Azərbaycan-Avropa
İttifaqı əlaqələri təhsilin inkişafına əlavə
stimul kimi
Azərbaycan
və Avropa İttifaqı arasında qurulan əməkdaşlıq
çərçivəsində təhsil sahəsində bir
sıra layihə və proqramlar həyata keçirilib.Azərbaycanın
Avropa İttifaqı ilə təhsil sahəsində əməkdaşlığı
bu təşkilatın TASİS proqramı çərçivəsində
həyata keçirdiyi TEMPUS və Erazmus Mundus proqramları ilə
bağlıdır. TEMPUS proqramı Avropa İttifaqının
ali təhsil sahəsində yeni müstəqil dövlətlər,
Qərbi Balkan, Avropa İttifaqına üzv olmayan Şərqi
Avropa və Aralıq dənizi hövzəsi dövlətləri
ilə həyata keçirdiyi əməkdaşlıq
proqramıdır. Proqramın əhatə etdiyi ölkələrdə
ali təhsil sisteminin inkişafının ölkənin sosial
və iqtisadi tərəqqisi üçün əhəmiyyətli
amil olması nəzərə alınır.
Təhsil
naziri Misir Mərdanovun sözlərinə görə, TEMPUS
proqramı 1990-cı ildə Almaniyada Berlin divarı aradan
götürüldükdən sonra yaranıb. Onun məqsədi
keçmiş sosialist düşərgəsinə daxil
olmuş Mərkəzi və Şərqi Avropa ölkələrində
universitetlərin modernləşdirilməsi və ali təhsil
sahəsində islahatlara yardım göstərməkdir.
Proqram universitetlərlə əməkdaşlıq vasitəsilə
tərəfdaş ölkələrdə, o cümlədən
Azərbaycanda ali təhsilin inkişafına dəstək
göstərməklə Avropaya inteqrasiyaya zəmin yaradır.
Fəaliyyət göstərdiyi müddətdə kifayət qədər uğur və rəğbət qazanan TEMPUS proqramı tədricən Mərkəzi və Şərqi Avropaya yayılıb, 90-cı illərin ortalarında keçmiş SSRİ-də baş verən siyasi dəyişikliklərlə bağlı yeni müstəqil dövlətləri və Monqolustanı da əhatə edib. 2000-ci ildə Xorvatiya, 2001-ci ildə Yuqoslaviya Federativ Respublikası TEMPUS-a qoşulmuş, beləliklə, proqram bütün Şərqi Balkanı əhatə etmişdir. 2002-ci ildə TEMPUS Aralıq dənizi hövzəsi ölkələrinə də şamil olunub. Bu genişlənmə xalqlar və mədəniyyətlər arasında qarşılıqlı anlaşmanın daha da yaxşılaşdırılması və gənc nəsillər arasında mübadilə və əlaqələrin genişləndirilməsinə səbəb olub: “TEMPUS proqramı Belçikanın paytaxtı Brüsseldə yerləşən Avropa Komissiyasının Təhsil və Mədəniyyət üzrə Baş Direktorluğu tərəfindən idarə olunur. Texniki yardım Avropa Komissiyasına İtaliyanın Turin şəhərində yerləşən Avropa Təhsil Fondunun TEMPUS Departamenti tərəfindən göstərilir. Tərəfdaş ölkələrdə, o cümlədən Azərbaycanda fəaliyyət göstərən ali təhsil müəssisəsi, yaxud fərdlər tərəfindən təqdim olunan layihələrin icrası Avropa İttifaqı ölkələrinin hər hansı bir universiteti ilə yaradılan “konsorsium” çərçivəsində həyata keçirilir. Başqa sözlə, layihə Avropadakı tərəfdaş universitetlə birgə həyata keçirilir. Eyni bir layihənin icrasında bir deyil, bir neçə üzv ölkənin universitetləri iştirak edə bilərlər. Eləcə də layihə tərəfdaş ölkənin bir neçə universiteti tərəfindən təqdim oluna bilər.
TEMPUS üçün bütün tərəfdaş ölkələrin ali məktəbləri tərəfindən təqdim olunan layihələrə Avropa Komissiyasında müxtəlif ölkələrin ekspertlərindən təşkil olunmuş seçim komandası tərəfindən baxılır və qiymətləndirilir. Məhz hər hansı bir layihənin məqbul hesab olunması, qəbul edilməsi və layihənin icrası üçün müvafiq məbləğdə maliyyə vəsaitinin ayrılması bu qurumun qərarından asılıdır. Ayrı-ayrı vaxtlarda Azərbaycan ali məktəblərinin müxtəlif əməkdaşları da bu qrupun tərkibində ekspert kimi çalışmışlar. Azərbaycanı bu qurumda təmsil edən Bakı Dövlət Universitetinin Xarici dillər kafedrasının müdiri, dosent Möminət Ömərova olmuş, sonrakı illərdə Azərbaycan Dillər Universitetinin rektoru, professor Səməd Seyidov, həmin ali məktəbin dosenti Fiala Abdullayeva və Azərbaycan Beynəlxalq Universitetinin beynəlxalq əlaqələr üzrə prorektoru Bəylər Hacıyev bu qurumda Azərbaycanı təmsil etmişlər.
TEMPUS proqramı ali təhsil sektorunun inkişafına aşağıdakı mexanizmlər vasitəsilə yardım edir: yeni kursların-fənlərin tədris olunmasına, yaxud mövcud olanların təkmilləşdirilməsinə kömək edir. Məsələn, TEMPUS hüquq, yaxud tibb ixtisasları tədris olunan universitetlərdə yeni tədris planının hazırlanması və yeni kursların tədrisinə başlanmasına kömək göstərir. Bu yolla müasir tədris metodologiyalarının tətbiqinə şərait yaradılır. Ali təhsil müəssisələrində tədrisin yenidən qurulmasına kömək etməklə, universitetlərə mühəndislik fakültəsini yenidən qurmaq, yaxud universitetin idarə olunması və akademik planlaşdırma üçün müasir texniki vasitələr təqdim edir. Ali məktəblərdə kredit sisteminin tətbiqində, yaxud universitet – istehsalat əməkdaşlığı strategiyasının hazırlanmasında yardım göstərir. Ayrı-ayrı ali təhsil müəssisələrini xüsusi ixtisaslar üzrə kadr hazırlığında birgə işləməyə həvəsləndirir. Məsələn, qaz və neft mühəndisliyi texnologiyası şəbəkəsinin yaradılmasında kömək edir, ali təhsil müəssisələrinə sosial, iqtisadi və qeyri-akademik fəaliyyət sahələrində yardım göstərməklə təlimlər təşkil edir. TEMPUS layihələrinin məqsədlərinə çatmaq üçün zəruri olan maddi köməyi təmin edir. Məsələn, akademik jurnallara abunə yazılışına, kompüter və tədris materiallarının alınması da daxil olmaqla, kitabxanaların yenidən qurulmasına kömək edir.
Göründüyü kimi, TEMPUS layihələri ali təhsildə, demək olar ki, bütün sahələri əhatə edir və bu proqramdan bəhrələnmək üçün həlledici rol ali məktəblərin, yaxud onların struktur bölmələrinin, bir çox hallarda isə ayrı-ayrı professor və müəllimlərin təşəbbüskarlığından çox asılıdır”.
Nazir deyir ki, TEMPUS proqramı üç istiqamətdə təqdim edilən layihələri maliyyələşdirir. 1. Birgə Avropa layihələri – 2-3 il müddətində müəyyən konkret məqsədə çatmaq üçün universitetlər tərəfindən təqdim olunmuş layihələrdir. Bu layihələrin maksimum məbləği 300 mindən 500 min avroya qədərdir (müddətindən asılı olaraq). 2. Struktur və əlavə tədbirlər – milli islahatları və xüsusi ehtiyaclara yönəlmiş fəaliyyəti dəstəkləmək üçün həyata keçirilən qısamüddətli layihələrdir. Bu layihələrin müddəti bir neçə həftədən bir ilədəkdir, maksimum büdcə 150 min avroya qədərdir.
3. Fərdi səfər qrantları – fərdlərin, yəni professorların, mühazirəçilərin, təhsili idarəetmə orqanları əməkdaşlarının səfərlərini maliyyələşdirir. Bu qrantlar bir həftədən səkkiz həftəyə qədər müddəti əhatə edir: “Azərbaycan TEMPUS proqramına 1995-ci il də qoşulub. 1998-ci ildən Bakıda proqramın nümayəndəliyi fəaliyyətə başlanıb. TEMPUS proqramının Azərbaycanda fəaliyyətini şərti olaraq 4 mərhələyə ayırmaq olar:
1.
1990-1994-cü illər – TEMPUS I.
2.
1994-2000-ci illər – TEMPUS II.
3.
2000-2006-cı illər – TEMPUS III.
4.
2007-2013-cü illər – TEMPUS IV.
Təhsil
Nazirliyi TEMPUS-un Azərbaycandakı milli ofisi ilə yaxından
əməkdaşlıq edir. Hər il payızda yeni TEMPUS layihələrinin
təqdim olunması ərəfəsində Təhsil Nazirliyi
proqramın Milli ofisində Avropa Komissiyasının Təhsil
və Mədəniyyət Departamentinin ekspertlərinin
iştirakı ilə “TEMPUS günü” adlı xüsusi təqdimat
keçirir. Həm Bakıda, həm də regionlarda yerləşən
ali məktəblərin beynəlxalq əlaqələr üzrə
qurumlarının rəhbərlərinin, eləcə də bu
sahə ilə maraqlanan professor və müəllimlərin
iştirak etdikləri bu tədbirlər maarifləndirmə məqsədi
daşıyır. Bu təqdimatlarda hər növbəti ildə
Azərbaycan üçün müəyyən olunmuş
prioritetlər, layihələrin hazırlanma qaydaları,
seçim prosedurları və sair məsələlər
müzakirə olunur.
TEMPUS
proqramının hər bir tərəfdaş ölkə
üçün müəyyən etdiyi prioritet istiqamətlər
bir-birindən fərqlənir. Azərbaycan üçün
müəyyən olunan prioritetlər proqramın hər dəfə
yeni mərhələsi başlandıqda ali məktəblərin
təklifləri əsasında Təhsil Nazirliyi tərəfindən
Avropa Komissiyasının TEMPUS Departamentinə təqdim edilir.
Avropa İttifaqı 1995-2008-ci illər ərzində Azərbaycanda
18 TEMPUS layihəsi və 20-yə yaxın fərdi səfərlər
maliyyələşdirmişdi. Azərbaycanın ali təhsil
müəssisələri hər il TEMPUS proqramı çərçivəsində
7-13 layihə təqdim edir. TEMPUS III-nün sonunadək həyata
keçirilən layihələrə sərf olunan vəsaitin
ümumi məbləği 6 milyon avrodan artıq olub. 1995-ci ildən
Azərbaycanda icra olunan TEMPUS layihələrində Avropa
İttifaqına üzv ölkələrin universitetləri
iştirak etmişlər. Belə ki, Almaniya 5, İtaliya,
Böyük Britaniya və Şimali İrlandiya Birləşmiş
Krallığı və Niderlandın hər biri 6, Fransa və
Yunanıstanın hər biri 11, Belçika 2, İspaniya,
Portuqaliya və Polşanın hər biri 1 layihənin
icrasında iştirak ediblər”.
M.Mərdanovun
dediyinə görə, Azərbaycanda TEMPUS layihələrinə
ümumilikdə 15 ali təhsil müəssisəsi və Təhsil
Nazirliyi cəlb olunub. Ötən müddət ərzində
Beynəlxalq əlaqələrin inkişafı (Bakı
Dövlət Universiteti), Etimologiyanın tədris
proqramlarının modernləşdirilməsi (Bakı Dövlət
Universiteti), universitet səviyyəsində turizmi idarəetmə
üzrə mərkəzin yaradılması (Qərb
Universiteti), Bazar iqtisadiyyatı şəraitində şəhər
memarlığı (Azərbaycan Memarlıq və
İnşaat Mühəndisləri Universiteti), Turizm və
mehmanxana biznesini idarəetmə mərkəzinin
yaradılması (Qərb Universiteti), Avropa – Xəzər dənizi
beynəlxalq əlaqələr üzrə tədrisin
inkişafı (Bakı Dövlət Universiteti), Akademik
proqramların keyfiyyətini yüksəltmək üzrə mərkəzin
yaradılması (Xəzər Universiteti), Ətraf mühit və
neft sənayesi (Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyası),
İdarəetmənin modernləşdirilməsi (Azərbaycan
Dövlət İdarəçilik Akademiyası), Beynəlxalq
əlaqələr şöbəsinin yaradılması
(Naxçıvan Dövlət Universiteti), Ətraf mühit sahəsində
mütəxəssislərin hazırlanması (Təfəkkür
Universiteti), Elektrotexnika fakültəsində tədrisin modernləşdirilməsi
(Azərbaycan Texniki Universiteti), Bank sahəsində beynəlxalq
əlaqələr (Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universiteti), İdarəetmənin modernləşdirilməsi
(Bakı Dövlət Universiteti), Tələbə xidmətlərinin
yaradılması (Xəzər Universiteti), Binanın iqtisadiyyatı:
inşaat və saxlanma (Azərbaycan Memarlıq və
İnşaat Universiteti), Azərbaycan universitetlərində
mühəndislik ixtisasları üzrə təhsilin təkmilləşdirilməsi
(Mingəçevir Politexnik İnstitutu, Sumqayıt Dövlət
Universiteti, Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyası, Azərbaycan
Texniki Universiteti), Cənubi Qafqazda biotibbi və baytarlıq təhsili
üzrə milli mərkəzlərin qurulması (Bakı
Dövlət Universiteti, Azərbaycan Tibb Universiteti), Cənubi
Qafqaz regionunda ətraf mühitlə əlaqədar təlimin
təşkili (Azərbaycan Dövlət Aqrar Universiteti), Azərbaycanda
energetikanın idarə edilməsi üzrə magistr kursu (Azərbaycan
Texniki Universiteti), Ekologiyanın idarə edilməsi (Azərbaycan
Dövlət Aqrar Universiteti, Bakı Dövlət Universiteti),
Azərbaycan universitetlərində keyfiyyətin təmin
olunması sisteminin hazırlanması (Bakı Dövlət
Universiteti, Azərbaycan Dillər Universiteti, Xəzər
Universiteti), Azərbaycanda dövlət akkreditasiyası və
lisenziya qaydaları (Təhsil Nazirliyi, Azərbaycan Dillər
Universiteti) və digər sahələrdə layihələr
reallaşdırılıb. 2004-cü ildə Avropa
Komissiyasının Təhsil və Mədəniyyət üzrə
Baş Direktorluğu TEMPUS III mərhələsinin prioritetlərini
müəyyənləşdirmək üçün hər
bir tərəfdaş ölkənin nümayəndələrini
Brüsselə dəvət edib. 25 mart 2004-cü il tarixində
Təhsil Nazirliyinin nümayəndəsinin iştirakı ilə
Azərbaycanla bağlı danışıqlar aparılıb:
“Proqramın 2004-2006-cı illərdə (TEMPUS III) Azərbaycan
üçün prioritet istiqamətləri
aşağıdakılar olmuşdur: Fənlərin tədris
planının qurulması.
Mühəndislik,
neft və qaz sənayesi, ətraf mühit elmləri,
iqtisadiyyat, informasiya texnologiyaları, telekommunikasiyalar,
avropaşünaslıq, hüquq (beynəlxalq hüquq,
mülki hüquq, ticarət hüququ).
2. Ali təhsil
müəssisələrinin idarə edilməsi.
Keyfiyyətə
zəmanət və özünüqiymətləndirmə
sistemləri, xarici əlaqələr şöbəsinin
yaradılması.
3.
İnstitusional inkişaf mərhələsində təlim
kursları.
Dövlət
qulluqçuları üçün dövlət idarəçiliyi.
4. Struktur
və əlavə tədbirlər.
Keyfiyyətə
zəmanət və qiymətləndirmə sistemlərinin
yaradılması.
Təhlil
göstərir ki, hazırda Azərbaycanın ali təhsil
sistemində həyata keçirilən layihələr kifayət
qədər aktual sahələri əhatə edir. Hər bir
layihənin konkret məqsədi, icra mexanizmi və
icraçıları mövcuddur. Bu layihələrin hər
biri haqqında geniş və ətraflı məlumat verməyə
ehtiyac olmasa da, həyata keçirilən layihələrin
aktuallığını diqqətə çatdırmaq
üçün yalnız bir layihə üzərində
dayanmaq istərdim.
Layihənin
adı Təhsil Nazirliyində və ali təhsil müəssisələrində
akkreditasiya, lisenziya verilməsi və kredit sisteminin tətbiqi
sahəsində çalışan mütəxəssislər
üçün treninqlərin keçirilməsidir. Layihədə
Təhsil qanunvericiliyi və siyasəti üzrə Mərkəz
(Niderland), Təhsil Nazirliyi, Azərbaycan Dillər Universiteti,
Tilburq Universiteti (Niderland), Belçika Universitetlər Şurası
(Belçika) iştirak edib. Layihənin məqsədi
Avropanın qabaqcıl ekspertləri tərəfindən
keçiriləcək xüsusi treninq vasitəsilə Azərbaycan
mütəxəssislərinə (15 nəfər) akkreditasiya,
lisenziya verilməsi və kredit sisteminin tətbiqi sahəsində
Avropa standartları və Avropa ölkələri təcrübəsi
haqqında ətraflı məlumatın verilməsi və bu
prosesin Azərbaycanda həyata keçirilməsi ilə
bağlı tövsiyələrin hazırlanması. Azərbaycanda
akkreditasiya və lisenziya verilməsi prosedurunun Avropa
standartlarına və tələblərinə uyğunlaşdırılması,
2007-ci ilin aprel ayında Bakıda beynəlxalq konfransın
keçirilməsi, təhsilin keyfiyyətinin təmin edilməsi,
ali təhsil sahəsində kvalifikasiyaların
qarşılıqlı tanınması, akkreditasiya barədə
Ümumavropa standartları üzrə sənədlərin Azərbaycan
dilinə tərcüməsi”.
Təhsil
naziri qeyd edib ki, TEMPUS proqramının təsdiq olunan III mərhələsi
2006-cı ilin sonunda başa çatıb, IV mərhələ
2007-ci ildə başlanıb. 2008-ci ildə Azərbaycanda 3
layihə maliyyələşdirilib. Həmin ildə “Avropa
İttifaqı – Azərbaycan Fəaliyyət Planı”
hazırlanıb və bir sıra istiqamətlərdə tədbirlərin
həyata keçirilib. Bunlar Azərbaycanda təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsi,
kifayət qədər maliyyə vəsaiti ayrılmaqla, təhsil
üçün hüquqi bazanı hazırlamaqla, gender məsələlərinə
yer ayırmaqla, təhsil sektorunda şəffaflığı
təmin etməklə, peşə təhsili də daxil olmaqla
təhsil islahatlarını aparmaqla, davamlı təhsili təşviq
etməklə, 2003-2013- cü illər üzrə milli təhsil
islahatı strategiyasının həyata keçirilməsi
vasitəsilə sahə üzrə Minilliyin İnkişaf Məqsədlərinə
uyğun olaraq hamı üçün yüksək keyfiyyətli
təhsilalma imkanının təmin edilməsi. TEMPUS
proqramının təklif etdiyi vasitələrdən istifadə
etməklə akkreditasiya sisteminin və ali təhsil müəssisələrində
idarəetmənin təkmilləşdirilməsi, keyfiyyətin
təmin edilməsi, Boloniya prosesinin prinsiplərinə
uyğun olaraq ali təhsil sektorunda islahatların
aparılması, eləcə də siyasətin
hazırlanması və həyata keçirilməsi
üçün yerli imkanların yaradılması, TEMPUS
proqramı vasitəsilə ali təhsildə islahatların təşviq
edilməsi. Vətəndaş cəmiyyətindən tərəfdaşların
və maraqlı tərəflərin cəlb edilməsi vasitəsilə
ali və texniki peşə təhsilinin əmək bazarı və
iqtisadiyyatın tələblərinə
uyğunlaşdırılması, Erazmus Mundus, TEMPUS, eləcə
də yeni təqaüd proqramlarında iştirak vasitəsilə
tələbələrin mobilliyinin təşviq edilməsi,
Yan Mone Fəaliyyəti (proqramı) vasitəsilə Avropa elmləri
və Avropa hüququ üzrə kafedraların
yaradılması və gənc tədqiqatçılar
üçün tədris imkanlarının genişləndirilməsi.
Avropa İttifaqı və Azərbaycan hökuməti
arasında təhsil siyasəti sahəsində əməkdaşlığın
davam etdirilməsi və genişləndirilməsi, gənclər
üçün mübadilə və əməkdaşlığın
gücləndirilməsi, mədəniyyətlərarası
dialoqun təşviq edilməsi: “2009-cu ildə Azərbaycanın
ali təhsil müəssisələri tərəfindən
TEMPUS proqramı çərçivəsində təqdim
olunmuş aşağıdakı iki layihə maliyyələşdirilib.
Cənubi Qafqazda biotibbi elmlər sahəsində elektron və
distant təhsilin, qiymətləndirmənin inkişafı
layihəsi. Müəssisələrlə əməkdaşlığın
inkişafı məqsədilə universitetlərarası
şəbəkənin innovasiyası layihəsi.
Göründüyü kimi, Azərbaycanın bir sıra ali təhsil
müəssisələri Avropa Birliyinin TEMPUS proqramından bəhrələnə
biliblər. Lakin burada bir məsələni qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, ali məktəb rəhbərlərinin təşəbbüskarlığı
və beynəlxalq əlaqələr üzrə
strukturların işgüzarlığı, fakültə –
kafedra səviyyəsində xarici dilləri, xüsusilə
Avropa dillərini bilən təşəbbüskar əməkdaşların
olması belə layihələrin cəlb olunması, ali məktəblərin
daha çox layihələrdə iştirakını təmin
etmək üçün mühüm şərtdir. Təəssüflə
qeyd etmək lazımdır ki, bəzi ali məktəblərimizdə
TEMPUS layihələrində iştirakla bağlı inkişaf
və dinamika arzuolunmaz səviyyədədir. Bu gün ali məktəblərimizdə
TEMPUS layihələrində iştirakla bağlı səriştəli
komandanın formalaşdırılması, rəqabətqabiliyyətli
layihələrin hazırlanıb təqdim olunması və əldə
olunan qrantlar vasitəsilə müəssisənin
inkişafı, Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası
universitetlərin əsas vəzifələrindən biri
olmalıdır. 2007-ci ildən Avropa İttifaqının
Erazmus Mundus “Xarici əməkdaşlıq təşəbbüsü”
proqramı Azərbaycanda fəaliyyətə başlayıb.
Bu proqramın məqsədi Avropa İttifaqı və
üçüncü ölkələr arasında tələbələrin
və akademik heyətin fərdi səfərləri vasitəsilə
ali təhsil sahəsində əməkdaşlığı
inkişaf etdirməkdir.
Mövcud
biliklərin sürətlə köhnəlməsi, bu səbəbdən
onun çevik yenilənməsi zərurəti təhsil
sektorunun iqtisadiyyatın və cəmiyyətin tələblərinə
cavab verə bilməsi üçün yüksək adaptasiya
qabiliyyətinə malik olmasını tələb edir. Qlobal
bilik dünyasına zəif inteqrasiya olunan ölkələr
özlərini əlverişsiz şəraitdə hiss edir və
əhali üçün müvafiq sosial – iqtisadi şəraiti
təmin edə bilmirlər. Qloballaşma kontekstində biliklərdə
olan fərqlər ölkələr arasında ahəngdar
münasibətlərin yaranmasına və insanlar arasında
qarşılıqlı anlaşmanın təmin olunmasına
mane olur ki, bu da siyasi sabitliyə mənfi təsir göstərir.
Məhz Avropa İttifaqının Erazmus Mundus “Xarici əməkdaşlıq
təşəbbüsü” proqramı bu prinsipə əsaslanır.
Belə şəraitdə Avropa İttifaqı
üçüncü ölkələrin ali təhsil müəssisələri
arasında beynəlxalq əməkdaşlığın,
xüsusilə universitetlərarası mübadilənin
stimullaşdırılmasına, ölkələrin
qarşılıqlı inkişafına və insanlar
arasında daha yaxşı anlaşmanın təmin
olunmasına potensial yardım baxımından əhəmiyyətli
proqram həyata keçirir və bu proqram
iştirakçı ölkələr tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir.
Erazmus
Mundus “Xarici əməkdaşlıq təşəbbüsü”
proqramının məqsədi ali təhsil müəssisələri
səviyyəsində bilik və bacarıqların mübadiləsi
vasitəsilə Avropa İttifaqı və
üçüncü ölkələr arasında faydalı əməkdaşlığı
təmin etməkdir. Proqramın əsas məqsədləri tələbələrin
və akademik heyətin fərdi səfərləri vasitəsilə
qabaqcıl biliklər və müsbət təcrübə
mübadiləsini stimullaşdırmaqla üçüncü
ölkələrin ali təhsil müəssisələrinin
beynəlxalq əməkdaşlıq potensialını gücləndirmək,
tələbələri və akademik heyəti göndərən
və qəbul edən ali təhsil müəssisələri
arasında əməkdaşlığı inkişaf etdirərək
Avropa və üçüncü ölkələrdə bu
müəssisələrin tədris mühitini təkmilləşdirmək,
tələbələrin başqa ölkələrdə
aldıqları təhsil təcrübəsi çərçivəsində
onların dil, mədəniyyət və təhsil
baxımından faydalanmasını təmin etmək, yüksəkixtisaslı,
geniş dünyagörüşlü və beynəlxalq təcrübəyə
malik peşəkarlar və liderlər bazası yaratmaqla cəmiyyətin
qarşılıqlı təkmilləşməsinə nail
olmaq. Boloniya prosesinə uyğun olaraq yaradılan Vahid Ali Təhsil
Məkanı konsepsiyasının praktik icrasını dəstəkləyərək
bilik və ixtisasların
uyğunlaşdırılmasını və
tanınmasını sürətləndirmək, əhalinin zəif
təbəqələrindən (məsələn, qaçqın,
məcburi köçkün, əlil tələbələr və
sair) olan tələbələrin təhsil səviyyəsinin
daha da artırılmasına, peşəkar inkişafına
yardım edərək Avropa İttifaqının sosial və
demokratik dəyərlərinin yayılmasını dəstəkləmək,
müəllim mübadiləsi vasitəsilə ali təhsil
müəssisələri heyətinin bacarıq və səriştələrini
artırmaq. Dövlət və özəl ali təhsil müəssisələri
arasında keçirilən fərdi səfərlər
prosesində (xüsusilə doktorantura, postdoktorantura
proqramlarında) iştirakını təmin etməklə bu
sektorların potensialını gücləndirmək. Avropa
İttifaqı və üçüncü ölkələr
arasında mədəni, təhsil və iqtisadi əlaqələri
gücləndirmək”.
M.Mərdanov vurğulayıb ki, Erazmus Mundus “Xarici əməkdaşlıq təşəbbüsü” birtərəfli inkişafa yardım proqramı deyil. Bu əməkdaşlıq proqramında hər iki tərəf, yəni həm Avropanın, həm də üçüncü ölkələrin ali təhsil müəssisələri tələbə və müəllim heyətinin mübadilə proqramının hazırlanması və həyata keçirilməsi istiqamətində bərabərlik prinsipləri əsasında fəaliyyət göstərməlidirlər. Proqramda Avropa İttifaqına 27 üzv ölkə, İslandiya, Lixtenşteyn, Norveç, habelə İttifaqa daxil olmaq üçün namizəd ölkələr olan Xorvatiya və Türkiyə var. III ölkələr isə Azərbaycan da daxil olmaqla MDB-yə üzv ölkələri, habelə Yaxın Şərq və Aralıq dənizi hövzəsi ölkələrindən ibarət 24 ölkəni əhatə edir. Bu ölkələr də, öz növbəsində, 9 coğrafi bölgədə təmsil olunublar. Azərbaycan Gürcüstan və Ermənistanla birlikdə qeyd olunan doqquz bölgədən birini təşkil edir.
Avropa İttifaqı bu proqram çərçivəsində Avropa ali təhsil müəssisələri ilə üçüncü ölkələrin ali təhsil müəssisələri arasında mübadilə proqramlarının maliyyələşdirilməsini təmin edir: “Maliyyələşdirilən mübadilə proqramları aşağıdakılardır. Təhsil alanlar üçün – bakalavrlar, magistrlər, doktorantlar və doktoranturadan sonra elmi işlə məşğul olmaq istəyən şəxslər üçün mübadilə proqramları. Professor-müəllim heyəti üçün – tədris, praktik məşğələlər və tədqiqat işləri ilə məşğul olmaq istəyənlər üçün mübadilə proqramları.
Avropa İttifaqının Avropa və üçüncü ölkələrin ali təhsil müəssisələrindən ibarət qarışıq konsorsiumların layihələrinin maliyyələşdirilməsini dəstəkləmək məqsədilə ayırdığı qrantlar ali təhsil müəssisələrinin tələbələri və professor-müəllim heyətinin mübadiləsinə, fərdi səfərlərin həyata keçirilməsinə çəkilən xərclərin kompensasiyası üçün nəzərdə tutulur. Təmin olunan maksimum qrant məbləği 6 milyon avro təşkil edir. “Konsorsium” anlayışına aydınlıq gətirək. Bu tender təkliflərinin əhatə etdiyi bir və ya bir neçə coğrafi bölgə daxilində mübadilə proqramını həyata keçirmək niyyətində olan ali təhsil müəssisələri (Avropa və üçüncü ölkələr) və Avropanın ali təhsil müəssisələrinin təşkil etdiyi qrupdur. Maliyyələşdirmə tələblərinə cavab verə bilmək üçün konsorsium ən azı üç Avropa İttifaqı ölkəsini təmsil edən minimum beş Avropa ali təhsil müəssisəsi, coğrafi bölgəyə daxil olan, mübadilə təklifi ilə çıxış edən üçüncü ölkələrin hər birindən ən azı bir ali təhsil müəssisəsindən ibarət olmalıdır. Belə ki, Azərbaycanın hər hansı bir ali məktəbi, yaxud ali məktəbləri Erazmus Mundus proqramında iştirak etmək istəyirsə, onda Avropa İttifaqının üç ölkəsini təmsil edən beş universitetin, eləcə də bölgəyə daxil olan Gürcüstan və Ermənistanın hər birindən ən azı bir universitetin təmsil olunduğu konsorsium yaratmalıdırlar. Yalnız bu konsorsium qrant almaq üçün layihə təqdim edə bilər. Lakin burada bir məsələni də nəzərə almaq lazımdır ki, hər ölkəyə mübadilə proqramları üçün müəyyən kvota ayrılır. Üçüncü ölkədən neçə ali məktəbin konsorsiumda iştirak etməsindən asılı olmayaraq, həmin ölkədən mübadilə proqramlarında iştirak edənlərin sayı bu kvotanı aşa bilməz.
İlkin məlumatlara görə, Erazmus Mundus “Xarici əməkdaşlıq təşəbbüsü” çərçivəsində 2007-2008-ci dərs ili üçün Azərbaycanda müxtəlif pillələr üzrə təhsil almaq və tədqiqat aparmaq məqsədilə 30 mübadilə proqramının maliyyələşdirilməsi üçün yerlər ayrılıb. Prezidentin 1 iyun 2005-ci il tarixli, 834 nömrəli Sərəncamı ilə “Azərbaycan Respublikasının Avropaya inteqrasiyası üzrə Dövlət Komissiyası” yaradılıb. Mən həmin komissiyanın üzvüyəm. Bu komissiya Azərbaycanın Avropa İttifaqının “Avropa qonşuluq siyasəti”nə daxil olması və Azərbaycan üzrə fəaliyyət planının işlənib hazırlanılmasına dair Avropa İttifaqının müsbət qərarının qəbul edilməsi istiqamətində səmərəli fəaliyyət göstərmiş, nəticədə Avropaya inteqrasiyanın keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoymasına, Avropa İttifaqı ilə əlaqələrin inkişafına zəmin yaranıb”.
Nazir vurğulayıb ki, 1999-cu ildə Avropa İttifaqı ilə Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq Sazişinin imzalanmasından sonra həyata keçirilən ardıcıl tədbirlərin nəticəsi olaraq, 2006-cı ilin noyabrında “Avropa qonşuluq siyasəti” üzrə Azərbaycanın tədbirlər planı Avropa İttifaqı tərəfindən təsdiq olunub. Tədbirlər planı Azərbaycanla Avropa İttifaqı arasında bütün sahələrdə, o cümlədən elm və təhsil sahəsində əməkdaşlıq üçün geniş imkanlar açıb.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.-
2012.- 28 yanvar.- S.10-11.