Hüsü Hacıyev küçəsi
19 və yaxud Yazıçılar binası
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
“Orda bir ev vardır,
O ev bizim evimizdir.
Olsaq da, olmasaq da,
O ev bizim evimizdir”
“Dağ masalı” adlı bir Türk filmindən
“Bizə bir zövqi-təxəttür
qaldı
Bu sönən, kölgələnən
dünyada”
Əhməd
Haşim
...Atam səhərə kimi təlaş
içində olardı. Sonra... sonra isə dan yeri
sökülərdi, səhər yavaş-yavaş
açılardı.
Stolun üstündə armudu stəkanda
soyuyub yarımçıq qalan tünd çay, siqaret
kötüyü ilə dolu bir külqabı, armud qoxusu, bəyaz
duman kimi siqaret tüstüsünə bürünmüş
bir otaq.
Amma çox qəribədir. Atam iş
otağında nə qədər siqaret çəkirdisə
çəksin, siqaretin iyi atamın o armud ətrini üstələyə
bilmirdi. Ümumiyyətlə o harada olurdusa olsun, həmin
otaqdan həmişə armud qoxusu gələrdi. Aman Allah, o ətir
nə ətir idi, haradan gəlib atama hopmuşdusa mən bunu
bilmirəm... İndi həsrətəm o ətrə.
Dünən gecəki qəhrəmanlar da səhərin
açılmasının görüb hamısı bir-bir
atamla xudahafizləşib stolun üstündəki vərəqlərə
girib gözdən itərdilər. Sonra atam da yatağına
uzanıb bir müddət, üzbəüzdəki pəncərədən,
qıp-qırmızı, açılmaqda olan göy
üzünə baxıb yavaş-yavaş mürgüləyər,
dünən gecəki qəhrəmanlarının gələcək
taleyini düşünə-düşünə yuxuya gedərdi.
Atam yatarkən qətiyyən səsi çıxmazdı. Elə
bil ki otaqda heç kim yoxdur. Hərdən də uşaq kimi
mışıldayardı. Heç elə bil ki bütün
günü səsli küylü, gərgin həyat tərzi
keçirən, hər şeydən narahat, hamıdan nigaran
olan, nigarançılığı ilə də
hamını acılayan, əsəbi adam deyildi... Vəssalam.
lll
Bir çox illər bundan əvvəl yenə
də növbəti dəfə hansısa xarici ölkələrdən
birinə uzun müddətli ezamiyyətə getmək ərəfəsində
idim. Atamla görüşmək üçün evlərinə
getmişdim. Onlardan çıxıb pillələri enəndə
nəsə birdən elə bil məni arxadan vurdular. Dərhal
arxaya çevrildim. Təbii ki, arxamda heç kim yox idi. Məni
heç kim vurub eləməmişdi. Blok yarımqaranlıq
idi. Bu həmin blokdu ki (indi də yadıma düşəndə
gözlərim dolur) vaxtı ilə biz uşaqlar, yeniyetmələr
(indi o uşaqların, o yeniyetmələrin çoxu artıq
yoxdur bu dünyada, vaxtından çox-çox əvvəl
dünyalarını dəyişiblər) gizlində burada
siqaret çəkərdik. Özümüzdən yaşca
kiçik olanları da həyət qapısının
ağzında qoyardıq ki, gələn olsa bizə xəbər
eləsin. Nədənsə, birdən ürəyimə
damdı ki, mən bir də bu pillələri heç bir vaxt
yuxarı çıxmayacağam, mən bir də bu evə gəlməyəcəyəm,
ayağım bir də bu evə dəyməyəcək. Pillələri
enib blokdan həyətə çıxanda çevrilib bir də
arxaya baxdım. Əstəğfürullah, bu nə axmaq fikir
idi ağlıma gəlmişdi.
Payız fəsli, axşamüstü hava
alaqaranlıq idi. Bilmirəm nəyə görəsə mənə
belə gəlirdi ki, həyətdə nəsə səbəbi
bilinməyən ağır bir kədər var, bir hüzn var.
Həqiqətən də həyətin son dərəcə
kimsəsiz yazıq, bir görkəmi var idi. Həyətdə
sanki bir məsumluq var idi.
Bilmirəm, bəlkə də səbəbi
bilinməyən bu kədəri, bu hüznü bir az da
payızın dalğınlığı, axşamın
ala-qaranlıq bədbinliyi artırırdı. Ya bəlkə
yenə də atamdan uzun müddətli ayrılmağım
buna səbəb idi. Hm... Bilmirəm... Yox, bu ola bilməz.
Birinci dəfə deyil ki, atamdan ayrılıram. Ömrü
boyu elə orda-burda olmuşam. Elə bir-birimizlə telefonla, məktubla
əlaqə saxlamışıq. Bir-birimizə həsrət
olmuşuq.
Yox.... Səbəb bu deyildi. Bu nə idisə
ayrı bir şey idi. Dərk olunası şey deyildi. Çox
qəribə bir kədər idi, ağrılı bir kədər
idi, bu kədər, bu qəm.
Axşamın alatoranında həyətdə
dayanıb nəsə qiymətli bir şey itirmiş adam kimi
diqqətlə ətrafa baxırdım. Sanki gözlərim nəyisə
axtarırdı. Gözlərimi həyətdən çəkə
bilmirdim. Amma... bu həyətdə elə bir qiymətli
şey itirmişdim ki, onun tapılması heç bir vaxt
mümkün olmayacaqdı. İtirdiyim şey bu həyətin
havasına, qumuna qarışıb yox olmuşdu. Havaya
sovrulmuşdu. Mən bu həyətdə keçmişimi
itirmişdim. Saf və təmiz uşaqlığımı
itirmişdim, cəsarətli, qorxmaz gəncliyimi itirmişdim.
Qayğısız günlərimi itirmişdim. Və onu da
bilirdim ki, bu itirdiyimi heç bir vaxt tapmayacağam. Kölgəm
durduğum yerdən düz atamgilin blokuna qədər
uzanmışdı. Mən getməli idim, hazırlıq
işləri görməli, yır-yığış etməli,
yola hazırlaşmalı idim. Qəribədir, kölgəm isə
sanki uzandığı yerdən ayrılmaq istəmirdi.
Dörd əllə həyətdən
yapışmışdı. Lap o Şahmar Əkbərzadənin
şeirində olduğu kimi: “Kölgəm məndən qeyrətlidir”.
Kölgəm sanki həyəti qucaqlamaq istəyirdi.
Bütün uşaqlığım bu həyətdə
keçmişdi. Gözlərim dolub-boşalırdı.
İçimdə sanki qurğuşun
ağırlığı var idi. Bilmirəm nədənsə
dəli bir hönkürtü tutmuşdu məni. Hər bir
şey bütün ötənlərim zərif duman kimi, nazik
bir tül pərdə arxasında qalmış, saralıb
solmuş, xatirələrim kəsik-kəsik epizodlarla
qırılıb sonradan bir-birinə calaq edilib
yapışdırılmış ağ-qara köhnə kino
lenti kimi gözlərim önündən gəlib-keçməyə
başladı. Uşaqlığım yeniyetmə illərim,
cavanlıq illərim, o necə deyərlər dəliqanlı
vaxtlarımın ilk illəri, hamısı-hamısı bu
binada, bu həyətdə keçmişdi. Aman Allah...
bütün bunlar gözlərim qarşısından gəlib
keçdikcə mən yox sanki xatirələrim kövrəlirdi,
doluxsunurdu. Bir himə bənd idi ki, leysan kimi töksün,
boşalsın.
Vaxtından çox-çox əvvəl
bu dünyadan köçmüş həyət dostlarım,
Hüseyn Arifin (o vaxtlar o hələ Hüseyn Arif deyildi,
Hüseyn Hüseynzadə idi) oğlu Ariflə, Ənvər
Yusifoğlunun oğlu Yusiflə (biz ona Yoska deyərdik), Ənvər
Əlibəylinin oğlu Şahinlə, Qasım Qasımzadənin
oğlu Fəxrəddinlə, Əhməd Cəmilin oğlu
Eldarla, Salam Qədirzadənin oğlu Ruslanla, mərhum bəstəkarımız
Süleyman Ələsgərovun bu yaxınlarda qəfildən
vəfat etmiş oğlu Əyyubla, Məsud Əlioğlunun
oğlu Arazla, tanınmış alim Əkbər Ağayevin
göydə uçan quşu daşla gözündən vurub
yerə salan oğlu Elmanla, böyük oğlu rəhmətlik
Məmmədlə (Mamed), Zeynal Xəlilin oğlu Etibarla, eh...
saymaqla qurtarmaz (biz o qədər çox idik ki...) digər və
digərləri ilə, bir də ən çox mənə
yaxın olan, həmişə zarafatla “əski günlərimin
yadigarı” adlandırdığım mərhum şairimiz Əlağa
Kürçaylının istedad dağarcığı
oğlu Ülfətlə keçən o dadlı, bir daha geri
qayıtması mümkün olmayan keçmişim gözlərim
önündən gəlib keçməyə başladı. Dərsdən
qaçmağımız, bu yarımqaranlıq bloklarda, bu
olduqca səliqəsiz qurulmuş qarajların arxasında ilk
siqaret çəkdiyimiz vaxtlar yadıma düşdü.
Barmaqlarımızın təzə-təzə, qorxudan əsə-əsə,
gizli-gizli siqaret tutması, ilk siqaret tüstüsündən
başımızın gicəllənməsi, maşın
sürmək həvəsi, idmana olan marağımız, məktəb
və universitet illəri... Bütün həyətimizin
uşaqları ya 132, ya da 190 saylı orta məktəbdə
oxuyardı. Məktəbi bitirdikdən sonra da universitetin eyni
fakültəsində, şərqşünaslıq fakültəsinin
ya ərəb, ya da fars bölməsində təhsilimizi davam
etdirdik. Çox qəribədir, tələbəlik illərindən
sonra da biz bir-birimizdən ayrılmadıq, ya İranda, Əfqanıstanda,
ya da ərəb ölkələrinin birində birlikdə
işlədik, yenə də bir yerdə olduq. Geri dönəndən
sonra... yenə də bir müddət birlikdə olduq,
ayrılmadıq. Sonra... ailə həyatı, həyətdən
ayrılıb başqa yerə köçmək, əvvəl-əvvəl
tez-tez görüşmək, ara-sıra görüşmək,
telefon zəngləri, daha sonra görüşlərin və
telefon zənglərinin seyrəlməsi, unudulmaq və unutmaq,
müxtəlif qayğılar. Daha sonra isə həyatımıza
yeni-yeni dostların daxil olması...
Cavanlıq çağımızda tez-tez
içki məclisləri qurmağımız, erkən
yaşlarımızdan qız-qadın dünyasına
düşməyimiz, sırf kişi asudəliyini hiss etməyimiz,
cavanlığın yetkin kişi sərbəstliyini
dadmağımız, tələbə tətillərimizdə
Moskvaya, Leninqrada gedib orada müxtəlif oyunlardan
çıxmağımız və digər sərgüzəştlərimiz
həmin bu binadan, bu həyətdən
başlanmışdı. Uşaqlığımız bu həyətdə
başlamış, elə bu həyətdə də
bitmişdi. Yeniyetməliyimiz bu həyətdə
başlamış, elə bu həyətdə də
bitmişdi. Cavanlığımız bu həyətdə
başlamış... bəzilərimizin cavanlığı elə
bu həyətdə yarıyolda da qırılmış, sona
çatmışdı. Sağ qalanlardan isə bəziləri
artıq...
O zamanlar hamımızın yolu bir idi.
Hamımız, o necə deyərlər, startda eyni idik, bərabər
idik. Sonralar yollarımız ayrıldı.
lll
Həqiqətən vaxtı ilə bu bina,
bu həyət çox müqəddəs bir yer idi. Elə bil
ki, dövlət daxilində bir dövlət idi. Sanki sovet
quruluşuna, rus imperiyasına qarşı olan gizli bir hərəkatın
əsl beyin mərkəzi idi. Əgər həyətimizdən
kənarda həqiqətən də belə bir antisovet təşkilat
var idisə və yaxud da haradasa yetişirdisə, mən lap
belə yüz faiz əminəm ki, bu təşkilat bizim bu
binadan, bu həyətdən qaynaqlanırdı.
Binamızın sakinlərindən – İlyas Əfəndiyevdən,
İsa Hüseynovdan (o vaxtlar İsa Hüseynov hələ
İsa Muğanna deyildi) İsmayıl Şıxlıdan, Kamal
Talıbzadədən, Bəxtiyar Vahabzadədən, Bayram
Bayramovdan, Əlağa Kürçaylıdan, Hüseyn Arifdən,
Məsud Əlioğludan və digərlərindən, daha
doğrusu, onların sətiraltı yazılarından
qaynaqlanırdı. Onların cild-cild əsərlərindən
qaynaqlanırdı. Hətta bir dəfə akademik Kamal
Talıbzadə gülə-gülə atama demişdi ki, (o
zamanlar Kamal müəllim hələ akademik deyildi, elmlər
namizədi idi) mərkəzi Komitənin katibi Xasay Vəzirov Əzizə
(Əziz Mirəhmədov) deyib ki, əlacım olsaydı, o
binaya bomba qoyub partladardım, yerlə yeksan edərdim, Bəxtiyarı
da o həyətdəki ağacların birindən asardım. Əziz
də gülə-gülə deyib ki, Xasay müəllim, gəl
sən bu işi tez elə, indi elə, yoxsa sabah səni vəzifədən
götürüb atandan bir gün sonra yaddan
çıxacaqsan, heç kimin yadına da düşməyəcəksən,
Bəxtiyar isə indi də oxunur, sonralar da oxunacaq,
xatırlanacaq. (Həqiqətən də indi görəsən
Xasay Vəzirov kimlər tərəfindən tanınır?
Heç yada düşürmü? İnanmıram).
Bu binada yaşayan biz yeniyetmələr də
elə bu ruhda böyüyür, uşaq vaxtı hələ
tam elə mənasını bilmədiyimiz dərk edib başa
düşmədiyimiz sosializmə, sovet kəlməsinə,
rus imperiyasına qatı nifrət edir, Türkiyəyə,
türklərə, Cənubi Azərbaycana sonsuz məhəbbət
bəsləyərdik. Bizim həyət sanki əsl “Hayd Park”
idi.
Valideynlərimizin bizə dəfələrlə
“Amanın günüdür, ağzınıza gələni
danışmayın, bildiklərinizi gedib orda-burda deməyin,
bizi də məhv edərsiniz, özünüzü də” demələrinə
baxmayaraq, həyətimiz qaynayırdı.
Dediyim kimi, biz çox böyük arzularla
yaşayırdıq. Düşünürdük ki, bir zaman gələcək
biz, bu həyətin uşaqları “Birləşmiş Turan
Ştatları” adlı bir dövlət quracağıq. Bu
“Birləşmiş Turan Ştatları” adlı dövlət
də Çinin sərhədlərindən tutmuş düz
Adriatik dənizinin sahillərinə, Triyest şəhərinə
kimi uzanmalı idi. Yarım milyardlıq əhalisi olan bir
dövlət. Siyasi Mərkəzimiz İstanbul, mədəniyyət
mərkəzimiz isə Təbriz şəhəri olmalı
idi. Uşaq idik və düşünürdük ki, “Birləşmiş
Turan Ştatları”nın bütün kabinet üzvləri də,
vaxt gələcək, elə biz özümüz
olacağıq. Nə bilim, birimiz müdafiə naziri, birimiz mədəniyyət
naziri, digərimiz təhsil naziri, başqa birimiz xarici işlər
naziri... Lap o serb yazıçısı Bronislav
Nuşiçin “Avtobioqrafiyam” əsərində olduğu kimi.
Eh... İndi hərdən o itib-batmış, köhnəlmiş
arzular yadıma düşəndə öz sadəlövhlüyümüzə
gülməyim tutur. İlahi pərvərdigara, biz nə yaman
təmiz, saf olmuşuq. Gör bir hansı arzularla
yaşayırdıq. Bütün bu arzular bizim beynimizdə
doğanda 60-cı illərin ortaları idi. 1988-ci ilin o məlum
hadisələrinə hələ çox qalırşdı.
Bütün o hadisələr hələ irəlidə idi. Biz
isə xəyalən artıq bu günlərə gəlib
çatmışdıq, bu günləri
yaşayırdıq. Xəyalən bütün bu hadisələri
qabaqlamışdıq. Hələ o dövrdə indiki
üçrəngli bayrağımız hər birimizin evində
idi. Harasa sancılacağı günü gözləyirdi.
Aman Allah, hələ bir pul vahidi də kəşf etmişdik.
Pulun üstündə də mənəvi atamız Ziya
Göyalpın şəkli olmalı idi. Pulun şəklini
Hacıbaba Nəzərlinin nəvəsi Eldəniz çəkmişdi.
Uşaqlıqdan rəssam olmağa həvəsi var idi, gələcəkdə
rəssam olmaq istəyirdi. Amma... Əskinazın arxasında isə
“Vətən nə Türkiyədir Türklərə, nə
Türküstan, Vətən böyük və müəbbəd
bir ölkədir – Turan” sözləri yazılmalı idi. Hətta
bir qədər də uzağa gedib gələcək
üçün yeni bir bayraq da kəşf etmişdik. Qırmızı
rəngli bir bayraq, üstündə də bir böyük və
on iki kiçik ulduzlar. Yəni hər türkdilli bir xalqın
öz ulduzu. Bu, gələcəkdə qurulacaq “Birləşmiş
Turan Ştatları”nın bayrağı idi. Biz hələ o
dövrdə, yəni 60-cı illərin sonu, 70-ci illərin əvvəllərində,
ildə iki dəfə bayram edərdik – mayın 28-ni və
sentyabrın 15-ni. Aprelin 28-i günü isə hamı bir nəfər
kimi qara köynək geyərdik.
Orta məktəbdə isə, demək olar
ki, hamımız zəif oxuyardıq. Dərs oxumaqla,
xüsusilə də riyaziyyatla, dəqiq elmlərlə
heç aramız yoz idi. Dərsdən kənar valideynlərimiz
tərəfindən hamımıza saysız-hesabsız sayda əlavə
müəllimlər tutulmasına baxmayaraq, belə fənlər
heç birimizin başına girmirdi. Ya da qəsdən oxumaq
istəmirdik. Elə hey dərsdən qaçardıq. Amma
mütaliəmizə söz ola bilməzdi. Dünya ədəbiyyatından
hardan desəydilər, dərhal ordan da xəbər verərdik.
Şekspirdən tutmuş, Cek Londona qədər, Hötedən
tutmuş, Novalisə qədər, Şillerdən tutmuş,
Şandor Petefiyə qədər, Lope de Veqadan tutmuş, Emil
Zolyaya qədər, Avropa ədəbiyyatı, Amerika ədəbiyyatı,
rus ədəbiyyatı... bir sözlə, mütaliəli idik.
Dərin mütaliəmiz vardı. Dünya ədəbiyyatında
xəbərdar idik. Oxuduğumuz hər hansı bir əsərin
də uzun müddət təsirindən çıxa bilmirdik,
hissə qapılardıq. Şekspiri oxuyub
özümüzü Hamlet kimi dəliliyə vurardıq,
Viktor Hüqonu oxuyub özümüzü “Səfillər”dəki
Javer kimi qanun keşikçisi görür, amma eyni zamanda Jan
Valjanın ölümünə ağlayardıq, “Ovod”u oxuyub
özümüzü şikəstliyə vurar,
qıçımızı qəsdən çəkərdik.
Həyətə düşüb dava-dava oynayanda isə,
hamımız Abo Düdənginski olardıq. Gecələr
saatlarla “Azadlıq” radiosuna qulaq asardıq. O qədər qulaq
asardıq ki, artıq “Azadlıq”ın bütün
diktorlarını – İsmayil Əkbəri, Əli Aranı, Fərman
Məmmədovu və digərlərini səslərindən
tanıyardıq. Beşinci, altıncı sinifdə oxuyarkən
biz artıq Məmməd Əmin Rəsulzadədən
tutmuş, Əli bəy Hüseynzadəyə qədər, Əlimərdan
bəy Topçubaşovdan tutmuş, Əhməd bəy
Ağayevə qədər hamıdan xəbərimiz var idi. Hətta
Əhməd bəy Ağayevin qardaşı oğlu professor (o
vaxtlar hələ o professor deyildi, elmlər namizədi idi) Əkbər
Ağayevlə bir həyətdə yaşamağımızla
fəxr edərdik. Mehmet Akif, Namiq Kamal, Ziya Göy Alp,
Qısakürək və digərləri dilimizin əzbəri
idi.
Kiçik bir
haşiyə
Maestro Niyazi Türkiyədən yenicə
qayıtmışdı. Atamla görüşəndə
gizlicə ona dedi ki, bəs Məmməd Əmin Rəsulzadənin
“Əsrimizin Səyavuşu” kitabını birtəhər,
ölüm-zülümlə gömrükdən keçirə
bilmişəm. Atam da çox xahiş etdi ki, heç olmasa
üç günlük o kitabı ver oxuyum, yenə sənə
qaytarım. Maestro Niyazi kitabı atama verdi. Amma bir şərtlə
ki, kitab heç kimə verilməyəcək. Çünki
bu çox təhlükəlidir. Razılaşdılar. Mən
necəsə eşitdim bu xəbəri, dərhal həyət
uşaqlarına çatdırdım. Necə edək? Nə
cür eləyək ki, o kitabı əldə edək? Aha, qərara
aldıq ki, kitabın şəklini çəkək. Amma necə?
O dövrdə hələ surətçıxaran maşın
icad olunmamışdı. Yox, bəlkə də icad
olunmuşdu, lakin biz tərəflərə gəlib
çıxmamışdı. Kitabın surətini fotoaparatla
çəkməli idik. Əsas məsələ bu idi.
İş elə gətirdi ki, atam evdə olmayanda mən həmin
kitabı gizlində götürdüm. Dərhal
hamımız İlqargilə yığışdıq.
İlqar mərhum yazıçımız Hüseyn Abbaszadənin
oğlu idi. Müxtəlif fotoaparatlardan, maqnitofonlardan əla
baş çıxarardı. Cəld işə
başladıq. 15-20 dəqiqənin içində kitabın səhifələrinin
şəklini çəkdik. İşimizi qurtarandan sonra, dərhal
kitabı götürüb, qaça-qaça evə
aparıb yerinə qoydum. Atam artıq evdə idi. Həmin
kitabı götürdüyüm yerə qoyana kimi, Allah bilir,
nələr çəkdim. Amma iki gündən sonra məlum
oldu ki, İlqar şəkilləri çıxarda bilməyib.
Fotolentdəkilərin hamısı yanıb. İlqarı az
qala döyəsi olmuşduq. O yazıq da yanımızda sanki
vətən xaini olmuşdu. Başını aşağı
salıb, yazıq-yazıq mızıldanırdı.
lll
Bir dəfə, indi yadımda deyil, yeddinci
ya səkkizinci sinifdə oxuyarkən “Mənim qəhrəmanım”
adlı belə bir mövzuda inşa yazırdıq. Mən qəhrəmanım
kimi Abo Düdənginskinin adını yazmışdım. 190
saylı orta məktəbdə eyni mövzunu mərhum
yazıçımız Ənvər Yusifoğlunun oğlu
Yusif də yazmışdı. O vaxtlar bizim ədəbiyyat
müəllimimiz tanınmış alim Məmmədhüseyn
Təhmasibin həyat yoldaşı, əslən İstanbuldan
olan, bizə dərs keçdiyi zaman hərdən özündən
asılı olmadan türk ləhcəsi ilə danışan
Bilqeyis xanım idi. Mənim yazımı oxuyub dəhşətə
gəlmişdi, dərhal yazımı gizlədib, dərs
jurnalında mənə qaib yazmışdı. Yəni guya dərsdə
olmamışam. Sonra məni yanına çağırıb
bir xeyli danladı da. Axırda da dedi ki, heç vaxt
vaxtından əvvəl danışma. Sənin
yazdığın bu mövzunun vaxtı hələ gəlməyib.
Amma gələcək. Hökmən gələcək. Onda
öz sözünü deyərsən. Yusifin isə bəxti
onda gətirmişdi ki onun ədəbiyyat müəllimi
Düdənginskinin kim olmasını bilməmişdi. Düdənginskini
tanımamışdı. Elə bilmişdi ki bu Düdənginski
deyilən şəxs ya partizandır, ya da inqilabçı
olub. Amma bisavad müəllimə Yusifin belə bir qəhrəman
“kommunist”i tam işıqlandıra bilməməsindən, həm
də onun qəhrəmanının o qədər də məruf
adam olmamasından və Yusifin nə demək istədiyini
başa düşməməsindən, ona “üç”
yazmışdı.
Bir də yadıma gəlir ki, orta məktəbdə
oxuyarkən ədəbiyyat fənindən imtahan vaxtı mənim
biletimin suallarından biri ən çox sevdiyim şeiri əzbərdən
demək idi. O zaman bizim sinif rəhbərimiz, rus dili müəllimimiz,
orta yaşlı bir erməni qadını idi. İmtahanda
Bilqeyis xanımla bərabər o da oturmuşdu. Mən elə
ağzımı açıb türk ləhcəsi ilə
Mehmet Akifin “İstiqlal Marşı”ndan
Korkma, sönməz bu şafaklarda süzən
al sancak,
Sönmədən yurdumun üstündə
tutan ən son ocaq.
O benim milletimin yıldızlarıdır
parlayacaq...
– demişdim ki:
Bilqeyis müəllimə astadan:
– Kifayətdir. Gedə bilərsən –
dedi.
Mənimlə həmişə yersiz
mübahisələr edən, mənim hansı ruhda
böyüdüyümü, hansı əqidənin sahibi
olduğumu məndən də yaxşı bilən, indi də
türk dilində şeir deməyimi, Bilqeyis müəllimənin
də mənim sözümü qəfildən kəsərək,
“gedə bilərsən” deməyini görən həmin
qadın:
– Net, tı prodoljay – dedi.
Bilqeyis xanım:
– Ehtiyac yoxdur, gedə bilərsən.
Bilqeyis xanım imtahandan sonra yenə məni
danladı, “sən əvvəl-axır özünü məhv
edəcəksən” – dedi. Hüseyn Arifin oğlu Arif isə
imtahan vaxtı Əhməd Cavadın “Qara dəniz”
şeirinin:
“Türk ordusu, sən Qafqaza girəndə,
Qara dəniz ayağını
öpdümü...”
misralarını qəsdən dəyişib:
Türk ordusu, sən Qafqaza girəndə,
Rus ordusu ayağını
öpdümü...”
– demişdi.
Baho... məktəbdə aləm bir-birinə
dəymişdi.
Məktəbdə zəif
oxumağımız hələ bir yana qalsın, hələ
bu azmış kimi valideynlərimiz bizi zorla musiqi məktəbinə
də yazdırmışdılar. Yenə də hamımız
eyni – 6 saylı orta musiqi məktəbinə gedirdik. Bu isə
bizim üçün olduqca dözülməz bir zülm idi.
Lap belə məşəqqət idi. Birimiz tara, başqa
birimiz skripkaya, digərimiz pianoya, kamançaya, daha nə bilim
nəyə və nələrə. Amma çox tez bir zamanda valideynlərimiz
başa düşdülər ki, vallah biz adi uşaqlarıq,
vunderkind deyilik. Buna baxmayaraq bizi zorla yenə məcbur edirdilər.
Bəzilərimiz musiqi məktəbinə getməyin
daşını birdəfəlik atdı. Bəzilərimiz isə
bir-təhər ölüm-dirimlə musiqi məktəbini
bitirdi. Bitirə bildi və bitirənlər də həmin
gündən də düz bu günə kimi bir dəfə də
olsun əlini musiqi alətinə vurmayıb. O cümlədən
elə mən özüm də.
Amma klassik musiqinin vurğunu, Bethovenin,
Motsartın, Şubertin, Baxın, Şopenin və digərlərinin
dəlisi idik. Tez-tez simfonik konsertlərə gedər,
vallarını alıb evdə saatlarla qulaq asardıq, zövq
alardıq. Gələcəyin əsl azərbaycanlı
ziyalısı kimi yetişirdik.
lll
Azərbaycan xalqının böyük
dostu və təbliğatçısı, atamın yaxın
dostu, milliyyətcə alman olan, lakin bir çox azərbaycanlıdan
Azərbaycana daha çox xidmət edən, hələ gənc
yaşlarından İslam dinini qəbul edib müsəlman olan
Əhməd Şmide (Hans Petr Şmide) 1960-cı illərin
sonunda Azərbaycana gəlmişdi. Bu onun Azərbaycana ilk gəlişi
idi. Atamın şəxsi dəvəti ilə gəlmişdi. O
vaxtlar biz ilk dəfə idi xarici vətəndaş
görürdük. Daha doğrusu, xarici vətəndaş
görməyinə görmüşdük, amma ilk dəfə
xarici vətəndaşla, özü də alman ilə üzbəüz
söhbət edirdik. Bir neçə nəfər həyət
dostum da Əhməd bəy Şmide ilə tanış olmaq
üçün evimizə gəlmişdi. Tanış oldular.
Daha doğrusu, bu tanışlıq Əhməd bəyin
öz təşəbbüsü idi. İstəyirdi
görsün ki, Sovetlər Birliyində, Rus imperiyası tərkibində
yaşayan və yetişməkdə olan gənc nəslin
düşüncəsi nədən ibarətdir və onlar nə
düşünürlər, gələcəyə necə
baxırlar. Bu o vaxtlar idi ki ədəbiyyata hələ manqurt
kəlməsi gəlməmişdi. Yəqin Əhməd bəy
də bilmək istəyirdi ki, görsün sovet quruluşu,
rus imperiyası gənc nəsli manqurtlaşdıra bilib, ya
yox? Söhbət çox uzaqlara gedib çıxdı. Əvvəlcə
klassik musiqidən, sonra ədəbiyyatdan, fəlsəfədən,
daha sonra isə siyasətdən düşdü. Əhməd
bəy qəsdən söhbətə istiqamət verir, bizim nə
düşündüyümüzü bilmək istəyirdi.
Eşitdiklərindən heyrətə gəlmişdi. Söhbət
bir neçə saat uzandı. Onlar gedəndən sonra Əhməd
bəy mənim dərs kitablarımla maraqlandı, “SSRİ
tarixi”, “Ədəbiyyat” kitablarını götürüb
bir-bir səhifələdi, heç nə başa düşməyərək
bir tərəfə qoydu. Bəlkə də başa
düşdü, amma özünü o yerə qoymadı.
Soruşdu ki, bütün bunları, Kantı, Nitsşeni,
Spinozanı, Şopenhaueri, sonra Höteni, Şilleri, Bayronu sizə
məktəbdə keçirlər, ordan bilirsiniz, bəs
yaxşı nasional-sisializmi siz haradan bilirsiniz, haradan oxumusunuz?
Ribbentropu, Fon Papeni, Hindenburqu siz belə təfərrüatı
ilə haradan öyrənmisiniz? Axı bütün bunları
sizə məktəbdə keçə bilməzlər,
inanmıram. Axı bütün bu dediklərinizi heç
Almaniyanın özündə belə sizin
yaşıdlarınız bilmirlər. Gənc nəsil
onları tanımır. Yəqin ki siz məktəbdə əla
oxuyursunuz. Mən də dedim ki, xeyr, bütün bunları biz
özümüz maraqlanıb öyrənmişik. Atam da
gülə-gülə dedi:
– Əhməd bəy, gördüyün bu
uşaqlar öz dərslərindən başqa hər nə
desən oxuyurlar. Təki dərs olmasın.
Əhməd bəy də dedi ki, əgər
məktəbdə yaxşı oxusaydılar, mənə dediklərini
yəqin bilməzdilər. Yəqin elə zəif oxuyurlar ki,
bütün bunlardan xəbərləri var. SSRİ tarixini bilmək
və bu fəndən yüksək qiymət almaq, Ernest
Telmanı, Luis Karvalanı tanımaq hələ savad demək
deyil. Və əgər əlli ildə bu sovet quruluşu sizi
assimilyasiya edə bilməyibsə, sizin şüurunuzu poza
bilməyibsə, demək, siz çox qüvvətlisiniz. Bu
boyda zülmə dözə-dözə, bütün bunlara
tab gətirə-gətirə belə bir nəsil yetişdirə
bilmisinizsə, demək siz bir millət kimi heç bir vaxt
itib-batmayacaqsınız. Mən əminəm ki bu uşaqlar gələcəkdə
çox uzaqlara gedib çıxacaqlar. Əgər gələcək
Azərbaycanın belə bir milli ideyalı özülü
varsa, demək, siz çox qadir xalqsınız.
İnandırıram, gələcək Azərbaycanda bu
uşaqların hər biri özünə layiqli bir yer tutacaq.
Atam dedi ki, yox, ay Əhməd bəy, sənin
gördüklərin elə bu bir ovuc uşaqlardır. Bizim bu
həyətdən kənarda isə elə bir siyasət gedir
ki, ürəklər parçalanır, beyinlər yuyulur,
yaddaşlar silinir. Heç bu gündən sabahımıza
etibar yoxdur. Sənin gördüyün bu bir ovuc
uşaqların evi onda yıxılıb ki, çox şeyi
bilirlər və çox məsələlərdən xəbərdardılar.
Amma çox nahaq.
Lll
Hə, illər ötdü, zaman dəyişdi,
dövran başqalaşdı. Biz yaşa dolduq, hamımız
ailə sahibi olduq, oğul-uşaq yiyəsi olduq, hətta bəzilərimiz
baba oldu. Qayğılar çoxaldı. Başımız
özümüzə qarışdı,
qarışa-qarışa da ağardı. Sonradan mən
başa düşdüm ki, “Birləşmiş Turan
Ştatları” nağıl bir söhbətdir, əfsanədir.
Və bu heç bir zaman olmayacaq. Elə arzu olaraq da qalacaq.
Çünki bütün bunlar uşaq arzusu idi. Adi uşaq,
sadəlövh yeniyetmə, sonra isə macəra axtaran bir gəncin
arzuları idi. Ondan başqa bir şey deyildi. Sonralar onu da
başa düşdüm ki, Əhməd bəy səhv
edirmiş. Nə olsun ki, savadlı, ağıllı adam olub.
O da səhv edib. Biz çox uzaqlara gedib çıxa bilmədik.
Heç başladığımız yolu yarılaya da bilmədik.
Çünki biz həyatı yalnız elə oxuduğumuz
kitablardan öyrənirdik. Elə ona görə də
kitablardan kənara çıxa bilmədik. Rozenkransı,
Gildentransı lənətləyə-lənətləyə
elə Hamlet olaraq da qaldıq. Ovod kimi yaşadıq, Javer kimi
düşündük, Martin İden olduq. Bəzilərimiz hətta
Kefli İsgəndərə çevrildi. Bütün bunlar isə
dünənin qəhrəmanları idi. Dünən isə
dünəndə qalmışdı. Bu günə gəlib
çıxa bilməmişdi.
P.S. “Birləşmiş Turan
Ştatları” ölkəsini qurmaq əslində mənim
ideyam idi. Bunu mən kəşf etmişdim. Yarım
milyardlıq əhalisi olan yeni bir Turan dövləti yaratmaq.
Amma bu ideyanın puçluğunu ən tez də mən
başa düşdüm. Başa düşdüm ki, bu mənasız
bir ideyadır. Amma vaxt var idi, bu ideyanın uğrunda
hamımız ölümə belə hazır idik. İndi belə
bir ideya yoxdur. Bütün bu arzular, bütün bu fikirlər,
bu ideyalar elə Hüsü Hacıyev küçəsi 19-da
da basdırılıb, dəfn olunub. Yoxdur artıq...
Minsk, 2011-12-ci illər
İsfəndiyar
VAHABZADƏ
525-ci qəzet.-
2012.- 20 yanvar. -S.24-25.