrafiya fənləri üzrə tərtib
olunmuş 12 sual da həmin fənlərdən əsas
standartları ehtiva edən, bilik və bacarıqları yoxlamağa
imkan verir. Əsas məsələ
sualların məqsədyönlü qoyuluşundadır.
Qeyd
edək ki, ölkəmizdə
buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilməsinə mexaniki şəkildə deyil,
beynəlxalq təşkilatların nüfuzlu
məsləhətçi və ekspertlərinin rəyi,
qabaqcıl ölkələrin təcrübəsi öyrənildikdən
sonra başlanılmışdır. Həmin qərarın qəbul edilməsində
CİTO Beynəlxalq İnstitutu (Niderland) təşkilatı, Algirdas
Zabulionis, Bojana Naceva, Adrian Stoika və digər qiymətləndirmə
mütəxəssisləri ilə müxtəlif illərdə
aparılan əməkdaşlıq da
önəmli rol oynamışdır.
Azərbaycanın ümumi təhsil sistemində aparılan islahatlara maliyyə yardımı göstərən
Dünya Bankı da
buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilməsi ideyasını
müdafiə edərək bu istiqamətdə
Təhsil Nazirliyinə lazımi dəstək vermiş,
bütün bunların əsasında yeni qiymətləndirmə sisteminə keçid üzrə davamlı xarakter daşıyan fəaliyyət istiqamətləri
müəyyənləşdirilmişdir.
Hazırda bu
işlər Təhsil Sektorunun
İnkişafı üzrə İkinci
Layihə çərçivəsində “Təhsilalanların
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi və nəticələrindən
istifadə olunması” komponenti daxilində
davam etdirilir və
görülən işlər barədə rübdə bir dəfə Dünya
Bankına rəsmi hesabat verilir. Eyni zamanda hər bir
dərs ili ərzində iki
dəfədən az olmayaraq,
beynəlxalq məsləhətçi və ekspertlərlə
hesabat xarakterli
görüşlər keçirilir və
nəticə etibarı ilə şagird
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsinin, o cümlədən buraxılış
imtahanlarının keçirilməsi işinin
təkmilləşdirilməsi istiqamətində lazımi tədbirlər
görülür. Perspektivdə
buraxılış imtahanlarının, ümumilikdə məktəbdaxili
qiymətləndirmənin beynəlxalq təcrübəyə daha da
uyğunlaşdırılması, eləcə də
buraxılış imtahanlarının nəticələrinə
görə fərqli attestatların verilməsi nəzərdə
tutulur.
Bunlarla
yanaşı, buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilməsinə başlanandan indiyədək hər il imtahan suallarının
məzmununda, qiymətləndirmə vasitələrində məqsədli
şəkildə sadədən mürəkkəbə doğru dəyişikliklər aparılır.
Deklarativ
biliyi, yaddaşı yoxlayan
vasitələr artıq tətbiqi bacarıqları üzə
çıxaran suallarla əvəz olunur. Əgər birinci il imtahan suallarının
yalnız 20 faizi tətbiqi bacarıqlara
yönəlmişdisə, hazırda belə
tapşırıqlar ümumi sualların
sayının 50 faizi ötmüşdür.
Qiymətləndirmə tədqiqatlarında obyektiv və dəqiq məlumatların
toplanması üçün qiymətləndirmə
vasitələrinin relevantlığı, yəni qiymətləndirilənlərin
eyni səviyyəli suallarla
yoxlanılması vacib şərtlərdən
hesab olunur. Beynəlxalq təcrübədən irəli gələn
bu mühüm tələb
buraxılış imtahanları üçün
sualların hazırlanmasında əsas götürülsə
də, müəyyən amillərin təsiri nəticəsində
bəzən öz mütləqliyini qoruyub saxlaya bilmir. Hər il 150 minədək IX sinif
və 100 minə qədər XI sinif şagirdinin iştirak etdiyi buraxılış imtahanları eyni gündə, eyni saatda keçirilərsə, imtahanların səmərəli
təşkilinə və imtahan
materiallarının məxfiliyinin qorunmasına kim zəmanət verə bilər? Belə olduğu halda,
bir bölgədə istifadə olunmuş imtahan
suallarından olduğu kimi
digər bölgədə də təkrar istifadə edilməsi
nə dərəcədə məqsədəuyğundur? Əlbəttə,
hər bir imtahan
otağındakı şagirdlərin sayına uyğun
hazırlanmış kitabçalarda imtahan sualları arasındakı balansın
mütləq şəkildə gözlənilməsini tam təmin etmək də mümkün
deyildir. Lakin fikrimizcə,
imtahan materiallarının məxfiliyinə
xələl gəlincə, hazırkı mərhələdə
imtahan sualları arasındakı
balansın qismən pozulmasına müəyyən haqq qazandırmaq olar.
Mərkəzləşdirilmiş qaydada keçirilən buraxılış
imtahanlarının tətbiq olunmasından cəmi 3 il ötməsinə baxmayaraq,
onun təhsilin keyfiyyətinə müsbət
təsiri göz qabağındadır. Hər il keçirilən
görüşlər, aparılan sorğular
göstərir ki, şagird
və valideynlərin, məktəb rəhbərlərinin,
müəllimlərin öhdəliklərinə, vəzifə
funksiyalarına münasibətləri dəyişmiş, məsuliyyətləri
xeyli artmışdır. Yoxlama imtahanlarında müşahidə olunan mütəşəkkillik, valideynlərin
müəllimlərə və məktəb rəhbərlərinə
qarşı getdikcə artan tələbkarlığı,
onların məktəblə əməkdaşlığının
xeyli genişlənməsi buna
real sübutdur.
Bir mühüm cəhəti də qeyd etmək lazımdır ki,
şagirdin attestatına yazılan yekun qiymət yalnız buraxılış
imtahanlarının nəticəsinə görə
hesablanmır. Yekun qiymət dörd parametr (X və XI sinif üzrə illik qiymətlər,
yoxlama və buraxılış
imtahanlarının nəticələri) əsasında hesablanır.
Bu, şagirdlərin təhsil əməyinin
qiymətləndirilməsində subyektivliyi
və formalizmi, psixoloji
gərginliyi xeyli dərəcədə aradan qaldırır, obyektivliyin
təmin olunmasına real zəmin
yaradır.
Azərbaycanda buraxılış
imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş qaydada keçirilməsi təcrübəsi
artıq digər ölkələr tərəfindən də
öyrənilir. KİV-dən məlumdur ki, Dünya Bankının
xətti ilə 2011-ci ilin iyun
ayında Rusiya Federasiyasından gəlmiş
qiymətləndirmə ekspertləri (Rusiya
Təhsil Akademiyasının vitse-prezidenti
Viktor Aleksandroviç
Bolotov və Rusiya Təhsil
Akademiyasının təhsilin monitorinqi
laboratoriyasının rəhbəri İqor
Aleksandroviç Valdman)
buraxılış imtahanları ilə bağlı
prosesləri – qiymətləndirmə vasitələrini, tətbiq
olunan qiymətləndirmə
şkalasını geniş təhlil edərək
müsbət rəy söyləmişlər.
2011-ci il
oktyabrında Tacikistan Respublikasının
Prezident Aparatının Təhsil və Elm şöbəsinin müdiri
Əbdülhəmid Nozimov, Tacikistan Respublikası Milli
Test Mərkəzinin direktoru
Savzali Cəfərov, Tacikistan
Respublikası Kulyab Dövlət Universitetinin rektoru Nurali Salıxov və Tacikistan
Respublikası Təhsil Proqramlarının rəhbəri Nazarxuda Dastambuyev də daxil olmaqla
10 nəfər qiymətləndirmə mütəxəssisindən
ibarət nümayəndə heyəti Azərbaycanda mərkəzləşdirilmiş
qaydada buraxılış imtahanları, milli və beynəlxalq qiymətləndirmələrin
aparılması təcrübəsi ilə tanış olmuş, müsbət rəy söyləmişlər.
2009-cu ilin
oktyabrında Dünya Bankının Gürcüstan Respublikasındakı ofisinin nümayəndələrinin
iştirakı ilə də Təhsil Nazirliyinin
apardığı milli, beynəlxalq qiymətləndirmə
tədqiqatları və buraxılış
imtahanlarının təcrübəsi geniş
müzakirə olunmuşdur.
Yeri
gəlmişkən, onu da
diqqətə çatdıraq ki, 2011-ci
ildə seçmə yolla ölkənin
ümumtəhsil məktəblərinin IX sinif
şagirdləri arasında Azərbaycan dili,
riyaziyyat və informatika
fənləri üzrə Milli qiymətləndirmə
keçirilmiş, nəticələr Nazirliyin Kollegiyasında geniş
müzakirə olunaraq müvafiq qərar
qəbul edilmişdir. Müəyyən
olunmuşdur ki, qiymətləndirməyə
cəlb olunmuş IX sinif
şagirdləri Azərbaycan dili fənnindən
mətni oxuyub nəticə
çıxarmağı bacarmaq, mətndəki
hadisələri əlaqələndirmək, riyaziyyatdan
–cəbri prosedurları yerinə yetirmək, hesablamalar
aparmaq və aldığı nəticələrin
reallığa uyğunluğunu yoxlamaq, funksional
asılılıqları qrafik şəkildə
təsvir etmək, informatikadan – kommunikasiya texnologiyalarından istifadə etməyi
bacarmaq, müxtəlif xarakterli
informasiyaların həcmini ölçmək və s. kimi bacarıqlara yiyələndiklərini
nümayiş etdirmişlər. Bununla yanaşı, həmçinin məlum olmuşdur ki, şagirdlərdə
müqayisə, təhlil, müstəqil problem
həlli, tədqiqatçılıq, tətbiqi bacarıqlar inkişaf etdirilməlidir. Milli
qiymətləndirmələrin nəticələri bir daha sübut
edir ki, bu növ qiymətləndirmə
ümumi təhsilin keyfiyyət göstəricilərinin
üzə çıxarılmasında ən etibarlı tədqiqatdır.
Bu mənada nə buraxılış
imtahanlarının, nə də qəbul imtahanlarının nəticələri
ümumi təhsilin keyfiyyətini qiymətləndirmək
üçün tam və
yeganə əsas ola bilməz. Onu da bildirmək istərdik
ki, ABŞ, Almaniya və
digər ölkələrdə ali məktəblərə
mərkəzləşdirilmiş qəbul imtahanı
ümumiyyətlə keçirilmir.
Ölkəmizdə isə
buraxılış və ali məktəblərə
qəbul imtahanlarının aparılmasında məqsəd,
istifadə olunan qiymətləndirmə
vasitələri və qiymətləndirmə parametrləri (məsələn,
dörd səhv cavabın bir
düzgün cavabı silməsi) müxtəlif
olduğuna görə,
hər iki imtahanın nəticələrinin
eyni olmasını gözləmək
yanlış bir mövqedir.
Buraxılış imtahanları meyarlara əsaslanan qiymətləndirmədir və
hər imtahan verənin nəticəsi heç bir digər şəxslə
müqayisə aparılmadan hesablanır və o,
təhsil haqqında müvafiq dövlət
sənədini alır. Deməli, buraxılış
imtahanını ümumi təhsili başa vuran hər bir kəs verməlidir.
Qəbul imtahanı isə müəyyən olunmuş ümumi normalar əsasında yalnız müraciət
edən abituriyentlər arasında seçim
aparır və onların nəticələri biri
digəri ilə müqayisədə nəzərə
alınır.
Ali məktəblərə
qəbul imtahanlarında tətbiq olunan dörd səhvin bir düz cavabı silməsi praktikası da başa düşülən
deyil. Müraciət etdiyimiz beynəlxalq ekspertlər belə
praktikanı abituriyentlərə qarşı “cəza” kimi xarakterizə edirlər. Ölkəmizin
buraxılış və qəbul imtahanlarını öyrənən
Dünya Bankının ekspertləri öz hesabatlarında 4 səhvin bir düz cavabı silməsini
abituriyentlər üçün “sərt
şəkildə tətbiq olunan şərt”
kimi ifadə etmişlər.
Əgər bu tədbir imtahan suallarının abituriyentlər tərəfindən
təsadüfi cavablandırılmasının
qarşısını almaq üçün görülübsə, onda ən yaxşı yol
açıq tipli imtahan
suallarından istifadə etməkdir.
Onu
da qeyd etmək
lazımdır ki, ali
məktəblərə qəbul zamanı imtahan
suallarının çətinlik səviyyəsinə görə
müvafiq bal ilə
qiymətləndirilməməsini də ekspertlər
imtahanları çətinləşdirən amillərdən biri hesab edirlər. İmtahanlarda ədalətliliyin təmin
olunmasının əsas şərtlərindən
biri də sualın çətinliyinə
görə ona daha
yüksək balın verilməsidir. Yəni asan
sual aşağı, çətin sual yüksək balla qiymətləndirilməlidir.
Oxucularda sual yarana bilər ki, niyə
buraxılış imtahanlarında suallar bu cür qiymətləndirilmir?
Məlumat üçün bildirək ki, buraxılış imtahanları müsabiqə
xarakterli deyil. Qəbul
imtahanları isə məhz müsabiqə xarakterli
imtahandır və burada hər sualın
çətinlik dərəcəsinə görə fərqli
qiymətləndirilməsində ən cüzi
bal belə ixtisas
seçiminə hökm verir.
Abituriyent üçün
daha əlverişli olar
ki, məsələn, dörd
asan suala cavab verib 16 bal toplamaqdansa, iki çətin suala cavab verib 20 bal toplasın. Başqa
sözlə desək, qəbul imtahanları abituriyentin
cəzalandırılmasına deyil, bilik və bacarıqlarını maksimum nümayiş etdirməsinə
şərait yaratmalıdır.
Sualların imtahan
kitabçalarında çətinlik səviyyəsinə
görə sıralanmaması ona gətirib
çıxarır ki, bir
abituriyent eyni zaman ərzində dörd
asan və ya orta çətinlik səviyyəli, digər abituriyent isə ifadə tərzi çətin
olan və oxunması vaxt
tələb edən bir suala
cavab verir. Təbiidir
ki, belə halda
onların qəbul imtahanlarının nəticələri ilə
buraxılış imtahanındakı nəticələri
üst-üstə düşməyəcək.
Qəbul imtahanları üçün
əvvəlcədən minimal balın
müəyyən olunmasını da təhsil
ekspertləri qəbuledilməz hal
sayırlar. Əslində, minimal balın
hansı elmi-nəzəri əsaslarla müəyyən olunması
bizim üçün
də qaranlıqdır. Ekspertlərin fikrincə,
topladığı ballara uyğun
olaraq abituriyentlərin reytinq
cədvəli müəyyənləşdirilməlidir, istənilən
halda universitetlər reytinq
üzrə daha yaxşı nəticə
göstərənləri seçəcəkdir.
Yaxşı olardı ki, imtahanlardan sonra abituriyentlər
topladıqları ballara müvafiq
olaraq sıraya düzülsün
və bu sıradan plan
yerlərinin sayı qədər abituriyentlər müvafiq ali məktəblərə
qəbul olunsunlar. Belə olan
halda, çoxlu
söz-söhbətə səbəb olan əlavə
yerləşdirməyə ehtiyac olmaz.
Beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, hər hansı qiymətləndirmənin
nəticələri təhsilin keyfiyyəti haqqında
etibarlı mənbə rolunu o zaman oynaya
bilər ki, oradakı qiymətləndirmə
vasitələri bütün variantlarda testologiyanın elmi-nəzəri əsaslarına
uyğun olaraq eyni çətinlik dərəcəsinə
malik olsun.
Lakin
TQDK-nın apardığı imtahanlarda
buraxılış imtahanlarındakından qat-qat
çətin olan qiymətləndirmə
vasitələri ixtisas qrupundan
asılı olaraq fərqli çətinlik
dərəcəsinə malikdir. Məsələn, Azərbaycan dili
fənni üzrə suallar III qrupda çox çətin,
II qrupda çətin, I və IV qruplarda nisbətən çətin, tarix fənni üzrə III qrupda
çətin, II qrupda nisbətən
çətin olur, riyaziyyat,
xarici dil, fizika və digər fənlər də onun kimi. Eyni bir fəndən fərqli
çətinlik dərəcəsinə malik
olan suallarla təhsilin
keyfiyyəti barədə hökm vermək
nə dərəcədə düzgündür?
Qiymətləndirmə ilə
bağlı qarşıda duran ən mühüm vəzifələrdən biri də bu sahə
üzrə ixtisaslı kadrların hazırlanmasıdır.
Ölkəmizdə qiymətləndirmənin ali
məktəblərə qəbul imtahanları timsalında 20 illik təcrübə əldə etməsinə
baxmayaraq, bu cür aktual və
mühüm məsələ diqqətdən
kənarda qalmışdır. Qeyd edək ki, Təhsil Nazirliyinin təşəbbüsü və Dünya Bankının dəstəyi ilə Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində “Təhsildə
monitorinq və qiymətləndirmə”
ixtisası üzrə magistr
hazırlığı işinə başlanıb və
artıq bu ixtisas
üzrə tədris ediləcək fənlər müəyyənləşdirilib,
dərs deyəcək müəllimlər lazımi təlimlərdən
keçirilir və həm ölkə, həm
də beynəlxalq ədəbiyyat öyrənilməklə ilkin mühazirə və məşğələ
materialı hazırlanır.
Yazımızı Dünya Bankının xətti ilə Rusiya Federasiyasından gəlmiş qiymətləndirmə
ekspertlərinin “Azərbaycanın ali məktəblərə
qəbul imtahanlarının məzmunu ilə orta
məktəblərdə istifadə olunan
tədris planının müqayisəli təhlili”ndə gəldiyi
nəticələrdən biri
ilə bitirmək istəyirik: ”Beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, bir çox səbəblərə görə,
yüksək tələblərlə həyata keçirilən
qəbul imtahanlarının nəticələrinə əsasən
təhsilin keyfiyyətini qiymətləndirmək məqsədəuyğun
deyil”. Ekspertlərin fikrinə
görə, təhsilin keyfiyyətini qiymətləndirmək üçün iqtisadi və
digər amilləri nəzərə alan geniş tədqiqatın nəticələrindən
istifadə edilməlidir. Oxucuların nəzərinə
çatdırırıq ki, belə bir tədqiqat Dünya
Bankının dəstəyi ilə həyata keçirilən
milli qiymətləndirmədir ki, Təhsil Nazirliyi tərəfindən
ümumi və xüsusi
məqsədləri əhatə etməklə 2003-cü ildən
aparılır.
Təhsil Nazirliyinin əməkdaşları:
Aydın
ƏHMƏDOV,
Fərzəli QƏDİROV,
Elvin RÜSTƏMOV
525-ci qəzet.-2012.- 18 yanvar.- S.4.