“Tolerantlıq Şərqdə, xüsusən
də Azərbaycanda mədəni dəyərə, əxlaq
normasına çevrilib”
PROFESSOR ŞAHLAR ƏSGƏROV:
“ÖLKƏDƏ ÜMUMMİLLİ BİRLİYİN ƏLDƏ
OLUNMASINDA DİNİ VƏ ETNİK TOLERANTLIĞIN
BÖYÜK ROLU VAR”
Azərbaycanın
tanınmış elm adamlarından və ictimai xadimlərindən
olan professor Şahlar Əsgərovla söhbətimizdə onun
ölkəmizdə dini və etnik tolerantlığın –
dözümlülüyün ənənələri, həmçinin
qarşılıqlı xoşgörünün müasir səviyyəsi
barədə fikirlərini öyrəndik. Bu mövzuda
özünəməxsus düşüncə və
mülahizələrini dilə gətirən müsahibimiz
tolerantlığın ölkədə milli birliyin bərqərar
olunması baxımından əhəmiyyəti, həmçinin
dövlətin bu sahədə yürütdüyü siyasət,
apardığı işlər haqqında da fikirlərini
açıqladı.
–
Şahlar müəllim, istərdik əvvəlcə dini və
etnik tolerantlıq, dözümlülük və
qarşılıqlı xoşgörü
anlayışları barədə, bunların mahiyyətilə
bağlı fikirlərinizi açıqlayasınız.
–
Hesab edirəm ki, tolerantlıq sözünün bizim dilə tərcümədə
“dözümlülük” kimi götürülməsi, yəni
bu kəlmənin arxasında duran münasibət real vəziyyəti
düzgün əks etdirmir. Bizim bu fenomenə münasibətimiz
türk dilində işlədilən “xoşgörülü”
ifadəsinə daha yaxındı və ondan daha yüksəkdir.
Azərbaycanda tolerantlıq dövlət siyasətinin tərkib
hissəsidir. Bu səbəbdən də ölkəmiz bu
istiqamətdə çoxlu beynəlxalq tədbirlərə ev
sahibliyi edir. Misal kimi, illər öncə Bakıda
keçirilən Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumunu və ya “XXI əsr: ümidlər və
çağırışlar” devizli Beynəlxalq Humanitar Forumu
yada salmaq olar. Hər iki forumun açılışında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev iştirak edib.
Ümumdünya Mədəniyyətlərarası Dialoq
Forumunun açılışında çıxış edən
Prezident bildirib ki, bu Forumun Bakıda keçirilməsi təsadüfi
deyil. Çünki Azərbaycan qədim dini və milli
tolerantlıq ənənələrinə malikdir. Prezident bu
fenomenə münasibətini belə ifadə edib: “Müxtəlif
millətlərin və dinlərin nümayəndələri həmişə
Azərbaycanda bir ailə kimi yaşayıb və dövlətin
bərabər müdafiəsindən istifadə ediblər. Biz
istəyirik ki, bizim təcrübəmiz öyrənilsin və
başqa ölkələrdə maraq doğursun, çünki
bu, nadir təcrübədir”.
–
Tolerantlıq ilə milliliyin həmahəngliyi, sizcə, nə
dərəcədə mümkün və vacibdir?
–
Bunlar harmoniyada olanda tolerantlıq, Prezident İlham Əliyevin
dediyi kimi “güc mənbəyinə” çevrilir. Bu tezisin təsdiqi
üçün ABŞ və Böyük Britaniyanın təcrübəsini
yada salmaq kifayətdir. Azərbaycanda tolerantlıq ənənəsi
var. Yaxın tariximizdən bir neçə misal gətirmək
istəyirəm. Bu istiqamətdə ulu öndər Heydər Əliyevin
bir kəlamında deyilir: “Başqasının fikrinə
hörmət etmək, ondan faydalı bir şey götürmək
qabiliyyəti hər bir adama lazımdır”.
Azərbaycanda yadelliyə, gəlməyə
münasibət həmişə
yaxşı olub. Ancaq tarixi təcrübə göstərir ki, bəzən lazım olandan daha çox
tolerant olmaq bizə bəlalar da gətirir. Misal üçün, ermənilər
bizim qədərindən
artıq dözümlü
davranmağımızdan sui-istifadə edərək, əvvəlcə bu torpaqlara qonaq qismində gəldilər,
sonra məskunlaşdılar,
daha sonralar isə torpaqlarımızı
zaman-zaman ələ keçirə bildilər.
Bu səbəbdən də
dilimizdə “qoy özümə yer elərəm, gör sənə neylərəm”
ifadəsi ictimai şüurda geniş yer alıb.
Beynəlxalq səviyyədə tolerantlıq
anlayışına belə
açılış verilir:
“dözümlülük – ilk növbədə insan azadlıqları və
universal hüquqların etirafı
əsasında formalaşan
fəal münasibətdir”.
Son onilliklərdə dünyada böyük dəyişikliklər
baş verib. Bu hadisələr də tolerantlıq fenomenini diqqətdə
saxlanılmasına və onun tarixi, elmi-fəlsəfi mahiyyətinin
hərtərəfli araşdırılmasına ehtiyac duyulur.
Bəşəriyyətin keçdiyi son elmi-texniki inqilablar
dünyanı qloballaşdırdı. Yəni dünya dövlətlərini
bir-birindən qarşılıqlı asılılıq
halına gətirildi. İndi insanlar saatda 1000 km sürətlə
yerlərini dəyişə bilirlər. Nəticədə
müxtəlif əlamətlərə malik insanlar (dərinin
rəngi, irq, cins, dil, din, siyasi, milli, sosial və sair) bir-birinə
nüfuz edirlər. Yüz il öncə bu yerdəyişmələr
təhsil və elm ocaqlarında baş verirdisə, indi bu
müxtəlif sahələrdə – ticarətdə, beynəlxalq
tədbirlərdə, müzakirələrdə baş verir.
Müəyyən obyektiv və subyektiv səbəb ucundan
miqrasiya etmiş insanlar, həyat səviyyəsi yüksək
olan ölkələrdə gərgin hadisələrlə
qarşılaşırlar. Bu hadisələri nizamlamaq
üçün gəlmələrə yeni münasibət,
dözümlü münasibət göstərmək
reallığı yaranır. Bu yeni münasibətlər
“tolerantlıq” adlanır. İndi bu məsələyə
hüquq müstəvisində baxılır. Tolerantlıq
Şərqdə, xüsusən də Azərbaycanda ta qədimdən
mövcuddur və bu, mədəni dəyərə, əxlaq
normasına çevrilib. Çünki qədim zamanlarda
avropalılar elm dalınca Misirə, Babilistana, İrana səfər
edirdilər. Dövlət daxilində müxtəlif millətlərin
bir-birinə məhəbbətli, xoşgörülü
münasibəti, bağışlamaq qabiliyyəti Qurani-Kərimdən
gəlir. Misal üçün: “Əlbəttə, hər kəs
(pisliyə) səbr edib qisası bağışlayarsa, onun bu
hərəkəti şəriətcə çox bəyənilən
əməllərdəndir”. Tolerantlıq İslam-türk
dünyasında da geniş kök atmış fenomendir. “Allaha
da qurban olum, onun qonağına da” misalı yad adama münasibəti
göstərir. Bu gün Şərqdə ruhu olan
tolerantlıq var, həm lokal, həm də qlobal mənada.
İndi elmi-texniki tərəqqi dövründə bu məsələyə
hüquq müstəvisində baxılır. Başqa cür
desək, Qərbdə qlobal mənada millətlərarası
tolerantlığın ruhu zəif olduğundan ona hüquq
müstəvisində geniş yer ayrılır. Mövlanaya
görə, xoşgörülü olmaq insanlarla əlaqə
yaratmanın ən yaxşı yoludur. Ölkədə
ümummilli birliyin əldə olunmasında dini və etnik
tolerantlığın böyük rolu var.
–
Yaxın keçmişə və müasir dövrə baxanda
ümummilli ideyanın meydana gəlməsi, mövcudluğu
barədə nələr demək olar?
–
Keçən əsrin 90-cı illərində
hamımızın qəbul etdiyi bir ideya var idi. Bu ideyanı həm
iqtidar, həm müxalifət, həm yaşlı, həm də
gənc nəsil, həm bitərəflər, həm də
siyasi partiya nümayəndələri qəbul edirdi. Bu ideya
müstəqillik ideyası idi. Hamı qəbul etdiyi
üçün, bu ideya həm də ümummilli ideya idi. Əqidə
birliyi nəticəsində Azərbaycan müstəqilliyini
qazandı. Dövranın gedişi də bizə kömək
oldu. İndi bizi inkişafa aparan, bütün əhalini səfərbər
edən, ən əsası əldə etdiyimiz şirin nemət
olan müstəqilliyi qoruyan yeni bir ümummilli ideyaya
ehtiyacımız vardı. Çünki milləti qabağa
birləşdirici ümummilli ideya apara bilər. Bu ideya o zaman
ümummilli ola bilər ki, onu hamı: həm iqtidar, həm
müxalifət, həm ölkə daxilində, həm də
ölkədən kənarda yaşayan həmvətənlər,
həm bu gün yaşayanlar, həm də gələcək nəsillər
qəbul etmiş olsun. Hamının qəbul edəcəyi
ümummilli ideyanı formalaşdıran çox mürəkkəb
və çətin problemdir. Əgər ideya ümummilli
deyilsə, onu hamı qəbul etməyə və ictimai
qüvvələr parçalana bilər.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-
12 aprel.- S.6.