Salam, dor ağacı!
Mən
yurdumun tarlasında cuvardım,
Düşmən gəlsə, arx üstündən
qovardım.
Yusiflinin
qələmini suvardım –
Məmməd
Araz mükafatı göyərdi...
“Yusifli qardaşlarından ilk öncə Vaqifi
tanımışam. Nəinki bir ailə, hətta bir kənd
üçün bir ədəbiyyatşünası kifayət
qədər yetərli bildiyimdən, ağlıma da gəlməyib
ki, Vaqifin başqa bir ədəbiyyatşünas qardaşı
da ola bilər. Cavanşiri
tanıyandan sonra isə bir ailədən iki böyük ədəbiyyatşünasın
çıxması faktı ilə barışmalı oldum.
“Rütbeyi-əqli”nin açıq-aşkar
göründüyü əsərlərindən ilk öncə
qardaşı Vaqiflə birgə yazdığı və Xalq
yazıçısı Elçinin
yaradıcılığının orijinal təhlilini verən
“Bu nə sehrdir belə (Elçin haqqında əlli altı
söz)” kitabını oxumuşam. Həmin kitab düz on il bundan qabaq yazılıb – 1999-cu ildə (məqalə
2009-cu ildə yazılıb – T.K.), yəni yüzilliyin və
minilliyin qurtarhaqurtarında işıq üzü
görüb. Burada nəsə bir mistika axtarmaq
fikrindən çox uzağam, ancaq kitabın adı bəzi
mülahizələrdə bulunmağıma səbəb olur.
Məlumdur ki, İslam Şərqində (elə Xristian
Qərbində də) sehr, möcüzə haram
sayılıb, yaxşı qəbul edilməyib, hətta
Avropada orta əsrlərdə cadugərləri inkvizisiya
tonqallarında diri-diri yandırmaqdan da çəkinməyiblər.
Ancaq Şərqdə haram sehrlə yanaşı, bir
halal sehr anlayışı da olub ki, ən böyük söz
ustalarının sənəti məhz halal sehrlə müqayisə
edilib, bu cür yüksək qiymətləndirilib. Bir zamanlar böyük Xaqani
öz müasiri və şagirdi Fələkini
özünün “halal sehri” adlandırıb, “ətseyi-sehri-həlali-mən
Fələki bud” deyərək onun vaxtsız ölümünə
yanıb-yaxılıb.
Əlbəttə,
adını çəkdiyimiz kitabda “böyük qardaş”
sindromu da özünü göstərib (bir vaxt
xalqımız da bu sindromdan az çəkməyib),
yəni kitabdakı əlli altı məqalədən
yalnız on ikisi Cavanşirin payına düşüb. Əlli altını on ikiyə böləndə təxminən
dörd yarım eləyir. Yəni Cavanşir
özündən on yaş böyük “öz qoçu
qardaşının” hər dörd yarım sehrinə bir
“sehirlə” cavab verib; amma necə cavab verib...”
lll
Bu, mənim
dörd il öncə Vaqif Yusiflinin
qardaşı Cavanşir Yusiflinin 50 illik yubileyi münasibətilə
yazdığım məqalədən bir səhifə idi.
Budur, qarşısına heç kimin çöp uzada bilmədiyi
fələyin çarxı nərilti-gurultuynan dolanıb,
ilahi təqvimdəki “2013” rəqəminin üzərində
durdu və bu minvalla Yusifli Majorun (Böyük Yusiflinin) 65
yaşı tamam oldu. Desəm ki, bu 65 ildə Vaqifin 65
kitabı çap olunub, bir qədər gerçəkliyə
müğayir çıxmış olaram. Ancaq
17 rəqəminə nə söz və bunun da üstünə
gəl... 1000-ə qədər irili-xırdalı məqaləni.
Sirr saxlamaqda məşhurluğuna görə “magila”
ayaması almış bir dostumuzun qabiliyyəti məndə
olmadığına görə, Vaqif Yusiflinin bir sirrini də
açmaq istəyirəm.
Biz
Akademiyanın Yasamaldakı yataqxanasında
yaşayıb-yaradanda (təvazökarlıq bu milləti məhv
edəcək!) aspirantlara gələn məktublar vestibüldə
bir masanın üzərinə qoyulardı və o masanın
üzərində ünvanı Vaqif Yusiflinin məşhur
kalliqrafik xətti ilə yazılmış (onu da qeyd edim ki,
Vilayət Quliyevdən sonra Vaqif Yusifli hüsnxətdə
ikinci yeri tuturdu) və elə Vaqifin özünə
ünvanlanmış bir və ya bir neçə zərf həmişə
olardı. Vaqifi tanımayanlar düşünərdilər
ki, əcəba, bu hərif özü-özünəmi məktub
yazır? Ancaq bunun sirri belə idi ki, Vaqif Yusifli məktub
göndərdiyi adamlara həm də bir boş zərf göndərir
və zərfin üzərində öz ünvanını
yazırdı ki, adresat xərcə və əziyyətə
düşməsin... Əlbəttə, bu saysız-hesabsız
məktubların mətnini də Vaqif Yusifli
yaradıcılığının məhsuldarlığı
balansına əkləsək (ərəbcə: əlavə
etsək), heç şübhəniz olmasın ki, Vaqifin bu 65
illik ömrünün əsas məşğuliyyəti elə
yazı-pozu, Mirzə Cəlil demişkən, “qara-qura”
olmuşdur.
Xoş
halına! Vahidin məşhur beytini təzmin etsək:
Eşqdə
yazmaqdan özgə
bir əlamət
görmədim,
“Abece”ni mən gedib
Məcnuna
elan etmişəm!
Vaqif
Yusiflini əlində qələm masa arxasında yazhayazda təsəvvür
edərkən bir də Səməd Vurğunun “Vaqif”
dramından Qacarın Şuşadakı musiqi məclisində
xanəndələrin oxuduğu qəzəlin tapşırma
beyti yadıma düşür:
Keçər
aylar, keçər illər, yaz, ey Vaqif, ömür azdır;
Düşər
bir gün laçın könlün şeir-sənət
marağından...
Vaqif
Yusiflinin araşdırmalarını oxuyanda məmnunluq
duyğusu ilə adamın ağlına gələn ilk fikir
belə olur: “Asan yazır.” Bu, qələm
peşəkarlığının illər boyu Vaqif
üslubuna gətirdiyi bir məziyyətdir. Ancaq asan yazmaq heç də yüngül yazmaq
anlamına gəlmir. Sadəcə, Vaqif
Yusifli tədqiq etdiyi materialı o qədər
saf-çürük edir, o qədər bişirir, o qədər
çeynəyir (sözün yaxşı mənasında!) ki,
onu udmaq və həzm etmək asan olur.
Hər
çətin asan olur,
Amma
çətin asan olur...
Bu, həm də bir poetik üsuldur ki, Şərq
poeziyasında ona “səhli-mümtənə” deyərlər. Yəni, ilk
baxışdan yaradılması, ərsəyə gətirilməsi
asan görünən, ancaq əslində isə çox
böyük zəhmət və istedad, bilik və təcrübə
tələb edən bir poetik obraz.
Dün
Füzuli arizin görgəc rəvan
tapşırdı can;Laf edib derdi ki, canım var! –
Əmanətdar
imiş...
İlk baxışdan bu, çox sadə bir sözdür
və hamı deyə bilər. Bəli, hamı deyə
bilər. Ancaq heç kim deməyib və
məhz Füzuli deyib.
Səhli-mümtənə. Vaqif Yusifli də ustadın bu
üsulundan geniş istifadə edib, “düşvarı asan etməyə”
çalışıb və çox vaxt da “tövfiq” –
uğur ona yar olub; ən çox da çağdaş ədəbiyyatımızın,
poeziyamızın, özəlliklə gənc müəlliflərin,
debütantların dəyərləndirilməsində. Düzdür, Füzuli aşiqi Vaqif təpədən-dırnağa
qədər klassik ədəbiyyat mütəxəssisidir; hətta
mən deyərdim ki, handa bir mediyevistlə
döş-döşə, kəllə-kəlləyə, buynuz-buynuza
gələ bilər. Ancaq o da var ki,
könlünü elmin nazlı dilbərinə verərkən
gənc tədqiqatçının ağzını
çağdaşlığa (bəlkə də
dağ-daşlığa...) salıblar və hər iki səviyyə
dissertasiyalarının mövzusu da məhz çağdaş
ədəbiyyatla bağlıdır.
Verdin,
Füzuli, könlünü bir nazlı dilbərə,
Göstərdi
imtahan ki, o da bivəfa imiş...
“Şeiri tənqid etmək – onu yazmaqdan daha çətindir”,
– deyirdi Təbrizli Xətib babamız. Bəziləri “tənqid
etmək” deyərkən yıxıb-sürüməyi,
daşı-daş üstdə qoymamağı nəzərdə
tuturlar. Ancaq əslində, “tənqid” ərəbcə
“nəqədə” feilindən düzəlir ki, bunun da
çoxsaylı mənaları arasında “seçmək, qiymətləndirmək”
anlamları üstünlük təşkil edir. Vaqif Yusifli də bir tənqidçi kimi (bunun belə
olduğuna isə Azərbaycan ədəbi-ictimai çevrəsində
kimsənin şübhəsi olmasın gərək!)
yıxıb-sürüməkdən,
söküb-dağıtmaqdan daha çox,
seçib-sonalayır, araşdırdığı poeziya
örnəklərinin qiymətini verir. Bu
baxımdan mən Vaqifi xeyirxah bir həkimə bənzədərdim.
Ta qədimlərdən tibbdə belə bir şüar var:
“Non noceo!” (Ziyan vermə!) Vaqif də öz
tənqidçi “skalpelini” – qələmini ələ alarkən
bu cür xeyirxah bir missiyanı öz yazıları
üçün leytmotiv seçir: Zəif əsərləri
pisləməkdənsə, güclü əsərləri tərifləmək,
tədqiqat obyekti üçün düzgün seçim
aparmaq. Azərbaycan nağıllarından birinin qəhrəmanının
da məhz hər gün padşaha söylədiyi nəsihəti
belə səslənirdi: “Ey padşah, sən yaxşılara
yaxşılıq elə; pislərə öz pislikləri bəsdir!”
Xəsisliklə yazdığı hal tərcüməsində
1968-ci ildən bəri dövrü mətbuatda
çıxış etdiyini göstərir. 1968, bu da 2013, eləyir 45 il. Bu 45 ildə Vaqif Yusiflinin
dilindən və qələmindən həmişə xoş
sözlər çıxıb, bu iki vasitənin köməyi
ilə müsbət aurasını yan-yörəsinə
yayıb. Onsuz da problemlərlə dolu olan
həyata bir problem də artırmaq istəməyib. Elə
təkcə buna görə Vaqif bir dost kimi, bir yoldaş kimi,
bir həmkar kimi, nəhayət, xalqına və dövlətinə
namusla xidmət göstərən bir yazar kimi sevilməyə,
dəyərləndirilməyə (tənqid edilməyə...)
layiqdir.
Kim bilir, bəlkə elə bu xidmətlərinə
görə çərxi-kəcmədar bir neçə ay
öncəki sınağından onu qalib çıxardı,
taleyin ağır imtahanında “əla” qiymətlə dəyərləndirdi. Ancaq Allah insaf
vermiş (fələyi deyirəm!) hamımızı əməlli-başlı
həyəcana saldı, qorxutdu. Yenə şükür
ki, hər şey yaxşı qurtardı...
Vaqif
Yusiflini ədəbi dairələrdə çox adam “Azərbaycan” jurnalının baş
redaktorunun müavini kimi tanıyır. Ancaq Vaqif
həm də Alma-Mater Ədəbiyyat İnstitutunun Nəzəriyyə
şöbəsinin aparıcı elmi işçisidir. Yəqin elə buna görədir ki, onun ədəbi-tənqidi
araşdırmaları güclü elmi-nəzəri kontekstə
söykənir. Bu baxımdan
çağdaş ədəbi prosesin nəzəri problemlərinin
araşdırılmasına həsr edilmiş əsərlərinin
olması da təbiidir. Ancaq mən bu
yazıların üzərində ətraflı dayanmaq
şirniklənməsindən özümü birtəhər
xilas edərək yalnız onu diqqətə çatdırmaq
istəyirəm ki, Vaqif Yusifli aydın və sağlam təfəkkürlü
bir alim kimi (bəs necə? Axı Ədəbiyyat
İnstitutunun yetirməsidir!), məsələn, tutaq ki,
modernizm və postmodernizm barədə bəzən bir-birinə
daban-dabana zidd olan fikirlərin sofistik labirintində
çaşıb qalmır, bədii əsərin həqiqi
meyarını tapmaqda çətinlik çəkmir. Ona görə ki, hər şeydən öncə
şeiri, həqiqi sənət əsərini qəlbinin
sarı simi ilə duyub qiymətləndirə bilir, nəinki
uydurma meyarların cəfəngiyyatı ilə.
Bu təfəkkür aydınlığı, ədəbiyyat
biliciliyi Vaqif Yusiflinin təkcə yazılarında deyil,
müxtəlif təyinatlı məclislərdə sinədən
söylədiyi şifahi nitqlərində, irəli
sürdüyü sanballı fikirlərində də
özünü büruzə verir. Xüsusi halda mən
onunla qarşı tərəf olduğumuz Azərbaycan
Televiziyasının “Məclisi-üns” verilişlərini
örnək gətirmək istərdim. Bu söhbətlərdə
Vaqif özünü doğrudan da bir munis, dost kimi göstərir,
ədəbiyyatımız haqqındakı zəngin biliklərini
xəsislik etmədən bizimlə bölüşürdü
və inşallah, qismət olsa, yenə də bölüşəcəkdir.
Sərrast
və dərinmənalı ifadələr deməkdə yədi-beyza
sahibi olan professor Vilayət Quliyev Vaqif Yusifli haqqında
yazdığı məqalələrin birində onu “Ədəbiyyat
gəmisinin dor ağacından baxan adam”
adlandırmışdı. Əlbəttə, bu cür şivərək
vücudla dor ağacına dırmaşmağa və oradan
açılan ədəbiyyat panoramını seyr edib təsvir
etməyə nə var ki! Hünər ona deyərəm
ki, bəndeyi-həqir, ya da elə başqa bir canlı-cüssəli
professor bu ağacın təpəsinə dırmaşsın.
Ay dırmaşdı ha!
Bəlkə elə buna görədir ki,
çağdaş ədəbi-elmi mühitimizdə Vaqif
Yusiflinin öz təkraredilməz yeri, mövqeyi vardır. Baxmayaraq ki,
doktorluq dissertasiyasını da bütün
tay-tuşlarından və hətta özündən
kiçiklərdən sonra müdafiə elədi. Bu gün o özü ədəbiyyat okeanında
öz dor ağacını – qələmini qaldıraraq bir gəmi
kimi üzməkdədir. Yuxusuz gecələrinin
bir yalançıq çimirini alandan sonra hər səhər
üzünə açılan xeyirli sabahlarda ilk
salamını da bu qələm-dor ağacına verir. Bu sonuncu da onun salamını həmişə dərin
bir ehtiramla almaqdan bir dürlü usanmır.
Salam, dor
ağacı!
Və nə yaxşı ki, çərxi-fələyin
dar ağacı onun salamını almadı. Bəlkə də
rüşvət olmadığı üçün...
Teymur Kərimli,
Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru v.i.e.
525-ci qəzet.-
2013.- 13 aprel.- S.19.