Əlimərdan bəy Topçubaşovun
təvəllüd tarixi haqda
Prezident
İlham Əliyevin sərəncamı ilə bu il may
ayında çağdaş tariximizə Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qurucularından biri kimi daxil olan görkəmli
siyasi xadim və dövlət adamı, diplomat, publisist Əlimərdan
bəy Topçubaşovun 150 illik yubileyi qeyd ediləcək.
Şübhəsiz,
həmişə olduğu kimi bu dəfə də dövlət
başçısının sərəncamı tarixi şəxsiyyətlərimizi
və irsimizi daha dərindən öyrənmək, daha geniş təbliğ
etmək üçün istiqamətləndirici rol oynayır.
İnanmaq istərdim ki, bu sərəncam tarixçi və
politoloqlarımıza bütün həyatını doğma
xalqına həsr etmiş, bu yolda sonsuz məhrumiyyətlərə
qatlaşmış Əlimərdan bəy haqqında yeni,
tutarlı və əhatəli tədqiqatlar aparmaq
baxımından stimul verəcək, onun həyatı, şəxsiyyəti,
mübarizəsi haqqında naməlum həqiqətlərin
üzə çıxarılmasına yardım edəcək.
Fikrimcə, bu yubiley işığında
görüləcək ən mühüm işlərdən
biri Ə. Topçubaşovun zəngin siyasi-publisistik və
epistolyar irsinin toplanması və nəşri olardı.
Çünki bu həm də milli dövlətçiliyimizin
və XX yüzillikdə pərvəriş tapan Azərbaycan
diplomatiyasının tarixi olacaq...
Əlimərdan
bəy Topçubaşov milli müstəqillik və dövlətçiliyimiz
üçün borclu olduğumuz tarixi şəxsiyyətlərdəndir.
Azərbaycan cəmiyyətinə “Yox millətimin
xətti bu imzalar içində!” əhval-ruhiyyəsinin hakim kəsildiyi
bir dövrdə o, təkcə doğma xalqının deyil,
Rusiya imperiyasında yaşayan bütün türk-müsəlman
əhalinin liderlərindən biri kimi siyasət və ictimai fəaliyyət
meydanına atılmışdı. Rusiya
müsəlmanlarının ilk siyasi təşkilatının
– “İttifaqi-müslim” partiyasının qurulmasında,
biri-birinin ardınca üç türk qurultayının
keçirilməsində, I-IV Dövlət dumalarında
Müsəlman fraksiyasının yaradılmasında və fəaliyyətinə
rəhbərlikdə onun müstəsna xidmətləri
olmuşdu. Tutduğu yol, öncüllərindən
biri olduğu siyasi mübarizə Ə.Topçubaşovu məntiqi
şəkildə müstəqil milli dövlətin – Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qurucuları sırasına gətirmişdi.
O, ən çətin sahəyə – xarici siyasətə rəhbərlik
etmişdi. Nüfuz, bilik və təcrübəsinə ehtiram
duyan mübarizə yoldaşları onu qiyabi surətdə ali qanunverici orqanın – ölkə Parlamentinin
sədri seçmişdilər. Əlimərdan
bəy Paris Sülh konfransında gənc Azərbaycan
Cümhuriyyətinin dünya gücləri tərəfindən
de-fakto tanınması kimi böyük qələbəyə
imza atmışdı. 1919-cu ildə Versal
Sülh konfransında bu beynəlxalq siyasi etiraf baş verməsəydi,
bolşevik işğalından sonra Azərbaycanın müttəfiq
respublika statusu alması çox böyük sual altında
qalacaqdı.
lll
Təəssüf ki, XX yüzilliyin əvvəllərindəki
bir sıra tanınmış ictimai-siyasi xadimlərimiz kimi Əlimərdan
bəy Topçubaşov da yetərincə öyrənilməmişdir. Əsərlərinin nəşri,
ictimai-siyasi fəaliyyətinin geniş tədqiqi bir yana qalsın, indiyə qədər onun
doğum tarixi ilə bağlı fərqli məlumatlara da tam
dəqiqlik və aydınlıq gətirilməmişdir. Təvəllüd tarixi ilə bağlı
qarmaqarışıqlıq Əlimərdan bəyin vəfatından
dərhal sonra başlanmışdı və artıq səksən
ilə yaxın müddət ərzində davam etməkdədir.
Onlardan bəzilərini burada diqqətə
çatdırmaq istərdim.
Əlimərdan
bəy Topçubaşovun vəfatı münasibəti
ilə xüsusi sayını buraxan və üz
qabığında onun portretini yerləşdirən “Promethee.
Organe de Defense Nationle des Peuples du Caucase, de l`Ukraine et du Turkestan” məcmuəsində (Paris, noyabr,
1934, sayı 96) azərbaycanlı siyasi xadimin doğum tarixi
1859-cu il (seçmələr hər yerdə mənimdir –
V.Q.) kimi
göstərilmişdi. Və təəssüf
ki, bu rəqəmin haradan götürülməsi barəsində
heç bir məlumat verməmişdi.
Azərbaycan
siyasi mühacirətinin Məmməd Əmin Rəsulzadənin
redaktorluğu ilə Berlində nəşr olunan “Qurtuluş”
məcmuəsi də özünün 1934-cü ilin
dekabrında çıxan 2-ci sayında Əlimərdan bəyin
foto-şəklini üz qabığında yerləşdirmiş, tərcümeyi-halında
isə 1862-ci ildə
doğulduğunu qeyd etmişdi.
Şimali
Qafqaz və Azərbaycan siyasi mühacirlərinin Varşavada nəşr
etdikləri “Şimali Qafqasiya-Severnıy Kavkaz”
jurnalının 1935-ci il 8-ci sayında (s.2-7) dərc olunan
materiallarda (buraya Ə.Topçubaşovun əhatəli
bioqrafiyası, dəfn mərasimi haqqında məlumat və
Qafqaz Dağlıları Xalq Partiyasının təmsilçisi
Tau Sultan Çakmanın dəfn mərasimindəki
çıxışı daxil idi) doğum tarixi kimi 1862-ci il
may ayının 4-ü göstərilmişdi.
Əlimərdan bəy Topçubaşovun Parisin Sent Klu məzarlığındakı
məzarının baş daşında onun 1863-cü ildə
doğulduğu göstərilmişdir. Azərbaycan
MEA Tarix İnstitutu tərəfindən hazırlanan və Xalq
Cümhuriyyətinə həsr edilən iki cildlik soraq
kitabçası – ensiklopediyada da eyni rəqəmə
üstünlük verilmişdir. Çox
güman ki, Ə.Topçubaşovun 150 illik yubileyi ilə əlaqədar
sərəncam hazırlanan zaman da ən mötəbər
qaynaq kimi bu ensiklopediyadakı məlumat əsas
götürülmüşdür.
Amerikalı
azərbaycanşünas professor Tadeus Svientoxovski
özünün 1996-cı ildə Miçiqan universitetinin nəşriyyatında
çap olunan “Transcaucasia: Nationalism and Social Change” məcmuəsindəki
“National Consciousness and Political Orientations in Azerbaijan. 1905-1920)
adlı tədqiqatında (s.211 – 234) öndə gedən müsəlman
lideri Ə.Topçubaşovun 1869-cu ildə dünyaya göz
açdığını iddia edir.
Başqa tarix də mövcuddur. Azərbaycanlı tədqiqatçı
Vüqar İmanov 2003-cü ildə İstanbulda, Boğaziçi
Universiteti nəşriyyatında çap etdirdiyi “Ali Merdan
Topçubaşi: Lider Bir Aydın və Azerbaycan
Cümhuriyyetinin Temsili” kitabında (s. 21) Əlimərdan bəyin
doğum tarixi kimi 1865-ci ili göstərir.
Tanınmış tarixçi-alim, professor Dilarə Seyidzadə
özünün Azərbaycan təmsilçilərinin Rusiya
Dövlət dumasının I-IV
çağırışlarındakı fəaliyyətini
işıqlandıran “Azerbaydjanskie deputatı v Qosudarstvennoy
dume Rossii” kitabında (Bakı, 1991, s.50) 1907-ci ildə Əlimərdan
bəyin 42 yaşında olduğunu qeyd etməklə 1865-ci il
tarixinin həqiqətə uyğunluğunu bir daha təsdiq etmiş olur.
Bizdən
təxminən əsr yarımlıq zaman kəsimi ilə
ayrılan görkəmli şəxsiyyətin təvəllüd tarixi ilə bağlı bu
cür fərqli versiyaların mövcudluğu təəccüb
doğurmaya bilməz. Yəqin ki, Ə.Topçubaşovun
bitirdiyi I Tiflis gimnaziyasının yaxud Peterburq universitetinin,
habelə onun üzvü olduğu I Dövlət
dumasının arxivi ilə ötəri tanışlıq
böyük qarmaqarışıqlığa gətirib
çıxaran bu suala aydın və birmənalı cavab
tapmağa kömək edə bilərdi.
Bəri başdan qeyd edim ki, bu sətirlərin müəllifi
də Əlimərdan bəyin 1865-ci ildə doğulması
fikrini daha inandırıcı və əsaslı sayır. Təəssüf
ki, indiki halda Tiflis, Peterburq və Moskva arxivlərində
işləmək imkanım olmadığımdan tərəfdar
çıxdığım versiyanı əlimin altında
olan digər qaynaqlarla əsaslandırmağa
çalışacağam. Aşağıda
görəcəyimiz kimi, həmin qaynaqlar da dəqiq sənədlərə
əsaslanır və kifayət qədər
inandırıcı səslənir.
1905-ci ildə
Rusiya Dövlət dumasına keçirilən ilk seçkilərdə
Ə.Topçubaşov Bakı şəhərinin azərbaycanlı
əhalisi tərəfindən imperiyanın ali
qanunverici orqanının üzvlüyünə namizəd
göstərilmişdi. Bu münasibətlə seçiciləri,
eləcə də şəhər əhalisini üzvlüyə
namizədin həyatı, şəxsiyyəti, təhsili və
ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə yaxından tanış
etmək məqsədi ilə onun tərcümeyi-halı
özünün baş redaktor olduğu “Kaspi” qəzetinin 2
iyun 1905-ci il tarixli 117-ci sayında verilmişdi. Əlimərdan
bəyin həyatı ilə bağlı bir sıra
mühüm faktları əks etdirdiyini nəzərə alaraq
həmin materialı Azərbaycan dilinə tərcümədə
tam şəkildə təqdim edirəm. Buradan
məqsəd təkcə təvəllüd tarixi ilə deyil,
bütünlükdə Ə.Topçubaşovun həyat yolu
və mübarizələri, eləcə də müasirlərinin
ona münasibəti ilə əlaqədar əksəriyyəti
elmi-ədəbi ictimaiyyətə bəlli olmayan məqamlara
diqqəti çəkməkdir. Beləliklə, “Kaspi”
yazırdı:
“Əli Mərdan bəy Topçubaşov Tiflis şəhərinin
sakinidir. 1865-ci ildə doğulmuşdur. İlk
təhsilini I Tiflis gimnaziyasında almış və
1884-cü ildə oranı birincilər sırasında başa
vurmuşdu. Həmin il Peterburq
universitetinin tarix-filologiya fakültəsinə qəbul
olunmuşdur. Bu ixtisası dil və ədəbiyyat
sahəsindəki xüsusi qabiliyyətinə görə Tiflis
gimnaziyasının pedaqoji şurasının zəmanəti
ilə seçmişdi. Pedaqoji şura eyni zamanda onun
Qafqaz təqaüdçüləri sırasına daxil edilməsinə
nail olmuşdu. Lakin cənab Topçubaşov
ilk semestrdən sonra tarix-filologiya fakültəsindən
çıxmış, Qafqaz təqaüdündən isə
imtina etmişdi. O, eyni ildə hüquq fakültəsinin
tələbələri sırasına keçmiş və
1888-ci ildə bu fakültəni hüquq elmləri namizədi
dərəcəsi ilə başa vurmuşdu.
Mülki hüquqla bağlı (daşınan əmlak
haqqında) dissertasiyasına görə hüquq fakültəsi
cənab Topçubaşovun gələcəkdə mülki
hüquq kafedrasında professor vəzifəsini tutması
üçün universitetdə saxlanması barəsində qərar
qəbul etmişdi.
Qeyri-xristianların
professor vəzifəsi tutmasına əngəl olan 1884-cü il universitet nizamnaməsi bu niyyətin həyata
keçməsinə imkan verməmişdi.
Universitet kursunu başa vurduqdan sonra cənab
Topçubaşov Qafqaza qayıtmış, Tiflis dairə məhkəməsində
məhkəmə qulluqçuluğuna namizəd kimi fəaliyyətə
başlamışdı. Burada o, barışıq məhkəməsi
hakiminin köməkçisi və dairə məhkəməsinin
katibi vəzifəsini tuturdu. Eyni zamanda
Tiflis əkinçilik məktəbində qanunçuluğun
əsaslarını tədris edirdi. Bunlardan
başqa Qafqaz Hüquq cəmiyyətinin
kitabxanaçısı və katibi idi. Cənab
Topçubaşov Tiflis müsəlmanlarının ictimai
işlərində yaxından iştirakı ilə
seçilirdi, yerli və paytaxt qəzetlərində
ardıcıl şəkildə məqalələri çap
olunurdu.
Beş
illik xidməti staj topladıqdan sonra Ə.M.Topçubaşov
1895-ci ildə andlı iclasçı-vəkil statusu qazandı. Bir il sonra isə Bakıya köçdü və
iki il ərzində burada sərbəst vəkillik fəaliyyəti
ilə məşğul oldu. Cənab
Topçubaşov Staroselskinin qətli ilə əlaqədar
prosesdən sonra yerli əhali arasında xüsusi ilə
böyük populyarlıq qazandı. Həmin
prosesdə məhkəmənin təyinatına əsasən vəkil
kimi çıxış edən cənab Topçubaşov
dairə məhkəməsi prokurorunun əleyhinə söylədiyi
kəskin və alovlu nitqi ilə yadda qaldı. Çünki prokuror şəriətin
yalançı şahidlik etmələrinə yol vermədiyi
müsəlmanlar əleyhinə dediyi haqsız sözlərlə
diqqəti çəkmişdi.
1897-ci ildən cənab Topçubaşov vəkillik fəaliyyətini
faktiki olaraq dayandırdı. Çünki “Kaspi” qəzetinin
redaktorluğu və Bakı şəhərinin ictimai işləri
onun bütün vaxtını alırdı. Bakı Dumasının qlasnısı seçildikdən
sonra o, əhəmiyyət dərəcəsindən
asılı olmayaraq bütün komissiyaların işində
iştirak edirdi. Təhsil
komissiyasının üzvü idi; Mariinck gimnaziyası,
kommersiya məktəbi, rus-müsəlman qız məktəbi
himayəçilər şurasının üzvləri
sırasına daxil idi. Müəyyən
vaxtlar Bakı Dumasına sədrlik etmişdi. 1905-ci ilin martında Bakı şəhər
başçısı ilə birlikdə Peterburqa getmiş və
şəhər nümayəndələrinin Dövlət
Dumasında təmsilçiliyi ilə əlaqədar məsələ
qaldırmışdı. Həmin dövrdə
Qafqazın müsəlman əhalisinin nümayəndə heyətinin
tərkibində müsəlmanların ehtiyacları barəsində
özünün hazırladığı tələbnamənin
ali rəhbərliyə təqdim
olunmasında iştirak etmişdi. Bu arada “Həyat”
qəzetinin nəşrinə icazə almışdı.
1905-ci ilin iyununda cənab Topçubaşov müsəlman
icmasının digər nümayəndələri ilə birlikdə
yuxarıda xatırladılan tələbnamənin əlahəzrət
Qafqaz canişininə təqdiminə nail olmuşdu. Həmin ilin avqust ayında Rusiya müsəlmanlarının
Nijni-Novqorod şəhərində keçirilən ilk
qurultayının işinə qatılmış, oktyabrda isə
Peterburqda neft işlərinə dair müşavirədə
iştirak etmişdi. Müşavirə
zamanı neft sənayesində çalışan müsəlman
fəhlələrin vəziyyəti ilə əlaqədar
hazırladığı xüsusi məruzəni cənab
maliyyə nazirinə təqdim etmişdi. 1906-cı
ilin yanvar ayında Rusiya müsəlmanlarının ikinci
qurultayının, fevralda isə erməni-müsəlman
barışdırıcı qurultayının
iştirakçısı olmuşdu. Həmin
qurultayda Qafqaz canişini yanında fəaliyyət göstərən
erməni-müsəlman məsələləri üzrə
xüsusi komissiyanın tərkibinə seçilən cənab
Topçubaşov əsas etibarı ilə Tiflisdə
yaşamalı olmuşdu. Ümumiyyətlə,
keçən ildən etibarən ictimai fəaliyyətə
görə o, çox vaxt Bakıdan kənarda olmuş və
“Kaspi” qəzetinin redaktəsində kifayət qədər
yaxından iştirak edə bilməmişdi. Cənab Əlimərdan bəy Topçubaşov
özünün siyasi və ictimai-mədəni
baxışlarını dəfələrlə məqalə
və nitqlərində bəyan etdiyindən, habelə gündəlik
fəaliyyəti ilə göstərdiyindən biz burada
yalnız bioqrafiya səciyyəli qısa məlumatı
çatdırmaqla kifayətlənirik”.
Bizim burada ən çox diqqətimizi çəkən
məqam təvəllüd tarixi ilə bağlı rəqəmdir. Təbii ki, Əlimərdan bəy redaktor
olduğu qəzetdə özü barəsində
yanlış məlumatın getməsinə yol verməzdi. Üstəlik nəzərə alsaq ki, həmin məlumat
Duma üzvlüyünə rəsmi namizəd barəsində
idi, burada doğum tarixinin yanlış göstərilməsi
saxtalaşdırma faktı kimi dəyərləndirilə bilərdi.
Nəhayət, iddiaçının öz
yaşını artırması, yaxud azaltması onun rəqiblərinin
əlində antitəbliğat üçün güclü
vasitəyə çevrilə bilərdi. Kifayət
qədər güclü ənənələrə malik olan
çar bürokratiyası belə məsələlərə
(xüsusən də, söhbət müsəlmanların təmsilçisindən
gedirdisə!) heç zaman yol verməzdi. Nəhayət,
Əlimərdan bəy özü də bu cür
yanlışlıqların hansı hüquqi nəticələr
doğurduğunu yaxşı bilən mütəxəssis kimi
etiraz bildirmək imkanını əldən verməzdi.
Bunların heç biri baş vermədiyindən 1865-ci il tarixini Ə.Topçubaşovun dəqiq
doğum tarixi kimi qəbul etmək mümkündür.
Lakin bu dövrün mətbuatında getmiş yeganə
təsdiqedici material deyil.
“Molla Nəsrəddin”
jurnalı 1906-cı il iyunun 9-da çap
olunan 10-cu sayında “Bakı şəhərindən və
quberniyasından intixab olunan üzvlərin tərcümeyi-halları.
Əlimərdan bəy Topçubaşov” adlı bioqrafik səciyyəli
materialda yazırdı: “Əlimərdan bəy Tiflis şəhərində,
1865-ci ildə təvəllüd tapıbdır. İbtida təhsili-elmi əvvəlinci Tiflis
gimnaziyasında olub. 1884-cü sənədə
pək səyli və hafizəli mütəllimlər cümləsində
burada itmami-təhsili-elm edibdir, sonra həmin sənədə
Peterburq Darülfünunun hüquqiyyə şöbəsinə
(yuridiçeski fakultet) daxil olub 1888-ci sənədə
hüquq fənlərində növbətçi mərtəbəsi
ilə ikmali-təhsil qılmışdır.
1897-ci sənədən dəxi dava-spor vəkilliyindən
qəti-nəzər edib bilmərrə əl çəkir. “Kaspi” qəzetini
nəşr etməyə və Bakı şəhərinin
ümumi işlərinə məşğul olmağa mumileyh
(adı çəkilən şəxs – V.Q.) var-yox
vaxtını sərf edir. Keçən sənədən
bəri həməvəqt Əlimərdan bəy orada-burada
camaat işlərinə məşğul olmaqda olubdur. Belə ki, “Kaspi” qəzetinin müdirliyini əksər
övqat müvəqqət müdirə tapşırır
idi. Əlimərdan bəy
Topçubaşov öz nöqteyi-nəzəri siyasiyyəsini
keçən mayın 26-da Tiflisdə qurulan ruhani məclisində
izhar etdi. Belə ki, hər bir molla
ağzını açmamış Əlimərdan bəy “bəli-bəli”
deyib heç bir kəsi özündən bir tük qədər
də incitmədi”.
Sondakı “Molla Nəsrəddin”ə xas ironik qeydi
çıxmaq şərti ilə bioqrafiyanın “Kaspi” qəzetindən
götürüldüyü şübhə doğurmur. Bu isə həmin
materialın təkzib edilmədiyini və gətirilən
faktların dəqiqliyini bir daha sübut edir.
Məlum olduğu kimi, Ə.Topçubaşov qısa
müddətdə I Dövlət Dumasının fəal
üzvlərindən biri kimi tanınmışdı. Burada öz
sıralarında əsasən türk əsilli 25 nəfərdən
çox deputatı birləşdirən Müsəlman
fraksiyasını qurmuş və onun işinə rəhbərlik
etmişdi. Eyni zamanda milli ucqarlara
özünüidarə hüququ verilməsini tələb edən
Muxtariyyətçilər İttifaqının sədr
müavini seçilmişdi. 1906-cı il
iyulun 8-də imperator II Nikolay öz fərmanı ilə
Rusiyada ilk qanunverici orqanın fəaliyyətini dayandıranda
bu özbaşınalığa qarşı
çıxanlardan biri də Əlimərdan bəy
Topçubaşov olmuşdu. O, Dumanın 180 nəfər
üzvü ilə birlikdə tarixə “Vıborq bəyannaməsi”
kimi daxil olan və vətəndaşları passiv itaətsizliyə
çağıran “Xalqa xalq təmsilçilərindən”
adlı sənədi imzalamışdı.
Sənədi imzalayanların əksəriyyəti kimi Ə.Topçubaşov
da məhkəmə önünə
çıxarılmış, üç aylıq həbs cəzasına
məhkum olunmuş və seçib-seçilmək də
daxil bütün siyasi hüquqlardan məhrum edilmişdi. Cəzasını
1908-ci ildə Peterburqdakı məşhur Krestı həbsxanasında
çəkmişdi. (o, həbsdən
avqustun 6-da çıxmış və Peterburq müsəlmanları
tərəfindən böyük ehtiramla
qarşılanmışdı). Orenburqda nəşr
olunan, Rusiya müsəlmanları arasında geniş
yayılan “Şura” jurnalının əməkdaşı həbsxanada
Əlimərdan bəyi ziyarət etmişdi. Öz təəssüratlarını
“Şura”nın 1908-ci il 1 iyun
tarixli sayında oxucularla
bölüşmüşdü. Jurnalın həmin
sayında Rusiya müsəlmanlarının lideri kimi Ə.Topçubaşovun
portreti də verilmişdi.
Bakıda
Haşım bəy Vəzirovun redaktorluğu ilə
çıxan “Tazə həyat” qəzeti həmin materialı
özünün 1908-ci il 16 iyun tarixli 136-cı sayında
aşağıdakı redaksiya qeydi ilə vermişdi:
“Orenburqda
nəşr olunan “Şura” məcmuəsi ən səmimi və
ciddi mühərrirlərimizdən və millət xadimlərimizdən
hesab olunan Əlimərdan bəy Topçubaşovun Vıborq
dəvətnaməsini imza etməkdən ötrü bu
yaxınlarda toqif olunduğuna görə təsvirini çəkib
tərcümeyi-halını da bu növlə yazır:
Daha sona
“Şura” jurnalından götürülmüş material gəlirdi:
“Əlimərdan bəy Topçubaşov cənabları
Rusiya müsəlmanlarının ən ziyalı və münəvvər
zatlarından biri olub fəzl və kamali-himməti-milliyyəsi,
elm və ürfanı ilə onu tanıyan adamların cümləsinə
məlumdur.
Əlimərdan bəy 1865-ci ildə təvəllüd
edib. Tiflisdə Birinci gimnaziyanı ikmal etdikdən sonra
1888 –ci sənədə Peterburq Darülfünunun hüquq
şöbəsinə ən parlaq bir surətdə tamam edib
şəhadətnamə alıb və heyəti-təlimiyyənin
qərarına binaən darülfünunda professor mövqeyində
qalmağı lazım görülsə də, müsəlman
olmayan adamlara bu hüququn verilməməsi səbəbindən
qala bilməyibdir. Bundan sonra Tiflisə
qayıdıb oranın palata məhkəməsində
sekretarlıq vəzifəsini daşımaqdan maəda ədliyyə
şurasında sərkatiblik və mühəndislik məktəbində
hüquq müəllimliyi vəzifəsini icra edirdi. Sonraları Bakıya gəlib prisyajni poverennilik,
“Kaspi” qəzetində müdirlik və “Həyat” qəzetində
naşirlik edirdi. Bakı şəhərindən
1-ci Dumaya vəkil seçilmişdi. 1-ci
Dumada müsəlman fraksiyası təşkil edib ona rəislik
və rəhbərlik etdi. Müsəlman
İttifaqını təsis etmək xüsusunda ən ziyadə
qeyrət edənlərdən biri Əlimərdan bəy idi.
İttifaqa ustav (qanunnnamə) və proqramlar
düzəltdi. Onları hökumətə
təsdiq etdirmək yolunda çox qeyrətlər göstərdi.
2-ci və 3-cü Dumada Müsəlman fraksiyası
yanındakı Büroda rəis kimi rəhbərlik edib öz
xidmətləri və yol göstərməklikləri ilə
müsəlman deputatlarını minnətdar elədi.
Əlimərdan bəy qayət səbrli, təhəmmüli-mütəəddəl,
açıq fikirli, artıq tərəqqipərvər bir zat
olub ümum və camaat işinə ən ciddi və ürəkdən
özünü verən və bu yolda özünün
xüsusi rahat və məişətini fəda edən
möhtərəm bir zatdır. 1-ci Duma boğulandan sonra Vıborq
xitabına qol qoymaq səbəbinə haman
1-ci Dumadakı başqa deputatlar ilə birlikdə Əlimərdan
bəy Topçubaşov da hazırda Peterburqdakı Kresti həbsxanasında
distaqdır.
Əlimərdan bəy kimi ciddi və xalis camaat və
millət xadimlərinin əsl qədir - qiymətlərinin bu
gün olmasa da, sabah bilinəcəyinə və adı millət
tərəfindən təqdis ediləcəyinə biz əminik”.
“Şura”
jurnalından
materialı olduğu kimi alıb dərc edən
“Tazə həyat” qəzeti sonda özünün redaksiya
qeydində yazırdı: “Biz də belə biqərəz və
xalis niyyətlərlə millətimizə xidmət edənlərə
Allah-taaladan tülu ümür arzu edib, əmsalının
artmağını arzu edirik”.
Heç
şübhəsiz, tatar müəllifi Ə.Topçubaşovun
doğum tarixini 1865-ci il kimi göstərərkən
ya rəsmi mənbələrə (ilk növbədə
Dövlət Duması qaynaqlarına), ya da Əlimərdan bəyin
öz sözlərinə əsaslanmışdı.
Başqa bir sənəd. Tiflis Dairə Məhkəməsi
tərəfindən sədr Y.Bıkovun imzası ilə məhkəmənin
keçmiş katibi, kollegiya asessoru (mülki rütbə idi;
çar Rusiyasının ranqlar tabelində təxminən
mayor hərbi rütbəsinə uyğun gəlirdi – V.Q.)
Əli Mərdan bəy Topçubaşova 21 may 1896-cı il
tarixdə verilən və Bakıda notarius A.A.Vişnevski tərəfindən
30 may 1902-ci il tarixdə 4184 saylı reyestrlə təsdiq
olunan attestatda barəsindəki digər bioqrafik məlumatlarla
birlikdə hazırda (yəni 1896-cı ildə – V.Q.) 32
yaşında olduğu bildirilirdi. Əgər Əlimərdan
bəyin mayın 4-də doğulduğunu diqqətə alsaq,
sənədin verildiyi vaxt o, artıq 32 yaşına
keçmişdi və bu da 1865-ci il
tarixinin həqiqətə uyğunluğunu bir daha ortaya
qoymaqdadır.
1865-ci ilin dəqiq təvəllüd tarixi olduğunu
göstərən digər qaynaqlar da mövcuddur. Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Arxivində (fond 1044, təsvir
1, saxlama vahidi 656, s.45; s.v.658, s.89; s.v.713, s.112) Əlimərdan bəy və Pəri
xanım Topçubaşovların övladlarının
doğum şəhadətnamələri mühafizə edilir.
Bakı şəhərindəki Hacı Qasım bəy və
Gilək məscidləri tərəfindən verilən və
şahid ifadələri ilə təsdiqlənən həmin
şəhadətnamələrdən ailənin böyük
qızı Saranın doğulduğu 1899-cu ildə Əlimərdan
bəyin 34, Pəri xanımın 23, oğlu Rəşid bəyin
doğulduğu 1901-ci ildə valideynlərin müvafiq surətdə
36 və 25, ikinci qızı Sevər xanımın
doğulduğu 1903-cü ildə 38 və 27 yaşlarında
olduğu qeyd edilir və möhürlə təsdiqlənir.
Göründüyü kimi, hər üç halda dini idarə
Əlimərdan bəy Topçubaşovun 1865-ci il təvəllüd olduğunu israrla qeyd edir.
Mülahizələrimi konkret faktlar üzərində
qurmağa çalışsam da, təbii ki,
yazdıqlarımın son instansiya həqiqət olması
iddiasında deyiləm. Ola bilsin, Ə.Topçubaşovun məhz
1863-cü ildə doğulduğu fikrini irəli sürənlərin
əlində daha tutarlı, necə deyərlər, daşdan
keçən dəlil-sübutlar var. Əgər belədirsə,
Əlimərdan bəyin təvəllüd tarixi ilə
bağlı indiyə qədər həllini tapmayan
anlaşılmazlıqlara son qoymaq üçün həmin
qaynaqları açıqlamaq, elmi ictimaiyyətə təqdim
etmək lazımdır. Çünki qədim latın ifadəsində də deyildiyi kimi,
“Super omnia veritas” – yəni “Həqiqət hər şeydən
yüksəkdir!”
Eyni
zamanda başqa bir həqiqət də mövcuddur: bu da
yuxarıda qeyd etdiyim kimi, Prezident sərəncamının Ə.Topçubaşov
şəxsiyyətini və irsini öyrənmək
baxımından geniş imkanlar yaratmasıdır. İnanmaq istərdim ki, tarixçilərimiz bu
imkandan yararlanacaq və hələ də açıq qalmaqda
olan təvəllüd tarixi ilə bir sırada digər məsələlərə
də aydınlıq gətirəcəklər.
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.-
2013.- 13 aprel.- S.8-9.