Biganəliyimizin faciəsinin romanı
Yaxın tarixi qələmə alaraq romanlaşdırmaq, məncə, elə də asan olmasın
gərək. Hələ bir həmin
tarix keşməkeşlərlə,
ziddiyyətlərlə doludursa.
Baxırsan, dünən
fərari olanlar bu gün özünü
qəhrəman elan edir, az
qala millətin xilaskarı qismində təqdim olunur. Əsl qəhrəmanlar isə bir parça
çörəkdən ötrü
küçələrdə toz olmağa belə dəyməyən
həmin fərarilərin
ayaqqabılarını təmizləməli
olur...
Aqil Abbası
tanımasaydım, bəlkə
də bu kitabı oxumazdım. Və hətta kitabı oxumağa başladıqdan
sonra yenə də Aqil Abbası
tanımasaydım, kim bilir, onu bir kənara
tullayardım. Ancaq maraqlı
gəldi və oxudum.
Söhbət onun 2008-ci ildə dərc edilmiş və Qarabağ ətrafında baş verən olaylardan bəhs edən “Dolu” romanından gedir.
Açığı, kitabı oxumağa başladıqda bir qədər cansıxıcı
görünür. Hələ bir
dilini demirəm.
Az qala
lori dildə, dastanvari tərzdə qələmə alınan
bu kitab ilk baxışdan hətta qeyri-ciddi təsir də bağışlaya bilər. Ancaq oxuduqca, hadisələrin
dərinliyinə vardıqca
görürsən ki,
heç də elə deyil. Sən demə bu kitab
çox gərəkli
bir tarixi sürəci olduqca ustalıqla oxucuya çatdırır. Oxuyursan və
oxuduqca oxumaq istəyirsən “Dolu”nu.
Hadisələr, əsasən, obrazlı şəkildə Dünyanın
Ən Varlı Şəhəri adlandırılan
bir məkanda baş verir. Olaylarda
yer alanlar arasında gerçək adıyla təqdim edilən qəhrəmanlarla
yanaşı ümumiləşdirilmiş
qondarma adlarla təqdim edilənlər də var. Və maraqlısı odur ki, həmin qondarma adı olanlar gerçək adlarla təqdim olunanlardan heç də az
gerçəkçi təsir
bağışlamır.
Olayların cərəyan etdiyi
yer də elə ilk andan özünü büruzə
verir: bura Qarabağdır. Və Qarabağın tamamı
deyil, daha çox Ağdamdır.
Bir qədər də ətraf rayonlar, yaxın kəndlərdir...
Müəllif romanın başlanğıcında
yazır ki, “xahiş edirəm, bu əsərdə kim isə
nə isə axtarmasın, bu, yazıçı təxəyyülündən
başqa bir şey deyil”...
Açığı, yazarın bu xahişinə əməl
etmək mümkün
deyil. Çünki adların çoxu
nə qədər qondarma olsa da
konkret şəxslərə
işarə edir.
Hələ Qarabağlılar,
Ağdamlılar üçün
həmin obrazları dərhal ayırd etmək heç çətin olmasın gərək. Yəni oxucunun Aqil Abbasın
bu xahişinə əməl etmək imkanı yoxdur...
Roman psixoloji-dramatik əhvalda
qələmə alınıb
desək, yanılmarıq. Əvvəlcə bir qədər dərin fəlsəfəylə
başlayır. Obrazlı
fikirlər, Tanrının
düşdüyü durum və
baş verənlərin
arxasında duranların
kimliyi çox ustalıqla ifadə edilir: “Hollivud”un və “Mosfilm”in birgə istehsalı olan bu Kinoda
senariçilər də,
rejissorlar da ermənilərin qohum-əqrəbalarıydı”.
Aqil Abbasın
“Kino” dediyi Qarabağ müharibəsidir. “Hollivud” və “Mosfilm”in, yəni Vaşington və Moskvanın birgə istehsalı olan bu filmin
senariçi və rejissorları da əslində ABŞ və
Rusiya – ermənilərin
qohum-əqrəbasıdır...
“Bəxtləri gətirib
onlara dəyməyən
güllələr ruhlarına,
sevgilərinə dəyirdi,
arzularına dəyirdi. Və özləri
də bilmədən sevgiləri də ölmüşdü, arzuları
da, ruhları da.” Əsərin baş qəhrəmanı
olan Komandirin müharibənin aybaay qocaltdığı cavanlara
baxıb düşündüyü
bu idi...
“Gün ərzində
o qədər nəzir-niyaz
deyirdilər ki, ev-eşiklərini satsalar da Tanrıya borclarını ödəyə
bilməzdilər. Amma sonralar bu adiləşdi və analar Doluya öyrəşdikləri
kimi buna da öyrəşdilər.”
Bax belə. Hər şeydən əli
üzülmüş anaların
balalarını düşmən
gülləsindən qorumaq
üçün gücü
çatan tək şey, tək çarə bu idi. Doluya öyrəşdikləri kimi buna da
öyrəşməkdən başqa çarələri
də yoxdu zatən. Dolu dediyimiz isə,
bir tərəfdə təbiət hadisəsi, digər tərəfdə
rusca “Grad”, türkcə
isə Dolu adlanan ağır döyüş silahıdır.
Artıq bu Şəhərdə göydən
yağan doluyla Dolu adlı silahın yağdırdığı
atəşlər arasında
fərq yox idi və adamlar
buna adət etmişdilər...
“Döyüşə əliyalın gedirik, deyirik, bəlkə bir erməni öldürüb silahını götürdük.” Buna nə deyəsən? Axı heç cür bunu təxəyyül məhsulu adlandırmaq olmaz. Doğrudan da ov tüfəngləri belə əlindən alınmış Qarabağ camaatı Moskvanın tam olaraq təchiz etdiyi erməni-rus birləşmələrinin qarşısında əliyalın qalmışdı. Ancaq buna baxmayaraq əliyalın döyüşə girib düşmənlə vuruşmaq cəsarəti vardı bu insanların.
“İndi At Belində Olan Adam yayxanmışdı divana, qarşısında bir stəkan çay və ləzzətlə bu millətin olmayan televiziyasında bu millətdən olmayanların vur-çatlasınına tamaşa edirdi.” Günümüzdə çox şeymi fərqlidir? Hələ Qarabağ savaşı təzə-təzə alovlanarkən bu cür adamlar tək-tük idi. İndi isə elələrinin sayı da, bu millətin olmayan TV kanallarının sayı da xeyli artıb...
“Qeyrətin gücü pulemyotun, avtomatın güllələri qarşısında çox aciz idi... Qeyrətin gücü sinəsi ilə o güllənin, o mərminin qarşısına sipər olmağa çatırdı, bu torpağın yolunda ölməyə çatırdı və ölürdü də.” Silahsız, sursatsız qeyrət gücünə Vətən torpağını belə qoruyurdu insanlarımız...
Romanı oxuduqca insanların illər ərzində necə dəyişdiklərinin, müharibənin və vurduğu zərbələrin necə adiləşdiyinin şahidi olursan elə bil. Artıq çadır şəhərcikləri salınıb. Dünyanın Ən Varlı Şəhəri yer üzündən silinib. Çadır şəhərciklərində bir zamanlar dünyaya qan udduran almanlar yardım paylayır. Bu yardımları almağa gələn II Dünya Savaşı qəhrəmanları həmin almanların qarşısına orden-medallarıyla çıxırlar...
Və bu şəhərin bir məmuru Mozdokdan Berlinədək piyada döyüş yolu keçən, bu yolda ayağının birini və ömrünün illərini xərcləyən II Dünya Savaşı qəhrəmanının sinəsindəki orden-medallara baxıb “əşi bu zir-zibilləri taxıb gəlməyin də” deyə bilir. Ki, həmin “zir-zibillər” birdən yardım paylayan almanların kefinə toxuna bilər...
Bir zamanlar Tanrı İbrahim peyğəmbərə oğlu İsmayılı qurban kəsməməsi üçün qoç göndərmişdisə, bu şəhərin, oğulları qurbanlıq olan analarına səbr və göz yaşları göndərirdi...
Bu şəhərdə oğullarının həlak olduğunu analarından gizli tutardılar ki, ümidləri bir az da yaşasın.
Və bu şəhərdə inanırdılar ki, “...müharibədə üç cür adam var: döyüşənlər, tank belində şəkil çəkdirənlər, bir də müsahibə verənlər”.
“Əlini uzatsa şəhərə çatardı. Amma heç kəs əl uzatsa əlləri çatacaq bu şəhərə bu neçə ildə əl uzatmaq fikrinə düşməmişdi.” Bunlar isə Komandirin son duyğularıdır. Bir zamanlar onun qanı bahasına qoruduğu, hər şeyini qurban verdiyi Dünyanın Ən Varlı Şəhəri düşmən tapdağındadır. Bu tərəfdə isə insanlar yeyib-içməkdə, çalıb oynamaqda. Kimsənin yadına da düşmür o şəhər!
Və Komandirin ölümü!
Bu bir
faciədir əslində! Bu roman əsl bir
faciənin təsviridir!
Həm də sadəcə Qarabağ faciəsinin deyil, Qarabağsızlığa alışma
faciəmizin! Və Qarabağ uğrunda hər şeyindən keçənlərə qarşı
biganəliyimizin faciəsinin!
Azər HƏSRƏT
525-ci qəzet.-2012.-
25 yanvar.- S.2.