“Rast”da yaşanan
ömür
Neçə gündür duyğu-düşüncəm
bir səsin avazına bələnib. O səsin sahibi Şahmalıdır!
Şahmalı Hacıyev (Kürdoğlu)! Yaşadığım
bu anlarda onun səsi məni kövrəldir, halbahal eləyir.
Şahmalının səsi məni məndən
alıb Ağdama, Şuşaya aparır. Şahmalının
doğulub boya-başa çatdığı Ağdamı,
canı qədər sevdiyi Şuşanı küçə-küçə
gəzirəm, sahibsiz evlərin önündə ayaq
saxlayıram. Yarpaqlamış ağaclara, göynən
uçan, bizsiz qəribsəmiş quşlara baxıram. Yox, o
yerlərdən qayıtmaq istəmirəm.
Yaddaşımda
Şahmalı “Rast” oxuyur.
Mənə
badi-səba ol sərvi-gülrüxdən xəbər verməz,
Açılmaz
qönçeyi-bəxtim, ümidim nəxli bar verməz.
Töküb
göz yaşını sənsiz həlakim istərəm,
amma,
Əcəl
peykinə seyli-əşk girdabı güzər verməz.
Bu səs
bir ruh kimi məni aparır. Ağdamın həndəvərində
qərar tutmuş, Şahmalının dünyaya göz
açdığı Qiyaslı kəndinə gedirəm. Bu da
Şahmalının uca barılı həyəti. Bu həyəti
kim tanımır ki... Bu həyətdə kimlər olmayıb?
Xan əmi, Xudu Məmmədov, Bəxtiyar Vahabzadə...
Bir-birindən gözəl səs sahibləri, söz xiridarları.
Bu ceyranlı-cüyürlü həyətin sorağı
bütün Azərbaycana yayılmışdı. Görən
də, görməyən də bu həyətin gözəlliyindən,
cənnətməkanlığından
danışırdı. Bu həyət-bağça ona
görə hamıya əziz idi ki, onun sahibi gözəl səsli
xanəndə, rəssam xəyallı, zərif ruhlu bir
kişiydi – Şahmalı Kürdoğluydu.
Şahmalının
atası Mirsəqulu kişi vaxtilə millətimizin əzəli
torpaqlarından olan Dərələyəzdən
köçüb bir müddət Xocalıda
yaşamışdı. Sonra Ağdamın Qiyaslı kəndini
özünə məskən seçmiş, burada Gülnisə
Hacı qızı ilə evlənmiş, bu izdivacdan 1930-cu
ilin aprelində Şahmalı dünyaya göz
açmışdı. Şahmalı Ağdamın Qiyaslı
kəndində böyüyüb, bu kənddə məktəbə
getmişdi. Burdan əsgərliyə yola
düşmüşdü. Aşqabadda əsgərlik
etmişdi. Elə orada da ikiillik hüquq fakültəsini
bitirmişdi. Amma ona hüquqşünas işləmək qismət
olmadı. Çünki Şahmalının atasını
Sovet hökuməti vaxtilə öz “kulak” siyahısına
salmışdı. Buna görə də Sovet hökuməti
ona hüquqşünas işləməyi “məsləhət”
bilməmişdi. Şahmalı bu haqsızlıqdan sən deyən
qədər də dilxor olmamışdı. Çünki Allah
ona istedad verəndə hərtərəfli vermişdi. O, istəsə
gözəl rəssam ola bilərdi. Rəssamlıq eləyirdi
də, amma özü üçün çəkirdi. Müəllim
işlədi. Amma əli bu işdən də soyudu. Xanəndəlik
eşqinə düşdü. Axı Yaradanımız ona həm
də gözəl səs bəxş etmişdi. Səsini gizlədə
bilmədi. Axı, səsi ruhunun ifadəsi, qəlbinin
döyüntüsüydü. Səsinin ardınca
düşdü. O səs onu tanıtdı, o səs onu
xoşbəxt elədi. Savadsızları, bəsitləri
sevmirdi Şahmalı, buna görə Asəf Zeynallı
adına Musiqi Texnikumunu da bitirdi. Ustad Seyid Şuşinskidən
dərs aldı. Xan əmidən öyrəndi. Bir müddət
– 1958–1959-cu illərdə Opera və Balet Teatrında işlədi.
Burada “Leyli və Məcnun” operasında İbn Səlamı
oynayırdı. O, 1958-ci ildə opera teatrının əlli
illiyi münasibətilə oynanan tamaşada da bu rolda çox
uğurla çıxış etmişdi. Lakin təbiətcə
çılğın, müstəqil olan Şahmalı Opera
Teatrında çox qalmadı. Filarmoniyanın solisti oldu.
Ömründə bir dəfə də olsun yüngül
söz oxumadı. Deyirdi az oxu, amma qananlar üçün oxu.
Ən çox Füzulinin qəzəllərini oxuyurdu. O, əsl
Füzulişünas idi. Şahmalı olan məclisdə hər
adam Füzulidən, onun şeir dünyasından
danışmağa cəsarət etməzdi. Şahmalı
qiyabi Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini
də bitirmişdi. Sözə o qədər həssasdı
ki, toylarda, məclislərdə muğam oxuyanda ətrafındakıları
belə unudardı. “Şur”, “Zabul-segah”, “Bayatı-Şiraz”
oxuyardı. Amma elə ki “Rast”a keçərdi, sanki ilahiləşirdi.
“Rast”ı məhəbbətlə, düşünə-düşünə,
düşündürə-düşündürə
oxuyardı. 1965-ci ildə, 35 yaşında öz
“Rast”ını yazdırmışdı. Azərbaycan radiosu ilə
Şahmalının “Rast”ını bütün ölkəmizdə
eşitmişdilər. Onun “Rast”ı sevilmişdi.
Mən
Şahmalını ilk dəfə 1965-ci ildə Mingəçevirdə,
orta məktəbin on birinci sinfində oxuduğum dövrdə
görmüşəm. O, Mingəçevirə konsert verməyə
gəlmişdi. Onun konsert-afişaları şəhərin
küçələrini bəzəmişdi. Yaz ayları idi.
Bilet alıb dostlarımdan biri ilə onun konsertinə getdim.
Aparıcının:
– “Rast” dəsgahı,
oxuyur M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının solisti Şahmalı Kürdoğlu, – elanından sonra
alqış qopdu və bu sürəkli çəpik səsləri
altında səhnəyə əlində sədəfi qaval,
30-35 yaşlı ucaboylu, qədd-qamətli,
üz-gözündən nur yağan bir gənc
çıxdı. O, elə ilk muğam nəfəsləriylə
tamaşaçıları səsinin “ağuşuna” aldı. Əlbəttə,
mən o gecə Şahmalının “Rast”ını təhlil
edib qiymət verəsi yaşda deyildim, amma onun səsinin
saflığına, məlahətinə heyran olmuşdum.
İllər sonra mən Azərbaycan Dövlət Universitetinin
tələbəsi olarkən ardıcıl olaraq filarmoniyaya
muğam ifaçılarının, o cümlədən
Şahmalı Kürdoğlunun konsertlərinə gedərdim.
Doğrudan da, o muğam gecələri unudulmaz, ömrə-günə
yazılan gecələr idi. İndi bir ağız oxuyandan
sonra: “Əlləri görmürəm! Əllər, Əllər!..”
– deyə tamaşaçıdan alqış uman “müğənniləri”
görəndə, səsi, avazı ilə tufan qoparan,
könüllər fəth edən, dinləyicini, sözün
böyük anlamında,
ovsunlayan sənətkarlarımızı və təbii ki,
Şahmalı Kürdoğlunu, onun bənzərsiz
ifasını nostalji hisslərlə xatırlayıram.
Şahmalı
Kürdoğlu hər şeyə çəpik çalanlar
üçün yox, düşünənlər, ariflər
üçün oxuyurdu. O, dinləyicisini ifadan zövq ala-ala
düşündürmək amacında olurdu. Mənə elə
gəlirdi ki, o Füzulidən oxuyanda tamam bu aləmdən tədric
olunub səsiylə, avazıyla Tanrıya qovuşurdu.
Şahmalının “Rast”ının radioda təzə-təzə
səslənən vaxtlarıymış. Filarmoniyanın
bağında onu bu münasibətlə sənət
dostları təbrik edirmişlər. Cavan
bir tarçalan xanəndəni təbrik edəndən sonra
deyir ki, Şahmalı müəllim, gözəl oxumusunuz, amma
seçdiyiniz qəzəllərin sözləri yaman qəlizdi,
başa düşmədim.
Şahmalı
halını pozmadan deyir:
– Sən
başa düşməzsən.
– Niyə,
mənim başım baş deyil?
– Baş
olmağına, başdı ey, Füzulilik deyil, yumurtanı
qabıqlı yeməmək üçündür.
Çox təəssüflənirəm ki, yetmiş-səksəninci
illərdə filarmoniyadakı o canlı, unudulmaz muğam gecələri
qədirbilməzlik üzündən lentə alınmayıb. Şahmalı
Kürdoğlunun da o muğam gecələrindən
yaddaşıma köçmüş səsini, misilsiz, təkrarsız
bir ahənglə, aydın diksiya ilə oxuduğu
Füzuli misralarını xatırladıqca lentə
alınmadığı üçün heyfslənirəm.
İlahi, o necə incə bir avazla oxuyurdu:
Pərişanhalın
oldum, sormadın hali-pərişanım,
Qəmindən
dərdə düşdüm, qılmadın tədbiri-dərmanım,
Nə
dersən, ruzigarım böyləmi keçsin, gözəl
xanım!
Gözüm,
canım, əfəndim, sevdiyim, dövlətli soltanım!
Ömrü keşməkeşli keçdi
Şahmalının. Sovet hökumətinin gül vaxtında
bir erməni-daşnak qadının hiyləsi ucbatından
dustaqlıq həyatı da yaşadı Şahmalı
(1978–1984). Şuşa türməsində
yatırdı. Ancaq o, türmədə də
olsa, Vətəndəydi. Ömrünün altı ili də burda keçdi. Şahmalının
özünü dustaq eləsələr də, səsini dustaq
eləmək mümkün olmadı. Səsi
azadlıqdaydı. Onun səsi
yazılmış lentlər eldə-obadaydı.
Şahmalı üzünü onlara tutub eşqli bir ürəklə
oxuyurdu:
Eşitdim
ol qəra göz dilbərim sağərpərəst olmuş,
Mey içmiş məclisi-əğyaridə bihuşi məst
olmuş.
O, səngidil
əlində, söylənir kim, sişə görmüşlər,
Bu mənadən pozulmuş xatirim, könlüm şikəst
olmuş.
...Vaxt
tamam oldu, Şahmalı azadlığa çıxdı. Ana nəfəsli,
ata hənirli həyətlərinə qədəm qoyduğu
anlarda dünyanın ən xoşbəxtiydi. Taleyi onun
üzünə yenə güldü. Həyətini sahmana
saldı Şahmalı. Bir oğlu da dünyaya gəldi,
adını Şahiməli qoydu.
İllər
keçdi, zəmanə dəyişdi. Qarabağ uğrunda ermənilərlə
amansız döyüşlər başladı. Heç kəs
evini, yurdunu tərk etmək istəmirdi. Gecələr səksəkəli,
gündüzlər nigarançılıq içində
keçirdi. Gündə neçə igid şəhid olurdu.
Şahmalı evini, cənnətə çevirdiyi həyətini,
bənzəri olmayan limon bağını tərk etməyi
heç ağlına da gətirmirdi. Ölsəm də öz
elimdə, öz evimdə ölüm – deyirdi. Bizim
oğullarımız döyüşür, biz onlara mənəvi
dayaq olmalıyıq.
1992-ci ilin noyabr ayının 6-sı idi. Şahmalının
ömrünün son günü. Günorta
üstü Şahmalı 8 yaşlı Şahiməlini də
götürüb bağında nar yığırdı.
Amma bu da bir növ özünü ovutmaq idi.
Nar da bir bəhanə idi. Havadan
ölüm xofu, qan qoxusu gəlirdi. Şahmalı
oğlunun başını sığalladı:
– Mənim
Şahiməlim, görürsən atan sənin
üçün necə gözəl bağ salıb. Bu limon bağı, bu güllər-çiçəklər,
bu zəfəranlıq harda var?! Hamısı sənindir.
Şahiməli
fərəhlə cavab verdi:
–
Heç harda belə bağ yoxdu, ata.
Şahmalı ona baxdı, köks ötürdü,
“cavan olsaydım, gedib vuruşardım. Şuşasız
nəyimə lazımdı bu bağ-bağça” – fikirləşdi.
Nar yığıb oturdular. Şahmalı
Şuşanın dağlarına baxıb köks
ötürdü. “Heyif səndən, ay
Şuşa. Qədrini bilmədik!” qəlbi
sıxıldı. Dağlarda qanlı
döyüşlər gedirdi. Qəbirlər
əvvəlcədən qazılır, tabutlar qabaqcadan
hazırlanırdı. Ölüm labüd
idi, ondan qaçmaq olmurdu. O gün, o anda ölüm
qaşla-gözün, Şahmalıyla Şahiməlinin
arasındaydı.
Birdən yer-göy elə bil lərzəyə gəldi. Atılan
“Qrad” idi. Onun səsindən adamın
bağrı yarılırdı. “Qrad”ın
qəlpəsindən yayına bilmədi Şahmalı.
Bircə kərə:
–
Şahiməli!!! – dedi.
Şahiməli
də qızıl qanına boyanmışdı. Qanları
qovuşub zəfəranlığa çiləndi.
Yüz
addım o tərəfdəkilər xəbərsizdi bu faciədən.
Kimsə Şahmalının “Rast”ına qulaq asırdı.
Şahmalı oxuyurdu:
Mən
şairi biqədrü həzinəm əgər ölsəm,
Min təzkirə
təhrir edəcəklər kəfənimdən.
Mustafa Çəmənli
525-ci qəzet.-
2013.- 20 aprel.- S.24.