“Tolerantlığın, xoşgörünün,
qarşısındakına hörmətin yolu
ilk növbədə özünə və
öz dəyərlərinə hörmətdən
keçir” (davamı)
Müsahibimiz fəlsəfə elmləri
doktoru Könül Bünyadzadədir. Gənc alimlə söhbətimizin
məğzini müsahibimizin
əsasən dini və milli tolerantlığa
fəlsəfi aspektdən
yanaşması, millət
olaraq inkişaf və tərəqqimizin milli və dini
özünüdərkdən keçməsi tezisinin müdafiəsi təşkil
edir.
– Sizin tədqiqat istiqamətiniz həm də milli özünüdərk
problemləri ilə bağlıdır. Bu barədə söz açmağınızı istərdik.
– Buna misal olaraq Fransaya
diqqət yetirək. Burada milli özünüdərk
o qədər yüksəkdir
ki, öz millətinin dəyərlərini
o qədər yüksək
qiymətləndirirlər ki,
hansısa kənar bir qüvvənin buna qarışıb bunu korlamasını istəmirlər. Onlarda demokratiya
var, amma özləri üçün,
bizim üçün
yox. Burada hardasa Qərbin
eqoizmi də üzə çıxır.
Yaxud alman xalqı özünə o qədər
yüksək dəyər
verir, adı çəkiləndə o qədər
qürur hissi keçirir ki, bunun yanında hansısa üçüncü
bir xalq gəlib ona yeni bir mədəniyyətmi
öyrədəcək? Ona görə də bunların devizi belədir: mən o qədər yüksəyəm ki, mənə xidmət olunmalıdır. Və uzun
əsrlər boyu bir çox ölkələr Qərbə
xidmət ediblər, Qərbin müstəmləkəsi
olublar. Ona görə də
bu gün də Qərb elə hesab edir ki, Şərqə
sivilizasiya verib. Hazırda Malayziya, İndoneziya, Hindistan, hətta Yaponiya kimi ölkələrdə
də yüksək səviyyəyə qalxmaq
o deməkdir ki, deməli, sən Qərbdə təhsil almısan.
– Bizdə də artıq belə qəbul edilir.
– Bəli, bizdə də artıq həmin dəyərlərdən
çıxış edirlər.
Mən də hesab edirəm
ki, Qərb dəyərləri hörmətə
layiqdir, ona görə ki, onlar öz dəyərlərinə
hörmətlə yanaşırlar,
özlərinə dəyər
verirlər. Həqiqətən də alman xalqı
böyük xalqdır.
Bunların şairlərini, filosoflarını, mədəniyyətlərini
nəzərə alsaq,
həqiqətən də
böyükdürlər. Amma baxın, Hindistanda da böyük şəxsiyyətlər olub.
Bəs niyə onlar bu gün söz
sahibi deyillər?
Çünki nə qədər
özlərindən desələr
də, yüksək mədəniyyətə sahib olduqlarını
car çəksələr də, yenə də Qərb hardasa deyir ki,
sizə işığı
mən gətirdim.
Doğrudan da istər Taqor, istər Qandi, istər Nehru Qərb təhsili görmüş, Qərbdən
nümunə götürmüş
mütəfəkkirlərdir. Deməli, hardasa Qərbdən bir pillə aşağıda dururlar.
Əvvəl də qeyd etdiyim kim Taqor artıq ömrünün
sonunda öz xalqının içərisindəki
enerjini axtarmağa başlayıb. Axı bu var, axı Hindistan qədim bir mədəniyyət sahibidir.
Yaxud başqa bir mütəfəkkirdən
deyim: Məhəmməd
İqbal. Bu şəxs
Pakistanın yaradılması
uğrunda çalışan
ideoloqlardan biridir.
O deyir, mən nə qədər çalışdım, öz
xalqımı oyadım,
amma oyada bilmirəm. Yenə də deyir ki, müsəlman xalqları arasında oyana bilən yeganə xalqlar türk xalqlarıdır.
Yəni,
məhz müşahidə
nəticəsində və
baş verən prosesləri izləyərək
bu qənaətə gəlib. Bu həmin
Pakistandır ki, Şərq ölkələri
arasında yeganə ölkədir ki, atom bombasına malikdir. Amma bu gün Pakistan Qərbin əlində bir oyuncaqdır. Hətta atom bombası olsa belə, yenə də söz sahibi deyil. Yenə də burada milli özünüdərk
problemi baş qaldırır, Pakistan xalqı
özünü dərk
etmək istəmir. Bu gün Hindistan varlı dövlətlərdən biridir,
amma özünün inkişafını Qərbə
həvalə elədiyi,
gözünü Qərbə
dikdiyi üçün,
həm də özündən imtina edərək Qərbə söykənmək istədiyi
üçün irəli
gedə bilmir.
Bir dəfə
Malayziyada konfransda oldum. Orada Qərbi ancaq
Amerikadan müsəlman
olan bir nəfər təmsil edirdi. Konfransın mövzusu “İslam
və postmodernizm” idi. Konfransda yüksək səviyyədə
Qərb fəlsəfəsini
mənimsəmiş, savadlı
bir şeyx çıxış edirdi.
Ona sual verildi ki,
niyə siz bu qədər bildiyiniz halda ölkənizdə postmodernizm
cərəyanlarına çox
yer vermirsiniz? Cavabında şeyx bildirdi ki, biz hələ kifayət qədər güclənməmişik ki,
yad mədəniyyətlərə
qucaq açaq, biz hələ güclənmək
üzrəyik.
– Bu hikmətli cümlə sübut edir ki, özgə təsirləri qəbul etmək üçün kifayət qədər güclənmək lazımdır.
– Bəli, kifayət qədər güclü olmalısan ki, yad gəlib səni qucaqlayanda yıxılmayasan. Burada böyük hikmət var. Baxmayaraq ki, bu gün Malayziya
universiteti artıq dünyanın hər yerindən tələbələr
qəbul edir, beynəlxalq konfranslar, tədbirlər keçirir,
amma bununla belə onlar hələ özlərini
kifayət qədər
güclü hesab eləmirlər. Orada mən həm də öyrəndim ki, onların rektorundan tutmuş az qala sıravi müəlliminə
qədər əksəriyyəti
Qərb təhsili görmüş mütəxəssislərdir.
Amma onlar kifayət qədər öz xalqını tanıyandan
sonra gedib Qərbi görüb gəliblər, yenə də öz xalqlarına xidmət edirlər.
– Qafqaz regionunda müxtəlif xalqlar yaşayır, ermənilər,
gürcülər...Sizcə,
niyə eyni coğrafi məkanı paylaşmağımıza baxmayaraq
bizim millətimizdə
həddindən artıq
mövcud olan tolerantlıq onlarda çox aşağı səviyyədədir?
– Ermənilər müəyyən
zaman kəsiyində,
son əsrlərdə türklərin
qonşuluğunda yaşayıblar.
Zəif olan biri yanında güclünü görəndə
paxıllıqdan onu yıxmaq üçün fürsət
gözləyir. Əvvəl özü
çalışır, sonra tərəfdar axtarır, quyu
qazır, bir sözlə, hər vasitədən istifadə
edir ki, zəif görünməsin. Doğru
qeyd elədiniz ki, məhz güclü
olanlar tolerant ola bilir. Məhz özünə əmin olan xalq tolerant ola
bilər. Nə qədər desələr
də ermənilər
özlərinə əmin,
özlərinə dəyər
verən xalqdırlar,
bu belə deyil. Bəzən hətta bizə
də nümunə gətirirlər ki, görürsünüzmü, erməni
erməninin tərəfini
necə saxlayır?
Amma əslində vəziyyət
necədir? Ermənilər hansı erməniyə dəstək olurlar? Ermənilər yalnız onların
işlərinə hansısa
maddi yardım eləyə bilən erməniyə dəstək
dururlar. Acından ölən
erməni nə digər erməniyə, nə də Ermənistana maraqlı deyil. Onların müəyyən məqsədi
var, müəyyən
mənafe güdürlər.. Bu da ondan ibarətdir ki, mən türkün
yanında duran müddətdə zəif
görünməməliyəm. Sərkisyanın dediyi bir cümləyə diqqət yetirək: “Biz Xocalını ona görə törətdik
ki, bizə aşağı baxırdılar,
bizi qorxaq millət bilirdilər”. Deməli, sanki Xocalı soyqrımını törətməklə
özlərini təsdiq
etmiş oldular. Ermənistan necə
tolerant ölkə ola bilər axı, bunlar başqa xalqı yanında saxlaya, onunla yola gedə
bilmir, başqaları
ilə normal münasibət
qurmağı bacarmır.
Rusu, farsı
yalnız ona görə qəbul edirlər ki, bunlar erməniyə arxa durur, türklə
mübarizədə kömək
edir. Orada acından ölənlər
günü-gündən çoxalsa
da onlar məqsədlərindən geri
çəkilməyəcəklər.
Çünki nə qədər
ki, türk var, onlar rahat
olmayacaqlar. Azərbaycanın əsas əhalisi türk olub, hakimiyyət onun əlində olub, diqtə edən o olub. Bizim mədəniyyətimiz aparıcı olub. Bu gün bütün
Qərbin də türkü sevməməsi
çox normaldır.
Osmanlı imperiyası neçə
illər Qərbə
hakim olub. Onlara mədəniyyət,
sivilizasiya, rahatlıq
verib. Bu gün Macarıstan da etiraf edir
ki, Osmanlı imperiyası olmasaydı, bizim dilimiz çoxdan
yox olardı. Bu əsarət olmayıb,
himayə olub. Əsarət
altında olan Hindistan olub. Əgər belə olmasaydı, bu gün ingilis
dili Hindistanda dövlət dili olmazdı. Amma türk hər
yerdə mənəvi
böyüklüyünü göstərib. Digər xalqlara
öz mədəniyyətlərini,
adət-ənənələrini saxlamağa, qorumağa, yaşatmağa icazə verib, şərait yaradıb. Eyni zamanda göstərib
ki, o böyükdür.
Niyə ermənilər indiyədək
bizim dastanlarımızı,
mahnılarımızı, hətta milli xörəklərimizi belə
özününküləşdirməyə
çalışır, özlərininki
elan edir? Çünki bütün saydıqlarımın
qədim tarixi var, türkün o tarixi vasitəsilə ermənilər özlərinin
kökünü bərkitməyə
cəhd edirlər.
Amma biz bu plagiat, özününküləşdirmə
faktlarına bir dəfə dillənirik, bir dəfə dillənmirik. Bəzən də
onların belə cəhdlərinə əhəmiyyət
belə vermirik.
– Böyüklük bizdə
qalsın deyirik, amma onlar da
mütəmadi, ardıcıl
şəkildə öz
işlərini davam etdirirlər...
– Bəli, elə bu çəkdiyiniz misala diqqət yetirək: “böyüklük
bizdə qalsın”- yenə də özümüzü böyük
hesab edərək dözümlülük nümayiş
etdiririk.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 10 aprel.- S.6.