Məhəbbət
və qürur haqqında hekayə
Klassik resenziya nostaljisi
Akademik Milli Dram Teatrı 2011-ci ilin son ayında
özünün son premyerasını təqdim etdi. Bu,
V.Hüqonun “Mariya Tüdor” pyesi əsasında təcəssüm
etdirilən “Qadın məhəbbəti” tamaşası oldu.
Ta qədimlərdən
teatr aləmində qəbul edilmiş sakramental həqiqətə
görə, “sənətkarı öz qanunları ilə
mühakimə etmək lazımdır”. Olsun.
Biz elə bu cür də edərik.
Polifonik musiqinin sanki işarəsi ilə açılan
pərdənin arxasından boylanan mənzərə elə ilk
anlardan bizi hələ bilmədiyimiz həyəcanlı hadisələrə
hazırlayır.
Bu zaman səhnənin ön planında gələcək
hadisələrin öncəsindən xəbər verən ilk
oyun görüntüləri təqdim edilir. Sonra
kiçik ölçülü super pərdə qalxır,
bununla da quruluşçu rəssam hadisələrin zaman və
məkan dəyişikliyini təmin edir. Burada
tamaşanın yeni personajı görünür, saray və
monarxiya atributları diqqət çəkir. Beləliklə, tamaşa başlayır və biz
tamaşaçılar rejissorun (Gümrah Ömər) müəllifdən
alıb bizə ötürdüyü hadisələrə
şahid olaraq qatılırıq.
Tamaşanın yetərincə dinamik olan hadisələr
xəttində sürətlə dəyişən dramatik
situasiyalar rejissor konsepsiyasının əyani tətbiqinə,
bədii maddiləşməsinə ləyaqətlə xidmət
edir. Burada
yaşadığı zamandan və tutduğu mövqeyindən
asılı olmayaraq, fərdin iç dünyası, eqo aləmi,
ətrafı ilə, onun tərəfindən qurulmayan
gerçəkliyin qanunları ilə olan konflikti, getdikcə
yüksələn gərgin dramatizm yaradır və biz sanki
Şekspir qələmi ilə yazılmış vəziyyətlər,
xarakterlər görür, dialoqlar eşidir və bu zaman həmin
dramaturgiyaya məxsus tanış ədəbi-bədii
konstruksiya diqqətimizi çəkir.
Bəlkə elə buna görədir ki,
quruluşçu rejissor tamaşanın janrını
Şekspirsayağı dram kimi müəyyənləşdirib?! Bəlkə
bununla rejissor Strindberqin “Ölümün rəqsi” pyesinin təsirilə
F.Dürrenmattın öz pyesini “Strindberqi oynayırıq” kimi
adlandırmasından ruhlanıb? Axı,
F.Dürenmattın qeyd etdiyimiz əsəri “Ölümün rəqsi”
pyesinin janr xüsusiyyətlərinə çox
yaxındır. Bəlkə elə buna görə,
Hamletin “dünya həbsxanadır, Danimarka isə onun ən iyrənc
şöbəsi” ifadəsinin təsiri ilə “Qadın məhəbbəti”
tamaşasının tərtibatındakı (istər
Kraliçanın sarayında, istərsə də ikinci hissədə)
dəmir barmaqlıqlar mühüm tərtibat elementindən
daha çox bütövlükdə bədii obraz kimi verilib?! Doğrudan da, axı, rejissor bunu passiv rəmzi
görüntü kimi deyil, oyun şərti, obrazların əməl
xəttinin fəlsəfi əsası kimi
götürdüyünü hər dəfə işarələyir.
Bir məqamı xüsusi qeyd etmək vacibdir ki, teatr, nə
ilkin ədəbi materialın, nə də özünün
1962-ci ildəki təcəssüm variantının təsirinə
düşməyib. Əksinə, burada tamamilə yeni səhnə
redaksiyası əsasında təcəssüm şərtləri
müəyyənləşib. Odur ki, yozum,
əsas etibarilə, pritça axıcılığına
müvafiq şəkildə, yəni fikir və hadisələrin
bədii səhnə nəqlinə uyğunlaşıb. Bu isə özlüyündə, həm
ayrı-ayrı obrazların, həm də bütövlükdə
tamaşanın teatr vasitələri ilə təcəssüm
prinsiplərini mənalandırır.
Başqa bir məqam, tamaşanın obrazlar sisteminə,
bu obrazların qarşılıqlı münasibətlərinə,
həmçinin yozum zamanı rejissorun təcəssüm
estetikasına, müəyyən mənada, geniş imkanlar verən
məqam isə ondan ibarətdir ki, yaradıcı heyətin bədii
yanaşmasında tarixiliyə (əslində, bu, müəllifin
verdiyi fürsətdir) aludəlik yoxdur. Tamaşanı
izlədikcə, belə məlum olur ki, burada onu
Tüdorların sülalə xronikası yox, şəxslər
və situasiyalar maraqlandırıb. Doğrudan,
tamaşada yeri gəldikcə lord Talbotun, prinses Yelizavetanın
adları çəkilir, amma elə bununla da bitir. Bura
onu da əlavə edək ki, ədəbi material üzərində
işdə məhz (T.Kazımovun dəst-xəttinə
uyğun olaraq) tamaşanın ali məqsədinə
xidmət edən yaradıcı yanaşma diqqəti çəkir.
Buradaca onu da qeyd edək ki, mətn üzərində
aparılan “əməliyyat” bəzi hallarda istənilən nəticəni
vermir. Doğrudur, obrazların adlarının şərtiliyi,
onların hadisələrdə təzahür edən
qarşılıqlı münasibətləri bir küll
halında özünü doğrultsa da, deməliyik ki,
müşahidə etdiyimiz ayrı-ayrı gəlişlər səhnə
dinamikası baxımından daha təsirli ola
bilərdi.
Rejissor Gümrah Ömər sanki A.Dümanın “tarix mənim
üçün paltarasandır” ifadəsini əsas tutub,
V.Hüqonun ədəbi materialının səhnə redaksiyası
zamanı özünün estetik quruluş təxəyyülünə
korluq verməyib. Rəssama gəlincə, tamaşanın tərtibat
həllində Ramin Bəykişiyev asketik formaya
üstünlük verməklə, aktyorların səhnədəki
fəaliyyətləri üçün geniş ərazi
ayırmışdır.
Hər şeydən əvvəl onu nəzərə alaq
ki, “Qadın məhəbbəti” tamaşasında ikinci dərəcəli
hadisə yoxdur. Bütün hadisələr əsasdır.
Burada Qrafın xəyanətindən başlayan
hadisə, Kraliçanın qisas qərarı ilə əlaqələndiyi
kimi, birincini xilas tədbirinin və acınacaqlı cəhdlərinin
iflası ilə üzvi şəkildə bağlıdır.
Qrafın
xəyanət xəbərini alan
Kraliça şübhələrinin təsdiqindən
sarsılır. Bayaqdan xoşbəxtliyindən
xumarlanan, bədəninin və ruhunun harmoniyası ilə məmnun
günlər yaşayan Kraliçanın rahatlığı
pozulur, özünün söylədiyi kimi, “qısqanclıq
içini qurd kimi yeyir”. Əslində,
burada onu incidən sadəcə qısqanclıqdan doğan
düşüncələri deyil, qadın heysiyyətinə,
Kraliça qüruruna vurulan namərd zərbədir. Və bu gözlənilməz zərbədən sanki
onun ayağının altından yer qaçır,
Kraliça müvazinətini itirir. O, bu xəyanəti
bağışlaya bilməz. Əgər əvvəlki məşuqu
məhkəmədə bəraət almağa müvəffəq
olmuşdusa, bu dəfə Kraliça onun iç
dünyasını tarimar edən şəxsə qurtulmaq
imkanı verməməkdə qərarlıdır.
Bu hadisələrin katalizatoru kimi Vali obrazı
Kraliça üçün həm köməkçidir, həm
də qarşısını kəsən yetərincə ciddi
əngəl.
Belə ki, Vali hər vəchlə Qrafı
Kraliçanın gözündən salmaqda ən adi imkandan
belə istifadə etmək əzmindədir. Çünki o, Kraliçanın İspan prinsi ilə
izdivacına nail olmaq istəyir və bu yolda Qraf onun planlarını
poza biləcək maneədir. Odur ki,
Qrafın xəyanəti Vali üçün göydəndüşmə
bir fürsətdir. Bununla bərabər Vali,
tamaşanın ikinci hissəsində şahidi olduğumuz
hadisələrdə Kraliçanın öz sevimli məşuqunu
xilas etmək cəhdlərinin qarşısını alan keçilməz maneə, real təhlükədir.
Hər şey qisas hərisliyindən başlayır. Burada
Kraliça ilə rəiyyət Fəhlə arasında qəribə
müttəfiqlik yaranır. Kraliça
heysiyyətinə toxunulduğuna, qürurunun əzildiyinə
görə, Fəhlə isə hər kəsdən, hətta
özündən belə gizlətdiyi sevgisinə vurulan zərbəyə
görə qisas nöqtəsində birləşirlər.
Və hər ikisi Qrafdan qisas almaqda qərarlıdır.
Əslən Neapollu pinəçinin oğlu (bu tamaşa
zamanı bəlli olur) olan Qraf bu titula və sarayda müstəsna
imtiyazlar qazanmasına görə, Kraliça ilə
ehtiraslı sevgi münasibətlərinə borclu olduğunu
unudaraq, Qızla eşq macərası yaşayır. Bu zaman,
Qızın sadəlövh məsumluğundan istifadə edərkən,
maraqlıdır ki, nə Qraf, nə də Qız Fəhləni
necə alçaltdıqlarına əhəmiyyət vermirlər.
Bu isə, nə az, nə çox,
ölüm qoxulu qisas hökmünü labüdləşdirir.
Quruluşçu
rejissor təcəssüm prosesində tamaşanın
dünyagörüşü bazasını müəyyən
edərkən, müəllif tərəfindən sırf ədəbi
keyfiyyətlərdə, yəni dialoqlarda və monoloqlarda təqdim
edilən fikir eyhamlarını aktyor oyunu, bütövlükdə
isə, teatr vasitələri ilə qabartmağa cəhd edir,
bu zaman səhnə obrazlarının istər vizual əməl
məntiqində, istərsə də psixoloji qatlarda yer tutan
qoşalıq (binarlıq) xassəsini çatdırmağa tələsir.
Bu başdan deyək ki, belə bir iddia nəinki
asan deyil, hətta risklidir. Çünki
qeyd etdiyimiz xüsusiyyətlər rejissordan və təcəssümə
qoşulan ifaçılardan böyük səriştə və
səhnə ustalığı tələb edir.
Deyəsən, əsas mətləbə keçməyin
əsl vaxtıdır. İndi görək, yuxarıdakı sadə
olmayan estetik məqsədlər tamaşanın bədii realizəsində
nə dərəcədə təmin edilir. Başqa
sözlə, quruluşçu rejissorun seçdiyi aktyor
qüvvələri çiyinlərinə
götürdüyü yükü ali məqsədə
doğru ləyaqətlə daşıya bilir, ya yox?!
“Qadın məhəbbəti” tamaşasında
görünən, “oxunan” konfliktin qütbləri
aydındır. Aydın olmayan, “oxunuşu” çətin olan,
daha gizli qalan konflikdir ki, onun da işartısı bu və ya
digər şəkildə təzahür edir. Yəni monarxiyanın dayaqlarının
sarsınmaqdan qorunması cəhdləri, ayrı-ayrı tərəfləri
və onların mövqelərini müəyyən edir, amma elə
buradaca yuxarıdakının bətnində önəmli
motiv, altından xətt çəkiləsi bir konflikt diqqəti
çəkir. Şəxsi istəklər
və hakimiyyət dilemmasının yaratdığı
konflikt, obrazların münasibətlərini aşkarlayan daha
qabarıq, daha dinamik situasiya üçün ciddi və yetərlidir.
Konfliktin mərkəzi fiquru heç şübhəsiz
ki, Kraliçadır. Əslində bu, rejissorun deyil, müəllifin
iradəsinin ifadəsidir. Obrazın
ifaçısı Xalq artisti Məleykə Əsədovaya
rejissor, müəllifdən fərqli olaraq, ekspozisiyada
özünü ifadə imkanları verməmişdir. Yəni aktrisa öz qəhrəmanını elə
başlanğıcdan hadisələrin içində təqdim
edir. Razılaşaq ki, bu,
ifaçılıq baxımından olduqca çətindir,
çünki Şekspirin özü belə bütün əsərlərində
əsas qəhrəmanı ilk şəkildə səhnəyə
gətirmir, sanki onu gələcək hadisələrə
hazırlayır. Burada isə, rejissor
özünə və ifaçılara çox güvəndiyindən,
ya nədənsə onlar birbaşa hadisəyə daxil olurlar.
Kraliça (M.Əsədova) tamaşanın birinci hissəsində
o qədər müxtəlif vəziyyətlərə
düşür ki, onların hər biri öz bədii fərdiliyinə
və dramatik gərginliyinə görə, yüksək səhnə
texnikası, fiziki hazırlıq, oyun ustalığı tələb
edir.
Elə ilk səhnədə, Kraliçanın öz məşuqu
Qrafla görüşü, tərəf müqabil olaraq
aktrisanın (M.Əsədova) və aktyorun (E.Rüstəmov,
H.Rəhimov) uğurlu səhnə tandemini
tamaşaçıların maraqla izləyəcəyinə
rejissorun ümidləri özünü doğruldur.
Yaradıcılıq baxımdan bu, olduqca mürəkkəb
səhnədir. Diqqət yetirək: Kraliça Qrafın xəyanəti
barədə Valinin gətirdiyi xəbərə inanmır, (bəlkə
də inanmaq istəmir) amma bunu yoxlamalıdır. Az qala Hamletin atasının qətlə
yetirildiyi barədə kölgədən eşitdiyi xəbərin
həqiqətini, Otello Dezdemonanın xəyanəti barədə
Yaqodan eşitdiyi xəbəri yoxlamaq istədiyi kimi
Kraliça da buna çalışır. Bu
zaman o eşitdiklərinin yalan olmasını bütün
varlığı ilə istəyir. Və
bu zaman Qraf əvvəlki nəvazişlərini işə salır,
amma Kraliçanın başqa ovqatda olması onun
gözündən qaçmır. O, Kraliçanın
şübhələrini dağıtmaq, niyyətini
azdırmaqda canfəşanlıq etməklə
Kraliçanın şübhələrini daha da
artırır. Aktrisa bu məqamlarda zahirən təmkinli
görünən Kraliçanın, az
qala, yalvarışla Qrafdan etiraf gözləməsi səhnəsini
ustalıqla oynayır. Bu zaman o, Kraliça
deyil, sadəcə ehtirasının əsiri olan, hisslərinin
buxovlarının ağırlığından inləyən
zəif qadındır. M.Əsədova səsinin
titrək nidaları ilə sanki Qrafa xəyanətini etiraf etməyə
şans verir ki, onu bağışlamağa özündə
güc tapsın. Amma Qraf xəyanətini
etiraf etmək fikrində deyil. Bu zaman
ifaçı aktyorun (E.Rüstəmov, H.Rəhimov) oyun
ustalığı ilə tamaşaçıya təlqin edilən
qənaət – riyakarlığın meydan suladığı
yerdə sevgiyə yer yoxdur – fikri təsirli səslənir.
Deməli, Kraliça etiraf gözləyir və
eşitdikləri ilə bağlı həqiqəti öyrənmək
istəyir, Qraf isə Kraliçanın nələri bildiyini
müəyyən etməyə və onun şübhələrini
dağıtmağa çalışır. Beləliklə,
hər iki obrazın həmin “təklif edilmiş şəraitdə”
(K.S.Stanislavski) əməl xətti bəllidir və
ifaçılar M.Əsədova və Qraf rolunun hər iki
ifaçısı (E.Rüstəmov, H.Rəhimov) müxtəlif
ifa üsulu ilə bunları təqdim edir. Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, M. Əsədova
əvvəlki rollarından fərqli olaraq, Kraliça
obrazının ifasında daha biçimli, daha ifadəli və
inandırıcıdır. Qraf obrazının səhnə
yozumu təqdimatında hər iki ifaçı, istər E.
Rüstəmov, istərsə də H. Rəhimov təbii və
təsirli olsalar da, eyni zamanda, fərqli oyun tərzi ilə
seçilirlər. Belə ki, E. Rüstəmovun Qrafı cəmiyyətdə
nəyin bahasına olursa olsun yüksəlməyə can atan mənsəbpərəst
və hiyləgərdirsə, H. Rəhimovun yozumunda
gördüyümüz Qraf ilk baxışda nə etdiyini bilməyən
tamahkar və şəhvət düşgünüdür.
Digər
tərəfdən ifaçı aktyorlardan E. Rüstəmovun
oyununda dürüst səhnə rəsmi, ifadəli mizanlar
diqqəti çəkirsə, H. Rəhimovun emosional oyun tərzi
təbiiliyi ilə fərqlənsə də, təcrübəsizliyi
ucbatından tamaşa boyu irili-xırdalı nöqsanlar
özünü göstərir. Amma bunu da əlavə
edək ki, H. Rəhimov özünəməxsus istedadı ilə
truppa içərisində getdikcə boy verib görünməkdədir.
Tamaşanın əsas bədii fiqurlarından biri,
heç şübhəsiz ki, Validir. Bu obrazın
ifaçısı Əməkdar artist Cəfər Namiq
Kamalın təqdimatında, rejissor yozumuna müvafiq olaraq, qəhrəmanın
“zahiri və daxili vəziyyəti” (K.S.Stanislavski) ahəngdardır.
Şekspirdə olduğu kimi Hüqoda da
obrazların zahiri və batini keyfiyyətləri üst –
üstə düşür. Bu baxımdan
aktyor öz rolu üzərində işləyərkən
görünür, bu məqama xüsusi diqqət yetirib. Onun Valisi yerişində, jestlərində, baxışlarında
və danışığında kifayət qədər
yığcamdır. Obrazın yozumunda C.Namiq Kamal saray həyatının
yazılmayan qanunlarına heyrətamiz ustalıqla yiyələnmiş
əsilzadə, tədbirli siyasi düşüncəyə
malik usta oyunçudur. Tamaşa boyu onun səbrlə
və təmkinlə qurduğu oyunlar Valinin məkrli təbiətini
aşkarlayır. Aktyor müxtəlif səhnə
vəziyyətlərində obrazın çoxcəhətli təbiətini
sənətkarlıqla açır, onun yeri gəldikdə
geri çəkilməyi bacardığını, yaxud
fürsət düşəndə amansız həmlələrini
tamaşanın hadisələr xətti boyu çatdırmağa
müvəffəq olur.
C. Namiq Kamalın Valisi də qisas niyyətindədir. Yəni bir
yadelli pinəçi oğlunun Kraliçanın şəhvət
alovlarını söndürmək qabiliyyətinə görə,
Kraliçanın favoritinə çevrilib qraf rütbəsi
alaraq saray ierarxiyasında bu qədər yüksəlməsi
başqaları kimi Valini də ciddi narahat edir. Burada bir səbəb də budur ki, Kraliçanın
Qrafa bunca bağlanması Valinin gələcək
planlarını, İspan prinsi ilə izdivac işlərini
alt-üst edə bilər. Bu isə Vali
üçün dəhşətli aqibət vəd edir.
Odur ki, o öz torunu toxuyur, tələlərini
ağıl kəsən hər yerdə qurur. Məhz onun ssenarisi ilə biri digərini əvəz
edən görüşlər çox çəkmir ki,
tamaşaçılarıın gözü
qarşısında öz bəhrəsini verməyə
başlayır. Və nəinki Fəhlə,
yaxud Qız, Qraf, hətta Kraliçanın özü belə
bu tələlərdən qurtula bilmirlər. Aktyor özünün yetkin səhnə texnikası,
oyun məharətilə Valinin saraydaxili intriqalarda tutduğu
mövqeni özünün əməl xəttində səlis
şəkildə ifadə etməklə tamaşaçıda
bu obraza qarşı birmənalı münasibət
yaratmağa nail olur. C.Namiq Kamal səhnədə, hətta
kiçik “faktların dəyərləndirilməsi”(K.S.Stanislavski), obrazın bədii ştrixlərlə
tamamlanması işini məharətlə realizə edir. Tamaşanın bədii strukturu elə qurulmuşdur
ki, sanki rejissor hər bir obrazın yerini və funksional səhnə
həyatını yaddaqalan etməyi hədəf
götürmüşdür. Odur ki, burada
Qız və Fəhlə obrazlarının istər ədəbi-bədii
mahiyyəti, istərsə də konfliktin yaratdığı
bölgüdəki münasibətləri, həmçinin
ifaçıların estetik yükü bəlli şəkildə
müəyyənləşdirilib. Bəs,
nəzərdə tutulan bədii-estetik məqsədlərin səhnə
təqdimatı necədir? Hamlet demişkən
“budur məsələ”.
Rejissorun
yozumu və ifaçıların oyunu sayəsində ərsəyə
gələn (daha doğrusu, səhnəyə gətirilən)
obrazların içərisində Fəhlə (Kazım Həsənquliyev,
Sabir Məmmədov) və onun əsas tərəf müqabili
olan Qız (Şəlalə Şahvələdqızı)
tamaşanın hadisələr xəttində həlledici
mövqe tuturlar.
Maraqlıdır ki, rejissor tərəfindən Fəhlə
və Qızın qarşılıqlı münasibətlərinin
aşkarlanması, həmin münasibətlərin səhnə
həyatının vizual təqdimində ustalıqla verilir. Belə ki, Fəhlə
obrazının hər iki ifaçısı (Əməkdar
artistlər S.Məmmədov və K.Həsənquliyev), Qız
obrazının ifaçısı (Ş.Şahvələdqızı)
Valinin qurduğu oyunların qeyri-iradi
iştirakçısı olaraq əvvəlcə qurbanlar kimi,
hadisələr davam etdikcə, fəal qəhrəmanlar olaraq
öz “mən”ini təsdiqləməyə hazır şəxslər
kimi böyük səhnə həyatı yaşayırlar. Əgər Fəhlə K.Həsənquliyevin
ifasında emosiyaların partlayışı, dramatik vəziyyətin
labirintində çaş-baş qalmış,
özünün rabitəsiz vurnuxması ilə yadda
qalırsa, S. Məmmədovun təqdimatında bu obraz öz təmkinli
məntiqi və ardıcıl əməl xətti ilə fərqlənir.
Saray həyatından uzaq olan Fəhlə, təbii
olaraq, burada hökm sürən qanunlardan xəbərsiz
olduğu üçün ilk səhnələrdə nə
baş verdiyini və nə etməli olduğunu bilmir. Amma sonrakı səhnələrdə Fəhlə hər
şeyi anlayır və püxtələşir. Bu dəyişmə prosesi hər iki
ifaçının oynunda inandırıcıdır.
Valinin manipulyasiyasında itaətli icraçı, onun
oyun karuselində hərlənən obrazlardan olan Zindan rəisinin
ifasını Xalq artisti Hacı İsmayılova və Əməkdar
artist Elxan Quliyevə həvalə etməkdə rejissor
çox fəndgir tərpənib. Belə ki,
yaradıcılığında hər bir obrazın plastik səhnə
rəsminə başlıca yer verən, səs diapazonundan
ustalıqla istifadə edən H.İsmayılovun ifasında
gördüyümüz Zindan rəisi sədaqətlidir, amma
öz mənafeyini güdür, sadəlöhv görünsə
də, axmaq deyil. Aktyor özünün buqələmun
təbiətli səhnə qəhrəmanını sevdirmək
üçün bədii ifadə vasitələrinə xəsislik
etmir. Digər ifaçı, E.Quliyevə gəlincə,
onun təqdimatındakı Zindan rəisi xidmət etməyə,
sədaqətini hər fürsətdə sübut etməyə
hazırdır. Öz qiymətini yaxşı bilən bu
adam hiyləgər və tədbirlidir,
çevik ağla malikdir. Aktyor öz qəhrəmanının
təbiətindəki müxtəlifliyi öz
yaradıcılığına məxsus sadə detallarla
çatdırır.
Biz bayaq tamaşada ikinci dərəcəli hadisələrin
olmadığını demişdik. Əlavə edək
ki, burada ikinci dərəcəli obrazlar da yoxdur. Doğrudur, əgər obraz yadda qalırsa, bir qayda
olaraq bunu daha çox ifaçının məharətli oyunu
ilə əlaqələndirirlər. Amma qəribədir
ki, “Qadın məhəbbəti” tamaşasında hər bir
obraz təcəssümdə önəmli yer tutur. Məsələn, ədəbi əsərdə
epizodik mahiyyət daşıyan Yəhudi obrazı tamaşada ən
görünən personajlardandır. Halbuki
Yəhudi yalnız ikinci hissədə səhnəyə gəlir.
Yəhudi obrazının da iki ifaçısı var – Əməkdar
artistlər Əjdər Həmidov və Ayşad Məmmədov. Ə.Həmidovun
ifasındakı yəhudi təkcə peşəsindən –
zindan gözətçiliyindən deyil, həyatdan
yorulub-bezmiş adamdır. Haqq, ya nahaq məhkum edilənlərin
ölümünə öyrənmiş, edamlara adət
etmiş bu adam ölümlə həyat
arasındakı mövcudluğa fəlsəfi baxır, öz
qədəri ilə barışır. Ə.Həmidov
bu obrazın sadədilliyi ilə qəribəliyini xəsis
boyalarla təqdim edir. Onun
gördüyümüz oyun tərzində, fikrimizcə, ritm
süstlüyü obrazın əməl məntiqini tam
qavramağa mane olur. A.Məmmədov bu
baxımdan daha fəaldır. Onun oyununda
müşahidə etdiyimiz məqamlar aktyorun obraz üzərində
kiçik detallarına qədər incə işləməsindən
xəbər verir. Yəhudi obrazının
plastikası, danışıq tərzi, ehmallı jestləri,
səhnədə ehtiyatlı addımları, fikirlərinin
aktyorun diksiyasında təzahür edən astagəlliyi bu
adamın heç kəsə inanmadığı,
dünyanın işlərinə qarışmamağı
tamaşaçıların nəzərində onu mənalı
fərdə çevirir.
Tamaşada Qız obrazı konfliktin əsas cinahında
dayanır və əslində işlərin mayası onun
Qrafla olan məhəbbət macərası ilə birbaşa əlaqədardır. Qız öz
varlığı ilə baş verən hadisələrin, həm
səbəbində həm də nəticəsində
mühüm yer tutur. Bu obrazın ifaçısı
Ş.Şahvələdqızı tamaşa boyu, az qala, bütün səhnə
bacarığını xərcləyir və bəzi səhnələrdə
tamaşaçıları inandıra bilir. Amma
təcrübəli tərəf müqabillərinin
qarşısında aktrisa bəzən köməksiz və
çəlimsiz təsiri bağışlayır. Onun səhnədə həyəcanlı halı, əzələ
gərginliyi sərbəst ifasına mane olur. Bəzi məqamlarda isə ayrı-ayrı ifadələrin
nöqsanlı tələffüzü, eyni zamanda aktrisanın
plastikasında diqqət çəkən ağırlıq da
öz işini görür. Bununla bərabər
onu da qeyd etmək lazımdır ki, Ş.Şahvələdqızı
öz səmimiliyi, yaradıcılıq iştahı, məlahətli
səhnə fərdiyyəti ilə seçilən
aktrisadır.
Kansler obrazı (Telman Əliyev) ilk baxışda epizodik
təsiri bağışlayır. Amma bu ilk
baxışda belədir. İfaçı
aktyorun bu obrazın səhnə həyatını yetərincə
mənalı etmək üçün istifadə etdiyi səhnə
detalları yerli yerindədir. Qeyd etməli
bir məsələ də budur ki, tamaşanın
adının müəllifin əsərindən fərqli
olaraq dəyişdirilib “Qadın məhəbbəti”
qoyulması onu seyr etmədən əvvəl adama qəribə
gəlir. Amma tamaşanın hadisələri
içərisinə düşdükcə, buradakı dramatik
vəziyyətlərin yaratdığı ovqatı
gördükcə, anladıqca, hər şey bəlli olur.
Yəni bəlli odur ki, yaradıcı heyət
yenə Şekspirə istinadla “qadın məhəbbəti
qısa olur” fikrinə bizləri inandırmağa
çalışır. Başqa sözlə, biri digərini
əvəz edən dramatik vəziyyətlərdən sonra
sevimli məşuqunu edam etdirən Kraliça öz əvvəlki
saray həyatını yaşamaqda, böyük məhəbbətlə
sevdiyini bəyan edən, dünənki varlığını
və bu günkü firavanlığını borclu olduğu
Fəhlənin onun yolunda qurban getməsinə rəğmən
Qız yeni həyatını məmnun halda yaşamaqda...
Qəribə deyilmi? Müdhiş ehtiraslar,
ilahi sevgilər, insan ağlına və qəlbinə
sığmayan, sözlərin ifadəsinə aciz olduğu,
şimşək qədər parlayıb sönən məhəbbətlər,
sən demə, unudula bilirmiş.
Doğrudanmı, qadın məhəbbətinin
ömrü qısadır?! Kim bilir?! Teatr bu sualları bizə –
tamaşaçılarına ünvanlayır.
Könül ƏLİYEVA
Teatrşünas
525-ci qəzet.- 2012.-
26 yanvar.- S.6.