“Tolerantlığın,
xoşgörünün, qarşısındakına hörmətin
yolu ilk növbədə özünə və öz dəyərlərinə
hörmətdən keçir”
Müsahibimiz fəlsəfə elmləri doktoru
Könül Bünyadzadədir. Gənc alimlə
söhbətimizin məğzini müsahibimizin əsasən
dini və milli tolerantlığa fəlsəfi aspektdən
yanaşması, millət olaraq inkişaf və tərəqqimizin
milli və dini özünüdərkdən keçməsi
tezisinin müdafiəsi təşkil edir.
– Bu
gün Avropadan bizə külli-miqdarda saxta dəyərlərlə
yanaşı, ədəbiyyat axını da var. Bu günlərdə
məşhur hind mütəfəkkiri Rabindranat Taqoru oxuyurdum. Çox qəribədir, Taqor artıq
ömrünün sonlarında belə bir yazı yazıb ki,
bizə Qərbdən – İngiltərədən mədəniyyət
gələndə çox sevindik ki, bizə işıq gəldi.
Sonra mən yavaş-yavaş gördüm ki, bu,
işıq deyilmiş. Bu
işığı biz öz daxilimizdə də tapa bilərdik.
Sonra mən gördüm ki, ingilislər
çıxıb gedəndən sonra Hindistanda, buralarda ancaq
xarabalıq və uçqunlar qalıb.
Taqorun əvvəlki
əsərlərində Qərb barədə daha fərqli
şeylər yazılıb, filosof onda Qərbi sivilizasiya, mədəniyyət
ilə birgə assosiasiya edir, ancaq həyatının sonunda
bir həqiqəti dərk edir və yazır: “Mən gedirəm,
ancaq ümid edirəm ki, Hindistan özünün enerjisini
yenidən qaldıra, dirçəldə biləcək”. Bunu çox böyük bir ürək
yanğısı ilə yazırdı. O da öz gənclərinə
müraciət edərək bildirir ki, Qərbdən sivilizasiya
adı ilə bizə sırınanlar mədəniyyət
deyil, ancaq tör-töküntüdür. Yəni,
fikir verin, Qərbin bu gün özündə dəyər
verdiyi ədəbiyyat, filmlər bizə ixrac etdikləri ilə
eynidirmi? Təkcə ondan götürün ki, hətta
adi bir qida məhsulunu da onlar iki cür istehsal edirlər:
özləri üçün və xaric üçün. Hətta üçüncü dövlət və
Afrika üçün olanlar belə fərqlidir. Eyni tendensiyanı onlar mədəniyyətdə də
edirlər. Elə bunlardan görmək olar
ki, əsl mədəniyyəti özləri üçün
saxlayıb bizə tör-töküntü ötürürlər.
Bunu görmək lazımdır. Bunun nə dərəcədə
tör-töküntü, yaxud həqiqi mədəniyyət
olmasını görmək üçün müqayisə
obyekti lazımdır. Həqiqət
müqayisədə üzə çıxır. Mənsur
Həllacın bir sözü var: “Ancaq qara baramanın nisbətində
ağ ipəyi görmək mümkündür”. Təhlil etməyi bacarmaq, analiz qabiliyyətini
inkişaf etdirmək, bunun müqabilində də nəyin
üstün olduğunu görməyi bacarmalısan. Bunun üçün mükəmməl təhsil,
düzgün yönəldilmiş mütaliə vasitəsilə
özünüdərk olmalıdır. Mütaliənin,
ədəbiyyatın da önəmi böyükdür. Bu gün yüz cür ədəbiyyat çap olunur
və hər kəs də özününkünün məhz
ədəbiyyatın mərkəzi olduğunu diqtə etməyə
çalışır. Bu gün sivillik adı
altında elə “dəyərləri” qəbul etdirməyə
çalışırlar ki... Əgər bu “dəyərlər”
milli soy- kökü unutdurmağa xidmət edirsə, insanı
vasitəyə çevirirsə, onda buna necə yol vermək
olar?
– Dəyərlərdən
söz düşmüşkən soruşum, milli və dini
dözümlülüklə bağlı keçirilən
elmi konfrans və tədbirlərdə də tez-tez
vurğulanır ki, tolerantlıq bizə kənardan
aşılanan dəyər deyil, bu, bizim qanımızdadır,
həyat tərzimizdir. Sizcə, bu həyat tərzi
hansı dəyərlər əsasında formalaşaraq bu
günə gəlib çıxıb?
– Əvvəla bu, bizim dinimizdən – islamdan gəlir. Dini
xoşgörülük islamın nəticəsində
yaranıb. Bir də bu təbii ki, bizim
milli ruhumuzdan qaynaqlanır. Bizim
güclü, əzəmətli tariximiz var.
Türkçülük tarixini, qəhrəmanlıq silsiləsini
nəzərdə tuturam. Güclü bir
xalq həmişə qarşıdakına ədalətlə və
xoşgörü ilə yanaşır. Çünki
o, böyükdür. Biz türk olaraq həmişə
böyük olmuşuq. Bu baxımdan bizə
yıxılanı kəsməmək, zəifə əl
tutmaq, düşmənin övladını götürüb
saxlamaq kimi nəcib keyfiyyətlər xasdır.
– Fərman
Kərimzadənin “Axırıncı aşırım”ında
olduğu kimi, düşmənə öz ailəsinin namusunu
etibar etmək də həmçinin...
– Bəli,
hətta düşmənlik də ədəb-ərkan çərçivəsində
olmalıdır. Xalq olaraq öz gücünə
arxayın olduğu üçün o mərdliyi
qarşıdakına da aşılamağa
çalışır. Bu, milli ruhdan gələn
bir gücdür. Güclü olan həmişə
zəifə qarşı mərhəmətlə
yanaşır. Digər tərəfdən,
bu, islamla əlaqədardır. İslamı
tənqid etmək istəyənlər onun daha çox qorxu tərəfini
qabartmağa çalışırlar, sevgi tərəfini yox.
Amma gəlin diqqət edək, Qurani-Kərimdə
sevgi sözü qorxu ilə yanaşı işlənib. Yəni, saysaq, Qurani- Kərimdə qorxu ayələri
heç də sevgi ayələrindən artıq deyil. İslam daha çox sevgi dinidir. Sadəcə
olaraq, bəzi insanlar qorxmaqla, bəziləri isə sevgi ilə
islah olunur. Bu da insanın özündən
asılıdır. İnsan Allahını
tanıyırsa və Allaha nisbətdə özünü
görürsə, o dərəcədə o ya sevgiyə, ya da
qorxuya yaxınlaşır. Müqəddəs
kitabımızda da qorxu o kəslərə aşılanır
ki, onlar günaha meyillidirlər. İndi
sual olunur? Niyə qorxu ayələrini dillərinə
gətirirlər, amma sevgi barəsində olan ayələrdən
danışmırlar. İslamda sevgi ilə
yanaşı həm də mərhəmət,
dözümlülük aşılanır. İslamda vurğulanır ki, sənə
qarşı ədalətsiz olandan qisas ala bilərsən, amma
almasan, bağışlasan daha yaxşıdır.
Qurani-Kərimin aşılandığı ən böyük
tolerantlıq “kafirlər” surəsində öz əksini
tapıb: “Mən sizin ibadət etdiklərinizə (bütlərə)
ibadət etmərəm! ? Siz də mənim
ibadət etdiyimə (Allaha) ibadət etməzsiniz!... Sizin öz dininiz var, mənim də öz
dinim! Elə isə sizin dininiz sizə, mənim
dinim də mənə!” Bundan artıq xoşgörü ola bilərmi? Amma bir məsələ
də var ki, bu cür xoşgörü bəzən həddindən
artıq olanda bizə ziyan verib. Qlobal səviyyədə
götürsək, müsəlmanların ən çox əzilən
bir ümmət olmasından başlamış, ermənilərin
Qarabağda yerləşdirilməsinə qədər olan məsələləri
nəzərdə tuturam. Çünki hər
dəfə İslama riayət edərək
qarşıdakına daha çox tolerant yanaşırıq,
çox vaxt da bundan sui-istifadə ediblər və edirlər.
Yaşadığımız ölkə bir
neçə xalqı özündə birləşdirir.
Dövlətin özündən gələn bir
xoşgörü ilə hər bir xalqa, etnik qrupa həm
hörmət, həm də yüksək münasibət var. Azərbaycanda
hansısa xalq o birinin yanında aşağılanmır, nə
də əksinə. Bu baxımdan burada
dövlətin tolerantlığının nəticəsidir
ki, burada hər bir xalq özünü rahat hiss edir. Hələ
üstəlik, yad ölkələrdən gələnlər də
Azərbaycandakı rahatlığı, qonaqpərvərliyi,
yerli xalqın istiqanlılığını, özündən
yuxarı başa keçirtməyini görür, ona görə
də bura gələn bir daha gəlmək istəyir, hətta
burada qalıb yaşamaq, bizneslə məşğul olmaq istəyənlər
də az olmur. Bu məhz dövlət tərəfindən
yaradılan tolerantlıqdır. Bu gün
ictimai həyatın demək olar ki, bütün sferalarında
tolerantlıq özünü balanslaşdırılmış
şəkildə göstərir. Nəzərə
alaq ki, Azərbaycanın əhalisi əsasın türk
kökənlidir. Türk kökənli
olduğumuzdan təsadüfi olaraq söz açmadım.
Bizim tolerantlığımızın bir
kökü də soyumuzun türk olması ilə
bağlıdır. Məhz türk olaraq
böyüklüyümüzdən irəli gəlir ki, Azərbaycanda
ləzgi də, talış da, kürd də, inqiloy da, digər
millətlərin nümayəndələri də özlərini
rahat hiss edirlər. Çünki burada baza
möhkəmdir, heç kəs də burada narahatlıq
keçirmir.
– Sizin tədqiqat
istiqamətiniz həm də milli özünüdərk
problemləri ilə bağlıdır. Bu barədə
söz açmağınızı istərdik.
– Buna
misal olaraq Fransaya diqqət yetirək. Burada milli
özünüdərk o qədər yüksəkdir, öz
millətinin dəyərlərini o qədər yüksək
qiymətləndirirlər ki, hansısa kənar bir qüvvənin
buna qarışıb bunu korlamasını istəmirlər.
Onlarda demokratiya var, amma özləri
üçün, bizim üçün yox. Burada hardasa Qərbin eqoizmi də üzə
çıxır. Yaxud alman xalqı
özünə o qədər yüksək dəyər verir,
adı çəkiləndə o qədər qürur hissi
keçirir ki, bunun yanında hansısa üçüncü
bir xalq gəlib ona yeni bir mədəniyyətmi öyrədəcək?
Ona görə də bunların devizi belədir: mən o qədər
yüksəyəm ki, mənə xidmət olunmalıdır. Və uzun əsrlər boyu bir çox ölkələr
Qərbə xidmət ediblər, Qərbin müstəmləkəsi
olublar. Ona görə də bu gün də
Qərb elə hesab edir ki, Şərqə sivilizasiya verib.
Hazırda Malayziya, İndoneziya, Hindistan, hətta Yaponiya kimi
ölkələrdə də yüksək səviyyəyə
qalxmaq o deməkdir ki, deməli, sən Qərbdə təhsil
almısan.
(Ardı
var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-
9 aprel.- S.6.