Allah vergisi
Mənə elə gəlir ki, onunku oxumaq deyil. O nə isə ayrı bir işin adamıdı. Düzdü oxuduqları oxudu, hava-hapvacat üstədi. Bəlkə aldanmağımız da bunnan yanadı. O, sadəcə oxumur. Onun fərqli olmağı da elə bundadı. O, nəyisə bizlərə çatdırmaq istəyir, nəyisə deyir, nəsə bizlərin bilmədiyi bildikləri var. O bildikləri nədisə, elə sirri-xuda da odu.
O, Qədir Rüstəmov olaraq yaşadığı ömrü uzunu bizlərə çox mətləbləri çatdırdı, çox sirrlər oxudu. Xoş anlamayanın halına.
Böyük yazıçımız Muğannanın bir sözünnən tutub, bu təxminlərə bir aydınlıq gətirmək istəyirəm. Arxivimdə bu böyük insanla çap olunmamış müsahibələrim, söhbətlərim var, yazıları qaldırıb bir daha baxmaq istəmədim. Azıb ayrı yerrərə getməkdən qorxuram. Gətirəcəyim sitatı da yaddaşımda qoruduğum kimi deyirəm. Fikri təqribən belədi:
“Dünya binnət olandan qövmümüz yerin-göyün sirlərinə açar sala-sala gəlib, yığıb-yığışdırdıqlarını doxsan altı cildlik külliyyatda toplayıb. “Vərəsə” adlı kitabxana yaradıb. Dünyanın mənəvi dəyərləri bu maddi yatırımlara yığılıb.
Xalqların da fərdlər kimi özəl taleyi olur, görəcəklərini görür, yaşayır; dörə keçir, ömür qurtarır, gora köçür. Türk qövmü də belə bir tale yaşayıb. Yaşam davam eləyir, şükürlər olsun. Yığdıqları da çoxdu, yelə verdikləri də. Müharibələrdə, döyüşlərdə ən çox da itirdikləri kitablar olub. Düşmən ilk həmlədə yaddaşa təsir eləmək üçün mənəvi dünyamızı kor qoymaq fürsətini fövtə verməyib, kitablarımız yandırılıb, katabxanalar dağıdılıb. Muğannanın təbirincə desək doxsan altı cildlik “Vərəsə” yox edilib, sistemlə haqan gələn gələnəklər məhv edilib. Ama özümüzə gəldikcə, bir xalq kimi ayağa dura bildikcə ilk görəcəyimiz yaddaşımızı bərpa eləmək, yaddaşımızın alt qatlarında qalanları üzə çıxarmaq olub.
Özünü tənzimləmə işi xalqın boyun borclarındandı. Dünyaya hər vergili gələnlərimiz, ulu-ulu ustadlarımız qanında-canında gətirdikləri ilə itənləri, itirilənləri bərpa eləməyə çalışıb. Deyir dama-dama göl olar. Sel kimi axıtdıqlarımızın yerini, ancaq damcı-damcı doldurmaq mümkün olur.
Hər zaman xalq tanrıyla əlaqəli şəkildə yaşayır, yaradannan vəhy alır. Əks halda dünya qaranlıq cəngəllikdən savayı bir şeyə bənzəməzdi. Tanrı sirlərini, xalqa demək istədiklərini ayrı-ayrı fərdlərlə çatdırır. Bu iş peyğəmbərlərin, ulu ürfan şairlərin, sufi-dərviş mövlanələrin vasitəsi ilə görülür. Tanrıdan vergili ulu Nizami əbəs yerə demirdi ki, “Qabağa peyğəmbərlər, sonra şairlər gəldi”. Ürfan yüklü, sufikönül keçənlərimizin hamısına ulu yaradandan rəhmətlər diləyirik.
Əslində doldurmaq istədiyimiz boşluqları yağışın, küləyin, suyun, havanın, tufanların, fəlakətlərin, zəlzələlərin, bir sözlə təbiətin, yerin-göyün dediklərindən də anlamaq mümkün olur, ama nə götürülüb, nə miqdar götürülüb, bu da xalqın gücü müqabilindədi.
Qədirin səsi də, Tanrıdan gələn səslərdəniydi. Bizlərə demək istədiklərini dedi və çıxıb getdi.
Mənim üçün Qədirin səsini başqa anlamda anlamaq mümkünatı yoxdu. Qədirin səsinin içi sirlərlə doluydu. Bizim başa düşdüyümüz qədərində sadəcə oxumaq deyildi.
Son otuz ildən bəri yenə də məkrnən üz-üzəyik. Sonuncu kərə minilliklər boyu yaşadığımız, göbəyimiz kəsilən yurdlardan deportasiya olunmuşuq. Bir ovuc darı kimi səpələnmişik. Yurdlarımız düşmən əliylə quş yuvası kimi dağıdılıb. Bu yerdə 1989-cu ildə Qədirin səsinə yazdığım şeiri oxumaqdan özgə çarəm qalmır. Ürəyə damanlar başa gələrmiş. Qarşıdakı fəlakətlərin qaçılmazlığı mümkünmü?
Oy, məni bu səsin qarğışı tutub
Dikələ bilmirəm, belim əyildi.
Yoxsa ki, bir qızın qarğışı tutub;
İşim düz gətirmir iyirmi ildi.
Bülbül
fəryadımı, şir qəzəbimi?-
Can qurtara
bilmir qəfəsdən, Allah!
De, durub
çırpımmı özümü yerə,
Psımmı özümü bu səsdən, Allah?!
Kim
qıyar canına, günah götürüb,
Kim
qıyar canına öz xoşluğuyla
Bir qərib
budağa pənah gətirib
Dərdini oxuyur quş quşluğuyla.
Yara
işləyirsə, dərd hoylanıbsa
Səsin
nə günahı, allah bəndəsi?
Mənim
dərdlərimlə bir boydadısa,
Bir
buxundadısa, elə bilirsən
Allah vergisidi Qədirin səsi.
Nə
deyim, nə deyim, nə deyim indi
Bir verib, beş qırtıb, beş aparanlar
Mənim
gözlərimi yaş aparanda
Nə
çoxdu oxuyub baş aparanlar
Ağız
dinazından, söz dinazından
Sən
özün hifz elə mərdləri, tanrım!
Bir yurd
daşı üstə tənha, kimsəsiz
Oturub
ağlayan bir kor qocanın
Allah
vergisidi dərdləri, tanrım!
Doğrudanmı dərdlərimiz Allah vergisidi, yoxsa
özümüzün özümüzə elədikləridi?
Qədir Rüstəmovla bir-iki xırda
görüşü nəzərə almasaq şəxsən
tanışlığımız olmayıb. Bir dəfə
radioda gördüm, qələm dostumuz, jurnalist İntiqam
Mehdizadənin yanına gəlmişdi. Yeridi
deyim ki, onun İntiqam müəllimlə
yaxınlığı o saatca hiss olunurdu. Ona
çox məhrəm görünürdü, İntiqam
Mehdizadə bəlkə də yeganə qələm adamı
idi ki, Qədirin onnan incikliyi yox idi, onu eşidirdi,
suallarına cavab verirdi. O səbəbdən də
radionun fondunda bir neçə müsahisəsi qalır. Bir neçə dəfə müşahidə eləmişəm,
İntiqamı soruşa-soruşa gəlib tapırdı.
Baxmayaraq ki, onun iş otağında dəfələrlə
olurdu. “Başına dönüm, İntiqam harda oturur?”.
İntiqam Mehdizadənin Qədir Rüstəmovla radioda
elədiyi bir-iki söhbət nə yaxşı ki, qorunub,
saxlanılır. Mən bu verilişi hazırlayarkən o
lentləri götürüb qulaq asdım. Böyük
bir tarixin bir anınını donduran bu lent yazıları indi
nə qədər böyük saxlancdı. Fikirləşirəm
ki, İntiqam Mehdizadə uzun illər boyu Azərbaycan Radiosunda
çalışıb, sözün həqiqi mənasında
külüng çalıb. İtmiş
yaddaşımızı bərpa eləyən neçə
tarixi şəxsiyyətlərin, Hüseyn Saraclının,
Aşıq Əmrahın səslərini lentə
köçürüb, tarixləşdirib. Təbii ki, bu görülmüş böyük
işlərdi. Mənsub olduğun xalqa xidmətdi.
Qədirlə olan müsahibələr, onun
musiqisiz oxularını lentə almaq, tarixə çevirmək
daha ayrı bir işdi. Çünki Qədiri
söhbətə çəkmək, səsini lentə almaq hər
oğulun işi deyildi. Həmin lent yazılarında
maraq doğuran, onun şəxsiyyətini, kimliyini yaxşı
açan məqamlar var. Qədir bir ağız oxu
üçün, sözün əsl mənasında
ölüb-dirilir. Elə hallar keçirir ki...
səsi içindəki yeddi qatın altınnan
çıxarır. Əziyyəti göz
qabağındadı. Ama istəmir ki, bu vəziyyəti
dinləyici bilsin. Tez-tez də soruşur: “Yazılmır
ki”. İntiqam müəllim də burda halal
sayıla biləcək yalana əl atır. Xətircəm
ol,-deyir, Qədir, Nə yaxşı ki, bu yazı prosesi bütünlüklə
olduğu kimi lentə alınıb. Qədirin
oxuduqları başqa dünyanın səsi idi, –dedik. Özü isə bu maddi, həm də
yalançı dünyanın üstündə bir ruh kimi idi,
bir ruh kimi də yaşayırdı. Bizimlə
üz-üzə olanda da didərgin ruhu Qarabağı
dolaşırdı, Ağdamı baca-baca ələk-vələk
eləyirdi. Ruhu da, özü də nəhayətsiz
azadlıqlar içindəydi.
Hər bir adamın içində daxili bir “senzura”
oturduğu halda, onun daxilində heç nəyə qadağa
yox idi. Sözləri, söhbətləri,
danışdıqları, təəccübü, oxuduqları
içində necə idisə, eləcə də olduğu
kimi üzə çıxırdı. Yəqin çox adam belə bir təcrübə eləyib. Öz içində sözsüz, səssiz oxuyursan,
özü də kefin istəyən kimi alınır elə
bil, ama səsi boğazından çıxarmaq istəyəndə
özün də vahimələnirsən. Bunlar
içində oxuduqların deyil, heç bir faizi də deyil.
Yazı adamları da yaxşı bilir. Ürəyindəkiləri
kağıza köçürəndə barmaqlarıyın
ucuna qədər gələn qısa, əslində çox
uzun bir yolda söz gücünün yarıdan çoxu itir.
İstədiklərini yaza bilmirsən, bu
heç mümkün də deyil.
Qədir Rüstəmovun səsində, oxusunda belə
izafi itki yoxuydu.
Mən onun oxularının sırf musiqi baxımından
məziyyətləri haqda heç nə deyə bilmərəm. Bunlar mütəxəssis
işidi. Amma, mənim zənnimcə onun
oxuduqları dərdlərimizin bir ayrı biçimdə
özüydü, şəkli deyildi. Doğrudanmı
dərdlərimiz Allah vergisidi?
Çox istedadlı, amma kənarda qalan bir şairimiz
var. Səməd Qaraçöp. Onun təxmini deyirəm, belə bir
misrası var: “şer də neft kimidi,
çıxdığı torpağı yandırır
şer”.
Qədirin nə canı vardı, o sinədən o boyda
vulkan çıxırdı.
Bu ötən yayın avqust günlərinin birində iş otağımın qapısı açıldı. Savalanın müşayiəti ilə Qədir Rüstəmov içəri daxil oldu. Çox sevindim, onu xoş-beşlə qarşıladım. Savalanla tanışlığını hiss elədim, daha da sevindim.
Ordan-burdan söhbət eləmək istədim. Heç ona
yazdığım şeri də xatırlamadı.
–Qədir
müəllim, –dedim, sizdən çox yazılıb. Radio,
televiziya müsahibələriniz, haqqınızda televiziya
filmləri... Seyran Səxavətin
yazısından gözəlini bilmirəm. Nəysə
başqa bir cavab gözləsəm də hər an qeyri-adi cavablarına
alışdığımız bu qeyri-adi adamın şirin,
özünə məxsus Qarabağ ləhcəsində dedikləri
məni güldürürdü.
–Əşi, heylə... coxunu özünnən yazıb.
İçinnən bu şəkildə gələn bu
sözlər yadıma düşəndə indi də
özümü gülməkdən saxlaya bilmirəm. Onun bu dedikləri
bir inciklik, etiraz kimi yox, əslində sözümün təsdiqi
kimi göründü.
Öz
içindəki, heç özünə də tam bəlli
olmayan, ancaq tanrıya məxsus sirlərin kiməsə əyan
ola biləcəyi həmişə
adamı qorxudur.
İndi
Savalan danışır, deyir: “Qədir müəllim Qulu
Ağsəsdən də yanıqlı
danışırdı. Niyəsi də budu ki, o
da Qədirdən yazıb, verilişlər eləyib. Onu razı salmayanlar isə, Allah bilir nədi,
görünür o da tək Tanrıya bəllidi.
İstər-istəməz
qızırqalanıram: “Rəhmətliyin bu yazımnan xəbəri
olsaydı, yəqin ki, məni də topa tutardı...”
Qədir
Rüstəmov qeyri –adi adam idi.
İçində tanrıdan aldıqlarını gəzdirən
adam idi. Beyninə, ağlına gəlməyən,
yatmayan suala: “Heylə, düz gəlmir axı”-deyə son
qoyurdu. Ürəyindən olanlara “Noolar”, –deyə
cavab verirdi.
Qədir bu sözləri Xan əmidən eşidib.
–Elə
adam var ki, mənə irad tutur, ayrı söz tapmırsan,
–deyir, heylə oxuyursan: “alma almaya bənzər” bəs alma nəyə
bənziyəsidi ki,... Mən
də deyirəm, neylək sən qulaq asma, mən oxuyanda
radionu bağla. Qədirin də
oxuduqları xalqdan aldıqları idi.
Mən də bildiklərimi oxuyuram, oxuyanlardan öyrənmişəm”-deyirdi.
Qədiri təbdən çıxaranlar ona “böyük
sənətkarsan” deyənlər olurdu. “Əşi nə
sənətkar, özünüzdən nə uydurursunuz. Oxuyuram da, hamı kimi elə-belə oxuyuram”.
O,
hamı kimi elə-beləmi oxuyurdu?
Qədir oxuduqlarını yaxşı bilirdi. Oxuduğu xalq
mahnılarında xalqın etnik, milli kodlarının
saxlandığını da yaxşı bilirdi. Bu ona vergi şəklində verilmişdi. Xalq mahnılarımızda xalqın bütün
üstün dəyərlərinin qorunub
saxlandığını yaxşı bilirdi.
Deyir: bir
dəfə Əsgəranda toyda idim. Filan erməninin
filan dığası qayıtdı ki, Qadir, elə sən
bizim mahnıları oxuyursan.
Day beləsinə nə deyəsən? Əşi, sizin
mahnıdısa özünüz də oxuyun da...
Xalqda bir
ala-gül qarğış var: “Çox acılasan deyər:
“Səni görüm sümük tök, sümük
çıxart”. Ağır
qarğışdı. Qədiri dinləyəndə adam sümüyünnən sümük salana
dönür.
O oxumur sanki. Elə bil öz içində ilişib qalan ağrıları qopardıb atmaq istəyir. Ağrılarsa ciyərə yapışıq kimidi, çıxmaq bilmir.
Tahir TALIBLI
525-ci qəzet.-
2012.- 28 yanvar.- S.19.