Tanıdığımız və
“tanımadığımız” məşhurlar...
Belə-belə işlər, Əliqismət müəllim...Heç ağlıma da gəlməzdi ki, günlərin bir günü özümüzü yenidən oxuculara, tamaşaçılara, dinləyicələrə, hətta dost-tanışlara, qohum-əqrabaya belə, yaxından tanıtmalı olacağıq. Sən demə, yaşanan ömürlərdən qalan ancaq yaddaşdakı xatirələrmiş ki, onu da zaman-zaman toz basır, bizim yaşıdlarımızın çoxu xatirələrini söyləməyə auditoriya tapmır, müasirlərimiz olan gənc nəslin isə keçmişi öyrənməyə həvəsi və vaxtı da yoxdur. Mən onları heç qınamıram da, İNTERNET boyda nəhəg bir xəzinə var əllərində. Necə deyərlər, dünya barmaqlarının ucunda, hadisələr gözlərinin önündə, planetin bu başında oturub o biri başı ilə danışmaq, yazışmaq, bir-birlərini virtual görmək və sevmək şansı da ki, istəklərinə bağlı...
Bu nostalji dolu gəzişməmə səbəb bəzi mətbuat orqanlarında çalışan həmkarlımın sizin haqqınızda yaydığı təəccüb dolu bir xəbər oldu. Qəzetçilər heyrətlə yazırdılar ki: “Musiqili Komediya Teatrının direktoru Əliqismət Lalayevin sən demə, həm də gözəl aktyorluğu varmış...”. Onlar televiziya kanallarının birində bədii qiraətinizi görüb demişdilər bunu...
Mən həmişə demişəm və bu gün də təkrarlamaq istəyirəm ki, hər bir insanın ömrü onu tanıyanların yaddaşı qədərdir. Yaddaş da ki, çox incə və ehtiyatla davranmağı sevən bir nəsnədir. Bir də görürsən virtual dostluqlarda olduğu kimi, yaddaşlara elə blok qoyurlar ki, nə səbəbini bilirsən, nə də yenidən ora qayıtmağı qüruruna sığışdırırsan...Nə isə , bu bir ayrı söhbətin mövzusudur...
Bəli, bilənlər, görənlər, bir vaxt sizin mahir ifaçılığınıza və tamaşalarınıza həsəd aparanlar, bu gün də təəssüflə söyləyirlər ki, məmurluq fəaliyyəti ilə bağlı olaraq, Azərbaycan teatrı Əliqismət Lalayevin simasında istedadlı və bənzərsiz bir rejissoru, gözəl bir aktyoru itirdi. Ancaq...sizi ilk gənclik illərindən tanıdığım üçün inamla deyə bilərəm ki, əslində bir vaxt aktyor kimi səhnəyə çıxaraq bir-birindən maraqlı obrazlar yaratmağınızın əsas səbəbi, rejissorluğunuzdan irəli gələn bir ehtiyacı susdurmaq, ovundurmaq cəhdi idi. Yoxsa, Tofiq Kazımov kimi qüdrətli bir rejissordan və pedaqoqdan aldığınız dərsin meyvələrini dərə bilməzdiniz, ya da ki, bir vaxtlar böyük bir həvəslə seçdiyiniz peşəyə, sənətə sədaqətsizlikqə qınayardınız özünüzü...İncəsənət İnstitutunu bitirərkən diplom işi kimi quruluş verdiyiniz tamaşa – o zaman Azərbaycan dilində ilk dəfə səslənən Amerikalı dramaturq T.Ulyamsın “Sökülən yurd” pyesi barədə o dövrün nüfuzlu rəsmi qəzetlərinin yazdığı ümid dolu resenziyalardakı fikirlərə biganəliyiniz üçün də yəqin ki, özünüzü bağışlamazdınız heç vaxt. Ən əsası sinfini əla qiymətlərlə bitirdiyiniz o qüdrətli kişinin – Tofiq Kazımovun əməyini, aldığınız qırmızı diploma çəkilən zəhməti, gözü yollarda, qulağı səsdə olan Əzizə ananın ümidlərini daşa vurmuş olardınız...Siz tale yolunuzu özünüz seçdiyinizdən doğulduğunuz ocağın, adı gedəcəyiniz ünvanla həmqafiyə olan Salyanın yollarını Naxçıvana calamaq qismətini də təhtəlşüur qəbul etmişdiniz.
Sizin üçün ən böyük sınaq meydançası-həm həyat, həm də səhnə fəaliyyəti anlamında-Naxçıvan oldu.
“1980-ci
ilin isti yay günlərinin birində Naxçıvana bir gənc gəldi.
Əvvəlcə Mədəniyyət Nazirliyində
çalışdı. Təyinatla rejissor göndərilsə
də, teatrda boş rejissor ştatı olsa da, onu işə
aktyor kimi qəbul etdilər...Teatrda ilk işi isə P. Messinanın “Sükut
divarı“ tamaşasında Antonio rolu oldu. Bu tamaşa
Bakıda göstəriləndən sonra “Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzeti yazmışdı ki: “Əliqismət
Lalayev öz
emosional və təbii oyunu ilə bütün tərəf-müqabillərindən
fərqlənirdi.”
Naxçıvan
Poeziya Teatrı fəaliyyətə başlayanda səhnəyə
qoyulan ilk pyes dahi Azərbaycan dramaturqu, romantik
poeziyamızın ustadı Hüseyn Cavidin həyatına və
yaradıcılıq taleyinə həsr olunmuş “Mənim
Tanrım gözəllikdir, sevgidir” əsəri oldu və Əliqismət Lalayevə Cavid əfəndinin
obrazını yaratmaq həvalə
edildi. Hüseyn Cavidi ilk dəfə səhnədə
canlandırmaq, həm də salonda şairin ciyərparasının
– Turan xanımın əyləşdiyini bilmək cavan aktyor
üçün çox çətin və ağır
sınaq idi. Əliqismət müəllim indi də tez-tez o
anları xatırlayır və sidq-ürəklə deyir ki, əgər
bu gün məni təkrar bu tamaşaya dəvət etsəydilər
və möcüzə baş versəydi, Turan xanım salonda
oturub illər boyu xəyalında
sevib – əzizlədiyi, yaddaşının aynasında
yaşatdığı babasının-o ayrılıq məqamındakı
kimi gənc, gözəl,
müdrik və qüdrətli babasının səhnəyə
çıxacağını dördgözlə gözləsəydi, inanın ki, mən
səhnəyə çıxa bilməzdim. Ancaq o vaxt tamam gənc
idim və görünür hələ çox mətləbləri
yetərincə dərk etmək iqtidarında deyidim.
Yeri gəlmişkən,
mən həmkarım Cəlil Vəzirovun-bu tamaşanın
yaranma prosesini yaxından izləyən və tamaşanın
qazandığı uğuru gözləri ilə görən
jurnalist-tədqiqatçının qeydləri ilə fikrimi
bir qədər də cilalamaq, həmin tamaşa gecəsi
yaşananların dəqiq mənzərəsini göz
önündə sərgiləmək istəyirəm:
“Bütün tamaşa boyu Cavid — Əliqismət Lalayev səhnədədir
və hadisələrin mərkəzində dayanır. Biz Cavidi gah
gülər, gah çılğın, gah qəzəbli, gah
da mülayim görürük. Aktyor Cavidin keçirdiyi
mənəvi iztirabları, şairin romantik ovqatını səhnədə
ustalıqla canlandırır”.
Hüseyn
Cavid şəxsiyyətinə və poeziyasına tükənməz
maraq və sevgi ona çox fərqli və çox da
maraqlı bir obraz yaratmaq imkanı verdi. Bu tamaşa və onun oynadığı rol barədə
o vaxtlar çox yazıldı, çox deyildi, lakin gənc
aktyor üçün ən böyük qiymət, ən dəyərli
mükafat Turan Cavidin “Mən babamı gördüm, sağ
ol!”- sözləri oldu.
Tanınmış
rejissor Azər Paşa Nemət o vaxtlar Naxçıvan teatr aləmi
ilə sıx əlaqə saxlayan istedadlı rejissorlardan idi.
O, kollektivlə görüşəndən sonra quruluşunu
verdiyi “Kabinet əhvalatı” pyesində baş rolu
oynamağı Əliqismət Lalayevə həvalə
etmişdi, gənc aktyor həm də bu tamaşada rejissorun
assisenti kimi xeyli zəhmət çəkməli olurdu.
Naxçıvan teatrının 80-ci illərin uğur
qazanmış səhnə əsərlərində
oynadığı obrazları ilə Ə. Lalayev teatrın
aparıcı aktyorları arasında öz yerini möhkəmlətsə
də, fikri-zikri əsas sənətinin – rejissorluğun
yanında idi.
Oynadığı rolların hamısına əmək sərf
eləmişdi, yuxusuz gecələr keçirmişdi, bir
mizanı, bir hərəkəti tapmaq, cılalamaq
üçün dönə-dönə məşq
etmişdi, ancaq nə qazandığı uğurlar, nə
tamaşaçı alqışları, nə də mütəxəssislərin
müsbət rəyi onun arzusuna və can atdığı niyyətə
mane olmağa qadir deyildi.
Sizin, Əliqismət
müəllim, “Həyat rejissoru” adlı kitabınızda
çap olunmuş məqaləsinə bir neçə dəfə
istinad etdiyim müəllifi, bütün həyatını Azərbaycan,
ilk növbədə isə Naxçıvan teatrının
tarixini araşdırmağa, bir çox sənət
adamları və teatr tamaşaları barədə sanballı
resenziyalar yazmağa həsr edən teatrşünas, mərhum
Cəlil Vəzirovu ehtiramla yad edirəm. Çünki
yazılanlar əşyayi-dəlil kimi qalır və yeri gələndə
bir çoxlarının istifadə etdiyi qiymətli mənbə
olur. Onun bir əyalət teatrında
sizin yaratdığınız rollar, quruluş verdiyiniz
tamaşalar, bu şəhərin
mədəni-ictimai həyatında bu gün də görünən yeriniz və sizi
tanıyanlar tərəfindən ehtiramla xatırlanan fəaliyyətiniz
barədə bir kitab da hazırladığından xəbərdaram
və deyilənə görə
o kitab elə sizin təvazökarlığınızın
ucbatından hələ də çap edilməyib. Nə bilmək
olar, bəlkə o kitab oxuculara təqdim edilsəydi, bu
günün gəncliyi sizi daha yaxından tanıyardı!
Mən bu
an, 5-10 il sonra hansısa cavan bir jurnalistin
heyrətlə verəcəyi sualı da eşidirəm: deyirlər,
Əliqismət Lalayev həm də yaxşı rejissor olub, bu
düzdür?
Bu
yazıdan sonra həmin
sualın gündəmə gələcəyini,
maraq doğuracağını nəzərə alıb onu
cavablandırmağa tələsirəm: bəli, Əliqismət
Lalayev istedadlı, öz dəsti-xətti olan, fərqli səhnə
yozumuna malik , novator bir rejissor
olub!
İstər
Naxçıvandakı uzun illər teatr
yaradıcılığı, istər Azərbaycan Respublikasının
Mədəniyyət Nazirliyi İncəsənət Baş
İdarəsinin rəisi və sonralar Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyində incəsənət şöbəsinin
müdiri vəzifələrində işləyərkən
ölkə teatrlarının inkişafı,
yaradıcılıq fəaliyyətinin istiqamətləndirilməsi
sahəsində onun xidmətləri xüsusi qeyd edilməlidir.
Hələ Naxçıvan teatrında quruluşcu rejissor vəzifəsində
çalışarkən istedadlı aktyor və rejissor
elə ilk tamaşalarından teatr ictimaiyyətinin diqqətini
cəlb etmiş və mütəxəssislər hər zaman
onu bacarıqlı, ümidverici bir yaradıcı şəxs
kimi qiymətləndirmişlər. Onun
hazırladığı əsərlər ideya-bədii
düşüncə tərzi, səhnə yozumu,
müasirliyi, gənclik cəsarəti ilə fərqlənmiş,
bu tamaşalar müxtəlif illərdə Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət Nazirliyinin xüsusi
mükafatlarını almışdır.
Naxçıvan teatrında quruluş verdiyi əsərlər
arasında Hüseyn Cavidin “Ana” və “Uçurum” mənzum
dramları, Cəlil Məmmədquluzadənin “Kişmiş
oyunu” və “Kamança” pyesləri əsasında “Keçən
günlər” komediyası, Emin Sabitoğlu və Sabit Rəhmanın
“Hicran” musiqili komediyası, Hidayət Orucovun “Məni
qınamayın” psixoloji
komediyası, Aleksandr Ostrovskinin “Günahsız müqəssirlər”,
Aleksey Dudaryevin “Astana”əsərləri... siyahını
uzadıb sizi yormaq istəmirəm. Ancaq inamla deyə bilərəm ki, aktyorluq və
rejissorluq fəaliyyəti
Naxçıvan teatrının əsl intibah və
çiçəklənmə dövrünə təsadüf
edən Əliqismət Lalayevin özü də elə bu
inkişafın və tərəqqinin inkişaf mexanizmini hərəkətə
gətirən əsas qüvvələrdən biri idi. Təəssüf ki,
o illər bir çox teatr tamaşalarının, kütləvi
tədbirlərin kino və ya
televiziya lentlərində əbədiləşdirilməsi o qədər
də asan məsələ deyildi, hər kəsin də evində
videokamera və ya bu gün dəbdə olan elektron informasiya
texnologiya nümunələri yox idi və ən əsası o
ilin gəncliyi də öz istedadinı bu yolla təbliğə
o qədər həvəsli deyildi sanki. Elə bu
səbəbdən də Azərbaycan Televiziyasının
qızıl fonduna daxil olan “Ana” (H.Cavid) faciəsindən
başqa bir tamaşa qalmadığından, bu səhnə əsərlərinin
təsir gücünü yalnız sözün köməyi
ilə cızmaq məcburiyyətindəyik və nə
yazıq ki, söz bəzən hiss və duyğuları
görüntü qədər dəqiq və rəngli ifadə
etmək təsirinə malik olmur.
Əliqismət Lalayev bu gün də rəhbərlik
etdiyi Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrının fəaliyyətində
diqqəti cəlb edən uğurlu tamaşaların
hazırlanmasına imza atır. Onun layihəsi ilə
teatrda qoyulan əsərlər bu gün Musiqili Komediya
Teatrının yaradıcılığında əsl
dönüş yaradıb.
Teatr
ictimaiyyəti tərəfindən böyük maraqla
qarşılanan və dövlət teatrları tarixində ilk
antrepriz tamaşa kimi yadda qalan N.Qoqolun “Evlənmə” (2011)
tamaşası məhz Əliqismət Lalayevin rəhbərlik
etdiyi dövrdə ən yaxşı səhnə əsəri
kimi Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin “Zirvə”
mükafatına layiq görüldü.
Milli teatr
sənəti sahəsindəki uğurlarına görə
2012-ci ilin may ayında “Yaxşıların yaxşısı”
Milli Mükafatına layiq görülmüş teatr rəhbəri,
kollektivin vətənimizin hüdudlarından kənarda
tanınması üçün də böyük layihələr
həyata keçirib. Belə ki, son 4 ildə teatr bir çox
Beynəlxalq Festivallarda iştirak etmiş, Rusiya (Moskva,
Novosibirsk, Yekaterinburq), Gürcüstan (Tiflis, Marneuli, Bolnisi),
Türkiyə (Bayburt) dövlətlərində qastrollarda
olmuş, həmçinin Azərbaycan teatrının 140 illik
tarixində ilk dəfə olaraq okeanın o tayına – Amerikaya
səfər etmişdir.
Beləliklə,
sanki yaxşı “Tanıdığımiz məşhurlar”dan
birinin – Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya
Teatrının direktoru, Əməkdar İncəsənət
Xadimi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının, Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinin
üzvü Əliqismət Lalayevin aktyorluq və rejissorluq
fəaliyyəti ilə qısaca da olsa sizi tanış etdik,
bir sualın da cavabını
çözdük. Və bir daha əmin olduq ki, bu gün milli teatr sahəsində
çalışan hər kəslə Əliqismət Lalayevin
müzakirə edə bilmək və həlledici söz demək
haqqı var. Çünki o, həm yaxşı ədəbiyyatçı,
bacarıqlı teatr təşkilatçısı,
istedadlı aktyor və
doğrudan da əsl səhnə və həyat
rejissorudur...
Telli Pənahqızı
525-ci qəzet.-
2013.- 12 aprel.- S.7.