Sibir toyu
(hekayə)
“Dədə,
mənim halımı-əhvalımı xəbər almaq istəsən,
bu qərib eldə – Stalinin rəhmətlik Salman babamı
sürdüyü Sibirdə başımı birtəhər
girləyirəm. Urusetdə əsgərlik çəkmək
zırıltı şeymiş. Burda din-məzhəb
qanıb-qandıran yoxdu, hamını bir gözdə
görürlər, hamıya da donuz əti yedizdirirlər. Dədə,
ta xış dirənib kötüyə. Qapının
qoyununu-keçisini, itini-pişiyini sat, məni burdan qurtar,
yoxsa təlim vaxtı özümü bağlayacam raketin
quyruğuna, uçub gedəcəm bu dünyadan...” – Temiri qəhər
boğduğundan, məktubun ardını oxuya bilmədi.
Gecə yuxusunu qarışdırdı, gördü ki, oğlu Qaryağdı ayaqlarını aşırıb oturub raketin burnunun ucunda, qalxır göyün yeddinci qatına. Uçub düşür Ayın belinə və ordan haylayır, deyir, dədə, sənə nə yazmışdım, deməmişdim ki, məni bu gavurların əlindən qurtar? İndi mən burdan – Ayın belinnən nə təhər düşüm?..
Temiri dərd götürmüşdü, əlində əlacı olsaydı, günü bu gün tərpənərdi Sibirə, amma necə getsin: nə yol-riz tanıyır, nə də dil bilirdi. Gümanı qonşusu Bərşada gəldi ki, bişmiş adamdı, diribaladı, gedib uşağa baş çəkər, baxar görər nədi, nə məsələdi?
Bərşad belə işlərdə doğrudan da səriştəliydi. Əsgərliyini o yanlarda çəkdiyindən rus dilində alababat qırıldadırdı. Oğul-uşağının, qohum-əqrabasının o tərəflərdə işi düyünə-dolaşığa düşən yapışırdı Bərşaddan, cibinə puldan-paradan basıb göndərirdilər ki, getsin işi yoluna qoysun. İnsafən, yoluna qoyurdu da. Kişinin oğlunun dilinə görə dilçəyi vardı, getdiyi yerdən əliyalın qayıtdığı olmamışdı, vəkildən çox bilirdi, aşırmadığı “dağ” yox idi. Bilal müəllimin oğlunun cəncəlindən sonra isə Bərşadın hörməti birə-beş artmışdı, deyilənə görə, hansı yollasa üçillik məhbusluğu əlli manat cəriməylə əvəzlətmişdi. Bilal müəllim onun hünərinə heyran qalmışdı. Demişdi, Bərşad, sən diplomsuz yuristsən, kəllən cuhud kəlləsidi, bu hünərnən 37-də Mikayıl Müşfiqi, Əhməd Cavadı, Hüseyn Cavidi də qurtarardın, vallah...
Üç-dörd günlük yolçuluqdan sonra Bərşad yorğun-arğın gəlib çıxdı tayqadakı ucqar kəndə. Çayın bəri üzündə xaçlı qübbəsi sozalan kilsədən zəng səsi yayılırdı. Bərşada elə gəldi ki, onu görüb zəng çalırlar, kəndi duyuq salırlar ki, bəs tayqaya yad adam gəlib.
Yuxusuzluq kələyini kəsmişdi, ayaqları sözünə baxmırdı. Özünü güc-bəla çatdırdı kəndin girəcəyindəki daxmaya. Pəncərəni döydü, hay verən olmadı. Yavaşca itələdi, pəncərə taybatay açıldı. İçəri girdi. “Pust menyə boq prəstit” – deyib yayxandı çarpayıya. Gözlərini yummağıyla yuxuya getməyi bir oldu. Yuxu gördü, gördü ki, Qaryağdı tayqada sarı-saman saçlı bir qızla qolboyun gəzir, kefdə-damaqdadı. Bərşadı görüb sevinir, boynunu qucaqlayır. Deyir, elli, Uruset yaxşı yerdi, bura soldatlıq çəkməyə yox, kefə gələsən, Sibiri matışqalar götürüb gedir. Başımız onlara qarışır, yoxsa havalanıb düşərik tayqanın canına, yem olarıq ayılara. Yaxşı eləyib gəlmisən, sən də havanı-suyunu dəyişərsən...
Yuxunun şirin yerində hiss elədi ki, kimsə onu dümsükləyir. Gözlərini açdı, gördü belibükük bir qarıdı.
– Tı kto takoy, sınok?! Kak tı popal suda?1 – qarı soruşdu. Çağırılmamış qonağın nə yuvanın quşu olduğunu anışdırmaq istəyirmiş kimi xoflu gözlərini Bərşadın üzünə dikib durdu.
Bərşad belə hallara az düşməmişdi, odur ki, yağlı dilini saldı işə, dedi soldat yanına gəlib, neçə gündü yollardadı, yuxusuzdu...
– Moy imyə Bərşad, a po-urusski Boris, – özünü təqdim elədi.
Nə zülmlə, əzab-əziyyətlə gəlib buralara çıxdığını danışdıqca, qarı ah çəkir, “bednıy tı moy Boris” deyib çağırılmamış qonağın halına yanırdı.
Yemək-içmək almaqdan ötrü Bərşad qarıya pul təklif elədisə də, amma ev sahibəsi götürmədi, dedi qonaqsan, soldat yanına gəlmisən. Pendirdən, duzlu xiyardan, bişmiş kartofdan, donuz piyindən əlinə keçəni düzdü masaya. Bir şüşə də qənddən çəkilmiş samoqon gətirdi, dedi iç, üstünü də axşam qonaqlıqda düzəldərsən, qonağı nəvəsi Nastyanın toyuna çağırdı.
Bərşad araq dolu stəkanı qaldırdı.
– Pust ona budet sçəsliva! – deyib üzünü görmədiyi Nastyanın xeyir işinə xeyir-dua verdi. Fikrindən ötürdü: “Boris, “neqodyay”, qədəmin yüngüldü, hər yanda toy-düyün üstünə çıxırsan...” Çantasından püstəyi rəngli bir Şəki kalağayısı çıxardıb bükdü ki, toya əliboş getməsin...
lll
Məclis həyətin ortasında, açıq havada qurulmuşdu. Qızardılmış çoşka, donuz piyi, duzlu xiyar, içki və cürbəcür məzələrlə dolu uzun-uzunnama stolun başında bəylə gəlin, sağdış-soldış oturmuşdu, qonaqlar da üz-üzə əyləşmişdilər. Sazanda iki kişiydi – biri akkordeon çalır, digəri balalayka dınqıldadırdı. Məclisdəkilər çalğıya züy tutub oxuyur, qocalı-cavanlı, arvadlı-kişili ortalığa atılıb diringə gedirdilər. Başlar-beyinlər dumanlandıqca, toyun ab-havası da dəyişir, ortalıq qızışırdı.
Bərşad kəndin keşişiylə – Georgi atayla yanaşı oturmasaydı, bəlkə də bu qədər içməzdi. Uzun, qara libas geymiş, boynundan iri taxta xaç asmış, üst-başından kilsə havası, yanmış şam iyi gələn bu yekəpər, ləndəhor adam ağına-bozuna baxmırdı, bulanıq “samoqondan” süzür, dümləyirdi. Qonağı da unutmurdu, hər dəfə onun da stəkanını silələyirdi. Qafqazlı balası Georgi atanın ürəyinə yatmışdı, ona qanı qaynayırdı. Bərşada “zemlyak” deyirdi. Deyirdi cavanlıqda əsgərliyimi sizin tərəflərdə çəkmişəm. Hərdən Bərşadı sorğu-suala tutur, çözələnib hardasa uzaqlarda qalmış xatirələrini təzələmək istəyirdi.
Samoqonun dəhşətli iyini, təlx tamını Bərşadın təbi götürməsə də, dişini canına tutub içirdi, üstündən də duzlu xiyar gəvələyirdi, yoxsa ödü-öfkəsi qalxardı boğazına. Gedib o dünyanı görüb qayıdırdı. “Sən ölmüyəsən, rus millətini yıxsa, içki yıxacaq. Amerikanın ağlı yoxdu vallah, rusu atom bombasıynan hədələyir. Soruşan gərək, a başıboş, atomu neynirsən, yepyekə bir samoqon bombası at, onnan da hər şey qurtarsın getsin...” – özlüyündə mülahizə elədi. Əməlli-başlı hallanmışdı, o boyda yolu basa-basa Sibirə niyə, nə illətlə gəldiyini unutmuşdu, ucsuz-bucaqsız tayqanın qalınlığındakı gözdən-qulaqdan uzaq bu miskin kəndə necə düşdüyünü qanıb-qandıra bilmirdi. Baxırdı ki, iyi burun deşən içki təkcə onun yox, hamının ağlını başından eləyib. Ağız deyəni qulaq eşitmirdi, hər kəs gödən hayındaydı, bəylə gəlinə belə məhəl qoyan yox idi. Sağdış, soldış da gözə dəymirdi, aradan çıxmışdılar. Keşiş hərdən stəkanı qaldırıb “Qorko!” deyib bağırmasaydı, məclisdəkilər bu həyətə nə illətlə yığışdıqlarını tamam unudar, başına çöl çiçəklərindən çələng qoymuş ağ paltarlı sarışın qızla qara kostyum geyib, əzik qalstuk bağlamış kürən oğlanın uzun masanın başında nə səbəbə yanaşı oturduqlarını anışdırmazdılar.
Keşişin boğuq, kal səsi elə bil o dünyadan gəlirdi.
– Qorkoo!..
Yeni evlənənlər həvəssiz-həvəssiz ayağa qalxıb, dodaq-dodağa yüngülcə öpüşdülər. Gəlin gözlərini hərləyib Bərşadı qıyğacı süzdü, xəfifcə qəmli-qəmli gülümsədi. Bərşad gəlinin gözlərindəki o qüssəni öz bildiyi təki yozdu, yəni bu oğlana könlüm yoxdu, dədəm məni zorla ona ərə verir. Gəlin gəlinlik geyimini özünə yaraşdırmırdı elə bil, qınayan olmasaydı, əynindəki bəyaz libası məclisin ortasındaca soyunub atar, bircə qafqazlı qonağın bağışladığı hədiyyəni – çiyninə atdığı püstəyi rəngli kalağayını saxlardı. Üz-gözünə çəkdiyi ənlik-kirşan göz yaşlarından islanıb qarışmışdı. Məclisdəkilər isə bunun fərqində deyildilər, yetərdi ki, yeyib-içsinlər, deyib-gülsünlər, şənlənsinlər.
Cavan bir gəlinlə xrom çəkməli
kişi ortalıqdan yığışmırdı,
ayaqlarını yerə döyüb dingildəyirdilər. Gəlin çastuşka
deyirdi:
Menya
milıy ne seluet
Qovorit,
çto ne pora
A lyubov
bez poseluya
Çto
v lesu bez topora
Belinə
qırmızı bəzdən qurşaq bağlamış bəy
atası ayağa qalxıb, kefli beyinlə tost izhar elədi,
yeni evlənənlərə “qoşa qarıyın” dedi. Təzə
gəlin qəribə bir ədayla ağzını
büzüb, laqeydcəsinə əlini havada yellədi, yəni
bu sözlər cəfəngdir, onun sarı-kürən gədəylə
qoşa qarımaq niyyəti yoxdur.
Məclisdəkilərin əksəriyyəti qadın
xeylağı idi. “Balam, deyəsən, bu kənddə də
kişi qıtlığıdı axı...” – Bərşad
mülahizə elədi. Başını
dikəldib ortalıqdan yığışmayan,
çastuşka deyən fətirsifət cavan gəlini
heyranlıqla süzdü. Xrom çəkməli kişi bunu sezmişdi, deyəsən, dingildəməyinə
ara vermədən söz atdı:
– Hə,
nədi, Qafqaz qartalı? Gözünü çəkmirsən,
yoxsa xoşun gəlir arvadımnan?.. Rusiyanı balaca-balaca qarabalalar götürüb
gedir, əkib-tökür, sonra da
çıxırsınız aradan. Bədbəxt Rusiya,
dərdin böyükdür!..
Bərşad bədbəxt Rusiyanın dərdinin
üstünə daha bir dərd gətirmək niyyətində
olmadığını göstərmək istəyirmiş
kimi, gözünü fətirsifət gəlindən
yayındırdı.
Keşiş
ağzını Bərşadın qulağına tutub
pıçıldadı:
– Boris,
Allah eşqinə, sən bu əyyaşa baş qoşma. Bivec adamdı. Meşəbəyi
İqnatın oğludu. Dədəsini
inişil ayı parçalayıb. Qol-qola
oynadığı o qadın – Serofima üçüncü
arvadıdı... – Georgi ata xrom
çəkməli kişinin atmacasını cavabsız
qoymadı: – Stepan, İsa eşqinə, hər sözü
danışma, – tənbeh elədi, – bil ki, sənin dediyin o
qarabalalar böyüyüb mənsəb yiyəsi olurlar. Axtarsan, qanı qarışıq olmayan təmiz rus
tapa bilməzsən. Bəli... Götür
Cukovskini2 – anası türk qızıydı. Puşkinin
özü... Elə bir dahi üçün biz ruslar şairin
ulu babasına –
müsəlman həbəşə minnətdar
olmalıyıq. Təsəvvür edirsənmi matuşka Rusiya
Puşkinsiz nə qədər yoxsul və miskin görünərdi...
Deyilənləri
haqlı bilən xrom çəkməli kişi
sözü çevirmədi. Günahını
yumaq istədi, üzünü tutdu sazandalara.
–
Kavkazskiy tanes, blin! – əmr elədi. – Exx!
– hayqırdı. Kepkasını
başından alıb çırpdı yerə, əllərini
uzunboğaz çəkməsinə vura-vura dingildədi.
Gəlib Bərşadın qarşısında
oynadı, yəni qafqazlı balası, sənin havandı,
buyur, hünərini göstər.
Bərşad
çətinliklə də olsa anışdırdı ki, deyəsən,
çalınan “Ləzginka” havasıdı... Qaçan yeri yox
idi, girdi meydana: sağ əlini apardı peysərinə, sol
qolunu gen açdı, “assa” deyib hayqırdı, süzdü o
baş-bu başa. Məclis əhli özgə
planetdən gələnin rəqsinə tamaşa edirmiş
kimi, heyrətlə baxırdılar. Ayağı
yer tutan qoşuldu qafqazlı balasına. Bərşad
olmuşdu yalan, əhli-Sibir olmuşdu gerçək, yad havaya
elə sındırırdılar, elə bil çoxdandı
belə çal-çağırdan ötrü sümükləri
yanırdı. Kefli qız-gəlin
oynaya-oynaya qarabalanın başına fırlanır, onu
öpür, duz kimi yalayırdılar. Bərşad
cuşə gəlmişdi, yoruldum demir, qol götürüb
süzürdü, oynayanlar da onun hərəkətlərini
yamsılayır, havanın hənginə uymağa
çalışırdılar. Bərşada elə gəldi
süzə-süzə həyətdən çıxıb
özünü yaxındakı çaya vursa, bəyli-gəlinli
hamı ellikcə onun dalınca düşəcək, özlərini
atacaqlar suya...
Əldən düşənəcən oynadılar, sonra
hər kəs çəkildi yerinə. Məclis
öz axarında gedirdi və yeni sağlıq
yetişmişdi. Sağlıq uzaq eldən
gəlmiş qonağın şərəfinə idi,
özü də bu sağlığı keşiş söylədi.
Georgi atanın “zemlyak” bildiyi qonağın şərəfinə
söz deməyə haqqı çatırdı.
Keşiş bir anlığa duruxdu, ötən illərin
xatirələrini xəyalında canlandırmağa
çalışırdı, deyəsən. Nəsə xatırladı,
gülümsədi, ancaq onun gülümsədiyini heç kim duymadı, üz-gözünü
örtmüş çal saqqalı buna imkan vermədi.
– O yanlar
ayrı həngamədi! – dedi, – orda baş
çıxarmaq elə də asan iş deyil, ələlxüsus
da biz xaçpərəstlərə...
Georgi ata
daha sonra soldatlıq vaxtı bir qıza baxmağının
üstündə Yevlax uşaqlarının stansiyada onu necə
çırpdıqlarını dib-dəhnədən
danışdı, özü də elə ürək
ağrısıyla danışdı, sanki onu otuz-qırx il bundan əvvəl yox, indicə
çırpmışdılar. Dedi o döyülmək mənə
dərs oldu, qandım ki, buraların qayda-qanunları özgədir.
Millətdən millətə fərq çoxdu,
biz rusların qəlbi doğrudan da genişdir. Baxın, kəndin qız-gəlini qafqazlı
balasını qucaqlayır, öpür, amma ona gözün
üstdə qaşın var deyən yoxdur. Yoxdur, vəssalam!.. Müsəlmançılıqla
xaçpərəstliyin bir fərqi də bax bundadır.
Müqəddəs ata digər fərqli cəhətlərdən
də söhbət saldı və deyəndə ki, müsəlman
qanunlarına görə oğlan uşaqları sünnət
olunurlar, arvadlı-kişili hamı bir ağızdan
içini çəkib vaysındı.
– Kakaya
dikost! – təzə bəy özünü
saxlaya bilmədi, eşitdiyini gözünün qabağına
gətirməsin deyə əllərilə üzünü
örtdü. Qanı qaçdı,
qıçlarını bir-birinə sıxdı, guya indicə
onu da sünnət edəcəkdilər və qonaq da Sibirə
guya bu illətlə gəlib.
Maraq dolu
nəzərlər dikilmişdi Bərşada, yəni bu
qarabala özgə biçimdə bəni-insandı, bu kəndin
kişilərindən fərqlidi və sən demə, fərq
yalnız onun qaraşın, qaraqaş-qaragöz
olmağında deyilmiş...
–
Ağlıma sığışdıra bilmirəm! – gəlin heyrətlə içini çəkdi.
– Amma yox, bunun da mənası olmalıdır, yoxsa
uşaqları niyə boşuna sünnət eləsinlər
axı? – yanında oturmuş
şüyüm gədədən – bəydən soruşdu. –
Maraqlıdır. Qafqaz kişiləri niyə
çılğın, temperamentli olurlar, hə?
– Mən
hardan bilim? – bəy, çiyinlərini
dartıb narazı halda donquldandı. – Bunu qarabaladan
soruşsan, daha yaxşı olar.
–
Soruşaram, niyə soruşmuram... Onun
bağışladığı hədiyyədən olmaz, belə
kalağayıdan Sibirdə kimdə var?..
Öz aramızdı, yaraşıqlı kişidi, necə də
qaynar qara gözləri var. Allah ər qismət eləyəndə,
beləsini qismət eləyə, yoxsa...
Təzəbəy kişilənib gəlinin gəlinlik
geyiminin ətəyini dartdı.
– Nə
sayaqlayırsan, Nastya!? – səsinin tonunu dəyişdi.
– Əgər o sənin xoşuna gəlirsə,
bu başqa məsələ, durum yerimi dəyişim.
Çağır o qarabalanı, otursun yanında, olsun təzəbəy...
Qonaq onsuz
da diqqət mərkəzindəydi, amma məclis əhli biləndə
ki, Boris deyilən bu adam, “Ağdam”
çaxırının həmyerlisidi, o eldən-obadan gəlib,
uğultu qopdu. Ab-hava yenidən
qızışdı.
Nalbənd Kuzma bu şərəfə söz söyləmək
istədiyini bildirdi. İçki dolu stəkanı qapıb,
ayağa qalxdı.
– Bu kənddə
– Proxorovkada, bəlkə də matuşka Rusiyada o
çaxırı mənim qədər çox içən
olmayıb! – qürurla əlini sinəsinə
döyəclədi. – Mənim içdiyimi dərəyə
axıtsan, böyük göl əmələ gələr –
Ağdam gölü. Bəli!.. Ona görə
də haqqım çatır söz deməyə! Müqəddəs ata da eşidir, onnan təvəqqəm
budur ki, mən gəbərəndə qəbrimin üstündə
xaç yerinə “Ağdam” butılkasının daşdan
yonulmuş heykəlini qoysunlar, onda ruhum şad olar.
–
Yarımlitrlik butılka olsun, yoxsa nol yetmişbeş? – kimsə söz atdı.
– Fərq
etməz, – Kuzma vecsizcəsinə əlini yellədi. – Bax, mən
sözümü dedim, vəsiyyətimi də elədim!..
Nalbənd
o cənnət içkisindən ağızdolusu
danışdı: birinci badədən sonra nə hisslər
keçirdiyini, ikincinin-üçüncünün
ardından nələr yaşadığını, nə
kökə düşdüyünü həvəslə
nağıl elədi. Millət ağzını
açıb nalbəndin nağılına qulaq asırdı,
əslində o təamın dadını bilməyən yox
idi və indi xəyalən də olsa o günləri, o hissləri
yaşamaq məclisdəkilərə ayrı həzz verirdi.
– Eh!.. O çaxırdan, çox demirəm, bircə
stəkan gillətsəydim dərdim olmazdı, bunnan belə
iyirmi-otuz il də yaşayardım, – Kuzma
yazıq-yazıq zarıdı. – Dünyada bərəkətli
torpaqlar var. O torpaq var olsun ki, o cür üzüm yetirir və
o cür üzümdən də o cür cənnət içkisi düzəldirlər.
Təklif edirəm bu sağlığı ayaq üstə
içək!
Məclisdəkilər
yerlərindən dikəldilər, şirin “Ağdam” şərabının
şəninə acı “samoqon” içdilər, amma bu dəfə
arvadlı-kişili heç kim üz-gözünü
turşutmadı, heç kim bu bulanıq içkinin ürəkbulandıran
iyini duymadı – hər kəs xəyalında şirin mey
içirdi, hər kəs özünü bir anlığa cənnətdə
hiss eləyirdi. Görürdülər ki, cənnətdəki
çaylardan birində axan “Ağdam” şərabıdı və
kəndin bütün sakinləri qocalı-cavanlı,
kişili-arvadlı çay boyu sərələniblər yerə
ağızlarını dirəyib şərabdan
sümürürlər, qarın doyur, göz doymur, iç
ki, içəsən, sümür ki, sümürəsən...
Müqəddəs
ata Bərşadı salmışdı çənəsinin
altına, ürək-dirək verib deyirdi ki, darıxıb eləməsin,
sabah onu üççarxlı motosikletdə
həmyerlisinin xidmət elədiyi hərbi hissəyə
aparacaq, iki saatlıq yoldur. Müqəddəs
atanın təpərli danışığı Bərşadın
ovqatını əməlli-başlı dəyişdirmişdi,
kefi kökəlmişdi, bu axşam özgə heç nə
barədə düşünmək istəmirdi.
Kilsə zənginin soyuq səsi eşidildi, səs elə
bil başqa bir aləmdən, başqa dünyadan gəlirdi. Məclisdəkilər
əllərini yeməkdən çəkdilər. “Slava tebe – Qospodi – saryu nebesnıy!” – deyib xaç vurdular. Bərşad
da qeyri-ixtiyari onları yamsıladı, yalan-gerçək
xaç çəkdi, öz hərəkətinə gülməyi
tutdu. Çönüb keşişə
baxdı. Georgi ata öz işindəydi, içki
damlaları dodaqlarından axıb, cod saqqalında ilişib
qalmışdı. Çal saqqalı
keşişi sinli göstərsə də, qıvraq
davranışından elə də yaşlı
olmadığı bəlliydi. Elə hey
danışırdı və danışığından belə
çıxırdı ki, dünya dediyin fanidir, nə qədər
bacarırsan ye-iç, kef elə. Bərşad
belə sözləri çoxlarından eşitmişdi,
müqqəddəs atanın bu sayaq danışığı
isə onu çaşdırmışdı.
Nəsə soruşmaq istədi, amma keşiş onun
sözünü ağzında qoydu.
– Ex,
Boris-Boris!.. Övladım! İsa eşqinə,
hər şeyə məhəl qoyma! – xaç
vurdu. Yağlı donuz qabırğasını
iştahla dişinə çəkdi. – Sizdə nə təhərdi,
mollalar içki məsələsinə necə baxırlar? –
Georgi ata ağzını sürüyə-sürüyə
soruşdu. – Pis baxırlar, bilirəm ki, pis baxırlar, –
öz sualını özü çavablandırdı.
Bərşad
keşişin dediklərinə əlavə elədi:
– Bunun
tarixcəsi var, müqəddəs ata, – dedi. – Bir gün Məhəmməd
peyğəmbər yol gedəndə görür bir dəstə
adam oturub mey içir, onlara “nuş olsun”
deyir. Qayıdan baş baxır ki, sərxoş adamlar
dalaşırlar, peyğəmbər bu dəfə “haram olsun”
deyir... Bizdə də içənlər
çoxdu, amma siz sibirlilərə çatmarıq.
– Ona
görə ki, buranın təbiəti sərtdir,
xristianlıq da ki, içkini haram buyurmayıb, – Georgi ata əlini
saqqalına çəkdi. – Bəşəriyyətin problemi
yalnız içki olsaydı, nə vardı? – dediklərini
sübuta yetirmək istəyirmiş kimi samoqonu birnəfəsə
dümlədi, sanki göstərmək istəyirdi ki, bax,
içkinin elə bir müşkülü yoxdur. –
Övladım, – dedi, – dünyanın dərdi-azarı
başqadı. İnsan vəhşilərin vəhşisidi,
adamlar qana yerikləyirlər. Ta binayi-qədimdən
üzü bəri həyat qəddarlıqdan xali olmayıb,
bunnan belə də olmayacaq, bax, məsələ bundadır! Bu gördüyün tayqada bəlkə də
ağacların sayı qədər insan sümüyü var.
Məşəqqətli, qanlı-qadalı olub Sibir.
Buranın soyuğu-şaxtası tökülən qanları
dondurub buza çevirir, amma yuya bilmir... Ayrı həngamədi
Sibir, üzü üzlər görüb – Dostoyevskidən belə.
Sürgün çəkməsəydi, Sibir
havasını udmasaydı, insanın iztirablarını, faciəsini
o cür təsvir edə bilərdimi? Əlbəttə,
yox. Dostoyevskini oxuyan fikirləşir ki, görəsən
ruslar nə vaxtsa gülüblərmi?.. O
binəvanı rus ədəbiyyatının burnundakı
sızanağa bənzədirdilər, – keşiş
sözünə ara verib şəkləndi,
sağ əlini qulağına aparıb dinlədi. – Boris,
eşidirsən meşədən gələn nəriltini? – soruşdu. – Ayıdı, ova çıxıb,
qarnını doyurmaq istəyir. Ax, görüm sənin
başın batsın, əyripəncə!..
Amma Sibirin yaraşığıdı,
yaraşığı...
Bərşad diksindi, keşişi indi
görürmüş kimi onu xoflu-xoflu süzdü. Gen xaşanı
xatırladan uzun, qara libasda bu saytal, korbuz adam
birdən-birə zırpı ayıya döndü elə bil.
Arxa ayaqları üstə qalxıb, bəyirdi, nərildədi,
nəriltisi tayqanı titrətdi...
–
Bismillah! – deyib Bərşad kefli gözlərini
ovxaladı...
–
Övladım, dünyanı dərk eləmək elə də
asan məsələ deyil, müşküldü, –
keşiş mıqqıldandı. – Hərdən oturub fikirləşirəm
ki, yaxşı, uca Tanrı haqsızlıqların
qabağını niyə almır? Yoxsa, buna hünəri
çatmır?.. İstəmirəm
kimsə bu barədə mənnən nəsə soruşsun,
çünki cavab tapa bilmərəm.
Georgi ata danışıb ürəyini boşaltmaq,
yüngülləşmək istəyirdi. Kefli
olmasaydı, bəlkə də başqa söz-söhbət eləyərdi.
Ağzı qızışmışdı:
– Adamlar
dar ayaqda təsəlli tapmaq ümidiylə kilsəyə gəlib
dua edir, günahlarını yumaq istəyirlər. Bizim işimiz onları ovundurmaqdı,
uşağı ovunduran kimi.
– Həə?
– Bərşad maraqlandı.
– Bəs
necə? Dua oxuyuruq, guya bu nəyisə dəyişir.
Eh!.. Nələr eşitmirsən, nələrin
şahidi olmursan?.. Dünən
kilsəyə bir qadın gəlmişdi, öz
baldızına şər atıb. O,
başıbatmış da durub canına qəsd eləmək
istəyib. Qadın əməlinin
peşmanlığını çəkir, gəlib ki,
batuşka, günahımı yumaq üçün Allah eşqinə
mənə dua eləyin, qoy, Tanrı təqsirimdən
keçsin... Tanrı neyləsin axı, bəndəsinin
bəd əməli o qədərdi, hansını
bağışlasın? İnsan çox
qəliz bəndeyi-xudadır, övladım. Adamları başa düşmək olmur, hərə
bir xasiyyətdə, bir qılıqda. Səninsə
borcun yaxşılı-pisli hamını bir gözdə –
Allah bəndəsi kimi görməkdir – oğrunu da, doğrunu
da, əyrini də, düzü də. Sənin ittiham eləməyə,
hökm çıxarmağa ixtiyarın çatmır, ilahidən
bu haqq sənə verilməyib... Hər kəsin
içində bir şeytan gizlənib və şeytan istəyəndə
çox asanlıqla insanı yoldan çıxarır. İnsanı içindəki şeytandan qurtara
bilmiriksə, biz nəyə gərəyik? Bax, bəla da bundadır, övladım.
Georgi ata
söhbətinə ara verdi, dolu badəni
qaldırıb “Qorko!” deyib bağırdı. Məclis əhli
də ona qoşuldu, bir ağızdan səsləndilər: “Qorko!..” Çoxsəsli xorun sədası
içindən bu dəfə Bərşadın yad şivəsi
eşidilmədi. Ayağa qalxıb öpüşən
də olmadı: sərxoş təzəbəy
başını stolun üstünə qoyub
yatmışdı, gəlinsə yerində yox idi.
Keşiş çönüb qonağa nəsə demək
istədi, baxdı ki, yanındakı kətil boşdu.
Qəfildən göyün üzü allandı. Yer lərzəyə
gəlib əsdi, titrədi, sanki indicə dünya-aləm
dağılacaq, altı üstünə çevriləcəkdi.
Tayqadan qalxan raketin odundan-alovundan qaranlıq doğranıb
paramparça oldu, aləm qırmızımtıl işığa bələndi...
Müqəddəs
ata üzünü göyə tutdu: “Pomiluy, Qospodi – sar
nebesnıy!..” – deyib
xaç vurdu. Dolu stəkanı götürüb
başına çəkdi...
1. Sən
kimsən, oğlum?
Bura necə düşmüsən?
2. V.A.Cukovski – rus şairi. (1783-1852)
Kamil ƏFSƏROĞLU
525-ci qəzet.- 2013.-20
aprel.- S.28-29.