Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
(Araşdırıb toplayanı, ərəb əlifbasından latın qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi)
Transliterasiya redaktorları: professor
Şamil VƏLİYEV,
elmi işçi Samir MİRZƏYEV
IV cild
(1917-aprel
1918)
Ümumrusiya müsəlman syezdi
(Xatirat və
təəssürat)
Birinci gün
Məclis rəsmi surətdə fazili-möhtərəm
Musa Bikiyev cənabları tərəfindən
açılıb İbrahim həzrət tilavəti-Qurani-məcid
ilə rəsmi-iftitahi təqdis etdi.
Bədə
Musa Bikiyev zamanın əhəmiyyətindən, keçirdigimiz
tarixi günlərin qiymətindən, hürriyyət
üçün olunan fədakarlıqlardan bəhs edərək
dedi ki: “cəmaət, verdigimiz qurbanlar badi-həva sərf
olunmadı, nəticə hasil oldu”. Daha sonra məclisdə
hazır olan müslimələrə işarə edərək
dedi ki, bu vəqtə qədər qurulmuş olan müsəlman
nədvələri axsaq idi. Çünki
vücudi-milliyyəmizin ancaq bir yarısı tərəfindən
qurulmuş oluyordu. Bu dəfə isə
artıq millət tam bir vücudla işə girişiyor.
Musa əfəndinin mənaca qiymətli olan bu müxtəsər
nitqi alqışlarla qarşılandı.
Musa əfəndidən
sonra Əhməd bəy Salikov cənabları Büro naminə
haziruni təbrik edərək müxtəsərən syezdin nə
surətlə tərtib və təşkil olunduğu həqqində
məlumat verdi və azad Rusiya yoluna qurban
gedən fədailər yadilə məclisə ayağa
qalxmayı təklif edincə minə qərib adam bir adam kibi
ayağa qalxdı.
Bədə heyəti-rəyasətə seçiləcək
on rəisin adları oxunub məclis tərəfindən
bilanifaq qəbul olundu. Bu surətlə rəyasətə Əhməd bəy
Salikov, Ayaz İshakov, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Fateh Kərimov, İbadullah Xocayev, İlyas
Alkin, İbrahim Axtemov, Səlimə Yaqubova, Musa əfəndi
Bikiyev, Seyid Cəfər Əhməd, Dustməhəmmədov,
İbadullah Həzrət Apanayev daxil oldular.
Sonra söz hökuməti-müvəqqətə naminə
məclisdə hazır bulunan qeyri-din əhli işlərinə
baxan idarənin komissarı Kutlyarovskiyə verildi. Komissar birinci
azad syezdlərindən dolayı hökuməti-müvəqqətə
naminə müsəlmanları təbrik etdikdən sonra din
işləri, məktəb və sair müsəlman
ehtiyacati-milliyyəsi həqqində təhti-idarəsində
olan müəssisənin bir takım əsaslı islahat layihəsi
hazırladığını söylədi. Dedi ki, bu
layihələr yaxında bir qanun surətilə nəşr
olunacaqdır. Fəqət eyni zamanda bunu da əlavə
etdi ki, müsəlman syezdi öz tərəfindən baxəbər
adamlar versə və bu xüsusda hökumətə kömək
etsəydi, çox əla olurdu. Federasiya və
muxtariyyət kibi əsaslı məsələlər əlbəttə
ki, Məclisi-Müəssisan vəzifəsidir. Fəqət hökuməti-müvəqqətə
ixtiyarında olan xüsuslarda müsəlmanların tələbi
hər zaman nəzəri-etinaya alınacaq. Ancaq yetişər ki, siz bizə kömək edəsiniz,
ehtiyacınızı söyləyəsiniz.
Heyəti-rəyasət
naminə Əlimərdan bəy Topçubaşov cənabları
professora cavab verdi. Rusca
söylədigi bu nitqində Əlimərdan bəy cənabları
hər şeydən əvvəl “başqa dillər idarəsi”
müəssisəsinin müsəlmanlardan ötrü nə
kibi qaranlıq bir mənbə olduğunu və müsəlman
tarixində bu mənbəin nə kibi qara işlər işlədigini
bildirdi. 6
yüz ildən bəri Rusiya tabeiyyətində bulunan müsəlmanların
bu günə qədər hökumət naminə xoş
söz və iltifat görmədiklərini əlavə etdi.
Bu qədər gözləyən səbirli
müsəlmanlar əlbəttə ki, Məclisi-Müəssisana
qədər də təhəmmül edərlər. Fəqət bir şey var ki, onu söyləməlidir.
Qorxarsan ki, rus cəmaəti də sabiqdəki səhvi
təkrar eləsin. Bu vəqtə qədər
öylə təsəvvür ediyorlardı ki, müsəlmanlara
molla ilə məscid ver, artıq heç bir şey istəməzlər.
Fəqət imdi öylə degildir. Müsəlman ləfzi din məfhumunu anlatıyorsa
da, təcrübə və istilahca millət məfhumuna malik
olmuşdur. Müsəlmanlar müsəlman
naminə tələb elədikləri maddələrdə
milli tələblərini istəmiş oluyorlar. Əlbəttə ki, muxtariyyət məsələsini
Məclisi-Müəssisan həll edəcək. Fəqət hökumət imdidən bu nəzərdə
olmalıdır ki, müsəlmanlar din və millət işlərinə
aid olan işlərində muxtar olmalıdırlar. Özləri öz müqəddəratlarını
həll etməlidirlər. Qoy hökumət
əlimizdən alınan vəqf yerlərini qaytarsın.
O zaman biz öz milli məktəb və
ehtiyaclarımızı özümüz təmin edə biləriz.
Biz şübhəsiz ki, Məclisi-Müəssisanı
gözləyəcəgiz. Fəqət
oraya kəndi muxtariyyətimizi tələb etmək
üçün hazırlanıb gedəcəgiz.
Əlimərdan bəydən sonra Moskva xəlq komitəsi
naminə Ayaz İshakov haziruni təbrik ediyor. Özünün
nəfyidə ikən nə cür qürbət çəkdigini,
bu gün isə milləti içində olduğu
üçün şadlığından dərisinə
sığmadığını zikr edərək rus xəlqinin
həqqimizdə yanlış bir fikirdə olduğunu bəyanla
məclisə müvəffəqiyyətlər diliyor ki, bu sayədə
o yanlış fikirləri dağıda bilsin.
Müttəhid Millətlər Şurası naminə
Kenin kürsi-xitabətə çıxaraq rusca söylədigi
nitqində müsəlmanları təbrik edərək
“Yaşasın millətlər vasitəsi ilə təmin olunan
mədəniyyət” deyə kürsüdən eniyor.
Latışlar naminə söz söyləyən zat
“Yaşasın Rusiya millətlərinin azad ittifaqı” – diyor.
Litvalılar naminə Liyunas söylədigi nitqində
millətlərin müstəqil yaşamaya həqli
olduqlarından bəhs edərək müsəlman həyatına
nəqli-kəlam elədi. Müslimələrin bu məclisdə
hüzurlarını müsəlman millətinin istiqbalı
üçün ümidli və işıqlı bir əlamət
saydı və Türküstanda çox
yaşadığını söyləyərək ora müsəlmanlarının
nə dərəcədə müstəid həyat və mədəniyyətli
olduqlarını təsdiq ilə “Yaşasın müsəlman
millətləri!” nidası ilə kürsüdən endi.
Sonra Polşa milləti naminə Lehistan ədibi Mitsinski
alqışlar içində kürsiyi-xitabətə gəldi. Tatarlığın
şərqdə Polşa ədəbiyyatındakı təsirlərindən
bəhs edərək məşhur Polşa mühərrirlərinin
əsərlərində təsvir olunan qəhrəman tatar
tiplərindən nümunələr göstərdi. “Gülüstan”ın polyak dilinə tərcümə
edildigini, “Yusif-Züleyxa” hekayəsinin polyakca mövcud
olduğunu, leh dilinə tərcümə olunan Cəlaləddin
Rumi əsərlərinin gözəlligini qeyd elədi. Şərq mədəniyyət beşigidir, o
beşikdə böyüyən asari-təməddündən
Lehistan çox istifadə eləmiş, o mədəniyyət
ruhu ilə ruhlanmış, ondan ziya almışdır.
Şərqin
Lehistan üzərindəki ədəbi təsirini ədibanə
bir lisanla təsvir elədikdən sonra möhtərəm ədib
siyasətdə Lehistan ilə islam aləmi
arasında bir mövəddət və irtibat mövcud
olduğunu həyəcanlarla zikr elədi. Polyaklar heç unudamazlar
ki, zavallı vətənlərinin cəbrlə
buluşmasını ancaq müsəlmanlar protesto etdilər.*
Yaşasın müsəlmanlar! (Syezd ayaq üstə
qalxıb natiqi alqışlıyor. Yaşasın
azad Lehistan sədası zalı gumburdatıyor.)
Bundan
sonra Kazan müəllimələr qurultayı naminə İffət
Tutaş Burnaşova fəsih və səlis bir lisan ilə
müəllimələr qurultayı tərəfindən
müsəlman syezdini təbrik edərək “bu kişidir, bu
qadındır ləfzi qalxar da, ancaq insandır sözü
işlənər” – deyə müxtəsər nitqini
alqışlarla tamam ediyor.
Bundan sonra heyəti-rəyasət əzasından birisinin
təklifi ilə müvəqqəti hökumətə və
soldat vəkilləri şurasına, Buxaraya, Xivəyə, Kəndistan
syezdinə, Dağıstan qurultayına, Vusaq qırğız
ictimainə, Türküstan və Krım komitələrinə
teleqraflar göndərilməsi rəyasətə
tapşırılıyor.
Bundan sonra Əlimərdan bəy Topçubaşov
kürsi-xitabətə keçərək millətdaş,
dindaş, vətəndaşlar – deyə
başladığı türkcə nitqinə Qafqasiya müsəlman
qurultayı naminə Ümumrusiya müsəlman syezdini təbrik
edir və sizə bir hədiyyə gətirmişəm diyor. Bu hədiyyə Qafqasiya qurultayında
məzhəb ixtilaflarının bərtərəfi
xüsusunda hasil olan fotoların mənzəreyi-ittihadı təsvirdən
ibarət Əlimərdan bəyin bu hədiyyəsi gurultulu
alqışlarla qəbul olunuyor.
Əlimərdan bəydən sonra Dağıstan
diviziyası tərəfindən Hacı Murad cənabları syezdi
təbrik ediyor və Dağıstan naminə söz söylədigi
üçün ümidvarız diyor ki, müsəlman syezdi
Dağıstandakı xırda millətləri də unutmaz.
Sonra Rusiyadakı müsəlman mətbuatı naminə
“Vəqt” baş mühərriri-möhtərəm Fateh Kərimov
cənabları məclisi təbrik ediyor. Şeyxülmühərririn
böyük İsmayıl bəy Kasprinski tərəfindən
təsis olunan qəzetənin başında “Fikirdə, dildə,
işdə birlik” – deyə üç kəlmə
yazılmışdır. İmdi bu
üç mətləbin hüsuluna imkan var – diyor. Bu üç əsaslı mətləbə xidmət
edən mətbuat xadimlərindən Həsən bəy Məlikzadə
Zərdabilə İsmayıl bəy Kasprinskini yad ediyor. Bu münasibətlə məclisdə bulunan Şəfiqə
xanım Kasprinski cənablarına məclis böyük bir
ehtiram göstərərək onu alqışlıyor.
Kərimov cənablarından sonra Osman Qutumbəkov
müsəlman soldatları naminə məclisi təbrik ediyor
və üç ildən bəri akoplarda bulunan milyondan ziyadə
müsəlman soldatının daima millətlə bərabər
olduğu və bundan sonra dəxi onunla bərabər
olacağını əsgərcəsinə söyliyor.
Nəhayət, ümumrusiya müsəlman müəllimləri
naminə Mustafin cənabları syezdi təbrik ediyor və bu təbriklə
syezdin birinci günü tamam oluyor.
İkinci məclis
İkinci məclis İbrahim Axtemov cənablarının
rəyasətində açılır. Hər
şeydən əvvəl dövlət nümayəndəsi
professor Kutliyarovskiyə vida üçün söz veriliyor.
Kutliyarovski bu nitqində kəndisinə verilən sualları
izah yolunda diyor ki:
Ruhani idarələri islah həqqində hazırki
hökumətin hazırlanmış layihələri ilə
sizi tanışdırmış idim. Bu məsələ bu
gün də qalxdığından öz izahımı vermək
məcburiyyətindəyəm. Bizim əlimizdə
əvvəlki müsəlman syezdlərinin materialları var.
Lakin biz hazır sizin sonki səsinizi, sonki
sözünüzü eşitmək istiyoruz. Çıxaracaq qərarlarınızı bizə məlum
ediniz, diləklərinizi məişətə
çıxarınız. Məktəb məsələsinə
gəldikdə bunu demək lazımdır ki, bən buraya gəlməkdən
əvvəl məarif vəzarətində oldum. Çünki bu məsələnin sizcə nə dərəcədə
əhəmiyyətli olduğunu nəzərə alaraq sizin tərəfdən
veriləcək həqli suala cavab hazırlayıb gəlməli
idim.
Məarif vəzarətində məlum olduğuna görə
məarif vəziri məktəb məsələsində rus
olmayan millətlərin həqli tələbləri əlbəttə,
etibara alınacaq. Bu məsələdə sizin syezdə də
işlənib çıxacaq diləkləriniz də etibara
alınıb, çıxarılan qanunlar bu diləkləri qənaətləndirməgə
məxsus olacaq. Demək, məsələdə
də hökumət sizin səsinizə qulaq veriyor.
Məclisi-Müəssisan seçkilərində tənasüb
üsulu qəbul etmək məsələsinə gəldikdə
Məclisi-Müəssisan çağırmaq komissiyasında əza
olduğumdan bən bu xüsusda sizə cavab verməliyəm. Fitri tərəfdən
bu tənasüb üsulu ən məqbul üsul. Bu
üsul hər bir millətin nə qədər az
olsa da, o millətin vəkillərinə hökumət işlərinə
qatışmağa yol açıyor. Lakin xəlq
bərabər olmayan yerlərdə onu əmələ qoymaq
olduqca çətin olacaq. Lakin böylə
olsa da müxtəlif millətlər yaşayan yerlərdə
bu tənasüb üsulu ilə seçki əsasını qəbul
etməlidir. Məsələn, Qafqazda, İdil boyunda bu
üsulu əmələ gətirmək mümkündür. Bu səbəbə görə onu qəbul etməlidir.
Fəqət bu sözləri rəsmi surətdə
söyləmiyoram. Çünki komissiyanın müəyyən
bir qərara gəldigi yoxdur. Bular bənim
şəxsi fikir və diləklərimdir (azca alqış).
Vida etmək
üzrə Kutliyarovski söyləyir ki: “Sizə səmərəli
işlər diləyirəm. Müvəqqəti
hökumət nəzərində sizin
şıxaracağınız olduqca mühümdür.
O qərarlar sizlər həqqində düzələcək
qanunlara əsas olacaq. Biz syezddən qərarlar
gözləyiriz. Burada bahadır müsəlman
əskərlərinin vəkillərini görmək, həm
sizin syezdə xatun vəkilələrin işğal etdikləri
mövqeyi görüb şadlığımı izhar etməyə
bilmiyoram. Şərq ilə Qərbi bu
günə qədər ayıran bir məsələ varsa, o
da Şərqdə xatun qızların qulluqda əsarətdə
yaşamaları, onların Adəm balası həqqindən məhrumiyyətləri
idi. İştə, siz bu Şərq ilə
Qərbi ayıran hasarı uçurmuşsunuz. Bu mühüm məsələni mədəni xəlqlərin
şanına münasib bir halda həll qılmanız
üçün mən könüllə Rusiya müsəlmanlarını
təbrik ediyoram. Yaşasın Rusiya müsəlmanları!
Rusiya müsəlmanlarına “ura!” (şiddətli alqışlar).
İbrahim Axtemov – rəis sifətilə syezd ismindən
Kutliyarovskiyə bəyanatı üçün təşəkkür
edirəm, həm müvəqqəti hökumətə bunu
söyləməsini rica ediyoram. Rusiya müsəlmanlarının
hamısı Rusiyanın xoşbəxt olmasını bütün
millətlərin öz işlərində sahibi-ixtiyar
olmasında görüyorlar.
Kutliyarovski sağa, sola təzim edərək şiddətli
alqışlar daxilində məclisi tərk ediyor.
Bundan
sonra Yədisu vilayətinin vəkili Tacəddin Zeynəddinov
bu vilayət qırğızları həqqində növbə
xaricində söz alaraq diyor ki: Yədisu vilayəti
qırğızlardan ibarət. Onlar bundan 60 il
əvvəl öz rizalıqları ilə Rusiya tabeətinə
keçmişlər. Fəqət onlar o zaman
yerlərin öz əllərində qalmalarını şərt
qoymuşlardı. Fəqət hökumət
bu vədəsini pozdu. Qırğızların yerini
alıb Rusiyadan köçürülən mühacirlərə
verdi. Bu səbəbdən
qırğızların bir çoxu Çinə
qaçdılar. Hürriyyət elan
edildikdə Çinə qaçan qırğızlar geri
qayıtmağa başladılar. Fəqət
rus mühacirləri bu geri qayıdan qırğızları
qılınc gücü ilə qarşıladılar. Qırğızları qırmağa
başladılar. Biz Almatada bu məsələnin
həll edilməsini tələb ilə Almata icra komitəsinə
müraciət elədik. Fəqət
onlardan gərəkincə kömək olmadı. Bən bu məsələdə sizin köməginizi
və lazım yerinə müraciətinizi tələb
ediyoram.
Syezd bu məsələni
mühüm, həm qeyri-qabil təxir bularaq bu xüsusda
müvəqqəti hökumətə, Daşkənd icra komitəsinə,
Petroqraddakı Əmələ və Soldat Vəkilləri
Şurasında Türküstan vilayəti komitələrinə
Almatanın vilayət idarəsi komitəsinə və Yədisu
vilayət komitələrinə teleqraf göndərib bu məsələnin
təhqiqi ilə müsəlmanların müdafiəsini və
onların ayaqları altında tapdanmasının
saxlanmasını istəməgə dair qərar
çıxardı.
Üçüncü məclis
Məclis İlyas Alkin rəyasətində
açılıyor. Zantukin cənabları gürcülər
naminə syezdi təbrik ediyor. Diyor ki: gürcülər
ilə müsəlmanlar əski idarə zamanında ülfətlə
yola getdilər. Müqəddəratlarının
birligi səbəbilə onlar arasında təbii ittifaq var idi.
Bundan sonra da bu ittifaqın davamı mətlubdur.
Bizim federasiya tələb etməmiz siz tərəfdən
yaxşı, gözəl görülüyor. Bizim əlimizdən gəldigi qədər sizə
kömək edəriz. Hər millətə
kamil muxtariyyət verilməlidir. Yaşasın
qoşma xəlq cümhuriyyəti. Yaşasın
alicənab müsəlman xəlqi (şiddətli
alqışlar).
Rəis bu gün məclisdə üç daklad
oxunacağını elan ediyor.
1) Məmləkəti idarə üsulu həqqində
(bir neçə doklad) 2) Nəşri-məarif işlərinə
dair 3) Ruhani məsələlərə
aid daklad.
lll
Syezdin üçüncü məclisi siyasi dokladlara (məruzələrə)
münhəsir olmuşdu. Əvvəlcə Əhməd
bəy Salikov cənabları rusca yazmış olduqları uzun
məruzələrini oxudular. Məruzənin
oxunması təqribən saətyarım davam elədi. Məruzə aşağıdakı əsasları
havi idi.
İntibah (oyanmaq) iki qism olur. 1) Mədəni intibah,
2) Siyasi intibah. Rusiya inqilabı bu iki cəhətdən
də müsəlmanlara böyük və geniş yol
açıyor. Biz Rusiya müsəlmanları
bu fürsətdən faidələnməliyiz. Fəqət bununla bərabər iki mədəniyyətin,
Şərq ilə Qərb mədəniyyətinin biri-birisinə
gəlib çatdığı bir yerdəyiz. İslam mədəniyyəti ilə
işıqlanıb yaşadığımız halda Qərbdəki
böyük fikir və qayələr təsiri
altındayız. Biz o Qərb qayələrini,
Qərb mədəniyyətini müsəlman Şərqinə
peyvənd etməgə, o qayələri
özümüzün Asiyadakı qardaşlarımıza
bildirməgə borcluyuz. Demək, əvvəlcə islam mədəniyyətinin tazələnməsinə,
sonra da müsəlmanları avropalıların istibdadından
qurtarmağa borcluyuz. Bu məqsədlərə
yetişmək üçün bizə 1) mədəni, həm
2) güclü siyasi mərkəz – mərcə gərək.
Mədəni mərkəz düzəltmək
üçün bizə mədəni muxtariyyət lazım
olsa, ikincisi üçün də öz siyasi qüvvətlərimizi
bir tərtibə salmaq lazım. Doğrudur
ki, siyasi mərkəz düzəltmənin ən doğru yolu
ayrı hökumət düzəltməkdir. Ancaq bu xüsusda bizə xəyal etmək də
müvafiq degildir. Bunun üçün də yalnız
bir yol qalıyor ki, o da: Rusiya hökumətinə təsir edib
öz məqsədlərimizin həyata çıxmasına
çalışmaqdır. Biz Rusiyadakı
müsəlmanlar öz çoxluğumuz və birligimiz sayəsində
hökumət işlərində mühüm mövqelər
tuta biləriz. Əski hökumət bizi
saya salmıyordu. Lakin tazə xəlq
hakimiyyətinə binaən qurulan idarə bizim diləklərimizi
etibara alacaq. Fəqət yeni Rusiya öz məqsədinə
yetmək və bütün millətlərinə hürriyyət
verə bilmək üçün onun bir və bütün
qalması lazımdır.
Filosof
Bulunçli “hər millət ayrı hökumət
qurmalıdır. Dünya millətlərin
sayı qədər dövlətlərə bölünməlidir.
Hər dövlət milli bir hökumət, hər
hökumət də milli bir üzviyyət vücuda gətirməlidir”
diyor. Əgər bu əsas qəbul edilsə,
o zaman bizim Rusiyadan ayrılmağımız məsələsi
doğacaq. Lakin bu ayrılmaq məsələsi
hazırki gündə heç bir partiyanın proqramına girəməz.
Çünki Rusiya müsəlmanları
Rusiyanın bütün yerlərinə
dağılmış, onların sanları da müxtəlif
yerlərdə müxtəlif miqdardadır. Müsəlmanlar cəmən 96 quberniyadadırlar.
Bunlardan 6-sında yüzdə 90, 3-ündə
yüzdə 75, 6-sında yarı olub qalanlarında çox
azdırlar. Müsəlman çox olan yerlər
ancaq şərq, həm cənub-şərqi tərəflərdədir.
Əgər o yerləri istiqballı el-milli olsaq
açı həqiqət qarşısında
qalacağız. Hökumət işlərinə
hazırlığı olan adamlarımız yox. Bu xəyal degil, həqiqət. Müvəqqəti
Büroya Xivə ilə Buxaradan müraciət edib də
kömək istiyorlar.
Hökumətlərin
əsas üç qismi olur:
1) Bir neçə
ayrı müstəqil hökumətlərin bir araya gəlib də
öz hakimiyyətlərini itirmədən biri-birisi ilə
ittifaq bağlıyorlar ki, bütün federasyondur. 2) Bir
neçə siyasi təşkilat (hökumətlər) öz
aralarında müahidə bağlayıb hakimiyyətə
şərik olurlar və ümumi məsələlərdə
hakimiyyəti ortaq bir məclisə tapşırıyorlar, bu
federasyondur. 3) Ayrı idarələr olmayıb bütün xəlq
ancaq bir siyasi mərkəzə tabe olub, həm bütün
hakimiyyət bu mərkəzi hökumət əlində oluyor
ki, bu da mərkəziyyətdir.
Rusiyanın ayrı hökumətlərə
bölünməsi Rusiya dövlətinin həlak olması deməkdir. Biz Rusiya
müsəlmanları Rusiyanın həlakını
özümüzə qayə edə bilmiyoruz. Bizim siyasi və mədəni qayələrimizin
qövldən-felə gəlməsi Rusiya həlak olmasilə
müvafiq degildir. Bizim mədəni intibahımız həm
Asiya səhralarına yayılan bütün islam
aləminin oyanması üçün Rusiya dövlətinin
tamam qalması lazımdır. Buna görə
konfederasiya üsulunu əslindən rədd ediyoruz.
Federasiyaya
gəlincə: bu üsulu hal-hazırda Rusiyada olan qeyri-rus millətlər,
bu cümlədən də müsəlmanlar iləri çəkiyorlar.
Rusiyadakı müxtəlif millətlərin
milli məsələləri bu surətlə milli oluna bilir,
diyorlar. Federasiya üsulu Rusiyayı bir
çox ayrı ştatlara böləcək. Hakimiyyəti ikiyə bölüb bir qismini bu
ştatlara verəcək, o biri qismini də öz əlində
saxlıyacaq.
Hökumətlərin tarixinə baxanda görüyoruz
ki, məsələn, Amerika Cümhuriyyəti əvvəl
konfederasyon idi.
Ondan sonra federasiya oldu. Sonki zamanlarda mərkəziyyət
üsuluna tərəf meyl edib bu iş Almaniya ilə Avstriyada
da böylədir. Bəni-bəşərin
bütün tarixi xırda dövlətlərin bir mərkəzə
doğru hərəkət etməsi yolunda cərəyan ediyor.
Əgər federasiya üsulu qəbul edilsə,
o zaman Rusiya müsəlmanları Türküstan, Qafqaz,
Qazaxıstan, Volqaboyu ayrı-ayrı muxtariyyətlər təşkil
edəcək, o zaman ümumi və bir mədəniyyət
vücudi mümkün olmayacaq. Həm də
siyasi qüvvələrimiz xırdalanacaq. Federasiya
üsulunun bəzi müsəlman muxtariyyətlərində tərəqqiyə
mane olmasına ehtimal vardır. Biz müsəlmanlıq
əvəzinə kazanlıyıq, azərbaycanlıyıq,
Türküstan və qırğızıstanlıyıq
söhbəti gələr. Bundan başqa
muxtariyyət yerə bağlı olduqda Rusiyanın sair
nöqtələrinə yayılıb da yeri olmayan müsəlmanlar
bu muxtariyyətdən məhrum qalarlar. Buna
görə də müsəlmanların milli mənfəətlərini
lüzumunca həll etmək üçün bir yol qalıyor,
o da bütün Rusiya müsəlmanlarına ümumi mədəni
muxtariyyət vermək. Bu üsul bir
quberniya, uyezd mülahizə etməyib hər şəxsin
milliyyətinə binalanacaq.
Bir müsəlman milləti varmı? – deyə
sora bilərsiniz, müsəlmanlıq millətmi? Bir millət olmaq üçün bir xəlqin
başqalarından ayrılığını göstərən
sifətləri olmalıdır. Müsəlman
xəlqləri Qərbi Avropa xəlqindən müsəlman
olmaları ilə ayrılırlar. Demək
ki, müsəlmanlıq millət mənasına da şamildir.
İslam bizi başqa millətlərdən
ayıran bir sifət halını da almışdır.
Milliyyət əsası üzərinə bina olunan şəxsi
muxtariyyət nə surətdə oluyor. Avstriya alimi
Şpirenger hər millət 3 qism siyasi müəssisəyə
malik olmalıdır. 1) Şurayi-milli, 2)
milli vəzarət, həm də 3) milli hüquqları
müdafiə edən müəssisələr.
1907-ci ildə milli sosialist partiyalarının
konfransiyasında bu üsul həqqində böyük bir
doklad oxunmuşdu. Bu doklada görə 1) Muxtariyyətin əsası
bir teritoriya degil, milliyyət olacaq. 2) Hər milləti
idarə edən bir müəssisə məzkur millət mənsubları
tərəfindən seçilib gələn vəkillərdən
ibarət bir şura olur. 3) Ayrı millətlərdən
işlərini birgəlikdə idarə edə bilmək
üçün hər oblastda millətlər arasında
müştərək bir müəssisə tərtib edilir. 4)
Milli işlərə baxan fövqüzzikr müəssisə
milli seym (millət məclisi) adlanır.
Böylə bir milli muxtariyyəti ancaq mərkəziyyət
üsuluna bina olunan cümhuriyyətdə vücuda gətirmək
olar. Demək, bəncə Rusiya dövləti mərkəziyyətə
bina edilməli, hər millətə və o cümlədən
də müsəlmanlara milli muxtariyyət verilməlidir.
Fəqət siz bəni Fransada mərkəziyyət
tərəfdarlarından saymayınız. Bən
geniş hüquqlu məhəlli idarələr tərtibinə,
məsələn, Qafqasiya, Türküstan səhra vilayətləri
ilə Sibirya kibi ölkələrə ümumi məhəlli
idarə işində geniş hüquqlar verilməsi rəyindəyəm.
Məhəlli muxtariyyətlə bu geniş hüquqlu məhəlli
idarələrin fərqi nədir? O ayrıca bundan ibarət: məhəlli
muxtariyyət üsulunda ümumi vəkillər palatasından
başqa muxtariyyətli məclislərdən seçilib
göndərilən vəkillərdən ibarət olacaq ikinci
yuxarıkı palata (məclis) olacaq. Bəncə
bu iki məclislik demokratiya ənənəsinə ziddir. Yuxarıkı palatada milli hüquqları müdafiə
etmək də müşkül olacaq.
Məruzənin
xülasəsi bu: 1) Rusiya federasiyalara bölünməyib də
geniş hüquqlu məhəlli idarələri olan bir xəlq
cümhuriyyəti olmalıdır. 2) Müsəlmanların
milli, mədəni muxtariyyətləri qanuni-əsası
üzrə təyin və təhkim edilməlidir”.
Mübəttərdən
enərkən Əhməd bəy dedilər ki, Asiyanın
böyük mədəniyyəti tazələnmək naminə
bütün islam aləmini Avropa
burjuaziyası istibdadından xilas etmək naminə bugünki
gündə moda hökmündə olan məhəlli federasiya
üsuluna uymalıyız. Əgər də
Rusiyada hazır hürriyyət məşəli alovlanıb
işıq salsa, bu işığın şöləsi
bütün Şərqi-İslama yayılacaq, bu isə bizim mədəni
borcumuzdur (alqışlar).
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə cənablarının
məruzəsi yarınki sayımızda.
lll
Əhməd bəy Salikov cənablarından sonra
acaralı Lordkipanidze cənabları rusca federasiya lehində
müxtəsər məruzədə bulunub sonra söz Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə cənablarına verilir. Alqışlar
içərisində minbəri-xitabatə gələn natiq ədəbi
türkcə ilə əzbər söylədigi və dəfələrlə
alqışlanaraq kəmali-diqqətlə dinlənilən bəyanatında
aşağıdakı əsasları şərh elədi.
Millətdaşlar!
Həll etmək istədigimiz məsələ
olduqca mühümdür. Şəkli-idarə
məsələsidir. Bu məsələyə
həm mədəniyyəti-bəşəriyyə, həm də
mənafeyi-milliyyə nöqteyi-nəzərindən
baxmalıdır. Cəmaət bilməlidir
ki, mədəniyyəti-bəşəriyyə milli mədəniyyətlərin
məcmuindən hasil olma bir yekundur. Mədəniyyəti-bəşəriyyə
öylə bir sərgidir ki, orada bütün millətlərin
xəlq etmiş olduqları asari-nəfisə
toplanmışdır. Buna görə də
hökumətlərin şəkli-idarəsi mədəniyyəti-bəşəriyyənin
təkmilinə xadim olmaq üçün millətlərin
istiqlalını təmin etməlidir.
Əfəndilər, Böyük Fransa inqilabı şəxslə
vətəndaşın hüququnu elan etdikdə bir camiyyəti-şəxsiyyə
olan millətin də hüququnu elan etmiş idi. Bir şəxs
nasıl hürr və hər növ təcavüzdən
saklı isə, bir millət də o dərəcədə
azad və hər bir təcavüzə qarşı məhfuz
bulunmalıdır.
Mədəni dövlət azad vətəndaşların
azadlıqla vücuda gətirdikləri etilafdan ibarətdir. İstibdaddakı
rəiyyətlərlə cümhuriyyətdəki vətəndaşların
fərqi ondadır ki, birincilər öz rəy və
arzularına rəğmən cəbrən bir nöqtəyə
məhkumdurlar. İkincilər isə
tamamilə azad olduqları halda öz xahişlərilə
vücuda gətirdikləri idarəyə və öz
iştiraklarilə yazdıqları qanuna tabedirlər.
Bir cins və
bir millətə mənsub vətəndaşlardan ibarət
olan dövlətin mədəni bir şəkildə təşkili
vətəndaşların azadlığı ilə məşrut
olduğu kibi, müxtəlif millətlərə bölünən
bir dövlətin mədəni bir şəkil ala bilməsi
üçün də bittəbii oradakı millətlər,
digər təbirlə, şəxsiyyət cameələrin
tamamilə muxtariyyətləri və azadlıqla müəyyən
bir etilafa gəlmələri mətlubdur.
Şəxslə dövlət, öylə də millətlərlə
dövlət münasibətlərində bir növ
ayrılmaq və eyni zamanda da birləşmək xassəsi
vardır. Bu xassə bir tərəfdən muxtariyyətlərə,
digər tərəfdən muxtariyyətlərin irtibatına səbəb
oluyor. Ayrı fərdlərlə millətlərin
xüsusiyyətlərini nəzəri-etibarə almayıb mərkəziyyət
üsulu ilə idarə olunan böyük hökumətlərə,
böyük hökumətlərlə fatehlərin vücuda gətirdikləri
məmləkətlər davam etməyib dağıldı.
İstibdad və mərkəziyyət əsası üzərinə
qurulan və qələmrovlarına daxil olan ayrı-ayrı
millətlərin mənafeini nəzərə almayan dövlətlərin
uçurulduğunu tarix bizə nişan
veriyor. Bu tarix eyni zamanda bunu da bizə göstəriyor
ki, dövlətlərin idarəsində bir növ təkamül
əmələ gəliyor. Böyük
dövlətlər muxtariyyətlərə
bölünüyorlar. Çünki bir mərkəzdən
hər növ məhəlli, bilxassə milli ehtiyacların rəf
olunmuyacağını dərk ediyorlar.
Böyük müslihlərin təsəvvür elədikləri
səadəti-bəşər məsud bir gün gəlib də
feliyyətə çıxsa və bütün dünya
böyük bir səltənəti-mədəniyyə şəklində
təcəlli etsə bu səltənətin milli və məhəlli
muxtariyyətlər ittifaqından başqa bir şəkildə
olması qeyri-mümkündür. Çünki mədəni
bir dövlətin ən müvafiq şəkli mədəni
dövlət şəklidir. Heç
şübhəsiz ki, müsavati-bəşər salonuna hər
millət kəndi qapısından girəcəkdir.
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.-
20 aprel.- S.26-27.