Şərəfli nəslin təmsilçiləri
və ya bir daha Azərbaycan tarixində
Qacarların yeri və rolu haqqında
Bəllidir ki, hər bir xalqın, ölkənin tarixi
inkişafında onun sayılıb seçilən nəsillərinin,
sülalə və soylarının böyük təsiri
vardır. Bu nəsillər qüdrətli hökmdarlar
yetişdirmiş, dünya iqtisadiyyatına və geosiyasətinə
təsir göstərən, onu istiqamətləndirən
diplomatlar, sərkərdələr, maliyyəçilər,
iri kapital, mülkiyyət sahibləri ərsəyə gətirmişlər.
İngiltərədə Stüartlar, Fransada Monpasyelər,
Burbonlar, Almaniyada Valdekslər, Vütemberqlər, Rusiyada
Menşikovlar, Narışkinlər, Şeremetyevlər,
Saltıkovlar, Yusupovlar məhz belə nəsillərdəndir.
Azərbaycanda
da qədim tarixi köklərə, şərəfli şəcərəyə
mənsub nəsillər, boylar az
olmayıb. Salarlar, Əfşarlar,
Şamlılar, Ustaclılar, Kəngərlilər, Qarapapaqlar və
bir çox başqaları müxtəlif dönəmlərdə
ölkəmizin siyasi həyatında mühüm rol
oynayıblar. Belə qüdrətli, cəngavər
soylardan biri də Qacarlar nəslidir.
Qədim türk soyundan olan Qacarlar nəsli Azərbaycan
tarixində şərəfli yer tutur. Bu nəsli təmsil edən
insanlar dövlətçilik, idarəçilik, hərb, mədəniyyət,
elm tariximizə parlaq səhifələr yazmışlar.
Qacarlar barəsində çağdaş tarixdə bir
çox dəyərli tədqiqat əsərləri yazılsa
da, bu əski soy-kökə bağlı layiqli
insanlarımız haqqında bilmədiklərimiz də az deyil. Xüsusən XIX əsr –
XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət göstərmiş
Qacar nəsli təmsilçiləri haqqında heç də
bütün həqiqətlər axıradək
işıqlandırılmayıb. Ona
görə də bu nəsli barədə yeni mənbələrin
aşkar edilməsinə, tədqiqatların aparılmasına
böyük ehtiyac duyulur.
Bəllidir ki, Qacar tayfaları Azərbaycan tarixində
mühüm rol oynamışlar. Vaxtilə
Türküstandan gəlmiş, İran, İraq, Suryia ərazilərində
yaşamış bu qədim türk tayfasının Azərbaycanda
daimi məskunlaşması XIII-XIV əsrlərə aiddir.
Elə o zamandan da bu şərəfli nəsil
milli dövlətçilik tariximizin inkişafında
yaxından iştirak etmişdir.
Qacarlar nümayəndələrinin dövlət işlərinə,
idarəçiliyə, mühüm dövlət
qulluqlarına cəlb edilməsi erkən Səfəvilər
dövründən etibarən daha intensiv şəkil
almışdır. Çünki Qacarlar vaxtilə Səfəvilərin
hakimiyyət başına keçməsinə çox
yardım etmişlər. İki türk
soyunun digər nəsillərlə ittifaqda bir-birinə siyasi dəstək
olması və bir birini müdafiə etməsi Azərbaycan
dövlətçiliyinin tarixən uzunömürlü
olmasını şərtləndirən mühüm cəhətlərdən
biri olmuşdur. Səfəvilər də
Qacarların dəstəyini unutmamış, Azərbaycanın
bir çox bölgələrinin idarəsini onlara
tapşırmışdılar.
Qacarların təkcə İran və Cənubi Azərbaycanda
deyil, həm də Şimali Azərbaycan torpaqlarında əsrlərdən
bəri məskunlaşmasını təsdiq edən müxtəlif
toponimlər var. Bunlardan biri də Füzuli rayonu ərazisindəki
məşhur Qacar kəndidir. Köndələnçayın
sahilində, Qarabağ silsiləsinin ətəyində, səfalı
yerdə yerləşən bu kənd bir çox
ziyalıların, tanınmış şəxsiyyətlərin
məskəni olmuşdur. Rayon mərkəzinə
yaxın olan bu kənddə vaxtilə mədəniyyət
sarayı, klub, böyük kitabxana, rabitə şöbəsi
və s. fəaliyyət göstərirdi. Təəssüf
ki, bu gün bu gözəl, qədim kənd Qarabağın
bir çox digər yaşayış məskənləri kimi
düşmən tapdağı altındadır.
Qədim yurd yerimiz olan Zəngəzur mahalındakı
Qacaran (Qacarlar) şəhərinin adı da türk mənşəli
Qacarlarla bağlıdır. Qacaranın Zəngəzurda
yerləşməsi buranın yerli sakinlərinin məhz
türkdilli tayfalar olmasının birbaşa sübutudur.
Maraqlıdır ki, təkcə Ermənistanda
deyil, həm də işğal etdikləri Qarabağ
torpaqlarında türk mənşəli toponimləri ciddi-cəhdlə
dəyişən ermənilər İran sərhəddi
yaxınlığında yerləşən Qacarana
toxunmağa ürək etmirlər. “Qacar”
sözünü “igid” mənasında qəbul edib bu qədim
toponimi “İgidlər məskəni” kimi izah etməklə vəziyyətdən
çıxmağa çalışırlar.
Çörəkləri İrandan, daha doğrusu Cənubi Azərbaycandan
çıxan, dilimizi bilmək hesabına Təbrizdə, digər
şəhərlərdə çörək pulu qazanan, Ermənistanın
özündə cənublu
soydaşlarımıza xidmət göstərərək
özünü birtəhər dolandıran ermənilər bu
qədim türk toponimini qoruyub saxlamağa məcburdurlar.
Adətən Qacar deyildikdə çoxları ilk olaraq
Ağa Məhəmməd Şah Qacarı xatırlayır. Şübhəsiz ki, burada
Səməd Vurğunun “Vaqif” dramının böyük, bəlkə
də həlledici rolu var. Azərbaycan insanlarının
çoxusu Qacarı tarixdən əvvəl “Vaqif”dən
tanıyıb. Həm də “Vaqif”dən
tanıdığımız Qacar müstəbid və
qaniçəndir. Lakin unutmayaq ki, Səməd
Vurğun bu əsəri müdhiş 1937-ci ildə
yazmışdı və dövrün tələbləri ilə,
kommunist ideologiyasının siyasi sifarişi ilə
hesablaşmağa məcbur idi. O, Ağa Məhəmməd
Şahı Azərbaycan Qacar hökmdar sülaləsinin banisi
kimi deyil, zalım hökmdar kimi təqdim etmişdi. Həmin dövrün yaratdığı bu
yanlış stereotip bu gün də insanların
şüuruna təsir göstərməkdədir. Mən
tarixçi deyiləm və bu yazıda dağınıq
İran dövlətini yenidən azərbaycanlı hökmdar
sülaləsinin güclü hakimiyyəti altında birləşdirən,
fars mənşəli Zəndilər
sülaləsinin hakimiyyət iddialarına son qoyan Ağa Məhəmməd
Şahı təmizə çıxarmaq fikrindən uzağam.
Onsuz da tarix ən etibarlı hakimdir və hər
kəsin layiq olduğu qiyməti əvvəl-axır
özünə verir. Lakin Ağa Məhəmməd
Şah da Qacarlardan idi və Qacarların siyasi hakimiyyətdə
möhkəmlənməsi, onların 130 il ərzində
İranda hakimiyyət başında olması, bundan sonra da,
xüsusilə rus imperiyası tərəfindən tutulmuş
Şimali Azərbaycanda çox nüfuzlu, sözü
keçərli nəsil kimi tanınması onun adı ilə
bağlıdır. Yeri gəlmişkən, Qacarlardan sonra,
1925-ci ilin dekabrında İranda hakimiyyət başına fars mənşəli Pəhləvilər
sülaləsi gəldi. Əslində bu
sülalə də Azərbaycan mənşəli
olmamış deyildi, lakin bu, başqa tədqiqatın
mövzusudur.
Qacarlar ictimai və mədəni həyatın əksər
sahələrində uğurla fəaliyyət göstərmişlər. Lakin
onların tarixində iki sahə – idarəçilik və hərb
sənəti xüsusi olaraq seçilir.
Qacarlar nəslinin ən şərəfli nümayəndələrindən
biri vaxtilə İran taxt-tacının vəliəhdi, Azərbaycan
vilayətinin hakimi, nəhayət, rus
işğalçıları ilə döyüşdə
ordu komandanı olmuş Abbas Mirzədir. Fərəhli
haldır ki, müstəqillik illərinin tədqiqatlarında
Qacarlar nəslinin bu şərəfli övladının tarix
və millət qarşısındakı xidmətləri
öz obyektiv təhlilini tapmaqdadır.
Abbas Mirzə tarixə daha çox rus-İran
savaşının əsas fiqurantlarından biri, İran
ordusunun baş komandanı kimi düşmüşdür. Hər iki müharibənin
gedişində İran tərəfi məğlub olsa da, Abbas
Mirzə öz tükənməz Vətən sevgisi, Azərbaycana
bağlılığı, həmçinin hərbi-taktiki məharəti,
iti zəkası, fəhmi, yenilməz rəşadəti ilə
əbədiyaşar mənəvi qələbə
qazanmış oldu.
Qacarlar nəslinin Şimali Azərbaycan
torpaqlarını idarə etməsinin dərin kökləri və
ənənələri vardır. Tarixi mənbələrdən məlumdur
ki, Qarabağ, İrəvan, Gəncə, Qazax-Şəmşədil
və s. ərazilərin idarəsi Qacarlar nəslindən olan
ayrı-ayrı soylara həvalə olunmuşdu. İrəvan
və Gəncə bəylərbəyiləri, sonralar sərdar
və xanlar, məşhur Ziyadoğulları nəsli
Qacarların törəmələridir. Cəsur
İrəvan xanı Hüseyn xan, doğma şəhəri Gəncəni
əldə silah qoruyaraq qala divarları üstündə
şəhid olmuş qəhrəman Cavad xan və bir çox
başqa hakimlər Qacarlardan idi. Bu ənənə
hətta rus üsuli-idarəsi dövründə də
unudulmamışdı. Demokratik
cümhuriyyət zamanında Gəncə Ziyadoğulları nəslindən
olan tanınmış dövlət və hökumət xadimləri
– Ziyadxanovlar Vətənə, xalqa sədaqətlə xidmət
göstərmişlər. Fərəhlidir
ki, həmin nəsildən olan bir çox soydaşımız
elə indinin özündə də respublikamızın idarəetmə
strukturlarında çalışırlar.
Ziyadxanovlar təkcə Gəncəbasar bölgəsinin
deyil, bütün Azərbaycanın siyasi həyatında
mühüm rol oynayıblar. Bu sırada
İsmayıl xan, Adil xan və Şahverdi xan Ziyadxanovların
adını xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır. Onların ataları Əbülfət xan Ziyadxanov Gəncəbasar
bölgəsinin ən nüfuzlu bəylərindən biri idi.
Əbülfət xan oğullarına mükəmməl
tərbiyə və təhsil vermişdi. Onun
övladları mənsub olduqları nəslin şərəfini
daim uca tutmuş, bu nəslin adına layiq
yaşamışlar.
İsmayıl xan xalqını dərin məhəbbətlə
sevən qeyrətli, təəssübkeş ziyalı
olmuşdur.
O, ictimai fəaliyyətə hələ çar üsuli-idarəsi
dövründə
başlamışdı. Mahalda
böyük nüfuz və hörmət sahibi olan
İsmayıl bəy 1906-cı ildə birinci Dövlət
Dumasına deputat seçilmişdi.
1917-ci ildə İsmayıl xan Gəncə milisinin rəisi
təyin olundu.
O dövrdə azğınlaşmış daşnaqlar dinc
müsəlman əhalisinə qarşı müxtəlif vəhşiliklər
törədirdilər, çar üsuli-idarəsi
dövründən qalmış yerli hakimiyyət orqanları
isə bütün bunlara riyakarlıqla göz yumurdu. Belə bir şəraitdə İsmayıl xanın
Gəncə milisinə başçı təyin olunması
olduqca vacib idi. Bu cəsarətli insan
qısa müddətdə ətrafına kifayət qədər
qüvvə toplaya bildi, Gəncəbasarda at oynatmağa
çalışan daşnaqların, onlarla əlbir olan
bolşeviklərin hücumlarının
qarşısını almağa müvəffəq oldu. 1918-ci ilin mart hadisələri zamanı bu qeyrətli
xan özü kimi qeyrətli oğullardan böyük
silahlı dəstə yaratdı. Ciddi hərbi
nizam-intizama malik olan bu dəstə Şamaxı və Göyçay
qəzalarında birləşmiş daşnak-bolşevik
qüvvələrinə qarşı müvəffəqiyyətlə
mübarizə aparmışdı.
Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti qurulduqda
İsmayıl xan Ziyadxanova hökumətin ikinci nazirlər
kabinetinin tərkibində hərbi işlər üzrə
müvəkkil vəzifəsi həvalə olundu. İsmayıl
xan ona tapşırılan bütün işləri
böyük səylə icra edir, müstəqilliyin əbədi
olacağına inanırdı. 1920-ci ilin
martında demokratik cümhuriyyət onu İrana,
danışıqlar aparmağa göndərdi. İsmayıl xan hərb işində olduğu kimi,
diplomatik işdə də fitri istedada malik idi. O, öz
nüfuz və imkanlarından istifadə edərək İran
hökuməti ilə cümhuriyyət üçün
mühüm olan danışıqlar aparmışdır.
Adil xan Ziyadxanov da görkəmli şəxsiyyət
olmuşdur.
O, Rusiyada təhsilini başa vurduqdan sonra dövlət
qulluğunda, müxtəlif vəzifələrdə
çalışmışdı. Adil xan
Ziyadxanov uzun müddət o zaman Yelizavetpol adlanan Gəncədə
və Bakıda məhkəmə sistemində işləmişdir.
Qardaşları ilə birlikdə Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda gərgin iş aparan Adil xan cümhuriyyət
dövründə əvvəlcə xarici işlər nazirinin
müavini, daha sonra, ikinci nazirlər kabinetində xarici işlər
naziri vəzifəsini tuturdu. O da qardaşı İsmayıl
xan kimi diplomatik fəaliyyət göstərir, Azərbaycanın
müstəqilliyinin beynəlxalq arenada tanınmasına
çalışırdı. Cümhuriyyət
dönəminin son çağlarında Adil xan Azərbaycanın
İrandakı diplomatik nümayəndəliyinin
başçısı idi. Yəqin elə
buna görədir ki, qardaşlarının, onlarla bərabər
yüzlərlə, minlərlə qeyrətli Azərbaycan
oğullarının yaşadığı acı taledən
yan keçməyə müvəffəq oldu. Azərbaycanın bolşevik istilasına məruz
qaldığını, İsmayıl xanın güllələndiyini
öyrənən Adil xan özünə ikinci Vətən
saydığı Türkiyəyə gedir, burada da qoca
yaşlarında dünyasını dəyişir.
İsmayıl xan və Adil xanın qardaşı
Şahverdi xan da mənsub olduğu nəslin adını daim
uca tutmuşdur. Şahverdi xan peşəkar hərbçi
idi. O, 1905-ci ildə rotmistr, 1919-cu ildə isə polkovnik
rütbəsi almışdı. Şahverdi xan
general Əlağa Şıxlinski kimi rus-yapon müharibəsinin
iştirakçısı olmuşdur. Döyüşdə
göstərdiyi qəhrəmanlığına görə rus
hökuməti onu 31 avqust 1911-ci ildə III dərəcəli
Müqəddəs Stanislav ordeni ilə, həmçinin fəxri
qılıncla təltif etmişdi.
Soy-kökü Qarabağ Qacarlarına bağlı olan
böyük nəsillərdən biri də hər kəsə
yaxşı bəlli olan Bədəlbəylilər nəslidir. Bu istedadlı
nəsil gözəl ziyalımız Bədəl bəyin
adı ilə bağlıdır. Bədəl
bəyin özü də ziyalı mühitində
yetişmişdi. O, elmi, sənəti layiqincə qiymətləndirir,
millətin tərəqqisində maarifin, mədəniyyətin,
təhsilin əhəmiyyətini yaxşı başa
düşürdü. Bədəl bəy
Qarabağda nəcibliyi, igidliyi və səxavəti ilə ad
çıxarmış Bəşir bəyin övladı idi.
Bədəl bəy Qori seminariyasında təhsil
almışdı və sadə insanlar arasında maarifi, mədəniyyəti
yaymağı qarşısına məqsəd qoymuşdu.
Bu münəvvər, nurlu insan bir müddət
Şuşada, sonralar isə Bakıda müəllimlik
etmişdi. O, kasıb, imkansız ailələrdən
olan uşaqlara xüsusi həssaslıqla yanaşardı. Bakıda fəaliyyət göstərərkən Bədəl
bəy “Nicat” xeyriyyə cəmiyyətinə üzv olmuşdu
və mədəniyyətimizin tanınmış simaları
ilə dostluq, sıx yaradıcılıq əlaqələri
saxlayırdı. Teatr vurğunu olan Bədəl
bəy fitri aktyor istedadına malik idi. Onun
həm də məlahətli səsi vardı. Bunları
nəzərə alan Üzeyir bəy onu
“Leyli və Məcnun” operasında oynamağa dəvət
etmişdi. Müxtəlif vaxtlarda Bədəl bəy
bu operada Məcnun, İbn Salam və başqa rolları ifa
etmişdi.
Bədəl bəyin doğma qardaşı olan Əhməd
bəy Ağdamski Azərbaycan teatr tarixi salnaməsində
heç vaxt silinməyəcək parlaq iz
buraxmışdır. Milli teatr səhnəmizdə qadın
ifaçılarının olmadığı bir zamanda bu nəcib,
qeyrətli gənc təzyiqlərə mərdliklə sinə
gərərək, tənələrə məhəl qoymayaraq
səhnəmizdə qadın rollarını yüksək məharətlə
ifa etmişdir. Əhməd bəy həm də
musiqi təhsili sahəsində məhsuldar fəaliyyət
göstərirdi. Ümumiyyətlə,
Qarabağ Qacarları ilə qohumluq münasibətlərində
olan Bədəlbəylilər maarif, mədəniyyət,
xüsusilə teatr, musiqi sahələrində xalqa misilsiz xidmətlər
göstərmişlər. Başqa bir tərəfdənsə
Hacıbəylilər nəsli ilə, Üzeyir bəylə
qohum olan Bədəlbəylilər mədəniyyət
tariximizə bir çox parlaq səhifələr
yazmışlar.
Bədəl bəyin övladları – Əfrasiyab Bədəlbəyli,
Şəmsi Bədəlbəyli mənsub olduqları nəslin
adını daim uca tutmuşlar. Əfrasiyab Bədəlbəyli
Azərbaycanın ilk peşəkar bəstəkarlarından
biri olmuş, istedadlı dirijor, musiqişünas,
librettoçu kimi sənət tariximizə əbədi daxil
olmuşdur. Əfrasiyab Bədəlbəyli
ilk milli Azərbaycan baleti olan “Qız qalası”nın
müəllifidir. Bədəl bəyin
kiçik oğlu Şəmsi Bədəlbəyli isə
görkəmli teatr xadimi, istedadlı rejissor olmuş, Azərbaycan
teatrının inkişafında önəmli rol
oynamışdır. Müxtəlif illərdə
Şəmsi Bədəlbəyli Musiqili Dram Teatrının,
Dövlət Filarmoniyasının direktoru və bədii rəhbəri
olmuş, Teatr Cəmiyyətinin sədri vəzifəsində
çalışmışdır. O, həmçinin
aktyor kimi də fəaliyyət göstərmiş, kinofilmlərdə
unudulmaz obrazlar yaratmışdır.
Hazırda
bu tanınmış nəslin yaratdığı böyük
sənət ənənələrini istedadlı
musiqiçimiz, xalq artisti, virtuoz pianoçu, professor
Fərhad Bədəlbəyli ləyaqətlə davam və
inkişaf etdirir. Bədəlbəylilər nəslinin
timsalında Qarabağ Qacarlarının maarif və mədəniyyət
sahəsində ən qabil şəcərələrindən
birini aydın görmək mümkündür.
Qarabağ Qacarlarının mədəniyyət sahəsindəki
tanınmış simalarından söz açarkən
görkəmli opera müğənnisi, xalq artisti Sürəyya
Qacarın adını çəkməmək olmaz. Bu istedadlı
sənətkar opera ifaçılığı tarixində
silinməz iz qoymuşdur. Onun Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının səhnəsində
yaratdığı Leyli, Gülnaz, Asya (“Leyli və Məcnun”,
“O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan”
Ü.Hacıbəyli), Şahsənəm (“Aşıq Qərib”,
Z.Hacıbəyov) və bir çox başqa partiyalar təbiiliyi,
səmimiliyi, orijinal ifa tərzi ilə yadda
qalmışdır. Sürəyya Qacar həmçinin
Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının solisti olmuş,
pedaqoji fəaliyyət göstərmişdir. O, Azərbaycan
xalq mahnılarını, muğamları, habelə dünya
xalqlarının mahnılarını yüksək peşəkarlıqla
ifa etmişdir.
Əlbəttə, bu deyilənlər Qacarlar nəslinin
nisbətən yaxşı öyrənilmiş səhifələrini
təşkil edir. Ayrı-ayrı elm, mədəniyyət, həmçinin
idarəçilik, hərb tariximizin bu nəsildən olan
tanınmış simalarının fəaliyyəti barədə
elmi-publisistik materiallar, tədqiqat işləri yetərincədir.
Lakin Qarabağ Qacarlarının nəsil şəcərəsində
elə görkəmli tarixi şəxsiyyətlərə təsadüf
etmək olar ki, bu gün onların haqqında bildiklərimiz
bilmədiklərimizdən qat-qat azdır. Halbuki
bu insanlar mədəniyyət tariximizə böyük töhfələr
vermişlər və unudulmağa əsla layiq deyillər.
Elə buna görə də bu gün çoxlarının
tanımadığı Qarabağ Qacarları haqqında
yazmağı, əlimdə olan materiallarla oxucuları tanış etməyi lazım bildim.
Nisbətən yaxın keçmişdə Qacarlar nəslinin
tanınmış nümayəndələrindən biri də
Məhəmməd xan Qacar (Xoyski) olmuşdur.
O, Ata xan adı ilə də tanınırdı. Xoyski soyadı Məhəmməd xanın Xoy nəsli
ilə bağlılığını göstərir. Məhəmməd xan Bəhmən Mirzə
Qacarın nəsil şəcərəsinə mənsub idi.
Məhəmməd xan o taylı bu taylı Azərbaycanımızın
istər siyasi, istərsə də mədəni həyatında
mühüm mövqe tutmuş, mükəmməl tərbiyə
və təhsil görmüş ziyalı, vətənpərvər
şəxsiyyətlərdən biri olmuşdur. Məhəmməd
xan Qarabağda şərəfli ad qazanmışdı və
oranın sayılıb seçilən adamlarından biri idi.
O, Qarabağın siyasi və mədəni həyatında
önəmli rol oynayıb. Məhəmməd
xanın qızları da, oğlu Bəhmən də mükəmməl
təhsil almışdılar və mənsub olduqları
böyük nəsli şərəflə təmsil edirdilər.
Şah nəslindən
olması, insanlarla mülayim, dostyana rəftar etməsi Məhəmməd xanı
Qarabağda böyük nüfuz sahibi etmişdi. Onun həyat yoldaşı İran şahının
doğma bacısı idi. İranın
şah xəzinəsinin qiymətli incilərindən
sayılan “qara mirvari” şahın bacısına məxsus idi.
O, qara mirvarini öz boyunbağısına bənd
etdirmişdi. Vaxtilə bu qiymətli daş
İran şahlarının tacını bəzəyirmiş.
İllər sonra Məhəmməd xanın
qızı Şuşada, foto-atelyedə şəkil çəkdirərkən
anasından ona yadigar qalmış həmən o “qara mirvari”
boyunbağını taxmışdı. Bu şəkil
indi də durur və Qacarlar nəslinin bu qolunun tarixinin
araşdırılmasına xeyli dərəcədə
işıq salır. Ümumiyyətlə,
Qacarların Qarabağ həyatına ayna tutan tarixi şəkillərin
bir qismi dövranın çətin dolaylarından keçərək
hifz olunmuş və günümüzədək gəlib
çatmışdır.
Məhəmməd xanın oğlu Bəhmən xan
dövrünün mükəmməl təhsil almış
ziyalılarından idi. O, əvvəlcə Qarabağda, sonra isə Tiflisdə
təhsil almışdı. Bəhmən
xanın tələbəlik illəri ötən əsrin əvvəllərinə
– təxminən 10-cu illərin ortalarına təsadüf edir.
Arxivimdə yaşı yüzə yaxın olan köhnə
bir foto var. Bu foto-sənəd Bəhmən xanın tələbələik
illərinə az da olsa, işıq
salır. Tiflisdə, cənab B.P.Mişşenkonun
foto-emalatxanasında çəkilmiş həmin şəklin
arxasında rusca mürəkkəblə əl xətti ilə
yazılmışdır: “Əziz dostum Bəhmən xana onun
xatirini çox istəyən əbədi dostu və yoldaşı
Müseyib bəy Sultanov tərəfindən xatirə olaraq. 21
noyabr 1915-ci il”. Bəhmən
xanın, onun bacılarının, atası Məhəmməd
xanın daha bir neçə şəkli də arxivimdə
qorunub saxlanılmaqdadır.
İri mülkədar olan Məhəmməd xanın
Qarabağda geniş torpaq sahələri var idi. Maraqlıdır
ki, Xankəndi özü də Məhəmməd xanın
şəxsi mülkü olmuşdur. Bəhmən
xan 16 yaşına çatanda atası Xankəndini oğluna hədiyyə
etmişdi.
O
dövrdə Azərbaycan ziyalılarının böyük əksəriyyətinin
əqidəsinə hakim kəsilmiş milli məfkurə,
demokratik dəyərlərdən, Avropa mədəniyyətindən
bəhrələnmək meylləri çox istedadlı gənclər
kimi Bəhmən xana da sirayət etmişdi. O, təhsilini
başa vurduqdan sonra Vətəni Azərbaycana xidmət etmək
istəyirdi. Lakin Bəhmən xan bu arzusunu sonadək
reallaşdıra bilmədi. Azərbaycanın
bolşeviklər tərəfindən istilasından sonra əksər
nüfuzlu xan-bəy nəsilləri kimi, Qacarlar nəslinin də
tanınmış, sayılıb-seçilən təmsilçilərinin
başı üzərindən qara yellər əsməyə
başlayır. Ruzigar bu qədim nəsli pərən-pərən
salır, hərə bir səmtə üz tutaraq təqiblərdən,
repressiyalardan qurtulmağa çalışır. O zaman
hələ gənc olan Bəhmən xanın da alnına bu məşəqqətlərə
sinə gərmək yazılıbmış. Lakin harada
olmasından asılı olmayaraq Qarabağ Qacarlarının
ayrı-ayrı qolları mənsub olduqları qədim şəcərənin
ləyaqətini hifz etməyi bacarıb, kim
olduqlarını unutmayıblar. Bəhmən
xanın xatirəsi də yaddaşlardan silinib getməyib.
Ötən
il yolum Çexiyanın məşhur kurort
şəhəri olan Karlovı Varıya
düşmüşdü. Öyrəndim ki,
burada da Qarabağ Qacarları nəslinin nümayəndələri
var. Çox soraqlaşdıqdan sonra Bəhmən xanın nəvəsi
olan Rəna xanımla əlaqə saxlaya bildim. Rəna xanım Çexiya Respublikasında,
Karlovı Varı şəhərində yaşayır. Orada qızıl və zinət əşyaları
magazasının sahibidir. Rəna xanım
da, onun qızı Səbinə xanım da məndə xoş
təəssürat oyatdı. Onlarla
söhbətləşdikcə, hal-əhval tutduqca, bu qədim
nəslə xas olan nəcibliyi, sadəliklə ifadə
olunmuş kübarlığı, ziyalı düşüncəsini
aydın duyub hiss edirdim. Rəna xanım mənsub
olduğu bu böyük nəsillə bağlı bilgilərini
mənimlə bölüşdü, xatirələrini
danışdı. Söz verdim ki, vaxt
tapıb bu gün çoxlarının unutduğu, lakin
unudulmağa layiq olmayan insanlar haqqında, xüsusən Rəna
xanımın babası Bəhmən xan haqqında yazı
yazacağam. Elə bu məqsədlə də
Qacarlar nəsli barədə materiallar toplamağa
başladım. Düşünürəm
ki, Bəhmən xanın, onun qohumlarının və
yaxınlarının araşdırılıb üzə
çıxarılması, fəaliyyətlərinin öyrənilməsi
tariximizin hələ də tədqiq edilməmiş səhifələrini
maraqlı faktlarla zənginləşdirəcəkdir.
Timuçin Əfəndiyev
525-ci qəzet.-
2013.- 2 aprel.- S.4.