Dəyişən fəsillər və
ədəbi nəsillər
“ƏDƏBİYYATINI GÖSTƏR,
SƏNİN KİM OLDUĞUNU DEYİM”
Yazıma bu başlığı
seçməyim təsadüfü deyil. “Dostunu söylə, sənin
kim olduğunu deyim“də olduğu kimi “ədəbiyyatını
göstər, sənin kim olduğunu deyim”də də həqiqət
payı, umduğumuzdan daha çoxdur.
Xalqın yaşam boyu azadlıq
mübarizəsi hardasa həyat müstəvisində vəzinlər
qovğasıyla paralel getmişdir. Ortaq ədəbiyyatlarımızın
başlanğıc örnəklərini üstündə
barındıran yeddinci yüz ilin bəngü
daşlarındakı Göktürk ədəbi örnəklərinin
heca vəznnində yazıldığını bilməyən
yoxdur. Belə baxıldığında dünyadakı
çox şeylər kimi ədəbi vəznlərin də
öz tarixi yaşamı missiyasını başa
çatdıra bilmək haqqı var. Heca vəzni hələ
öz tarixi missiyasını başa çatdıra bilməmiş,
başının üstünü əruz kəsdi və
hardasa hecanın ifadə imkanları yarımçıq
qaldı. Ərəb istilası özüylə bərabər
əruz vəznini də gətirdi. Əruzun ahəngə və
gücə dayanan əzici üstünlüyü ilə heca vəzni
ikinci plana çəkilib, yalnız aşıqların və
el şairlərinin çabaları ilə yaşamını
sürdürməyə çalışdı. (Bunu demək
lazım gəlir ki, heca hər zaman milli oyanışın və
dərkin gərəkli olduğu zamanlarda ədəbiyyat
meydanında yerini alır.)
On səkkizinci əsrdə, qumsalda batan
su kimi, hecanın yenidən gün üzünə
çıxışı, geri dönüşüylə ədəbiyyatımızda
əruzun təkbaşına hegemonluğuna yavaş-yavaş
son verilir. Bu ikili vəzn paraleli hardasa iyirminci əsrin əvvəllərinə
qədər davam edir.
Sonra vəznlər hardasa yer dəyişdirir
və birincilik hecaya keçir. Bu dönəmə qədər
bir çox klassiklərimizin əzmiylə əruz vəzni, demək
olar ki, özünün bütün ifadə imkanlarını
tükətmiş durumda idi. Çünki bu vəzn, başqa
dillərdə demirəm, türkcəmizdə Nəsiminin,
Füzulinin, son yüzilliklərdə Şirvaninin, M.Sabirin,
H.Cavidin, Şəhriyarın, qismən də olsa Vahidin şəxsində
özünü hər yönüylə təsdiqləmiş
və tükətmişdi. Yaşı çox olsa da, eyni
şeyi heca vəzni üçün söyləmək
yanlış olardı. Çünki aradan keçən bunca
zaman ərzində heca vəzni özünüifadə
imkanlarını hələ tam anlamıyla
açmamış, aça bilməmişdi. Bütün bu
açılmamış imkanlar qala-qala bu dəfə də
Rusiya və Türkiyə üzərindən keçib gələn
Avropa ədəbi rüzgarlarının təsiri ilə Azərbaycan
şeirinə yeni bir vəzn – sərbəst – calaq edilməyə
başladı.
Buradaca F.Dostoyevskinin bir məlum fikrini
xatırlatmaq yerinə düşərdi. Dostoyevski ədəbiyyatda,
mədəniyyətdə, dövlətçiliklidə hər
yönü ilə Avropanı yamsılayıb onun arxasınca
sürünən məmləkətinin halına acıyaraq
belə yazırdı: “Mən bilmirəm, biz niyə
Avropanın quyruğundan yapışıb Avropada sonuncu
dövlət olmağa çalışırıq. Bu
quyruğu buraxsaq, Asiyada birinci dövlət olarıq...”
Bu fikri yazma məqsədim
özlüyündə aydındır: Qərbdən gələn
nə varsa kor-koranə təqlid etmək haçandan yenilik
yaratmaq olub? Tarixdə bu gedişatın əksini isbatlayacaq o qədər
örnəklər var ki: Makedoniyalı İskəndər hərbi
qənimət adına Hindistandan qızıl, gümüş
yerinə filosofları Avropaya gətirməklə tarix səhifələrində
yerini almışdır. Yunan və Alman fəlsəfəsinin
təməlində Şərq düşüncəsi, Hind təfəkkürünün
bəhrələri dayandığını bilməyən
varmı? Hələ mən Avropa renesansının
başlanğıcı olan Əndəlüs İslam
kültürünü demirəm. Ya da “Dünya ədəbiyyatı”
qavramını dünya ədəbiyyatına qazandıran
Hötenin sonralar ustadı kimi qəbul etdiyi Hafizi ana dilində
oxumaq üçün fars dilini öyrəndiyini xatırlatmaq
yerinə düşərdi. Onun dünyaca ünlü “Şərq-Qərb”
əsəri Avropada Şərq düşüncəsinin necə
yansımasına həsr olunub.
Adamlar kimi beləcə bəzən mədəniyyətlərin,
vəznlərin də bəxti gətirmir. Bunu bir baxımdan, ədəbi
nəsillərə də aid etmək olar. Çox vaxt belə
nəsillərin imzalarını tantmaları və sevdirmələri
tarixin “başını itirdiyi”, böhranlı dövrünə
düşür. Halbuki ya on il əvvəl, ya da on il sonra
doğulsaydılar, bəlkə ədəbi taleləri beləcə
laqeydlik burulğanına düşüb burulmazdı. Bunun
günahını harada axtarsaq da, onların özlərində
axtarmağa haqqımız yoxdur.
Dünya ədəbiyyatına,
xüsusilə də Rus ədəbiyyatı tarixinə nəzər
salsaq, hər əsrin başarılı
“altmışıncılar” nəslinin olduğunu
görürük. Bizim ədəbiyyatda da
altmışıncı illər nəslinin
yaratdığı ədəbi məhsullar hələ də ədəbi
tənqidin araşdırma hədəfindədir. Bəlkə
sonrakı ədəbi nəsillərin
“altmışıncılara” qısqanclığı da bu
maraq dairəsinə görədir. Qısqanclıq sadəcə
sonrakı nəsillərdə deyil, elə
“altmışıncılar”ın öz içində də
var. İş o yerə çatıb ki, bu nəsildən
olanların bəziləri “altmışıncılar” nəslinin
siyahısını tutarkən kəndi simsarlarını,
işlərinə yarayanları ön plana çəkməkdən
belə, çəkinmirlər. Sanki
“altmışıncılar” nəslinə mənsub olmaq əbədiyyətə
“putyovka” almaq kimi bir şeymiş. Belə
siyahıyaalmaların ədəbi tarix qarşısında bir
qara qəpiyə dəymədiyini ən azından yaxın tariximizə
nəzər salaraq görmək olar. Bir zamanlar adı ədəbi
siyahılara əsla salınmayan, süni yollarla
unutdurulmağa çalışılan M.Müşfiqlər, Ə.Cavadlar,
xüsusilə Abbas İldırım kimi sənətkarlarımız
mənsub olduqları nəslin “döşü ordenli ədəbiyyatçılar”ının
önünə keçib ilk sıralarda haqlı yerlərini
aldılar. Həm də bunu insanlar yox, anası
ölmüş tarixin özü yerbəyer elədi. Bu
acı təcrübə, nə yazıq ki, tez unudulur.
Yuxarıda da dediyim kimi, ədəbiyyata
altmışıncı illərdə gələnlər mənsub
olduqları ədəbiyyatın “Altın çağ”ına
şahidlik edirlər. Əsrin “yorulmuş” səksən-doxsanıncı
illərində ədəbiyyata gələnlərin qismətinə
ya ədəbiyyatın “gümüş çağ”ı, ya
da unudulmuşluq düşür. Əsrin əvvəlində ədəbiyyata
gələnlər isə bir öncəki nəsillərdən
daha şanslıdırlar, yeni doğulmuş uşaq dünya
və həyat növbəsində necə ildirım sürətiylə
böyüyüb özlərini təsdiqə can atırsa,
yenicə yaşamağa başlayan əsrin özü kimi bu
çağın ədəbi nəsilləri də eyni misyonu
həyata keçirirlər.Bu gündəki Azərbaycan ədəbi
mənzərəsinə baxsaq, XXI əsrin əvvəlində
ədəbiyyata gələnlərin nə qədər ədəbi
tale baxımdan şanslı olduqlarını görərik.
Halbuki “ara ədəbi nəsillər”
adlandırdığımz ədəbiyyat adamlarından
onları, olsa-olsa, 15-20 il ayırır.
Çağımızda bir-birinin boynunu
ardını isidə-isidə ədəbi üfüqlərin
zəbtinə doğru yol gedən nəsillərin
hamısının bir ortaq düşməni var, o da şeirə,
sənətə qarşı kütləvi laqeydlik sindromudur!
Amma belə baxanda bu bəla ədəbiyatın
insanlığın həyatına daxil olduğu
aşağı-yuxarı bütün zamanların bəlasıdır.
XIX yüz ilin qırxıncı illərində
Belinski təəssüflə yazırdı ki, poeziya
publikanın nəzərində bütün dəyərlərini
itirib, jurnallar şeiri könülsüz çap edir, bəzən
də heç çap etmir, çünki şeir
kitablarına həvəs sıfıra enib. Bu fikirlərdən
sonra Rusiyada poeziyanın neçə dəfə qabarma və
çəkilməsi olacaqdı.
1821-ci ildə Vyazemskiyə məktubunda
gənc Puşkin belə yazırdı: ”...Nə deyirsiniz
deyin, bizim əsrimiz şairlər əsri deyil. Təəssüflənməyə
bir şey yoxdur, amma yenə də çox təəsssüf!
Əsl şairlərin çevrəsi getdikcə daralır,
oxucu yoxluğundan, çox keçməz ki, şeirlərimizi
bir-birimizin qulağına pıçıldayarıq. Buna da
şükür!“
Bu sətirləri yazanda Puşkinin cəmi
21 yaşı vardı. Və çox keçməyəcəkdi
ki, Rusiya onun sayəsində şeirsevərlər ölkəsi
olacaqdı. 1835-ci ildə “Sonuncu şair” şeirində
Baratinski belə yazırdı: “Vek şestvuet putyom svoim
jeleznım; .V serdtsax korıst i obşaya meçta .Ças
ot çasu nasuşnım i poleznım. Otçyotlivıy,
besstıdney zanyata”.
Başqa bir önəmli Rus şairi
Tütçev baltanı kökündən vurmuşdu: “V
naş vek stixi jivut dva-tri mqnovenya, Rodilis utrom, k veçeru
umrut...”
Bu örnəkləri
yaşadığımız zamana yaxın
yazıldıqlarından önə çəkdim.
Bütün bunlardan daha öncə Füzuli dədəmiz deməmişdimi:
Bir dövrdəyəm nəzm olub xar,
Əşar bulub kasadi-asar...
Bütün bu gəzişmələri
etməkdə məqsədim nədir? Şeirə, sənətə
laqeydliyin bir səbəbi dünyanın paraya-pula, maddiyata
bağlı gedişatı, məqsədli şəkildə sənətin
kütləviləşdirilməsinə canatımdırsa, o
bir tərəfi isə bir başa yazı-pozu əhlinin
özü və sözü ilə bağlıdır.
İmkanım çatdığı qədər
Türkiyə, Rusiya, Azərbaycan mətbuatını izlədiyimdən
deyə bilərəm ki, Azərbaycandakı qədər,
haqqı oldu-olmadı, vəzifəli, imkanlı,
paralı-pullu “qələm sahiblərinə” “bəy tərifi”ni
heç yerdə görmək mümkün deyil. Bəzən
heç adı Biləcəridən uzağa
çıxmayanlar topluma “Türk dünyasının
böyük sənətkarı” kimi sırınmağa
çalışılır.
Nə qədər ki, Azərbaycan
televiziya kanalları Türkiyədə izlənilmirdi,
qulağım bir az dincdi. İndi isə az qala elə gün
olmaz ki, ya tələbələrimdən, ya müəllim
yoldaşlarımdan, lap elə yaşadığım şəhərdəki
tanış-bilişlərdən eyni sözü eşitməyim:
Hocam, yenə sizin kanallardan bayram, düyün havası gəliyor.
Ekranda görünən adam ağzını
açmamış biliyorsun ki, yenə birilərinə
öygülər söyləyəcək, bu məmləkətin,
bu millətin bir dərdi, sızısı, problemi yokmu?
Bu doğru sözlərə, siz
olsanız, nə cavab verərdiniz, elə mən də sizin
düşündüyünüz cavabı verirəm. Yoxsa
bütün bunlar dünyadan qopuq şəkildə əyalət
düşüncəsiylə yaşayan məmləkət
ziyalısının qaçınılmaz qədəridir.
Yoxsa bir zamanlar Türkmənistanda olduğu kimi, bizdə də
tənqidin ləğv olunması haqqında fərman verilib, mən
xəbər tutmamışam?!
YERİ GƏLMİŞKƏN...
Son illərdə Azərbaycandan
Türkiyəyə, heç Azərbaycanda düz-əməlli
tanınmayan, “şair”, “jurnalist” qadınların axını
başlayıb. Hansı televiziya kanalını açırsan,
ekrandan oturana-durana aman verməyən süslü-püsli bir
xanıməfəndi başını çıxarır,
hansı şeir şöləninə gedirsən, orda da eyni bəla
keçərlidir. Şüar söyləyib əl
çaldırmaq yarışına girən bu xanımlar
ölkəmizin imicinə vurduğu zərərin bəlkə
də fərqində deyillər. Bu yaxınlarda Kayseri şəhərində
keçirilən şeir şöləninə dəvət
almışdım, içimdə tək bircə istəyim
vardı, kaş orada yenə bizim “şair” xanıməfəndilərlə
qarşılaşmayım. Amma qorxan gözə çöp
düşdüyünü bilməliydim. Çoxdan
tanıdığım və yaşının səksən
ikisində belə, yazılarından yenilik ehtirası
fışqıran Bahəddin Qaraqoç da şeir şöləninə
gəlmişdi. Kayseridəki radio verilişlərinə və
jurnal redaksiyalarına birlikdə gedəcəkdik. Arada, Azərbaycandan
gələn şairlərdən giley edəcəkdi: “Sizinkilərə
söz verildimi, iki saat səhnədən düşmək bilməzlər,
sizinkilərdə bu nə xəstəlikdi bilmiyorum yahu!”
Bahəddin bəyə etiraz etmək istəsəm
də, etmədim, qarşıda şeir gecəsi vardı və
bu şeir gecəsində şair olmayan xanıməfəndimizə
də söz veriləcəkdi və inanırdım ki, o da
B.Qaraqoçun ümidin “doğruldacaqdı”.
Düşündüyüm kimi də oldu. Gecənin
aparıcısı şeir şölənininə
qatılanların sayının çox olduğunu nəzərə
alıb vaxtı uzatmamağı, bir, ya da iki şer
oxumağımızı söyləmişdi. Amma kimə
deyirsən, məclisin şıdırğı yerində
söz verilən bizim bir xanıməfəndi özü boyda
bir çanta ilə tribunaya çıxıb səsinə
ayrıca bir artist məlahəti qataraq, suvenirlər
paylamağa, sonra da nitq irad etməyə başladı. Əlbəttə
bu rəzalətin davamını yazmayacağam. Sadəcə
onu deyim ki, az qala bir saata qədər uzanan, içində sənət
adına heç nə olmayan bu “nitqin” məclisdəki
şairlərə necə təsir etdiyini görməmək
üçün başımı aşağı salmaqdan
başqa bir əlacım qalmamışdı. Amma xeyri nəydi,
başını kola soxan “qırqovul”un “quyruğu” tribunada
meydan sulayırdı. Qanımın qaraldığını görən
yanımdakı şairlərdən biri: – “Hocam, hiç
canını sıkma, – dedi,- biz bu “xanıməfəndinin” bu
tür nutuklarına alışığız. Hər yerdə
aynı şeyləri söylər, aynı sloqanları atar”.
Bu yazımda uzun-uzun belə can sıxan
hadisələrə yer ayırmağımın səbəbi
nədir? İlk baxışda xırda şey kimi görünən
belə hadisələr vurdumduymazdan gəldiyimizə görə
ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə vurulan
zərbələrdir. Bir dəfə demişdim, bir də təkrarlayım
ki, millət fərdlərinin sayı ilə deyil, mərdlərinin
sayı ilə millət olur. Azərbaycanı xaricdə təmsil
məsələsində çox diqqətli
davranılmalıdır, çünki bir adamın
yanlışlığı bütün bir xalqın
ünvanına yazılır, bir adam az deyil, milyon adam
çox! Və bir də var olmaqla deyil ki, gərək
varis də olsun!
HƏR KİTABIN
ÖZ TALEYİ...
Həyat çox qəribədir, bəzən
ovçu, vurmaq istədiyi ovu, düzü-dünyanı
ayaqladıqdan sonra, evinin qarşısındakı dərədə
tapır. Çevrəmizdə yaşca bizdən kiçik
olanlara nədənsə yaşını-başını
aldıqdan sonra da uşağa baxan kimi baxırıq. Halbuki
bir az diqqətli olsaq, ola bilsək, çevrəmizdəki
insanların içində nə qədər fərqli talelərin
olduğunu görərik. İş otağımdakı kitab rəflərində
bir-birinin üstündə qalaqlanmış kitabları dərslik
aramaq üçün qarışdırarkən Akif Əhmədgilin
“Ürəyimin sümüyü yoxdur” kitabı qarşıma
çıxdı. Bu kitabı oxumuşdummu? Yadıma gəlmir!
Adətimdir, oxuduğum kitabları karandaşla oxuyur, qeydlər
edirəm, açıb baxdım, qeyd-filan yoxdu. 1999-da çap
olunan kitabı 2011-də oxumağa başladım. İsti-isti
oxusaydım bəlkə də əyər-əksiyini görməyəcəkdim,
ya da belə desəm daha doğru olar, görmək istəməyəcəkdim.
İndi aradan bir bu qədər vaxt keçdikdən sonra bu
kitabın az da keçməyən zaman sınağından
necə çıxacağı, əlbəttə, maraqlı
idi. Rus yazarı A.F.Losyevin haçansa belə bir fikrini
oxumuşdum: Həqiqi bədii əsərlərin başqa
yazılardan fərqi orasındadır ki, onlar tükənməzlik
özəlliyinə sahibdir. Başqa sözlə, belə əsərləri
bir dəfə yox, dəfələrlə oxumaq istəyirsən.
Və hər dəfəsində də sənətkar
ilhamının yeni keyfiyyətləri ilə
qarşılaşırsan.
Akifin kitabını bu istəklə
oxumağa başladım. Və oxuya-oxuya da nədənsə
onunla ilk tanışdığım günlərə getməli
oldum. Tovuzun “Həqiqət” adlanan rayon qəzetində ədəbiyyat
dərnəyi vardı. Dərnəyi Oğuz
torpağının ən önəmli ağsaqqallarından
biri, qəzetin o zamanlardakı dəyişməz redaktoru Musa
Musayev açmışdı. Musa Musayevin və onun təşkil
etdiyi ədəbiyyat dərnəyinin Tovuzdan çıxan ədəbiyyat
adamlarının taleyində ayrıca, danılmaz bir yeri var.
Hardasa yetmişinci illərin sonuna doğru rayona səfərlərimin
birində “Həqiqət” qəzeti redaksiyasına getmişdim.
Təsadüfən o gün ədəbiyyat dərnəyinin
növbəti məşğələsi keçirilirdi. Musa
müəllim məni dərnək
iştirakçıları ilə tanış etdi. Yan-yana
oturan, hələ bığ yerləri tərləməmiş
iki qardaşı göstərib: – “Namiqlə Akif dərnəyə
Alakoldan gəlirlər,- dedi, – çox istedadlı uşaqlardır”.
Akif Moskvada Lomonosov adına Universitetin
jurnalistika fakültəsini bitirəcək, çeşidli
yerlərdə çalışacaqdı. Sonralar həyatın
müxtəlif mərhəlllərində qarşı
qarşıya gələcək, hətta 1988-ci ildə
yollarımız “Gənclik” jurnalında kəsişəcək,
Akiflə eyni iş yerini də paylaşacaqdıq. Amma buna qədər
Akifi şair kimi mənə tanıdan bir şeiri diqqətimi
çəkəcəkdi: ”Dəniz yaman şirindi”:
...Sərt sular arada çəpərdi bizə.
Vallah ləpələrin suyu bal dadır;
Sənin şirinliyin hopub dənizə,
Dəniz yaman şirindir.
...Düşmüsən könlümə,
bəxtimə mənim,
Dəniz sularına düşən ay kimi.
Bir gün qapınıza elçi gələndə
Anan verəcəyi şirin çay kimi
Dəniz yaman şirindir.
...Əl çəkmir dənizdən
qağayılar da,
Tamı şirinləşib göy ləpələrin.
Bəlkə çəmənlərin, bəlkə
dənizin,
Bəlkə heç sənin də yoxdu xəbərin
–
Dəniz yaman şirindir.
Yaddaşıma hopan bu misralar Tovuzdan yeni
bir şairin də doğduğunun xəbərçisi
olacaqdı.
“Tovuz, tovuzlu” dedim, yadıma neçə
il əvvəl bir köşə yazarının
ünvanıma atdığı daşlar
düşdü.Ünvanıma daş atanlara cavab verib
onları şərəfləndirmək adətim deyil. Amma bu
dəfə fikrimdən keçdi ki, heç olmasa bir tovuzlu
haqqında bir şey yazım ki bu köşə
yazarının yalanını gerçəyə döndərib,
onu Yalançıoğlu Yartacıq olmaqdan qurtarım. Həm
də Akiflə yollarımızın “Gənclik” jurnalında
kəsişdiyini demişdim axı.
Görün, köşə yazarı nə
yazmışdı: “...Məmməd İsmayılın kim
olması barədə geniş arayış vermək lazım
deyil. O heç vaxt istedadı və cəsarəti ilə fərqlənməyib.
Baş redaktor olduğu “Gənclik” jurnalını
Yazıçılar Birliyinin Qazax şöbəsinin
almanaxına çöndərib. Onun bircə şeirini
oxumuşam...”(Baxın da, adam nə qədər istedad dəryasıdır
ki, bircə şeiri oxumaqla yazarın bütün
yaradıcılığına dəyər verə bilir)
Əlbəttə, yer üzündə tənqid
olunmayacaq kimsə yoxdur, amma bu tənqid insaf ölçüləri
içində olmayanda cavab istəyir. Hərcayı
sözün mərcayı də cavabı olacaq! Bir də
unutmamalı ki, yalnız manikenler geydikləri yeni
paltarların hamı tərəfindən bəyənilməsinə
çalışır, şairlər, jurnal redaktorları yox!
“Babam mənə kor deyib, gəlib-gedənə
vur deyib” misalı, sağa-sola kin talaşası atan bu
köşə yazarının sözlərinin yalan və hədyan
olduğunu sübut etməyə ehtiyac qalmasa da deyim ki, jurnal,
televiziya və radio verilişi deyil ki, təkrar baxmaq, dinləmək,
hansısa faktı dəqiqləşdirmək imkansız, ya da
çətin olsun. “Gənclik” jurnalının arxivi
az-çox yaşamını sürdürə bilən
bütün kitabxanalarda saxlanılır. Jurnalın arxivinə
adi gözlə belə baxılsa, yuxarıda
xatırlatdığım yazının yalan və iftira
olduğu anlaşılar. Sadəcə onu demək yerinə
düşər ki, əksinə, mən tovuzlullara “yer vermədiyimə”,
“çaplarına əngəl olduğuma” görə, aradan 25
il keçməsinə baxmayaraq, xatirə burulğanında hələ
də qulağıma vətəndən qürbətə
giley-güzarlar gəlməkdə davam edir. Bu yaxınlarda
Günel Mövluda müsahibəsində “Yeni Müsavat“ qəzetinin
baş redaktoru Rauf Arifoğlu bunu, görün, necə dilə
gətirib: “Mən Gəncədə Texnologiya İnstitutunda
oxuyanda hər həftə Bakıya, Yazıçılar
Birliyində, daha sonra isə “Gənclik” jurnalında
keçirilən ədəbi məclisə gəlirdim. O vaxt
şeirlər yazırdım. Məclisdə Məmməd
İsmayılla Məmməd Aslan həmişə mübahisə
eləyirdi. Məmməd Aslan deyirdi ki, a Məmməd, bu
oğlan yaxşı yazır, Məmməd İsmayıl isə
deyirdi ki, a Məmməd, bu oğlandan şair olmayacaq.
Axırda bir gün Məmməd İsmayıl mənə dedi
ki, oğul, mənim səninlə heç bir qəsd-qərəzim
yoxdu. Necə olur ki, tanımadan-eləmədən, Tovuzun
Yuxarı Öysüzlü kəndindən Rauf Abbasov adlı
bir oğlanın məqaləsini dərc eləyirəm, amma səni
yox?! O vaxt ona demədim ki, həmin oğlan mənəm.
Başa düşdüm ki, bu adam mənim öz yazımı
mənə misal göstərirsə, deməli şair yox,
publisist olmalıyam...”
Bu belə. İkincisi isə hekayəsini
çap etmədiyimə görə aradan 25 ildən çox
keçməsinə baxmayaraq hələ də mənimlə
küsülü olan (V.İsaqoğlu), ya da şerlərini
vermədiyimə görə arabir giley edən (B.Əlibəyli)
tovuzlular da var. Bəli, baş redaktoru olduğum “Gənclik”
jurnalını mən Yazıçılar Birliyinin Qazax
şöbəsinin almanaxına bax belə “çöndərmişdim”.
Əsərləri “Gənclik” də yer alan, deyək ki,
yalnızca Yardımlıdan olan istedadların ümumi sayı
Tovuzdan, Qazaxdan olanlardan qat-qat çoxdur. İlk oxuduğumda əhəmiyyət
vermədiyim bu “tənqid”i, aradan bir bu qədər vaxt
keçdikdən sonra indi niyə xatırlayası oldum? Hə,
dedim axı, ən azından bir tovuzlu haqqında nəsə
yazım ki, bir köşə yazarını yalançı
çıxmaqdan xilas edim...
Kitabını uzun aradan sonra oxuduğum
Akif Əhmədgil, yuxarıda dediyim kimi, ədəbiyyata gəliş
baxımından “ara nəsillər”in təmsilçisidir. Amma
elə indi mənim gec olsa da oxuduğum kitabı bunu deməyə
haqq verir ki, Akif Əhmədgil gündəmdə tutulan, dəbdə
olan şairlərdən heç də az iş görməyib.
Servantes demişkən hər kəs öz gördüyü
işin övladıdır.
Tərif deməkdə və yazmaqda
hamıdan xəsis olan Ə.Əylisli hələ
qırxını yeni haqlayan Əhmədgilə
ünvanladığı “Qırx yaşına salam olsun, Akif bəy!”
məqaləsində, baxın, nə yazmışdı: “Lap
elə bu günlərdə sənin kitabını oxuyub, o
kitabın hesabına bir az da kövrəlib qövr eləyən
ürəyimi bu şəhərdə küçə-küçə
gəzdirəndə çox məhsuldar
yazıçılarımızdan birinin çox təntənəli
yubiley mərasimində bir vaxt sevdiyim bu fikir birdən
yadıma düşdü: “Təbiətdə güclü,
selləmə, şıdırğı yağışlar da
olur, adicə, sakitcə, aram-aram yağan yağışlar
da. Və lap bir anlıq, bircə dəqiqəlik sakit yağan
o yağışdan sonra haradasa bir yolun qırağında
doğulub dünyaya gələn bir cüt bənövşə
bir böyük sevinc olub, bir uşağın xatirində
ömürlük qala bilər”. Sən mənim aləmimdə,
bu yurddan şairlərin payına düşən sonsuz-sərhədsiz,
adsız-ünvansız toprağa asta-asta, aram-aram yağan o
YAĞIŞA bənzəyirsən, əzizim Akif”.
Əkrəm Əylislinin bu dəyərli
fikirlərinə nə əlavə etmək olar? Niyə mən
hər zaman ona sadəcə mənə sayğı göstərən
bir insana baxan kimi baxmalı idim? Söhbət Akifin həyat
hekayəsindən yox, şair taleyindən gedir. Gözümdə
onun şair sehrinin az olmasının səbəbini eyni yerdə
çalışmağımızda və mənim ona hardasa
istedadlı bir işçi kimi baxmağımda aramaq
lazımdır. Burada onun öz günahı da az deyil,
çünki jurnalın şeir şöbəsinin müdiri
kimi öz şeirlərindən daha çox, köşə
yazarının iddia etdiyi kimi, qazaxlıların,
tovuzluların şeirlərini yox, istedadlı cavan şairlərin
şeirlərini çap etdirmək üçün
çalışırdı. Və özünə
qarşı tavazö örnəyi olduğundandır ki, budur,
bax, mən də o keçmiş alışqanlıqla Akifin
kitabını 12 ildən sonra oxuyuram.
Kitabın ilk səhifələrindəki
şeirlərdən biri “Adından böyük adamlar”
adlanır:
Adından böyük adamlar –arıdı.
Adları – bal.
Hərdən uyub balına
Unutmuşuq
Baldan şirin arını...”
Akif – adından böyük adamdır və
elə bilirəm, özü bunu yuxarıda gətirdiyim
misaldan da görüldüyü kimi, hamıdan yaxşı
dilə gətirib. Və mənə elə gəlir ki Akif
hardasa elə bir az özü ilə mənim aramdakı
münasibətləri düşünərək, ona
istedadlı bir şairdən daha çox, istedadlı bir
işçi kimi baxılmağın yanlış olduğunu
sübut etmək üçün yazıb bu şeiri.
Oxuduğum kitab da bunu deyir hardasa: Mənim sahibimdən
yaxşı insan kimi yox, yaxşı bir şair kimi
danışmağa səni məcbur edəcəm, hələ
bir məni oxu!
Və...”Bu adam”ın:
Ölüm göndərdilər dalınca
bir gün
Adına çatmadı, özünə
çatdı.
Atlını öldürüb ata mindilər,
Adından kiçik adamlar..
...Dəyərmi, dəyməzmi səhv
edilməyə!
Səfərə çıxıbsa Kolumb
gəmisi,
Deməli, yenidən kəşf edilməyə
Hardasa yeddinci bir materik var.
Kəşfolunmazlığın kəşfi!
Ya da kəşf olunmaq həsrəti! Adına nə deyirsiniz
deyin, kitabı oxuduqca yavaş-yavaş adam kimi
tanıdığın Akifi şair kimi də kəşf eləməyə
başlayırsan.
Həyatın qəribə işləkləri
var, bəzən sənin dürüstlüyün,
halalığın, mərdliyin, istedadın hamıdan
çox sənin başına bəla olur. “Niyə onun etdiyini
mən edə bilmədim” qibtəsi hansı fəsadlar törətmir
ki?! O adamlar ki halalla yaşamaq üçün yalnız
yuxularına haram qatırlar, onlara qarşı kin bəsləyənlərin
kini öz qursaqlarında qalacaq:
Mənim bir əlimin beş küçəsi
var...
Şəhadət küçəsi,
baş küçəsi var.
“Mənim bir əlimin beş küçəsi
var.”
Ay mənə ümiddən dərs verən
adam,
Verdiyin ümidi saydım minəcən.
Əsnəmə, əsnəyin əsnək
gətirər,
Gözlərin yol çəkər
gözlüyünəcən...
“Ümid adamına”
Akifin şeirlərindəki kənd də,
onun idillik görüntüsü də kimsəyə bənzəməyən
bir başqa kənd mənzərəsidir:
...Bənövşə əlləri bəndəmi
düşmüş,
Sevən ürəklərin səbri
tükənmiş.
Bir qızla oğlanın şəkli
bulaqda –
Bu sular nə gözəl şəkilçəkənmiş!
Və...
Nərgiz qoxusu var yaz buludunda,
Torpaq qazansa da, göylər itirir.
Bahar kol dibində kövrək bənövşə
Bulud yamacında şimşək bitirir.
“Yaz günləri”
Rəssamlar gözəlliyi əbədiləşdirib,
anı daşlaşdırmağı bacaran bəxtiyarlardır.
Zaman daxilində yaşamağa məhkum olanları zaman
xaricində tutmaq mümkün deyil, L.N. Tolstoya görə. Sənət
dünyası zaman dışında öz dövranını
sürdürməkdədir, onda nə Keçmiş var, nə
Gələcək, onda sənətkar ilhamı ilə tutulub
saxlanılan əbədiyyət ünvanlı İndi var. Kimin
qayım poetik yaddaşı varsa, o, yüz yaşında da
yeni nəsə deyəcək. Belinskinin sözlərini təsdiqləyəsi
olsaq, “poeziya hər şeydən öncə poeziya
olmalıdır”. Aşağıda oxuyacağınız
ayrı-ayrı şeirlərdən gətirdiyim misallar, elə
bilirəm, dediklərimə yetərli sübutdur:
...Bəlkə də hiss edib
qarşıdan gələn
Qışın soyuğunu,
qışın qarını.
Qara tüstüsündə traktorların
İsidir qarğalar qanadlarını.
“Lövhə”
...Hamletin atası düşür
yadıma
Adını deyimmi? Yaddaqalandı.
Oturub içimdə əlində
güzgü
Kədərin gözünə
güzgü salandı.
...Mən onun adına ümid deyirəm,
Mən onun adına çiçək...
solmasın.
Mənə kölgəmdən də
yaxın adam var,
Kölgəsi üstümdən əskik
olmasın...
“Kölgə adam”
...Belə kor-koranə baxma arxaya,
Boylansan, pis olmaz, sağ-soluna da.
Babəkin qoluna güvənmək yetər,
Bir azca güc elə öz qoluna da!
“Babəkin qoluna
tapınmaq yetər”
Nədən güllər, çiçəklər
özgürcə zamanı gələndə açıla
bilir, nədən sular istədiyi məkandan çıxıb
çağlaya bilir, amma bu dünyanın düşüncə
sahibi insan rejimlər qəlibinə salınıb sıxılır,
azadlıqları əllərindən alınır? Nədən
insan yaşadığı zamanın, məkanın “nə deyərlər”indən,
“necə deyərlər”indən qurtula bilmir? Bunun
günahını harda, kimdə axtarmalı?
Üzü narın-narın tutulub
göyün,
Qışın əlindədir qar
azadlığı.
Əsli yaxasında qırx düymə-düyün,
Alınıb Kərəmin yar
azadlığı..
Bir ana bətnindən üzülüb gəlir
Körpə azadlığı – bir az ərköyün.
Bulud əmcəyindən süzülüb
gəlir
Yağış azadlığı
anamız göyün.
“Qışın
əlindədir qar azadlığı”
Saz-söz mühitindən
çıxıb qoşma əlhavasına köklənib
şeirlər yazan və hətta haqqsız ad-san qazananlar da
yox deyil. Abbas Tufarqanlının, Xəstə Qasımın, Ələsgərin
yaratdığı qəlibləri, qafiyə və rədifləri
pis bir şəkildə istismar etməklə, yalnız
sağ-solundakı ümumi şablona
uyğunlaşdırılmış zövqləri,
yaşadığın zamanı aldada bilərsən. Vəssalam!
Forma, ritm, fikir, qafiyədə yenilik arayışları
olmayan şeirin gələcəklə yaxından-uzaqdan bir
bağlantısı olmaz. Və alışılmış təkrar
mızıltılarla keçici rəğbət və
şöhrət qazananların əslində özlərindən
sonra gələn təcürbəsiz ədəbi qüvvələrin
yollarını çaşdırmalarından başqa bir xidmətləri
də yoxdur. Olmaz da!
Saz-söz, qoşma, gəraylı
mühitindən çıxmasına baxmayaraq, Akifin şeirlərində
mənə ən çox xoş gələn bu şeirlərin
arayış içində olmasıdır:
...O körpə uşağın
gümanı darda;
Atacaq özünü tankın altına
Əli qumbarada, ayağı gorda...
Bu bayram axşamı, bu bahar ağzı
Bu torpaq qan “içir”, batır günaha.
Əlində oğlunun qara
kağızı
Gözündə oğlunun ölüm
sevinci
Bir ana üzünü tutur Allaha.
...Sənsən inandığı, sənsən
qibləsi.
Bir söylə nə vaxtdan açar
olubdur
Cənnət qapısına düşmən
gülləsi?
“Müharibə uğrunda mübarizə”
...O gün Sərdar Əsəd asdı
özünü
Bir vaxt paltosunu asarmış belə.
...Özünü öldürən
söz dəlisinin
Kim deyir qatili peşəkar deyil...
Və o şairin xanımını göz
önünə gətirsəniz, gördüyünüz mənzərədən
qanınız donar:
Sevirmiş, ondakı ürəyə bir
bax –
Sevirmiş ərinin cəlladını
da!”
“O gün Sərdar
Əsəd...”
Akifin şeirlərinin fikir yükü bəzən
yazdığı misralara sığışmır. Cəmi
üç misradan ibarət olan aşağıdakı
şeirə diqqətinizi çəkmək istərdim:
Paltosuz çiyinlərimə qonan qar,
sən atlısan,
mən piyada.
“Piyada və atlı qar”
Əhmədgil istəsə də pis
şeirlər yaza bilməz, yazmağa haqqı da yoxdur,
çünki özü öz şeiri ilə pis şeirlərə
gedən kəsə yolları çoxdan bağlayıb:
...ilhamın pis vaxtına düşüb,
elə bil pis oğul
yaxşı bir atanın baxtına
düşüb,
ilhamın aciz bir vaxtına
düşüb
yaxşı şairlərin
pis şeirləri.
“Yaxşı şairlərin pis şeirləri”.
Və beləcə yaxşı şairlərin
yaxşı şeirinə misal olaraq yazımı A.Əhmədgilin
“Sənin adınadır” şeiri ilə tamamlamaq istədim:
Qar.
Həsrətindən ağarar
papağımın da saçları.
Görüşə
çıxmışam-
Sənin adınadır bu görüş.
Adını yazdığım qardan
qartopası hazırlayıb
tutmuşam
sağ əlimdə,-
sənin adınadır bu qartopu,-
adınla
özünü vurasıyam!
Gecikirsən,
əriyir
əlindən tutduğum qartopu da.
Barmaqlarımdan
yağış yağır torpağa-
Sənin adınadır bu yağış!
Sevgi yağışları yaz soraqlı,
hardasa əlində qartopu,
dizəcən qar içində
dayanıb səni gözləyir bahar-
Sənin adınadır bu bahar!
Çanaqqala, Türkiyə. 10-14 yanvar
2012.
Məmməd
İSMAYIL
525-ci qəzet.- 2012.-
20 yanvar.- S.20-21.