“Tolerantlığın, xoşgörünün,
qarşısındakına hörmətin yolu
ilk növbədə özünə və
öz dəyərlərinə hörmətdən
keçir” (davamı)
Müsahibimiz fəlsəfə elmləri
doktoru Könül Bünyadzadədir. Gənc alimlə söhbətimizin
məğzini müsahibimizin
əsasən dini və milli tolerantlığa
fəlsəfi aspektdən
yanaşması, millət
olaraq inkişaf və tərəqqimizin milli və dini
özünüdərkdən keçməsi tezisinin müdafiəsi təşkil
edir.
– Biz unuduruq ki, tarixlə
yaşamaq olmaz. Bu təkcə türklərə
yox, müsəlman xalqlarına aid bir anlayışdır, biz keçmişlə
yaşayırıq. Bizim tariximiz
zəngin olub, şanlı olub. Biz arxaya baxa-baxa gedirik. Ancaq onu da unutmayaq
ki, arxaya baxa-baxa gedən nə ayağının altını
görmür, nə də qarşısını.
Bu ona gətirib çıxarır ki, Babək, Koroğlu, Qaçaq Nəbi nəsli deyə-deyə, fəxr eləyə-eləyə bu günümüzü yaddan
çıxarırıq, bu
günümüzü dərk
eləyə bilmirik. Axı inkişaf getməlidir. Su da axmasa iylənər. Düşüncə tərzimiz
də inkişaf etməlidir, inkişafa açıq olmalıyıq.
Bəzən nələrisə
atmağı da, nələrdənsə imtina
etməyi də, nələrisə qəbul
etməyi də bacarmaq lazımdır. Yoxsa yeni mərhələyə
keçmək mümkün
deyil. Deməli, biz də nəyisə atmağı bacarmalıyıq,
amma nəyi, bax bunu düzgün
müəyyənləşdirmək lazımdır. Deməli, öz mədəniyyətimizi,
milli dəyərlərimizi,
milli kimliyimizi elə dərindən bilməliyik ki, nəyi atmağın, nəyi saxlamağın da vacib olduğunu
anlaya bilək. Bu mənimdir, buna toxuna bilmərəm konsepsiyası ilə yaşamaq da mümkün deyil. İslam da inkişafa
açıqdır. İslam
da düşünməyə,
yenilənməyə, irəli
getməyə çağırır.
Böyüyük, amma
böyüklüyü daha
da böyütmək lazımdır. Böyüklüyü
qoruyub saxlamaq və inkişaf etdirmək lazımdır.
Əbu Turxanın “kəsilməz tarix” adlı gözəl bir prinsipi var. Bunu hər yerdə
misal çəkirəm.
Bu prinsipə görə
bu gün bir xalq yoxdursa,
deməli, keçmişi
də yoxdur. Bu gününü düzgün
qurmaqla kəsilməz
tarix təmin olunur. Nədir kəsilməz tarix? Əgər bir xalq müəyyən müddət ərzində
tarixdən gələn
inkişafını kəsir
və müəyyən
müddət fasilə
verirsə, yenidən həmin nöqtəyə
gələ bilməz,
onu davam etdirə bilməz. Həmin tarix kəsilməməlidir, davam
eləməlidir. Kəsilərsə,
yenidən hər şeyi sıfırdan başlamalı olacaq. Ona görə imkan vermək lazım deyil ki, kökümüzdən
qırılaq, potensialımızı
itirəndən sonra yenidən onu axtarmağa başlayaq, ona qayıtmağa çalışaq. Qayıtsaq,
yenə sıfırdan
başlamalı olacağıq.
Buna görə də
biz bugünümüzü düzgün qurmalıyıq.
Bunun üçün
həm milli, həm dini dünyagörüşümüzün
inkişafı, həm
də təhsilin vəziyyəti nəzərə
alınmalıdır. Bu gün
dini etiqadımızın
düzgün dərk olunması da vacib məsələlərdəndir.
Bəzən özünü
göstərən dini
separatizm meyilləri də məhz dini etiqadımızın düzgün dərk olunmamasından irəli gəlir. Burada istər yazıçılarımızın, istərsə də filosoflarımızın fəaliyyəti
bir-birini tamamlamalıdır.
Bu baxımdan bizdə
də mərkəzi xətt milli və dini özünüdərk
olmalıdır.
– Dediyiniz milli və dini özünüdərk
üçün konkret
nələr lazımdır?
– İlk növbədə bizə mükəmməl
təhsil lazımdır.
Məhz yüksək təhsil istiqamət verəcək ki, hansı ədəbiyyatı
oxusun, hansı dünyagörüşə malik
olsun. Bu lap bağçadan
başlamalı bir prosesdir. Çox təəssüflə
qeyd eləməliyəm
ki, bu gün
orta məktəbi qurtaran gənclərimizdə
milli ruh, milli çalar çox zəifdir.
– Dini çalar da həmçinin. Sizcə, məktəbdə
lazımi səviyyədə
dini bilgi verilirmi? Yəqin ki, islam lazımi
səviyyədə orta
məktəblərdə təbliğ
olunsa, öyrədilsə,
bu gün uşaq intiharlarının
dəhşətli statistikası
ilə qarşı-qarşıya
qalmazdıq...
– Bəli, qeyd etdiyiniz kimi dini çalar da lazımi səviyyədə deyil. Ya tamam ifrata
varırlar, ya da tamam kosmopolit
olmağa meyillənirlər. Deməli, qızıl ortanı tapa bilmirik. Bu gün dini təhsil
zəifdirsə, yaxud fanatizmə gedib çıxırsa, bunun günahkarı ancaq və ancaq təhsili
verəndir. Unutmayaq ki, ayrı-ayrı cəmiyyətlər, bəzi
imperialist mənafelərə qulluq eləyənlər əllərini aşağı
salıb oturmurlar, yatmırlar. Onlar özlərinə sərf
eləyən şəkildə
bizə zərərli
informasiyanı ötürürlər.
Bunun önündə
akademik səviyyədə,
dövlət səviyyəsində
tənzimlənən bir
tədris yoxdursa, onda həmin ayrı-ayrı qruplar məqsədlərinə çatırlar.
Deməli, biz öz əlimizlə övladımızı
həmin cəmiyyətlərə
təhvil vermiş oluruq. Bayaq qeyd
etdiyiniz uşaq, məktəbli intiharlarına
gəlincə, burada bir neçə səbəb bərabər
götürülüb araşdırılmalıdır.
Hansı bir proses bu intihara
gətirib çıxarır?
Burada cəmiyyətin
də rolu böyükdür. Problemdən
çıxış yolu
tapmaq üçün
təkcə dini baxımdan yox, kompleks yanaşma tələb olunur. Bayaq dediyim kimi dini
özünüdərklə yanaşı uşağa,
yeniyetməyə, gəncə
milli kimliyi də dərindən öyrədilməlidir. O bilməlidir
ki, hardan gəlib, kökü hardandır, hara gedir, nəyə xidmət etməlidir? Bunun isə kökü yenə təhsilə dayanır. Mükəmməl
təhsil vasitəsilə
şagirdə dünyəvi
biliklərlə yanaşı,
dini və milli kimliyi aşılanmalıdır.
Bu gün yeni yetişən gəncliyimizdə
Qərb, Avropa təsiri aşkar duyulur. Bütün bunlara qarşı milli və dini kimliyimizi
sipər edərək
duruş gətirə
bilərik. Özümüzü
tanımalıyıq. Tariximizi,
mədəniyyətimizi, keçmişimizi,
dinimizi, milliyətimizi
tanımalıyıq. Bütün
bunları da kənardan gələn hansısa təsadüfi bir ədəbiyyatdan, müəllifdən, yaxud iradəsini diqtə etməyə çalışan
kimdənsə yox, öz mütəfəkkirlərimizdən,
öz yazarlarımızdan
öyrənməliyik. Niyə məhz özümüzünkü?
Çünki özümüzünkü
məhz öz milli ruhumuza uyğun olanı verəcək. Bu gün məsələn , belə
bir fakt mövcuddur ki, ABŞ- da islamı qəbul etmək istəyən
əsgərlər üçün xüsusi Qurani- Kərim tərcümə
ediblər. Orada bəzi məsələləri, sözləri,
ayələri “yüngülcə” dəyişməklə
bütöv ideyaları dəyişiblər və bunu ingilis
dilinə tərcümə edib əsgərlərə təqdim
edirlər. Onlar Qurani-Kərimi oxuyurlar, amma təhrif olunmuş
variantını. Deməli, biz dini olduğu kimi dərk eləməliyik,
xurafat tərəfini, təhrif olunmuş variantını yox.
O olduğu kimi, akademik səviyyədə. Bundan başqa
tariximizi öyrənməklə, keçmişimizi bilməklə
yanaşı, orada ilişib qalmamalıyıq,
bugünümüzü dərk etməli, inkişafa meyillənməliyik.
– Konkret
olaraq siz kimdən öyrənirsiniz, gənclərə də
kimi oxumağı məsləhət görürsünüz?
– Mənim
özüm klassiklərlə yanaşı, müasir dövrdən
ilk növbədə tez-tez görkəmli mütəfəkkir,
filosof Səlahəddin Xəlilovun
kitablarına müraciət edirəm. Çünki Səlahəddin
müəllimin yaradıcılığında həm milli
ruh, həm islam dəyərlərinin düzgün qiymətləndirilməsi,
həm də Qərb mədəniyyəti var. Onun
yaradıcılığında bu saydıqlarım bir sintez
halında birləşir. Səlahəddin müəllim
özü isə tez-tez Hüseyn Cavidə, mərhum alim Xudu Məmmədovun
yaradıcılığına müraciət edir. Xudu Məmmədovda
da həm Qərbi tanımaq var, həm də milli ruh var. Son
günlərdə hind mütəfəkkirlərini mütaliə
edərkən bildim ki, Qandi rus yazıçısı Tolstoya
müraciət edir, ona nəzərən öz xalqına dəyər
verir. Sonra gördüm ki, yenə də Tolstoydan nümunə
götürərək Səlahəddin Xəlilov öz
xalqı və dini barəsində yazır. Məhz təfəkkür, düşüncə yüksəldikcə
daha yuxarıdan baxıb daha çox şey görmək
mümkündür. Bu zaman əsl dəyərləndirmə
qabiliyyəti yaranır. Niyə məhz Səlahəddin Xəlilovun,
Xudu Məmmədovun adını çəkirəm?
Çünki onlar milləti oyatmaq istəyən şəxsiyyətlərdir.
Əgər Xudu Məmmədov “qoşa qanad” deyib elmlə mənəviyyatı
bərabərləşdirməyə
çağırırsa, əgər Səlahəddin Xəlilov
“mənəviyyat fəlsəfəsi” deyib özünüdərkdən
yazırsa, niyə gənclər bunu oxuyub milli və dini
kimliklərini dərk etməyə
çalışmasınlar? Milli kökümüzü hər
şeydən üstün tutan
yazıçılarımızı niyə oxumayaq?
Şükürlər olsun ki, bizdə belə kamil insanlar var.
İnkişaf da, bəşərilik də özünüdərkdən
başlayır. Millət olaraq tərəqqiyə aparan yolumuz
məhz milli və dini özünüdərkdən
keçir.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-11 aprel.- S.4.