“Azərbaycanda dini tolerantlıq
mühitinin yaranması yolunda son illər çox mühüm
addımlar atılıb” (davamı)
Müsahibimiz
Siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru, AMEA-nın
Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun
“Politologiya və siyasi sosiologiya” şöbəsinin böyük
elmi işçisi, Azərbaycan Turizm İnstitutunun müəllimi,
“Diaspor və Lobbi” Elmi Araşdırmalar mərkəzinin sədri
Zaur Əliyevdir.
– Ölkəmizdə
dinlərəarası dialoq mühiti, dövlətin bu sahəyə
diqqəti barədə nələr demək olar?
– Azərbaycanda
dövlət dinlər arasında dialoqa həmişə
böyük əhəmiyyət verib, tolerantlıq mühitinin
hər zaman hökm sürməsini təmin etməyə
çalışıb, bu sahədə əldə etdiyi
uğurlar nəticəsində dünya ictimaiyyəti tərəfindən
tolerantlığın parlaq nümunəsi
adlandırılmağa müvəffəq olub. Qədim İpək
Yolunun üzərində yerləşən və Qərblə
Şərq arasında körpü rolunu oynayan Azərbaycan
torpağı tarix boyu müxtəlif dinlərin
qovuşduğu bir məkan kimi tanınıb. Belə bir şəraitin
mövcüd olmasında Azərbaycanın tarixi
inkişafının xüsusiyyətləri, coğrafi
mövqeyi, əhalisinin etnik tərkibi və başqa səbəblər
böyük rol oynayıb. Azərbaycanın din tarixinə
qısaca nəzər salınsa və hazırkı dini durum təhlil
edilsə, bu qədim torpaqda tarixən şamanlıq, atəşpərəstlik,
zərdüştlük kimi çoxallahlı dinlərlə
yanaşı islam, xristianlıq və yəhudilik kimi təkallahlı
dinlərin yanaşı mövcud olduğunu və bu dinlərin
Azərbaycan xalqının tolerantlıq keyfiyyətinin
formalaşmasında kifayət qədər təsiri
olduğunu görməmək mümkün deyil. Bu gün Azərbaycan
Respublikasında din–dövlət münasibətləri Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası, “Dini etiqad
azadlığı haqqında” Azərbaycan
Respublikasının qanunu və bu qanuna edilmiş dəyişikliklər
və əlavələr, habelə digər normativ aktlara əsasən
tənzim edilir. Konstitusiyanın 18-ci maddəsi bildirir: “Azərbaycan
Respublikasında din dövlətdən ayrıdır.
Bütün dini etiqadlar qanun qarşısında bərabərdir.
İnsan ləyaqətini alçaldan, insanpərvərlik
prinsiplərinə zidd olan dinlərin yayılması və təbliği
qadağandır. Dövlət təhsil sistemi dünyəvi
xarakter daşıyır”. Konstitusiyanın 48-ci maddəsi
vicdan azadlığı prinsipini şərh edir: “Hər kəsin
vicdan azadlığı vardır. Hər kəsin dinə
münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşına və
başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç
bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibətilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq
hüququ vardır. Dini mərasimlərin yerinə yetirilməsi,
ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai-əxlaqa zidd deyildirsə,
sərbəstdir. Dini etiqad və əqidə hüququ
pozuntusuna bəraət qazandırmır”.
Bundan irəli
gələrək də, hazırda Azərbaycandakı hər
hansı dini konfessiyaların fəaliyyətində
heç bir məhdudiyyətlər yoxdur. Azərbaycana
irqçilik, ksenofobiya, dini dözümsüzlük, terror və
ekstremizm kimi hallar həmişə yad olub. Azərbaycan
torpaqlarının erməni
işğalçılarının təcavüzünə məruz
qalmasına, Xocalı faciəsinin törədilməsinə
baxmayaraq dinlərarası dialoq, tolerantlıq, ermənilərin
mənsub olduğu dinin davamçılarına qarşı
heç bir zəiflik göstərmədən davam etdi. Bu ənənənin
dinlərin qarşıdurması kimi təqdim olunmasına Azərbaycan
dövləti və xalqı imkan vermədi. Bundan istifadə
etməyə çalışanlar unudurdular ki, Azərbaycanda
tolerantlıq milli sərvət olaraq qəbul edilir və bunun
formalaşmış və yerləşmiş ənənəsi
mövcuddur. Hazırda ölkəmizdə müsəlmanlarla
yanaşı, pravoslav, Roma-katolik konfessiyaları,
protestanlığın müxtəlif cərəyanları
olan Yevangel-lüteranlar, Yevangel xristian baptistləri, 7-ci
gün adventistləri, Molokan ruhani xristianları, Alban-udi
xristian dini icmaları, Avropa yəhudiləri-əşkinazilər,
dağ yəhudiləri olan sefartlar, gürcü yəhudiləri,
ənənəvi olmayan din qruplardan olan
krişnaçılar, bəhalər və sair dinlərin mənsubları
birlikdə tolerantlıq, əmin-amanlıq içində
yaşayır və öz dini etiqadlarını rahatlıqla
qoruyub icra edirlər. Ölkəmizdə onlarla qeyri-islam təmayüllü
məbədlər fəaliyyət göstərir. Hətta
xüsusi olaraq Qubada yəhudilərə məxsus olan “Krasnaya
sloboda” qəsəbəsini də qeyd etmək lazımdır.
Hazırda Azərbaycan Respublikası ərazisində 510-dan
artıq dini icma qeydiyyatdan keçib. Bunlardan 32-si qeyri-islam təmayüllü
dini icmalardır. Qeyd edək ki, Qubadakı Krasnaya Slobada qəsəbəsi
təkcə postsovet məkanında deyil, bütün
dünyada dağ yəhudilərinin kompakt
yaşadıqları yeganə yerdir. Bildiyiniz kimi müxtəlif
dini konfessiya nümayəndələri arasında əməkdaşlığın
genişlənməsində qeyri-hökumət təşkilatları,
habelə beynəlxalq qurumlar da müəyyən rol
oynayır. Belə ki, 22 iyun 2004-cü il tarixdə Bakıda “Cənubi
Qafqazda tolerantlığın formalaşmasında islamın
rolu” mövzusunda seminar keçirilmişdir. Fridrix Nauman
Fondunun (Almaniya), “Vətəndaş cəmiyyəti uğrunda”
müstəqil məsləhətçi mərkəz (Azərbaycan),
Münaqişələr və danışıqlar üzrə
beynəlxalq mərkəz (Gürcüstan) və Amerikanın
yəhudi komitəsi (ABŞ) ilə birgə təşkil
etdiyi tədbirdə Azərbaycan, ABŞ, Almaniya və
Gürcüstandan olan müxtəlif dini konfessiyaların
nümayəndələri, siyasətçilər,
tarixçilər və ekspertlər iştirak etmişlər.
– Necə
düşünürsünüz, qloballaşma etnik mənsubiyyətə,
milli dəyərlərə öz təsirini göstərirmi?
–
Bilirsiniz qloballaşma qlobal multimədəni cəmiyyət
dövrüdür. Digər yanaşmada qloballaşma mədəniyyətlərarası
və geosiyasi münasibətlərin xüsusi keyfiyyəti
kimi səciyyələndirilir. Qloballaşma əsrlərlə
qurulan mədəni sərhədləri silir, identikliyi
dağıdır. Təhlilin bu xəttinin ən parlaq
nümayəndəsi S.Hantinqtondur. Onun fikrinə görə,
qloballaşma dünyada münaqişəliyin artmasına səbəb
olur. Dünya nisbətən kiçik sistemlərin – mədəni-etniki
sivilizasiyaların münaqişə arenasına çevrilir.
Qloballaşmanı mədəniyyət və ənənələrin
dağılması kimi qiymətləndirilən bəzi alimlər
onu son dərəcədə neqativ işıqda səciyyələndirilir.
Antiqlobalist hərəkatı əsasən bu mənbədən
qidalanır. Bu mövqe bu qüvvələrə xas olan
ekstremist metodlar vasitəsilə əhaliyə
çatdırılır. Milli dövlətlər dövlət
sərhədləri hüdudlarında iqtisadi fəallığa
nəzarət etmək qabiliyyətini itirirlər. Hökumətlər
artıq milli iqtisadiyyatları arzuolunmaz xarici-iqtisadi nəticələrdən
əvvəlki kimi müdafiə etmək iqtidarında deyildirlər.
Onlar hətta öz milli valyutalarının dəyərini təzimləməyə
qadir deyillər, çünki bütün valyutalar sutka ərzində
Tokio, London, Nyu-Yorkun valyuta birjalarında satılır və
alınır. Peyk rabitəsi yer kürəsinin bütün
nöqtələrindəki dünya bazarlarını birləşdirir.
Belə
bir dövrdə artıq dünyada etnik mənsubiyyətlər
təhlükə altına düşür. Baxmayaraq ki,
qloballaşan dünyada hər bir xalq, etnik qrup, mədəniyyət
özünü anlamaq istəyi daha qabarıq üzə
çıxır. Burada milli dilin qorunması milliliyi təmin
etməklə bərabər, beynəlmiləlçiliyi də
formalaşdırır. Milli dəyərlər, mədəniyyət
konkret millətin tarixi kökü əsasında bərqərar
olsa da, onun məzmununda beynəlmiləlçilik
ünsürləri də mövcud olur. Bu da zamanla dillərin,
mədəniyyətlərin yoxa çıxmasına
aparır. Artıq elə xalqlar var ki, öz ana dillərində
danışa bilmirlər, ingilis dili onların əsas dilinə
çevrilib. Milli geyimləri, musiqiləri, mətbəxləri
sıradan çıxmaq üzrədir. Bu da qloballaşma
dövründə etnik mənsubiyyətin rolunun azalmasına gətirib
çıxardır.
–
Dünyada yayılan bütün dinlərin ortaq və əsas
xüsusiyyəti təbliğatdır. Dini təbliğat deyəndə
ağıla ilk olaraq missionerlik gəlir. Missionerlərin tarixi ənənəsi
haqqında nə deyə bilərsiniz?
– Müstəqillik əldə edildikdən sonra dini dəyərlər üzərində qoyulmuş qadağaların ləğv edilməsi, dini ədəbiyyatların geniş yayılması, ideoloji mərkəzlərin formalaşması missionerlərin ölkəyə axını ilə nəticələndi. “Mission” və “missioner” sözləri latın dilindəki “missio”dan törəyib, lüğəvi mənası “vəzifə”, “səlahiyyət”, “vəkalət” deməkdir. Əsrlər keçsə də, bu siyasət yaşamaqdadır. Xristianlar daxil olduqları ölkələrdə sadəcə xristianlığı təbliğ etməklə kifayətlənmir, milli dəyərləri, tarixi abidələri, el adət-ənənələrini də sarsıtmağa çalışırlar. Çünki onlar yaxşı bilirlər ki, bunlar yaşadıqca, heç bir yerli əhali onların quraşdırdıqlarına əhəmiyyətlə yanaşmayacaq. Buna görə də, bu hiyləgər qrup bir milləti millət kimi ayaqda saxlayan, ona daxildən mübarizlik bəxş edən bütün dayaqları yıxmaq istəyirlər. Bugünkü missionerlik içində mədəniyyət və iqtisadiyyat missionerliyi daha güclüdür. Ağır sənaye, hərbi strategiya, hakimiyyətin əsasən xristian ölkələrinin əlində və informasiya vasitələrinin onların nəzarətində olması, həmçinin spirtli içkilər, əxlaqsızlıq, özbaşınalığın artması missionerlərin fəaliyyətlərini daha da asanlaşdırır. Əgər onlar ötən illərə kimi pul və iqtisadi köməklərlə qabağa gedirdilərsə, indi bütün bunlara daha rahat və sərfəli yollarla – içki, qumar, əxlaqsızlıq, narkotik maddələr və pornoqrafik filmlərlə nail olurlar.
(Ardı var)
Günel MUSA
525-ci qəzet.-
2013.- 2 aprel.- S.6.