Litva-Azərbaycan
əlaqələri tarixindən qoparılmış səhifələr
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Beləliklə,
unutmaq olmaz ki, Bakıdakı Litva konsulluğu o zaman yalnız
rəsmi yazışmalar aparmırdı, təkcə Litva əsilli
şəxslərə sənədlər verməklə,
etibarnamələri qanuni şəklə salmaqla və digər
vacib kağızları leqallaşdırmaqla məşğul
olmurdu. Eyni zamanda, Azərbaycandakı həmvətənlərin
həyati qayğılarına qalırdı, onların ən
adi məişət problemlərinin həlli üçün
çalışırdı. Müxtəlif ixtisas sahibi olan
litvalılar – həkimlər, dərzilər, çəkməçilər,
baytarlar, rabitəçilər və başqaları Litva
konsulluğunun ünvanını göstərməklə
Bakı qəzetlərində elanlar verir və əhaliyə
öz xidmətlərini təklif edərək heç olmazsa,
çörək pulu qazanmağa
çalışırdılar.
Oxuculara
qəribə görünə bilər ki, biz Litva-Azərbaycan
dövlətlərarası əlaqələrindən yazmaqla,
indiyə kimi yalnız Litvanın Qafqaz dövlətləri
üçün Tiflisdə açdığı ortaq
nümayəndəlikdən və Bakıda təsis etdiyi
konsulluğun fəaliyyətindən danışdıq. Lakin,
Azərbaycan Respublikasının Litva dövlətindəki hər
hansı bir rəsmi nümayəndəliyi barədə nədənsə
söhbət açmırıq. Təəssüflər olsun
ki, o cür nümayəndəlik barədə yazıb-yazmamaq
heç bir vəchlə bizim istəyimizdən asılı
deyildir. Çünki elə bir nümayəndəlik heç
açılmağa macal tapmadı. Daha doğrusu, onun
açılmasına Azərbaycanın səmasını o
zaman tutmuş qara buludlar, yeni ictimai-siyasi təlatümlər
və məcburi tarixi dəyişikliklər mane oldu.
Azərbaycan
Respublikasının Parlamenti 1920-ci ilin aprel ayının 22-də
Avropa ölkələrində və Amerikada Azərbaycanın
diplomatik missiyalarının təsis edilməsi barədə,
müvafiq maliyyə xərcləri də nəzərdə
tutulmaqla, qərar qəbul etdi. Həmin qərarın qəbul
edilməsi ilə bağlı, ADR Xarici işlər naziri Fətəli
xan Xoyski (1875-1920) aprelin 14-də Parlamentə təqdim etdiyi
açıqlamada göstərirdi ki, Azərbaycanın
Polşada təsis ediləcək diplomatik nümayəndəliyi
bir sıra orta Avropa ölkələri ilə yanaşı
Litva dövlətində də akkreditə olunacaqdır.
Heyflər
olsun ki, bu qərarın qəbul edilməsindən cəmi
altı gün sonra həyata keçirilmiş aprel
çevrilişi və Azərbaycanın işğalı ADR
hökumətinin diplomatik nümayəndəliklər
açmaq barədə qərarın icrasını alt-üst
etdi.
Hadisələri
bir qədər qabaqlayaraq, qeyd etmək istərdik ki, aprel
devrilişindən sonra bolşeviklər onlara qədər
Bakıda fəaliyyət göstərmiş bir sıra xarici
ölkələrin diplomatik nümayəndələrini həbs
etdilər. Lakin yeni bolşevik hakimiyyəti Litva konsulluğuna
toxunmadı. Bəs bu, niyə belə oldu? Bu sualın
cavablandırılması və həmin qaranlıq tarixə
aydınlığın gətirilməsi nisbətən
geniş izahlar tələb edir ki, bu da əlahiddə bir məqalənin
mövzusudur.
Hələlik
isə baxaq görək, çevrilişdən sonra Azərbaycanın
Xarici işlər idarəsində nələr baş verir. ADR
Xarici İşlər Nazirliyi tələsik surətdə
bağlanır və onun əvəzində Azərbaycan SSR
Xalq Xarici İşlər Komissarlığı (XXİK)
adlandırılan qurum işə başlayır. Aprel
çevrilişinin fəal icraçılarından biri,
“inqilab komitəsi” sədrinin müavini Mirzə Davud
Hüseynov (1894-1938) 1920-ci ilin mayın 2-də rusca tərtib
olunmuş belə bir əmr imzlayır:
“Prikaz
po Komissariatu po İnostrannım Delam Azerbaydjanskoy SSR ot 2-qo maya
1920 qoda.
Seqo
çisla ya vstupayu vremennoe upravlenie Komissariatom po
İnostrannım Delam, o çem obyavlyayu. Komissar Quseynov.”
Azərbaycan
Respublikası Dövlət Arxivinin “Azərbaycan SSR Xalq Xarici
İşlər Komissarlığı” fondunda saxlanılan həmin
sənədin mətnindən göründüyü kimi, aprel
çevrilişinin tanınmış “xadimi” siyasi hakimiyyətin
proletariat diktaturası forması barədə marksizm-leninizm nəzəriyyəsinin
klassik direktivlərindən birini dürüst şəkildə
həyata keçirərək öz-özünü “Xalq
Xarici İşlər Komissarı təyin edir.”
Elə
həmin gün – yəni mayın 2-də Litva konsulluğu Xalq
xarici işlər komissarlığına 356 saylı Nota ilə
müraciət edir və “Azərbaycan SSR hökumətindən
Litva dövləti ilə indiyə qədər olduğu kimi,
bundan sonra da dostluq münasibətlərində qalmağı
xahiş edir.”
Həmin
Notanın məzmunundan göründüyü kimi, Litva
konsulluğunun belə “tədbirli” hərəkət etməsini
və devriliş yolu ilə yaradılmış bolşeviklər
hakimiyyətini dolayısı yolla tanımasını başa
düşmək üçün heç də xüsusi bir
uzaqgörənlik tələb olunmur.
Çətinliklə
də olsa qəbul etmək olar ki, Litva konsulluğunun belə
hərəkət etməsi, yəqin ki, ilk növbədə
Azərbaycandakı Litva vətəndaşlarının
hüquq və maraqlarının yeni hakimiyyət tərəfindən
təmin edilməsi ilə bağlı olubdur. Amma, bolşeviklər
hakimiyyətinə belə dəm tutmaq, qorxulu manevrlər etmək
olduqca riskli bir addım idi və bunun nəticəsində
Litva – Azərbaycan dövlətlərarası münasibətlərinə,
eləcə də uzunmüddətli siyasi maraqlara xələl
gətirildi.
Şübhəsiz
ki, Litva dövlətinin Bakıdakı nümayəndəliyinin
bolşeviklər hakimiyyətinə belə loyal münasibət
nümayiş etdirməsi Azərbaycan SSR hökuməti tərəfindən
məmnunluqla qarşılanmışdı. Sonrakı siyasi
hadisələrin inkişafı göstərdi ki, bolşeviklər
hakimiyyəti sözügedən loyallıqdan məharətlə
istifadə edərək, Litvanın Azərbaycan SSR ilə
dövlətlərarası əlaqələrini rəvan bir
şəkildə daha yaxın münasibətlər müstəvisinə
keçirə bildilər. Əlbəttə ki, o cür
“yaxın münasibətlərin tənzimlənməsi” prosesi
Moskvanın ciddi nəzarəti altında və Kremlin
müvafiq təzyiqləri ilə müşayiət olunurdu.
Bütün
bu hərəkətlərin qismi nəticəsi olaraq, 25
sentyabr 1920-ci il tarixində Tiflis şəhərində “Azərbaycan
Sovet Sosialist Respublikası Hökuməti ilə Litva Demokratik
Respublikası Hökuməti arasında Saziş”
bağlandı. Bu beynəlxalq saziş Azərbaycan SSR ərazisində
yaşayan Litva vətəndaşlarına və Litva
Respublikası ərazisində yaşayan Azərbaycan SSR vətəndaşlarına
qarşılıqlı şəkildə hüquqi təminatların
verilməsi haqqında idi. Həmin saziş Azərbaycan SSR Hökuməti
adından Xalq xarici işlər komissarı M. D. Hüseynov,
Litva Respublikası Hökuməti adından isə Litva
Respublikasının Qafqaz respublikaları hökumətləri
yanında diplomatik nümayəndəsi P. Daylide tərəfindən
imzalanmışdı.
Belə
bir sazişə əlbəttə ki, o zaman ehtiyac vardı və
onun imzalanması zahirən müsbət hal idi. Belə ki,
Litva tərəfdən bu addımın atılması onun Azərbaycan
SSR-də yaşayan təbəələrinin vətənlərinə
dönmək istəkləri ilə bağlı idi. Lakin həmin
dövrdə Litva Respublikasında yaşayan Azərbaycan SSR vətəndaşlarının
sayı yox dərəcəsində idi. Ona görə də,
Azərbaycan SSR hökuməti tərəfindən belə bir
sazişin imzalanmasını şübhəsiz ki, onun Litvada
yaşayan vətəndaşlarının
hüquqlarının təmin edilməsi ilə bağlamaq sadəlövhlük
olardı. Sözügedən sazişin gerçəklənməsində
Sovet Rusiyası və Azərbaycan SSR hökumətinin ilk
növbədə başqa siyasi məqsədləri vardı.
Həmin məqsədlərdən biri Azərbaycan SSR-nin beynəlxalq
aləmdə hələlik de-jure “müstəqil” dövlət
kimi tanıtmaq, bununla da, Sovet Rusiyasının hərbi təcavüzü
nəticəsində həyata keçirilmiş aprel
çevrilişi həqiqətlərini arxa plana çəkmək,
Kremlin Cənubi Qafqazda atacaq addımları pərdələmək
və nüfuzlu xarici dünya dövlətlərinin qınaq
və narazılıqlarını yumşaltmaq idi. Sovet
Rusiyası Azərbaycan SSR ərazisində yaşayan Litva vətəndaşları
faktorundan geosiyasi məqsədində girov kimi istifadə etdi və
göstərilən təzyiqlər nəticəsində Azərbaycan
SSR ilə Litva Respublikası arasında həmin saziş
bağlandı. Vurğulamaq vacibdir ki, sazişin
preambulasında göstərilibdir ki, “bu müqaviləni hər
iki Respublika biri digərinin müstəqilliyini qeydzis-şərtsiz
olaraq tanımasını əsas kimi qəbul edərək
imzalayırlar.”
Amma
bolşeviklər “müstəqilliyin tanınması”
cidasını çuvalda heç cür gizlədə bilmədilər
və sazişin sonrakı bəndində istər-istəməz
öz paxırlarını açdılar. Belə ki, iki bənddən
ibarət olan bu sənədin elə ilk bəndində təsdiq
olunurdu ki, “Azərbaycan SSR Hökuməti öz ərazisində
yaşayan Litva vətəndaşlarının o
hüquqlarını təmin etməyi üzərinə
götürür ki, hansı ki, həmin hüquqlardan Sovet
Rusiyası ərazisində yaşayan Litva vətəndaşları
RSFSR ilə Litva arasında 12 iyul 1920-ci il tarixində
bağlanmış sülh müqaviləsinə uyğun
olaraq istifadə edirlər.” Bununla da Azərbaycan SSR-nin
müstəqil dövlət olmadığı və Sovet
Rusiyasından asılı olduğu bir daha üzə
çıxırdı.
Beləliklə,
qeyd etmək olar ki, 25 sentyabr 1920-ci ildə imzalanmış
Tiflis müqaviləsi Litva – Azərbaycan dövlətlərarası
əlaqələri inkişaf tarixinin müəyyən mərhələsində
ziddiyyətli rol oynadı. Görünür ki, bu ziddiyyətli
addımın siyasi zərərini Kaunasda çox tezliklə
anlamışdılar. Və litvalılar onda çox gözəl
başa düşdülər ki, aprel çevrilişi nəticəsində
yaradılan Azərbaycan SSR-nin bolşevik hakimiyyəti ilə
onların bağladıqları dövlətlərarası
müqavilə Litvanın mövqeyini Şərqdə xeyli zəifləndirir.
Elə məhz bunun əyani nəticəsidir ki, Litva
Respublikası Xarici işlər nazirliyinin Şərq ölkələri
Departamentinin direktoru Andryus Lisauskas (1879-1949) Litvanın Sovet
Rusiyasındakı Fövqəladə və Səlahiyyətli
səfiri Yurgis Baltruşaytisə (1873-1944) 1922-ci ilin sentyabr
ayının 8-də yazdığı məxfi məktubda
göstəriş olaraq qeyd edirdi ki, “...Moskva ilə
danışıqlar aparılan zaman Tiflis müqaviləsi barədə
susmaq, üzərindən sükutla keçmək və onu hərtərəfli
yaddan çıxarmağa çalışmaq
lazımdır.”
Bu
müqavilə ilə əlaqədar olaraq, bir məsələni
də əlavə etmək qalır ki, Sovet Rusiyasının
göstərdiyi səylərə və böyük təzyiqlərə
baxmayaraq, Moskva həmin dövrdə Estoniya və Latviyanı
Azərbaycan SSR ilə analoji müqavilələr
bağlamağa məcbur edə bilmədi.
Ümumiyyətlə,
çox qəribə idi ki, o zaman Türkiyənin Azərbaycan
SSR-ni rəsmi tanımasına baxmayaraq, sözükeçən
Avropa dövlətləri Bakıda yaradılmış
bolşeviklər hakimiyyətini nə səbəbdənsə
gözübağlı tanımağa tələsmirdilər...
48 saat ərzində Azərbaycanı
tərk etmək tələbi
Bolşeviklərin
hakimiyyəti ələ keçirdikdən sonra da Bakıda fəaliyyətini
davam etdirməkdə olan Litva konsulluğuna və habelə Azərbaycanda
SSR-də yaşayan Litva vətəndaşlarına yeni
quruluş, ADR Hökuməti dövründə olduğu kimi,
sivil münasibətlər bəsləmir və humanist dəyərlər
nümayiş etdirmirdi. Bizə belə bir mühakiməni
yeritməyə Litva konsulluğu tərəfindən Azərbaycan
SSR XXİK-na ünvanlanmış çoxsaylı
yazılı müraciətlərin məzmunu əsas verir. Həmin
sənədlərdə, Litva konsulluğunun normal fəaliyyətinə
maneçilik törədən adi məişət
sualları, rabitə məsələləri və kommunal
qayğılardan tutmuş, Litva konsulunun şəxsi
toxunulmazlığını təmin etmək probleminə qədər
olan spektri ehtiva edən vacib problemlər
qaldırılmışdı.
(Ardı
var)
Mahir HƏMZƏYEV,
1992-95-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasının Litvada
səlahiyyətli nümayəndəsi
525-ci qəzet.- 2012.- 28 yanvar.- S.25.