İmzasız
yazı
Jurnalist təcrübəmdə dəfələrlə
şahidi olmuşam ki, tez-tez görüşdüyün,
yaxşı tanıdığın kimsə haqqında yazmaq
elə də asan başa gəlmir. Xatirələr, təəssürat
bolluğu, o kimsənin də səni yaxşı
tanıdığından doğan məsuliyyət, bir az da qorxu
hissi buna mane olur. O ola ki, qəhrəmanın sənət əhli
ola, aktyor, rejissor ola, yaratdığı səhnə
obrazlarının bir sıra xarakterik cizgilərini həyatdan,
tanıdığı adamlardan götürə.
Ramiz Əzizbəylini, o məni tanıyandan
çox-çox illər öncə tanımışam. Hələ
yazı-pozu sənətinin nə olduğunu bilmədiyim
çağlardan. Ötən əsrin 50-ci illəri idi və
onu hər dəfə televiziya ekranında görəndə
yaşıdlarım kimi həsəd aparar, fikirləşərdim
ki, ekranda görünmək, rollar oynamaq üçün
mütləq gərək Bakıda yaşayasan. Amma sonralar
Bakıya gələndə, üstəlik də sənət
dairələrinə yol tapanda bildim ki, heç Bakıda
yaşayıb burda anadan olmağın da televiziyada
görünməklə elə bir əlaqəsi yoxdur, bu
yalnız istedad işidir, sənətlə, sənətkarlıqla
bağlıdır. Ramizlə şəxsən də
çoxdan tanışam. Bəlkə də 60-cı illərdə
Bakıya gələndən, yaxud 70-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Teleradio Verilişləri Komitəsində
jurnalist kimi fəaliyyətə başlayandan, ya da ki, ondan əvvəl,
hələ “Azərbaycan gəncləri” qəzetinin əməkdaşı
olandan. Bilmirəm, dəqiq yadımda deyil. Onu bilirəm ki,
Ramizin televiziyamızda, kinomuzda, radiomuzdakı
çıxışlarını, dublyaj filmlərindəki
ifalarını, əsl peşəsiylə bir o qədər
bağlılığı olmasa da böyük istedadla
oxuduğu “Sənsiz” romansını dinləyəndə onu
çoxdan, lap çoxdan tanıdığıma
inanmışam. Bir kərə, 80-ci illərin ortalarında,
radionun incəsənət və radio şöbəsinə rəhbərlik
edərkən lap dolmuşdum, əlimin altında hər
cür materialım vardı. Verilişi plana da
salmışdım. Amma həlledici gün yaxınlaşanda
ortaya çox vacib bir iş çıxdı, əlim-qolum sustaldı.
Amma bu işi özüm qədər tanıdığım
şöbəmizin əməkdaşı Gülbəniz
Hüseynovaya həvalə elədim. Və jurnalist bacım həmin
tapşırığı məharətlə yerinə
yetirdi. Onu da deyim ki, həmin verilişdə Ramizin oxuduğu
“Sənsiz” romansı da yer almışdı və bu gün də
radionun səslər xəzinəsində qorunur.
Sonra çox sellər-sular axdı, məni
radionun Gənclik və İdman redaksiyasına baş redaktor vəzifəsinə
təyin etdilər və tezliklə efirə “Qol-qola” adlı
bir proqram çıxarmağı nəzərdə tutduq.
Heç fikirləşmədən verilişin
aparıcılarından biri olaraq Ramiz Əzizbəylini dəvət
etdik. Yanılmamışdıq. Onun sayəsində həmin
proqram yüksək reytinqlə uzun illər efir həyatı
yaşadı. Bu illər ərzində Ramizin də sənət
uğurları bir-birini əvəz elədi. O özünü
həm rejissor, həm aktyor, həm sənətşünas, həm
də vokalist kimi geniş kütlələrə sevdirə
bildi. Və təbii ki, bu istedadlı sənətkarın fəaliyyəti,
elə istedadlı jurnalistlərin, tədqiqatçıların,
sənətşünasların da diqqətindən
yayınmadı. Bunlar bir dost, bir qələm əhli kimi məni
həm sevindirir, həm də məyus edirdi: bəs mən
sözümü nə zaman deyəcəm?..
Budur, artıq 5-ci ildir ki, mən
respublikamızın xalq artisti Ramiz Əzizbəyli ilə Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində birgə fəaliyyət göstəririk. Mən
mətbuat katibi, o isə pedaqoq kimi. İndi də işim
başımdan aşır, Ramiz barədə illərdən bəri
ürəyimdə qalaqlanan sözlərimi qələmə
almağa macal tapmıram.
Axır ki, bu günlər iki daşın
arasında vaxt tapıb Ramizi dindirib-danışdırım
deyə ona, türklər demiş, bir kaç sual
tuşladım. Hələlik. Sonrasına baxarıq, deyə.
Və Ramiz də eləmə tənbəllik, özünə
xas olan səliqə-səhman, vasvasılıq və dəqiqliklə
suallarımı aldığı günün sabahısı əlində
kompyuterdə yazılmış vərəqlərlə
otağımda nazil oldu. Alıb baxdım. Birinci vərəqin
başında yazılmışdı: Jurnalist İntiqam
Mehdizadənin suallarına cavab.
Xırda əlavələrimlə onları sizə
təqdim edirəm, əziz oxucular. Bu günlərin Ramiz Əzizbəylisinin
ona verdiyim bir neçə suala cavablarıdır.
– Ramiz, bədii sənətlərin hansında
daha çox özünüifadə etməyə
üstünlük verirsən və bu çağacan
hansında buna daha çox nail olmusan?
– Mən, Azərbaycan televiziyası müstəqil
fəaliyyətə başladığı ilk illərdən
buranın uşaq redaksiyasında aktyor kimi (onda 9 yaşım
vardı) saysız-hesabsız tamaşalarda nağıl qəhrəmanlarının
obrazlarını yaratmışam. Gənclik illərimdə
televiziyanın müxtəlif tamaşalarında gənclərin
obrazlarını yaratmış, müxtəlif tədbirlərdə
televiziya aparıcısı kimi çıxış etmişəm.
Azərbaycan kinosuna gəldikdə, burada 1959-cu
ildən dublyaj olunan filmlərin çoxunda aktyor kimi fəaliyyət
göstərmişəm. Bunların da sayı 1000-dən
çoxdur.
“Azərbaycanfilm”də istehsal olunan 40-a yaxın
filmdə müxtəlif səpkili rollara çəkilmişəm.
1987-ci ildən müstəqil kinorejissorluq fəaliyyətinə
başlamışam. İlk işim Cəlil Məmmədquluzadənin
eyni adlı hekayəsi əsasında çəkdiyim
“Pirverdinin xoruzu” qısametrajlı bədii filmi olub. “Debüt”
studiyasında çəkilən bu film studiyanın ilk işi
olmaqla 1988-ci ildə Kiyevdə keçirilən “Gənclərin
XIX Beynəlxalq kinofestivalı”nda baş mükafat və
diploma layiq görülüb.
1991-ci ildə “Bəxt üzüyü” filmini
çəkmişəm ki, bu da kinosevərlərin
böyük rəğbətini qazanmışdır. 20 il
keçsə də bu film hələ “kinoxit”liyini itirməyib.
2005-ci ildə Qarabağ mövzusundan bəhs edən “Yalan” bədii
filmi də kinosevərlərə yaxşı
tanışdır...
Bir müğənni kimi də
çıxışlarım çoxlarına bəllidir. “Azərbaycanfilm”in
neçə nümunəsində müğənni qismində
iştirak etmişəm.
Adda-budda yazı-pozu ilə də məşğul
olmuşam ki, bunları bir araya gətirib 2011-ci ilin aprelində
“Cızma-qaralar” adlı kitab nəşr etdirdim.
Sadaladığım bu bədii
yaradıcılıq sahələrindən əlbəttə
ki, bütün sənətləri özündə cəmləşdirən
rejissorluq işinə üstünlük verərdim.
Çünki yaradıcı təfəkkürün ən sərbəst
buraxıldığı məqam rejissorluq fəaliyyəti
zamanı olur. Sadaladığım digər peşələrsə
istər-istəməz hansısa bədii və inzibati “rəhbər”dən
asılı olur və sən ürəyinin istəyini ürəyincə
yerinə yetirə bilmirsən.
– Səsin aktyor sənətindəki rolunu sən
məndən yaxşı bilirsən. Di gəl ki, bəzilərinin
fikrincə guya sənin səsin adət etdiyimiz müsbət qəhrəman
səsinə uyğun gəlmir. Əsəbiləşmədin
ki?
– Müsbət və ya mənfi qəhrəman
anlayışları bədii əsərlərin
personajlarına aid olan anlayışlardır. Müasir
yanaşmada bu cür terminlər işlədilmir. Yaxşı
və ya pis adam bütün dövrlərdə olub. Fərqi
insanların əməli fəaliyyətində, istək və
diləklərində axtarmaq lazımdır. Əslinə qalsa
Ulu Tanrı biri digərini əvəz etmək yolu ilə
konpensasiya yolu ilə insanları, eləcə də
bütün canlıları yaratmışdır. Buna misal
olaraq, elə bircə tovuz quşunu misal göstərmək
olar. O gözəllikdə varlığın çox eybəcər
səsi var. Bir də hansı elmi sübutlarla göstərmək
olar ki, əsərdəki və ya həyatdakı insanların
səsinin “bas”, “bariton”, “tenur”, “soprano” xarakteri onun müsbət
və ya mənfi qəhrəman olmasına dəlalət etsin.
Bəzən hətta elə olur ki, özünün oyun tərzi
ilə tamaşaçını valeh edən bir aktyorun səsi
xarakterik səslər kateqoriyasına aid olub, dinləyicinin
umduğu, eşitmək istədiyi insanın səsinin “yerini
vermir”. Əsas – səhnədə və ya kinoda təklif
olunmuş vəziyyəti dəqiqliyi ilə təcəssüm
etdirməkdir. Hadisələrin mahiyyətini unudub ali məqsəddən
uzaqlaşmaq, yalnız yumşaq, yaxud pafos və təkəbbürlə
dolu danışıq tərzinə üstünlük vermək
kökündən səhv və aldadıcı haldır.
– Amma paradoksal haldır ki, mən şəxsən
bir ömür boyu sənin oxuduğun mahnıları dinləməkdən
doydum deməzdim. Deyirəm bəlkə elə birdəfəlik...
Bildin də nə demək istəyirəm?
– Hər bir insanın özünəməxsus
səsi olur. Bu, nitq mədəniyyətinin tərkib hissələrindəndir.
Səssiz adam danışa bilməz. Onu digər canlılardan
fərqləndirən cəhətlərdən elə
başlıcası da budur. Vokal sənətinə uyğun gələ
biləcək səs isə hər kəsə qismət olmur. Əgər
məndəki səs sizləri özünə cəlb edib,
diqqətinizə hakim kəsilə bilibsə, demək mən
xoşbəxt sənətkarlardanam. Müğənnilik sənəti
mənim nəzərimdə ayrıca bir sahə deyil,
seçdiyim, taleyimi bağladığım aktyorluq sənətinin
tərkib hissəsidir. Əgər məndə bu istedadı
görüb qiymətləndirirlərsə deməli mən
çoxşaxəli yaradıcı insanam.
– Bu yaxınlarda çapdan
çıxmış “Cızma-qaralar” kitabının ilk fəslini
təşkil edən aforizmlərin söz xatirinə, tutaq ki,
zərb-məsəl kimi tarixə düşməsi
üçün qələmə almısan, yoxsa onların hər
birinin arxasında hansısa filmin, yaxud digər ədəbi mətnlərin
konturları mövcuddur. Hər halda ilk oxunuşda mənə
elə təsir bağışladı onlar.
– Mənə elə gəlir
tanındığım illər ərzində qeyri-səmimi
söz demədiyimi bilirsiniz. Suala gəldikdə, mənə
elə gəlir yazıçı adına təmənnası
olmayan hər bir kəsin qələmə aldığı nə
varsa səmimidir. İç dünyasındakı
narahatlıqları, təsəvvürlərində
canlandırdıqları münasibətləri qələmə
almaqla onları sıxan, həyəcanlandıran, yaxud sevindirən,
heyrətləndirən nə varsa hamısını
yaddaşa çevirirlər. Mənim yazılarıma gəldikdə
konkret bunu söyləyə bilərəm ki, səhnə
temporitmini, ovqatını yaxşı bildiyim üçün
hələ 80-ci illərdə əyalət teatrlarının
bəzilərində tamaşaya qoyulan əsərlər
üçün dəvət alan bəstəkarlar – Emin
Sabitoğlu, Adil Bəbirov, Cavanşir Quliyev, Eldar Mansurov
öz mahnılarının sözlərini yazmağı mənə
həvalə edirdilər...
Qaldı ki, işarə vurduğunuz
kitabımdakı aforizmlər kiməsə ağıl qoymaq,
kiminsə təəccübünə səbəb olmaq məqsədi
güdmür. Sadəcə müəyyən yaş
dövrü yaşamış Ramiz Əzizbəyli öz
dünyasında tərbiyə və tövsiyyələrini
kağıza köçürüb və bunlar gələcəkdə
çəkilə biləcək hər bir filmin qəhrəmanlarının
dilindən söylənilə bilər.
– Bilirik ki,
50 ildir ki, sənətdəsən. Sənə elə gəlmirmi
ki, yarım əsrlik yaradıcılığın boyu daha
çox işlər görə bilərdin? Boynuna alırsan
ki, boşuna keçirdiyin illər az olmayıb.
– Hamı
bilir ki, həyatım boyu sıxılan, incidilən, kinodan bilərəkdən
uzaqlaşdırılan birisi olmuşam. Layiq olduğum qiymət
nədənsə vaxtında verilməyib.
“Xeyirxahlarımın barmağı” həmişə məni
siyahıdan silməklə, adımın üstünə
kölgə salmaqla məşğul olub. 10 ilə yaxın bir
müddətdə Azərbaycan radiosu və
televiziyasındakı çıxışlarıma,
kinodublyajlarıma neçə-neçə uşaq filmlərinə
çəkilib özümə görə
tanınmağıma baxmayaraq o zamankı İncəsənət
İnstitutunda iki dəfə məhz sənət
imtahanından kəsilmişəm. Səbəbi sizlərə
bəlli deyil, amma mən özüm bu münasibətlərin
qaynaqlarını yaxşı bilirəm. Və onları bir
ara mətbuatda açıqlamışam da. Daha burada təkrarlamağı
lazım bilmirəm.
Əsgəri
xidmətdə olduğum dövrü də itirdiyim illərin
üstünə gəlsəm, gəncliyimin 6-8 ilini boşluq
hesab etmək olar.
– Niyə 20
il bundan əvvəl lentə aldığın “Bəxt
üzüyü” filminin yuvarlaq yubileyinin qeyd edilməsini bir bu
qədər arzulayırsan?
– “Bir bu qədər
arzulayırsan” deyəndə, harada, nə vaxt və nə qədər
bu mövzuda danışmışam ki? Əgər bu sizləri
daha çox narahat edirsə, “Arşın mal alan”, “O
olmasın, bu olsun” film- komediyalarından sonra xalqın
geniş rəğbətinə tuş gələn, “Ən
geniş tamaşaçı rəğbəti qazanmış
film” nominasiyasını və “Ən çox gəlir gətirən
film” kateqoriyasını göz önünə gətirin. Bəlkə
də 15 milyondan çox nüsxəsi olan “Bəxt
üzüyü” haqqında mənə elə gəlir
hansısa bir “gecədə” söz açmağına dəyməzdimi?
– Ramiz, deyəsən
hər bir insanın bu dünya ilə son vida gününəcən
bir neçə dəfə ölüb-dirilməyi olur
axı. Sən necə, belə bir halla üzləşmisən?
– Bu gün
var olanın bir gün heçliyə çevrilməsi
labüddür. İnsan öz qısa ömrünü
başa vuranacan həqiqətən bir neçə dəfə
ölüb-dirilir. Bəli, ağır cərrahiyyə əməliyyatları
keçirərkən 4-5 dəfə həkimlər tərəfindən
narkoz vasitəsilə fəal həyatdan müvəqqəti təcrid
olunsam da, elə o həkimlərin sayəsində yenidən həyata
qaytarılmışam. Lakin mənən
sındığım, məyus və peşman olduğum, həyatdan
küsmək dərəcəsinə gəlib, pessimizmə
qapıldığım anlar-günlər də olub.
Satqınlıq, xəyanət, şərəfsizlik, məddahlıq,
namussuzluq görəndə hər dəfə
ölüb-dirilmişəm.
–
Çoxşaxəli çalışmalarından sənə
qalan bir də Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində pedaqoji fəaliyyətin
sayəsində qazandığın professor dərəcəsi
olub. Bu elmi dərəcəyə çətinlikləmi nail
oldun?
– “Azərbaycanfilm”də
hazır aktyor kimi çalışmağıma, 15 illik
aktyorluq fəaliyyətimə, yaradıcı şəxs kimi
tanınmağıma baxmayaraq o zamankı İncəsənət
İnstitutundan iki dəfə sənət imtahanından kəsilmişəm.
Ancaq ruhdan düşməmiş, çox sevdiyim işimi davam
etdirmişəm. Hər yerdə qapılar üzümə
bağlı olub. Bütün müsabiqələrdə “mənim
gəlişim” gözlənildiyi halda, nə üçünsə
qəfildən bu sənətə tam yararsız adamları
işə qəbul ediblər.
Məcburiyyət
qarşısında qalıb öz ərizəm ilə Musiqili
Komediya Teatrından işdən gedəndə də nifrət
eləmədim. Bədxahların özləri də dərk
etmədən sənət aləmində mobilizə
olunmağıma təkan veriblər... Mütaliələrimi
artırdım, çalışqanlığım sayəsində
kinorejissuraya gəldim.
Kinostudiyanın
aktyor kursunda məşğul olan gənclərə mühazirələr
oxuyub, təcrübə məşğələləri
keçdim. Çox keçmədi ki, kinomuzun
sayılıb-seçilən nümayəndələrindən
birinə çevrildim. Beynəlxalq kinofestivallara fəxri qonaq
kimi dəvətlər aldım və s...
– Dayan, “və
s.”dən bir azın da mən əlavə eləyim. 2002-ci ildən
ADMİU-da müəllimlik fəaliyyətinə
başlamısan. Bura səni hörmətli rektorumuz, professor
Timuçin Əfəndiyev dəvət edib. Bütün
varlığınla çalışırsan ki, bu etimadı
doğruldasan.
–
Bütün bunların, üstəlik də elmi
araşdırmalarım və ərsəyə gətirdiyim
xeyli dərs vəsaitləri sayəsində müsabiqələrdən
keçdim, professor dərəcəsi qazandım.
– Elmi-nəzəri
konfranslardakı çıxışlarım, Elmi şura
üzvləri, ümumən ziyalılar tərəfindən bəyənilir,
qəbul olunur. Bu gün sən ADMİU-da “Estrada və Musiqili
teatr rejissoru” kafedrasına rəhbərlik edirsən.
Göründüyü kimi çoxşaxəli, 50 ildən
yuxarı yaradıcılıq fəaliyyətin, eləcə də
pedaqoji işin illərin sınaqlarından üzü ağ
çıxıb.
– Biri
qaldı axı.
– Hansı?
– Bu gün mən
həm də Respublika Ağsaqqallar şurasının məclis
üzvü olmaqla “Mədəniyyət, İncəsənət
və Turizm Komissiyası”nın sədriyəm.
– Göz-z-zəl!
P.S. Ürəyi
daim sözlə, orijinal ideyalarla dolu olan, mədəniyyətimizə
dəyərli töhfələr vermiş, sənət
yollarında uzun illər yoldaşlıq etdiyim Ramiz Əzizbəyli
suallarımın xırpadan kəsildiyindən
cavablarını da beyqafıl kəsir. Bəlkə də
acığından.
Öz
yazdıqlarımdan yana nigarançılığım
vardı. Başqaları kimi qəhrəmanımı
“yerli-yataqlı” təqdim eləmədiyimə görə.
Aparıb verdim özünə ki, tanış ola, fikrin bildirə,
bəlkə nəyisə artırıb-azalda. Alıb
oxumağa başladı. Özünü təriflədiyi
bir-iki yer vardı, onları çıxartdı. Sonra bəzi
giley-güzarlarının, ona pisliyi keçənlər barədə
yazdıqlarının da üstündən xətt çəkdi.
Və aramızda yüngulvari didişməyə bənzər
sorğu-sual da oldu.
Dedim: – Deyəsən
axı, ürəyincə deyil.
Dedi: – Belə
də- ə-ə.
Dedim: – Ne
qaryuy. Qabaqda ay çox, il çox.
Dedi: – Əşşi-
i- i.
Dedim: – Atalar
demiş, ağa durur...
Dedi: –
Ağacan durur.
Dedim: – Amma
Ramiz, inan ki, suallarım çoxdan çox idi. Heç
yarısını...
Dedi: – Əşşi-i-i...
Dedim: –
Jurnalistlik tariximdə ilk dəfə olaraq imza yerini boş
qoymaq istəyirəm, nə dersən ?
Dedi: – ...
Dedim: – Qoyum,
qoymayım?
Dedi: – Neynirsən
e –e – e. Görünən dağa nə bələdçi.
Dedim: –
2012-ci ildən nə istərdin?
Dedi: –
Qarabağı.
30 dekabr 2011
525-ci qəzet.- 2012.-
19 yanvar.- S.7.