Oralarda kimlər var- Ənvər Məmmədxanlı-100
“HƏYATIM AĞRIYIR” (2)
DRAMATURQ VƏ
SSENARİÇİ
... “Od
içində” pyesi müəllifin tamaşaya qoyulan ikinci əsəridir.
Əsər Cənubi Azərbaycanda gedən
azadlıq hərəkatına həsr olunmuşdur. Hadisələr Təbrizdə cərəyan edir.
Tamaşa boyu tamaşaçıların
gözü qarşısında demokratik hərəkatın
boğulduğu, azərilərin güllələndiyi,
kitabların yandırıldığı bir şəhər
canlanır. Təbriz od içindədir.
Pərdə açılan kimi alovu ərşə dirənən
Təbrizin küçələri görünür. Tamaşaçı ilk səhnədən
fəlakətə düşmüş bir xalqın mübariz
və üsyankar həyatı ilə tanış
olur, hadisələrin dinamikliyi onları daima həyəcanda
saxlayır.
Təbriz gizli təşkilatının üzvləri və
əsərin baş qəhrəmanı Azər həbsdədir. Necə
olursa-olsun, onu azad etmək lazımdır. Çünki
Azər mübarizənin başında durmalıdır. Onun həbsdə olması Ədaləti və Pərvini
çox narahat edir.
İnqilabçı gənclər şəhərlərə
axışıb gələn və çörək
üçün əziyyət çəkən ac kəndlilərin
hərəkatına başçılıq edirlər. Təşkilatın
ətrafında toplaşanların sayı get-gedə artır.
İran xalq partiyası da gizli yollarla onlara
öz köməyini əsirgəmir.
Tamaşaçılar
alovların içərisindən “Ana dili” kitabını
çıxaran Pərvinlə, təkcə
dükanlarının yox, xalqının da dərdini çəkən
Şəms ilə tanış olurlar.
İstər birinci pyesində, istərsə də ikinci əsərində
Ə.Məmmədxanlı “azadlığın dadını
bilmək istəyən” xalqın taleyini yazır. Bu həmin Azadlıqdır
ki, düşüncə azaddır, iç azaddır,
danışıq azaddır, yazmaq azaddır. Bu
Azadlıq uğrunda mübarizə eləyən Azər
bütün varlığı ilə ümumxalq işinə
bağlıdır. Azər
üçün heç nə qorxulu deyil. Onun hərəkətlərində, yerişində,
danışığında öz mübarizəsinə inanan
bir inqilabçı mətinliyi var. Dor ağaclarının
altında dizlərini qucaqlayan anasını görərkən,
balaca qardaşının ölüm xəbərini eşidərkən
sarsılmır, bu günlərin sonu olacağına
inanır.
“Od
içində” əsərinin də quruluşunu Adil İsgəndərov
vermişdir. “Ədəbiyyat qəzeti” rejissor Adil İsgəndərovun
yaradıcılıq işi haqqında geniş yazır:
“Quruluşçu rejissor, respublikanın Xalq artisti Adil İsgəndərov
diqqətəlayiq bir tamaşa yaratmağı
bacarmışdır. Adil İsgəndərov həmişə
yenilik yaratmağa çalışan, öz-özünü təkrar
etməyən və dramaturqla, aktyorlarla işləməyi
bacaran bir sənətkardır. Onun
yaradıcılığındakı bu müsbət cəhətlər
“Od içində” tamaşasında özünü göstərmişdir.
Ona görə də bu tamaşanı rejissorun
yaradıcılığında görkəmli bir hadisə
kimi qeyd etmək lazımdır. Birinci pərdədən
tutmuş ta sona qədər tamaşada bir vəhdət hiss
olunur”. (“Ədəbiyyat qəzeti”, 1951, ¹ 14).
“OD İÇİNDƏ” TAMAŞASI
HAQQINDA FİKİRLƏRDƏN
“...Əsərin
qəhrəmanı Azər rolunda respublikanın Xalq artisti
İsmayıl Dağıstanlı, həyatını öz
xalq səadətinin yolunda qurban verməyə hazır olan
dönməz bir mübarizin surətini yaratmışdır. Xalq mənafeyi Azər üçün hər
şeydən əzizdir. Dağıstanlı
tamaşanın əvvəlindən axırınadək onun bu
hissəsini coşğun bir ehtirasla oynayır”. (“Kommunist” qəzeti. 1951.
Q.Musayev).
“...Zeyni
baba rolunu Sidqi Ruhulla o qədər məhəbbət və
istedadla yaratmışdır ki, elə bil mahir bir heykəltəraş
mərmərdən heykəl yonmuşdur”. (“Ədəbiyyat
qəzeti”, 1954, S.Rəhman).
“Tamaşanın əvvəlindən axırına kimi bu
rolu (Ədaləti — T.A.) oynayan Rza Əfqanlının hərəkətlərində
ritmika hiss olunur və uzun müddət
tamaşaçıların təsəvvüründə
canlanıb qalır”. (“Kommunist” qəzeti, 1951, Q.Musayev).
“...Bu
rolda (Tehrani – T.A.) Cavadov böyük satira
qüvvəsinə malik olduğunu göstərir”. (“Ədəbiyyat qəzeti”, 1951, S.Rəhman).
“ŞİRVAN GÖZƏLİ”
Ə.Məmmədxanlının birdən-birə
komediyaya müraciət eləməsi maraqlıdır. Və indinin
özündə də bir qədər qəribə
görünür. Ona görə ki, sonralar
dramaturq bir daha bu janra qayıtmadı. Və
yenə yaradıcılığının əsas qayəsi
olan tarixilik və müasirlik yönündə yeni-yeni əsərlər
yaratdı. “Şirvan gözəli” sırf
satirik komediya deyil, lirik ünsürlərə malik bir əsərdir.
Pyesdə əsas tənqid hədəfi elmdə
ehkamçılığa, pərəstişkarlığa,
elmi tədqiqat işini həyatdan ayırıb kabinetlərə
bağlamaq hallarına qarşı çevrilmişdir.
Komediyada
tanış olduğumuz iki professor — Vahidov və Zakirov elmi
işlərində akademik Mudrova kor-koranə pərəstiş
edirlər. Konkret şəraiti, həyatın tələblərini
yaddan çıxarırlar. Elmi işi həyatdan
ayırmağın əleyhinə çıxan gənc alim
Şeyda kolxozçuların köməyi ilə onlara qalib gəlir.
Akademik Mudrov da öz tələbəsi
Şeydanın elmi cəsarətini alqışlayır.
Ə.Məmmədxanlının
“Şirvan gözəli” əsərinin tamaşası 1957-ci il iyunun 1-dən 6-dək Tbilisidə
keçirilən Zaqafqaziya respublikalarının teatr baharı
festivalında göstərilir. Tamaşanın rəssamı
Bədurə Əfqanlı, artistlərdən Sona Hacıyeva
(Nisə xanım), Əli Qurbanov (Zakirov), Əminə Sultanova
(Fizzə xanım), Mirvari Novruzova (Telli), Həsənağa
Salayev (Şeyda) daha çox bəyənilərək Fəxri
fərmanlarla mükafatlandırılırlar.
“ŞİRVAN GÖZƏLİ”
TAMAŞASI HAQQINDA FİKİRLƏRDƏN
“Telli surəti aktrisa Mirvari Novruzovanın ifasında
bütün mənəvi gözəlliyi ilə canlandırılmışdır”. (“Kommunist” qəzeti,
1957, C.Məmmədov).
“H.Salayev nisbətən yüngül səhnələrdə
özünü şən və nadinc bir gənc kimi
aparmağı bacardığı qədər dramatik cəhətdən
də gərgin səhnələrdə təmkinli hərəkət
etməyi ümumiyyətlə bacarır”. (“Kommunist” qəzeti,
1957, C.Məmmədov).
“Ağadadaş Qurbanov yalnız axırıncı pərdədə
səhnəyə gəlsə də, yadda qalan və xoş təsir
bağışlayan bir surət yaradır. Onun
ifasında Mudrov bütün ömrünü böyük elmi
işə həsr edən, olduqca sadə, təvazökar,
namuslu bir rus alimidir”. (“Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzeti, 1957, M.Arif).
lll
Ə.Məmmədxanlının Azərbaycan
kinosundakı xidmətlərini də ayrıca qeyd etmək istərdik.
Yaradıcılığının ilk illərində qələmə
aldığı kinonovellalar, Mehdi Hüseyn ilə birgə
yazdığı “Fətəli xan”, daha sonralar yaratdığı
“Leyli və Məcnun”, “Babək” kinossenariləri kino sənətimizin
dəyərli səhifələridir. Bu ssenarilər
ilə Ənvər Məmmədxanlı ustad bir kinoçu
kimi geniş tamaşaçı kütləsi arasında rəğbət
qazandı.
“Leyli və Məcnun” o zamankı dövrü mətbuatda
hərarətlə qarşılandı. Poetik bir dillə
yazılan “Leyli və Məcnun” ssenarisi kinorejissor Lətif Səfərov
tərəfindən çəkilmişdi. Filmdəki lirik və epik çəkilişlər,
Məcnunun atası ilə söhbəti, səhrada
keçirdiyi günlər rejissor tərəfindən
ustalıqla işlənmiş və
tamaşaçıların hərarətli sevgisinə səbəb
olmuşdur. Ssenarinin fəlsəfi və müasir
yönünü tutan kinoçular imkanları daxilində o
dövrün tələblərinə cavab verən
baxımlı bir kino əsəri yaratmağa nail olublar. İndinin özündə də “Leyli və Məcnun”
kinoşəkli maraqla baxılır.
Sonra Ənvər Məmmədxanlı tarixi mövzuda
olan “Babək” ssenarisini yazır. Əgər “Leyli və
Məcnun” ssenarisində yazıçının əlinin
altında müəyyən qədər material vardısa da
(qeyd edək ki, “Leyli və Məcnun” ssenarisi çox poetik bir
dil və üslubda yazılmışdır), “Babək” filmində
ancaq tarixi faktlara arxalanmaqla, bu faktları yazıçı
dilinə çevirmək lazım idi. Və
Ənvər Məmmədxanlı “Babək” adlı gözəl
bir ssenari yazdı.
ONLAR NƏ DEYİBLƏR:
ANAR
...Tez-tez 37-ci il hadisələrini yada
salırdı. Hələ lap gənc yazıçı ikən
Yazıçılar İttifaqında keçirilən o
qanlı iclasların şahidi olub. “Yadımdadır, Sultan Məcid
Qənizadə lap qoca kişi idi – o vaxtki proletar
yazıçılardan biri – adını deyirdi Ənvər, mən
yazmıram – qocanın az qala boğazını
üzürdü ki, ver bura üzvlük biletini, səni
İttifaqdan çıxarmışıq. O qoca yazıq da zəif
səslə: vermərəm, – deyirdi, bu kitabçaya Maksim
Qorki özü imza atıb... Nə fayda, tutub aldılar əlindən...
Qoca kişini tutdular, məhv etdilər, amma az
müddətdən sonra həmin o bileti ondan alanı da tutub
basdılar, o da qayıtmadı... Nə isə... bu bir dövr
idi ki, onun faciəsini ancaq Şekspir qələminə sahib
olan bir sənətkar yarada bilər...
Stalin
haqqında deyirdi: şineli rəngdə boz bir həyat qoyub
getdi bizə...
FİKRƏT QOCA “SƏRİNBULAQ” TƏKİN
(yazıdan
parça)
...Kuba səfərimizdən
bir kiçik epizodu xatırlamaq istəyirəm. Kubalı məşhur şair, rəssam Fəyyad
Xamis məni qonaq dəvət etmişdi. Maşında
Ənvər müəllim, mən və arxada Ənvər
müəllimin yanında bir nəfər də əyləşmişdi.
Onlar yolüstü məni Fəyyadın evinə
qoyub mehmanxanaya getməli idilər. Ənvər müəllimin
yanında əyləşən ağsaqqal yazıçı
mənə öyüd-nəsihət verdi:
“Orda özünü yaxşı apar, az iç. Çox
danışma” – dedim “baş üstə”.
Az
keçdi həmin yazıçı yenə həmin sözləri
təkrar etdi. Yenə “baş üstə” dedim. Az
sükutdan sonra arxadakı yazıçı çiynimə əlini
qoydu, indi qoymasın, “Özünü içkidən qoru” –
dedi.
—Əşi,
adama hörmət eləyəndə, adamın başına
çıxmazlar dedim. O yazıçı heyrət içində
arxaya söykəndi. Ənvər müəllim
ürəkdən güldü.
—Axır
ki, dindin, dedi.
—Axı mən
nə dedim ki, Ənvər müəllim onun sözünü
kəsdi.
—Nə dedin! Kişini bayaqdan boğaza
yığmısan. Sonra mənə – get
onun acığına ye-iç, – dedi.
Mənim üçün möcüzə Ənvər
müəllimin belə sərt danışmağı, mənim
o yazıçıdan belə açıq müdafiə etməsi
idi.
Hamının
sakit, mülayim adam kimi
tanıdığı Ənvər müəllimin içində
belə sərt və lazım olanda üsyankar bir Ənvər
Məmmədxanlı da yaşayırdı
lll
Vaqif
Bayatlı Odər
Ölüm
– Türkün göy yürüşü
Şeirdən
...Ölüm
də bir uçuş, əvvəlcə yerə,
Sonra yer
altına, sonra göylərə
Ölüm
həm də yürüş hər Türk oğluna,
“Öldüm
Türk?” Qalx, göyün boş qalan andı
Onsuz da
yer sənin,
Onsuz da
yer Türkün! Qalx göy uğruna,
Türkün göy yürüşü başlanan
andı.
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2013.- 6 aprel.- S.23.