Oralarda kimlər var- Ənvər Məmmədxanlı-100
“HƏYATIM AĞRIYIR”
(3)
30 İL ÖNCƏKİ ƏNVƏR
MƏMMƏDXANLI
—Sizdən
əvvəlki Azərbaycan nasirlərindən fərqli olaraq
bir yazıçı kimi əsərlərinizdə poetiklik,
sözün tutum dəyərləri və haradasa kökü
torpağa bağlı romantiklik (“Karvan dayandı” hekayəsi)
üstünlük təşkil eləyir. Əgər
şərti olaraq “poetik nəsr” məfhumunu qəbul eləmiş
olsaq, bunun əsas yaradıcısı sizsiniz. Deyə bilərsinizmi poetik nəsrin hansı
üstünlükləri var və bu janrda monumental əsərlər
yazmaq mümkündürmü?
—Dediyiniz
kimi, “poetik nəsr” ifadəsi şərti bir ifadədir, bu və
ya digər bir yazıçının
yaradıcılığında məzmun və forma
xüsusiyyətlərilə əlaqədar olaraq belə bir
epitetdən istifadə edilir. Lakin poetik nəsrin
üstünlüyü haqqında yox, mahiyyəti haqqında nə
isə demək olar, çünki ümumiyyətlə bədiilik
problemi var, bu isə çox mürəkkəb bir problemdir ki,
heç bir nəzəri və birtərəfli hökm ilə
bu və ya digər bədii metodu, stili, dil xüsusiyyətlərini
mütləqləşdirmək olmaz! Digər
bir müsahibəmdə qeyd etdiyim kimi, qısaca olaraq bunu deyə
bilərəm ki, elə həqiqi sənət əsərləri
var ki, “çılpaq” nəsr ilə
yazılmışdır. Və yenə elə
həqiqi sənət əsərləri var ki, “ziynətli” nəsr
ilə yazılmışdır. Beləliklə, bədii
söz sənəti yalnız sönük, sürtük və
yoxsul ədəbi dili rədd edir, sonra isə istər “sakit və
təmkinli” təhkiyə vasitəsilə olsun, istər
“ehtiraslı və əsəbi” yazı manerası ilə
olsun, böyük sənət əsərlərini meydana gətirən
əsas amil bədii istedadın səviyyəsidir.
—Toplumuz
bilavasitə incəsənəti əhatə elədiyindən
suallarımızın çoxu da Sizin
pyesləriniz və kino sənətinizlə bağlı
olacaq. Məlumdur ki, Sizin dəyərli səhnə
əsərləriniz var. Və bu əsərlər 30-40 il əvvəl
yaranmışdır. Sonralar bu janrda işləməmisiniz.
Bilmək istərdik ki, bu yadlaşmanın səbəbi
nədir?
—Son illərdə
teatrlara yeni səhnə əsərləri təqdim etməmişəmsə,
bu, dramaturgiyadan uzaqlaşmaq kimi bir hadisə ilə
bağlı deyil. (Hazırda gənc bir rejissor
çoxdan yazılmış bir komediyanın səhnə həlli
üçün “açar” axtarır). Amma
yeri gəlmişkən bunu da qeyd etmək istərdim ki, ürəyimə
ən yaxın və doğma bir sahə varsa, o da bədii nəsrdir.
—Bizim
fikrimizcə, Sizin gözəl ssenariləriniz olan “Leyli və
Məcnun”, “Babək” müstəqil əsər kimi
oxucuların böyük marağına və sevgisinə səbəb
olub. Bu əsərlərin ekran həyatı barədə
fikirlərinizi bilmək istərdik.
—Yazdığım
ədəbi ssenarilər əsasında çəkilən
filmlərin hər biri kinorejissorla sonsuz mübahisə və
anlaşılmazlıqla dolu xatirələrlə
bağlıdır.Ümumiyyətlə, nadir hallarda bu
yazıçı öz xəyalında, öz “beyin
teatrında” özünün “tamaşaya qoyduğu” bir əsərini,
sonra ekranda görərkən məyus olmamışdır. Səhnə
və ekran! Biri üç divar arasındakı
kiçik bir meydançadan ibarətdir, min illər
arxasından bu günə qədər yol gəlmişdir, amma
qocalmamışdır, həmişə gəncdir və hər
dəfə üzündən pərdəni atanda hamletləri
ilə, dramatik monoloqların nəğmələr nəğməsi
olan “Olum, ya ölüm”lərilə bizi öz fəlsəfi dərinliyinə
qərq etmişdir. Amma geniş ekranlı
möhtəşəm filmlərin hamletləri coşğun dəniz
sahilində yalçın qayalıqlar üstündən eyni
monoloqla bizə müraciət edəndə, şəxsən
mənim üçün bu bir diklamatsiya kimi səslənmişdir.
Öz məhdud imkanlarına baxmayaraq səhnədə bir əbədilik
var, ekran isə gündən-günə zənginləşən
texniki imkanlarına baxmayaraq, nə isə bir ötərilikdən
xilas ola bilmir.
—Siz
dramaturgiya ilə, incəsənətlə çox
bağlısınız. Dramaturgiya və
kinomuzun sabahını necə görürsünüz?
—Son illər
bədii nəsrimizdə olduğu kimi, dramaturgiya və kino sənəti
sahəsində də uğurlu hadisələrə şahid
oluruq. İnanıram ki, bu proses dönümsüzdür və
getdikcə daha artıq inkişaf edəcəkdir.
—Siz
yubileyə, yubiley şənliyinə və neçə-neçə
bu cür tədbirlərə çox da meyl eləyən adam deyilsiniz. Və ümumiyyətlə
şöhrət hissi sizi heç vaxt özünə əsir
etməyib. Şəxsiyyətin bu cür
formalaşması və özünə münasibəti
haqqında nə deyə bilərsiniz?
—Şöhrətpərəstlik
hissi yaradıcılığa təkan verən ilkin amillərdən
biri kimi müsbət rol oynamağa qadirdir. Lakin bu hissin əsiri
olub ucuz şöhrət düşkünlüyünə
qapılmaq, yaradıcılığı yüngül
müqavimət cığırına salıb güzəştlərə,
dayazlığa və tükənişə doğru
sürükləyə bilər, o
yaradıcılığı ki, təbiəti etibarilə daim
axtarış, daim nəcib risq, daim ideala doğru hərəkətdədir
və sənətkar bəzən bu yolda təklik,
anlaşılmazlıq, uğursuzluq ilə üz-üzə gələndə
belə geri dönmür. Şəxsiyyətin özünə
münasibəti haqqında isə vaxtilə Tolstoy riyaziyyatdan
çıxış edərək, çox dürüst bir
formul irəli sürərək demişdir ki: “Hər bir insan
kəsirdir və bu kəsirdəki surət o insan həqiqətdə
nə isə odur, məxrəc isə həmən o insanın
özünün özü haqqında
düşündüyüdür, beləliklə, məxrəc
nə qədər böyükdürsə kəsir bir o qədər
kiçik olur, nə olursa-olsun, kəsir həmişə
sıfra bərabərdir”.
—Azərbaycanın
tarixi keçmişinə tez-tez müraciət edirsiniz və
bu sahədə gözəl əsərləriniz var. Deyə
bilərsinizmi xalqımızın hansı dövrü və
həmin dövrün hansı şəxsiyyətləri xalqın
simasını müəyyənləşdirir və hansı
şəxsiyyətləri nümunə hesab eləyirsiniz?
—Tarixdə
hər bir dövr gələcək qarşısındakı
borcunu necə və nə dərəcədə yerinə
yetirdiyi ilə öz simasını müəyyən edir. Və
hər bir xalqın tarixində elə dövr olmuşdur ki,
uzun və ağır əsarətə davam gətirməklə,
yaşarlığının qüvvəsi ilə gələcək
qarşısında borcunu ödəmişdir, həmçinin
elə dövr də olmuşdur ki, gələcəyi
uğrunda ən yaxşı oğullarını qurban verməyi
əsirgəməmişdir, bütün bunların
üstünə xalqın mənəviliyini xarakterizə edən
yaradıcılıq hünərlərini gəlsək, o zaman
xalqın siması və taleyi barədə təsəvvür
yaranmış olar.Tariximizin parlaq simalarına gəldikdə,
babəklərin, yaxud füzulilərin adlarını çəkərək
böyük və ölməz adları bir-bir sadalamaqdan vaz
keçirəm.
—Eşitdiyimizə
görə Siz ən çox mütaliə eləyən
yazıçısınız. Hansı ədəbi
janr, hansı yazıçılar, hansı əsərlər
daha çox xoşunuza gəlir?
—Xəbərlər,
adətən, mübaliğəli olur... Lakin ümumiyyətlə,
dünya ədəbiyyatında baş verən hadisələri
izləmək, hər bir yazıçının
gördüyü və görəcəyi işin bir hissəsidir.Roman
janrı diqqətimi həmişə daha artıq cəlb
etmişdir və bu janr bir yazıçı kimi ürəyimə
daha yaxındır.Hansı sənətkarlar mənim
üçün böyük sənətkarlardır və
hansı əsərlər mənə daha çox təsir
etmişdir və daha çox
düşündürmüşdür — bu barədə danışmağa
başlamaq olar, amma qurtarmaq olmaz... konkret olaraq
axırıncı iki-üç ildə rusca oxuduğum əsərlərdən
birinin adını çəkmək lazımdırsa,
gürcü yazıçısı Otar Çiladzenin “Və
kim qarşıma çıxarsa...” romanını çox
qüvvətli bir nəsr əsəri kimi qeyd etmək istərdim.
—Ənvər
müəllim, XX əsrin 20-ci illərində rus
jurnallarından (“Naçalo”) birində “Etiraf albomu” deyilən
bir rubrika varmış. Və həmin rubrikada o
dövrün ən tanınmış və hörmətli sənətkarlarına
eyni suallarla müraciət edirlərmiş, həmin şəxsiyyətlərdən
birinə — Afanasi Fetə verilən suallarla Sizə müraciət
eləyirik. Çox arzu eləyirik ki, bu
suallara cavab verəsiniz. Harda yaşamaq istərdiniz?
—Uşaqlıq
illərim doğma və göyçək şəhərim
Göyçayda qalmışdır. On
üç yaşından bu günə kimi Bakıda
yaşayıram, sevdiyim, vurulduğum bu şəhərdə
ki, bəzən çox xoşbəxt olmuşamsa, burada
olmuşam, çox acı duymuşamsa, burada duymuşam.
Dağlar çağıranda getmişəm,
sinəm dolusu nəfəs almışam, sonra geri
dönmüşəm, bu şəhərlə uzun
ayrılığa tab gətirməmişəm. Bakı ilə ilk görüşüm haqqında gəncliyimdə
bir hekayə yazmışam, sonralar taleyim və mənəvi
istinadım olan bu şəhər haqqında deyiləcək
sözlərimi hələ ürəyimdə saxlayıram.
—Hansı
xalqa mənsub olmaq istərdiniz?
—Qəribə
sualdır... Çox xalqlar var ki, tarixləri,
yetişdirdikləri böyük simalar, milli xarakterləri və
parlaq mədəniyyətlərilə hər dəfə
hörmət və məhəbbətlə yad edilirlər.
Amma hər bir insan üçün
dünyanın ən gözəl qadını öz
anasıdır. Və öz yurduna, öz
xalqına sədaqətlə, birinci növbədə mənsub
olduğu xalq uğrundakı fədakarlığı ilə hər
birimizin alnı açıq, üzü ağdır.
—Uzun
ömür sürməyi çoxmu arzulayırsınız?
—Orta əsr
islam ilahiyyatçılarına görə
həyatı insana sevdirən şeytandır. Əslində
bütün dünya dinləri min illərdən bəri bu
fikri insana təlqin etməyə
çalışmışdır, amma insanın ürəyindəki
həyat eşqini söndürə bilməmişdir. Nə qədər ki, çiynimdə böyük
bir borcun yükünü hiss edirəm və düşüncələrimdə
mühafizəkarlıq yuva salmamışdır, yazı
stolunun arxasında hələ uzun zaman külüng
çalmaq istərdim.
—Bu
suallara cavab verdiyiniz vaxt ürəyinizdə hansı ovqat,
hansı əhval-ruhiyyə var?
—Bu
günlər və suallarınıza cavab verdiyim indinin
özündə xəyalımdakı bir rəqəm ilə,
70 rəqəmilə bağlanmış və davam edən
daxili dialoqların ziddiyyətidir, əhval-ruhiyyəmi müəyyən
edən bu əhvalı isə “etirafnamə” kimi bir janrda ifadə
etmək olardı...
“Qobustan” toplusu.
2003-cü il.¹ 1
525-ci qəzet.- 2013.-
13 aprel.- S.23.