“Azərbaycanda dini tolerantlıq mühitinin yaranması yolunda son illər çox mühüm addımlar atılıb”  

 

Müsahibimiz Siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru, AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya Hüquq İnstitutununPolitologiya siyasi sosiologiyaşöbəsinin böyük elmi işçisi, Azərbaycan Turizm İnstitutunun müəllimi, “Diaspor LobbiElmi Araşdırmalar mərkəzinin sədri Zaur Əliyevdir.

Tolerantlıq, digər dinlərə dözümlü münasibət anlayışlarından çox uzaq olan erməni kilsəsi hər zaman bu mənfi xarakterini büruzə verib. 1988-ci ildəmiatsum” (Ermənistana birləşmə) şüarlarıyla başlayan Azərbaycana qarşı işğalçı-separatçı hərəkatının məhz erməni kilsəsi gəlirdi. Bundan başqa, Dağlıq Qarabağın digər 7 rayonumuzun işğalını yönəldən erməni kilsəsi Ermənistandakı siyasi proseslərin tənzimlənməsində indi mühüm rol oynayır. Buna baxmayaraq, Ermənistana rəğbəti olan bəzi yazı müəllifləri xristian dövlətlərin radikal (təəssübkeş) xristian lobbilərinin diqqətlərini cəlb etmək üçün münaqişəni xristian müsəlman dövlətlər arasındakı problem kimi səciyyələndirməyə çalışırlar. Onlar Ermənistanı müsəlman çoxluğundan ibarət İran, Türkiyə Azərbaycan dövlətlərinin arasında yerləşən xristian ölkəsi kimi xarakterizə edirlər. Münaqişə üzrə danışıqlarda vasitəçilik missiyasını daşıyan ATƏT həmsədrləri Ermənistana qarşı ciddi sərt münasibət ortaya qoymağa səy göstərmirlər. Mən bunu həmsədrlərin qorxaqlığı ilə yanaşı, onlardakı xiristian təəssübkeşliyi kimi dəyərləndirirəm. Maraqlıdır ki, münaqişənin nizamlanması üçün vasitəçilik edən bu illər ərzində heç nəyə nail olmayan, problemin həllini ildən-ilə uzadan ATƏT, təcavüzkar Ermənistanı işğala məruz qoyduğu ərazilərdən çəkilməyə çağırmaq əvəzinə, nədən Azərbaycana qarşı sərt tələblər irəli sürür? Tarixdə ilk dəfə xristian ermənilər müsəlman türklər tərəfindən soyqırımına məruz qalmışlarşəklində təbliğatlara geniş yer ayırmaqdadırlar. Qondarma erməni soyqırımının hər il beynəlxalq arenada dünya ölkələrinin parlamentlərinin gündəminə gətirilməsi müzakirə edilməsi məhz bu səbəbdəndir. Azərbaycan da türk İslam dünyasının bir parçası olduğuna görə, Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsində əsas diqqət dəstək Ermənistana verilməkdədir. İşin içinə xristian qardaşlığı təəssübkeşliyi girdiyinə görə, bu dövlətlərlə Ermənistan arasındakı məsafə azalmaqda birlikdə fəaliyyət göstərə bilməkdədirlər. Bu da yuxarıda da qeyd edildiyi kimi, Azərbaycan, xüsusilə türklük üzərindəki beynəlxalq təzyiqləri artırmaqdadır. Əgər münaqişədə Azərbaycan lehinə qərarlar qəbul edilərsə ya Ermənistana təzyiqlər göstərilərsə, o zamanerməni kartıqismən olsa zəifləyə günahlardan arınma metodologiyasıiflas edə bilər. Yəni din faktoru sırf xristian ermənilərə göstərilən rəğbətdən deyil, daha çox özlərinin günah duyğularından əbədi ləkədən qurtulmaq prinsiplərindən qaynaqlanır.– Ümumiyyətlə, bizdə tez-tez vurğulanır ki, Qafqaz kimi bir məkanda dini milli tolerantlığın təmin olunması çox çətindir. Sizin buna münasibətiniz necədir?

BzejinskininAvrasiyanın Balkanlarıkimi dəyərləndirdiyi Cənubi Qafqaz, 20-ci əsrin sonlarından etibarən region dünya gücü olmaq istəyən dövlətlərin mübarizə meydanı olub. Qara dəniz Xəzər dənizi arasında yerləşən bu bölgə cənub-şimal qərb-şərq enerji nəqliyyat xətlərinin kəsişməsi Xəzər hövzəsi enerji mənbələrinə sahib olması baxımından böyük əhəmiyyət kəsb etməkdədir. Burada yaşayan xalqlar dillərinə görə 3 qrupa bölünür: Türk xalqlarıazərbaycanlılar, qaraçaylılar, balkarlar, kumıklar, noğaylar, qumuqlar; Hind-Avropa xalqlarıermənilər, tatlar, dağ yəhudiləri, talışlar, osetinlər ruslar; Qafqazdilli xalqlarabxazlar, adıgeylər, çərkəzlər, kabardinlər, çeçenlər, inquşlar, ləzgilər, avarlar, darginlər, laklar, gürcülər başqaları. İslam (şiəlik sünnilik) xristian dinləri əsas dinlərdir. yəhudilik dininin nümayəndələri mövcuddur. Bölgədəki etnik münaqişələr, təhlükəsizlik problemləri əməkdaşlıq imkanları dəyərləndirilərkən ilk olaraq burada dini məsələyə ciddi yanaşmaq lazımdır. Bəllidir ki, Qafqazda ən çox təqibə məruz qalan din İslamdır. Burada uzun zamandan bəri baş verən münaqişələrdə ciddi müqaviməti islam dininin daşıyıcıları olublar. Xristianlar tarixən daha çox razılaşan danışıqlara gedən olsalar da, müsəlmanlar haqqları torpaqları uğrunda illərdir mübarizə aparırlar. Bəllidir ki, Qərb dövlətlərinin region ölkələrində, xüsusilə Azərbaycanda Gürcüstanda daxili siyasi hadisələrə təsir etmək üçün müdaxilələri davam edir. Bu zaman isə onlar dini amildən yararlanmağa çalışırlar. Gürcüstan Azərbaycanda etnik rəngarənglik dini etiqad azadlığını biz Ermənistanda görə bilmərik. Ermənilər illərdir gürcü azərbaycanlılara qarşı ərazi iddiası irəli sürməklə yanaşı özlərini xristian dinin tam fərqli qrupu sayır daha çoxəzabkeşimici formalaşdırmağa cəhd edirlər. Sözügedən fikrə əsasən ixtilaf mübahisə tarixinə malik olan bu regionda 50-dən çox etnik qrupun olması (bu, qismən sovet dövründə yürüdülən etnik siyasətin nəticəsidir) Qafqazda təhlükəsizlik vəziyyətini xeyli mürəkkəbləşdirir. Lakin çox təəssüf ki, aparıcı ölkələr praqmatik fikirlərini həyata keçirmək üçünParçala hökm sür!” ənənəvi siyasətdən istifadə edirlər. Bu siyasətin nəticəsi olaraq Azərbaycanın Gürcüstanın 20 faiz torpaqları işğal olunub. Rusiya Ermənistanda özünün cüzi hərbi qüvvələrini saxlamaqla regionun geosiyasi vəziyyətinə nəzarət etmək istəyir. Belə bir şəraitdə dini milli tolerantlığın təmin olunmasının çətin olduğunu deyən qüvvələr haqlıdırlar.

Azərbaycanda xristianlığın yəhudiliyin inkişaf durumu müasir sivil cəmiyyətin tələblərinə, çağdaş modellərə uyğundurmu?

– Bu gün Azərbaycanda yəhudilər inkişaf durumuna görə yaxşı vəziyyətdədirlər. Azərbaycanda üç yəhudi icmasıdağ yəhudiləri, əşkinazi yəhudiləri gürcü yəhudiləri icmaları mövcuddur. Bütövlükdə ölkədə yəhudilərin sayı 16.000-dir. Bunlardan 11.000-i dağ yəhudiləridir ki, təxminən 6.000-i Bakıda, 4.000-i Qubada, min nəfəri isə başqa şəhərlərdə yaşayır. Əşkinazi yəhudilər 4,3 min nəfərdir. Onların əksəriyyəti Bakıda və Sumqayıtda yaşayır. Gürcü yəhudiləri təxminən 700 nəfərdir. Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra buradakı yəhudi icmaları daha da fəallaşmış, beynəlxalq yəhudi təşkilatları ilə əlaqələrini möhkəmlətmiş, öz dini məktəblərini-iyeşivalarını, mədəniyyət mərkəzlərini (məs., Yəhudi icmasının mədəniyyət mərkəzi), cəmiyyətlərini (məs., Həvva qadın cəmiyyəti, Hesed-Herşon xeyriyyə cəmiyyəti), klublarını (məs., Əlef, Kilel gənclər klubları, Mişpaha videoklubu), qəzetlərini (məs., Az-İz, Başnya, Amişav) yaratmışlar. Soxnut yəhudi agentliyi, Coynt və Vaad-l-Hetzola yəhudi komitələri Azərbaycandakı yəhudi diasporu arasında yəhudi ənənələrini qoruyub saxlamaq, sinaqoqlara yardım göstərmək və müxtəlif mədəniyyət tədbirləri keçirməklə məşğuldur. 2003-cü il martın 9-da Bakıda yeni yəhudi sinaqoqu açılmışdır. Bu, Avropada ən böyük sinaqoqdur. 2003-cü ilin sentyabrından Azərbaycanda ilk yəhudi məktəbi fəaliyyət göstərir. Bu bizə deməyə əsas verir ki, yəhudiliyin inkişaf durumu müasir sivil cəmiyyətin tələblərinə, çağdaş modellərə tam uyğundur və onlar özlərini ölkəmizdə rahat və sakit yaşam içərisində hesab edirlər. Azərbaycan yəhudiləri müstəqillik uğrunda mübarizədə, istiqlaliyyətin əldə edilməsi və möhkəmləndirilməsində Azərbaycan xalqı ilə birlikdə olmuşlar. Təsadüfi deyildir ki, 1990-cı il 20 yanvar faciəsinin şəhidləri, Azərbaycanın ərazi bütövlüyü uğrunda Qarabağ müharibəsinin qəhrəmanları sırasında yəhudilərin də övladları vardır. Azərbaycan yəhudiləri respublikanın həyatının bütün sahələrində hərtərəfli təmsil olunur, Azərbaycanın dünya yəhudiliyi və İsrail dövləti ilə dostluq münasibətlərinin inkişafında mühüm rol oynayır.

Xristianlığa gəldikdə, xristianlıq Azərbaycan ərazisinə eranın ilk əsrlərindən, hələ İsa Məsihin həvariləri dövründə Qafqaz Albaniyası vasitəsilə nüfuz etmişdir. 70-ci ildə Yerusəlimin (Qüdsün) süqutundan sonra yəhudilərin Qafqaza köçürülməsi güclənir. Gələnlər İsanın göstərdiyi möcüzələrdən danışırlar. Bu cür təbliğin təsiri altında bölgədə ilk xristian icmaları yaranır. Azərbaycanda xristianlıq özünün pravoslavlıq, katoliklik və protestantlıq qolları, habelə müxtəlif sektant icmaları ilə təmsil olunmuşdur. Dövlət qeydiyyatında 5 qriqorian icması vardır. Düzdür, xristianlığın ikinci dövlət dini kimi tanınması təşəbbüsü ilə bu dinin ayrı-ayrı təəssübkeş qrupları çıxış edir. Azərbaycan əhalisi arasında 170 min rus var. Lakin bu o demək deyil ki, ölkənin 80 faizinin müsəlman olduğu bir cəmiyyətdə ikinci rəsmi din 10 faizə görə dəyişsin. Qeyd edilir ki, 1992-ci və 1998-ci illərdə Azərbaycanda müxtəlif xristian təşkilatlarının təsirinə düşən azərbaycanlıların sayı bəlkə də 10 minə yaxın idi. Həmin təşkilatlara əsasən maddi durumu ağır olan insanlar meyl göstərirmiş. Hazırda isə Azərbaycana gələn missionerlər artıq sadə vətəndaşlarla yox, intellektual təbəqə ilə və gənclərlə işləməyə çalışırlar. Bunlara baxmayaraq onlara bir söz deyən yoxdur. Onlar Azərbaycanda öz dini bayramlarını keçirir, cəmiyyətin sosial, siyasi, iqtisadi və mədəni həyatlarında fəal iştirak edirlər. Buna görə də Azərbaycanda onların həyatı digər dinlərlə bərabər paralel gedir və yəqin ki, getməkdə də davam edəcək. Söhbətimizi 2011-ci ildə turizm sahəsində yazan ən güclü jurnalist adına layiq görülmüş Pol Stilin sözləri ilə bitirmək istərdim: “Azərbaycanda dini etiqad azadlığı insanda həqiqətən də fəxarət hissi doğurur”.

 

 

Günel MUSA

 

525-ci qəzet.- 2013.- 4 aprel.- S.6.